LED a oczka

Data: 2015-01-13 16:04:56
Autor: fifak
LED a oczka
Mam monit LED 24 LG IPS od 2 lat, nie wiem jak u was ale ja już nie mogę patrzeć na LED, coś mi się z oczkami dzieje zwłaszcza lewym, taki wewnętrzny ból i utrata ostrości widzenia po pół godzinie.
Co ciekawe w pracy siedzę 8h przed CCFL DELL 19" i nic żadnych objawów.

Doszło do tego że kupiłem na allegro jakiegoś szrota CCFL LCD 17" DELL i na nim moge działać w domu a IPS leży i się kurzy.

Obecnie poszukuje jakiegoś CCFL ~19" ale NOWEGO bo ten tymczasowy to ma strasznie wydzwonione tysiące godzin i obraz jest żółty mdławy.

A może kupić LED flicker free??? pomoże coś?

Data: 2015-01-13 16:08:53
Autor: Jacek Maciejewski
LED a oczka
Dnia Tue, 13 Jan 2015 16:04:56 +0100, fifak napisa(a):

 i obraz jest ty mdawy.

To czemu sobie nie ustwisz koloru usera tylko lecisz na domylnym?
--
Jacek

Data: 2015-01-13 16:17:59
Autor: fifak
LED a oczka
Dnia Tue, 13 Jan 2015 16:04:56 +0100, fifak napisa(a):

  i obraz jest ty mdawy.

To czemu sobie nie ustwisz koloru usera tylko lecisz na domylnym?

to nic nie da, wietlwki s wypalone i odbarwione a e to TNka to korygowanie barw w menu powoduje rnice np w odcieniu bieli midzy gr a doem i miesznie to wyglda

ostatecznie zakupie wietlwki na alledrogo i wymienie, ju tak kiedy zrobiem z LCD lenovo i rnica w jakoci obrazu bya poraajca tylko e duo roboty z tym jest

wola bym kupi nowy CCFL do 19" widzia kto?

Data: 2015-01-13 19:00:19
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-13 o 16:04, fifak pisze:
Mam monit LED 24 LG IPS od 2 lat, nie wiem jak u was ale ja już nie mogę
patrzeć na LED, coś mi się z oczkami dzieje zwłaszcza lewym, taki
wewnętrzny ból i utrata ostrości widzenia po pół godzinie.

za duża jasność. Zapewne full backlight i podwietlenie naparza bezposrednio po oczach. Kup sobie z podswietleniem krawędziowym (wtedy swiatło jest rozpraszane) albo znacząco sciemnij ekran. Na laptopach, w telefonach, tabletach ludzie oglądaja ekrean z ułamkiem jasnosci tej uzywanej w monitorach. I nikogo nic nie boli.

Co ciekawe w pracy siedzę 8h przed CCFL DELL 19" i nic żadnych objawów.

ale najpierw pracujesz na dellu i on meczy oczy głównie UV (ktore podswietlenie LED nie emituje). palenie oczu UV nie jest odczuwalne do czasu kiedy zdoła wypalić pewną wartość progową komórek. Dodatkowo zmetnia soczewkę.

nie,  to tylko marketingowy bełkot

--
@foe_pl

Data: 2015-01-14 12:26:57
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości news:m93nno$kmk$1mx1.internetia.pl...
[...]

Pod warunkiem, że ustawiona w menu monitora jasność podświetlenia matrycy nie jest uzyskiwana
metodą PWM, co jest szczególnie dokuczliwe w matrycach z mocnymi LED-ami podświetlenia,
bo w takich bardziej się skręca jasność, żeby uzyskać pozornie odpowiedni poziom jasności, który
wydaje się komfortowy do pracy. A to działa wręcz przeciwnie na oczy (zwiększa dyskomfort) i do
tego dochodzi tym większy flickering i bardziej się skręci jasność.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-14 19:24:22
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-14 o 12:26, Marek pisze:
Pod warunkiem, że ustawiona w menu monitora jasność podświetlenia
matrycy nie jest uzyskiwana
metodą PWM,

nie ma innej metody dla LED, kwestia jest tylko jaka jest czestotliwosc migotania. Mozliwe, ze są lepsze i gorsze podswietlenia. Tyle, ze migotanie meczy wzrok - oczy muszą wykonywać duża pracę dostosowawczą. Autor wątku raczej opisuje natychmiastowy efekt bólu, co jest typowe dla zbyt duzej dawki promieniowania przyjmowanego przez oko.
Kosztem jakości można wyelinować efekt migotania - dac jasnośc na full, zas w opcjach karty graficznej przyciemnić obraz. Monitor bedzie działac w klasycznym stylu: wyciemnianie bedzie poprzez ciekle kryształy co sie bedzie objawiało brakiem prawdziwej czerni.

--
@foe_pl

Data: 2015-01-14 20:41:02
Autor: BQB
LED a oczka
W dniu 2015-01-14 o 19:24, the_foe pisze:
[...]

Ależ wodzu, co wódz, oczy nie są w stanie zauważyć takiej częstotliwości, a tym bardziej się do niej dostosowywać - weź w ciemnym pomieszczeniu stań przed lustrem z małą latarką i zaświeć sobie w jedno oko - zobaczysz jak z szybkością gdzieś koło półsekundy, może nieco krócej źrenica się zwęża. Sądzisz, że w przypadku podświetlenia LED, które miga z szybkością kiloherców to oko będzie nadążać i się dostosowywać? Nawet mózg nie zdąży tego zarejestrować aby przekazać impuls do zwężenia źrenicy.

[...]

Prawdziwa czerń nie istnieje, ja bym jednak dał mniejszą jasność monitora i zmienił oświetlenie w pomieszczeniu, bo bardzo prawdopodobne, że następuje interferencja migania oświetlenia w pomieszczeniu i podświetlenia monitora.

Data: 2015-01-14 21:12:58
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-14 o 20:41, BQB pisze:
[...]

a teraz mistrzu wskaz gdzie ja napisałem, ze migotanie LED jest widoczne czy wpływa na wzrok? No i w kHz to migaja swietlówki, LEDy mają ok 400 Hz

--
@foe_pl

Data: 2015-01-15 00:04:50
Autor: BQB
LED a oczka
W dniu 2015-01-14 o 21:12, the_foe pisze:
W dniu 2015-01-14 o 20:41, BQB pisze:
nie ma innej metody dla LED, kwestia jest tylko jaka jest czestotliwosc
migotania. Mozliwe, ze są lepsze i gorsze podswietlenia. Tyle, ze
                                                              ^^^^^^^^

migotanie meczy wzrok - oczy muszą wykonywać duża pracę dostosowawczą.
     ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

[...]

Podkreśliłem i zacytuję: "Tyle, ze migotanie meczy wzrok - oczy muszą wykonywać duża pracę dostosowawczą." skoro muszą się oczy dostosowywać to tylko przez zwężenie źrenicy, bo inaczej nie potrafią.

Data: 2015-01-15 19:52:41
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-15 o 00:04, BQB pisze:

Podkreśliłem i zacytuję: "Tyle, ze migotanie meczy wzrok - oczy muszą
wykonywać duża pracę dostosowawczą." skoro muszą się oczy dostosowywać
to tylko przez zwężenie źrenicy, bo inaczej nie potrafią.

to zdanie sie łaczy z następnym, co skrzetnie pomijasz. I przypisujesz mi zupełnie cos odwrotnego niż napisałem: sugerowałem, ze problem z oczami u Autora wynika z prześwietlenia oczu a nie migotania, bo migotnie meczy wzrok a nie powoduje natychmiastowy ból.

--
@foe_pl

Data: 2015-01-15 20:01:17
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-15 o 00:04, BQB pisze:
skoro muszą się oczy dostosowywać to tylko przez zwężenie źrenicy, bo
inaczej nie potrafią.

masz jeszcze akomodacje soczewki, ustawienie gałek to widzenia stereoskopowego (przy patrzeniu na bliskie przedmity gałki obracaja sie pod innym kątem) i adaptacje czułości siatkówki.

--
@foe_pl

Data: 2015-01-15 07:40:23
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "BQB" <adres@anty.spamowy.com.invalid> napisał w wiadomości news:54b6c651$0$2176$65785112news.neostrada.pl...
[...]

W laptopach z regulacją jasności podświetlenia metodą PWM, LED-y są
najczęściej kluczowane z częstotliwością zaledwie 200 Hz, przez co migotanie
daje się zauważyć (szczególnie, gdy treść obrazu zawiera powierzchnie o jednolitym
kolorze), bo w LED-zie nie występuje bezwładność świecenia po zaniku jego
zasilania, natomiast w świetlówce ona występuje, więc metoda PWM nie jest tak
uciążliwa dla oka, bo sama świetlówka w znacznym stopniu uśrednia  poziom jasności,
dzięki temu źrenica oka jest lepiej dostrojona do jasności światła.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-15 20:31:55
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-15 o 07:40, Marek pisze:

[...]

same urban legends.
To co mówisz jest od zawsze w tanich TN z 6 bitowym kodowaniem składowej koloru gdzie do pełnych 8 bit wykorzystuje sie dithering:
http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate_control
wówczas niektóre kolory spoza "fizycznych" 262 tys kolorów będa migotać. Problem jest własnie zauważalny na jednobarwnych niezmiennych obszarach. Nie ma to nic wspolnego z podswietleniem, ale z samą matrycą LCD.
zrenicy oka nie da sie oszukać w ten sposób, bo cały mechanizm jest mocno buforowany chemicznie i reakcja na zmianę natężenia swiatła jest niezbyt szybka .
--
@foe_pl

Data: 2015-01-16 08:13:40
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości news:m995rj$3th$1mx1.internetia.pl...
[...]

A ja mam właśnie taki laptop, co ma kluczowanie podświetlenia 200Hz i widzę
migotanie, o ile ustawię mniejszą jasność, bo jak dam na full, to nie, bo nie ma
kluczowania. Więc jednak sposób regulacji jasności podświetlenia ma znaczenie.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-17 20:17:46
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-16 o 08:13, Marek pisze:

[...]

objawy typowe dla silnego pola magnetycznego

--
@foe_pl

Data: 2015-01-19 07:21:49
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości news:m9edp3$nur$1mx1.internetia.pl...
[...]

Jakiego pola magnetycznego? Ziemskiego?

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-19 11:45:42
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości news:m9imii$duc$1mx1.internetia.pl...
[...]

Może tego od głośniczków w laptopie albo anteny WiFi?
Jeśli też "nie", to od jakiego?

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-19 12:11:22
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-19 o 11:45, Marek pisze:

[...]

na początek wyelimowałbym przewody energetyczne w domu. W płycie z lat 70-80 nie stosowano uziemienia. Przy duzym obciazeniu wytarzaja niezle pole mogące np. wpływać na odbiór TV z anteny pokojowej.

--
@foe_pl

Data: 2015-01-19 13:01:26
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości news:m9iq18$q4o$1mx1.internetia.pl...
[...]

No tak i jak sobie ustawię jasność w laptopie na full, to nie mam migotania, bo
"przewody energetyczne w domu" nagle zostają pozbawione prądu i kto wie,
może nawet okoliczne CB radia przestają nadawać, więc nie ma źródeł zakłóceń.;)
Tylko pogratulować koledze trafności diagnozy.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-19 19:31:58
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-19 o 13:01, Marek pisze:

[...]

Nie, mocniejsze podswietlenie wychodzi daleko poza poziom szumu. Moze lepiej podaj co to za laptop.

--
@foe_pl

Data: 2015-01-20 07:41:39
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości news:m9jjrb$kop$1mx1.internetia.pl...
[...]

Sony VAIO SVE1713Y1E
http://www.skapiec.pl/site/cat/17/comp/7183201#techniczne
lub
http://laptopy.benchmark.pl/test-laptopa/sony-sve1713y1eb.html

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-20 19:24:29
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-20 o 07:41, Marek pisze:
Sony VAIO SVE1713Y1E
http://www.skapiec.pl/site/cat/17/comp/7183201#techniczne
lub
http://laptopy.benchmark.pl/test-laptopa/sony-sve1713y1eb.html

kupiles lapka za 4K i założyłeś ze miganie matrycy jest natywne? Dobry klient z Ciebie ;)

--
@foe_pl

Data: 2015-01-21 08:34:42
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości news:m9m7pb$irk$1mx1.internetia.pl...
[...]

  Zorientowalem się dopiero po jakimś czasie użytkowania (po około miesiącu),
gdy po zmianie tapety pulpitu, zawierającej duże powierzchnie w dość jednolitym
kolorze (np. niebo) i ustawieniu małej jasności (około 50%) zacząłem dostrzegać
migotanie. Na początku podejrzewałem sterownik grafiki, ale z czasem zorientowałem
się, że przyczyna jest sprzętowa (regulacja jasności podświetlenia matrycy metodą
PWM przez układ KBC na płycie głównej), a nie software'owa.
  Jak minie gwarancja laptopa (jeszcze rok), to sobie przerobię matrycę, bo wystarczy
drobna modyfikacja w sterowniku LED-ów w matrycy.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-21 11:14:46
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-21 o 08:34, Marek pisze:

[...]

powtarzam: dobry z Ciebie klient. Masz zepsuty laptop a wmawiasz sobie, ze ten typ tak ma.
--
@foe_pl

Data: 2015-01-21 13:54:36
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości news:m9nvf4$enc$1mx1.internetia.pl...
[...]

Na jakiej podstawie kolega twierdzi, że laptop jest zepsuty? Nie jest zepsuty, bo właśnie
że "ten typ tak ma", jak wiele innych z matową matrycą. Widzę, że ten temat
dla kolegi to nowość. Proponuję poczytać:

http://www.infobyte.hr/blog/134/ccfl-vs-led-screen-backlight-is-led-really-better/

http://carny.hubpages.com/hub/led-backlight-flicker

http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_modulation.htm

   Najpierw kolega pobawi się trochę laptopami i matrycami, ale od środka (a nie tylko
klawiaturką i myszką) i z oscyloskopem, a wtedy dopiero stawia diagnozę,
czy laptop jest sprawny, czy nie.:)
  Jako ciekawostkę dodam, że niedawno w RTVEuroAGD naliczyłem chyba ze
4 laptopy z tym sposobem sterowania jasnością podświetlenia (200 Hz)
  Łatwo to można sprawdzić w sklepie machając przed ekranem np. długopisem,
widać wtedy piękny efekt stroboskopowy (oczywiście jasność trzeba skręcić
na np. 30%).

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-21 14:49:14
Autor: Piotr Rezmer
LED a oczka
W dniu 2015-01-21 o 13:54, Marek pisze:

[...]

Te 200Hz to z kwarcu czy z kondensatorka? Może by tak wstawić inny o 4x mniejszej pojemności i problem z migotaniem zniknie?

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2015-01-21 17:59:32
Autor: \(c\)RaSz
LED a oczka
21 stycznia 2015 14:49 Użytkownik "Piotr Rezmer" napisał w

:W dniu 2015-01-21 o 13:54, Marek pisze:
:
: >   (...)
[...]

Te 200Hz to (jak mi się wydaje) baaardzo duży zapas. Wszak standardowy sposób
wyświetlania filmów (co prawda: w dawnej technice) to circa 24 klatki na
sekundę, a jednak człek nie dostawał oczopląsu. Ja bym szukał innej przyczyny.
Otóż:
  —  może być tak, że nakładają się dwie (lub więcej) częstotliwości
(czegoś-tam), które wpływają na wyświetlanie obrazu. Nakładają się, a skutkiem
tego jest "dudnienie", czy też generowanie migotania, będącego superpozycją
owych składowych. Np. częstotliwości karty graficznej, z częstotliwością
matrycy. No, ale ja nie expert...

  ____________________________

Socjaliści, jak wiadomo, swój program kierują do tych, którzy czują się
pokrzywdzeni, i wyzyskiwani. Kiedy więc socjaliści są u władzy - tak
troskliwie dbają o swój elektorat, że i pokrzywdzonych,
i wyzyskiwanych... przybywa!

Data: 2015-01-22 08:53:07
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik " (c)RaSz" <NO_SPAM_barra6@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:54bfdb1d$0$2656$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Ale jak widać nie dla podświetlenia LED, bo LED nie ma takiej bezwładności
świecenia po zaniku  jego zasilania jak np. świetlówka.
  A np. zwykła żarówka podłączona do sieci dostaje zaledwie 50 Hz i też nie widać
migotania. A podłącz sobie do sieci LED-a  (oczywiście przez odpowiedni
rezystor), to będziesz widział jak miga. A to przecież sinus, a co dopiero prostokąt!
  Proponuję  zrobić sobie generatorek prostokąta z regulowaną częstotliwością
i podłączyć do niego LED-a. Ja bez problemu dostrzegam migotanie przy 200 Hz,
przy 300 Hz  już bardzo słabo.

Wszak standardowy sposób wyświetlania filmów (co prawda: w dawnej technice)
to circa 24 klatki na sekundę, a jednak człek nie dostawał oczopląsu.

 Tu nie widać migotania, bo czas nie pokazywania klatki do czasu jej pokazywania
jest znikomy. Tak samo w laptopie z podświetleniem PWM. Jeśli ustawię jasność
na poziomie co najmniej 80%, to też nie dostrzegam migotania, bo czas wygaszenia
LED-ów do czasu świecenia jest znikomy. Tylko że jasności na poziomie 80% jest
zbyt duża (matryca w mim lapku ma dość mocne LED-y) dla komfortowej pracy i zaś
męczy oczy. Za duża jasność źle, za mała też źle, bo migotanie.

[...]

Też na początku szukania przyczyny tak myślałem, ale to nie to.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-22 09:02:39
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "Piotr Rezmer" <konta@doman.pl> napisał w wiadomości news:m9oanq$qa5$1node2.news.atman.pl...
[...]

Z układu KBC na płycie głownej (NPCE885PA0DX), który ma swój kwarc.

Może by tak wstawić inny o 4x mniejszej pojemności i problem z migotaniem zniknie?

Trzeba by przeprogramować układ (jego firmware), ale lepiej przerobić sterownik
ledów na matrycy, co zamierzam uczynić po upływie gwarancji.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-22 12:40:56
Autor: \(c\)RaSz
LED a oczka

Użytkownik "Marek" <trele@fele.kuku.pl> napisał w
:
: (...)
:
: > Może by tak wstawić inny (...) i problem z migotaniem zniknie?
:
: Trzeba by przeprogramować układ (jego firmware), ale lepiej
: przerobić sterownik
: ledów na matrycy, co zamierzam uczynić po upływie gwarancji.
:

Widzę, że masz fachową wiedzę, której mi brak (jednak) skoro się na to chcesz
porwać. Ale czemu tak jawnie o tym piszesz? Wszak mógłbyś pomysł opatentować,
i zgarnąć sporą kasę za użyczenie praw do patentu! Pamiętaj: zarabianie jest
_moralnie_słuszne_, i Twojemu wzbogacaniu się — zazwyczaj towarzyszyć będzie
wzbogacanie się odbiorców — owoców Twojej pracy. Zysk — jest  _dobry_, to
deficytowe kopalnie — są złe, i to baaardzo!
Mówię, jak myślę, nie szukajcie tu jakiejś ironii, bo jej nie ma!

  ____________________________

Data: 2015-01-22 13:27:14
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik " (c)RaSz" <NO_SPAM_barra6@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:54c0e1c9$0$20134$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Przecie to nie wiedza tajemna, zreszta sporo o tym piszą w sieci, wystarczy trochę
poszukać.

[...]

To nie jest żaden patent, a zwykła przeróbka hardware'u ;)

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-21 20:27:26
Autor: the_foe
LED a oczka
[...]

nie wiem co ma matowy ekran do migajacej matrycy.
Nigdy nie widziałem mogajacego laptopa z podswietleniem LED a sporo ich widziałem wiec nie spodziewam się, zeby Soniak za 4K miał taki watpliwy "feature". W laptopie/monitorze jest układ zwany inwerterem (choc przy LED nie jest to stricte inwerter ale nazwa się przyjęła historycznie) i on zapewne jest uszkodzony. Wyglada przykładowo tak:
http://tinyurl.com/nfklofg
Celuje w wyschniete elki

[...]

To się zdecyduj, czy Twoj laptop ordynarnie miga, czy ma efekt stroboskowpowy. Bo to inne, zupełnie, sprawy i kazde elektryczne zrodlo swiatła ma mniejszy lub wiekszy taki efekt.
Dodatkowo trochę to nie uczciwy test bo tylko LED z PWM pozwala tak nisko obniżyć jasność podswietlenia. W przypadku sterowania rezystorem (tzw flicker free) nie uzyskasz porównowalnego przyciemnienia podswietlenia.

--
@foe_pl

Data: 2015-01-22 08:31:34
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości news:m9ovrd$sg4$1mx1.internetia.pl...
[...]

Być może nie ma nic do tego, ale cóż ja mogę za to, że tylko w laptopach z takimi
matrycami  znalazłem takie rozwiązanie, choć nie we wszystkich.

Nigdy nie widziałem mogajacego laptopa z podswietleniem LED

To nic niepokojącego, moja żona, jak twierdzi, też nie widzi migotania:) Zresztą
jak byś sobie dobrze poczytał proponowane ostatnio przeze mnie strony, to
byś się dowiedział, że tylko niektórzy to dostrzegają i to niewielki procent.

a sporo ich  widziałem

widać, że jednak nie tak sporo ;)

wiec nie spodziewam się, zeby Soniak za 4K miał taki watpliwy "feature".

Też mnie to zirytowało, ale producent miał ku temu powody (niestety nie korzystne
dla komfortu użytkownika), o których też można poczytać na wspomnianych
stronach.

[...]

Pudło. Proponuję zaznajomić się z dokumentacją matrycy:

http://tnijurl.com/n173hgel11/

a wtedy możemy podyskutować, czy coś jest uszkodzone, czy ten typ tak ma. :)

[...]

  Kwestia indywidualna, czy 200 Hz dla kogoś to "ordynarne" migotanie, czy ledwo zauważalne.
Dla mnie na tyle zauważalne, że przeszkadza w długotrwałej pracy i męczy oczy (zresztą nawet
tym, co tego swiadomie nie dostrzegają)
  Co do efektu stroboskopowego, to kwestia metody jego zaobserwowania, czyli jak wspomniałem,
np. przez machanie długopisem.

Bo to inne, zupełnie, sprawy

Jak to inne? To przecież normalne, że jeśli jest pulsujące źródło światła i poruszamy w takim
świetle jakimś przedmiotem, np. długopisem, to będzie taki efekt stroboskopowy, że powstanie
coś w kształcie wachlarza.
Kolega nigdy czegoś takiego nie zaobserwował, chociażby na dyskotece ze  stroboskopami?
A tu przykład z monitorem:

https://www.youtube.com/watch?v=ru474L8N15w

Dodatkowo trochę to nie uczciwy test bo tylko LED z PWM pozwala tak nisko obniżyć jasność podswietlenia. W przypadku sterowania rezystorem (tzw flicker free) nie uzyskasz porównowalnego przyciemnienia podswietlenia.

To akurat nie ma nic do rzeczy.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-22 18:57:24
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-22 o 08:31, Marek pisze:

Pudło. Proponuję zaznajomić się z dokumentacją matrycy:

http://tnijurl.com/n173hgel11/

a wtedy możemy podyskutować, czy coś jest uszkodzone, czy ten typ tak
ma. :)

na stronie 11 jak byk widzę kilka kondesatorów
Specyfikacja zakłada miganie i falowanie ponizej 10% duty cycle, wiec dalej twierdze ze cos jest nie tak, chyba ze lubisz na prawde ciemne ekrany ;)
BTW, matryca szału nie robi (TFT, 6 bitowy kolor), wychodzi na to, ze w lapkach za 4K montują to samo co w tych za 1K ;)

--
@foe_pl

Data: 2015-01-23 07:34:36
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "the_foe" <the_foe@wupe.pl> napisał w wiadomości news:m9reuj$515$1mx1.internetia.pl...
[...]

Co kolega się uczepił tego konwertera? Jego napięcie wyjściowe jest prawidłowe
i stablilne, sam sprawdzałem na oscyloskopie :)

wiec dalej twierdze ze cos jest nie tak, chyba ze lubisz na prawde ciemne ekrany ;)

Jakie znowu ciemne ekrany? Kolega sobie coś ubzdurał.

BTW, matryca szału nie robi (TFT, 6 bitowy kolor), wychodzi na to, ze w lapkach za 4K montują to samo co w tych za 1K ;)

No niestety.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-19 16:49:30
Autor: qwerty
LED a oczka
Użytkownik "the_foe"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:m9iq18$q4o$1@mx1.internetia.pl...
na początek wyelimowałbym przewody energetyczne w domu. W płycie z lat 70-80 nie stosowano uziemienia. Przy duzym obciazeniu wytarzaja niezle pole mogące np. wpływać na odbiór TV z anteny pokojowej.

Nie stosowano uziemienia? Mózg Ci się przegrzał?

Data: 2015-01-19 19:21:50
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-19 o 16:49, qwerty pisze:
[...]

kiedys mieszkałem w bloku bez uziemienia, co jakis czas dostawało się "sytrzała" od pralki. Ciezkie dziecintwo ;)

--
@foe_pl

Data: 2015-01-19 20:18:39
Autor: \(c\)RaSz
LED a oczka
Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w
[...]

Była kiedyś taka PRAKTYKA, że bolec mający być uziemieniem, wcale nie był
podpięty "własnym" przewodem, a zaś tym samym, którym zachodził "odpływ" fazy.
Czyli: do gniazdka dochodziły tylko dwa przewody. Miało to taki skutek, że
pracowicie uziemione pralki, czy co tam jeszcze, w momencie, gdy dupnął ów
odpływ gdzieś tam dalej  —  stawały... pod pełnym napięciem 220 V w stosunku do
n.p. rury z wodą, czy kaloryfera. Mogło to skutkować porażeniem kogoś, kto
jedną ręką dotykał pralki, a drugą  —  czegoś-tam naprawdę uziemionego.

Ale co do tezy kol. "the_foe", iż niby:

: > (...) Przy duzym obciazeniu wytarzaja niezle pole mogące
: > np. wpływać na odbiór TV z anteny pokojowej.

 - to raczej jednak bzdura. Nie ta częstotliwość, nie ten rząd wielkości
napięcia!

--
  ____________________________

Data: 2015-01-19 20:35:21
Autor: the_foe
LED a oczka
W dniu 2015-01-19 o 20:18,  (c)RaSz pisze:
[...]

to nie jest teza tylko opis faktu który codziennie doswiadczam. Telewizor podpiety do anteny pokojowej. W scianie blisko tej anteny jest kabel (2 zyly jak to w wielkiej płycie) w scianie do oswietlenia sasiedniego pomieszczenia - kuchni. Włączenie lub wyłaczenie tam swiatła objawia sie krótkotwałym zanikiem płynności TV naziemmnej z efektem ubytku dzwieku na ok. 100-200 ms. Wczesniej to samo powodowała lodówka tuż za scianą - kiedy sie załączała. Po kupnie nowej jednak ten problem ustał.

--
@foe_pl

Data: 2015-01-20 18:50:30
Autor: qwerty
LED a oczka
Użytkownik "the_foe"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:m9jni8$1qn$1@mx1.internetia.pl...
[...]

Antena z zerowym zyskiem i przedwzmacniaczem, który w przypadku włączenia lub wyłączenia oświetlenia zostawał przesterowany.
Lepiej byś odbierał podłączając ruszt od grilla, a nie tą antenę.

Data: 2015-01-20 18:48:37
Autor: qwerty
LED a oczka
Użytkownik " (c)RaSz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:54bd58b4$0$2152$65785112@news.neostrada.pl...
Była kiedyś taka PRAKTYKA, że bolec mający być uziemieniem, wcale nie był
podpięty "własnym" przewodem, a zaś tym samym, którym zachodził "odpływ" fazy.

Nie praktyka, tylko układ TNC
Wtedy masz żyłę ochronno-neutralną.

[...]

Gniazdo ze stykiem ochronnym? Jeżeli tak, to nie "dupnie", bo wywali bezpiecznik.
Jeżeli nie ma styku ochronnego to porazi prądem.

Data: 2015-01-20 10:59:43
Autor: BQB
LED a oczka
W dniu 2015-01-19 o 12:11, the_foe pisze:

na początek wyelimowałbym przewody energetyczne w domu. W płycie z lat
70-80 nie stosowano uziemienia. Przy duzym obciazeniu wytarzaja niezle
pole mogące np. wpływać na odbiór TV z anteny pokojowej.

Ale bajki, a jak jest uziemienie, to już pole magnetyczne nie powstaje? Albo może mniejsze? Poczytaj może dlaczego w przewodzie od sieci komputerowej stosuje się skręcone ze sobą żyły. I co ma do tego pole magnetyczne.

Data: 2015-01-17 07:55:50
Autor: fifak
LED a oczka

[...]

jest jeszcze FRC które np na tej stronie:
http://www.sadistic.pl/

gdzie domyślnym tłem są takie mikro kropki

powoduje że po 15 minutach przeglądania zaczynam widzieć kątem oka za tle takie jaśniejsze i ciemniejsze poziome białe pasy o szerokości ~1mm na przemian z ciemniejszymi

jak włączę inną stronę z czystą jednolitą powierzchnią to jeszcze przez kilka minut nadal widzę te pasy

Data: 2015-01-30 01:17:15
Autor: Gotfryd Smolik news
LED a oczka
On Wed, 14 Jan 2015, the_foe wrote:

W dniu 2015-01-14 o 12:26, Marek pisze:
metod PWM,

nie ma innej metody dla LED,

 Std do opisanych pniej wnioskw:
- "bo najtaniej"
- "bo najatwiej zachowa kolory"
....jednak daleka droga.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-01-21 20:36:52
Autor: Poldek
LED a oczka
fifak wrote:
[...]

Ponieważ tanie LEDy to wypalarki do oczu.
Gawiedź podnieca się tym, że kolory są oczojebne i ekran ma JASNOść niesamowitą, po prostu odlotową. Tymczasem przy realnej pracy na monitorze w domu pełna jasność nie ma zastosowania, bo wypali oczy. Więc trzeba monitor "przyciemnić". I wtedy zaczyna się dramat. Ponieważ diody LED nie potrafią świecić jaśniej lub ciemniej (tak potrafi np. klasyczna żarówka od Edisona). Więc, aby przyciemnić obraz stosuje się miganie diodami. Diody migają dość szybko, więc jest to niewidoczne na poziomie świadomym dla człowieka. Za to przy niskich jasnościach wygląda to tak, że dioda świeci z pełną jasnością przez np. 1/100 sek. a potem przez 1/10 sek. nie świeci. Tęczówka się otwiera, jak dla poziomu światła "przyciemnionego" i przez taką otwartą na oścież tęczówkę trafiają na siatkówkę strzały LEDowych błysków z pełną siłą. Po paru latach siedzenia przez takim monitorem oczy są do wymiany.

A może kupić LED flicker free??? pomoże coś?

Są, ale drogie.

Data: 2015-01-22 12:03:19
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "Poldek" <pugilares@interia.eu> napisał w wiadomości news:54bfffd4$0$2651$65785112news.neostrada.pl...
fifak wrote:
[...]

Chcesz powiedzieć, że gdyby zmniejszać prąd zasilający świecącego (normalnie) LED-a,
to  po przekroczeniu pewnego progu wartości tego prądu LED-a, LED zgaśnie?
Chyba kolega nigdy nie bawił się LED-ami w ten sposób ;)

Więc, aby przyciemnić obraz stosuje się miganie diodami.

Stosuje się tą metodę ze względu na energooszczędność i zachowanie temperatury barwy
świecenia LED-a, żeby światło podświetlenia matrycy nie fałszowało wyświetlanych na niej
kolorów przy różnych ustawieniach jasności. Czerń też jest lepsza.

Diody migają dość szybko, więc jest to niewidoczne na poziomie świadomym dla człowieka.

A ja i tak widzę :)

[...]

Dokładnie. Można powiedzieć, że "automatyka" oka jest oszukiwana,
ale kosztem komfortu pracy.

A może kupić LED flicker free??? pomoże coś?

Są, ale drogie.

Wystarczy w sterowniku LED-ów (umieszczonym w panelu matrycy) zmienić sposób ich sterowania
z kluczowanego na analogowy. Kwestia dostępności takiej możliwości w sterowniku.
Np. układ RT8560 ma taką możliwość. Może to jednak odbić się na jakości kolorów, o czym
wspomniałem wcześniej. No niestety, coś za coś ;)

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-02-03 19:17:48
Autor: Poldek
LED a oczka
Marek wrote:

Chcesz powiedzieć, że gdyby zmniejszać prąd zasilający świecącego
(normalnie) LED-a,
to  po przekroczeniu pewnego progu wartości tego prądu LED-a, LED zgaśnie?

Tak.

[...]

No niestety, spróbuj coś takiego zrobić, a nie tylko pisać mądrości na grupach. Podpowiadam, że w laboratorium, może i się da. Ale na pewno nie da się w tanim, ani nawet średnim, ani nawet drogim monitorze LED.

Data: 2015-02-04 10:16:10
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "Poldek" <puilares@interia.pl> napisał w wiadomości news:54d1107d$0$2172$65785112news.neostrada.pl...
Marek wrote:

Chcesz powiedzieć, że gdyby zmniejszać prąd zasilający świecącego
(normalnie) LED-a,
to  po przekroczeniu pewnego progu wartości tego prądu LED-a, LED zgaśnie?

Tak.

Bzdura nr 1.

[...]

Jeszcze tylko 10 miesięcy, aż gwarancja lapka minie. :)

Podpowiadam, że w laboratorium, może i się da. Ale na pewno nie da się w tanim, ani nawet średnim, ani nawet drogim monitorze LED.

Bzdura nr 2.

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-22 12:04:30
Autor: Marek
LED a oczka

fifak wrote:
[...]

to jego jasność pozostanie stała, a  po przekroczeniu pewnego progu wartości tego prądu

Data: 2015-02-03 19:19:30
Autor: Poldek
LED a oczka
Marek wrote:

Wystarczy w sterowniku LED-ów (umieszczonym w panelu matrycy) zmienić
sposób ich sterowania
z kluczowanego na analogowy.

Tak, oczywiście - wystarczy zmienić :-)

Kwestia dostępności takiej możliwości w
sterowniku.

A raczej niedostępności takiej możliwości.

Data: 2015-02-04 10:24:45
Autor: Marek
LED a oczka

Użytkownik "Poldek" <puilares@interia.pl> napisał w wiadomości news:54d110e2$0$2172$65785112news.neostrada.pl...
Marek wrote:

[...]

Widzę, że kolega już to dogłębnie zbadał i wie na pewno, że się nie da.
Przykra sprawa, bo jeszcze do czasu przeczytania tej opinii kolegi
miałem nadzieję, że się jednak da, a tu klapa, będę musiał sobie odpuścić
przeróbkę. ;)

--
Pzdr.
Marek

Data: 2015-01-24 10:23:41
Autor: fifak
LED a oczka

bankowo jest to wina monitora lub jego ustawień, sobota zrobiłem finalny test, o 7 rano włączyłem LEDa, po 45min miałem dość, lewe oko już mnie tak bolało że nie dałem rady, przełączyłem na 17" CCFL i ulga, siedze kolejne 2 godziny i nic żadnych negatywnych objawów

model w pracy to 19" dell CCFL P190St na ustawieniu jasności=40%

model w domu(1) to LG 24" LED IPS na ustawieniu jasności=0%
model w domu(2) to dell 17" CCFL TN na ustawieniu jasności=5%

LED a oczka