LPG inaczej...

Data: 2011-08-02 21:20:22
Autor: Lewis
LPG inaczej...
Czołem.
Przyszedł mi do głowy taki zwariowany pomysł.

Otóż.
Mam sobie silnik z jednopunktowym wtryskiem. Dokładnie 2.0 ABT ze stajni VAG. prosta jak budowa cepa konstrukcja, 8 zaworów 1 wałek OHC. Sterownik wtrysku Motronic.

Plan jest taki żeby włożyć do niego pseudo-sekwencyjną instalację LPG...
Jak?
Bierzemy sterownik STAG300 (taki akurat mam) 4 wtryskiwacze (akurat mam rail) bierzemy sygnał z jedynego wtryskiwacza benzynowego i podpinamy jako sygnał na wszystkie 4 wtryskiwacze gazowe, ich dysze montujemy możliwie najbliżej zaworów i tyle.
Teraz tak... wtryski będą chodzić 2x za często ale silnik i tak będzie brać paliwo wtedy kiedy potrzebuje, jedynie będzie można włożyć sondę szerokopasmową w wydech odregulować AFR i EGT dawką gazu.

Teraz pytanie do kogoś kumatego w dziedzinie LPG. Ma szansę to zadziałać?

Na logikę wydaje się że to całkiem możliwe. Dla przykładu silnik ABK czyli 16 zaworowa jednostka z wielopunktowym wtryskiem (udoskonalone ABT) ma wtrysk benzyny na identycznej zasadzie (niezależnie czy to 1 czy 3 sów pracy dostaje paliwo) ot taka głupota konstrukcyjna...

Mało tego, jak to wszystko się dobrze wyreguluje możliwe że uda sie wygenerować więcej mocy niż na seryjnym silniku zasilanym NoPB ;)

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2011-08-02 21:58:43
Autor: venioo
LPG inaczej...
W dniu 2011-08-02 21:20, Lewis pisze:
Teraz tak... wtryski bêd± chodziæ 2x za czêsto ale silnik i tak bêdzie
braæ paliwo wtedy kiedy potrzebuje, jedynie bêdzie mo¿na w³o¿yæ sondê
szerokopasmow± w wydech odregulowaæ AFR i EGT dawk± gazu.

Od razu zaznaczam, ze nie jestem kims kumatym od gazu ;) Ale na logike po powyzszym wywodzie:
tzn. co - 2x dpstanie gaz a spali tylko raz?
  To dzialac bedzie, ale bedzie palilo nieziemsko, a z wydechu samym gazem bedzie smierdzialo.

--
venioo
GG:198909

Data: 2011-08-02 22:13:53
Autor: pm
LPG inaczej...
?

[...]

aj tam
mo¿e dostaæ 2x ale po 1/2 dawki
kwestia dobrania dyszy ewentualnie emulacji (tryb pó³sekwencja w stag-300)

przecie¿ w 1 punktowym wtrysku te¿ paliwo lane jest niezale¿nie od suwu w poszczególnym cylindrze
tzn mieszankê siê robi w kolektorze a ka¿dy cylinder sobie j± zassie.

 To dzialac bedzie, ale bedzie palilo nieziemsko, a z wydechu samym gazem bedzie smierdzialo.

daleko id±ce wnioski, ale teza ¿e dziêki zwielokrotnieniu wtrysków da siê uzyskaæ wieksz± moc jest ryzykowna
to samo mo¿na by uzyskaæ 1 wtryskiwaczem.

Data: 2011-08-02 22:19:16
Autor: Lewis
LPG inaczej...
W dniu 2011-08-02 22:13, pm pisze:

daleko idące wnioski, ale teza że dzięki zwielokrotnieniu wtrysków da
się uzyskać wiekszą moc jest ryzykowna
to samo można by uzyskać 1 wtryskiwaczem.

Szału nie ma się co spodziewać ale daję rękę uciąć że cylindry będą równomierniej napełnione mieszanką niż przy wtrysku jednopunktowym, co za tym idzie sprawność spalania wzrośnie a wraz z nią moc ;)

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2011-08-02 22:42:11
Autor: pm
LPG inaczej...
> Szału nie ma się co spodziewać ale daję rękę uciąć że cylindry będą
równomierniej napełnione mieszanką niż przy wtrysku jednopunktowym,

a dlaczego równomierniej?
w 1 punktowym jest więcej czasu i przestrzeni na odparowanie i wymieszanie.

Data: 2011-08-02 22:47:17
Autor: Lewis
LPG inaczej...
W dniu 2011-08-02 22:42, pm pisze:
[...]

W takim razie po co zrobiono wtrysk wielopunktowy a później bezpośredni?
Każdy cylinder dostanie dokładnie odmierzoną dawkę paliwa (taką samą) a nie taką jaką udało mu się zassać przez długie kanały kolektora.

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2011-08-02 23:31:00
Autor: Michał Gut
LPG inaczej...
W takim razie po co zrobiono wtrysk wielopunktowy a później bezpośredni?
Każdy cylinder dostanie dokładnie odmierzoną dawkę paliwa (taką samą) a nie taką jaką udało mu się zassać przez długie kanały kolektora.

jak napiszesz mapÄ™ i oprogramujesz centralkÄ™ to bedziesz mial dawkowane paliwo. w praktyce to ma sens tylko jak masz fiola na punkcie majsterkowania:)

Data: 2011-08-03 09:45:01
Autor: Lewis
LPG inaczej...
W dniu 2011-08-02 23:31, Michał Gut pisze:
[...]

No właśnie mam fioła i może znajdę chwilę czasu ;)
Ja kiedyś zrealizuję pomysł podzielę się wrażeniami.
W sumie koszt takiej instalacji będzie niewiele większy niż tzw 2 generacji z silnikiem krokowym i mikserem, który dławi silnik min o 33% A w aucie ważącym blisko 1.5tony, z ASB który wg fabryki ma 90KM, po zdławieniu gazem przestaje jechać... Kiedyś już udało się z powodzeniem poprawić właśnie taką instalację poprzez rozwiercenie miksera do średnicy przepustnicy i dokładne wyregulowanie sterownika LPG, dało to dość spory wzrost mocy w porównaniu do tradycyjnej instalacji 2gen. ;)

Tak więc teraz zrodził się pomysł włożenia sekwencyjnego wtrysku ;)

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2011-08-04 22:12:31
Autor: pm
LPG inaczej...
wielopunktowy to nie wiem - może mniejsza bezwładność systemu?
może  jak sÄ… krótkie kanaÅ‚y dolotowe to jeden cylinder nie odsysa drugiemu mieszanki?

a bezpośredni żeby robić w cylindrze strefy z bogatszą i uboższą mieszanką
co niby zadowala ekologów a czasem tez kierowców.

Każdy cylinder dostanie dokładnie odmierzoną dawkę paliwa (taką samą)
a nie taką jaką udało mu się zassać przez długie kanały kolektora.

skoro w zassanie mieszanki do cylindra jest w kategorii "udasie nieudasie" to może i powietrza niewiadomo ile zassie ten cylinder? ;-))

No właśnie mam fioła i może znajdę chwilę czasu ;)
Ja kiedyś zrealizuję pomysł podzielę się wrażeniami.
W sumie koszt takiej instalacji będzie niewiele większy niż tzw 2 generacji z silnikiem krokowym i mikserem, który dławi silnik min o 33% Tak więc teraz zrodził się pomysł włożenia sekwencyjnego wtrysku ;)

idea słuszna
ale czemu nie zacząć od 1 centralnego wtryskiwacza?
a potem ewentualnie (juz tylko dla własnej satysfakcji) przejść na 4 i full group (4 kanały staga zasilasz z 1 wtrysku)

w sumie to idea wcale nie jest hardcorowa
sondę lambda wpinasz do staga i regulujesz sobie mapę czasów wtrysku (w stagu) tak aby było dobrze.

Data: 2011-08-04 22:32:07
Autor: Lewis
LPG inaczej...
W dniu 2011-08-04 22:12, pm pisze:
W takim razie po co zrobiono wtrysk wielopunktowy a później
bezpośredni?
wielopunktowy to nie wiem - może mniejsza bezwładność systemu?
może jak są krótkie kanały dolotowe to jeden cylinder nie odsysa
[...]

O właśnie, więc po co zaczynać od 1 wtrysku skoro to praktycznie jedna robota zrobić 4 z pełnym wtryskiem czy jeden, na zasadzie uda się nie uda się zassać mieszankę :P Sonda lambda jest więc i STAG się ładnie zaadoptuje ;)

Tak więc teorie mamy za sobą pora przystąpić do działania ;)

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2011-08-02 22:15:39
Autor: Lewis
LPG inaczej...
W dniu 2011-08-02 21:58, venioo pisze:
[...]

To że cylindry pracują parami a wtryskiwacze będą podawać jak będzie zasysać jedna para dla 4 cylindrów i tak samo jak będzie zasysać 2 para będą podawać dla 4 cylindrów.
Gaz dostanie 2 razy ale ten gaz który wtryskiwacz podał w 3 suwie pracy przecież się nie rozpłynie i w 1 suwie zostanie zassany wraz z nową dawką gazu podaną w 1 suwie. W STAGu można korekcję czasów otwarcia wtryskiwaczy dowolnie regulować więc prawdopodobnie uda się tak ustawić że wtryskiwacz LPG będzie miał plus minus 60-65% czasu otwarcia wtryskiwacza NoPB i wszystko się wyrówna.
Mało tego w ABK tak właśnie to działa tylko ze na benzynie ;D

Właśnie dlatego mówiłem o zmierzeniu AFR (Air/Fule Ratio) i EGT (exhaust gas temperature) żeby ustalić odpowiednią dawkę gazu, przy dobrym zestrojeniu całego układu sądzę że uda się spalić przyzwoitą ilość LPG i uzyskać dobre parametry.

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2011-08-02 23:33:12
Autor: Michał Gut
LPG inaczej...
To że cylindry pracują parami a wtryskiwacze będą podawać jak będzie zasysać jedna para dla 4 cylindrów i tak samo jak będzie zasysać 2 para będą podawać dla 4 cylindrów.

jedna para nie pracuje razem. w parze jeden ma prace a drugi zasysa powietrze z paliwem

[...]

pytanie czy warto:)

Data: 2011-08-03 09:47:54
Autor: Lewis
LPG inaczej...
W dniu 2011-08-02 23:33, Michał Gut pisze:
[...]

Już mniejsza o to, chodzi mi o to, że tylko z 2 wtryskiwaczy będzie pobierać paliwo w trakcie cyklu, więc dawkę LPG trzeba odpowiednio zmniejszyć.

[...]

Myślę że każdy kto ma jakiś mały silnik zdławiony mikserem od gazu z wielką radością włożyłby taki pseudosekwencyjny wtrysk LPG ;) Tylko trzeba trochę nad tym popracować żeby wiedzieć od czego zaczynać strojenie w przyszłych instalacjach ;P

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2011-08-05 20:48:45
Autor: Czarek Daniluk
LPG inaczej...
[...]

Bez przesady, a o czym¶ takim jak full grupa to s³ysza³e¶ ??
Jasne ¿e dzia³a, i w³a¶nie w starych 2,0 z VAG siê tego u¿ywa³o.

Jedno ale musi byæ spe³nione - parownik musi byæ o odpowiednim wydatku, ¿eby nie by³o za du¿ego spadku ci¶nienia po otwarciu wszystkich 4rech wtryskiwaczy naraz :)

Pozdrawiam !

Data: 2011-08-05 22:28:39
Autor: Lewis
LPG inaczej...
W dniu 2011-08-05 20:48, Czarek Daniluk pisze:
[...]

Bez przesady, a o czymś takim jak full grupa to słyszałeś ??
Jasne że działa, i właśnie w starych 2,0 z VAG się tego używało.

Jedno ale musi być spełnione - parownik musi być o odpowiednim wydatku,
żeby nie było za dużego spadku ciśnienia po otwarciu wszystkich 4rech
wtryskiwaczy naraz :)

Pozdrawiam !

Myślę ze taki do 200KM wystarczy ;P W sumie to nawet jak sie wszystkie 4 otworzą to na połowę tego czasu co miałyby się otwierać przy normalnej tradycyjnej instalacji ;)

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2011-08-06 13:20:46
Autor: pm
LPG inaczej...
?> Jedno ale musi byæ spe³nione - parownik musi byæ o odpowiednim wydatku,
¿eby nie by³o za du¿ego spadku ci¶nienia po otwarciu wszystkich 4rech wtryskiwaczy naraz :)

taaaa
czyli 2.0 z full group spala ze 4 x wiêcej gazu?
;-))))

Data: 2011-08-02 22:20:22
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
LPG inaczej...
[...]

Średnio kumaty jestem, ale miałem Staga 300 w 306-tce z 1.4/75.
Ten silnik ma niby wtrysk wielopunktowy, ale to tzw. full-grupa - wszystkie wtryskiwacze leją razem. Staga spokojnie dało się pod to skonfigurować, więc podejrzewam, że i u Ciebie problemów nie powinno być.

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2011-08-03 13:19:55
Autor: Vlad The Ripper
LPG inaczej...
[...]

W sumie nie znam się na instalacjach LPG, ale tak inzyniersko mysląc, jeśli wtryski będą chodzić 2 razy za często to może wystarczy dać 2 zamiast 4, ewentualnie jakoś prostym układem dwukrotnie zmniejszyć częstotliwość sygnału ze wtrysku benzynowego?

Data: 2011-08-03 13:32:15
Autor: Lewis
LPG inaczej...
W dniu 2011-08-03 13:19, Vlad The Ripper pisze:
[...]

W sumie nie znam siÄ™ na instalacjach LPG, ale tak inzyniersko myslÄ…c,
jeśli wtryski będą chodzić 2 razy za często to może wystarczy dać 2
zamiast 4, ewentualnie jakoś prostym układem dwukrotnie zmniejszyć
częstotliwość sygnału ze wtrysku benzynowego?

Głównym bodźcem, z powodu którego wpadłem na ten pomysł była chęć wstawienia wielopunktowego wtrysku, każdy wtryskiwacz tuż przy zaworze ssącym, więc po usunięciu połowy wtryskiwaczy całą zabawę szlak trafia. Najrozsądniejsze wydaje się zmniejszenie czasu otwarcia wtryskiwacza, przy obrotach rzędu 2000RPM i więcej (mniej raczej też) silnik pewnie nie zorientuje się że wtryskiwacz podał 2 razy, zassie do cylindra wszystko nie wybrzydzając, gaz podany w 3 suwie pracy nie zdąży nigdzie się zapodziać, ;P Byle tylko odregulować odpowiednią całkowitą dawkę gazu na 1 cykl pracy ;)

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2011-08-03 21:10:36
Autor: venioo
LPG inaczej...
W dniu 2011-08-03 13:32, Lewis pisze:
G³ównym bod¼cem, z powodu którego wpad³em na ten pomys³ by³a chêæ
wstawienia wielopunktowego wtrysku, ka¿dy wtryskiwacz tu¿ przy zaworze
ss±cym, wiêc po usuniêciu po³owy wtryskiwaczy ca³± zabawê szlak trafia.
Najrozs±dniejsze wydaje siê zmniejszenie czasu otwarcia wtryskiwacza,
przy obrotach rzêdu 2000RPM i wiêcej (mniej raczej te¿) silnik pewnie
nie zorientuje siê ¿e wtryskiwacz poda³ 2 razy, zassie do cylindra
wszystko nie wybrzydzaj±c, gaz podany w 3 suwie pracy nie zd±¿y nigdzie
siê zapodziaæ, ;P Byle tylko odregulowaæ odpowiedni± ca³kowit± dawkê
gazu na 1 cykl pracy ;)

a nie da sie jakos centralki od V8 zaadaptowac? bo tam zdaje sie 8 wtryskow otwiera sie parami 4x2 - jakbys podlaczyl tylko 4 wtryski to bys mial full wypas dokladnie wielopunktowy wtrysk gazu :)

Data: 2011-08-04 11:17:12
Autor: Lewis
LPG inaczej...
W dniu 2011-08-03 21:10, venioo pisze:
[...]
NajrozsÄ…dniejsze wydaje siÄ™ zmniejszenie czasu otwarcia wtryskiwacza,
[...]

Stag 300 to centralka obsługująca do 8 wtryskiwaczy więc to nie jest problem, w sofcie tylko wybierasz ile wtryskiwaczy ma być, ba nawet można w trakcie pracy silnika włączyć np 3 wtryskiwacze gazowe i 1 benzynowy ;). W sumie to nie widzę żadnego problemu żeby to zrobić... Więc pewnie w niedługim czasie coś wystrugam ;P

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2011-08-05 20:30:37
Autor: pm
LPG inaczej...

[...]

podziel się wrażeniami jak zrobisz.
a jak strugasz to dostrugaj potem wariator zapłonu.

Data: 2011-08-03 14:07:19
Autor: J.F.
LPG inaczej...
Dnia Wed, 3 Aug 2011 13:19:55 +0200, Vlad The Ripper napisa³(a):
W sumie nie znam siê na instalacjach LPG, ale tak inzyniersko mysl±c, je¶li wtryski bêd± chodziæ 2 razy za czêsto to mo¿e wystarczy daæ 2 zamiast 4,

A nawet 1 zamiast 4, ale kolega chce 4.

ewentualnie jako¶ prostym uk³adem dwukrotnie zmniejszyæ czêstotliwo¶æ sygna³u ze wtrysku benzynowego?

To nie jest takie proste, bo wymaga synchronizacji ktory cylinder teraz
pali.

Byly takie rozwiazania w benzynie, gdzie wtryskiwacze byly 4, ale polaczone
po 2 rownolegle. Tylko ze w benzynie to troche inaczej skutkuje.

J.

LPG inaczej...