LEDki oświetleniowe...

Data: 2020-06-01 17:47:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...
Wątek zaczynający się LEDKami żyje już innym życiem -- po
mutacjach genetycznych... Więc rozpoczynam osobny wątek...

Weźmy jasne (50 W, 5 klm) LEDki nieściemnialne na 230 V
i dajmy ogranicznik prądu (opornik) na niskim napięciu,
bo mniemam, że wewnątrz oprawczyni jest zasilacz
obniżający napięcie do 12 V i filtrujący tętniaki...

Czy taki opornik ma sens? Czy skutecznie zmniejszy
i moc ciągniętą ze ściany, i jasność oprawczyń?...
Czy przyokazyjnie wydłuży czas życia LEDek? [będzie
genem długowieczności?] Czy nie zakłóci zbyt mocno
pracy LEDek -- czy nie popsuje: temperatury barwowej,
CRI, niemrugalności itp.?

Pójdźmy dalej -- czy można wstawić na niskim napięciu
jakiś regulator napięcia? Najlepiej zdalnie sterowany?
(oprawczynie byłyby w górze, zaś sprawcy zmian staliby
znacznie niżej) [na drabinie ewolucyjnej?]

Może nawet dałoby się wstawić włącznikoregulator
w ścienną puszkę, tak by włączać światło tuż po
wejściu do kuchni?...

Gdyby można było łatwo (najlepiej zdalnie) regulować
jasność i moc -- chyba wybrałbym 6 oprawczyń 120 cm,
36 W, 3600 lm...

-=-

Może warto wywalić zasilacze z oprawczyń i dać swoje?...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2020-06-01 18:56:00
Autor: J.F.
LEDki oświetleniowe...
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5ed52344$0$511$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

zle zakladasz.
W srodku moze byc przetwornica ze stabilizatorem, a moze byc tylko kondensator ograniczajacy.
Przy tej mocy - przetwornica.

Napiecie wcale nie musi byc 12V - chyba, ze to te panele/listwy z tasmami.

Pójdźmy dalej -- czy można wstawić na niskim napięciu
jakiś regulator napięcia? Najlepiej zdalnie sterowany?

Moze nie pomoc, jesli przetwornica ze stabilizatorem.

Sciemnianie LED - temat rzeka.

-sa typy "sciemnialne",

-ale sie okazuje, ze potrzebuja specjalnego sciemniacza.

-regulator napiecia, np autostransformator - moze nie zadzialac.

Gdyby można było łatwo (najlepiej zdalnie) regulować
jasność i moc -- chyba wybrałbym 6 oprawczyń 120 cm,
36 W, 3600 lm...

A nie za jasno ?

No i ... nie wystarczy ich wylaczac czesciami ?

Może warto wywalić zasilacze z oprawczyń i dać swoje?...

Przeciez sam nie zrobisz zasilacza.

J.

Data: 2020-06-01 20:25:36
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"J.F." 5ed53323$0$545$65785112@news.neostrada.pl

Czy taki opornik ma sens?

W srodku moze byc przetwornica ze stabilizatorem, a moze byc
tylko kondensator ograniczajacy. Przy tej mocy - przetwornica.

Więc co w tym złego, że dałbym rezystor między przetwornicę i LEDki?

Napiecie wcale nie musi byc 12V - chyba, ze to te panele/listwy z tasmami.

Obojętne, jakie...

Pójdźmy dalej -- czy można wstawić na niskim napięciu
jakiś regulator napięcia? Najlepiej zdalnie sterowany?

Moze nie pomoc, jesli przetwornica ze stabilizatorem.

Przetwornica daje stałe napięcie czy stały prąd?
IMO za tę cenę daje stałe napięcie...

[...]

Nie -- jeśli bym ściemniał... Matce i bez ściemniania byłoby
ciemno. ;) Ale chcę oszczędzić energię i swoje oczęta...

No i ... nie wystarczy ich wylaczac czesciami ?

Dużo roboty z wyłącznikami, ponadto kupiłbym uniwersalne
120 cm i dostosowywałbym do pomieszczeń...

 - na szafki kuchenne matce
   (mógłbym dać 2x120 cm i dwa włączniki)
 - na szafki kuchenne sobie
   (mnie by starczyło kilkaset lumenów)
 - na szafki pokojowe matce
   (tu konieczna byłaby regulacja, i to ,,oddolna'')
 - za łóżko sobie
   (starczyłoby kilkaset lumenów+regulacja)
 - na sufity sobie
   (tu też mile widziana regulacja)
 - do garażu
   (można dać dużo, oby włączać ruchem)

Może warto wywalić zasilacze z oprawczyń i dać swoje?...

Przeciez sam nie zrobisz zasilacza.

Kupiłbym gotowe, ale regulowane...

Matka nie będzie obsługiwała skomplikowanych
urządzeń -- szkoda jej czasu i fatygi na taką obsługę...
Natomiast ja lubię ściemniać -- choćby teraz ekran
laptopa, by lepiej widzieć...

Lubię też ściemniane okulary -- ale to inna klechda domowa...
Nie mam światłowstrętu, nie mam depresji, ale oczom warto dawać odpoczynek...

Nie lubię ogromnych kontrastów jasności...
Niby szybko przystosowuję się do zmian natężenia światła, ale
raczej lubię wyrównane oświetlenie, z małymi kontrastami jasności,
stąd dążenie do świecenia w sufit czy za łóżko...

Taśmy bez gładkich oprawek są dobre w chwili klejenia do szafek, ale że łapią brud...

Nie chcę światła włączanego klaskaniem itp. -- raczej na ruch lub zbliżenie ręki...

-=-

Dla mnie mogłoby być dobre światło regulowane z laptopa (czy smartfonu,
którego teraz nie mam) o ile można by było obyć się też bez laptopa itp...

Idąc teraz do: kuchni,łazienki, wc czy gdziekolwiek -- włączyłbym z laptopa...
Ale do tego musiałoby być także regulowanie ,,normalne''...

-=-
 - tanio
 - jasno
 - z regulacją płynną lub wielostopniową
   (choćby czterostopniową: 1, 1/2, 1/4, 1/8)
 - łatwo w montażu
 - trwale

-=-

W necie świat nęci -- ale w sklepach jest inaczej...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-02 10:09:59
Autor: J.F.
LEDki oświetleniowe...
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5ed5483e$0$17363$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Zadziala, albo nie zadziala, grzac sie bedzie.

Napiecie wcale nie musi byc 12V - chyba, ze to te panele/listwy z tasmami.
Obojętne, jakie...

Tylko zasilaczy na 12V pelno, a na 55V to niekoniecznie.

[...]

W cenie znikoma roznica.

Sciemnianie LED - temat rzeka.
[...]
Może warto wywalić zasilacze z oprawczyń i dać swoje?...
Przeciez sam nie zrobisz zasilacza.

Kupiłbym gotowe, ale regulowane...

no i widzisz - jak Ci sie te lampy tak bardzo podobaja, to trzeba kupic jedna, rozebrac, zobaczyc jaki tam zasilacz.
Przydalby sie fachowy elektronik, bo prawdopodobnie uda sie dorobic regulacje do istniejacego zasilacza.

Albo kupujesz lampe z regulacja.

Albo ... kupujesz trzy mniejsze lampy, i instalujesz dwa lub wiecej wylacznikow.

[...]

W kuchni sie raczej na sufit nie gapisz, wiec taka duza lampa LED na suficie powinna dobrze dzialac.

[...]

naprawde wolisz odpalic laptopa, zeby wlaczyc swiatlo w lazience ? :-)

J.

Data: 2020-06-02 17:18:55
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"J.F." 5ed60957$0$17351$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Dawno kupiłbym jedną, gdyby transport jednej był za free.
Chyba kupię ze dwie czy trzy i uzupełnię do 100 plnów
innymi LEDkami, choćby bulbami czy kwadratowymi plafonami...

Albo kupujesz lampe z regulacja.

      ________     .___      .__     _________
     /  _____/   __| _/______|__| ___\_____   \
    /   \  ___  / __ |\___   /  |/ __ \ /   __/
    \    \_\  \/ /_/ | /    /|  \  ___/|   |
     \______  /\____ |/_____ \__|\___  >___|
            \/      \/      \/       \/<___>

    http://patorjk.com/software/taag/#p=display&v=3&f=Graffiti&t=Gdzie%3F

    __________             __        __                                      _________
    \____    /____        |__|____  |  | _______      ____  ____   ____   ___\_____   \
      /     /\__  \       |  \__  \ |  |/ /\__  \   _/ ___\/ __ \ /    \_/ __ \ /   __/
     /     /_ / __ \_     |  |/ __ \|    <  / __ \_ \  \__\  ___/|   |  \  ___/|   |
    /_______ (____  / /\__|  (____  /__|_ \(____  /  \___  >___  >___|  /\___  >___|
            \/    \/  \______|    \/     \/     \/       \/    \/     \/     \/<___>

Albo ... kupujesz trzy mniejsze lampy, i instalujesz dwa lub wiecej wylacznikow.

Też można...

W kuchni sie raczej na sufit nie gapisz, wiec taka
duza lampa LED na suficie powinna dobrze dzialac.

Lepiej niż wisząca...

Dla mnie mogłoby być dobre światło regulowane z laptopa (czy smartfonu,
którego teraz nie mam) o ile można by było obyć się też bez laptopa itp...

naprawde wolisz odpalic laptopa, zeby wlaczyc swiatlo w lazience ? :-)

Laptop jest zwykle włączony i zastrzegłem:
    o ile można by było obyć się też bez laptopa itp...

Teraz, leżąc przed laptopem i zamierzając iść
gdziekolwiek, mógłbym z laptopa włączyć światło...

 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-01 20:06:07
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...
[...]

Na p.b.b nie przeszkadzają mi Twoje konstrukcje retoryczne, ale na p.m.e może byś się sprężył i był ściśle merytoryczny.

Są różne przetwornice. Bywają takie ze stabilizacją prądu i są one często stosowane do zasilania LEDów, ale nie mam pojęcia czy w LEDówkach też czy tylko w normalnej elektronice. Przy stabilizatorze prądu włączenie opornika w celu ograniczenia jasności jest nietrafionym pomysłem.

Według mnie dla nie elektronika _najprostsze_ zrobienie sobie 'wiecznego' oświetlenia w domu polegałoby na oparciu się na taśmach LED. Z tym, że należy:
- wybrać dobre taśmy (z pamięci nie powiem co to znaczy),
- dać im dobre odprowadzanie ciepła (np. nalepiać na konstrukcje z aluminium),
- zasilić LEDy obniżonym napięciem tak aby świeciły 2x słabiej niż autor taśmy zaplanował.
- skompensować to podwajając liczbę LEDów.

Przypuszczam, że to obniżone napięcie to około 11V zamiast 12V.
Napięcie ze standardowego zasilacza taśm LEDowych 12V można obniżyć opornikiem - wtedy trzeba go dobierać zależnie ile LEDów jest przez niego zasilane.
Ale można też zastosować standardowe diody 1A. Np:
https://www.tme.eu/pl/details/1n4007-tp/diody-uniwersalne-tht/micro-commercial-components/
Na takiej diodzie straci się około 0,7V.
Jak prąd nadal za duży to można dołożyć drugą, a jak to już za dużo to tę drugą dołożyć Schottkiego.
Oczywiście energetycznie optymalniej będzie skonstruować zasilacz dający od razu odpowiednie napięcie ale piszę o nie elektroniku.
P.G.

Data: 2020-06-01 20:39:48
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rb3g2g$3nk$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Są różne przetwornice. Bywają takie ze stabilizacją prądu

Owszem, dlatego pytam.

- zasilić LEDy obniżonym napięciem tak aby świeciły
2x słabiej niż autor taśmy zaplanował.

OWSZEM!!!

- skompensować to podwajając liczbę LEDów.

Dokładnie tak...

Przypuszczam, że to obniżone napięcie to około 11V zamiast 12V.
Napięcie ze standardowego zasilacza taśm LEDowych 12V można
obniżyć opornikiem - wtedy trzeba go dobierać zależnie ile
LEDów jest przez niego zasilane.

Takie coś musi przepuszczać niebagatelną moc -- 50 W chociażby...

Ale można też zastosować standardowe diody 1A. Np:
https://www.tme.eu/pl/details/1n4007-tp/diody-uniwersalne-tht/micro-commercial-components/

To też dobry pomysł...

Na takiej diodzie straci się około 0,7V.
Jak prąd nadal za duży to można dołożyć drugą, a jak to
już za dużo to tę drugą dołożyć Schottkiego.
Oczywiście energetycznie optymalniej będzie skonstruować

Nie można kupić gotowego za kilka pln?
Mogę sam zbudować, choć jestem leniwy...
Mogę zlecić zbudowanie... (byłoby drogo)

zasilacz dający od razu odpowiednie napięcie ale piszę o nie elektroniku.

Raczej:
 - regulowane napięcie z ograniczeniem do bezpiecznego
 - lub regulowany prąd z ograniczeniem do bezpiecznych
   parametrów (napięcie, natężenie, tempriczer -- niby
   natężenie zależy od napięcia, ale chyba warto zadbać
   o ograniczenie wszystkiego przy merdaniu jasnością)

Można by nawet pokusić się o automagiczne dostosowywanie jasności do panujących warunków...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-02 13:45:45
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

[...]

Element włączony w szereg z jakimś obciążeniem nie 'widzi' jaką przepuszcza moc. On 'widzi' tylko prąd który przez niego przepływa i moc która się na nim wydziela.

Jeśli z 12V zasilasz taśmę 50W i wstawisz w szereg element na którym straci się 1V to:
Zakładając, że obniżenie napięcia o 1V spowoduje dwukrotny spadek prądu to taśma pobierze około 25W. Można do tego podejść na zasadzie proporcji - jak 11V to 25W to 1V to 2.3W.
Więc ten element przepuszczający niebagatelną moc będzie sam miał moc 2.3W.
Jeśli w związku z tym podwoisz liczbę LEDów to oczywiście na tym elemencie szeregowym będzie 4.6W.

Ale można też zastosować standardowe diody 1A. Np:
https://www.tme.eu/pl/details/1n4007-tp/diody-uniwersalne-tht/micro-commercial-components/
To też dobry pomysł...

Ale nie jak myślisz o 50W. Wtedy dioda na 1A jest za słaba.
Ale jeśli mówimy (tak jak ja pisałem) o taśmach LED to można taśmę pciąć na kilka kawałków i do każdego dać osobną diodę.

Oczywiście energetycznie optymalniej będzie skonstruować

Nie można kupić gotowego za kilka pln?

Nie wiem.
Była tu kiedyś dyskusja. Jest tu ktoś, kto całe oświetlenie w domu sobie zrobił na LEDach. On chyba podawał jakieś linki do zasilaczy za grosze, które kupuje.
Według mnie napięcie 11V jest nietypowe i na pewno łatwiej kupić zasilacze 12V.

[...]

Do regulacji jasności LED lepiej się sprawdzi regulacja prądu bo jasność LEDów jest proporcjonalna do prądu. A przy regulacji napięcia to dla tej samej wartości napięcia może być różna jasność np. zależnie czy LEDy gorące czy zimne.

Nie mówię, że to jest optymalne rozwiązanie, ale pierwsza w miarę prosta opcja jaka mi przychodzi do głowy jakbym chciał zrobić sobie regulację jasności taśm LED to byłoby zrobienie impulsowej przetwornicy z regulacją prądu zasilanej z kupnego zasilacza do LEDowych taśm (pozwala to nie zajmować się kwestią izolacji od sieci AC).
Na każdym zasilaczu (step-down) musi wystąpić jakiś spadek napięcia, ale skoro i tak chcemy się ograniczyć (ze względu na żywotność LEDów) do 11V to ten 1V powinien pozwolić się zmieścić z naszym regulatorem prądu.

Można by nawet pokusić się o automagiczne dostosowywanie jasności do panujących warunków...

Z dostosowywaniem się do jasności to mam kiepskie doświadczenia.
Zrobiliśmy do naszego systemu wyświetlacz aktualnego czasu automatycznie dopasowujący się do oświetlenia.
Najpierw zrobiłem to na fotorezystorach z TME.
Po kilku latach nie do kupienia.
No to przerobiłem płytkę na jakiś (przewlekany - bo punkt pomiaru musi być powyżej płytki) czujnik półprzewodnikowy (oczywiście wymagało to też przeliczenia charakterystyk pomiaru jasności i zmiany oprogramowania).
Po kilku latach - Obsolete.
No to znalazłem jakiś SMD i zrobiłem dla niego maleńką płyteczkę do montażu jej na długich drutach - że jakby element przewlekany.
Po pierwsze się okazało, że trafiłem na element typu popcorn (coś ostatnio zaczęli w elementach optycznych takiego stosować, że przylutowanie tego graniczy z cudem) i 50% się psuło, a po drugie po kilku latach znów Obsolete.
Niedawno znów wyszukiwałem czym by to badziewie zastąpić. Wybrałem coś nowego. Zmontowaliśmy 50 sztuk - starczy na 2..3 lata i przy kolejnym montażu pewnie znów się okaże że element już nie do dostania.

No i zdarza się, że klienci zgłaszają, że nasz wyświetlacz musi mieć jakiś problem z zakłóceniami bo reaguje na iskrzenie w przełączniku przy gaszeniu światła i przygasa :)
P.G.

Data: 2020-06-02 17:48:32
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rb5e58$e2e$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

[...]

Skąd to założenie?
W ogóle -- co tu zakładać? Może zmniejszenie napięcia
o 10% zgasi LEDki zupełnie a może przyciemni o 1%?...

to taśma pobierze około 25W.

Prawie 23 W. Moc zależy od ilo_czynu[ społecznego?]
 - napięcia (które zmniejszasz o kilka%
 - natężenia, które zmniejszasz do połowy...

    50 W dla 12 V to prąd 4,16(6) A

Jeśli zmniejszenie napięcia da połowę prądu, masz:
    2,08333333333333A*11V=22,9166666666666W

[...]

Można dać kilka szeregowo i równolegle zarazem?
Dla 7 A to tylko ;) 49 diód?...

Ale jeśli mówimy (tak jak ja pisałem) o taśmach LED to można taśmę pciąć na kilka kawałków i do każdego dać osobną diodę.

Można, o ile taśmy połączysz równolegle...

[...]

Owszem -- regulacja prądu, ale wcześniej czy później interesuje
nas regulacja jasności a zmieniamy napięcie zasilania. ;)

[...]

Regulowałbyś napięcie wychodzące z zasilacza tak, by jasność
wzrastała loga_rytmicznie wraz z liniowym regulowaniem ręką...

Problem w tym, że prąd dla danego ustawienia jasności może być
stały w czasie a jasność może ulegać zmianom w efekcie zmian
temperatury czy czegokolwiek w czasie świecenia...

[...]

Smartfony nie mają z tym problemów; mam stację pogody za kilka dych
pln, która też radzi sobie (choć wg mnie świeci zawsze za ciemno,
więc z tej automagii nie korzystam) nieźle...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-02 18:05:31
Autor: J.F.
LEDki oświetleniowe...
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5ed674e8$0$17356$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Piotr dobrze pisze - LED, tak jak i diody, wrazliwy na zmiany napiecia.
Moze i tak bedzie, ze 10% zgasi LED calkiem - to tym bardziej wyliczenie prawdziwe, tylko trzeba podstawic 5%.

A tak, ze przyciemi o 1% to nie ma - chyba ze LED z wbudowanym driverem.

Pisze o samym LED, w tej dlugiej lampie mozesz miec tasmy LED z rezystorami ...

[...]

A innych fotorezystorow nie bylo ?

[...]

a fotodiody i fototranzystory ciagle sa :-)

[...]

Moze dlatego, ze popcorn :-)

J.

Data: 2020-06-02 18:04:51
Autor: Marcin Debowski
LEDki oświetleniowe...
On 2020-06-02, J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Zrobiłem parę zestawów do utwardzaniana żywić na pojedyńczych modułach LED 20-30W, 360-450nm i mogę potwierdzić, ze zmiana napięcia o 5% w zakresie prądowym w pobliżu mocy nominalnej modułu to na ogół katastrofa. To są wszystko zalezności typu ekspotencjalnego. https://i.stack.imgur.com/q53DQ.png

Zwykle ustawiam napięcia indywidualnie, dla konkretnego modułu, tak aby się moc zgadzała.

Np. pełna moc (podług prądu), może być przy 34.0V, a przy 32.5V to już będzir np. 1/10 mocy nominalnej.

--
Marcin

Data: 2020-06-03 00:35:38
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Marcin Debowski" 7xwBG.3439$3Z.283@fx06.ams1

Np. pełna moc (podług prądu), może być przy 34.0V,
a przy 32.5V to już będzir np. 1/10 mocy nominalnej.

Czyli opór LEDki zależy od napięcia? -- pewnie od
temperatury... Jak w żarówce, ale ona odwrót, bo
LEDka jest półprzewodmiekiem...

-=-

Jak wygląda wydajność lumenów do watów?
Spada czy rożnie wraz ze wzrostem natężenia?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-03 10:25:35
Autor: Paweł Pawłowicz
LEDki oświetleniowe...

[...]

Rozważanie oporu LED nie ma sensu (chyba, że chodzi o opór dynamiczny, ale to zupełnie inna bajka). Kluczowe jest napięcie przewodzenia.

P.P.

Data: 2020-06-05 01:50:42
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Paweł Pawłowicz" 5ed75e7f$0$17357$65785112@news.neostrada.pl

Rozważanie oporu LED nie ma sensu (chyba, że chodzi o opór
dynamiczny, ale to zupełnie inna bajka). Kluczowe jest
napięcie przewodzenia.

W naszych rozważaniach kluczowym jest zależność prądu od temperatury.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-05 13:32:14
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

[...]

Pierwsze słyszę.
P.G.

Data: 2020-06-05 22:53:03
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rbdafp$lv3$2$PiotrGalka@news.chmurka.net

W naszych rozważaniach kluczowym jest zależność prądu od temperatury.

Pierwsze słyszę.o i po co?)

W tym problem -- gdyby nie ta zależność, stałoprądowe zasilacze
nie byłyby potrzebne w wiadomych oparwczyniach. Niby w taśmach
LED nie ma zasilaczy stałoprądowych a stałość prądowa jest tam
wymuszana rezystorem w trójce [klasowej?] LEDek, więc i taka
oprawczyni mogłaby się bez takiego zasilacza obyć, jednak
(co widać wyraźnie na fotkach z Allegro) oprawczynie nie mają
tych rezystorów i nie mają [bo i po co -- to nie plan filmowy]
miejsc cięcia...

-=-

Świecąca LEDka grzeje się, więc stawia się prądowi coraz słabiej
więc bierze coraz więcej prądu, więc trzeba ów prąd ograniczyć,
by nie rozgrzewał się coraz mocniej...

-=-

Właśnie to jest Twym problemem -- nie rozumiesz, po co stabilizacja!

Opór półprzewodnika zwykle maleje wraz ze wzrostem temperatury,
więc przy tym samym napięciu zasilania prąd rośnie (do możliwości
zasilacza) wraz z czasem świecenia LEDki, o ile tego jakoś nie
skorygujemy... Sprzężenie zwrotne DODATNIE -- destabilizacja.
Mając wydajny zasilacza doprowadzimy do spalenia LEDek!

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-07 14:49:41
Autor: Uzytkownik
LEDki oświetleniowe...
Przy okazji są podane napięcia tracone na różnych kolorach.

"Napięcia tracone"? ROTFL

Data: 2020-06-07 18:53:41
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Uzytkownik" 5edce268$0$559$65785112@news.neostrada.pl

"Napięcia tracone"? ROTFL

    https://forbot.pl/blog/jak-dobrac-rezystor-do-diody-rozne-metody-zasilania-led-id14482
Cytuję Ctrl_C+Ctrl_V:
        napięcie przewodzenia, czyli napięcie odkładające się na LED,

To napięcia związane z półprzewodnikową budową diody.

-=-

Część ludzi nie rozumie zbyt wiele, inna część rozumie, ale celowo wprowadza na złe drogi....
(być może dlatego, by naciągać naiwnych na kosztowne zasilacze)

Mogę dziś zadrwić z tych mędrców, którzy mi wciskali swe LEDki przed kilkunastu laty?
Dziś po firmach tych mędrców nie ma nawet śladu, co sprawdzam raz za razem... ;)
Niektórzy zatrudnili się w LM lub w podobnych miejscach... (choćby w Biedronkach)

-=-

Niby ludzie rozumieją, że LEDka nie jest żarówką, a jednak nie rozumieją ,,tracenia''
napięcia... Radzą dostawienie diody, na której straci się 0.7 V, ale nie rozumieją... ;)

-=-

Ciekawe, czy PP rozumie, dlaczego przy bardzo małym prądzie LEDka ,,ledwo żarzy się''. ;)
Toż niby (jak PP sugeruje) LEDka albo świeci, albo nie świeci! Więc skąd to ,,żarzenie''?
***Nie chcę*** odpowiedzi -- ***znam ją od kilkudziesięciu*** lat, bo LEDki są znane, od
kiedy pamiętam i miałem ich masę w swym życiu!

    "Paweł Pawłowicz" 5ed7cf33$0$500$65785112@news.neostrada.pl

    > ledwo się żarzy.

    "Paweł Pawłowicz" 5ed75e7f$0$17357$65785112@news.neostrada.pl

    > ale to zupełnie inna bajka). Kluczowe jest napięcie przewodzenia.

Wiesz może, dlaczego czasami używam określenia 'rezystancja' a czasami 'opór'?
Dlaczego rozróżniam 'prędkość' i 'szybkość'? Do czego używam różnych apostrofów?
(wbrew zaleceniom polskiej typografii? -- owszem)
Jeśli będziesz chciał wiedzieć -- posegreguj te określenia i zrozumiesz.
Aby zrozumieć, sprawdź, jak często (w ciągu ostatnich 20 lat -- bo tylko
tej części życia sięgnąć można w necie) piszę o rezystancji LEDki -- byś
zrozumiał...

I nie odpowiadaj -- mnie te odpowiedzi nie interesują, bo je znam.
(a po co inni mają mieć je za darmo)

-=-

Nadal nie podałeś konkretnego linku do wykładu ukazującego istnienie 4 czy 5 czopków
w oku kobiety. Ja Ci podałem linki do opisów, z których wynika, że kobieta raczej ;)
nie ma więcej czopków niż mężczyzna, bo nadmierny chromosom X jest dezaktywowany na
wczesnym etapie, o czym wiem, odkąd interesuję się genetyką. o ile można uznać, że
**aż interesuję się** -- przeczytałem kilkadziesiąt książek popularno-naukowych,
pisanych przez ludzi takich jak wspomniany Przemysław Biecek... Dlaczego? Bo
w szkole ,,kazali''. Krystyna Duda (tak naprawdę nazywała się -- może nawet
jeszcze żyje!) dosłownie KAZAŁA nam zbierać ,,ciekawostki! Kazała je rwać
z czasopism i wklejać w zeszyty a od czasu do czasu kazała nam spowiadać
się z tego, co zebraliśmy!!!

Trzeba było (nie tylko o genetyce -- o wszystkim!) szukać informacji, trzeba było
podawać źródła tych informacji, trzeba było po swojemu te informacje przetwarzać,
by mieć pojęcie o świecie!

Wiesz, dlaczego umiałem liczyć w pamięci? Bo nauczyciele nam KAZALI!
Tłumaczyli nam -- ,,jeśli chcecie, by was ludzie nie okradali i nie
oszukiwali was, musicie umieć liczyć, przynajmniej z dużym przybliżeniem;
musicie mieć ogólne pojęcie o świecie!!! -- by wam 'nie wciskano kitu
bezkarnie', 'by nie nawijano wam makaronu na uszy!' -- dosłownie tak
nam mówiono!!!

Dosłownie nam KAZANO liczyć w pamięci czy choćby na papierze/tablicy -- nawet
zabraniano (wspomniany Jacek miał Elkę -- kalkulator) nam używania kalkulatorów,
by nas nauczyć liczenia w pamięci... Dzieliłem w pamięci bez trudu 11 przez 12
czy przez 13 itp. dwucyfrowe n/n+1, ale nawet 111 przez 112... Akurat tego nam
nie kazano... ;) Liczyłem, choć niezbyt szybko....

Jackowi pozwalano na używanie kalkulatora -- Jacek był (jak już pisałem)
nadinteligentny, więc mu kalkulator nie szkodził.

-=-

Głupio pisać, bo dziewczyna zmarła bardzo dawno, ale jedna z uczennic w biologiczne
ciekawostki wkleiła ,,korzeń marchwi'' -- jak mniemała... Dopiero przy popisywaniu
się, wyszło na jaw, że to 'korzeń mafii'... (mafii sycylijskiej czy podobnej...)

-=-

Za diodą potencjał będzie mniejszy o to ,,napięcie tracone na diodzie''.
Jeśli
 - przed dioda jest 5 V
 - napięcie tracone na diodzie będzie równe 3 V
to za diodą potencjał będzie wynosił 2 V...

Różnica potencjałów to napięcie.

Może to być różnica pomiędzy dowolnymi punktami -- mogą te punkty mieć potencjał
zerowy (zwykle tyle jest na masie lub obudowie urządzenia dobrze chronionego)
lub jakiegokolwiek inny...

Na całym przewodniku, w którym nie płynie prąd jest ten sam potencjał.
(pisałem o tym)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-07 19:47:17
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5edd1bc9$0$550$65785112@news.neostrada.pl

w szkole ,,kazali''. Krystyna Duda (tak naprawdę nazywała się -- może nawet

Była wychowawczynią ,,mojej'' klasy w podstawówce.
(od chyba 4 klasy do 8)
Uczyła: biologii, botaniki, przyrody, zoologii...

-=-

Jackowi pozwalano na używanie kalkulatora -- Jacek był (jak już pisałem)

Jacek i Marek (wspomniany w innym mym kolorowym poście) to uczniowie z ogólniaka.

-=-

Podstawówka zbierała różne dzieci, ogólniak nieco wyselekcjonowane.

-=-

Wyjaśniam, bo być może ;) czyta mnie ktoś z mych znajomych i uważa,
że coś mi piergórzy się w głowie... W ogólniaku wychowawczynią była
(przez 4 lata) Borowik -- nie pamiętam imienia, przepraszam -- pamiętam
ją jako bardzo porządną kobietę! (Dudę także! -- co chyba oczywiste)

Inną moją wychowawczynią w podstawówce była kobieta z rodziny stewardessy
lecącej rządowym 101 strAconym pod Smoleńskiem -- Moniuszko. Też nie pamiętam
jej imienia. Ją słabo pamiętam, ale nie miałem do niej zastrzeżeń. (nie wiem,
czy to matka stewardessy, babcia, czy prababcia... i ***nie chcę*** wiedzieć...)

-=-

Podpisuję (jako jeden z nielicznych) me posty swym rzeczywistym imieniem
i nazwiskiem, podaję miejsce ,,przebywania'', m@il, numer telefonu...
Część postów nie ma nazwiska? -- ale jest tam nick Eneuel...
Kilka postów podpisałem jako **bodajże** Aksia? -- wyjaśniałem to wiele razy...

Podaję też unikalny Nick -- by można było mnie łatwo ignorować!
Podaję i na grupach, i poza grupami...

Używałem też innych nicków (Enter, iki, Eulia...) ale otwarcie,
z podawaniem pełnego imienia i nazwiska...

-=-

Nie ukrywam się!

-=-

Mój prześladowca, kanonik Henryk Samul, chciał mieć mnie na swym oku, by mną
manipulować, więc nadałem sobie Imię unikalne, łatwe do zapamiętania, niepodobne
do polskich imion, ale łatwe/zrozumiałe **dla** rzymskiego księdza...

Można mnie nazywać rusofilem -- choć nienawidziłem Moskali, gdy byłem
dzieckiem, teraz nie mam już zastrzeżeń ani do Rosjan, ani do Rusinów w ogóle...

Wyzdrowiałem z tego rodzaju ,,patriotyzmu''.

-=-

BTW -- Stalin był Gruzinem, nie Rosjaninem. ;)

Z Rusinów niewiele zostało -- Moskale to potomkowie Rusina Dołgorukiego,
którzy uporali się z Mongołami, Tatarami (Kazań niemal graniczy z Moskwą!)
itp. plemionami koczowniczymi, ale ulegli mentalnie...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Do%C5%82goruki
Inni Rurykowicze -- w Wiki... ;)

-=-

Chcę znać historię, ale nie chcę żyć przeszłością!
Szanuje: groby, przeszłość, historię, kultury (nie
tylko bakteryjne) i języki oraz zwyczaje czy religie...

(co nie znaczy, że szanuję zboczenia -- pedalstwo czy pedofilię)

-=-

Mnie na lekcjach religii rzymskokatolickiej uczono, że patriotyzm okazujemy
szacunkiem do innych/odmiennych ludzi! Tym szacunkiem -- ukazujemy naszych
przodków (ojców -- 'patriotyzm' pochodzi od 'ojca') w dobrym świetle -- wierzymy, że w prawdziwym...

[jak ktoś chce ,,rezaty'' -- to beze mnie!!!]

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-07 21:43:05
Autor: Uzytkownik
LEDki oświetleniowe...

Myślisz, że ktokolwiek czyta twoje głupoty?

Data: 2020-06-08 00:53:26
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Uzytkownik" 5edd434a$0$17354$65785112@news.neostrada.pl

Myślisz, że ktokolwiek czyta twoje głupoty?

Myślę, że niekoniecznie, bo odpowiedzi na moje posty
niekoniecznie nawiązują do tego, co piszę. ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-08 14:14:48
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

[...]

A. Gość w bardzo upalny dzień widzi powyginane szyny kolejowe.
Rozumowanie błędne:
Pod wpływem wysokiej temperatury szyny się wyginają.
Rozumowanie prawidłowe:
1. Pod wpływem wysokiej temperatury szyny się wydłużają.
2. Jeśli wydłużenie wymaga wygięcia się to się wyginają.

B. Gość wie, że jasność LEDów zależy od prądu i obserwuje, że jasność zależy od temperatury.
Rozumowanie błędne:
LEdy zmieniają prąd pod wpływem temperatury.
Rozumowanie prawidłowe:
1. Pod wpływem temperatury zmienia się napięcie przewodzenia LEDów.
2. Jeśli zmiana napięcia wymaga zmiany prądu to prąd się zmieni.

Charakterystyka 'idealnej' białej diody LED (w kierunku przewodzenia) zaczyna się w 0,0 układu współrzędnych i 'idzie' poziomo po osi X (napięcie) aż do punktu 3.0V.
Od tego punktu 'idzie' pionowo w górę (na osi Y jest prąd).
Pod wpływem temperatury zmienia się napięcie przy którym następuje zmiana z linii poziomej na pionową.
P.G.

Data: 2020-06-07 01:11:17
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5ed98e80$0$525$65785112@news.neostrada.pl

    https://youtu.be/1jzpGmgZqGI?t=400

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-02 18:12:37
Autor: Paweł Pawłowicz
LEDki oświetleniowe...
W dniu 02.06.2020 o 18:05, J.F. pisze:
[...]

Dodaj jeszcze zależność napięcia przewodzenia LED od temperatury...
I dlatego stosuje się regulację prądu. Zabawa z napięciem to przykład partactwa.

P.P.

Data: 2020-06-03 00:29:41
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Paweł Pawłowicz" 5ed67a76$0$538$65785112@news.neostrada.pl

Dodaj jeszcze zależność napięcia przewodzenia LED od temperatury...

Dodałem -- przy kontrolowaniu wszystkiego.

Data: 2020-06-02 18:18:44
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...
W dniu 2020-06-02 o 18:05, J.F. pisze:

[...]

Nie pamiętam.

[...]

Ale chodziło o poziom światła widzialnego, a nie podczerwieni.
P.G.

Data: 2020-06-02 19:06:47
Autor: Paweł Pawłowicz
LEDki oświetleniowe...
W dniu 02.06.2020 o 18:18, Piotr Gałka pisze:
[...]
Ale chodziło o poziom światła widzialnego, a nie podczerwieni.
P.G.

Istnieją fotodiody z niebieskim filtrem, trochę drogie, ale czasem się przydają.

P.P.

Data: 2020-06-03 00:27:40
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"J.F." 5ed678cd$0$546$65785112@news.neostrada.pl

Piotr dobrze pisze

Pisze dobrze, ale liczy źle? ;)
W LEDkach moc jest niemal równa iloczynowi napięcia i prądu.
Oczywiście wszystko ma swą indukcyjność i pojemność, ale tu
raczej znikomo małą, by o niej wspominać.

Spadek natężenia mamy w efekcie spadku napięcia,
który też trzeba wziąć pod uwagę przy liczeniu mocy.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-03 14:22:20
Autor: J.F.
LEDki oświetleniowe...
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5ed6e1c9$0$552$65785112@news.neostrada.pl...
"J.F." 5ed678cd$0$546$65785112@news.neostrada.pl
Piotr dobrze pisze

Pisze dobrze, ale liczy źle? ;)

Liczy tez dobrze.

W LEDkach moc jest niemal równa iloczynowi napięcia i prądu.

Spadek natężenia mamy w efekcie spadku napięcia,
który też trzeba wziąć pod uwagę przy liczeniu mocy.

Tylko ze w LED stosunkowo niewielki spadek napiecia powoduje duzy spadek pradu.
I odwrotnie - niewielki wzrost napiecia powoduje duzy wzrost pradu i dymienie LED :-)

Wiec majac taki zestaw LED ktory przy 12V bierze 1A,
to nalezy sie spodziewac, ze np przy 11V wezmie tylko 0.1A.

Bylo 12W  w LED, z opornikiem bedzie 1.1W, a w oporniku wydzieli sie 0.1W.

P.S. akurat 12V to do bialych LED nie bardzo pasuje - na 3 szeregowo za duzo, na 4 szeregowo - za malo.
Wiec w tasmach bedzie z reguly po 3 szeregowo i opornik,
a gotowych lampach - inne napiecie. A zasilac bardziej pradowy niz napieciowy.

J.

Data: 2020-06-03 16:07:09
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...
W dniu 2020-06-03 o 14:22, J.F. pisze:

Wiec majac taki zestaw LED ktory przy 12V bierze 1A,
to nalezy sie spodziewac, ze np przy 11V wezmie tylko 0.1A.

Ja cały czas o taśmach LED.
Strzelam, że tam na oporniku jest około 2V.
Więc przy 11V obstawiam spadek prądu pi razy oko o połowę.
Gdzieś w rupieciach w domu powinienem mieć niepełną rolkę taśmy LED.
Jak nie zapomnę to przyniosę i sprawdzę.

Ale aż dziwne, że nikt się nie odzywa, kto ma to pod ręką :(

akurat 12V to do bialych LED nie bardzo pasuje - na 3 szeregowo za duzo, na 4 szeregowo - za malo.
Wiec w tasmach bedzie z reguly po 3 szeregowo i opornik,

Musi tak być i na oporniku musi być dość znaczny spadek bo:
- taśma bywa długa,
- prąd dla całej taśmy bywa znaczny,
- rezystancja ścieżek na taśmie nie jest zerowa,
- spadek napięcia wzdłuż taśmy nie jest do pominięcia,
- mimo to powinna na całej długości mniej więcej równo świecić.

A że nie wiadomo jak zostanie pocięta i z której strony zasilona to nie można tego kompensować dając coraz mniejsze R w miarę oddalania się od źródła zasilania.
P.G.

Data: 2020-06-03 16:44:31
Autor: RoMan Mandziejewicz
LEDki oświetleniowe...
Hello Piotr,

Wiec majac taki zestaw LED ktory przy 12V bierze 1A,
to nalezy sie spodziewac, ze np przy 11V wezmie tylko 0.1A.
Ja cały czas o taśmach LED.
Strzelam, że tam na oporniku jest około 2V.

Nie strzelaj. Zazwyczaj jest 3V i rezystor ma 150 Ohm:
https://photos.app.goo.gl/D4rJoBJTtQQLF2RK9
Typowy prąd jednej gałęzi to 20 mA. Dotyczy taśm 60 diod/m i 120
diod/m o mocy odpowiednio 4.8 W/m i 9.6 W/m - to są najczęściej
spotykane taśmy LED.
Oczywiście są też taśmy oparte o większe diody z prądem np. 30 mA i
rezystorami 100 Ohm (odpowiednio 7.2 i 14.4 W/m).

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2020-06-03 17:24:08
Autor: Paweł Pawłowicz
LEDki oświetleniowe...
Hello Piotr,

[...]

Przejrzałem kilka pasków. W większości są 150 omów, ale trafiają się 130 omów. Pewnie Chińczyk żyłuje ;-)

P.P.

Data: 2020-06-03 17:59:10
Autor: RoMan Mandziejewicz
LEDki oświetleniowe...
Hello Paweł,

[...]

Sprawdzam i nie biorę wynalazków. Są nietrwałe :'(

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2020-06-03 18:26:27
Autor: Paweł Pawłowicz
LEDki oświetleniowe...
Hello Paweł,

[...]

Zmierzyłem pasek z opornikami 130 omów. Wyszło 20.04mA na diodę przy 12V. Nie ma więc tragedii. Prąd rośnie, gdy diody się grzeją, po kilku minutach jest 20.11mA. Po obniżeniu napięcia do 11V prąd spada do 14.68mA. Przy 10V jest 9.57mA, przy 9V jest 4.83mA, przy 8V jest 1.03mA, przy 7V jest 1.81uA i nawet przy tak małym prądzie widać świecenie przy zasłoniętym oknie. Przy 6.8V prąd to 0.52uA i coś tam ledwo,ledwo się żarzy.

P.P.

Data: 2020-06-04 00:47:47
Autor: RoMan Mandziejewicz
LEDki oświetleniowe...
Hello Paweł,

[...]

Czyli diody mają sporą rezystancję bondingu. Nowsze mają aluminiowy,
starsze miały złoty.

Normalka.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2020-06-04 12:18:12
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

[...]

Przyniosłem dziś do pracy znalezioną w domu resztę z rolki taśmy LED.
Była kupowana ze 6 lat temu według kryterium najtańsza z możliwych, ale z gęsto ustawionymi LEDami (do zrobienia pomocy dydaktycznej w szkole).
Ma rezystory 130.
Miałem zamiar pomierzyć, ale w takim razie sobie odpuszczam.

Czyli przy obniżeniu do 11V prąd spada mniej niż o połowę i mój szacunek 25W był lepszy od dokładnego wyliczenia niezwykle upierdliwego pytającego :)
P.G.

Data: 2020-06-05 23:20:35
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rbahp2$u1q$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Czyli przy obniżeniu do 11V prąd spada mniej niż o połowę i mój szacunek 25W był lepszy od dokładnego wyliczenia niezwykle upierdliwego pytającego :)

Był gorszy -- nie wiedziałeś, czy moc spadła, czy wzrosła w efekcie spadku napięcia...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-08 14:41:14
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

[...]

Na prawdę uważasz, że mówiąc około 25W mogłem mieć na myśli wartość większą od 50W?
Czyli jakaś ujemna moc to dla Ciebie tak samo około 25W.
W takich warunkach nie da się dyskutować.
P.G.

Data: 2020-07-04 14:36:18
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rblblb$p6g$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Był gorszy -- nie wiedziałeś, czy moc spadła, czy wzrosła w efekcie spadku napięcia...

Na prawdę uważasz, że mówiąc około 25W mogłem
mieć na myśli wartość większą od 50W?

Większą od 25W -- sam to wprost potwierdziłeś.

-=-

Zmniejszenie prądu wg Ciebie miało dać zmniejszenie mocy -- OK.
Nie miałeś pewności co do tego czy zmniejszenie napięcia (bez
uwzględnienia spadku prądu wywołanego tymże spadkiem napięcia)
da kolejny spadek mocy czy wzrost o jakiś drobiazg watowy...

Tak ogólnie wyglądają te rozmowy tutaj. A że niemożliwą jest bezdenna
głupota mych interlokutorów, zostaje inne rozwiązanie -- złośliwość!
(złośliwość bądź ślepa chytrość szukająca taniego żeru...)

-=-

Ściemniacz za 196 groszy ściemnia, ale nie jest na 5V -- przynajmniej wg napisów.
To ściemniacz dający skracanie impulsów stałego napięcia, więc do wiadomych
oprawczyń z Allegro nie nadaje się. (oprawczynie mają stałoprądowe zasilacze, co:
 - zasugerował i uzasadnił JF
 - sugerują skąpe obrazki na Allegro
 - potwierdził sprzedawca oprawczyń, dający mi wyraźną/dużą fotkę zasilacza.

Ściemniacz nadaje się do taśm LED mających w sobie równolegle łączone trójki LEDek
plus stabilizator prądowy (zazwyczaj rezystor rzędu 150 ohmów) w szeregu z tymi trójkami...

-=-

Wiem, że wkładam kij w mrowisko -- wiem, że sprzedawcy LEDów czarują, iż do LEDów
potrzeba jakiegoś zaczarowanego zasilania... Wiem, że miast tłumaczeń, dają mącenia...
Tak jest od dziesięcioleci. Problem w tym, że w ogólniaku miałem kolegę nadmiarowo
inteligentnego, udającego neofaszystę, któren ;) ~37 lat temu wyjaśnił mi, na czym
polega ,,ściemnianie'' żarówek (wówczas nie używano LEDów do oświetlenia, ale zwykłe
żarówki z wolframowymi żarnikami były na porządku nocnym i takie cosie czasami
ściemniano) czy impulsowe sterowanie silnikami prądu stałego... To właśnie on
zauważył, że niemal dokładnie takie impulsowe zasilanie jest w tłokowych silnikach
spalinowych -- nie ma ciągłego zasilania w paliwo, lecz co jakiś czas pojawia wtrysk paliwa...

Tym porównaniem przekonał mnie do tego, że takie impulsowe zasilanie elektryczne
daje stały moment siły, choć zmniejsza moc...

Nawet nie rysował mi sinusoidy, gdy tłumaczył mi ,,regulacje fazowe''. Dziś wiem, że chyba
go źle wtedy zrozumiałem. W skrócie: sinusoida idzie płynnie w górę i w dół -- to jasne.
Regulatory **chyba** odcinają w konkretnym **kącie**, nie zaś w konkretnej **wartości**
(chwilowej, rzecz jasna) sinusoidalnie zmiennego napięcia. (czyli nie obcinają całej
górki, jak kiedyś myślałem) Problem drobny/nieistotny w praktyce.

Rzecz jasna impulsywność stałego napięcia wygląda nieco inaczej -- brak tam sinusoidalnych
górek i dolinek, więc jest miejsce na kolejnych grupowych mądralińskich chętnych do wyjaśniania
(de facto -- do wyciemniania) impulsywnej ;) regulacji stałego napięcia zasilającego LEDy...

-=-

Twa droga jest przejrzysta:
 - siejesz zwątpienie ('około', miast 'nieco mniej') by mącić podświadomy odbiór Twego czytelnika...
Zgromadzenie takich niejasności daje efekt silnego zmącenia umysłu słuchacza/czytelnika!
Efektem zaś tego zmącenia jest sprzedaż LEDów przez ,,profesjonalistów''...

Reguła jest aż zbytnio widoczna:
 - sprzedawcy długo nawijają makaron na uszęta, by ,,wyjaśnić'' jasne
 - inni (niesprzedawcy) to samo zamykają w kilku zaledwie słowach, bo
   zależy im nie na sprzedaży LEDek, lecz na sprzedaży wypowiedzi...

Podobny obraz widać w choćby programach nagrywarkowych...
 - EAC czy ImgBurn wyjaśniają, bo zależy im na bezproblemowej obsłudze softów,
   gdyż szmal dostają pośrednio (im więcej zadowolonych juzerów -- tym lepiej)
 - w wypadku płatnych programów nagrywarkowych miast wyjaśniania, są wyciemniania;
   klient (bądź potencjalny klient) buduje w swej wyobraźni coś na kształt:
     - Boże, jakie to trudne i skomplikowane, ale jakie to szczęście, że
       kupiłem/jest akurat ten program, który niemal wszystko wykona za mnie!!!!
       Za niewielką cenę...

Problem w tym, że ceną jest obok mamony -- mącenie umysłu i ogłupianie!

Oczywiście są także inne dobre softy nagrywarkowe.

Nie u Ciebie kupię? Ten problem wyjaśnia mi prostytutka...
 - Dlaczego pokazujesz się nago za freeko w necie, gdzie na pewno nie znajdziesz klientów?
 - Znajdę w necie masę klientów! Generuję klientelę innym prostytutkom, które generują
   podobnie -- także dla mnie... Kto jak kto, ale my, qrwy, wspieramy się! Znajdę/nagonię
   klientów innym prostytutkom a inne prostytutki znajdą/nagonią klientów dla mnie...

'Dla mnie' to po rusku? Niby tak, ale opuszczenie 'dla' w tym miejscu zaciemnia
przekaz, więc wolę jasno paruskie, niż ciemno inpolisz. ;) [btw -- co za pomysł,
by polerować a stolicę określić mianem widza wojny... niemal proszenie o problemy!!!]

Ty nagonisz mnie komuś, ten ktoś -- Tobie...

Lubię qrwy, bo są uczciwe, pracowite i nie są zachłanne!

Gdy inni dążą do ogołocenia klienta ze wszystkiego (głównie z czasu i z rozumu!)
przeciętna qrwa zadawala się skromną zapłatą i na dodatek potrafi znaleźć swemu
klientowi zarobek... [niestety czasami szukają tego zarobku u innych qrew...]
A gdy nie znajdą we mnie klienta swych usług -- nie obrażają się na mnie, nie
unoszą, nie plują mi w twarz, nie ,,srają mi na mordę'', lecz traktują mnie
z wyrozumiałością i cierpliwością, zgodnie z chińską zasadą, iż >>woda jest
delikatną cieczą rzeźbiącą twarde skały<< -- więc może i mnie któraś kiedyś upoluje...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.  Felix Lee
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2020-06-04 14:55:52
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Paweł Pawłowicz" 5ed7cf33$0$500$65785112@news.neostrada.pl

zasłoniętym oknie. Przy 6.8V prąd to 0.52uA i coś tam ledwo,ledwo się żarzy.

LEDwo się żarzy? To żarówki LED? Nie taśmy? [samoprzylepne?]
Animka mówi, że jesteś daltonistą -- więc jak rozróżniasz 130 od 150? ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-05 23:31:20
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5ed8ef70$0$546$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Osobnik o jednoliterowym nicku 'z' prawi, że wokoło mnie dużo
wiatru  -- czy jakoś tak... Ma rację -- rozwiewam wątpliwości!

LEDki nie żarzą się a kolory wyjaśnia ten:

    https://pl.farnell.com/resistor-colour-code-calculator
link.

Niby każdy rozumie, ;) ale na wszelki wypadek.. ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-03 18:13:06
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Paweł Pawłowicz" 5ed7c098$0$17356$65785112@news.neostrada.pl

Przejrzałem kilka pasków. W większości są 150 omów, ale trafiają się 130 omów. Pewnie Chińczyk żyłuje ;-)

Znowu o kolorach -- przecież/chyba omomierzem nie mierzyłeś...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-04 12:21:50
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

[...]

Co dziś brałeś?
O jakich kolorach?

Przecież był link ze zdjęciem i widać, że 150 om.
P.G.

Data: 2020-06-04 15:44:06
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rbahvr$u1q$2$PiotrGalka@news.chmurka.net

Co dziś brałeś?

Nie biorę łapówek.

O jakich kolorach?

Paskowych.

Przecież był link ze zdjęciem i widać, że 150 om.

Na podstawie **jednego** rezystora określił rezystancję rezystorów z **kilku** innych taśm?

To pokazuje Twój sposób rozumowania -- widzisz jakiś drobny element rzeczywistości,
na podstawie którego rysujesz sobie cały świat... Rzecz jasna rysujesz fatalnie...

-=-

Do potomnych -- ww. link prowadzi do niezbyt wyraźnej fotki ukazującej fragment
JEDNEJ taśmy z LEDkami, na którym widać pięć LEDek SMD i jeden rezystor SMD.
Rezystor ma podaną rezystancję w postaci kodu 151, co należy odczytać jako
150 omów. http://kalkulator.majsterkowicza.pl/oblicz/kod_rezystora_SMD

Ponadto na taśmie jest napis 12V a co 3_LEDKi+1_Rezystor są pokazane
nożyczki, czyli potwierdza się teza JF.

Gdybyś był elektronikiem, wiedziałbyś, że przewlekane (nie SMD) rezystory
są/bywają opisane kolorowymi paskami:
    https://mattomatti.com/pl/p01i
i że akurat trafia kosa na daltonistyczny kamień kolorowy, bo 3 to
jakiś brudny czerwony a 5 to jakiś zielony...

-=-

PP pisał o różnych rezystorach rożnych taśm  -- 150 omów i 130 omów.
Na wskazanej fotce jest fragment jednej taśmy ukazujący jeden rezystor.

Kolorowego kody raczej ;) nie stosuje się do rezystorów SMD (montowanych
powierzchniowo) a taśmy LED raczej nie zawierają elementów przewlekanych,
więc mój post był żartem -- ukazującym me przewrażliwienie okołokolorowe
powstałe w efekcie niepotrzebnego (bo niezbyt dla mnie owocnego) wdawania
się w chromosomy (BTW -- chromo- też od kolorów) i allelowe kodowanie
czopków, czyli receptorów ocznych widzących (a jakże!) kolory...

-=-

Może teraz płacę za me dziecięce podejście do koloru różowego?
Kiedyś udawałem, że nie rozumiem, czym jest kolor itd...
Teraz inni udają (lub udają, że udają?) niezrozumienie tematu....

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-04 17:51:37
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

Na podstawie **jednego** rezystora określił rezystancję rezystorów z **kilku** innych taśm?

Problemy z czytaniem ze zrozumieniem.

Napisał, że przejrzał kilka taśm (w domyśle we wszystkich rezystory są takie same jak na załączonym zdjęciu). Dodatkowo (z doświadczenia) informuje, że spotkał kiedyś 130.
Dla mnie przekaz nadzwyczaj klarowny.

Do dzisiaj nie sprawdzałem dokładnie jaki tam jest opornik, bo zagadnienie doboru opornika do LEDów uważam za na tyle trywialne, że szkoda sobie zaprzątać nim pamięci.
Wszystko co wcześniej pisałem oparte było wyłącznie na domysłach. Ale widzę, że ja rozmawiałem o koncepcji a Ty o szczegółach (określenie mocy rzędu 25W z dokładnością do 0,1pW to szczyt...... - nie chcę obrażać debili).

Gdybyś był elektronikiem, wiedziałbyś, że przewlekane (nie SMD) rezystory
są/bywają opisane kolorowymi paskami:

Uczyłem się tych kolorów pod koniec lat 60-tych ubiegłego wieku (dopiero zaczynając marzyć, że kiedyś zostanę elektronikiem). Ale nie jestem jasnowidzem/telepatą abym miał dostęp do Twoich myśli aby odkryć, że taśma LED jakimś cudem skojarzyła Ci się z rezystorami przewlekanymi.

PP pisał o różnych rezystorach rożnych taśm  -- 150 omów i 130 omów.
Na wskazanej fotce jest fragment jednej taśmy ukazujący jeden rezystor.

Oczekiwałeś, że dla zaspokojenia Twoich potrzeb zrobi/znajdzie ze 100 fotek 100 różnych taśm?

więc mój post był żartem

Niech odezwą się wszyscy, którzy się zorientowali, że to był żart!
P.G.

Data: 2020-06-05 01:21:17
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rbb5a5$a77$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Na podstawie **jednego** rezystora określił rezystancję
rezystorów z **kilku** innych taśm?

Problemy z czytaniem ze zrozumieniem.

Napisał, że przejrzał kilka taśm

Przejrzał kilka taśm na jednym JPG ukazującym fragment jednej taśmy...

    "Piotr Gałka" rbahvr$u1q$2$PiotrGalka@news.chmurka.net

    > Przecież był link ze zdjęciem i widać, że 150 om.

Ten link jest tu:

Data: 2020-06-05 01:28:08
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rbb5a5$a77$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Oczekiwałeś, że dla zaspokojenia Twoich potrzeb zrobi/znajdzie ze 100 fotek 100 różnych taśm?

Na jednej fotce ukazującej fragment jednej taśmy
nie mógł zobaczyć wielu różnych taśm -- przynajmniej
bez posiłkowania się czynnikami ;) psychoaktywymi...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-05 13:17:40
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

Oczekiwałeś, że dla zaspokojenia Twoich potrzeb zrobi/znajdzie ze 100 fotek 100 różnych taśm?

Na jednej fotce ukazującej fragment jednej taśmy
nie mógł zobaczyć wielu różnych taśm

Hipoteza, że na pewno na jednej nie daje się pozytywnie zweryfikować.
P.G.

Data: 2020-06-05 23:22:10
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rbd9kf$l8c$2$PiotrGalka@news.chmurka.net

Na jednej fotce ukazującej fragment jednej taśmy
nie mógł zobaczyć wielu różnych taśm

Hipoteza, że na pewno na jednej nie daje się pozytywnie zweryfikować.

Zawartość wskazana linkiem uległa zmianie?...
Nie można tego wykluczyć...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-08 14:42:27
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

[...]

Gdzie napisał, że jedynym źródłem jego wiedzy jest ta fotka.
P.G.

Data: 2020-07-04 14:41:35
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rblbnj$p6g$2$PiotrGalka@news.chmurka.net

Gdzie napisał, że jedynym źródłem jego wiedzy jest ta fotka.

Nigdzie -- oczywiście/przecież to nie może być jedyne źródło całej jego wiedzy,
jaką zdobył (czy posiadł) podczas całego jego życia doczesnego i wcześniejszego...

Poszukaj innych (nie mnie) chętnych do takiej rozmowy...

Podążam akurat teraz w kierunku światła... Światła LEDek. ;)
Przy okazji (niejako z konieczności) schodząc w zakamarki ciemności?...
Mroczne te zakamarki ciągną oszczędnością samych LEDek jak i oszczędnością energii elektrycznej...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.  Felix Lee
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2020-06-04 15:50:11
Autor: Paweł Pawłowicz
LEDki oświetleniowe...
W dniu 04.06.2020 o 12:21, Piotr Gałka pisze:

[...]

Pamiętasz Karola P. vel Identyfikator?
On nadaje z tego samego miasta.

P.P.

Data: 2020-06-04 17:15:22
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

Znowu o kolorach -- przecież/chyba omomierzem nie mierzyłeś...

Co dziś brałeś?
O jakich kolorach?

Pamiętasz Karola P. vel Identyfikator?
On nadaje z tego samego miasta.

Sugerujesz, że jakieś promieniowanie, albo zjawiska paranormalne doprowadziły do skażenia umysłowego regionu?
P.G.

Data: 2020-06-04 21:18:11
Autor: Paweł Pawłowicz
LEDki oświetleniowe...
W dniu 04.06.2020 o 17:15, Piotr Gałka pisze:

[...]

Może genetyka?? Jakiś lokalny allel...
;-)
Mają tam bardzo porządną uczelnię medyczną, a tu taka wtopa.
:-)

P.P.

Data: 2020-06-06 00:04:17
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rb8aqc$gic$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Ja cały czas o taśmach LED.

Musi tak być i na oporniku musi być dość znaczny spadek bo:
- taśma bywa długa,

Miedź ma nikłą rezystancję właściwą.
(mniejszą ma srebro, większą -- złoto)
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rezystywność

Wiesz, skąd takie jednostki/miana?
[nie wie -- to jasne jak 100 klm, bo PG jest
zielony a zieleń daje najwięcej światła?]

- prąd dla całej taśmy bywa znaczny,

Owszem -- może mieć kilka A.

- rezystancja ścieżek na taśmie nie jest zerowa,

Mieści się w tolerancji rezystorów trójek LEDkowych.

- spadek napięcia wzdłuż taśmy nie jest do pominięcia,

Jest, o ile taśma ma kilka metrów a rezystor ma 150 omów bądź więcej..

- mimo to powinna na całej długości mniej więcej równo świecić.

Widziałeś kilometrową taśmę?

A że nie wiadomo jak zostanie pocięta

Nie ma to znaczenia -- co 5 cm czy co 5 m...

i z której strony

Północy, południa, wschodu czy z zachodu?...

zasilona to nie można tego kompensować dając coraz mniejsze R w miarę oddalania się od źródła zasilania.

Nie można i nie trzeba. LEDki całej taśmy dostają ~takie
same napięcie. Stałoprądówki są potrzebne tam, gdzie nie
ma rezystorów -- co chyba oczywiste, skoro taśmy można
ciąć dowolnie...

Pisałem -- biała ma spadek ~3 V, więc sobie policz, ile daje
rezystor trójkowy [znów chromosomy? -- z ich trójkowością?!]
którego rezystancję wyjawił PP (150 omów), gdy cała taśma ma
(jak zauważa JF) 12 V...

  12 V
  3 LEDki po 3 V
  rezystor 150 omów

  dla stałego prądu V/Omy to ~Ampery
  (w rezystorach i LEDach możesz pominąć ~)

  prąd w szeregu jest stały

  napięcie w równoległości ;) jest stałe przy dowolnym prądzie

  napięcie w szeregu jest stałe, póki nie płynie prąd przez
  ów szereg; płynący prąd daje spadek napięcia, gdy napotyka
  na opór... tym większy spadek, im większy opór...

Już jasne jak Słońce czy jeszcze nie?...

[spadek po przodkach daje awantury;
spadek ze schodów daje przyspieszenie życia;
spadek na giełdzie 'rolnej?] daje panikę;
spadek napięcia daje moc;
spadek obrotów daje: postojówkę, pożyczki z PFR itd... znaczy -- itn...]

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-06 01:09:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5edac179$0$17343$65785112@news.neostrada.pl

    http://ekalk.eu/ro_pl.html <-- byś się nie zmęczył...

[...]

[czuję, że niejasno pomyślałem... gdzie tu mroki?...
A!!! Mam!! nie spadek obrotów daje: postojówkę
itniżej -- spadek spowodowany CO_VIDem-19...]

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-08 14:58:02
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

[...]

Odwracasz kota ogonem. Przecież właśnie twierdzę, że te rezystory mniej więcej takie muszą być, aby spadek wzdłuż taśmy mógł być pominięty.

Ale i tak ten spadek napięcia jest mierzalny.
Chyba nie wiesz, że typowa grubość (nie szerokość) ścieżki na płytce to 35um, a przekrój przewodnika ma wpływ na rezystancję.

- mimo to powinna na całej długości mniej więcej równo świecić.

Widziałeś kilometrową taśmę?

Ja piszę o całej długości rzędu 5m.

[...]

Nie można i nie trzeba.

Właśnie dzięki temu, że te rezystory są odpowiednio duże. Gdyby były mniejsze to dla uzyskania podobnej jasności trzeba by kompensować.
Przecież ja podaję warunki, które prowadzą do tego, że te rezystory muszą być takie jakie są. A ty twierdzisz, że te warunki są spełnione, bo te rezystory są jakie są. Odwracanie kota ogonem.

LEDki całej taśmy dostają ~takie
same napięcie.

Około (bez oporników) zrobiło by bardzo dużą różnicę. Przecież ja cały czas uzasadniam po co te oporniki i dlaczego mniej więcej takie.
P.G.

Data: 2020-06-08 15:14:31
Autor: J.F.
LEDki oświetleniowe...
Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rblckr$pln$1$PiotrGalka@news.chmurka.net...
[...]

Ba ... miedziany kabel 1mm^2 i 1m dlugosci ma 17miliohm.

100mm^2 i 100m to nadal 17 miliohm.

Ale ... przy 1000A to juz 17V spadku napiecia. 34V w kablu dwuzylowym.

Jaką macie odleglosc do transformatora, jaki gruby kabel i ile A ciagniecie razem z sasiadami ?

Energetycy jakos stabilizuja to napiecie, czy tak sobie skacze ?

J.

Data: 2020-06-08 16:02:24
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...
W dniu 2020-06-08 o 15:14, J.F. pisze:

[...]

Gdybym miał 5m kawałek taśmy to bym sprawdził jakie jest napięcie na końcu gdy na początku jest 12V.

Podejrzewam, że różnica jest większa niż 0,2V, a może nawet większa niż 0,5V.
P.G.

Data: 2020-07-05 02:59:19
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rblgdh$s2k$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Gdybym miał 5m kawałek taśmy to bym sprawdził jakie jest napięcie na końcu gdy na początku jest 12V.

Podejrzewam, że różnica jest większa niż 0,2V, a może nawet większa niż 0,5V.

Na LEDkach spada bez względu na zasilające, pozostaje
rezystor -- 150omów i 0.5V względem 3V to jaka strata?
Więcej zmienia się (akurat zwiększa) z powodu nagrzewnia się LEDEk.

Zawsze można taśmy podłączyć z dwóch końców lub nawet w wielu miejscach...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.  Felix Lee
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2020-07-05 02:52:38
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"J.F." 5ede39b7$0$521$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Zazwyczaj bardzo małą? Dziesiątki metrów?

jaki gruby kabel i ile A ciagniecie razem z sasiadami ?

Można zobaczyć, jakie są bezpieczniki na niskim i jakie na średnim napięciu...

Podziel też sąsiadów na 3 fazy i odejmij tych, którzy mają swe prywatne transformatory...

Energetycy jakos stabilizuja to napiecie, czy tak sobie skacze ?

Skacze -- 230V+/-10%, czyli od 207V do 253V.
U mnie na Krętej jest zazwyczaj 240V lub nieco mniej. (238V itp.)
Falowniki domowych OZE ponoć wyłączają się po przekroczeniu 253V...

Porno pełne płaczu...
    https://www.youtube.com/watch?v=LKxL4KyncVA
Facet bredzi:
    1:17 jeżeli mamy produkować 5000 watów na godzinę
    4:02 zaczynam podnosić prąd do 244, 245 6, 7 woltów
i podobnie, ale na tej grupie ;) znajdzie słuchaczy...

-=-

Kiedyś ponoć energetycy stabilizowali niskie napięcie skokowo...

Gdy jeszcze świeciły powszechnie żarówki, wystarczyło włączyć
żelazko czy odkurzacz, by zobaczyć powolne efekty stabilizacji...

Dziś drobiazgi nierzadko mają zakres od chyba 65V do chyba 265V czy jakoś podobnie...

Przed ponad 35 laty miałem golarki zasilane AC/DC 12V-240V...
Chyba jedną nawet taka mam do tej pory -- i dwie podobne...
Można było ładować i z domowej instalacji, i z samochodowej,
co sprawdziłem namacanie i nawet zwykłe gniazdko w samochodzie
podłączyłem do samochodowej instalacji na stałe...

-=-

Komu dziś szkodzą skoki napięcia w domowej instalacji?
Pralkom i odkurzaczom?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.  Felix Lee
(,-.`._,'(  coma |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

F-S cichy i zimny, pracuje stabilnie i pod WXP, i pod 54W10 -- na luzie pod
64W10 temperatura CPU w okolicy 40°C, zaś przy 100% CPU@2GHz nie przekracza 80°C...

Dookoła prawie 24°C.

Przeglądanie AliExpress w kilku okienkach i słuchanie muzyki z Jutuby -- 46°C
Przed nasmarowaniem miał bez mego obciążania 93°C -- i za chwilę padł...
[kto smaruje, ten jedzie?...]

Jedną z partycji 64W10 sprawdziłem...
    Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

Porażają mnie efekty padów i zwiech!!! Kesze wyłączone...

Data: 2020-06-03 18:19:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"J.F." 5ed795fd$0$523$65785112@news.neostrada.pl

Tylko ze w LED stosunkowo niewielki spadek napiecia powoduje duzy spadek pradu.

To akurat szczera prawda!

[...]

Bez wizji lokalnej -- ani rusz...
(chyba, że sprzedawca przyśle/postawi do dyspozycji dokumentację)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-05 02:13:46
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"J.F." 5ed795fd$0$523$65785112@news.neostrada.pl

Tylko ze w LED stosunkowo niewielki spadek napiecia powoduje
duzy spadek pradu. I odwrotnie - niewielki wzrost napiecia
powoduje duzy wzrost pradu i dymienie LED :-)

Podał swe założenia wyraźnie:
 - spadek prądu o 50%
 - spadek napięcia z 12 V do 11 V
 - przed spadkiem prądu jest 50 W

i wyszło mu, że po spadku prądu jest OKOŁO (więc być może
więcej, być może mniej) 25 W a wg mnie -- prawie 23 W.

Wg niego spadek napięcia na LEDce **może dać** zwiększenie mocy.
(i mocno obstaje przy swej wersji, posiłkując się nawet ujemną
rezystancją)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Podam Ci sposób na podświadome (więc szybkie) szacowanie:

 8*12 to 96, czyli niemal 100

zatem 1/12 to ~8% (oczywiście więcej niż 8% -- 1/12=0,083333333333333)
1/12 to spadek napięcia z 12 V do 11 V

25 to połowa 50 -- efekt spadku prądu o 50%;
na to trzeba nałożyć efekt spadku napięcia o ponad 8%
(nałożyć w tę samą stronę -- **zmniejszyć** moc)

8*25 to 4*50 to 2*100 to 200 (można też dać 10*25 i od tego odjąć 2*25)
mamy zatem nieco ponad 200

zatem spadek z 12 V do 11 V i spadek prądu o 50% dać musi **spadek** mocy o nieco ponad 2 W

Rzekome ,,14 miejsc'' po przecinku jedynie ukazuje, że moje podświadome szacowanie jest poprawne.

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ed674e8$0$17356$65785112@news.neostrada.pl

> [...]
    > - natężenia, które zmniejszasz do połowy...

    >    50 W dla 12 V to prąd 4,16(6) A

    > Jeśli zmniejszenie napięcia da połowę prądu, masz:

 8+12 i 8*12  20 i 96
 9+11 i 9*11  20 i 99

Podobnych dziwadeł ułatwiających liczenie jest sporo -- nawet kiedyś
napisałem uniwersalny ;) wzór, ale nie zdołałem udowodnić swej racji...
Wzór uzupełniłem później o ułamkowe potęgi... Wtedy (~35 lat temu)
nawet komputer nie mógłby policzyć czegoś takiego choćby w jednym,
ale ,,skomplikowanym'' (nietrywialnym) punkcie... (czyli tam, gdzie
potęga nie była jedynką czy zerem)

Data: 2020-06-05 13:31:32
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

[...]

Dla mnie w tym miejscu OKOŁO oznacza po prostu przybliżenie.
Założenie spadku o 50% jest zgrubnym szacunkiem obarczonym znacznie większym błędem niż założenie w kolejnym kroku, że spadek napięcia z 12 do 11 jest 'do pominięcia'.
Nie ma absolutnie żadnego sensu przejmować się błędem rzędu 8% jeśli inne wartości są obarczone spodziewanym błędem być może rzędu 30%.

Wg niego spadek napięcia na LEDce **może dać** zwiększenie mocy.

Nie mam zielonego (ani żadnego innego) pojęcia z jakiej wypowiedzi to wywnioskowałeś.
P.G.

Data: 2020-06-05 23:00:42
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rbdaef$lv3$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Nie ma absolutnie żadnego sensu przejmować się błędem rzędu 8% jeśli inne wartości są obarczone spodziewanym błędem być może rzędu 30%.

Nie byłoby problemu, gdybyś napisał 'mniej niż 25 W'.

Wg niego spadek napięcia na LEDce **może dać** zwiększenie mocy.

Nie mam zielonego (ani żadnego innego) pojęcia z jakiej wypowiedzi to wywnioskowałeś.

Nie Ty pisałeś o ujemnej rezystancji?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-08 14:25:30
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

[...]

Ale dla mnie założenie o dwukrotnej zmianie prądu było obarczone większym oczekiwanym błędem dlatego w następnym kroku nie przejąłem się mniejszym błędem.

Według danych jakie uzyskaliśmy wychodzi, że przy 11V prąd spadł z 20,11mA do 14,68mA.
Czyli początkowo założona moc 50W spadła do:

50 * (14,68/20,11) * (11/12) = 33,46W

Nie mogłem napisać mniej kiedy spodziewałem się albo mniej albo więcej.
Się okazało, że więcej.

Wg niego spadek napięcia na LEDce **może dać** zwiększenie mocy.

Nie mam zielonego (ani żadnego innego) pojęcia z jakiej wypowiedzi to wywnioskowałeś.

Nie Ty pisałeś o ujemnej rezystancji?

Ale nie napisałem, że jest to cecha LEDów.

A poza tym ujemna rezystancja oznaczała by tylko zwiększenie prądu przy spadku napięcia. To nie musi oznaczać zwiększenia mocy.
P.G.

Data: 2020-06-02 19:40:35
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

Jeśli z 12V zasilasz taśmę 50W i wstawisz w szereg element na którym straci się 1V to:
Zakładając, że obniżenie napięcia o 1V spowoduje dwukrotny spadek prądu

Skąd to założenie?

Elektronika to "mój świat" od czasu gdy miałem 10 lat. Wystarczyło aby nabrać wyczucia.
Weź kawałek z taśmy LED zasil z zasilacza laboratoryjnego napięciem 12V i 11V i zmierz jaki prąd pobiera taśma w każdej z tych sytuacji.
A potem napisz tu jak bardzo się pomyliłem.

Pamiętaj, że elektronika w tym temacie nie jest nauką precyzyjną (co innego przy pomiarze częstotliwości, czy czasu). Współczynnik wzmocnienia prądowego tranzystorów podaje się np, że jest z zakresu 200 do 400 i to już po podziale tranzystorów na grupy. Bez podziału to może być np. 100 do 600 dla tego samego typu elementu.

W ogóle -- co tu zakładać? Może zmniejszenie napięcia
o 10% zgasi LEDki zupełnie a może przyciemni o 1%?...

Jak się chce zaproponować jakieś rozwiązanie i wytłumaczyć dlaczego to trzeba:
- albo coś pomierzyć,
- albo coś założyć.
To drugie podejście wymaga mniej czasu więc jest naturalnym wyborem.
Przecież nie jesteśmy w aptece tylko w elektronice.

Gdyby obciążenie było rezystancyjne to prąd spadłby o 10%. Nie jest i to w tę stronę, że musi spaść więcej. Hipoteza o 1% nie przejdzie.
10% to już 1,2V - przyciemni więcej niż obniżenie o 1V, ale nie zgasi.
Dlaczego nie? Bo ja Ci to mówię.

[...]

Zastąpiłem ten wywód jednym słowem 'około' - znacznie lepszym przybliżeniem prawdy niż Twoje wyliczenia.

Ale nie jak myślisz o 50W. Wtedy dioda na 1A jest za słaba.

Można dać kilka szeregowo i równolegle zarazem?
Dla 7 A to tylko ;) 49 diód?...

Znów to samo: to nie apteka tylko elektronika. Tu nie ma nic dokładnie. Zakładasz błędnie, że stosunek prądów w równolegle połączonych diodach wynosi 1.000000000000.
Nie wynosi. W jednej będzie płynął trochę większy. Ona się będzie bardziej grzała. Z każdym stopniem Celsjusza jej napięcie progowe będzie malało o chyba 2mV. Co spowoduje, że jej prąd wzrośnie (w znacznie większym stopniu niż te 2mV się mają do spadku napięcia na diodach). Co z kolei spowoduje, że będzie się jeszcze bardziej grzała (a ta druga mniej). Itd.

Ale jeśli mówimy (tak jak ja pisałem) o taśmach LED to można taśmę pciąć na kilka kawałków i do każdego dać osobną diodę.

Można, o ile taśmy połączysz równolegle...

Nie taśmy, tylko taśmy z szeregowo podłączonymi diodami.
Jak taśmy połączysz równolegle to i diody zostaną połączone równolegle i masz efekt, który opisałem powyżej.

Owszem -- regulacja prądu, ale wcześniej czy później interesuje
nas regulacja jasności a zmieniamy napięcie zasilania. ;)

Już zapomniałeś, że jasność świecenia LEDów jest mniej więcej proporcjonalna do prądu a nie do napięcia.
Więc jeśli chcesz jakoś zgodnie z ustawieniem jakiegoś elementu regulacyjnego sterować jasnością to zależy Ci na sterowaniu prądem a nie napięciem.

Osobną kwestią jest, że (w tym przypadku) nie da się zmienić prądu bez zmiany napięcia.

Wiele zasilaczy DCDC stabilizujących napięcie pracuje w tzw. Current Mode - czyli faktycznie steruje prądem aby uzyskać oczekiwane napięcie.
Więc nie ma nic dziwnego jak będziemy sterować napięciem aby uzyskać oczekiwany prąd.
Dla potrzeb obecnej dyskusji to są nie istotne szczegóły. Istotne jest jaką wielkość bierzemy jako informację zwrotną (żeby już zagmatwać totalnie to pomiar prądu często się realizuje jako pomiar napięcia na małym rezystorze szeregowym).

Regulowałbyś napięcie wychodzące z zasilacza tak, by jasność
wzrastała loga_rytmicznie wraz z liniowym regulowaniem ręką...

Nigdy tego nie robiłem. Zapewne wymagało by kilku prób. Z jednej strony nasze zmysły są logarytmiczne, a z drugiej wiem, że jak wyłączę połowę żarówek w pokoju to już odczuwam, że jest ciemno, a przecież zaledwie 2x zmiany jasności powinno się prawie nie zauważać.
Najprościej regulowałbym prąd w pełni proporcjonalnie do jakiegoś sygnału zadającego. Jakby się okazało, że ma być logarytmicznie to ludzie już wieki tamu wymyślili potencjometry o charakterystyce logarytmicznej. Wystarczy wykorzystać taki do zadawania wartości oczekiwanej prądu = jasności.
A przy sterowaniu jakimś procesorem to oczekiwaną ch-kę da się zrealizować programowo.

Problem w tym, że prąd dla danego ustawienia jasności może być
stały w czasie a jasność może ulegać zmianom w efekcie zmian
temperatury czy czegokolwiek w czasie świecenia...

Kto Ci to naopowiadał?
Według mnie takie zjawisko występuje tylko w okresie długotrwałym - starzenie i wypalanie się LEDów.
Po to zmniejszyłbym prąd 2x aby do takich problemów nie doszło za 3 lata tylko za 30.
P.G.

Data: 2020-06-03 01:32:44
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rb62uj$sc7$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Elektronika to "mój świat" od czasu gdy miałem 10 lat.

Wtedy nie było wydajnych LEDek? ;)

Weź kawałek z taśmy LED zasil z zasilacza laboratoryjnego
napięciem 12V i 11V i zmierz jaki prąd pobiera taśma w każdej
z tych sytuacji. A potem napisz tu jak bardzo się pomyliłem.

Moc zależy i od natężenia, i od napięcia, nie
od samego natężenia -- tylko to kwestionowałem.

Jak się chce zaproponować jakieś rozwiązanie i wytłumaczyć dlaczego to trzeba:

- albo coś pomierzyć,

Mierzę -- cudzymi rękami. ;)

- albo coś założyć.

Nie ma tu nic do zakładania -- nogę na nogę... ;)
Trzeba mieć konkretne charakterystyki...

To drugie podejście wymaga mniej czasu więc jest naturalnym wyborem.

Niewiele też daje.

[...]

Chyba słabszym.

[...]

7x7 da w sumie uśredniony spadek napięcia i uśredniony rozkład
natężenia, ale to złe rozwiązanie, bo trzeba 50 diod...

[...]

Obojętne, czy za diodami dasz mostki, czy nie...

   -|>-- .-- taśma-.
   -|>-- :-- taśma-:-- <-- - z mostkiem
   -|>-- '-- taśma-'      (elektrycy to określają: ,,na krótko'')

   -|>-- -- -taśma-.
   -|>-- -- -taśma-:-- <-- - bez mostka
   -|>-- -- -taśma-'

Jak taśmy połączysz równolegle to i diody zostaną połączone
równolegle i masz efekt, który opisałem powyżej.

Przepuszczą różne prądy, ale napięcie na taśmach będzie równe?
To chyba lepiej.

-=-

Szeregowe łączenie 7 diod zniweluje wiadomy efekt -- jedna
w szeregu da większy spadek napięcia, inna mniejszy...

Ale to nie ma sensu, bo trzeba 50 diod. Nadto -- zdusi
jasność, wydłuży czas życia LEDek, ale energii nie oszczędzi.

Lepiej dać LEDki miast zwykłych diod... Przynajmniej dałyby lumeny...

[...]

Nie zapomniałem -- nawet o tym pisałem.

Więc jeśli chcesz jakoś zgodnie z ustawieniem jakiegoś elementu
regulacyjnego sterować jasnością to zależy Ci na sterowaniu prądem
a nie napięciem.

Zmieniamy napięcie -- zmiana natężenia jest efektem zmiany
napięcia. (napięcia i tempertarury diod) Nas interesuje
stała jasność, którą chcemy osiągnąć poprzez stabilizację
natężenia, ale stabilizacja natężenia opiera się o korekty
napięcia, więc zmieniamy napięcie...

Osobną kwestią jest, że (w tym przypadku) nie da się
zmienić prądu bez zmiany napięcia.

Nie da się! -- dzięki, że dochodzimy do porozumienia!
[kiedyś ktoś (Gotfryd Smolik?) na grupach stabilizował
jednocześnie jedno i drugie niezależnie ]

[...]

Nie ma!

[...]

Znam dwa pomiary prądu:
 - spadek napięcia na małym oporze
 - efekt Halla

Nic nie gmatwasz!

Regulowałbyś napięcie wychodzące z zasilacza tak, by jasność
wzrastała loga_rytmicznie wraz z liniowym regulowaniem ręką...

Nigdy tego nie robiłem. Zapewne wymagało by kilku prób. Z jednej

wymagałoby?

[...]

Logarytmicznie można co 10%... Czy dowolnie małym krokiem...
Nie trzeba co 50%...

[...]

Toż wymyślili!!! Ale chyba niewiele one nam tu pomogą...

Wystarczy wykorzystać taki do zadawania wartości
oczekiwanej prądu = jasności.

Nie wystarczy, gdy sterujemy napięciem jasność,
która nie jest proporcjonalna do napięcia...

A przy sterowaniu jakimś procesorem to oczekiwaną
ch-kę da się zrealizować programowo.

Koszty...

Problem w tym, że prąd dla danego ustawienia jasności może być
stały w czasie a jasność może ulegać zmianom w efekcie zmian
temperatury czy czegokolwiek w czasie świecenia...

Kto Ci to naopowiadał?

LEDki nie nudzą się świeceniem?
Jasność jest skorelowana sztywno z prądem?
To dobra wieść!!!

Według mnie takie zjawisko występuje tylko w okresie
długotrwałym - starzenie i wypalanie się LEDów.

Jasność LEDek nie zależy od ich temperatury?
(przy tym samym prądzie)
Temperatura rośnie, prąd nie -- co z jasnością?...
Wydajność (ile lumenów z wata) nie zależy od temperatury?
Jeśli nawet nie zależy -- nie zmienia się charakterystyka
barwowa wraz z temperaturą? Liczba lumenów może być stała,
ale wrażenie może być zmienne, bo LEDka będzie przesuwała
swe świecenie...

Tylko pytam... Wcale nie chcę tych zmian!

Po to zmniejszyłbym prąd 2x aby do takich problemów
nie doszło za 3 lata tylko za 30.

Chyba po 300... ;)

-=-

Chyba zrobię tak:

 - kupię 120 cm i pomacam, co ma wewnątrz, po
   czym opiszę i zastanowię się...
 - dokupię jakieś plafony i bulby, by w sumie
   było 100 pln na darmowy transport

Może kupię coś na łazienkowe lusterko...

-=-

Dziś moje imieniny, ale Allegro daje kolejny miesiąc na SMART...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-03 13:15:53
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

Elektronika to "mój świat" od czasu gdy miałem 10 lat.

Wtedy nie było wydajnych LEDek? ;)

Nie było.
Nie pamiętam nawet aby były zwykłe czerwone, albo nie wiedziałem, że są.

[...]

Szacowanie. Mówi Ci to coś.
Przy szacowaniu mogę sobie założyć, że czy napięcie jest 12V czy 11V to jest ono mniej więcej takie samo. Dlatego pąd 2x w dół (przy mniej więcej stałym napięciu) to w przybliżeniu moc 2x w dół.
Przecież nie napisałem, że moc równa się 25W tylko, że _około_.
Weź zadaj sobie trochę trudu i odszukaj tamtą wypowiedź, bo utkwiło Ci w głowie coś innego i krytykujesz to co Ci w głowie utkwiło tak jakby to była moja wypowiedź.

- albo coś założyć.

Nie ma tu nic do zakładania -- nogę na nogę... ;)

Na potrzeby swojej wypowiedzi mogę przyjąć dowolne założenia pod warunkiem, że jasno je przedstawię.

Trzeba mieć konkretne charakterystyki...

Jak się chce liczyć jak Ty z 14 miejscami po przecinku to faktycznie. Ale nauka jeszcze nie doszła do tak dokładnego zdejmowania charakterystyk. Masz szansę się wykazać.

To drugie podejście wymaga mniej czasu więc jest naturalnym wyborem.

Niewiele też daje.

Zależy komu.

to taśma pobierze około 25W.

O!. Nie musisz wyszukiwać. Uchowało się.

Zastąpiłem ten wywód jednym słowem 'około' - znacznie
lepszym przybliżeniem prawdy niż Twoje wyliczenia.

Chyba słabszym.

W sensie liczbowym słabszym w sensie logiki lepszym.

[...]

Za długo się rozpisałem i zapomniałem tu o drugiej kwestii do wyjaśnienia - napisałem dlatego osobno.

Spadek napięcia na konstrukcji 7x7 będzie prawie 7 razy większy niż na pojedynczej diodzie.

Uwaga!
Użyłem słowa _prawie_.
Próbuję zapobiec temu, że wynajdziesz równanie prądu diody i zaczniesz wyliczać, że nie dokładnie 7x.
Różnica będzie już na pierwszym (a może drugim) miejscu po przecinku, ale to nie ma nic do rzeczy.

A tak w ogóle jak pisałem o użyciu diody 1A i spadku około 0.7V to zakładałem jej pracę znacznie poniżej prądu 1A.
Celem (choć nie lubisz przyjmować jakichś założeń to w tamtej mojej wypowiedzi, przyjąłem takie założenie) o którym pisałem było zrobienie możliwie wieczystego oświetlenia. Zakładając modyfikacje mające na celu pracę LEDów wyraźnie poniżej ich limitów nie można jednocześnie obciążać maksymalnie innych elementów bo przeczy się swojemu własnemu założeniu.

[...]

NIE OBOJĘTNE!!!!
Szczególnie jeśli nadal rozmawiamy o przyjętym (tym razem przez Ciebie) założeniu, że mamy 7A i przepuszczamy je przez 7 diod 1 Amperowych.

Jak taśmy połączysz równolegle to i diody zostaną połączone
równolegle i masz efekt, który opisałem powyżej.

Przepuszczą różne prądy, ale napięcie na taśmach będzie równe?
To chyba lepiej.

Minimalne różnice napięć na taśmach na nic nie wpływają.
Minimalna różnica prądu w diodach może się stopniowo powiększać prowadząc potencjalnie do katastrofy.

Przy równoległym łączeniu diod mocno obciążonych powinno się dodać do każdej rezystor w celu wyrównania prądów w diodach. Tę funkcję (z nawiązką) spełnią tu rezystory, które są w taśmach LED.

Szeregowe łączenie 7 diod zniweluje wiadomy efekt -- jedna
w szeregu da większy spadek napięcia, inna mniejszy...

Zapomnij o 7 diodach w szereg. Obniżysz napięcie o:
- jeśli każda 0,7V to razem 4.9V,
- ale wtedy LEDy faktycznie zgasną - prąd będzie minimalny więc,
- spadek na diodach może np. 0.6V - czyli na wszystkich 4.2V

Ale to nie ma sensu, bo trzeba 50 diod. Nadto -- zdusi
jasność, wydłuży czas życia LEDek, ale energii nie oszczędzi.

Zdusi jasność nadzwyczaj skutecznie. Przypuszczam, że dostrzeżenie, że się jednak świecą może wymagać ciemni.

Lepiej dać LEDki miast zwykłych diod... Przynajmniej dałyby lumeny...

Nie wiem ile dokładnie wynosi spadek napięcia na jasno świecącej białej diodzie, ale możemy roboczo przyjąć założenie (jak nie tolerujesz założeń to nie czytaj), że jest to na przykład 3,3V.
W taśmach są zestawy po 3 takie diody - czyli razem 9,9V. Pozostałe _około_ 2V (według Ciebie 2,10000000000000V) wytracane jest na rezystorach (do każdego zestawu 3 diod osobny rezystor), które jednocześnie działają jako rezystory wyrównujące prąd w poszczególnych sekcjach LEDów.
Jak dodasz jedną to się zrobi 4x3.3=13.2V i przy zasilaniu 12V klapa.

Zmieniamy napięcie -- zmiana natężenia jest efektem zmiany
napięcia.

I odwrotnie.

Osobną kwestią jest, że (w tym przypadku) nie da się
zmienić prądu bez zmiany napięcia.

Nie da się! -- dzięki, że dochodzimy do porozumienia!

Zwróć uwagę, że zaznaczyłem 'w tym przypadku'.
Elektronika zna pojęcie ujemnej rezystancji. Skoro są dodatnie i ujemne to da się uzyskać zerową i wtedy można zmieniać prąd bez zmiany napięcia.

W magnetofonach była realizowana stabilizacja prędkości przesuwu taśmy poprzez zasilenie silnika z zasilacza o ujemnej rezystancji wyjściowej.

Znam dwa pomiary prądu:
- spadek napięcia na małym oporze
- efekt Halla

W przetwornicach większej mocy (gdy szkoda tego spadku napięcia na rezystorze) stosuje się transformatory prądowe do pomiaru prądu.

Wystarczy wykorzystać taki do zadawania wartości
oczekiwanej prądu = jasności.

Nie wystarczy, gdy sterujemy napięciem jasność,
która nie jest proporcjonalna do napięcia...

Nie zrozumiałeś tego co napisałem.
Robimy przetwornicę, która ustala prąd (czyli jasność) proporcjonalnie do zadanego jej sygnału. Ona się martwi tym jak ma zmienić napięcie aby prąd był taki jak jej zadajemy. Od tego momentu już nas nie interesuje to napięcie. Dla nas ważne jest że przetwornica już się tym zajmie aby prąd był taki jak chcemy.
A ten sygnał informujący przetwornicę jaki ma być prąd w LEDach to może być albo prąd albo napięcie - zależy od naszego projektu.
No i jeśli chcemy aby sygnał zadający miał charakterystykę logarytmiczną w funkcji obracanego przez nas pokrętła to stosujemy potencjometr logarytmiczny.
Ten sygnał zadający może też wytwarzać mikrokontroler na jakimś swoim wyjściu. Regulacja dwoma guzikami - góra/dół też może być realizowana logarytmicznie bo mikrokontroler wie jaki ma poziom na wyjściu i pojedyncze naciśnięcie guzika może w zależności od tego zmieniać to ustawienie o mniejszą lub większą wartość.

A przy sterowaniu jakimś procesorem to oczekiwaną
ch-kę da się zrealizować programowo.

Koszty...

W obecnych czasach mikroprocesory stosuje się do wszystkiego.

Mikroprocesor:
https://www.tme.eu/pl/details/attiny4-tshr/rodzina-avr-8-bit/microchip-atmel/

Potencjometr:
https://www.tme.eu/pl/details/r16148-1a-1-a10k/potencjometry-jednoobrotowe-weglowe/sr-passives/

[...]

Jeśli interesuje Cię któreś miejsce po przecinku to oczywiście wszystko zależy od wszystkiego. Nawet już trzecia (a może druga) znacząca cyfra może wykazywać taką zależność - ale jak się to ma do charakterystyki logarytmicznej naszej wrażliwości na jasność.
Ja założyłem (!!), że rozmawiamy w kontekście który opisałem na początku - czyli dążymy do zrobienia trwałego oświetlenia. Dobre odprowadzanie ciepła od taśmy, taśmy celowo 2x słabiej obciążone. Przy takich warunkach wszelkie te zależności będą się mniej ujawniały.

Półprzewodnik pracujący w pobliżu swojej granicznej temperatury podlega degradacji. Obniżenie mocy 2x spowoduje, że LED którego struktura miała np. 100 st (20+80) będzie miał 60 (20+40) i w tych warunkach czas jego pracy będzie dzisiątki razy dłuższy.

Producenci taśm starają się jak najwięcej Lumenów wydusić z taśmy (bo ludzie według tego oceniają taśmę) więc ustawiają punkt pracy LEDów w okolicach maksimum ich możliwości. No i po kilku latach LEDy się wypalają.

Po to zmniejszyłbym prąd 2x aby do takich problemów
nie doszło za 3 lata tylko za 30.

Chyba po 300... ;)

P.G.

Data: 2020-06-05 00:59:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rb80p9$9d0$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Wtedy nie było wydajnych LEDek? ;)

Nie było.

Postawiłem emotkę -- wydajne pojawiły się niedawno, co chyba oczywiste.

Nie pamiętam nawet aby były zwykłe czerwone, albo nie wiedziałem, że są.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dioda_elektroluminescencyjna
    Do produkcji weszła w latach sześćdziesiątych

Od kiedy pamiętam -- były. Nawet były białe ;) -- choć
przez chwilę, zanim spaliły się... ;) LEDek spaliłem
dużo -- zanim pojąłem, o co pełza. Pamiętam pierwszy
spalony tranzystor -- opłakiwałem go jak zmarłego człowieka...

Szacowanie. Mówi Ci to coś.

Tak -- **każdy** znany mi osobiście elektronik
oszacowałby w tym wypadku na ~23 W. Są proste
metody bardzo skutecznego szacowania! Analfabeta
czyta: sy, zy cy, zy, eeeęeł, siiś, cy, i, a...
Nieanalfabeta czyta: 'szczęścia'!

Kiedyś na wystawie zapytałem o coś i 'falownik' określiłem
(przewrotnie -- wiedziałem, co mam przed sobą) mianem
'sterownik', czym rozłościłem mego interlokutora do
tego stopnia, że kategorycznie przerwał rozmowę!

Do dziś przyznaję mu rację!
Tak też moja mata nie przyjmowała moich kolorów -- ,,różowych''... ;)

Zastąpiłem ten wywód jednym słowem 'około' - znacznie

Znacznie lepsze jest -- 'niecałe'.

Za długo się rozpisałem

O pupie Maryni!

Potrzebny jest zasilacz -- można zbudować własny lub zmodyfikować zastany.

Zapomnij o 7 diodach w szereg. Obniżysz napięcie o:
- jeśli każda 0,7V to razem 4.9V,
- ale wtedy LEDy faktycznie zgasną - prąd będzie minimalny więc,

Ależ daliśmy 7x7 -- łącznie 0.7 V.

Nie wiem ile dokładnie wynosi spadek napięcia na jasno świecącej białej

Coś w ogóle wiesz o diodach?
Ja akurat wiem niewiele, ale nie udaję, że wiem.

Elektronika zna pojęcie ujemnej rezystancji.

Zaś przemysł meblowy zna pojęcie 'krzesła elektrycznego'.
Jest też 'ruch oporu', który potrafił nie moderować, ale akcelerować... ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-05 13:14:36
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

Wtedy nie było wydajnych LEDek? ;)

Nie było.

Postawiłem emotkę -- wydajne pojawiły się niedawno, co chyba oczywiste.

Tylko potwierdziłem.

Szacowanie. Mówi Ci to coś.

Tak -- **każdy** znany mi osobiście elektronik
oszacowałby w tym wypadku na ~23 W.

Ja działam inaczej.
Jak w jednym kroku (stosując zaokrągloną liczbę) spodziewam się, że zaniżyłem to w kolejnym zaokrąglam zawyżając.
Tak mam od dziecka.

Zastąpiłem ten wywód jednym słowem 'około' - znacznie

Znacznie lepsze jest -- 'niecałe'.

Tylko przypuszczałem, że w pierwszym kroku zaniżyłem, nie byłem pewien po której stronie 25W jest prawdziwa wartość.

Zapomnij o 7 diodach w szereg. Obniżysz napięcie o:
- jeśli każda 0,7V to razem 4.9V,
- ale wtedy LEDy faktycznie zgasną - prąd będzie minimalny więc,

Ależ daliśmy 7x7 -- łącznie 0.7 V.

Nie rozumiem. Wyjaśnij co rozumiesz przez '7x7' i 'łącznie 0.7 V'.

Nie wiem ile dokładnie wynosi spadek napięcia na jasno świecącej białej

Coś w ogóle wiesz o diodach?

Co nieco wiem, ale nie na tyle aby wiedzieć ile dokładnie wynosi spadek na białej diodzie i dlaczego.
P.G.

Data: 2020-06-05 23:14:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rbd9en$l8c$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

nie byłem pewien po której stronie 25W jest prawdziwa wartość.

Otóż to -- nie wiedziałeś, czy zmniejszenie
napięcia zmniejszy moc czy zwiększy.

Innym aspektem jest Twa nieumiejętność operowania liczbą
12 -- jak pisał JF to typowe napięcie, więc każdy (mi
znany) elektronik i elektryk potrafi szybko mnożyć,
dzielić itp. obrabiać tę liczbę...

BTW -- 12 właśnie dlatego jest typowa, że dzieli się
bez reszty przez: 2, 3, 4 i 6. Taka ,,antypierwsza'.
12 godzin, tuzin, 12 miesięcy, choć księżycowych
jest więcej...
    https://pl.qwe.wiki/wiki/Lunar_month

Kopa... Niby jest także mendel, ale też z tego (dzielnego) powodu:
    https://teoriabiznesu.pl/firma/ile-to-tuzin-kopa-i-mendel/

Nie rozumiem. Wyjaśnij co rozumiesz przez '7x7' i 'łącznie 0.7 V'.

Zapomnij... [kiedyś zrozumiesz]

Coś w ogóle wiesz o diodach?

Co nieco wiem, ale nie na tyle aby wiedzieć ile dokładnie wynosi spadek na białej diodzie i dlaczego.

~3 V -- JF pisał... ;) Na kolorowych mniej...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-05 23:34:31
Autor: collie
LEDki oświetleniowe...

Kopa... Niby jest także mendel, ale też z tego (dzielnego) powodu:
    https://teoriabiznesu.pl/firma/ile-to-tuzin-kopa-i-mendel/

Jest jeszcze gros.

Data: 2020-06-06 00:22:09
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"collie" 5edaba67$0$510$65785112@news.neostrada.pl

Kopa... Niby jest także mendel, ale też z tego (dzielnego) powodu:
 https://teoriabiznesu.pl/firma/ile-to-tuzin-kopa-i-mendel/

Jest jeszcze gros.

Dlatego dałem ten link...

Co gorsza -- dyskietki 3.5" miały 1.44 MB -- kwadratową 12...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-06 01:14:02
Autor: Silver Dream !
LEDki oświetleniowe...
On 06/06/2020 00:22, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Co gorsza -- dyskietki 3.5" miały 1.44 MB -- kwadratową 12...

FYI - Na porządnych komputerach dyskietki 3.5" miały 1.76 MiB (ew. 880 lub 800 KiB) pojemności.

Data: 2020-06-06 01:41:36
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Silver Dream !" rbejjq$j7e$1@dont-email.me

FYI - Na porządnych komputerach dyskietki 3.5" miały 1.76 MiB (ew. 880 lub 800 KiB) pojemności.

Za sprawą dodatkowych ścieżek czy rezygnacji z redundancji?...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-07-07 22:38:26
Autor: Adam
LEDki oświetleniowe...

"Silver Dream !" rbejjq$j7e$1@dont-email.me

FYI - Na porządnych komputerach dyskietki 3.5" miały 1.76 MiB (ew. 880 lub 800 KiB) pojemności.

Za sprawą dodatkowych ścieżek czy rezygnacji z redundancji?...

Przykładowo w Amidze  można było z dyskietką zrobić sporo, np. 82 ścieżki po 11 sektorów. Kodowanie zwykłe, MFM.
Komputery PC mają zafiksowane stacje.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-07-08 20:14:33
Autor: RoMan Mandziejewicz
LEDki oświetleniowe...
Hello Adam,

Tuesday, July 7, 2020, 10:38:26 PM, you wrote:

[...]

Nie do końca. Nigdy nie używałeś programików umożliwiających
formatowanie np. dyskietek 720 KB na 800 KB (80 ścieżek, 10 sektorów)?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2020-07-08 20:58:47
Autor: Adam
LEDki oświetleniowe...
[...]

Używało się, używało. Maxi, fdformat i jeszcze inne, których teraz nie pamiętam. Tyle, że stacja dla PC miała znikomą możliwość zmiany parametrów w porównaniu do stacji amigowej.
Stacja amigowa była w stanie odczytać chyba wszystko, oraz prawie wszystko zapisać. Stacja PC natomiast tylko swoje formaty.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-07-08 21:45:05
Autor: J.F.
LEDki oświetleniowe...
Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:re5519$otc$1$Adam@news.chmurka.net...
[...]

Stacja jak stacja - naped byl dosc uniwersalny, zreszta chyba wsadzano do Amigi, bo tanszy.

Natomiast kontroler FDD w pecetach byl dosc ograniczony.

J.

Data: 2020-06-08 14:37:04
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rbd9en$l8c$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

nie byłem pewien po której stronie 25W jest prawdziwa wartość.

Otóż to -- nie wiedziałeś, czy zmniejszenie
napięcia zmniejszy moc czy zwiększy.

Skleroza czy celowe mijanie się z faktami?

Przecież wartość trochę większa od 25W nadal jest mniejsza od 50W.

Coś w ogóle wiesz o diodach?

Co nieco wiem, ale nie na tyle aby wiedzieć ile dokładnie wynosi spadek na białej diodzie i dlaczego.

~3 V -- JF pisał... ;) Na kolorowych mniej...

Około 3 to nie jest dokładnie 3.
Wyraźnie napisałem, że nie wiem ile dokładnie.
Chyba masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem.

Zastanów się jakie założenie co do napięcia na diodzie wynika z założenia, że spadek napięcia z 12 do 11 da około 2 krotny spadek prądu?
P.G.

Data: 2020-06-02 20:28:07
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

Ale nie jak myślisz o 50W. Wtedy dioda na 1A jest za słaba.

Można dać kilka szeregowo i równolegle zarazem?
Dla 7 A to tylko ;) 49 diód?...

Miałem jeszcze o jednym napisać, ale poleciałem dalej.

Traktujesz diody jak oporniki.
Założyłeś, że na 7 połączonych równolegle diodach będzie spadek napięcia 7x mniejszy i dlatego trzeba będzie 7 takich zestawów dać w szereg.

Nie będzie 7 razy mniejszy. Będzie tylko trochę mniejszy.
P.G.

Data: 2020-06-03 04:22:21
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rb65nm$urj$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Traktujesz diody jak oporniki.

Nie -- rezystancja oporników rośnie wraz z temperaturą.

Widać to wyraźnie na przykładzie żarówek, który rozbłyskują,
po czym przygasają, przez co zwykle przepalają się podczas
włączania a wstawienie termistora w szereg (tak miały lampowe
telewizory -- żarniki lamp chroniono termistorami) chroni
żarówkę skutecznie -- jako dziecko, wkładałem takie właśnie
termistory (wydłubane z telewizorów) w szereg z żarówkami,
dzięki czemu miałem miękki start (chroniący me prześliczne
oczęta) i długie życie moich żarówek... Termistor mógł
być (i był) ukryty w puszcze, pod włącznikiem, gdzie dawał
nieźle (ależ ściany są niepalne!!) czadu jak i pod lampką
nocną, chroniony od dołu bakelitowym fragmentem jakiejś
wtyczki... [od góry była pilśniowa część lampki -- czyż
pilśnia nie lubi ciepła?]

Moje instalacje elektryczne były przeze mnie modyfikowane...
[ale czymże to było wobec wybuchowych czy toksycznych
elementów mego dzieciństwa?]

Tutaj (gdzie teraz mieszkam) nie mam modyfikacji elektrycznych,
jeśli nie liczyć neonówki pod włącznikiem łazienkowego ogrzewania
podłogowego... Takich neonówek miało być więcej, ale najpierw
zabrakło neonówek, a później zabrakło chęci do życia...

Modyfikacji też miało być więcej...
Choćby różne liczniki energii elektrycznej -- do mieszkania i do garażu,
tuż pod mieszkaniem... Jeden by był dwustrefowy, czy jak się to zowie...

Gdyby nie kręgosłup -- dawno bym inaczej rozwiązał oświetlenie garażu...
Wywaliłbym jeden z liczników i do garażu bym poprowadził elektryczność
z mieszkania. Stówa rocznie...

Chętnie też bym powrócił tu do dawnych mych planów silnika kuchennego okapu
w sąsiednim WC. Wszystko jest, co potrzebne... Dodatkowy komin w WC z zasilaniem
elektryczne wraz z włącznikiem w kuchni... Trochę teraz to trudne, bo są kafelki,
pod którymi jest miejsce na ten silnik...

Jeszcze trudniej przebić się z wentylacją z przedpokoju do garażu -- pomysł
o tyle śmiały, że do mieszkania mogłyby wpełzać wyziewy garażowe... Jakoś
nikogo nie martwi, że do mieszkań NA PEWNO wchodzą różne złe wyziewy...

Na etapie budowy mieszkania oba pomysły były łatwe do zrealizowania,
ale wtedy nie miałem siły do przeprowadzenia tego w rzeczywistość...

Gdy byłem dzieckiem, nie pytałem nikogo o zgodę...
Co chciałem (z elektryczności czy telefonii) to robiłem...
Nawet szyby w oknie chciałem mieć grubsze niż inni...
Co najmniej jedną -- miałem!!!

Moje dodatkowe instalacje elektryczne były miedziane -- reszta
była aluminiowa... Monitorowałem i temperaturę (ww. termistorów
i ich okolicy) i ewentualne zżeranie miedzi przez aluminium...
(nie było zżerania -- były stosowne (niebosiężne) kostki
elektryczne i rzecz jasna prąd przemienny...)

Używałem miedzi w linkach, nie w drutach -- miałem tego kilogramy!!!
(choć Polska na miedzi leży -- miedziane przewody były deficytowym
towarem, ale jakoś ;) sobie z tym problemem radziłem -- i wcale nie
zawsze ;) kradłem; mogę nawet pokazać, gdzie był sklep elektryczny
w tamtych czasach...)
Nadal mam kilogramy miedzi w linkach -- ale po 40 latach być może ;)
nie nadają się do użytku... Zazwyczaj końce oblutowywałem cyną.

Mam nawet cienkie linki w teflonie!

-=-

Z diodami (z półprzewodnikami) jest różnie.

Założyłeś, że na 7 połączonych równolegle diodach będzie spadek napięcia

Chyba szeregowo... Równoległe połączenie zmniejszy opór kompletu...
(bez wdawania się w skutki termiczne itp. -- wynikające
z półprzewodnikowej natury diod)

7x mniejszy i dlatego trzeba będzie 7 takich zestawów dać w szereg.

Nie będzie 7 razy mniejszy. Będzie tylko trochę mniejszy.

Dlaczego? (zakładam, że miałeś na myśli połączenie szeregowe 7 diod)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-03 11:38:16
Autor: Adam
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rb65nm$urj$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Traktujesz diody jak oporniki.

Nie -- rezystancja oporników rośnie wraz z temperaturą.
(...)

Niekoniecznie, patrz: termistor NTC, używany był powszechnie choćby w pętlach rozmagnesowujących kineskopy TV.

Nie traktuj LED ani jak opornik, ani jak zwykłą diodę półprzewodnikową.
To zupełnie inne zwierzę.

Reszty nie czytałem - już wielokrotnie ludzie Coi mówili, abyś pisał krótko i na temat.
Oraz, delikatnie mówiąc, nie polemizuj z autorytetami, prezentując wiedzę na poziomie bateryjki i żarówki.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-06-03 12:30:10
Autor: Paweł Pawłowicz
LEDki oświetleniowe...
W dniu 03.06.2020 o 11:38, Adam pisze:

[...]

Z cewkami rozmagnesowującymi pracował termistor PTC, jego rezystancja rośnie z temperaturą. Rezystancja termistorów NTC rzeczywiście maleje z temperaturą.
:-)

Oraz, delikatnie mówiąc, nie polemizuj z autorytetami, prezentując wiedzę na poziomie bateryjki i żarówki.

On wie lepiej. Prawdopodobnie nie chodzi mu o radę, a o coś zupełnie innego ;-)

P.P.

Data: 2020-06-03 13:11:19
Autor: Adam
LEDki oświetleniowe...
[...]

Qrde, racja. Ale plama :(

W domu rodzinnym dziecięciem prawie jeszcze będąc założyłem termistor szeregowo z żarówką w ubikacji. Powoli się rozświetla, a żarówka działa już lat kilkadziesiąt.

Oraz, delikatnie mówiąc, nie polemizuj z autorytetami, prezentując wiedzę na poziomie bateryjki i żarówki.

On wie lepiej. Prawdopodobnie nie chodzi mu o radę, a o coś zupełnie innego ;-)

Też mam takich znajomych ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-06-05 01:09:05
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Paweł Pawłowicz" 5ed77bb3$0$525$65785112@news.neostrada.pl

Oraz, delikatnie mówiąc, nie polemizuj z autorytetami, prezentując wiedzę na poziomie bateryjki i żarówki.

On wie lepiej. Prawdopodobnie nie chodzi mu o radę, a o coś zupełnie innego ;-)

W kolorowym świecie genów i alleli wybrałem lepsze autorytety
niż Twój -- zgodnie z Twym zaleceniem, uznającym net za śmietnik.

W kwestii rezystorów -- pokaż, któremu rezystorowi podwyższanie
temperatury nie zwiększa rezystancji. (termistor to nie rezystor)
Ogólnie w przewodnikach, im niższa temperatura, tym niższa rezystancja.
W półprzewodnikach jest różnie.

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ed7097e$0$537$65785112@news.neostrada.pl

Data: 2020-06-05 01:02:09
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Adam" rb7r27$5hb$1$Adam@news.chmurka.net

Traktujesz diody jak oporniki.

Nie -- rezystancja oporników rośnie wraz z temperaturą.

Niekoniecznie, patrz: termistor NTC,

Termistor to nie rezystor.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2020-06-03 13:26:16
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...

[...]

Ja zakładałem, że szeregowo łączysz 7 zestawów po 7 diod połączonych równolegle.
Wszystko jedno czy szeregowo 7 zestawów po 7 równolegle, czy równolegle 7 zestawów po 7 szeregowo przyjąłeś sposób rozumowania słuszny dla rezystorów, a nie dla diod.
P.G.

Data: 2020-06-05 01:13:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Piotr Gałka" rb81cm$9po$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Dlaczego? (zakładam, że miałeś na myśli połączenie szeregowe 7 diod)

Ja zakładałem, że szeregowo łączysz 7 zestawów po 7 diod połączonych równolegle.

Moje założenie dotyczy miejsca, w którym nie ma 7 x 7.

Data: 2020-06-07 06:34:36
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

[...]

Wreszcie chyba pojąłem, co chcesz mi zarzucić, ale na szczęście
mam coś, co obala Twe [raczej obłędne!!!] ,,myślenie'':

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ed6e1c9$3$552$65785112@news.neostrada.pl

    > Obojętne, czy za diodami dasz mostki, czy nie...

    >   -|>-- .-- taśma-.
    >   -|>-- :-- taśma-:-- <-- - z mostkiem
    >   -|>-- '-- taśma-'      (elektrycy to określają: ,,na krótko'')

    >   -|>-- -- -taśma-.
    >   -|>-- -- -taśma-:-- <-- - bez mostka
    >   -|>-- -- -taśma-'

Skoro piszę, że połączenie (mostek) za diodami (schemat wyżej) niewiele
zmienia, jak mogłem uznać, że ów mostem da spadek napięcia?!
(spadek napięcia proporcjonalny do liczby diod przed tym mostkiem)

Obojętne, ile damy równolegle diod -- za nimi napięcie spadnie o tyle
samo, jeśli to takie same diody... (jeśli diody są różne, może być
różnie -- nie chcę tu zastanawiać się nad tym, co dałby mostek za
zupełnie różnymi diodami, bo szkoda mi czasu; jasne jest, że bezoporowy
mostek musi dać wszędzie ten sam potencjał a diody nie puszczą prądu do
tyłu przy rozsądnym napięciu na ich nóżkach...)

Jeśli naprawdę chciałeś mi zarzucić, iż wg mnie napięcie za diodami ulegnie
zmianie tylko dlatego, że równolegle dorzucimy kolejne diody, to trafiłeś na
złego interlokutora... [być może Ty masz/miałeś z tym problem i uznałeś, że
z innymi (ze mną) pójdzie Ci łatwo wciskanie kitu... może o coś zupełnie
innego chodzi...]

-=-

Dlaczego 7x7? Bo trzeba przerzucić 50 W...

I tu chyba jest mój błąd -- Ty piszesz, że dioda przepuszcza 1 A,
ja zaś biorę ją za taką, która przepuszcza 1 W,...

Akurat 7^2 daje niemal 50, więc **chyba** dlatego dałem 7 diod...

Może kiedyś poświęcę nieco czasu, by przypomnieć sobie, po co
dawaliśmy diodę -- po to, by stracić 0.7 V, to jasne, ale do
czego nam była potrzebna ta strata, już nie pamiętam...

Dając 7x7 myślałem o Jacku z ogólniaka, który tak właśnie (dla
jaj) ,,rozwiązał'' jakiś problem mocy. Zapytałem go wówczas, czy
oby na pewno takie 7x7 przepuści stosowną moc, na co on dał mi
odpowiedź ~,,zapamiętaj na całe życie, że da'', po czym rozpisał
mi wszystko tak, aby pokazać, że jego myślenie nie było błędne,
choć praktycznie było głupie...

Trochę tak, jak moje rozważania o wysokości odsetek w pożyczce PFR
i trochę tak, jak ustalanie, ile %% VAT ma ,,zapłacić'' podatnik VAT...
(chyba już każdy wie, ale na wszelki wypadek napiszę to, co prof.
Modzelewski wyjaśniał ;) w TV przy okazji VAT27 -- podatnik VAT
nie płaci VAT, więc jest mu obojętne, ile ,,płaci'')

LEDki przypominają mi Marka z ogólnika, który nie umiał mi wyjaśnić
zachowania się LEDek -- dziś wiem, że problemem jest temperatura.
Wtedy myślałem głupio, iż LEDka nie grzeje się, bo pisano o niej,
iż całkowicie zamienia elektryczność na światło...

LEDki były, od kiedy pamiętam -- chyba głównie czerwone, ale
pamiętam też LEDki zielone, choć być może z późniejszych lat...

-=-

Jacek był nadinteligentny -- pomysły głupie dawał dla rozluźnienia
atmosfery... ;) Był dobry w fizyce i elektronice, ale też w historii
nazizmu, z której wykłady dawał tak chętnie, jak i często...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-08 13:56:16
Autor: Piotr Gałka
LEDki oświetleniowe...
[...]

Żeby LEDy pracowały przy pi razy oko 2x mniejszej mocy a co za tym idzie 'wypaliły' się nie w kilka lat a w kilkadziesiąt.
P.G.

Data: 2020-06-03 13:51:46
Autor: DaNsOuNd
LEDki oświetleniowe...
[...]

Skąd założenie że te "oprawczynie" i LEDki są sterowne napięciowo? Duża część  plafonów, żyrandoli i.t.p. są sterowano prądowo (wbudowany driver LED) Możesz nawet takie taśmy sterowne prądowo kupic np. w TME. Nie mają one rezystorów ograniczających.

Data: 2020-06-03 18:10:16
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"DaNsOuNd" 5ed78ed3$0$510$65785112@news.neostrada.pl

Skąd założenie że te "oprawczynie" i LEDki są sterowne napięciowo?

Właśnie niemal znikąd -- i to jest problem!
Nie wiem, co tam jest, więc nie wiem, jak to poprawić.
Być może korekcja zasilania czyni przedsięwzięcie
(jakim jest ściemnianie) nieopłacalnym...

Niemal znikąd -- założyłem, że skoro tanie, to być może stałonapięciowe...
Ale być może to fatalne założenie!!

Lampy kierowane do speców -- niemrugające, bez potrzeby montowania żarówek... ;)
To także dało do myślenia -- być może światło po prostu jest stabilizowane
napięciowo i tętni oraz pełza, ale nie mruga... ;)

 - po co pisać coś, co jest oczywiste?
 - po to, by ukryć coś innego...

Skoro piszą, że nie mruga -- znaczy, że raczej mruga, ale słabo...
(lekko mruga, pełza, tętni...)
Skoro piszą, że nie trzeba montować żarówek -- trafiają na grunt specjalistyczny...

Duża część  plafonów, żyrandoli i.t.p. są sterowano prądowo (wbudowany driver LED) Możesz nawet takie taśmy sterowne prądowo kupic np. w TME. Nie mają one rezystorów ograniczających.

Mnie interesuje coś konkretnego, co jednocześnie:
 - jest zdrowe (nie ma UV itp.)
 - nie mruga, nie tętni, nie pełza wraz z temperaturą...
 - jest tanie
 - daje dużo światła (kilka klm z oprawy)
 - daje się ściemniać
 - jest oszczędne (100 lm z 1 W lub lepiej)
 - nie stwarza zagrożenia (wbrew pozorom wyższe
   harmniczne potrafią nawet dom spalić!)
 - jest łatwe w obsłudze
 - jest łatwe w monatżu
 - jest trwałe...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2020-06-04 14:54:05
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
LEDki oświetleniowe...

"Eneuel Leszek Ciszewski" 5ed7cb81$0$516$65785112@news.neostrada.pl

- nie stwarza zagrożenia (wbrew pozorom wyższe
  harmniczne potrafią nawet dom spalić!)

    http://www.elektroinstalator.com.pl/index.php/artykuly/instalacje-i-systemy-elektryczne/1629-wplyw-odbiornikow-nieliniowych-na-siec-zasilajaca
    W efekcie urządzenia generujące wyższe harmoniczne zakłócają pracę innych odbiorników oraz
    wprowadzają ryzyko uszkodzenia, a nawet pożaru wrażliwych urządzeń elektronicznych i elektrycznych.

-=-

Było to bardzo dawno, gdy miałem kilkanaście lat a LEDki znane były głównie
z telekomunikacji i drobnych świecidełek -- TV pokazała spór sądowy o ściemniacze,
które sfajczyły hotel, dorzucając wyższe harmoniczne do sieci... Rzecz jasna
nie ściemniano LEDek, ale coś innego -- nie pamiętam, co, Spór rozstrzygnął
dopiero eksperyment -- w efekcie sfajczono przygotowaną makietę domu...
Wiem, że wtedy już znałem pojęcie wyższych harmoniczmych, więc miałem
ponad 14 lat, bo pamiętam od kogo (i ~kiedy) dowiedziałem się o WH...
Ile ponad 14 -- tego nie wiem, ale o komputerach jeszcze nie wiedziałem,
więc miałem mniej niż 18 lat...

--