Kurta przeciwdeszczowa Endura MT500 - jeszcze raz

Data: 2017-10-15 12:55:19
Autor: PeJot
Kurta przeciwdeszczowa Endura MT500 - jeszcze raz
W dniu 2017-10-14 o 21:29, Piotr aka dracorp pisze:
Cześć
Muszę się pożalić. Miałem dzisiaj wypad rowery, prawie cały dzionek
mżawka. Aczkolwiek według prognozy pogody miało tylko rano padać.
Dlatego wziąłem ze sobą kurtkę jak w tytule. Deszcz jednak nie był na
tyle mocny żeby przemoczyć ciuchy, info od innych uczestników no i wiem
po spodniach. Jednak ja w środku byłem nieźle mokry od własnego potu.
No i się zastanawiam po co podają na kurtkach przeciwdeszczowych parametr
oddychalność skoro to w ogóle nie działa. Jedyna możliwość jaką widzę aby
używać tych kurtek to luźna jazda do np. pracy, tak aby się nie zapocić.
Lub gdy jest na tyle silny i zimny deszcz że potrzeba się bardziej
uchronić przez wyziębieniem.

No i widzę że Endura wypuściła nowy model, z jeszcze większymi
parametrami. Są w ogóle jakieś kurtki na deszcz w których da się jeździć
i to trochę bardziej aktywnie? Bo ja niestety uwierzyłem w magię liczb
Endury i kupiłem ich kurtkę.

Po mojemu materiał ( jaki on by nie był ) będzie transportował wilgoć na zewnątrz tylko wtedy, gdy na zewnątrz będzie *mniejsza* wilgotność niż w środku. W opisanych przez Ciebie warunkach cały mechanizm transportu wilgoci jest OKDR, bo po pierwsze wilgoci w środku dużo, stanowczo za dużo jak na możliwości membrany, a na zewnątrz jest zbyt wilgotno aby wilgoć sobie poszła precz. Membrana typu Goretex ma zdaje się kosmiczne pochodzenie, a tam warunki są zdecydowanie odmienne.

Osobiście w deszcz raczej nie jeżdżę/nie chodzę - żadna to przyjemność, nawet z high-tech szmatą na głowie.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2017-10-15 15:57:37
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Sun, 15 Oct 2017 12:55:19 +0200, PeJot napisał(a):

[...]
Czyli używanie typowych kurtek przeciwdeszczowych z membraną podczas deszczu nie ma sensu. To wyrzucanie pieniędzy w błoto.

Osobiście w deszcz raczej nie jeżdżę/nie chodzę - żadna to przyjemność,
nawet z high-tech szmatą na głowie.
To był szczególny przypadek. Oprócz deszczu było jeszcze pełno błota, czasem do połowy kół :)

--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr.r.public at gmail dot com

Data: 2017-10-15 18:07:02
Autor: PeJot
W dniu 2017-10-15 o 17:57, Piotr aka dracorp pisze:
[...]

Tego nie powiedziałem. Membrana ma swoje ograniczenia i wypadało by zdawać sobie z nich sprawę, zamiast bez zastanowienia łykać marketoidalną papkę.

To jakaś nowa forma masochizmu ? :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2017-10-15 17:00:29
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Sun, 15 Oct 2017 18:07:02 +0200, PeJot napisał(a):

To jakaś nowa forma masochizmu ? :)
Chyba tak. Pierwsze 20km w 2h. Szybciej było by wolnym truchtem.

Data: 2017-10-15 19:37:43
Autor: ń
Kurta przeciwdeszczowa Endura MT500 - jeszcze raz
Na zewnętrznej powierzchni materiału kurtki muszą się robić krople wody (od deszczu - water repellent finish).
A jeżeli będzie warstewka wody pokrywająca materiał, to kurtka nie będzie miała jak "oddychać".
Krytyczne jest odpowiednie czyszczenie (delikatne), pranie (bez detergentów, może być czyste szare mydło) i impregnowanie (w dedykowanych środkach np. Nikwax).
Do tego pod kurtką trzeba mieć odzież (bieliznę, ocieplenie) transportująca wilgoć od ciała na zewnątrz (nie musi być bardzo "markowa" - w Lidlu mozna się obkupić po pachy w Crivit).

-- -- -
Czyli używanie typowych kurtek przeciwdeszczowych z membraną podczas deszczu nie ma sensu.

Data: 2017-10-15 18:02:38
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Sun, 15 Oct 2017 19:37:43 +0200, ń napisał(a):

Na zewnętrznej powierzchni materiału kurtki muszą się robić krople wody
(od deszczu - water repellent finish).
A jeżeli będzie warstewka wody pokrywająca materiał, to kurtka nie
będzie miała jak "oddychać".
Zauważyłem, że z czasem w kurtkach membranowych ta funkcjonalność zanika. Nie wiem czy źle impregnuję ale nigdy nie udało mi się uzyskać tak samo dobrej warstwy hydrofobowej. Z drugiej strony kiedyś myślałem że kurtki membranowe naturalnie są takie. Dopóki nie obejrzałem "Jak to jest zrobione" na Discovery.