Kupno auta uszkodzonego a US.

Data: 2009-03-14 22:31:05
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Kupno auta uszkodzonego a US.
Witam.

Jak wiadomo, po kupnie auta, należy opłacić podatek w wys.2% i złożyć deklarację PCC3.
Jak wygląda sytuacja, gdy kupuje się auto uszkodzone, za cenę stanowiącą mniej więcej połowę eurotaxowej wartości takiego auta, w pełni sprawnego? Formalnie pewnie tak samo, ale co zrobić, by nie latać do US z wyjaśnieniami? Czy dokładne opisanie uszkodzeń wystarczy? Czy może jako załącznik, do PCC-3 powinienem dołączyć wycenę auta, zrobioną przez rzeczoznawcę z ubezpieczalni?
Chodzi o to, że kupiłem auto od kolegi. Tuż przed kupnem, ktoś mu wjechał w tył. On wziął kasę z OC sprawcy, mnie zaś oddał auto za kwotę bliską wartości "pozostałości" wg wyceny ubezpieczyciela.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
[WRC]

Data: 2009-03-14 22:53:32
Autor: Nex@pl
Marcin "Kenickie" Mydlak pisze:
[...]

Najlepiej uzyskać opinię rzeczoznawcy, który potwierdzi usterkę/stan obecny samochodu.

Data: 2009-03-14 22:55:16
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sat, 14 Mar 2009 22:31:05 +0100, Marcin "Kenickie" Mydlak napisał(a):

[...]

Możesz. W sumie na PCC dajesz wartość według Ciebie i tyle, urząd musi ta
wartość przyjąć. Jeśli auto jest uszkodzone, to opisać w umowie uszkodzenia
i tyle. --
     ___________ (R)

Data: 2009-03-14 23:36:47
Autor: MHC Mega

napisał(a):

> [...]
> zrobioną przez rzeczoznawcę z ubezpieczalni?

Możesz. W sumie na PCC dajesz wartość według Ciebie i tyle, urząd

No właśnie nie musi przyjąć. Pani może otworzyć taką wielką książkę i
wypisac wartośc w/g siebie.

--
Pzdr.
Mega

Data: 2009-03-15 08:27:34
Autor: Szymon

napisał(a):

> [...]

musi ta wartość przyjąć.

No właśnie nie musi przyjąć. Pani może otworzyć taką wielką książkę i

Przyjąć musi. A że często robią tak jak opisałeś to inna sprawa

--
Pozdrawiam,
Szymon

Data: 2009-03-15 11:39:46
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sat, 14 Mar 2009 23:36:47 +0000 (UTC), MHC Mega napisał(a):

Możesz. W sumie na PCC dajesz wartość według Ciebie i tyle, urząd
musi ta wartość przyjąć.

No właśnie nie musi przyjąć. Pani może otworzyć taką wielką książkę i
wypisac wartośc w/g siebie.

Nie może. Może Ci zasugerować poprawkę, Ty możesz panią spuścić na drzewo. --
     ___________ (R)

Data: 2009-03-16 11:30:40
Autor: vpw
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:150z6b6l4tvz9$.dlgoldfield.org.pl...
[...]

Przecież podatek płąci się od ceny rynkowej samochodu, więc jeśli chcesz z urzędnikiem dysutować, że cena rynkowa twojego odbiega bardzo od ceny średniej wg Eurotaxu, to droga wolna. Tylko możesz to zrobić na dwa sposoby:

1. spuścić panią urzędniczkę na drzewo a ona wezwie cię do uzupełnienia deklaracji zgodnie z przepisami - co będzie kosztowało kilka wizyt w urzędzie i trochę biegania po sądach.
2. pojechać z pytaniem co do wartości, która jest uznawana za rynkową i uzasadnieniem - i efekt będzie taki jak w pierwszym wypadku tylko za pierwszym podjeściem.

Ostatnio rejestrowałem samochód ze stanów, który jak się okazało (bez zaskoczenia) przy zakupie, był powypadkowy. W US cena rynkowa 85 tys, po przedstawieniu historii samochodu 55 tys.

Na początku również miałem kłopot z przyjęciem, dlaczego niby ma to być cena rynkowa a nie cena transakcji, ale już pierwsze słowa sprzedawcy, żebyśmy wpisali na umowie niższą cenę, żeby nie musiał w US płacić podatku od różnicy wyjaśniło sprawę. Polacy kombinują jak tu mniej zapłącić a urzędnicy mają sposoby, żeby te kombinacje "ominąć"

--
vpw

Data: 2009-03-16 13:45:01
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 16 Mar 2009 11:30:40 +0100, vpw napisał(a):

[...]

Cena z Eurotaksu nie spełnia wymagań ustawowych.
1. spuścić panią urzędniczkę na drzewo a ona wezwie cię do uzupełnienia deklaracji zgodnie z przepisami - co będzie kosztowało kilka wizyt w urzędzie i trochę biegania po sądach.

Nie wezwie, bo deklaracja jest kompletna. --
     ___________ (R)

Data: 2009-03-16 22:31:27
Autor: vpw

Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:b5y4ihw8ywpq.dlgoldfield.org.pl...
[...]

Tylko co to znaczy? Deklaracja jest kompletna tylko wypełniona niezgodnie z przepisami: w

Ale ja nie twierdzę, że twoje doświadcznia są inne. Nie mogę również nie stwierdzić tego, co izba skarbowa podaje na swoich stronach:

http://www.is.waw.pl/Index.htm?main_office=1&office=16&menu=26&sub1=586&sub2=Post%EApowanie+w%A0przypadku+zakupu+samochodu+od%A0osoby+prywatnej&sub3=&sub4=&sub5=&mlt=

Stawka podatku od czynności cywilnoprawnej z tytułu umowy kupna-sprzedaży wynosi 2% od wartości rynkowej nabywanego samochodu. Podatek należy uiścić w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy w kasie Urzędu Skarbowego lub na rachunek bankowy Nr ...

I podaję rónież swoja interpretację opartą o doświadczenia z ostatnich kilku dni: jeśli Pan poda wartość pojazdu, która w znaczący sposób będzie odbiegała od wskazanaej w przepisach, to wezwiemy Pana do wyjaśnienia lub uzupełnienia tej kwoty.

Jeśli dla 200-300 zł warto stracić kilka godzin na dyskusję z urzędnikiem, to oczywiście należy tak zrobić. Można załatwić to w sposób sympatyczny i za obopólnym porozumieniem, a można pójść na wojnę i wygrać. Urzędnik ma duże pole manewru (na oko 20-30% wartości z katalogu) i jeśli uzasadni mu się swoje racje to na pewno będzie ok. W innym przypadku, nie może nie respektować przepisów: jeśli ma być to wartość rynkowa to tak ma być.

--

vpw

Data: 2009-03-16 22:55:01
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 16 Mar 2009 22:31:27 +0100, vpw napisał(a):

Nie wezwie, bo deklaracja jest kompletna.

Tylko co to znaczy? Deklaracja jest kompletna tylko wypełniona niezgodnie z przepisami: w

Jest kopmletna i wypełniona zgodnie z przepisami.
[...]

A wartość rynkowa to średnia cena jaką przedmioty danego rodzaju osiągały w
transakcjach w danym dniu w danym miejscu.

Jeśli dla 200-300 zł warto stracić kilka godzin na dyskusję z urzędnikiem,

Jaką dyskusję? Urząd ma obowiązek przyjąć PCC. Nie ma prawa odmówić. Jak urzędas mówi o odmowie, to się ładnie prosi o podanie powodu odmowy na
piśmie. A jak dalej plumka, to się daje PCC na dziennik podawczy.
obopólnym porozumieniem, a można pójść na wojnę i wygrać. Urzędnik ma duże pole manewru (na oko 20-30% wartości z katalogu) i jeśli uzasadni mu się

Urzednik przede wszystkim nie może stosowac cen z katalogu, bo nei
spełniają one warunków jakie są podane w ustawie. --
     ___________ (R)

Data: 2009-03-28 21:09:28
Autor: MarcinJM
vpw pisze:

Przecież podatek płąci się od ceny rynkowej samochodu, więc jeśli chcesz z

Pokaz mi eurotaksie pozycje:
Volvo V70 z uszkodzonym silnikiem i z uszkodzonym blotnikiem prawym i peknieta szyba.

Ja natomiast latwo wykaze, ze cena, za jaka kupilem jest cena rynkowa. Dlaczego? Dlatego, ze dobilem ze sprzedjacym targu. NIe ma lepszego dowodu na cene rynkowa.

MarcinJM

Data: 2009-03-15 01:35:21
Autor: Damian / EXCAR group
Kupno auta uszkodzonego a US.

Użytkownik "Marcin "Kenickie" Mydlak"
wjechał w tył. On wziął kasę z OC sprawcy, mnie zaś oddał auto za kwotę bliską wartości "pozostałości" wg wyceny ubezpieczyciela.

Po co sie targac z urzedasami i bawic w pisanie PCC?
Podjedz do najblizszego komisu, powiedz ze chcesz kupic autko od kolegi poprzez ich
komis. To co przeznaczyles na PCC zostaw w komisie jako prowizje za sprzedaz.
I z faktura komisowa idz zarejestruj auto. Bez latania po US.

Data: 2009-03-15 10:17:15
Autor: MarcinJM
[...]

Przechodzilem to.
Na umowie wpisane byly wszelkie uszkodzenia (niesprawny silnik, uszkodzenia blacharskie), oczywiscie w US byla lekka komedia, z "nie przyjme wniosku", ale skonczyla sie po krotkiej rozmowie z kierownikiem.
Na dole umowy bylo "za prawdziwosc powyzszego swiadcza wlasnym podpisem sprzedajacy i kupujacy" i to chyba zamknelo im buzie, bo stwierdzilem, ze maja wszystko napisane, moga sie z tym nie zgodzic, ale wtedy prosze o korespondencyjny tok sprawy.

MarcinJM

Kupno auta uszkodzonego a US.