Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać

Data: 2009-05-30 20:21:10
Autor: Piotr
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać
Dnia Sat, 30 May 2009 19:49:57 +0200, zdzichu napisał(a):

Sprzedawca polecił mi dobry film, mówił, że to profesjonalny (23 złote).
Zapewne tak jest, tylko, że mam problem: film ten (Fuji PRO160) ma nietypową
wartość czułości - 160, a ja posiadam manualny aparat, w którym ma do wyboru
czułości 100,200 oraz 400.
Czy jestem w stanie takim aparatem wykonać prawidłową ekspozycję dla filmu o
takiej czułości?
Czy można w ostateczności taki film zastosować do "małpy"? Sam film ma kod
DX, tylko czy "małpa" będzie wiedziała, że to 160? Poza tym wkładanie do
"małpy" to pewnie marnotrastwo takiego filmu.
Na czym w ogóle polega "profesjonalność" tego filmu i dlaczego ma taką
nietypową czułość?

Jeżeli małpa czyta kody, to sobie przeczyta. A jak nie to daj na 200,
później naświetl zanieś do labu i się nie przejmuj. Wyjdą profesjonalne
fotki. :-)
Piotr

Data: 2009-05-30 19:02:13
Autor: _rK_
In <jair5w310aaj$.dlg@masz.facet.luzik> Piotr  wrote:

Jeżeli małpa czyta kody, to sobie przeczyta. A jak nie to daj na 200,
później naświetl zanieś do labu i się nie przejmuj. Wyjdą profesjonalne fotki. :-) Piotr

A jak ustawisz na 100ISO, fotki beda moze nie bardziej profesjonalne, ale z pewnoscia bardziej kolorowe, nasycone i lepiej wygladajace.

--
[rK]      http://robertkresa.com

Data: 2009-05-30 12:10:58
Autor: qbaphoto@googlemail.com
On 30 Maj, 21:02, _rK_ <podazaj_za_adresem_w_@_stopce.pl> wrote:

A jak ustawisz na 100ISO, fotki beda moze nie bardziej profesjonalne,
ale z pewnoscia bardziej kolorowe, nasycone i lepiej wygladajace.

Tak jest ustawiaj na 100. Film ten byl kiedys reklamowany do
portretow .
StaM

Data: 2009-05-30 21:18:04
Autor: zdzichu
> [...]
> ale z pewnoscia bardziej kolorowe, nasycone i lepiej wygladajace.

Tak jest ustawiaj na 100. Film ten byl kiedys reklamowany do

A nie prześwietli się coś?

Data: 2009-05-30 12:46:51
Autor: drmoriarty
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem ja k go używać
On 30 Maj, 21:18, "zdzichu" <zdzi...@brak-adresu.brak-adresu.pl>
wrote:

> Tak jest ustawiaj na 100. Film ten byl kiedys reklamowany do
> portretow .

A nie prześwietli się coś?

Nie przejmuj się, to nie matryca. Wybaczy więcej a prześwietlając
będzie lepiej niż w drugą stronę. 160 iso to jak najbardziej
profesjonalna czułość :)

Data: 2009-05-30 23:12:45
Autor: Piotr
Dnia Sat, 30 May 2009 12:46:51 -0700 (PDT), drmoriarty napisał(a):

Nie przejmuj się, to nie matryca. Wybaczy więcej a prześwietlając
będzie lepiej niż w drugą stronę. 160 iso to jak najbardziej
profesjonalna czułość :)

Prześwietli o 2/3, czy niedoświetli o 1/3, kurde jaka to różnica? W labie
mu to wyrównają, a i tak nikt nie zauważy, byle w miarę ostre były.
Mówimy o małpce i małpce Prost...
Piotr

Data: 2009-05-30 21:26:21
Autor: _rK_
In <1b4r7malabrtm.dlg@masz.facet.luzik> Piotr  wrote:

Prześwietli o 2/3, czy niedoświetli o 1/3, kurde jaka to różnica? W labie mu to wyrównają, a i tak nikt nie zauważy, byle w miarę ostre były. Mówimy o małpce i małpce Prost... Piotr

W kolorach.

[rK]      http://robertkresa.com

Data: 2009-05-31 19:20:38
Autor: zdzichu
[...]

Porst to nie małpka - to oryginalny solidnie wykonany aparata z końca lat
siedemdziesiątych. Do kompletu mam jeszcze Takumar 50mm/1.4 - ponoć jeden z
najlepszych obiektywów 50mm jakie kiedykolwiek wyprodukowano.

Data: 2009-06-01 19:09:09
Autor: Piotr
Dnia Sun, 31 May 2009 19:20:38 +0200, zdzichu napisał(a):

Porst to nie małpka - to oryginalny solidnie wykonany aparata z końca lat
siedemdziesiątych. Do kompletu mam jeszcze Takumar 50mm/1.4 - ponoć jeden z
najlepszych obiektywów 50mm jakie kiedykolwiek wyprodukowano.

A to przepraszam, po treści pytania założyłem, że mam do czynienia z
właścicelem małp, a nie posiadaczem najlepszego obiektywu na świecie.
Piotr

Data: 2009-06-01 20:59:02
Autor: zdzichu
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać

A to przepraszam, po treści pytania założyłem, że mam do czynienia z
właścicelem małp, a nie posiadaczem najlepszego obiektywu na świecie.

Mam zarówno małpę (czyta kod DX) jak i Porst-a z jednym najlepszym
obiektywów świata.

Data: 2009-05-30 20:36:35
Autor: zdzichu
[...]

No tak, ale jak chciałbym użyć nie w małpie? Mam aparat manualny (PORST) i
pokrętło czułości ma tylko 100,200,400.

A w ogóle czy zwykła osoba (taka jak ja) zobaczy rożnicę pomiędzy filmem
"zwykłym" a tym (profesjonalnym) ?

Data: 2009-05-31 06:39:42
Autor: Marcin Debowski
Dnia 30.05.2009 zdzichu <zdzichu@brak-adresu.brak-adresu.pl> napisał/a:
A w ogóle czy zwykła osoba (taka jak ja) zobaczy rożnicę pomiędzy filmem
"zwykłym" a tym (profesjonalnym) ?

Film profesjonalny różni się od zwykłego większą powtarzalnością parametrów i co z tym związane krótszym okresem ważności. Kupisz taką samą rolkę za rok, naświetlisz i obrobisz ją tak samo powinienes mieć takie same wyniki. Przy zwykłym filmie różnice są wieksze, ale z reguły też ich nie widzisz, więc tym bardziej nie zobaczysz przy profesjonalnym.
Iso 160 nie ma z profesjonalnością filmu nic wspólnego.

--
Marcin

Data: 2009-05-31 12:40:39
Autor: Dariusz Zygmunt
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać
W niedziela 31 maj 2009 00:39, Marcin Debowski wyraził następujacą opinię:
[...]

 Tu akurat śmiałbym wątpić  ;-)  Filmy mają charakterystyki które "nie chcą się" dopasowywać do arbitralnie wyznaczonego szeregu ISO {..., 100, 200, 400, ...}. W przypadku filmów amatorskich nie ma większego znaczenia czy film oznaczony ISO 100 ma faktyczną {wyznaczoną wg. określonej normy} czułość 80, 100 czy może 160, zresztą ich charakterystyki są w większości tak fatalne w cieniach że używanie ich na nominalnej czułości jest odradzane. Natomiast do zastosowań profesjonalnych różnica między 100 a 160 jest już istotna - m.in. z tego powodu, że łuk krzywej charakterystycznej w cieniach dla takich filmów ma znacznie mniejszy promień {co skutkuje długim odcinkiem prostoliniowym} więc albo ma się cienie na filmie albo nie.  Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt  --
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

Data: 2009-05-31 19:18:55
Autor: zdzichu
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać
[...]

Podoba mi się to wyjaśnienie.

Data: 2009-06-01 08:36:29
Autor: Marcin Debowski
Dnia 31.05.2009 Dariusz Zygmunt <darek_spam_na_Madagaskar_@czat.homelinux.net> napisał/a:
[...]
Tu akurat śmiałbym wątpić  ;-)

Ma dokładnie tyle wspólnego ile napis "professional" na pudełku :) To czy film jest profesjonalny nie zależy od deklaracji wartości iso podanej przez producenta więc takie iso 160 jest co najwyżej przypadkową manifestacją, ze film MOŻE byc profesjonalny. Film iso 100 nie bedzie przeciez mniej profesjonalny tylko dlatego, że mniej lub bardziej przypadkowo trafiło się tu producentowi z pożądaną charakterystyka filmu w pełną setkę.

A przy narastajacych tendencjach snobistycznych "na analoga" nie zdziwiłbym sie gdyby juz gdzies na rynku były produkty "professional" made in China z iso 160 lub 320. Poza tym uprzejmie donoszę, że niektóre moje aparaty cyfrowe pracują takze w trybach professional ustawiając sobie np. iso 640 :)

--
Marcin

Data: 2009-06-01 09:18:46
Autor: Dariusz Zygmunt
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać
W poniedziałek 01 czerwiec 2009 02:36, Marcin Debowski wyraził następujacą opinię:

... Film iso 100 nie bedzie
przeciez mniej profesjonalny tylko dlatego, że mniej lub bardziej
przypadkowo trafiło się tu producentowi z pożądaną charakterystyka filmu w
pełną setkę.
 Nie wiem, czy nie doczytałeś do końca tego co napisałem czy tylko nie zrozumiałeś? Więc powtórzę, filmy profesjonalne w porównaniu do amatorskich mają m.in. lepszy przebieg krzywej w cieniach, ale żeby w pełni to wykorzystać fotograf musi znać dokładną czułość filmu a nie przybliżoną.  Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt  PS   A może nie wiesz co to jest krzywa charakterystyczna filmu? No cóż, odsyłam do Googli i datasheetów producenta. --
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

Data: 2009-06-01 10:05:00
Autor: Heraklit
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać
Był 1 czerwiec (poniedziałek), gdy o godzinie 9:18 *Dariusz Zygmunt* w
pocie czoła naskrobał(a):

[...]

A sądziłem, że profesjonalny negatyw różni się tylko czasem
"dojrzewania" emulsji fotograficznej...

--
Pozdrawiam,

Post stworzono 2009-06-01 10:00:50

Data: 2009-06-01 16:02:24
Autor: Marcin Debowski
Dnia 01.06.2009 Dariusz Zygmunt <darek_spam_na_Madagaskar_@czat.homelinux.net> napisał/a:
[...]

Doczytałem i chyba zrozumiałem. Nadal twierdzę, ze decyduje powtarzalność a nie krzywa charakterystyczna filmu. Jeśli film będzie miał lepszy przebieg krzywej w cieniach ale ten przebieg nie będzie powtarzalny to nie będzie to film profesjionalny. Tak samo film o gorszym przebiegu krzywej w cieniach będzie mimo tego profesjonalny jeśli spełni kryterium powtarzalnosci. Zobacz tez, że ten sam film (przy kryterium "lepszego przebiegu") będzie miał tę czułość inną w zalezności od tego na jakim etapie "dojrzewania" emulsji się znajduje więc samo iso160 nie wystarczy aby zapenić ten lepszy przebieg.

--
Marcin

Data: 2009-06-01 11:32:39
Autor: Dariusz Zygmunt
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać
W poniedziałek 01 czerwiec 2009 10:02, Marcin Debowski wyraził następujacą opinię:

[...]
 Piszesz tak jakby produkcja filmów była jakimś tajemnym procesem, obudź się, mamy XXI wiek, powtarzalność procesów technologicznych jest normą a nie wyjątkiem. Dziś powtarzalność uzyskuje się nawet w produkcji serów dojrzewających a co dopiero mówić o filmach  ;-)  Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt  --
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

Data: 2009-06-01 16:16:30
Autor: H5N1
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać
Dnia Mon, 01 Jun 2009 11:32:39 +0200, Dariusz Zygmunt raczył(a) był(a)
napisać:

W poniedziałek 01 czerwiec 2009 10:02, Marcin Debowski wyraził
następujacą opinię:

... Nadal twierdzę, ze decyduje powtarzalność a nie krzywa
charakterystyczna filmu.... przebiegu") będzie miał tę czułość inną w
zalezności od tego na jakim etapie "dojrzewania" emulsji się znajduje
więc samo iso160 nie wystarczy aby zapenić ten lepszy przebieg.
 Piszesz tak jakby produkcja filmĂłw była jakimś tajemnym procesem, obudĹş
się, mamy XXI wiek, powtarzalność procesów technologicznych jest normą a
nie wyjątkiem. Dziś powtarzalność uzyskuje się nawet w produkcji serów
dojrzewających a co dopiero mĂłwić o filmach  ;-)

Film klasy amatorskiej do sklepu trafia "niedojrzały" i dochodzi na półce. Natomiast filmy profesjonalne przechodzą starzenie w fabryce, po czym w sklepie trafiają do lodówki. To nie jest tak, że ktoś nie dysponujemy odpowiednią technologią. Zmienność parametrów w czasie jest filmów amatorskich jest dopuszczalna w celu zmniejszenia kosztów produkcji i transportu.
Dobrym przykładem były Fuji Superia 400 i 800, oraz Press 400 i 800, które niczym się od siebie nie różniły poza w/w procesem. No i ceną.

Data: 2009-06-02 02:07:47
Autor: Dariusz Zygmunt
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać
W poniedziałek 01 czerwiec 2009 18:16, H5N1 wyraził następujacą opinię:
[...]

 Uważasz Press-y za filmy profesjonalne?? Dobry żart  :-)  O ile mnie pamięć nie myli na pudełku napisane jest jedynie, że są to filmy "for Professionals" a nie że same filmy są "professional" jak jest to napisane na filmach serii PRO. Różnica niby niewielka ale znacząca a jeśli ktoś czytać ze zrozumieniem nie potrafi to niech ekstra płaci za słówko "for"  :-)  Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt  --
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

Data: 2009-06-02 12:24:18
Autor: H5N1
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać
Dnia Tue, 02 Jun 2009 02:07:47 +0200, Dariusz Zygmunt raczył(a) był(a)
napisać:

[...]

 UwaĹźasz Press-y za filmy profesjonalne?? Dobry Ĺźart  :-)
 O ile mnie pamięć nie myli na pudełku napisane jest jedynie, Ĺźe są to
[...]
Przepraszam. Zapomniałem, że profesjonaliści też czasem robią amatorskie zdjęcia i potrzebują do tego specjalnych filmów. ;)

Data: 2009-06-02 16:26:31
Autor: Dariusz Zygmunt
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać
W wtorek 02 czerwiec 2009 14:24, H5N1 wyraził następujacą opinię:
[...]

 A o co Ci w tej chwili chodzi? Przecież Fuji przyznaje uczciwie że Press to zwykła {współczesna!} Superia, więc napis "for Professionals" służy wyłącznie podbudowaniu ego kupujących. Normalny marketing na potrzeby którego zbudowano legendę o jakimś ekstra sezonowaniu i transporcie w specjalnych warunkach. Naprawdę sądzisz że Pressy ładuje się w inne kontenery niż zwykłą Superię? To już lepiej by zrobili gdyby Press-y sprzedawali wyłącznie w wielopakach {zdaje się że Kodak tak robi z którymiś swoimi filmami}, wtedy napis "for Professionals" miałby nieco większy sens  :-)  Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt  --
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

Data: 2009-06-10 11:14:52
Autor: alboco
[...]

Ale nie mogę tam znaleść co to znaczy : "lepszy przebieg krzywej w cieniach"

Data: 2009-06-10 11:22:38
Autor: Dariusz Zygmunt
On Wed, 10 Jun 2009 11:14:52 +0200, alboco wrote:

[...]

 Jeden list wcześniej to opisałem, znajdziesz sam czy mam zacytować?  Z pozdrowieniami
Dariusz Zygmunt

Data: 2009-05-31 19:17:47
Autor: zdzichu
> [...]

parametrów i co z tym związane krótszym okresem ważności. Kupisz taką samą
rolkę za rok, naświetlisz i obrobisz ją tak samo powinienes mieć takie

Już widzę triumf fanów syfry - stwierdzą, że zawsze mają powtarzalność
parametrów matrycy ;-)

Data: 2009-05-31 22:22:34
Autor: Paweł W.
Jakub Jewuła pisze:

Już widzę triumf fanów syfry - stwierdzą, że zawsze mają powtarzalność
parametrów matrycy ;-)

Knot w knota.

:P

P.S.
Popraw sobie w ustawienia w czytniku (albo to mój czytnik), bo po kliknięciu (odpowiedz do grupy), dodał poza pl.rec.foto także twój adres mailowy. No chyba, że lubisz mieć na prywatnej poczcie każdą odpowiedź na własną wypowiedź ;)

Pozdrawiam,
Paweł W.

--
"A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

Data: 2009-06-01 07:06:20
Autor: Jakub Jewuła
[...]

Obawiam sie, ze to problem po Twojej stronie :)

Data: 2009-06-10 10:28:30
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 31 May 2009, zdzichu wrote:

Już widzę triumf fanów syfry - stwierdzą, że zawsze mają powtarzalność
parametrów matrycy ;-)

  Są sugestie że w skali lat nie jest to prawda :)
  Przyrastająca ilość hotpikseli to jeden z objawów.
  Ale w skali "36 klatek dziś, 36 klatek jutro" - owszem, można by tak
przyjąć :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-06 13:20:38
Autor: Vector
On 31 Maj, 00:39, Marcin Debowski <agate...@INVALID.ml1.net> wrote:
Dnia 30.05.2009 zdzichu <zdzi...@brak-adresu.brak-adresu.pl> napisał/a:

> [...]

ich nie widzisz, więc tym bardziej nie zobaczysz przy profesjonalnym.
Iso 160 nie ma z profesjonalnością filmu nic wspólnego.

Film profesjonalny to film zawodowy, zaprojektowany do konkretnych
celów. Aby wykorzystać możliwości takiego materiału trzeba mieć nieco
oleju w głowie, a przede wszystkim wiedzieć czego się chce etc. Zakup
takiego filmu nie oznacza pieknych zdjęc, a często rozczarowania, bo
subiektywnie może być gorszy niż Fuji Superia np. To właśnie filmy
amatorskie, czyli popularne mają większą tolerancję na błedy i dają
powtarzalnie poparwne odbitki. Jak ktoś nie miał do czynienia z takim
materiałem, a jedzie na wakacje, to niech lepiej omija filmy z
dopiskiem Professional.

Data: 2009-06-06 13:14:31
Autor: Vector
Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem ja k go używać
On 30 Maj, 20:36, "zdzichu" <zdzi...@brak-adresu.brak-adresu.pl>
wrote:
> [...]

pokrętło czułości ma tylko 100,200,400.

A w ogóle czy zwykła osoba (taka jak ja) zobaczy rożnicę pomiędzy filmem

nie, oddasz go do labu a oni zrobią odbitki tak, zeby wyglądały jak
zwykle zdjecia z filmu za 7zł. To materiał portretowy. Nacisk jest
połozony na prawidlowe oddanie tonacji skory. Reszta spada na dalszy
plan. Materiał daje dosyc ciekawa kolorystyke. Mnie sie bardzo pdoba
ten materiał, tzn bardzo podobaja mi sie powiekszenia z tego filmu ;-)

Kupiłem film projesjonaly ISO 160 i nie wiem jak go używać