LPG kilka pytań

Data: 2016-09-30 20:42:14
Autor: Tomasz Pyra
LPG kilka pytań
Dnia Fri, 30 Sep 2016 05:24:28 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):

Chce LPG w aucie
czytam fora i coraz mniej wiem

Polecam http://lpg-forum.pl/

LPG a ręczna regulacja zaworów.
Jak ma się dobrą instalację to wystarczy tylko zmieniać filtry.\
Tak piszą na forach.
Chyba że ma się ręczną regulację zaworów.
Dodają niektórzy.
To jak to jest?
Czy ręczna regulacja zaworów to problem znaczy duże koszty?

Poprawnie działająca instalacja gazowa nie ma na to wpływu.
Niepoprawnie działająca ma tak samo zły wpływ na silnik z każdym sposobem
regulacji luzu zaworowego, ale w samochodzie z ręcznym może dać wcześniej
efekty.

Sytuacja hipotetyczna
Auto mi staneło.
Jak mam benzynę jadę do mechanika.
Jak mam LPG to gdzie jadę?

Zależy co się stało.
Mając LPG masz dodatkową możliwość podmiany instalacji paliwowej.
Bo jak nie jedzie na LPG, to może pojedzie na benzynie?
A jak nie uruchamia się na benzynie, to można spróbować uruchomić na LPG.

Natomiast tu spodziewaj się w przypadku problemów z silnikiem że gazownik
weźmie 200zł i powie że z jego punktu widzenia wszystko jest ok, pojedziesz
do mechanika ten weźmie 200zł i powie że to wina gazu.

Czy LPG może mieć wpływ na układ zasilania benzyną?

Tak, oczywiście.
Silnikiem nadal steruje komputer silnika, cała elektronika LPG tylko odcina
wtryskiwacze benzynowe i przelicza czas otwarcia wtrysków benzynowych na
gazowe.

Byłem wczoraj u renomowanego gazownika.
Na rynku od nastu lat.
Pytanie: potrzebuje auto kupić.
Parametry: wielkości mondeo, hatchback, tempomat reszta wsio ryba
Jakie mam panu przywieź auto żebyśmy się tylko raz przy instalacji widzieli.
Czytaj zero problemów.
Odpowiedź:
Nie z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

No kurwa naprawdę wystarczy że znajde auto z bezpośrednim wtryskiem
i to załatwi mi cały temat LPG w cenie ok 3000 zł za 4 cylindry???

Jeżeli gazownik naprawdę ogarnia temat, to teoretycznie tak.
Natomiast z moich doświadczeń wynika że taki gazownik to jak yeti - każdy
niby słyszał, ale na własne oczy jakoś nikt nie widział.
Instalacja montowane są w wielkim pośpiechu, byle jak, niestarannie i potem
są tego słabe efekty.

Ja instalacje LPG też montowałem u renomowanego, polecanego i w ogóle sami
zadowoleni wokoło - dopiero sam sobie musiałem po nim naprawić, wystroić,
poprawić i teraz jest dobrze :)

Data: 2016-09-30 12:54:16
Autor: Bolko
LPG kilka pytań
W dniu piątek, 30 września 2016 20:44:07 UTC+2 użytkownik Tomasz Pyra napisał:
Dnia Fri, 30 Sep 2016 05:24:28 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):

> Chce LPG w aucie
> czytam fora i coraz mniej wiem
Polecam http://lpg-forum.pl/

No właśnie tam wyczytałem o tych luzach zaworowych w mondeo Że jak braknie regulacji to roboty przy tym jak przy rozrządzie.
I mimo że jest łańcuch w mondeo to i tak trzeba wszystko rozkręcać.
Ale wychodzi na to że paliwo teoretycznie nie ma wpływu na zaworu..

> [...]

weźmie 200zł i powie że z jego punktu widzenia wszystko jest ok, pojedziesz
do mechanika ten weźmie 200zł i powie że to wina gazu.

No i straciłem 400 zł a auto stoi i tego się boje.

> Byłem wczoraj u renomowanego gazownika.
> Na rynku od nastu lat.
Natomiast z moich doświadczeń wynika że taki gazownik to jak yeti - każdy
niby słyszał, ale na własne oczy jakoś nikt nie widział.

Właśnie to mnie wkurzyło.
Na LPG forum pochwalili warsztat obok mnie.
Wiec przeszedłem się tam wczoraj.
Miałem chyba szczęście bo szefa nie było.
Jest trzech gości i coś tam grzebią przy samochodzie.

I pytam się:
Panowie jestem na kupnie auta. Poszukuje czegoś wielkości Mondeo.
Co wam mam przywieź instalacja przeszła szybko i sprawnie i nie było
później problemów z gwarancją

Odpowiedź yyyyyy eeee yyyy
auto z pośrednim wtryskiem paliwa.

I jak odchodziłem to przez okno usłyszałem jak któryś stwierdził że ja dziwny jestem bo przychodzę z takim pytaniem.

No i tak się zastanawiam
czy VTEC Hondy i MPI w skodzie z punktu widzenia zasilania LPG nie ma znaczenia?

albo inaczej zadam pytanie
podoba mi się auto
sprawdzam specyfikacje
ma pośredni wtrysk
kupuje albo honde albo skode ważne że pośredni
montuje LPG
wszystko działa

POMIJAM tu wpływ stanu technicznego silnika.

Data: 2016-09-30 22:36:36
Autor: Shrek
LPG kilka pytań
W dniu 30.09.2016 o 21:54, Bolko pisze:
No i tak się zastanawiam
czy VTEC Hondy i MPI w skodzie
z punktu widzenia zasilania LPG nie ma znaczenia?

Z Vtacami nie ma problemów. Mam i jeżdzę już chyba 8 rok;)

Shrek

Data: 2016-10-01 01:57:40
Autor: Tomasz Pyra
LPG kilka pytań
Dnia Fri, 30 Sep 2016 12:54:16 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):

[...]

No regulacja luzu zaworowego to po prostu coś co trzeba robić tak często
jak producent zaleca i tyle.
W autach z samoczynną regulacją nie ma tego problemu.

[...]

No i tak niestety cała masa ludzi płaci i stoi.
Pół biedy jak tylko biorą pieniądze i nic nie robią - gorzej jak zaczną
robić ;)
Ale LPG tu też nie ma wpływu na ogólną niefachowość warsztatów, tyle że
dają pewną swobodę z zwalaniu winy na to drugie.

[...]

Teoretycznie to dobrze - powiedziałbym nawet że może to być oznaka dużej
pewności siebie, ale nadal nie wiadomo z której strony tej krzywej
wynikającej:
http://www.nauklove.pl/wp-content/uploads/2015/01/efekt-krugera-667x485.png

Są samochody łatwiejsze do współpracy z gazem i trudniejsze.
Sami gazownicy często nie wiedzą dlaczego, ale znają modele w których łatwo
wystroić instalację, a w innych trudniej.

Np. łatwiej wystroić taką która ma regulator ciśnienia benzyny na listwie,
sterowany podciśnieniem w kolektorze dolotowym.
Nie oznacza to oczywiście że auta bez takiego regulatora nie da się
zagazować, ale będzie trudniej, a mapa będzie dziwna.

Dużo ułatwić (albo i utrudnić) może jakieś cwane ECU silnika które tworzy
korektę nie będącą jedną liczbą, a całe mapy korekt - potrafiąc po stronie
ECU silnika naprawić, to co źle jest ustawione przez komputer gazu.
Z kolei niektóre komputery gazowe też potrafią się same korygować i tu może
być problem jak tak się zaczną dwa komputery korygować wzajemnie.

Są takie komputery które będą się skutecznie bronić przed zbyt ubogą
mieszanką, a są takie które nie potrafią.

[...]

Trochę ma, trochę nie ma.
Taki VTEC sam z siebie problemu nie robi, bo komputer LPG tylko mierzy czas
otwarcia wtrysku benznynowego, przelicza go wg. swoich wzorów na czas
otwarcia wtrysku gazowego i tyle.
Więc jak auto nagle przełącza krzywki i potrzebuje więcej paliwa, to dłużej
daje zasilanie na wtrysk benyzny, to i dostanie odpowiednio więcej gazu.

Nie pomagają w strojeniu różne patenty zaprogramowane w ECU silnika będące
jakimiś obejściami na problemy samego silnika.
Do czegoś tam służą cuda takie jak kilkukrotne otwieranie wtryskiwacza
benzynowego w trakcie suwu ssania, jakieś nagłe otwarcia wtryskiwacza
wydające się nie w fazie itp.
Samo liniowe zsumowanie ich i otwarcie gazu po prostu dłużej nie zawsze
chce dać taki sam efekt jak na benzynie - niby szczegóły, ale mnie
denerwowało, nawet jak nie było jakiś poważnych objawów, to zastanawiałem
się po co sterownik benzyny tak robi i co się stanie jak gazowy nie będzie
tak robił.

[...]

No tak niby jest, tylko jeszcze gazownik musi nie narobić dziur na lewe
powietrze, nie pourywać wężyków, zrobić tak żeby nie ciekło, żeby gaz się
nie ulatniał.
Ważny też jest dobór komponenetów - warto dołożyć kilka stów do naprawdę
dobrych wtryskiwaczy, czy przewymiarowanego reduktora który nie będzie
stygł jadąc autostradą z maksymalną prędkością.
Dysze wtryskiwaczy trzeba rozwiercić precyzyjnie, mając je dobrze
zamocowane pod wiertarką stołową, żeby potem każdy nie miał innej
wydajności.
itp. itd.

To się da zrobić, nawet nie wydaje się mi specjalnie trudne.
Ale rzadko się zdarza.

Moim zdaniem winny jest pośpiech - jak taki typowy warsztat montuje
instalację z dnia na dzień, gdzie są dwie osoby do pracy i też jeszcze nie
poświęcają 100% czasu na jedno auto, bo co chwilę jeszcze jakieś auto
przyjeżdża na przegląd czy inny serwis.
A przy samym montażu jest sporo pracy, potem to trzeba jeszcze stroić, to
powinno trochę pojeździć na hamowni podwoziowej, jakieś testy drogowe,
strojenie powinno być szerokopasmową sondą, pomiar AFR.

To jest podobna skala modyfikacji co gdybyś chciał turbinę wsadzić do auta
wolnossącego. Moim zdaniem na szybko to się nie da.

Ja to mam interfejs i samochodu i gazu, mam sondę to sobie mogłem
tygodniami jeździć, raz obserwując jak działa silnik na benzynie, jak
zachowuje się przełączając między gazem i benzyną. Jak reagują na to sondy,
to mniej-więcej rozumiem co kombinuje ECU.
Z każdych zjawisk typu zafalowanie obrotów czy szarpnięcie przy zmianie
biegu to się doktoryzowałem.

Jak to zrobić w jeden dzień to nie mam pomysłu.
Może gdybym to robił zawodowo i każdego dnia, to bym robił to szybciej, ale
jakoś mam wrażenie że rutyna mechaników nie przekłada się na
przeprowadzenie tych procesów szybciej, a po prostu na nieprzeprowadzenie
ich.

POMIJAM tu wpływ stanu technicznego silnika.

No tu jedno co warto zrobić, to wymienić świece na irydowe (do LPG) o
zmniejszonym odstępie - dzięki temu nie przeciąza się cewek zapłonowych,
które muszą wywoływać iskrę w mieszance o większym oporze elektrycznym.

Data: 2016-09-30 23:31:18
Autor: Bolko
LPG kilka pytań
Tomek Bardzo dziekuję za chciało ci się wchodzić w takie szczegóły.
Życie mnie już nauczyło że czasami trzeba być mądrzejszym od fachowca.
:)

Pytanie tylko gdzie znaleść WIARYGODNĄ informację która auta lubią gaz.
Na przykład od kilku tygodni czytam o mondeo.
Rano chce kupić a wieczorem już mi przechodzi.
Bo znowu trafiłem na jakieś forum gdzie ludzie narzekają.

Data: 2016-10-01 09:18:05
Autor: Shrek
LPG kilka pytań
W dniu 01.10.2016 o 08:31, Bolko pisze:

Pytanie tylko gdzie znaleść WIARYGODNĄ informację która auta lubią gaz.

Nie wiem. Ja ze swojej strony wiem, że dobrze działają Accordy. Brat ma jakąś starszą primerę i też dobrze działa.

Shrek

Data: 2016-10-01 14:08:47
Autor: Tomasz Pyra
LPG kilka pytań
Dnia Fri, 30 Sep 2016 23:31:18 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):

Tomek Bardzo dziekuję za chciało ci się wchodzić w takie szczegóły.
Życie mnie już nauczyło że czasami trzeba być mądrzejszym od fachowca.
:)

No to niestety.
Tu jeszcze trzeba pamiętać że wielu "fachowców z wieloletnim stażem" to są
goście którzy potrafili perfekcyjnie ustawić na węch i słuch instalację I
generacji w Polonezie, a ostatnio to już "komputery jakieś głupie, nic nie
wiadomo o co chodzi".

[...]

Szukałbym na forum Mondeo i lpg-forum użytkowników którzy mają takie Mondeo
i sami już przeszli przez dobór podzespołów i strojenie.
Montowałbym u jakiś udzielających się na lpg-forum, albo chociaż
polecanych, którzy sami dobierają podzespoły do instalacji.

Do tego przygotuj się że jak przyjedziesz do gazownika i mu zaczniesz
wyjaśniać że Ty wiesz lepiej od niego jakie wtryskiwacze powinien użyć, to
się wkurzy :)

Data: 2016-10-03 22:10:44
Autor: J.F.
LPG kilka pytań
Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1qy92r3y35ftq.7a3y966dso1c$.dlg@40tude.net...
Dnia Fri, 30 Sep 2016 23:31:18 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):
[...]
Do tego przygotuj się że jak przyjedziesz do gazownika i mu zaczniesz
wyjaśniać że Ty wiesz lepiej od niego jakie wtryskiwacze powinien użyć, to
się wkurzy :)

Ale przy niektorych silnikach moze tak byc - ze naczyta sie internetu i naprawde bedzie wiedzial lepiej.

J.

Data: 2016-10-03 21:40:51
Autor: janusz_k
LPG kilka pytań
W dniu 2016-10-01 o 08:31, Bolko pisze:
[...]

Zrób inaczej, od tyłu, wybierz instalację gazową, a potem auto. Ja Ci polecam prins-a http://www.egp.pl/prins.htm
sam go mam w ładzie 1600cm3 i spisuje się rewelacyjnie, faktycznie nie czuć róznicy kiedy się przełącza, pali tyle samo co na benzynie.
Tu masz listę aut które należy UNIKAĆ dla instalcji gazu
http://www.fakt.pl/pieniadze/motoryzacja/zobacz-ktore-silniki-nie-toleruja-instalacji-lpg-lista-prinsa/1eewt4n

wybierasz auto spoza listy, kupujesz, gazujesz i jezdzisz :)

--
Pozdr

Janusz_K

Data: 2016-10-03 23:06:43
Autor: cef
LPG kilka pytań
W dniu 2016-10-03 o 21:40, janusz_k pisze:

[...]

Ha, ha - wyrazy współczucia Bolko :-)
Właśnie na tej liście znajdziesz auta, które ktoś tam
zagazował inną instalacją i sprawują się świetnie.

Ile Ty chcesz przejeżdżać rocznie tym autem?

Data: 2016-10-04 00:16:04
Autor: Bolko
LPG kilka pytań
Ile Ty chcesz przejeżdżać rocznie tym autem?

Ja podchodzę do tego inaczej.
Ja nie lubie kupować samochodów.
Wiec jeśli naprawy nie będą zbyt częste to mam plan przejechać nim 100 kkm a jak jeszcze rzadziej o i 200 kkm.
Ale załóżmy że 100 kkm

Dla mondeo  spalanie 9 litrów benzyny / 100
spalanie 11 litrów LPG / 100
cena benzyny 5 zł
cena LPG 2,5 zł
przy przebiegu 100 kkm

benzyna 1000 x 9 litrów  x 5 zł/l= 45 kzł
LPG     1000 x 11 lirów  x 2.5zł/l= 27,5 kzł

różnica 17,5 kzł zostaje w kieszeni

Mondeo kupione w polsce  3 letnie
przebieg 80 kkm
47 500 kzł liczmy na około mija 5 lat
100 kkm
przy tych samych parmetrach wyszukiwania na allegro
cena 27,9 kzł

teoretycznie dokładam 2 kzł i mam kolejne mondeo.

ale to wszystko teoretycznie
bo żeby wszystko grało o muszę znać dobrego gazownika
który będzie miał akurat wtedy dobry dzień kiedy będzie montował.
A no i samochód też powinien być typu niemiec płakał jak sprzedawał

Data: 2016-10-04 11:05:32
Autor: Maciek
LPG kilka pytań
Dnia Tue, 4 Oct 2016 00:16:04 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):

benzyna 1000 x 9 litrów  x 5 zł/l= 45 kzł
LPG     1000 x 11 lirów  x 2.5zł/l= 27,5 kzł

Zapomniałeś, że samochód na gaz odpala na benzynie? Mam 2 auta z LPG, w tym
mondeo 1.8. Przy przebiegu 1000 km/m-c w ciągu miesiąca zużywam ok. 10-15 l
benzyny. Jeżeli będziesz odlalać częściej, zużyjesz jeszcze więcej.
Jeżeli dobrze liczę, przy 100k to daje kwotę 5-7,5 tys. zł.

Maciek

-- -

Data: 2016-10-04 02:36:35
Autor: Bolko
LPG kilka pytań
W dniu wtorek, 4 października 2016 11:05:30 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:
Dnia Tue, 4 Oct 2016 00:16:04 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):

> benzyna 1000 x 9 litrów  x 5 zł/l= 45 kzł
> LPG     1000 x 11 lirów  x 2.5zł/l= 27,5 kzł

Zapomniałeś, że samochód na gaz odpala na benzynie?

Czyli się nie opłaca :)

Tak już wiem.
Ale jakiś uzytkownik na forum pisał że to jest problem w zimie.
I to przy konkretnych mrozach.
Naomiast jak temperatura  jest ok 15 stopni.
To paliwa teoretycznie nie potrzebuje - przeczytane na forum forda.

Data: 2016-10-04 12:50:20
Autor: J.F.
LPG kilka pytań
Użytkownik "Bolko"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:e1ded703-b69e-45a8-ba54-c1c48e46e96c@googlegroups.com...
> [...]

Ale jakiś uzytkownik na forum pisał że to jest problem w zimie.
I to przy konkretnych mrozach.
Naomiast jak temperatura  jest ok 15 stopni.

Ja na gazie zapalalem do -15C.
Ponizej byl duzy problem - nawet jak odpalil, to zgasl za 300m i uparcie juz nie chcial odpalic.
Nalezalo dzien wczesniej przed zgaszeniem przelaczyc na benzyne ... a kto by pamietal.

Ale to byla najprostsza instalacja, przelacznik reczny, gaznik.

Teraz bedziesz mial komputer, a w nim ustawiana temperature automatycznego przelaczenia - i pewnie nie da sie mniej niz np +40C silnika.

J.

Data: 2016-10-04 18:33:47
Autor: Shrek
LPG kilka pytań
W dniu 04.10.2016 o 12:50, J.F. pisze:

Czyli się nie opłaca :)

Opłaca się, tylko mniej;)

Teraz bedziesz mial komputer, a w nim ustawiana temperature
automatycznego przelaczenia - i pewnie nie da sie mniej niz np +40C

U mnie da się nawet na 30 stopni (stag 300). Czy da się mniej nie wiem, bo nie próbowałem. W zimę przełącza się po jednym kilometrze, jak jest -20 to pewnie dłużej. Generalnie jak nie to wychodzi jakiś jeden bak na cały rok, o ile nie robię jakiś długich przelotów na PB bo mi się gazu nie chciało zatankować. Czyli jakieś 50 litrów na 15km czyli 0.33 litra na 100. Typowe przebiegi miejskie, czyli raz kilometr, raz 30 za jednym zamachem. Ale rzeczywiście jak ktoś jeżdzi tylko do kościoła w zimę, to będzie jeżdzić głównie na benzynie;)

Do tego trzeba doliczyć +60 za przegląd, plus 40 za filtry jak będzie sam wymieniał, albo +150 jak będzie z tym do gazownika jechał. Dodatkowo po 5 latach wtryski do wymiany i reduktor - od 250 do 1000 zależy jakie wtryski i reduktor i czy sobie wymieni sam czy u gazownika. Po 10 latach butla (nie mam pojęcia ile).

Reasumując dodatkowo rocznie wyjdzie jakieś 250 za benzynę na podpałkę i od 150 do 350 za to co powyżej czyli od 400 do 600 PLN rocznie. Butli nie liczę, bo po 10 latach to pewnie zaczniesz się zastanawiać czy nowy samochód się nie przyda;) Niby jak jedziesz na benzynie to nie pali LPG, ale to się wlicza w mniejsze spalanie na LPG;)

Ogólnie trzeba liczyć, że do tego wyliczenia trzeba dołożyć z 500PLN rocznie. A jak coś się zjebie to dodatkowo coś zapasu wypada mieć.

Shrek

Data: 2016-10-04 13:53:47
Autor: Maciek
LPG kilka pytań
Dnia Tue, 4 Oct 2016 02:36:35 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):

Ale jakiś uzytkownik na forum pisał że to jest problem w zimie.
I to przy konkretnych mrozach.
Naomiast jak temperatura  jest ok 15 stopni.
To paliwa teoretycznie nie potrzebuje - przeczytane na forum forda.

To zależy od instalacji. Przy minus 15 st. muszę przejechać jakieś 3 km,
żeby przejść na LPG. W lecie to kwestia minuty. Dla innych aut i instalacji
wyniki mogą się różnić.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -

Data: 2016-10-04 20:19:57
Autor: cef
LPG kilka pytań
W dniu 2016-10-04 o 09:16, Bolko pisze:
Ile Ty chcesz przejeżdżać rocznie tym autem?

Ja podchodzę do tego inaczej.
różnica 17,5 kzł zostaje w kieszeni

Jeśli po uwzględnieniu dodatkowych niedogodności
(jakieś bardziej skomplikowane przeglądy, niemożność
parkowania tu i ówdzie, brak bagażnika)
wychodzisz na plus, to oczywiscie tak.
Ja np lubię jeździć a nie się denerwować i naprawiać.
I to ma największą cenę. Już po przeczytaniu tego watku
widać, że najbardziej musisz się zastanowić ile jest warty
święty spokój i Twój czas. Jak Ci wyjdzie, że spędzisz co roku kilka dni
na lataniu po warsztatach i szukaniu przyczyn niedomagań,
to ile zostaje w kieszeni?

PS
Ja przejeżdżam ok 100tys w dwa lata (może 2,5 roku)
i gaz mi się nie opłaca :-)

Data: 2016-10-12 13:05:24
Autor: adam
LPG kilka pytań

Mondeo kupione w polsce
3 letnie
przebieg 80 kkm
47 500 kzł liczmy na około

mija
5 lat

Z czego rok straciłeś na poszukiwania tego mondeo. Chyba nie znajdziesz 3 latka za taką kasę i przebiegiem po dziadku.
pzdr
Adam

Data: 2016-10-03 09:30:38
Autor: radekp@konto.pl
LPG kilka pytań
Fri, 30 Sep 2016 12:54:16 -0700 (PDT), w
<b0e1a0f1-b033-43e0-83d3-6c6fdc787246@googlegroups.com>, Bolko
<suryga@gmail.com> napisał(-a):

> [...]

Wiec przeszedłem się tam wczoraj.
Miałem chyba szczęście bo szefa nie było.
Jest trzech gości i coś tam grzebią przy samochodzie.

Jak we Wrocławiu to polecam serwis na Robotniczej (teren Dworca Świebodzkiego).
A odradzam Niskie Łąki, chociaż może coś tam się zmieniło (nie byłem od XXX
lat).

LPG kilka pytań