[tech] Kwadratura korby

Data: 2013-07-18 04:38:18
Autor: rmikke
[tech] Kwadratura korby
Wyczytałem w jednym miejscu, że właściwie to sa dwa standardy mocowania na kwadrat - JIS i ISO. I że niby różnią się odrobinę kątami nachylenia ścianek, ale tak w ogóle to są _prawie_ zgodne, czyli każdą korbę
na kwadrat da się wsadzić na każdy suport na kwadrat, tylko jak są w różnych standardach, to kwadrat się szybko wyrabia.

To by mogło wyjaśniać, czemu moja ostatnia korba na kwadrat się
kilkakrotnie rozpadała (aż w końcu wymieniłem na HT II), ale...

1. Widziałem tę informację tylko w jednym miejscu.
2. Obleciałem strony producentów i sklepów nigdzie
   nie widziałem informacji o tym, jaki kwadrat jest w suporcie.

To jak to jest, jednak jeden standard, czy to aż taka tajemna
wiedza jest?

Data: 2013-07-18 12:58:19
Autor: m4rkiz
[tech] Kwadratura korby
"rmikke" <spamcatch@mailinator.com> wrote in message news:71571079-586d-49e9-af1e-4e3ecbde560bgooglegroups.com...
[...]

http://sheldonbrown.com/bbtaper.html

http://www.urbanvelo.org/issue15/urbanvelo15_p86-87.html

Both standards specify the same 2° taper, it is the length and starting width of the taper that differs. In practice this means that a JIS crank installed on an ISO bottom bracket will sit about 4.5mm further inboard than on a JIS spindle of the same length and vice-versa.

Data: 2013-07-18 05:23:11
Autor: rmikke
[tech] Kwadratura korby
W dniu czwartek, 18 lipca 2013 13:58:19 UTC+2 użytkownik m4rkiz napisał:
> [...]

Both standards specify the same 2° taper, it is the length and starting width of the taper that differs. In practice this means that a JIS crank installed on an ISO bottom bracket will sit about 4.5mm further inboard than on a JIS spindle of the same length and vice-versa.

O, dzięki. To trochę inaczej, niż zrozumiałem z tego, co wyczytałem, ale jednak coś jest na rzeczy i o tę własnie informację mi chodziło.

Data: 2013-07-18 22:17:21
Autor: PeJot
[tech] Kwadratura korby
W dniu 2013-07-18 14:23, rmikke pisze:

[...]

Pomiędzy producentami są jeszcze różnice wymiarowe wynikające z tolerancji wykonania. Korba Shimano siada dosyć powtarzalnie na ichnich wkładach, niezależnie od typu i ceny. Przy obcych wkładach korby nie siedzą już tak powtarzalnie. Zwykle problemu nie widać, dopóki  nie zechce się sięgnąć po najkrótsze/najdłuższe z możliwych osie.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-07-18 22:25:36
Autor: ToMasz
[tech] Kwadratura korby

To jak to jest, jednak jeden standard, czy to aż taka tajemna
wiedza jest?

jest jeszcze inny aspekt. PAtrząc na kwadrat, założona nań korba "wyskoczy" na jednym z boków czy na jednym z rogów? Jedno i drugie rozwiązanie istnieje w przyrodzie.....

ToMasz

Data: 2013-07-19 03:42:25
Autor: rmikke
[tech] Kwadratura korby
W dniu czwartek, 18 lipca 2013 22:25:36 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
jest jeszcze inny aspekt. PAtrząc na kwadrat, założona nań korba "wyskoczy" na jednym z boków czy na jednym z rogów? Jedno i drugie rozwiązanie istnieje w przyrodzie.....

Być może (nie sprawdzałem), ale chyba nie ma to wpływu n jakość umocowania korby na suporcie?

Ale zabawnie by było znaleźć prawą taką "prostą" i lewą "skośną",
wyglądająjące na komplet i patrzeć, jak ktoś próbuje to założyć...

[tech] Kwadratura korby