Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny

Data: 2017-08-21 10:48:54
Autor: Wojtek
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Jak przeprowadzić bezpieczną (dla obu stron transakcji)transakcję kupn/sprzedaży mieszkania? Co sądzicie o depozycie notarialnym? Czy to działa? Jakie są wady depozytu notarialnego? Co zrobić, gdy notariusz nie chce/nie może wypłacić depozytu?

Są lepsze rozwiązania od depozytu notarialnego?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-21 18:59:46
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Opłata od depozytu?

-- -- -
Jakie są wady depozytu notarialnego?

Data: 2017-08-22 09:24:07
Autor: Wojtek
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
W dniu 2017-08-21 o 18:59, ąćęłńóśźż pisze:
Opłata od depozytu?

To jest do zaakceptowania.
Ja myślę o innym problemie: co zrobić, gdy notariusz nie chce/nie może wypłacić depozytu (sprzedającemu lub kupującemu) ?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-22 10:33:18
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Sam widzisz, że (paradoksalnie) depozyt niczego nie zmienia poza samopoczuciem stron umowy.
No i posiadaniem wiedzy, że druga strona ma jednak pieniądze.

-- -- -
Ja myślę o innym problemie: co zrobić, gdy notariusz nie chce/nie może wypłacić depozytu?

Data: 2017-08-22 11:01:25
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-22 o 10:33, ąćęłńóśźż pisze:
Sam widzisz, że (paradoksalnie) depozyt niczego nie zmienia poza samopoczuciem stron umowy.
No i posiadaniem wiedzy, że druga strona ma jednak pieniądze.

Aż tak źle nie jest. Bo jednak lepiej powierzyć pieniądze notariuszowi (firma) niż drugiej stronie. Natomiast często notariusze to firmy jednoosobowe (czy też: notariusz plus ktoś z rodziny jako sekretarka).
Depozyt w takiej firmie to ryzyko.

Tej wady nie ma depozyt w banku (escrow). Ale tu są inne wady.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-22 11:04:24
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-22 o 11:01, Wojtek pisze:
[...]

Od tego jest ubezpieczenie notariusza. No i trzeba wyważyć obawę o ryzyko - przecież nie dlatego ktoś nie chce zaliczkować sprzedawcy, że się obawia o jego bankructwo, tylko o sytuację, że mimo dokonania zapłaty, nie dojdzie do zawarcia umowy sprzedaży, albo pomimo jej zawarcia, nie będzie można hipotecznie objąć nieobciążonego lokalu. Niewypłacalność notariusza jest już zupełnie innym ryzykiem, ubezpieczonym, w dodatku depozyt jest depozytem, a nie majątkiem notariusza (więc nie wchodzi w skład spadku, jak notariusz kipnie w kancelarii, tudzież nie jest zajmowany przez komornika tak jakby to był majątek notariusza).

Tej wady nie ma depozyt w banku (escrow). Ale tu są inne wady.

Jakiej wady nie ma? Bank też może zbankrutować.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-22 11:30:49
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-22 o 11:04, Liwiusz pisze:
[...]

Co się dzieje, jaka jest procedura odzyskania pieniędzy z depozytu, gdy notariusz nie chce/nie może wypłacić?

Jakiej wady nie ma? Bank też może zbankrutować.

Bankructwo banku, tak z dania na dzień, jest jednak mniejszym ryzykiem, niż to, że firma jednosobowa przestanie funkcjonować z powodu wypadku/choroby notariusza. Do tego dochodzi jeszcze ryzyko nieuczciwości notariusza.
Jeśli pracownik banku, podpisujący umowę, będzie miał wypadek/zachoruje to na jego miejsce pojawi się inny pracownik. Natomiast jeśli notariusz prowadzący sam kancelarię będzie miał wypadek/zachoruje - to wtedy odzyskanie pieniędzy, jak sądzę, będzie trudniejsze.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-22 11:38:08
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-22 o 11:30, Wojtek pisze:
[...]

Jakaś pewnie jest. Jakie to ma znaczenie, jeśli alternatywą jest odzyskiwanie pieniędzy od sprzedawcy, który - jeśli się dobrze przygotował - to jest dożywotnio nieściągalny, a może i nieosiągalny?

Jakiej wady nie ma? Bank też może zbankrutować.

Bankructwo banku, tak z dania na dzień, jest jednak mniejszym ryzykiem,

Mam rozumieć, że banki zwykle bankrutowały tygodniami? "Ojej, choć wypłaćmy pieniądze z tego banku, bo na za tydzień ogłosił upadłość".

niż to, że firma jednosobowa przestanie funkcjonować z powodu
wypadku/choroby notariusza. Do tego dochodzi jeszcze ryzyko
nieuczciwości notariusza.

Przypomnę to co wyciąłeś, bo nie pasowało do tezy - ubezpieczenie.

[...]

Ale nie niemożliwe. Znajdzie się na to procedura. A depozyt jest składany na specjalnym koncie bankowym, więc nie wyparuje w wirze innych problemów.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-22 12:37:05
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-22 o 11:38, Liwiusz pisze:

[...]

Ubezpieczony jest notariusz czy kupujący i sprzedający? To co ja mam do tego ubezpieczenia? Ani nie mam polisy, ani nie jestem uposażony ani nawet nie wiem w której ubezpieczalni jest ubezpieczony notariusz. Co ja mam z tego ubezpieczenia?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-22 12:38:51
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-22 o 12:37, Wojtek pisze:
[...]

Notariusz od swojej odpowiedzialności cywilnej.

To co ja mam do
tego ubezpieczenia?

Wiesz jak działa ubezpieczenie OC?

Ani nie mam polisy, ani nie jestem uposażony ani

Czyli nie wiesz.

nawet nie wiem w której ubezpieczalni jest ubezpieczony notariusz. Co ja

To się dowiesz.

mam z tego ubezpieczenia?

Poczytaj. Po co żyć w niewiedzy :)

--
Liwiusz

Data: 2017-08-22 17:23:53
Autor: .B:artek.
W dniu 22 sie 2017 o 09:24, Wojtek pisze:
Ja myślę o innym problemie: co zrobić, gdy notariusz nie chce/nie może wypłacić depozytu (sprzedającemu lub kupującemu) ?

Słyszałeś o takim przypadku, by nie wypłacił wbrew ustaleniom? I co zrobi później? Zamknie kancelarię i rozpocznie nowe życie pod nowym nazwiskiem na Bermudach? Za 300 tys. zł? Albo 2 razy tyle??

--
..B:artek.

Data: 2017-08-22 17:39:21
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-22 o 17:23, .B:artek. pisze:

Słyszałeś o takim przypadku, by nie wypłacił wbrew ustaleniom? I co zrobi później? Zamknie kancelarię i rozpocznie nowe życie pod nowym nazwiskiem na Bermudach? Za 300 tys. zł? Albo 2 razy tyle??

Chodzi mi raczej sytuację, gdy notariusz ma wypadek i trafia do szpitala/na cmentarz. Co wtedy? Kiedy mogę odzyskać pieniądze? Bo są one potrzebne na gwałt.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-22 17:44:12
Autor: .B:artek.
W dniu 22 sie 2017 o 17:39, Wojtek pisze:
Chodzi mi raczej sytuację, gdy notariusz ma wypadek i trafia do szpitala/na cmentarz. Co wtedy? Kiedy mogę odzyskać pieniądze? Bo są one potrzebne na gwałt.

Wówczas wypłata może się przeciągnąć, jeśli poza notariuszem nikt z inny z kancelarii (np. zastępca notariusza) nie będzie upoważniony do zlecenia wypłaty. Ale to moim zdaniem sytuacja dość nieprawdopodobna, sama w sobie nie przekreślająca użyteczności samego depozytu notarialnego przy zabezpieczaniu transakcji nieruchomościowych.

--
..B:artek.

Data: 2017-08-23 09:20:43
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-22 o 17:44, .B:artek. pisze:
[...]

Jak często jest stosowany depozyt notarialny przy kupnie/sprzedaży nieruchomości? Jest to powszechne czy rzadko stosowane?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-23 12:22:14
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
W gotówce rzadko, ponieważ notariusze tego nie lubią - mało kto chce ryzykować życiem dla kilkustet tysięcy w kasie (nawet pancernej).

-- -- -
Jak często jest stosowany depozyt notarialny przy kupnie/sprzedaży nieruchomości?

Data: 2017-08-23 12:27:28
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-23 o 12:22, ąćęłńóśźż pisze:
W gotówce rzadko, ponieważ notariusze tego nie lubią - mało kto chce ryzykować życiem dla kilkustet tysięcy w kasie (nawet pancernej).

Miałem na myśli depozyt wykonany przelewem.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-23 15:56:25
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Pytaj u notariusza, u którego chcesz dokonać transakcji.

Data: 2017-08-23 16:20:31
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-23 o 15:56, ąćęłńóśźż pisze:
Pytaj u notariusza, u którego chcesz dokonać transakcji.

A jak mi notariusz odpowie, że będzie dobrze, żebym się nie martwił?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-23 16:23:19
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
To będzie dobrze i się nie martw.

-- -- -
A jak mi notariusz odpowie, że będzie dobrze, żebym się nie martwił?

Data: 2017-08-23 09:18:26
Autor: Wojtek
[...]

Czy są jakieś regulacje na wypadek złej woli notariusza? czy to może się opiera na dobrej woli notariusza, że notariusz jest porządny?
Kiedy można odzyskać pieniądze w przypadku złej woli notariusza?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-23 19:34:03
Autor: .B:artek.
W dniu 23 sie 2017 o 09:18, Wojtek pisze:
Czy są jakieś regulacje na wypadek złej woli notariusza? czy to może się opiera na dobrej woli notariusza, że notariusz jest porządny?
Kiedy można odzyskać pieniądze w przypadku złej woli notariusza?

Regulacje są dokładnie takie same jak w każdym innym przypadku, gdy ktoś nie chce zwrócić / zapłacić Ci należnych pieniędzy. Czyli w ostateczności pozew i sąd. Żadnemu normalnemu notariuszowi nie przyjdzie do głowy odmówić wypłaty pieniędzy w sytuacji, gdy wypłata powinna nastąpić. Bo to może się dla niego skończyć - oprócz oczywistych konsekwencji finansowych - także utratą prawa wykonywania zawodu.

--
..B:artek.

Data: 2017-08-22 16:59:42
Autor: Robert Tomasik
W dniu 21-08-17 o 10:48, Wojtek pisze:
[...]

Ja osobiście preferuję czek gwarantowany przez bank. Kupujący idzie do
swojego banku i uzyskuje jeden potwierdzony do kwoty spodziewanej
transakcji czek. Bank blokuje mu środki. Czek wypisuje i przekazuje
kupującemu u notariusza, który idzie do banku i albo zleca przelew na
swój rachunek, albo wypłaca gotówkę.

Data: 2017-08-22 17:27:06
Autor: .B:artek.
W dniu 22 sie 2017 o 16:59, Robert Tomasik pisze:
[...]

Czek w Polsce? Robiłeś to ostatnio?

--
..B:artek.

Data: 2017-08-22 17:34:31
Autor: Robert Tomasik
W dniu 22-08-17 o 17:27, .B:artek. pisze:
[...]

Fakt, że ostatni raz kupowałem w ten sposób działkę kilka lat temu, ale
nie sądzę, by obrót czekowy nie istniał. Po prostu czeki są na takie
wyjątkowe wypadki. PKO BP ma TOiP 70 gr za wydanie czeku i 10 zł za jego
potwierdzenie. Nie chce mi się szukać w innych bankach.

Data: 2017-08-22 17:48:23
Autor: .B:artek.
W dniu 22 sie 2017 o 17:34, Robert Tomasik pisze:
[...]

Ja poszukałem. W ofercie zdają się je mieć tylko PKO BP i Pekao S.A.
https://www.google.pl/search?q=bank+czek

Inne banki jeśli już, to wyłącznie zrealizują czek wystawiony najczęściej za granicą.

W praktyce obrót czekowy w Polsce wymarł kilkanaście lat temu.
https://www.google.pl/search?q=czeki+w+polsce

--
..B:artek.

Data: 2017-08-22 22:09:33
Autor: Robert Tomasik
W dniu 22-08-17 o 17:48, .B:artek. pisze:

W praktyce obrót czekowy w Polsce wymarł kilkanaście lat temu.
https://www.google.pl/search?q=czeki+w+polsce

Ja w sejfiku mam jeszcze kilka, ale nie zastanawiałem się, co by było,
jakbym je wystawił. Kiedyś dostałem 10-cio czekową książeczkę, a
wykorzystałem zaledwie kilka.

Data: 2017-08-22 17:52:05
Autor: Wojtek
[...]

To jest ciekawy pomysł.
Czy na czeku jest wypisany przez bank termin realizacji?
Rozumiem, że do tej daty czeku nie można anulować. Chodzi mi o sytuację, gdy kupujący wziął czek a potem go anulował. A po terminie realizacji czek staje się nieważny i środki są odblokowane. Czy dobrze rozumuję?

Jak wygląda kwestia autentykacji czeku? Po czym poznać, że czek jest autentyczny, ważny?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-22 22:07:16
Autor: Robert Tomasik
W dniu 22-08-17 o 17:52, Wojtek pisze:

[...]

Czeku jako papieru wartościowego nie możesz anulować. Bo by to sensu nie
miało. Jest procedura unieważnienia zaginionego czeku, ale w ze praktyce
tego nie zrobisz w czasie pozwalającym na normalne zrealizowanie tego
czeku, czyli powiedzmy kilku dni.

Jak wygląda kwestia autentykacji czeku? Po czym poznać, że czek jest
autentyczny, ważny?

No to już musisz odnieść się do danego konkretnego banku. Każdy ma swoje
zabezpieczenia. Przeważnie w UV. No i masz z tyłu pieczątkę banku na
gwarancji. Zawsze możesz jeszcze hipotekę ustanowić, ale to dodatkowe
koszty.

Data: 2017-08-24 08:40:29
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2017-08-21 o 10:48, Wojtek pisze:
[...]

Wszystko fajnie, do czasu, aż nie okaże się, że ktoś kupuje mieszkanie na kredyt, wtedy ta cała dyskusja nie ma sensu, bo tak się nie da...

--
http://zrzeda.pl

Data: 2017-08-24 08:49:38
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Zaprosić notariusza do mieszkania (na stół pieniądze i klucze), a jednocześnie asesora do sądu (sprawdza w sekretariacie wydziału, czy są wnioski i składa swój), lub na odwrót.
Nie słyszałem o takim przypadku, ale kto bogatemu zabroni?
Poza tym np. asesor może być podstawiony i sprawa znów się rypnie ;-))

-- -- -
Jak przeprowadzić bezpieczną transakcję kupna/sprzedaży mieszkania?

Data: 2017-08-24 22:07:01
Autor: Robert Tomasik
W dniu 24-08-17 o 08:40, Tomasz Kaczanowski pisze:
[...]

A jak kupuje rower, to dopiero problem z brakiem możliwości depozytu na
zakup mieszkania. :-) A poważnie, to wówczas są inne sposoby - choćby
hipoteka.

Data: 2017-08-28 10:23:36
Autor: Wojtek
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
zakup mieszkania. :-) A poważnie, to wówczas są inne sposoby - choćby
hipoteka.

Czy taka sprzedaż, gdy kupujący ma środki z kredytu, jest bezpieczna dla sprzedającego? jakie tu są ryzyka?
Kiedy (w stosunku do momentu zawarcia umowy notarialnej sprzedaży mieszkania) pieniądze pojawią się na koncie sprzedającego?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-28 10:33:50
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2017-08-28 o 10:23, Wojtek pisze:
[...]

W zasadzie domknąć sprawy kredytowe możesz kiedy masz już umowę notarialną i jeśli nie kupujesz od banku ubezpieczenia, tylko inaczej, to umowę ubezpieczenia (do której tez umowa notarialna jest potrzebna). Dopiero wtedy rzeczywiście umowa w banku zostaje ostatecznie podpisana, musi zostać zatwierdzona, by pieniądze zostały uruchomione i przelane.
Jak widać, logistycznie czasami może być niełatwo się wyrobić w jeden dzień (aczkolwiek można, ale to wszystko wtedy trzeba mieć poumawiane wcześniej) A bank ma kilka dni na przelanie - wiec bezpiecznie jest zakładać, że przelew na koncie pojawi się w ciągu 7 (w ekstremalnych przypadkach nawet 14) dni od podpisania umowy.

--
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2017-08-28 01:45:26
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 28 sierpnia 2017 10:33:52 UTC+2 użytkownik Tomasz Kaczanowski napisał:

to umowę ubezpieczenia (do której tez umowa notarialna jest potrzebna).
Do ubezpieczenia nieruchoimosci potrzebna umowa notarialna?
Po co?

Data: 2017-08-28 11:08:48
Autor: Marek
On Mon, 21 Aug 2017 10:48:54 +0200, Wojtek <wojsal1960@o2.pl> wrote:
Jak przeprowadzić bezpieczną (dla obu stron transakcji)transakcję kupn/sprzedaży mieszkania?

Sprzedawac tylko  tym, co kupują przez kredyt hip a środki przelewa sprzedającemu bank (np. pkobp) a nie kupujący ze środków jakie bank mu udostępnia w rachunku (np. mbank). A tak naprawdę, to gdzie widzisz niebezpieczeństwo?

--
Marek

Data: 2017-08-28 11:10:42
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-28 o 11:08, Marek pisze:
[...]

Pewnie "że kupi, a nie zapłaci".

--
Liwiusz

Data: 2017-08-28 11:15:12
Autor: Tomasz Kaczanowski

Różne przypadki chodzą po ludziach: http://samcik.blox.pl/2011/10/Sprzedala-dom-a-bank-kontrahenta-wycofal-sie-z.html

--
http://kaczus.republika.pl/dywersyfikacja.html

Data: 2017-08-28 18:11:49
Autor: Marek
On Mon, 28 Aug 2017 11:15:12 +0200, Tomasz Kaczanowski <kaczus@poczta.onet.pl> wrote:
Różne przypadki chodzą po ludziach: http://samcik.blox.pl/2011/10/Sprzedala-dom-a-bank-kontrahenta-wycofal-sie-z.html

No.ale problem nie jest natyle powszechny,  by  obowiązujące prawo nie mogło poradzić sobie z taką sytuacją?

--
Marek

Data: 2017-08-28 18:43:02
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Przecież radzi sobie, choć być może lepsza byłaby sprzedaż (przeniesienie własności) pod warunkiem (co jest możliwe dla ograniczonego prawa rzeczowego).

-- -- -
No ale problem nie jest natyle powszechny, by obowiązujące prawo nie mogło poradzić sobie z taką sytuacją?

Data: 2017-08-28 19:33:24
Autor: Marek
On Mon, 28 Aug 2017 18:43:02 +0200, ąćęłńóśźż<nie@dla.spamerow> wrote:
Przecież radzi sobie, choć być może lepsza

To po co autor wąteku kombinuje?

--
Marek

Data: 2017-08-28 21:13:18
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Z nudów.

-- -- -
To po co autor wąteku kombinuje?

Data: 2017-08-28 12:20:52
Autor: Wojtek
[...]

Np. sprzedający podpisuje umowę notarialną i otrzymuje umowę jaką zawarł bank z kupujący, Sprzedający biegnie do banku a tam pani z okienka mówi, że bank nie może przelać pieniędzy, bo nie są spełnione warunki umowy, jaką zawarł z kupującym; bo na umowie są jakieś błędy formalne; bo owa umowa jest sfałszowana itp

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-28 03:42:09
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 28 sierpnia 2017 12:20:53 UTC+2 użytkownik Wojtek napisał:
> Np. sprzedający podpisuje umowę notarialną i otrzymuje umowę jaką zawarł bank z kupujący,

Nie widze powodów aby sprzedający miał otrzymać umowę jaką zawarł kupujący z bankiem.

Sprzedający biegnie do banku a tam pani z okienka mówi,

Pani z okienka nic sprzedającemu nie powie bo nie jest on stroną umowy. A jakby cos powiedziała to powinna szybko pożegnać się z pracą.

Data: 2017-08-28 12:48:39
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-28 o 12:42, Kris pisze:

Pani z okienka nic sprzedającemu nie powie bo nie jest on stroną umowy. A jakby cos powiedziała to powinna szybko pożegnać się z pracą.

To w jaki sposób bank dowiaduje się, że podpisano umowę kupna nieruchomości z kredytu od tego banku? Kto informuje bank?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-28 04:12:59
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 28 sierpnia 2017 12:48:41 UTC+2 użytkownik Wojtek napisał:

To w jaki sposób bank dowiaduje się, że podpisano umowę kupna nieruchomości z kredytu od tego banku?
Od kredytobiorcy.
Kto informuje bank?
Kredytobiorca.

Data: 2017-08-28 15:11:38
Autor: Wojtek
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
W dniu 2017-08-28 o 13:12, Kris pisze:
Od kredytobiorcy.
Kto informuje bank?
Kredytobiorca.

Czyli kupujący? A jak kupujący, po podpisaniu umowy notarialnej, nie poinformuje banku?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-28 06:18:19
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 28 sierpnia 2017 15:11:40 UTC+2 użytkownik Wojtek napisał:
W dniu 2017-08-28 o 13:12, Kris pisze:
> Od kredytobiorcy.
> Kredytobiorca.
> Czyli kupujący? A jak kupujący, po podpisaniu umowy notarialnej, nie poinformuje banku?

To bank nie uruchomi kredytu

Data: 2017-08-28 15:23:58
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-28 o 15:18, Kris pisze:

To bank nie uruchomi kredytu

To sprzedający, nie mając już mieszkania (była podpisana umowa notarialna), trochę się zmartwi.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-28 12:23:39
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Np. pomiędzy notariuszem a bankiem kupujący zejdzie.
Lub się rozmyśli.
Lub komornik dopadnie (tu akurat kredyt chyba bezpieczniejszy).

Do otwierającego wątek: w umowie masz słynny art. 777.

-- -- -
A tak naprawdę, to gdzie widzisz niebezpieczeństwo?

Data: 2017-08-28 12:56:13
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-28 o 12:23, ąćęłńóśźż pisze:

Do otwierającego wątek: w umowie masz słynny art. 777.

Co mi da 777 w sytuacji gdy: kupujący ma mieszkanie (umowa notarialna) a potem: bank nie uruchomił kredytu (bo coś tam coś tam - jakieś niedopełnienie formalności przez kupującego). Co wtedy ma zrobić sprzedający, który jest bez mieszkania i bez pieniędzy?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-28 12:59:16
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-28 o 12:56, Wojtek pisze:
[...]

Wystąpić z roszczeniem o zapłatę do kupującego, zabezpieczeniem tego roszczenia jest ustanowiona na mieszkaniu hipoteka.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-28 13:05:24
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-28 o 12:59, Liwiusz pisze:
Wystąpić z roszczeniem o zapłatę do kupującego, zabezpieczeniem tego roszczenia jest ustanowiona na mieszkaniu hipoteka.

Kupujący zatem będzie mieszkał w swoim mieszkaniu z obciążoną hipoteką. Kiedy sprzedający dostanie pieniądze lub zwrot mieszkania?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-28 13:16:22
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-28 o 13:05, Wojtek pisze:
[...]

Jak kupujący zapłaci, albo jak komornik wyezgekwuje.

lub zwrot mieszkania?

Zwrotu nigdy - chyba że sobie sprzedający kupi na licytacji komorniczej.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-28 15:13:05
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-28 o 13:16, Liwiusz pisze:

Jak kupujący zapłaci, albo jak komornik wyezgekwuje.

A jak kupujący nie ma majątku poza, obciążonym już, mieszkaniem - to komornik z czego wyegzekwuje?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-28 15:32:06
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-28 o 15:13, Wojtek pisze:
W dniu 2017-08-28 o 13:16, Liwiusz pisze:

Jak kupujący zapłaci, albo jak komornik wyezgekwuje.

A jak kupujący nie ma majątku poza, obciążonym już, mieszkaniem - to
komornik z czego wyegzekwuje?

Jak nie ma nic innego, to z niczego innego nie będzie egzekwował.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 21:10:51
Autor: witek
On 8/28/2017 8:13 AM, Wojtek wrote:
W dniu 2017-08-28 o 13:16, Liwiusz pisze:

Jak kupujący zapłaci, albo jak komornik wyezgekwuje.

A jak kupujący nie ma majątku poza, obciążonym już, mieszkaniem - to komornik z czego wyegzekwuje?

A jak kupujący nie ma już mieszkania bo go pieć minut później sprzedał u innego notariusza a pieniądze przepił.

Data: 2017-08-30 08:31:50
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-30 o 04:10, witek pisze:
[...]

Przecież cała dyskusja jest o tym, że zabezpieczeniem na tę okoliczność może być hipoteka.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-30 09:21:52
Autor: Wojtek
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
W dniu 2017-08-30 o 04:10, witek pisze:

A jak kupujący nie ma już mieszkania bo go pieć minut później sprzedał u innego notariusza a pieniądze przepił.

Notariusz ma dostęp do ksiąg wieczystych i widzi czy została zawarta umowa sprzedaży czy nie.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-30 00:50:35
Autor: Kris
W dniu środa, 30 sierpnia 2017 09:21:54 UTC+2 użytkownik Wojtek napisał:

Notariusz ma dostęp do ksiąg wieczystych i widzi czy została zawarta umowa sprzedaży czy nie.

Ty również masz dostęp

Data: 2017-08-30 10:05:01
Autor: Wojtek
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
W dniu 2017-08-30 o 09:50, Kris pisze:

Ty również masz dostęp

Notariusz dokonuje wpisu do KW w momencie podpisania umowy.
Więc, jak sądzę, nie poświadczy umowy, gdy widzi, że nieruchomość została już sprzedana.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-30 01:17:22
Autor: Kris
W dniu środa, 30 sierpnia 2017 10:05:04 UTC+2 użytkownik Wojtek napisał:

Więc, jak sądzę, nie poświadczy umowy, gdy widzi, że nieruchomość została już sprzedana.

A widzi?

Data: 2017-08-30 11:24:13
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Coś się zmieniło w prawie?
Wpisów do KW dokonuje sąd wieczystoksięgowy.

-- -- -
Notariusz dokonuje wpisu do KW w momencie podpisania umowy.

Data: 2017-08-30 12:12:01
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-30 o 11:24, ąćęłńóśźż pisze:
Coś się zmieniło w prawie?
Wpisów do KW dokonuje sąd wieczystoksięgowy.

Takie mam info od notariusza, że notariusz obowiązkowo to robi podczas umowy. To weszło chyba w 2015 lub 2016 roku.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-30 12:20:41
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-30 o 12:12, Wojtek pisze:
[...]

Nic się nie zmieniło, poza tym, że teraz informacja o sprzedaży dociera do sądu od notariusza w momencie sprzedaży, a nie po kilku dniach.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-30 13:31:17
Autor: J.F.
Użytkownik "Wojtek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo631j$vff$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
[...]

Z tym, ze formalnie to notariusz tylko wniosek sklada, a wpisow dokonuje sad
https://www.krn.pl/artykul/e-wpis-przez-notariusza-w-ksiedze-wieczystej,2608

Wniosek jest jednak od razu widoczny, wiec w zasadzie mozna by rzec, ze jest wpisem :)

J.

Data: 2017-08-30 13:39:20
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-30 o 13:31, J.F. pisze:

[...]

Czy inny notariusz może poświadczyć umowę sprzedaży tej samej nieruchomości, przez tego samego sprzedawce - jeśli w KW jest informacja o sprzedaży tej nieruchomości, przez tego samego sprzedawcę? (chodzi o powtórną sprzedaż).

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-30 14:02:57
Autor: J.F.
Użytkownik "Wojtek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo685a$4mr$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
[...]

Nie powinien, ale jak widzisz jest pare niuansow:
-notariusz zapewne sprawdzi przed, i jak nie zobaczy, to zacznie akt spisywac, a do podpisu troche czasu uplynie.
-w tym czasie co prawda sprzedawca powinien w biurze notariusza siedziec, ale moze ma brata blizniaka z falszywym dowodem, moze wyjdzie do toalety i przeprosi, ze to dluzsze posiedzenie bedzie,
-notariusz ma poinformowac elektronicznie niezwlocznie, ale nie pozniej niz do konca dnia.
-system zapewne bedzie rejestrowal pewien czas ... sekundy, minuty, godziny ?

-gdzies tam jeszcze przy wprowadzaniu wniosku jest szansa sprawdzic ponownie wpisy, ale czy system to robi automatycznie ?
No i akt juz podpisany ... i co robic, jesli klienci jeszcze nie wyszli ?
Nabywcy mozna poradzic, zeby poczekal z przelaniem pieniedzy (ha,ha - narazajac na strate zadatku), ale jesli platnosc dokonano na stole ?

J.

Data: 2017-08-28 14:16:35
Autor: J.F.
Użytkownik "Wojtek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo0tdl$hlh$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
[...]

Moze w ogole dostac mieszkanie z powrotem, czy komornik musi przeprowadzic licytacje ?

A mieszkanie bedzie puste, czy z lokatorem ? :-)

J.

Data: 2017-08-28 14:49:33
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Idź do notariusza to wyjaśnić.

Data: 2017-08-28 17:41:36
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo0t25$plr$2@node2.news.atman.pl...
[...]

Ale jaka hipoteka ?

To sie wydaje najprostsze, sprzedajac jest ustanawiana hipoteka na rzecz sprzedawcy ... ale nasze wladze cos na to nie chca wpasc.
Czy forma warunkowej sprzedazy.

Sa jakies wady tych metod, ktorych nie dostrzegam ?

J.

Data: 2017-08-29 00:32:18
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-28 o 17:41, J.F. pisze:
[...]

Nie wiesz o czym dyskutujesz?

To sie wydaje najprostsze, sprzedajac jest ustanawiana hipoteka na rzecz
sprzedawcy ... ale nasze wladze cos na to nie chca wpasc.

A co mają władze do dobrowolnej umowy dwóch stron?

Czy forma warunkowej sprzedazy.

Sa jakies wady tych metod, ktorych nie dostrzegam ?

To jest niemal pewne, że czegoś nie dostrzegasz.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 09:21:53
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 00:32, Liwiusz pisze:

Ale jaka hipoteka ?

Nie wiesz o czym dyskutujesz?

Hipoteka dotycząca kupionej za friko nieruchomości. Oczywiście kupujący tę nieruchomość, może wziąć kredyt na tę nieruchomość i już owa nieruchomość jest obciążona. Może też sprzedać nieruchomość zanim sprzedający ustanowi hipotekę.

To sie wydaje najprostsze, sprzedajac jest ustanawiana hipoteka na rzecz
sprzedawcy ... ale nasze wladze cos na to nie chca wpasc.

A co mają władze do dobrowolnej umowy dwóch stron?

Władza ustawodawcza reguluje, że np. niedopuszczalna jest warunkowa forma sprzedaży. To wpływa na dobrowolną umowę dwóch stron. Czyjeś interesy (sprzedawcy) są tu słabo chronione. Bo tak chce władza.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 09:24:07
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 09:21, Wojtek pisze:
[...]

Hipotekę ustanawia się w momencie sprzedaży, więc i bank się wpisze na 2. miejscu, i ewentualna kolejna sprzedaż będzie już z obciążeniem.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 09:31:50
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 09:24, Liwiusz pisze:

Hipotekę ustanawia się w momencie sprzedaży, więc i bank się wpisze na 2. miejscu, i ewentualna kolejna sprzedaż będzie już z obciążeniem.

Tylko że sprzedający ciągle jest bez nieruchomości i bez pieniędzy.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 09:40:15
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 09:31, Wojtek pisze:
[...]

Nikt nie zakazuje sprzedającemu sprzedać tylko za natychmiastową zapłatą.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 10:09:10
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 09:40, Liwiusz pisze:

Nikt nie zakazuje sprzedającemu sprzedać tylko za natychmiastową zapłatą.

I to chyba wyjaśnia sens sprzedaży przez kredyt.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 10:44:33
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo25lj$sh$1@node2.news.atman.pl...
[...]

Czy masz na mysli ustanowiona w akcie notarialnym hipoteke na rzecz sprzedajacego w wysokosci ceny sprzedazy ?

Cos takiego sobie wyobrazalem ... ale tak szukam, szukam - albo jest to rozwiazanie niespotykane, albo tak oczywiste i powszechnie stosowane, ze nikt o tym nie wspomina.
To jak jest ?

To sie wydaje najprostsze, sprzedajac jest ustanawiana hipoteka na rzecz
sprzedawcy ... ale nasze wladze cos na to nie chca wpasc.
A co mają władze do dobrowolnej umowy dwóch stron?

Moze zakazuja, a moze nie propaguja, czy nie wyjasniaja, ze sprzedawca jest dobrze zabezpieczony (ha, ha - bo przeciez nie jest, chyba, ze ma odpowiednia kwote na wykup mieszkania od komornika ... po czym sie okaze, ze stracil dwa razy :-)

J.

Data: 2017-08-29 10:47:50
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 10:44, J.F. pisze:
[...]

Tak.

Cos takiego sobie wyobrazalem ... ale tak szukam, szukam - albo jest to
rozwiazanie niespotykane, albo tak oczywiste i powszechnie stosowane, ze
nikt o tym nie wspomina.
To jak jest ?

Nie jestem notariuszem, nie wiem na ile jest to popularna procedura. Pewnie nie jest popularna, bo to dodatkowe koszty dla Januszy i Grażyn.

[...]

Płacą parę tysięcy notariuszowi za wygenerowanie umowy, a stówki nie mają dla prawnika na poradę?

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 11:17:45
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo39nn$of7$2@node1.news.atman.pl...
[...]

Krotkie googlanie jakos nie chcialo odkryc takiej mozliwosci/porady itp.
Dziwne. Moze sie nie da ? Widzieles choc jeden taki przypadek ?

A jak na to zareaguje bank, ktory udziela kupujacemu kredytu ?
Niby nie powienien miec problemow ... ale kto ich tam wie :-)

[...]

A wydawaloby sie, ze tak typowa czynnosc nie wymaga pomocy prawnika.
A jesli wymaga ... to do d* z takim prawem.

J.

Data: 2017-08-29 11:26:56
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 11:17, J.F. pisze:

[...]

Leczysz też się przez google?
I potem dziwisz się, że pozostajesz ignorantem?

Płacą parę tysięcy notariuszowi za wygenerowanie umowy, a stówki nie
mają dla prawnika na poradę?

A wydawaloby sie, ze tak typowa czynnosc nie wymaga pomocy prawnika.
A jesli wymaga ... to do d* z takim prawem.

No jasne. Grypę też można samemu sobie wyleczyć.
Jakie to polskie.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 11:34:25
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo3c10$r5p$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Tak prawde mowiac ... grype jak najbardziej leczysz sam.
Na grype nie ma lekarstwa.

Ale to trzeba odwaznego lekarza lub googla :-)

J.

Data: 2017-08-29 11:48:46
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 11:34, J.F. pisze:
[...]

Ale że to grypa, a nie sepsa, albo jakaś śmiertelna jej odmiana - tego już sam nie wykryjesz.

Ale to trzeba odwaznego lekarza lub googla :-)

Skoro leczysz się w googlu, jak i tam szukasz porad prawnych, to nie oczekuj potem, że z powodu twojego rażącego niedbalstwa państwo będzie zmieniać prawo.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 12:06:17
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo3d9u$sdh$2@node1.news.atman.pl...
[...]

Lekarz na pierwszej wizycie tez nie wykryje.
I tu sie google moze przydac bardziej niz druga wizyta :-)

Ale to trzeba odwaznego lekarza lub googla :-)
Skoro leczysz się w googlu, jak i tam szukasz porad prawnych, to nie oczekuj potem, że z powodu twojego rażącego niedbalstwa państwo będzie zmieniać prawo.

Jakos tak czytam o wielu wypadkach "wyludzenia nieruchomosci".
Moze i panstwo nie widzi problemu, bo to nawet promil nie jest, ale ja widze.

J.

Data: 2017-08-29 10:48:54
Autor: Liwiusz
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
W dniu 2017-08-29 o 10:44, J.F. pisze:
ma odpowiednia kwote na wykup mieszkania od komornika ...

Wierzyciel nie kupuje za gotówkę, tylko za obniżenie wierzytelności. Faktem jest, że dochodzą normalne komornicze prowizje.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 09:30:34
Autor: Wojtek
[...]

Lepszym rozwiązaniem byłaby warunkowa sprzedaż: jeśli kupujący nie wpłaci pieniędzy do terminu X, umowa jest anulowana i nieruchomość wraca do kupującego. W tej sytuacji sprzedający biegnie do ksiąg wieczystych mówiąc, że nie wpłynęły środki na konto wymienione w umowie, księgi wieczyste z banku pobierają obroty na tym koncie za określony termin i zmieniają właściciela z powrotem na sprzedawcę.

Szkoda że tak nie jest.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 09:32:52
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 09:30, Wojtek pisze:

wpłaci pieniędzy do terminu X, umowa jest anulowana i nieruchomość wraca do kupującego. W tej sytuacji sprzedający biegnie do ksiąg wieczystych

Do sprzedającego oczywiście.

Pozdrawiam siebie

Data: 2017-08-29 09:39:42
Autor: Liwiusz
[...]

Czyli ostatecznym dowodem zawarcia umowy byłby nie akt notarialny, tylko jakiś sporny świstek z potwierdzeniem wpłaty. I właśnie z uwagi na porządek i dobrą wiarę ksiąg wieczystych chce się uniknąć takich niejednoznaczności i sporów. Sprzedałeś, to sprzedałeś. Jeśli masz wątpliwości, albo nie umiesz się zabezpieczyć, to nie sprzedajesz na kredyt.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 10:14:32
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 09:39, Liwiusz pisze:

Czyli ostatecznym dowodem zawarcia umowy byłby nie akt notarialny, tylko jakiś sporny świstek z potwierdzeniem wpłaty.

Ten sporny świstek to dowód zapłaty - świadczący że kupujący dopełnił tej drobnej formalności, jaką jest zapłata. Czyli kupujący spełnił obowiązki wynikające z umowy.
Dla Ciebie świstek a dla sprzedającego najistotniejszy dokument.

I właśnie z uwagi na porządek i dobrą wiarę ksiąg wieczystych chce się uniknąć takich niejednoznaczności i sporów. Sprzedałeś, to sprzedałeś. Jeśli masz

Nieruchomość sprzedana ale nie zapłacona (jedna ze stron nie wywiązała się z umowy) - to jest wg Ciebie porządek oraz sytuacja nie budząca sporów?

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 10:35:29
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 10:14, Wojtek pisze:
[...]

Ale to jest dokument prywatny. I skoro nie można zawierać umowy sprzedaży nieruchomości w formie nienotarialnej, to i nie można dopuszczać do tego, aby języczkiem u wagi decydującym o dokonaniu sprzedaży nieruchomości było właśnie coś, co nie wychodzi od notariusza.

tej drobnej formalności, jaką jest zapłata. Czyli kupujący spełnił
obowiązki wynikające z umowy.
Dla Ciebie świstek a dla sprzedającego najistotniejszy dokument.

Naprawdę - nie ma obowiązku sprzedaży na kredyt. Kasa-stół cały czas działa.

Nieruchomość sprzedana ale nie zapłacona (jedna ze stron nie wywiązała
się z umowy) - to jest wg Ciebie porządek oraz sytuacja nie budząca sporów?

To jest normalne ryzyko prowadzenia sprzedaży z odroczoną płatnością.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 11:53:11
Autor: Michał
On 29.08.2017 10:35, Liwiusz wrote:
Naprawdę - nie ma obowiązku sprzedaży na kredyt. Kasa-stół cały czas działa.

Kasa-stół czy szybki przelew to może sprzedającego zabezpiecza. Kupujący
może się po paru dniach obudzić z ręką w nocniku, gdy się dowie, że
sprzedający sprzedał tego dnia tę samą nieruchomość kilku kupującym.

Nieruchomość sprzedana ale nie zapłacona (jedna ze stron nie wywiązała
się z umowy) - to jest wg Ciebie porządek oraz sytuacja nie budząca sporów?

Jedynym rozwiązaniem byłoby wspomniane Escrow, ale jakoś żaden bank nie
oferuje takiej usługi.

Data: 2017-08-29 11:56:40
Autor: J.F.
Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:59a53987$0$658$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

No, tu akurat nasze wladze troche pomyslaly i notariusz od razu zglasza fakt sprzedazy.
Ale mimo elektroniki czy to aby na pewno tak "od razu" dziala to nie wiem.

[...]

Alez oferuja ... tylko jakos nie dla krajowych transakcji.
No i pozostaje kwestia bankructwa banku :-)

J.

Data: 2017-08-29 10:49:44
Autor: Marek
On Tue, 29 Aug 2017 10:14:32 +0200, Wojtek <wojsal1960@o2.pl> wrote:
Ten sporny świstek to dowód zapłaty - świadczący że kupujący dopełnił

Nie słyszałeś o przypadkach, gdzie dowód wpłaty (np. spłaty zadłużenia) dla sądu nie ma żadnego znaczenia w ocenie stanu faktycznego,  który stwierdza przez odpowiedź  "nie" wierzyciela na pytanie sądu czy dłużnik spełnił zobowiązanie. To że dłużnik ma dowód zapłaty (przelew bankowy) a wierzyciel kłamie sąd ignoruje.

--
Marek

Data: 2017-08-29 11:14:07
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Nie tylko słyszałem, ale odczułem na własnej skórze.

-- -- -
Nie słyszałeś o przypadkach, gdzie dowód wpłaty dla sądu nie ma żadnego znaczenia w ocenie stanu faktycznego, który stwierdza przez odpowiedź  "nie" wierzyciela na pytanie sądu czy dłużnik spełnił zobowiązanie.
To że dłużnik ma dowód zapłaty (przelew bankowy) a wierzyciel kłamie sąd ignoruje.

Data: 2017-08-29 11:26:09
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 10:49, Marek pisze:

[...]

Sąd nie może zażądać wyciągu bankowego, od banku, by mieć pewność czy wpłata była czy nie? Bo strony, faktycznie, mogą mówić różnie.

Krótko mówiąc: mając dowód wpłaty można to zweryfikować jego autentyczność w banku.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 14:24:51
Autor: Marek
On Tue, 29 Aug 2017 11:26:09 +0200, Wojtek <wojsal1960@o2.pl> wrote:
Sąd nie może zażądać wyciągu bankowego, od banku, by mieć pewność czy wpłata była czy nie? Bo strony, faktycznie, mogą mówić różnie.

Spełnienie żądania  zapłaty stwierdza wierzyciel a nie dowód przelewu bo przelew mógł być np. na rachunek nie należący do wierzyciela, mimo że opisany prawidłowo. Sąd nie musi dochodzic do tego czy wskazany nr należy do wierzyciela czy nie, itp.

Krótko mówiąc: mając dowód wpłaty można to zweryfikować jego autentyczność w banku.

Nie o autentyczność chodzi a o spełnienie żądania zapłaty. Przelew może być autentyczny, ale żądania nie spełnia.

--
Marek

Data: 2017-08-29 14:47:19
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 14:24, Marek pisze:
[...]

Sąd mógłby zapoznać się z umową (gdzie jest podane konto sprzedawcy) a potem sprawdzić (na podstawie dokumentów z banku) czy zapłata została dokonana czy nie.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 20:02:19
Autor: Marek
On Tue, 29 Aug 2017 14:47:19 +0200, Wojtek <wojsal1960@o2.pl> wrote:
Sąd mógłby zapoznać się z umową (gdzie jest podane konto sprzedawcy) a potem sprawdzić (na podstawie dokumentów z banku) czy zapłata została dokonana czy nie.

Musiałaby być rewolucja w prawie, by sąd zaczął uznawać tak a prori "dokumenty z banku"  związane z zapłatą, bez oświadczenia wierzyciela.

--
Marek

Data: 2017-08-29 11:24:37
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo35o0$knk$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Chyba wierzymy bankom ?

A jak nie wierzymy, to zrobmy depozyt sadowy w wydziale ksiag wieczystych :-)

I właśnie z uwagi na porządek i dobrą wiarę ksiąg wieczystych chce się uniknąć takich niejednoznaczności i sporów. Sprzedałeś, to sprzedałeś.

Ale pomijajac zasade "kasa-stoł", to powyzsze nic nie rozwiazuje.
Proponujesz hipoteke na rzecz kupujacego ... i co - jej likwidacja na podstawie spornego swistka ?

Jeśli masz wątpliwości, albo nie umiesz się zabezpieczyć, to nie sprzedajesz na kredyt.

I zostajesz obrabowany po wyjsciu od notariusza, albo okazuje sie papierki sa falszywe, albo przelew znika ...

J.

Data: 2017-08-29 11:28:37
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 11:24, J.F. pisze:
[...]

"nie wymaga podpisu ani stempla"? Nie, nie wierzymy.

[...]

Są przelewy wewnątrzbankowe natychmiastowe. Wymyślasz problemy od czapy, w dodatku oczekujesz, aby całe prawo nastawiło się na leczenie twojej paranoi.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 11:34:27
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 11:28, Liwiusz pisze:

Chyba wierzymy bankom ?

"nie wymaga podpisu ani stempla"? Nie, nie wierzymy.

To oczywiście jest chore. A gdyby był dokument bankowy z pieczątkami, podpisami?

Są przelewy wewnątrzbankowe natychmiastowe. Wymyślasz problemy od czapy, w dodatku oczekujesz, aby całe prawo nastawiło się na leczenie twojej paranoi.

Wygląda na to, że przelew wewnątrzbankowy jest ok. Odroczone płatności są słabe dla sprzedającego.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 03:10:51
Autor: Kris
W dniu wtorek, 29 sierpnia 2017 11:34:29 UTC+2 użytkownik Wojtek napisał:

Wygląda na to, że przelew wewnątrzbankowy jest ok.

Dla paranoików nie będzie ok
W którym momencie kupujący ma zrobić przelew wg Ciebie?

Odroczone płatności są słabe dla sprzedającego.

Przelew natychmiastowy też nie jest 100% pewny
Przy wyższych kwotach bank może wstrzymać przelew do weryfikacji np.;)
Kupujący odmówi potwierdzenia a akt notarialny podpisany;)

a tak na poważnie to kilka nieruchomości w życiu kupiłem i sprzedałem i najczęściej było tak że jako kupujący deklarowałem ze przelew zrobię w terminie 3 dni od podpisania aktu i taki przelew robiłem. Raz bodajże sprzedająca chciała gotówkę więc wypłaciłem jej u notariusza.
Jak sprzedawałem to również podawałem nr konta i kupujący deklarował wpłacić w terminie 3 dni.

Data: 2017-08-29 12:55:19
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 12:10, Kris pisze:

Dla paranoików nie będzie ok
W którym momencie kupujący ma zrobić przelew wg Ciebie?

U notariusza.

[...]

Ja wiem, że to działa. Ale niestety opiera się to na nieświadomości ryzyka z jednej strony i na uczciwości ludzi z drugiej strony. Rozwiązania prawne są dosyć słabe. Raz na jakiś czas trafi się ktoś mniej uczciwy i są kłopoty dla niewinnych ludzi. A chodzi o poważne kwoty.

Bo gdyby przyjąć, że wszyscy ludzie są uczciwi to sędziowie, adwokaci, prokuratorzy byliby bezrobotni.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 04:00:09
Autor: Kris
W dniu wtorek, 29 sierpnia 2017 12:55:21 UTC+2 użytkownik Wojtek napisał:

> W którym momencie kupujący ma zrobić przelew wg Ciebie?

U notariusza.

W którym momencie?

Data: 2017-08-29 13:29:22
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 13:00, Kris pisze:
W dniu wtorek, 29 sierpnia 2017 12:55:21 UTC+2 użytkownik Wojtek napisał:

W którym momencie kupujący ma zrobić przelew wg Ciebie?

U notariusza.

W którym momencie?

W momencie podpisania aktu.
Wykonać przelew wewnątrzbankowy i poczekać aż środki pojawią się na koncie sprzedawcy.
Oczywiście pozostaje kwestia: przed podpisem wykonać przelew czy po podpisie.
Jeśli jest sformułowanie: "zapłata została wykonana" to przed podpisem. Jeśli "zapłata zostanie wykonana w dniu podpisania umowy" to po podpisie.
Idealne nie jest (bo zawsze jedna ze stron może uciec od notariusza), ale to chyba bliskie ideału.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 04:36:28
Autor: Kris
W dniu wtorek, 29 sierpnia 2017 13:29:24 UTC+2 użytkownik Wojtek napisał:
> [...]
Oczywiście pozostaje kwestia: przed podpisem wykonać przelew czy >po podpisie.
A jeśli po podpisaniu aktu kupujący odmówi zrobienia przelewu?

Jeśli jest sformułowanie: "zapłata została wykonana" to przed podpisem
 Kupujący zrobi przelew a sprzedający nie podpisze aktu;)

Jeśli "zapłata zostanie wykonana w dniu podpisania umowy" to po podpisie.

Kupujący nie przeleje a akt podpisany;)

Data: 2017-08-29 13:45:40
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 13:36, Kris pisze:
[...]

To są wady tego. Idealne nie jest. Co najwyżej jesteśmy blisko ideału, ale go tu nie osiągnęliśmy.

Ech, gdyby była ta sprzedaż warunkowa... Sprzedaż, gdzie akt notarialny jest tylko elementem sprzedazy, ale do tego konieczne jest wywiązanie się obu stron z warunków umowy...

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 13:49:29
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 13:45, Wojtek pisze:

[...]

Dodam, że w takim sklepie spożywczym sprzedaż batonika odbywa się w momencie zapłacenia za niego. Niezapłacony batonik = batonik nie jest kupiony/sprzedany.

A nieruchomość niezapłacona (z aktem notarialnym kupna-sprzedaży) jest sprzedana.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 14:14:43
Autor: J.F.
Użytkownik "Wojtek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo3kcb$sao$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
Dodam, że w takim sklepie spożywczym sprzedaż batonika odbywa się w momencie zapłacenia za niego. Niezapłacony batonik = batonik nie jest kupiony/sprzedany.

Na pewno ?
O ile pamietam, to wystawienie w sklepie towaru z cena stanowi oferte sprzedazy.

Klient mowi "prosze ten batonik" ... i wydaje mi sie, ze transakcja kupna-sprzedazy zostala zawarta, pozostaja do uregulowania drobne sprawy zaplaty i wydania towaru :-)

J.

Data: 2017-08-29 14:20:44
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 14:14, J.F. pisze:
[...]

Ja to mówię z głowy (czyli z niczego). Ale praktyka jest chyba taka: gość wychodzi z niezapłaconym batonikiem to jest wariant "trzymaj złodzieja". A klient, nawet jeżeli w tej sytuacji zastosuje odroczoną płatność, to pozostaje złodziejem. (i pijakiem - bo każdy złodziej to pijak ;) )

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 14:38:40
Autor: Marek
On Tue, 29 Aug 2017 14:14:43 +0200, "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Klient mowi "prosze ten batonik" ... i wydaje mi sie, ze transakcja kupna-sprzedazy zostala zawarta, pozostaja do uregulowania drobne sprawy zaplaty i wydania towaru :-)

No i całe clou właśnie na tym polega, czego Wojtek nie rozumie. W transakcji  zapłata jest ą drobną nieistotną sprawą, ważniejsze jest stan faktyczny (prawny) wynikający z przeniesienia własności czy nabycia.

--
Marek

Data: 2017-08-29 15:57:58
Autor: J.F.
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:almarsoft.4467168561313972093@news.neostrada.pl...
[...]

Ze tak zacytuje
Art. 535. Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Wiec umowa to umowa, a reszta jest drugorzedna.

J.

Data: 2017-08-29 16:02:36
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 15:57, J.F. pisze:

[...]

Z punktu widzenia prawnika - masz racje.
Z punktu widzenia sprzedającego ważniejsze jest, by pieniądze trafiły do niego.
Z punktu widzenia kupującego ważniejsze jest, by kupiona rzecz do niego trafiła.

Sprzedający nic z tego nie ma jeśli prawnicy się zgodzą, że sprzedający jest pokrzywdzony ale nie może odzyskać swoich pieniędzy. Analogicznie jest z kupującym. Prawnik pójdzie do domu a pokrzywdzony sprzedawca/kupujący pozostanie ze swym problemem.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 16:24:56
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Dotyczy nieruchomości?

-- -- -
Ze tak zacytuje
Art. 535.

Data: 2017-08-29 11:47:28
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 11:34, Wojtek pisze:
[...]

To też nie oznacza prawdziwości. Zaletą podpisu jest to, że czasem można "za rękę" złapać tego, kto sfałszował podpis. W przypadku samego wydruku jest to praktycznie niemożliwe.

[...]

No widzisz, nie trzeba zmieniać prawa, tylko skorzystać z mózgu :)

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 12:12:56
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo3d7g$sdh$1@node1.news.atman.pl...
[...]

Postawi jakis niewyrazny zawijas, to nie wiem czy zlapiesz.
O ile postawi, a nie da do podpisania komus innemu, na ktorego juz nie trafisz.

A sledztwo tak czy inaczej zacznie sie od tego, kto ten papier przyniosl.

No i negujesz wierzenie bankom, a przeciez tutaj bedziesz im wierzyl bezgranicznie - podejrzany mowi, ze zaswiadczczenie dostal w banku, bank mowi, ze nic nie wie o zaswiadczeniu.

Imienna pieczatka bylaby jakims dowodem, ale te z komputera robione dzisiaj :-)

J.

Data: 2017-08-29 12:18:41
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 12:12, J.F. pisze:
[...]

Niewyraźny zawijas nie jest podpisem.

O ile postawi, a nie da do podpisania komus innemu, na ktorego juz nie
trafisz.

Nie twierdzę, że w każdym przypadku. Ale jakby co, to będzie materiał do porównania kto podpisał. A nie, że drukarkę się będzie aresztować.

A sledztwo tak czy inaczej zacznie sie od tego, kto ten papier przyniosl.

Trudno, aby zaczęło się od kogoś innego.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 12:49:41
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 11:47, Liwiusz pisze:

No widzisz, nie trzeba zmieniać prawa, tylko skorzystać z mózgu :)

Właśnie dzięki mojemu mózgowi oraz dzięki Tobie i innym dyskutantom do tego doszedłem.

A prawo trzeba zmieniać w takim kierunku, by niewinni nie cierpieli a winni ponosili konsekwencje. W przypadku odroczonej płatności (jeszcze) tak nie jest.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 12:59:40
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 12:49, Wojtek pisze:
[...]

Nie jest i nie będzie. Pomijając alimenty, nie ma u nas więzienia za długi. A konsekwencje w postaci obowiązkowi zapłaty istnieją. Również oszustwo (czyli doprowadzenie do sprzedaży z zamiarem braku zapłaty) też jest karalne.

Narzędzia są. Trzeba umieć korzystać.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 11:40:48
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo3c45$r5p$2@node1.news.atman.pl...
[...]

W przypadku spornym sad spyta bank bezposrednio, albo wezwie prezesa na swiadka, to juz chyba godne uwierzenia.

Gorzej jak sie dowie, ze pieniadze wplynely, a klient nastepnego dnia przelal do innego banku,

[...]

Mowisz ze paranoja ?
https://www.money.pl/forum/czy-mozna-cofnac-przelew-- t605230.html

Tez mi to pachnie paranoja ... ale czy na pewno moja ?

J.

Data: 2017-08-29 11:45:10
Autor: Tomasz Kaczanowski
[...]

1) musisz mieć konto w tym samym banku
2) natychmiastowe to one są, jeśli robisz w siedzibie banku, jeśli robisz zewnętrznie (np przez internet) to one mogą być co najwyżej prawie natychmiastowe, ale mogą być, bo to jest normalne zlecenie, obrabiane na bieżąco przez system (jeśli operacje przetwarzania przez system jest włączona i nie przeciążona).
3) przy większych sumach, często są wstrzymywane przez system (zdarzyło mi się) i wykonywane są do Ciebie telefony, czy rzeczywiście taka kwota winna wpłynąć na Twoje konto (to samo z wypływem) więc operacja 'natychmiastowa' nagle wydłuża się i może potrwać...

--
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2017-08-29 11:50:38
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 11:45, Tomasz Kaczanowski pisze:
[...]

Z tym chyba nie ma problemu? Na pewno jest to łatwiejsze niż ustanawianie jakichś sądowych lub notarialnych depozytów.

[...]

Są banki, gdzie są natychmiastowe natychmiast. Trzeba się umówić na odpowiedni bank.

[...]

Być może. Siła wyższa, trzeba poczekać. To i tak szybciej i prościej niż depozyty urzędowe.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 11:58:00
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2017-08-29 o 11:50, Liwiusz pisze:
[...]

Pokaż który, bo jeśli tak jest, musiałbyś mieć ze strony bezpośredni dostęp do bazy systemu głównego, jeśli któryś tak robi, to ja będę omijał go szerokim łukiem, bo to jest 1) niebezpieczne 2) niezgodne z jakimkolwiek dobrym tworzeniem systemu dla takich instytucji.

--
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2017-08-29 12:03:12
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo3dde$sdh$3@node1.news.atman.pl...
[...]
Z tym chyba nie ma problemu?

W zasadzie nie ma, ale sa tez szybkie przelewy miedzybankowe.

A jak sie sprzedawca po przelewie rozmysli i nie podpisze ? :-)

[...]

Z drugiej strony jednak, to wiekszosc nabywcow kupuje na kredyt ...

[...]

Jesli pol godziny, to nie ma sprawy, a jesli potrwa dluzej ?

To i tak szybciej i prościej niż depozyty urzędowe.

Ale przy depozycie nie trzeba czekac i sie denerwowac.
Potrwa 7 dni roboczych, ale zostanie zalatwione.
No chyba, ze tacy jak Ty beda bronic urzednikow jak komornikow - depozyt zniknie i nikt nie jest winny :-)

J.

Data: 2017-08-29 12:59:08
Autor: Wojtek
[...]

Przy depozycie notariusza, notariusz potwierdzi przelew - bo jaki ma interes by przelewu nie wykonać? Przy przelewie od sprzedającego - to już zależy od uczciwości sprzedającego.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 10:20:15
Autor: Marek
On Tue, 29 Aug 2017 09:30:34 +0200, Wojtek <wojsal1960@o2.pl> wrote:
Lepszym rozwiązaniem byłaby warunkowa sprzedaż: jeśli kupujący nie wpłaci pieniędzy do terminu X, umowa jest anulowana i nieruchomość wraca

Nie, nahepszym byłoby, gdyby sprzedający z góry wpłacił kasę a dopiero później umowa. Jak nie wpłaci - nie ma umowy. Całą biurokrację upradzcza to do minimum.

--
Marek

Data: 2017-08-29 10:36:06
Autor: Liwiusz
W dniu 2017-08-29 o 10:20, Marek pisze:
[...]

Jest taka możliwość. Wojtek walczy z problemami, które sam wymyśla.

--
Liwiusz

Data: 2017-08-29 10:38:55
Autor: Wojtek
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
W dniu 2017-08-29 o 10:20, Marek pisze:
Nie, nahepszym byłoby, gdyby sprzedający z góry wpłacił kasę a dopiero

Kupujący.

później umowa. Jak nie wpłaci - nie ma umowy. Całą biurokrację upradzcza to do minimum.

To jest fajne dla sprzedającego, dla kupującego już nie jest takie fajne.

I dlatego moje zainteresowanie depozytem notariusza.
Lepszy byłby depozyt sądowy - bo sąd to jednak pewniejsza instytucja niż jednoosobowa firma notariusza.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 11:02:35
Autor: Marek
On Tue, 29 Aug 2017 10:38:55 +0200, Wojtek <wojsal1960@o2.pl> wrote:
To jest fajne dla sprzedającego, dla kupującego już nie jest takie fajne.

Odzyskiwanie kasy jest operacyjnie łatwiejsze niż odzyskiwanie  przeniesionej notarialnie własności.

--
Marek

Data: 2017-08-29 20:16:36
Autor: Animka
W dniu 2017-08-29 o 10:38, Wojtek pisze:
I dlatego moje zainteresowanie depozytem notariusza.
Lepszy byłby depozyt sądowy - bo sąd to jednak pewniejsza instytucja niż jednoosobowa firma notariusza.
A dlaczego nie Twoje konto bankowe?

--
animka

Data: 2017-08-29 21:14:13
Autor: J.F.
Użytkownik "Animka"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oo4b90$puv$1@news.icm.edu.pl...
[...]

Trudno, aby wlasciciel nieruchomosci stanowil zabezpieczenie dla obu stron.
Powinna byc niezalezna instytucja.

J.

Data: 2017-08-30 09:19:27
Autor: Wojtek
W dniu 2017-08-29 o 20:16, Animka pisze:
A dlaczego nie Twoje konto bankowe?

Bo to niewygodne dla kupującego. Dlatego potrzebny jest wiarygodny, dla obu stron, pośrednik między kupującym a sprzedającym.

Pozdrawiam,
Wojtek

Data: 2017-08-29 11:46:45
Autor: Tomasz Kaczanowski
[...]

Wpłaca, a umowa nie zostaje podpisana... I znowu mamy problem.
I dodatkowo - operacja niemożliwa w przypadku kredytu hipotecznego.

--
http://polpodroznik.com

Data: 2017-08-28 13:32:35
Autor: ąćęłńóśźż
Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
Wniosek do sądu wieczystoksięgowego (z pominięciem sądu cywilnego z uwagi na właśnie art. 777)?
Dobrze gdyby jakis prawnik sie wypowiedział ;-)

-- -- -
Co mi da 777 w sytuacji gdy: kupujący ma mieszkanie a potem: bank nie uruchomił kredytu.