Kupno obiektywu (nowego) w sklepie.......

Data: 2010-09-07 21:22:37
Autor: __Maciek
Kupno obiektywu (nowego) w sklepie.......
Sat, 28 Aug 2010 06:52:27 +0200 "DD" <ddddddddd1WYTNIJTO@op.pl>
napisał:

Witam forumowiczów!

Chce kupić szkło do NIKONa D80. Chodzi o stałkę Nikkor 35 / 1.8. Do tej pory
myślałem ze problemy typu FF / BF dotyczą tylko zoom-ów, ale koledzy z forum
foto mnie wyprowadzili z błędu.

Tu jest jakiś test chart: http://focustestchart.com/focus10.pdf
(wyguglałem próbując rozszyfrować podane przez Ciebie skróty)

Ale tak właściwie to jak to może się w ogóle dziać? Przecież
powierzchnia matówki jest (o ile z aparatem jest wszystko ok) w tej
samej odległości od obiektywu co film/matryca, tyle że w przypadku
matówki, po drodze jest lustro i pryzmat pentagonalny. Jeżeli ustawimy
ostrość tak żeby było ostro na matówce, to MUSI być też ostro na
filmie/matrycy, chyba że elementy aparatu są źle ustawione. Inaczej
nie wyobrażm sobie możliwości powstawania takiego błędu, więc o co w
ogóle chodzi?

Data: 2010-09-07 23:13:06
Autor: Przyjazny
napisał:

[...]

Autofocus *nie* ustawia tak żeby było ostro na matówce (tzn. nie ogląda
obrazu na matówce i nie patrzy "czy już jest ostro"). Google podpowie
jak działa (wskazówka: koniecznie czytać o lustrzankach, w aparatach
kompaktowych jest inaczej).

Poza tym nowoczesne matówki pokazują obraz o większej głębi ostrości niż
będzie na filmie/matrycy, więc ewentualnego błędu może nie być widać na
matówce.  Za to są jaśniejsze niż klasyczne.

Data: 2010-09-09 01:39:06
Autor: __Maciek
Kupno obiektywu (nowego) w sklepie.......
Tue, 7 Sep 2010 23:13:06 +0000 (UTC) Przyjazny
<przyjazny@nospam.tld.invalid> napisał:

Autofocus *nie* ustawia tak żeby było ostro na matówce (tzn. nie ogląda
obrazu na matówce i nie patrzy "czy już jest ostro").

Acha, a więc problem dotyczy autofocusa. W takim razie mnie nie
dotyczy bo ja ww. nie używam albo _bardzo_ rzadko. Wolę sam obrócić
pierścień ręką niż celować sensorem w odpowiednią część obrazu,
wyszukiwać pionowe linie żeby prawidłowo zadziałał, nieraz na początku
pojedzie w złą stronę, zużywa baterie itp. No ale pewnie np. jakimś
reporterom i innym muszącym pstrykać szybko, przydaje się.

Poza tym nowoczesne matówki pokazują obraz o większej głębi ostrości niż
będzie na filmie/matrycy, więc ewentualnego błędu może nie być widać na
matówce.  Za to są jaśniejsze niż klasyczne.

Jakoś nie mam z tym problemów.

Dzięki za wyjaśnienie.

Data: 2010-09-09 22:03:58
Autor: Przyjazny
On 2010-09-08 23:39, __Maciek <i80c586@cyberspace.org> wrote:
[...]

Może masz dostatecznie ciemne obiektywy/przymykasz je, przy przysłonach f/4* i
ciemniejszych problem szczęślwie znika.

* proszę nie łapać za słówka, chyba to zależy trochę od konkretnej
  matówki, w każdym razie jakoś w tych okolicach.

Kupno obiektywu (nowego) w sklepie.......