Kwestia własności pojazdu - sprawy spadko we

Data: 2012-10-13 17:59:16
Autor: BAREK
Kwestia własności pojazdu - sprawy spadko we
Dzień Dobry.
Rzecz dotyczy własności pojazdu, który został nabyty w 1978 roku.
Właściciel zmarł w 1983, sprawa spadkowa przeprowadzona, ale przez przeoczenie pojazd był cały czas na niego zarejestrowany/ostatni przegląd wbity w roku 1996.
W tej chwili chciałbym sprzedać ten pojazd.
Jak mam to przeprowadzić formalnie, zakładając, że istnieją tylko dokumenty kupna nowego pojazdu w roku 1978.
Wszyscy spadkobiercy ĹĽyjÄ….
Był jeden właściciel/użytkownik tego pojazdu od roku 1983, a w roku 1999 przekazał pojazd mi.
Nie ma żadnych roszczeń i animozji pomiędzy spadkobiercami/są oni zgodni, że pojazd jest moją własnością i mogę nim rozporządzać.
Jak formalnie mogę taki pojazd sprzedać, tak aby nabywca mógł go zarejestrować?

--
Barek
barek[]plusnet pl

Data: 2012-10-13 18:21:36
Autor: Przembo
*BAREK* w wiadomości news:50798fd1$1news.home.net.pl napisał(a):
[...]

Potrzebna jest nowa sprawa spadkowa, a następnie zrzeczenie się daje części pojazdu na użytkownika po 83 lub od razu na Ciebie, tylko i aż tyle.

Jeśli pojazd był ujęty w pierwotnej masie spadkowej to można uznać że spadek jest ustalony (do zdobycia odpis postanowienia Sądu) i pozostała tylko kwestia przeniesienia właśności od spadkobierców na jedną wybraną osobę.

Nie musisz pojadu rejestrować na siebie, ważne by była spójność odnośnie prawa własności i ciągłość w dokumentacji.

Pozdr

Data: 2012-10-13 20:26:01
Autor: Gotfryd Smolik news
Kwestia własności pojazdu - sprawy spadkowe
On Sat, 13 Oct 2012, Przembo wrote:

*BAREK* w wiadomo¶ci news:50798fd1$1news.home.net.pl napisał(a):
Dzień Dobry.
Rzecz dotyczy własno¶ci pojazdu, który został nabyty w 1978 roku.
Wła¶ciciel zmarł w 1983, sprawa spadkowa przeprowadzona,
[...]

Potrzebna jest nowa sprawa spadkowa

  Ja tak z ciekawo¶ci - sk±d założenie a priori, że:
- "sprawa spadkowa" oznacza tylko stwierdzenie spadku
  lub
- dział spadku nie obj±ł samochodu wymienionego luzem
- dział spadku zakładał współwłasno¶ć jakich¶ resztek

  Widzę trzy posty, i wszystkie najwyraĽniej s± oparte na założeniu,
iż samochód należy do maj±tku który:
- nie został ujawniony
  lub
- nie został podzielony

  A tego w±tkotwórca nie napisał.

Je¶li pojazd był ujęty w pierwotnej masie spadkowej to można uznać że spadek jest ustalony (do zdobycia odpis postanowienia S±du)

  No wła¶nie - "mało danych".
  Nie wiemy, czy "sprawa spadkowa" oznacza stwierdzenie spadku, czy dział,
ani czy samochód jest wymieniony w jednym lub drugim.
  Mowa tylko o tym, że rejestracja jest błędna.
  Z kolei *sk±d¶* wzi±ł przekonanie, że zgodnym zdaniem spadkobierców to
jest "należny" mu samochód - sk±d to przekonanie, jak nie z działu spadku?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-10-13 23:31:54
Autor: Przembo
Kwestia własno¶ci pojazdu - sprawy spadkowe
*Gotfryd Smolik news* w wiadomo¶ci
news:Pine.WNT.4.64.1210132019530.9028quad napisał(a):
[...]

Doczytałe¶ to: "zakładaj±c, że istniej± tylko dokumenty kupna nowego pojazdu w roku 1978."?
Jasno to sugeruje zaniedbanie tematu czy to wtedy czy dzi¶ przez w±tkotwórcę, a swoj± drog± punkt ostatni ciekawy... je¶li spadkobiercy nie maj± żadnych animozji to jakim cudem podział s±downy byłby BEZ współwła¶no¶ci je¶li na pierwszej rozprawie byłby tylko ustanowienie własno¶ci, a drugiej nie byłoby potrzeby przeprowadzać z uwagi na dobre relacje w rodzinie?

[...]

W sprawie działu swoj± opinię wyraziłem powyżej, mało która zgodna rodzina chciałaby bawić się w podział s±dowy trac±c czas zamiast załatwić sprawę w ci±gu kilku godzin.

 Mowa tylko o tym, że rejestracja jest błędna.
 Z kolei *sk±d¶* wzi±ł przekonanie, że zgodnym zdaniem spadkobierców to
jest "należny" mu samochód - sk±d to przekonanie, jak nie z działu spadku?

Miałem kiedy¶ takie auto, zostało ze mn± po ¶mierci wła¶ciciela - na długo przed stwierdzeniem spadku i podziałem było przez resztę uznawane za moje, formalno¶ci przyszły po czasie.

pzdr, Gotfryd

Jako "ekspert" opisz proszę pełn± ¶cieżkę postępowania i wszystkie możliwo¶ci, napisać że jest mało danych potrafi każdy. A więc doczekamy się elaboratu?

Pozdr

Data: 2012-10-14 09:54:56
Autor: BAREK
Kwestia własności pojazdu - sprawy spa dkowe
Przemboo,
Nie pamiętam jak to po śmierci dziadka w wypadku wyglądało formalnie, za mały wtedy w roku 1982 byłem.
Wiem, że wszystko odbyło się gładko, ale czy musiała być sprawa w sądzie, czy tylko jakieś oświadczenia i porozumienie wystarczyły?
Nie wiem, pamiętajmy, że to była totalnie inna rzeczywistość, inne realia, a sprawa dotyczyła jak na tamte czasy bardzo dużego majątku; prywatnej własności dość sporego i dobrze wyposażonego gospodarstwa.
Zaniedbanie wynikało jak już pisałem, z tego, że ciągnik specjalnie nie jeździł po drogach, w sumie zarejestrowany był, przeglądy i OC się opłacało, z biegiem czasu jakoś tak się to rozmyło.
Dlatego go właśnie sprzedaje, bo stoi niezbyt wykorzystany, tymczasem jest to dobry sprzęt i zainteresowanie jest duże.

W sumie dziękuję za wszystkie uwagi, dziś i jutro muszę zająć się sprawą, bo klienci czekają na info jaki jest stan prawny ciągnika.
Jak to ustalę odbędzie się licytacja. :-)

Barek

--
Barek
barek[]plusnet pl

Data: 2012-10-17 00:01:29
Autor: Gotfryd Smolik news
Kwestia własności pojazdu - sprawy spa dkowe
On Sun, 14 Oct 2012, BAREK wrote:

Przemboo,
Nie pamiętam jak to po ¶mierci dziadka w wypadku wygl±dało formalnie, za mały wtedy w roku 1982 byłem.
Wiem, że wszystko odbyło się gładko, ale czy musiała być sprawa w s±dzie,
czy tylko jakie¶ o¶wiadczenia i porozumienie wystarczyły?

  Wychodzi, że wystarczyła umowa.
  Napisz, jaki status ma owo gospodarstwo - czy wpis do KW jest na kogo¶
"przepisany" itede, będzie wiadomo, czy była umowa notarialna.

Nie wiem, pamiętajmy, że to była totalnie inna rzeczywisto¶ć, inne realia,

  To też prawda.
  Ale akurat KC swoje lata ma, i choć skre¶leń "przyPRLowskich" jest w nim
dużo, to raczej bym się spodziewał ich w okolicy tego gospodarstwa.
  Zasady ogólne raczej się wiele nie zmieniały.

  Zakładam ze post do Przemboo przeczytasz :) (i numerki przepisów z ustaw
do przeczytania "na pocz±tek")

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-10-16 23:24:44
Autor: Gotfryd Smolik news
Kwestia własno¶ci pojazdu - sprawy spadkowe
On Sat, 13 Oct 2012, Przembo wrote:

Doczytałe¶ to: "zakładaj±c, że istniej± tylko dokumenty kupna nowego pojazdu w roku 1978."?

  Ano prawda.

[...]

 Jako że presję na mnie wywarłe¶ ;), zajrzałem do KC:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
+++
Art. 1037.
§ 1. Dział spadku może nastąpić
 bądź na mocy umowy między wszystkimi spadkobiercami,
 bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek ze spadkobierców.
§ 2. Jeżeli do spadku należy nieruchomość, umowa o dział
 powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.
-- -

 Przy okazji pro¶ba dla zainteresowanego (BAREK) - *przeczytaj* te
przepisy. Ciebie nie obowi±zuj± moje dywagacje ani artykuły na
stronach www, ale ustawa - jak najbardziej :D

 Ad rem.
 Wychodzi, że nie było kolejnej rzeczy: czy spadek zawierał nieruchomo¶ć.
 Z kolejnego opisu wychodzi, że było gospodarstwo (rolne jak domniemuję),
które z kolei podlegało przepisom odrębnym, które do tego zmieniały
się w czasie.

 Teraz uwaga, gdybam i poproszę o ewentualn± korektę:
- jako że zapis z KC nie zawiera rygoru nieważno¶ci, wychodzi, że
 *je¶li* taka umowa była, jest ważna. Jedynie nieruchomo¶ć (gospodarstwo)
 nie przechodzi na własno¶ć, a umowę traktować trzeba jako umowę
 zobowi±zuj±c± (powszechnie znan± pod okre¶leniem "przedwstępna")
- nie wyklucza to działania umowy w zakresie działu pozostałych
 składników spadku; zastrzeżenie, ze dział spadku powinien być
 "całkowity", dotyczy tylko s±dowego działu spadku (1038 KC)
- z opisu wynika, że owa umowa (o dział spadku rzeczy ruchomych
 i ewentualnie zobowi±zanie do działu gospodarstwa) zawarta
 *wtedy*. Krótko po ¶mierci dziadka, po stwierdzeniu spadku.
  Je¶li tak jest, to moim zdaniem formalnie poprawne byłoby
 stwierdzenie pismem tre¶ci tej umowy "na dzi¶".
  Znaczy strony siadaj± i jednomy¶lnie podpisuj± papier że
 "w dniu <tu wysoce prawdopodobna data kiedy to było>
 niżej podpisani postanowili dokonać działu spadku po <imię
 nazwisko>" i tak dalej, oczywi¶cie z aktualn± dat± tego
 "stwierdzenia".
  Ja wiem, że w narodzie popularne jest przekonanie, że "umowa"
 to jest papier na którym zapisano jej tre¶ć, ale jak wyżej
  - skoro KC nie nakazuje konkretnej formy, to nie widać powodu
 aby umowa ustna nie była "ważna". Dobra jak każda inna.
  Skoro spadkobiercy nie s± w sporze, to po co kłamać że "dzi¶"
 zawieraj± umowę?
  No... chyba, chyba że problemem jest kwestia podatku:
 ale kwestia podatku od spadków jest poza zasięgiem (bo było orzeczenie
 s±du), więc nie dotyczy problemu (albo wszystko było załatwione
 jak trzeba, albo US i tak znajdzie sposób na przyczepienie się),
 pozostaje PCC od działu.
  A tam "data podatku" liczy się od transakcji lub stwierdzenia pismem
b±dĽ "powołania się", a co najmniej tak wychodzi :)
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,22,57,460,,20110205,ustawa-z-dnia-9092000-r-o-podatku-od-czynnosci.html  ....i tam art.3.1.1, 3.1.3, 3.1.4, 3.2
 Na deser pytanie, czy dział jest "sprawiedliwy", a chodzi
oczywi¶cie o art.4..5
 Na mój gust, z art.1.1.f powinno wynikać że wyłacznie "dopłaty"
licz± się do tego podatku,

 Prawdę mówi±c, cało¶ć kwalifikuje się do pocięcia i rozesłania
odpowiednio na .prawo i .prawo.podatki.

Jako "ekspert" opisz proszę pełn± ¶cieżkę postępowania

  Nie jestem ekspertem, taki tu bywał dawno temu ;)
  To działa tak, że znajomo¶ć prawa (również niekompletna), pozwala:

napisać że jest mało danych

....sk±din±d.

potrafi każdy.

 Nie bardzo.
 Nie byłoby pytań w których w opisie jest za mało danych.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-10-18 01:26:54
Autor: Przembo
Kwestia własno¶ci pojazdu - sprawy spadkowe
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomo¶ci news:Pine.WNT.4.64.1210162320220.3576quad...
On Sat, 13 Oct 2012, Przembo wrote:
Jako że presję na mnie wywarłe¶ ;), zajrzałem do KC:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,ustawa-z-dnia-23041964-r
-kodeks-cywilny1.html +++

Bez przesady z t± presj±...

[...]

....ale teraz Barek o ile jeszcze może nie ma pewnego rozwi±zania to chyba już wie na czym w razie czego stoi, nieĽle jak na pms ;-)

Pozdr

Data: 2012-10-13 18:40:04
Autor: tana
W dniu 2012-10-13 17:59, BAREK pisze:
[...]
przeglÄ…d wbity w roku 1996.
[...]

skoro było sądownie to spadkobiercy są współwłaścicielami i oni się podpisują pod umową kupna sprzedaży + ksero postanowienia sądowego o nabyciu spadku, to wystarczy aby nowy właściciel zarejestrował samochód

Data: 2012-10-13 19:35:36
Autor: ToMasz
W dniu 13.10.2012 17:59, BAREK pisze:
Dzień Dobry.
Rzecz dotyczy własności pojazdu, który został nabyty w 1978 roku.
Właściciel zmarł w 1983, sprawa spadkowa przeprowadzona,
więc sąd postanowił że pojazd staje się własnością...
albo sąd postanowił że wszystko co posiadał zmarły jest podzielone na...
ale przez
przeoczenie pojazd był cały czas na niego zarejestrowany/ostatni
przeglÄ…d wbity w roku 1996.
nie wiem co z OC.
W tej chwili chciałbym sprzedać ten pojazd.
Jak mam to przeprowadzić formalnie, zakładając, że istnieją tylko
dokumenty kupna nowego pojazdu w roku 1978.
w przypadku auta, jego własność potwierdza dowód rejestracyjny, a nie dowód zakupu. wystarczy Ci dowód rejestracyjny z nazwiskiem zmarłego.
Wszyscy spadkobiercy ĹĽyjÄ….
więc jak sąd postanowił że auto (z resztą spadku) jest podzielone na kilku spadkobierców to wszyscy muszą wyrazić zgodę
Był jeden właściciel/użytkownik tego pojazdu od roku 1983, a w roku 1999
przekazał pojazd mi.
tego nie rozumiem/nie zmienia sytuacji
[...]

dowód że zmarły był właścicielem = dowód rejestracyjny
dowód że Ty i inni jesteście właścicielami = akt zgonu+wyrok sądu
dowód że chcecie sprzedać: umowa kupna sprzedaży + wszystkie podpisy współwłaścicieli spadku.

ToMasz

PS
Bladego pojęcia nie mam co z OC! nigdy tyle lat nie wytrzymałem żeby nie przerejestrować.

Data: 2012-10-13 22:31:32
Autor: BAREK
Kwestia własności pojazdu - sprawy spa dkowe
Jak to możliwe, że tyle lat się sprawy do końca nie załatwiło?
Chodzi o ciągnik rolniczy, który był wykorzystywany w gospodarstwie i nie jeździł po drogach publicznych, więc nie było potrzeby rejestracji.