Data: 2011-10-30 08:10:27 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Dnia Sun, 30 Oct 2011 01:27:00 +0200, Maciek napisał(a):
A tu niespodzianka - po Ładuj dalej. Powinno być ponad 13V. -- Jacek |
|
Data: 2011-10-30 15:15:40 | |
Autor: DJ | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
A tu niespodzianka - po A konkretnie akumulator olowiowy 6 celowy laduje sie do napiecia 14,7 V. Porzadna ladowarka laduje z zadanym pradem az do osiagniecia tego napiecia. Potem juz utrzymuje to napiecie i prad powoli spada. Zwykle konczy po spadku pradu do 10% wartosci poczatkowej. Pozdrawiam Darek |
|
Data: 2011-10-30 21:36:55 | |
Autor: Maciek | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Dnia Sun, 30 Oct 2011 15:15:40 +0100, DJ napisał(a):
(...) 12,5 V bylo po odlaczeniu prostownika od akumulatora. W instrukcji do ktoregos z moich poprzednich akumulatorow bylo napisane, zeby ladowac do 12,5. A tu koledzy sie licytuja - 13, a nawet 14,7 :) I badz tu madry. -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2011-10-31 07:31:27 | |
Autor: Karol Y | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
12,5 V bylo po odlaczeniu prostownika od akumulatora. W instrukcji do Proste, jak masz sprawny pojazd, to napięcie na klemach podczas działania wynosi ~14,7V - sprawdź miernikiem. -- Mateusz Bogusz |
|
Data: 2011-10-31 10:07:38 | |
Autor: komar | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
W dniu 2011-10-31 07:31, Karol Y pisze:
12,5 V bylo po odlaczeniu prostownika od akumulatora. W instrukcji do no popatrz, a ja mam sprawny samochĂłd i napiÄcie mam zawsze 13,8 V. I to nie tylko ja a kilka milionĂłw innych egzemplarzy tego auta jeĹźdĹźÄ cych po caĹym Ĺwiecie. |
|
Data: 2011-10-31 11:03:10 | |
Autor: DJ | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Proste, jak masz sprawny pojazd, to napięcie na klemach podczas działania wynosi ~14,7V - 14,7 V to jest graniczne bezpieczne napiecie akumulatora przy ktorym mozna naladowac go do jego pelnej pojemnosci bez ryzyka uszkodzenia. Zwykle napiecie ladowania w samochodach jest nieco nizsze i wlasnie wynosi okolo tych 13,8 V co stanowi pewien margines bezpieczenstwa kosztem nieco mniejszego wykorzystania jego pojemnosci. Pozdrawiam Darek |
|
Data: 2011-10-31 18:56:38 | |
Autor: Karol Y | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
no popatrz, a ja mam sprawny samochód i napięcie mam zawsze 13,8 V. I to Zmierzyłem dzisiaj i mi się co prawda machło, bo ~14,4V trzymał, ale to oznacza że Twój samochód mniej optymalnie wykorzystuje akumulator :-P -- Mateusz Bogusz |
|
Data: 2011-10-31 19:19:10 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Hello Karol,
Monday, October 31, 2011, 6:56:38 PM, you wrote: no popatrz, a ja mam sprawny samochód i napięcie mam zawsze 13,8 V. I toZmierzyłem dzisiaj i mi się co prawda machło, bo ~14,4V trzymał, ale to Nie. To oznacza, że jego samochód bardziej oszczędza wodę w akumulatorze i dzięki temo można zzastosować akumulator naprawdę bezobsługowy, np. żelowy. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-11-01 11:09:23 | |
Autor: Karol Y | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Nie. To oznacza, że jego samochód bardziej oszczędza wodę w Trele morele, od 4 lat do swojego "obsługowego" co zajrzę to poziom taki sam, a 50tys na nim przejechałem. Patrząc z tej strony, to mnie to obojętne, bo każdy jest bezobsługowy. -- Mateusz Bogusz |
|
Data: 2011-11-03 15:32:33 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
W dniu 2011-11-01 11:09, Karol Y pisze:
Nie. To oznacza, że jego samochód bardziej oszczędza wodę w Wsadź lepszy, wapniowy, Centra Futura na ten przykład, a wkrótce zobaczysz dlaczego nie uznają gwarancji :) Albo zanim, to poczytaj instrukcję do takiego. A 14.7V to może i nie zaszkodzi skoro jeździsz zaledwie 12.5kkm/rok, czyli: albo nie za często, albo niezbyt wielkie dystanse, albo dużo w korkach... Bo aku szkodzi gazowanie, a gazuje tyko wtedy gdy się już naładuje na full i prad idzie w elektrolizę, a w tym trybie użytkowania, to nieprędko :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2011-11-03 22:29:05 | |
Autor: Karol Y | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Wsadź lepszy, wapniowy, Centra Futura na ten przykład, a wkrótce zobaczysz O tych Futurach, to ja na grupie czytam tylko, że co rusz komuś pada po roku użytkowania. A co jeszcze ciekawego tam się z nimi dzieje? :-) A 14.7V to może i nie zaszkodzi skoro jeździsz zaledwie 12.5kkm/rok, czyli: Ten akumulator 80% czasu, pracuje po mieście w trójkącie praca-dom-sklep. Ale to również jest jakiś najtańszy co w sklepie mieli, za ~150zł Five Star się nazywa. Miał być na dojazd do domu, a nadal daje radę. -- Mateusz Bogusz |
|
Data: 2011-10-31 23:43:42 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Użytkownik "Karol Y" <karolyyy@o2.pl> napisał w wiadomości news:j8lfc2$3ej$2node2.news.atman.pl... 12,5 V bylo po odlaczeniu prostownika od akumulatora. W instrukcji do ale podczas ładowania, a nie na samym akumulatorze na wyłączonym silniku. Poza tym 14.7 to już chyba napięcie raczej graniczne ładowania... -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka + Lisica Sprzedam P307 1,6HDI 2006 110KM Volvo FL618 '97 250KM Używane, czyste, sprawne i dobre plastikowe kosze na śmieci - 120L - 40zł |
|
Data: 2011-10-31 10:58:49 | |
Autor: DJ | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
12,5 V bylo po odlaczeniu prostownika od akumulatora. W instrukcji do Chodzi o to, ze w czasie ladowanie napiecie nie moze byc wyzsze niz 14,7 V, bo grozi to uszkodzeniem akumulatora. Jezeli w koncowej fazie bedzie natomiast nizsze to nic sie nie dzieje poza tym, ze akumulator nie bedzie do konca naladowany. Majac 14,7 V oraz niski prad ladowania wiesz, ze akumulator nie jest juz w stanie przyjac wiecej ladunku elektrycznego czyli jest w pelni naladowany. To w pelni naladowany moze zarowno oznaczac, ze jest sprawny i ma pojemnosc bliska nominalnej albo ma jest niesprawny i bardziej naladowac sie go nie da. Jesli wiec chcesz wiedziec na jakim etapie jest ladowanie to sprawdz napiecie i prad przy podlaczonym prostowniku. Napiecie po odlaczeniu niewiele powie. Jak juz to trzeba by je mierzyc pod obciazeniem i sa do tego celu specjalne mierniki. Pozdrawiam Darek |
|
Data: 2011-10-31 11:01:40 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Hello DJ,
Monday, October 31, 2011, 10:58:49 AM, you wrote: 12,5 V bylo po odlaczeniu prostownika od akumulatora. W instrukcji doChodzi o to, ze w czasie ladowanie napiecie nie moze byc wyzsze niz 14,7 V, Skąd Ci się wzięło to 14.7V? Cały świat od lat stosuje 14.4V (a w niektórych samochodach nawet 13.8V) a Ty tu nagle wyskakujesz z 14.7V... [...] -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-10-31 11:06:18 | |
Autor: DJ | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Skąd Ci się wzięło to 14.7V? Cały świat od lat stosuje 14.4V (a w Napisalem w poscie powyzej, ale jeszcze raz przytocze: 14,7 V to jest graniczne bezpieczne napiecie akumulatora przy ktorym mozna naladowac go do jego pelnej pojemnosci bez ryzyka uszkodzenia. Zwykle napiecie ladowania w samochodach jest nieco nizsze i wlasnie wynosi okolo tych 13,8 V co stanowi pewien margines bezpieczenstwa kosztem nieco mniejszego wykorzystania jego pojemnosci. Pozdrowienia DJ |
|
Data: 2011-10-31 11:20:49 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Hello DJ,
Monday, October 31, 2011, 11:06:18 AM, you wrote: Skąd Ci się wzięło to 14.7V? Cały świat od lat stosuje 14.4V (a wNapisalem w poscie powyzej, ale jeszcze raz przytocze: Doprawdy? A co powiesz na 15.6V i to w przypadku akumulatorów żelowych - tak wrażliwych na zbyt wysokie napięcie? Zwykle napiecie ladowania w samochodach jest nieco nizsze i wlasnie wynosi Krótko - coś gdzieś usłyszałeś, ale nie do końca dobrze. Zainteresuj się pojęciami: "praca buforowa" i "praca cykliczna" w odniesieniu do różnych rodzajów akumulatorów olowiowych i przestań wypisywać swoje 14.7V. I zmień sobie regulator napięcia, bo szkoda akumulatora katować takim napięciem. -- Best regards, RoMan mailto:roman@pik-net.pl PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2011-10-31 11:48:05 | |
Autor: DJ | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Doprawdy? A co powiesz na 15.6V i to w przypadku akumulatorów żelowych Nic nie powiem, bo z tym typem akumulatorow na co dzien nie mam do czynienia i mnie nie interesuja. Zwykle napiecie ladowania w samochodach jest nieco nizsze i wlasnie wynosi Regulatory mam fabryczne. Natomiast mam ladowarke, ktora laduje akumulatory 6 celowe Pb do napiecia 14,7V. Dodam, ze od kilkunastu lat latam zdalnie sterowanymi modelami samolotow z napedem elektrycznym i jest to uniwersalna ladowarka obslugujaca ogniwa Ni-Cd, Ni-Mh, Li-Ion, Li-Pol, Li-Fe i Pb. Kosztowala tyle co kilkanascie tanich prostownikow i takie ma wartosci napiec. Dodam, ze jest to juz moja kolejna ladowarka modelarska i wszystkie mialy takie samo napiecie dla ogniw Pb. Nie sadze wiec, zeby napiecie 14,7V bylo w jakis sposob niewlasciwe. Sam juz kilka razy ladowalem/doladowywalem tymi ladowarkami akumulatory w samochodach i na razie mi te akumulatory dobrze sluza. Pozdrawiam Darek |
|
Data: 2011-10-31 19:40:43 | |
Autor: MM | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Dnia 31-10-2011 o 11:48:05 DJ <dariuszj@poczta.onet.pl> napisaĹ(a):
KrĂłtko - coÂś gdzieÂś usÂłyszaÂłeÂś, ale nie do koĂąca dobrze. Zainteresuj Dla akumulatorĂłw pracujÄ cych cyklicznie to napiÄcie powinno byÄ do 14,4V, dla pracujÄ cych buforowo to 13,8V |
|
Data: 2011-11-03 15:49:12 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
W dniu 2011-10-31 11:48, DJ pisze:
Regulatory mam fabryczne. Natomiast mam ladowarke, ktora laduje akumulatory No tak, moja droga ładowarka modelarska ma 14.7 więc to jest bezpieczne i basta :) Ech. Z doświadczenia wiem że modelarskie ładowarki często ładują Pb podobnie jak ogniwa litowe - do stałego napięcia a dalej malejącym prądem. I tu powstaje pewien problem. Bo ładowanie modelarskie = szybkie. Dlatego napięcie stosuje się dość wysokie. To się sprawdza dla litowych, dla Pb jednak zalecałbym dużą ostrożność przy trzymaniu w niej ogniwa po naładowaniu. Bezpieczniej byłoby dać max 14.4V, no ale wtedy ładowanie trwałoby dłużej. Jeszcze lepiej byłoby zastosować inny specjalny tryb do Pb. Ale pewnie się nie opłaca bo ogniwa ołowiowe to w modelarstwie jednak margines, więc ich ładowanie to raczej bonus a nie funkcja na której się skupiano, więc nie traktuj tego co robi ładowarka jak wyroczni :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2011-11-04 09:30:47 | |
Autor: DJ | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
No tak, moja droga ładowarka modelarska ma 14.7 więc to jest bezpieczne i basta :) Ech. Na pewno bezpieczniejsze niz ladowanie prostownikiem o nieznanym napieciu i pradzie. Z doświadczenia wiem że modelarskie ładowarki często ładują Pb podobnie jak Nic z tych rzeczy. Prad sobie ustawiam taki jak mi pasuje. Maksimum w mojej ladowarce to tylko 5 A wiec na pewno nieszkodliwe, poza tym po osiagnieciu napiecia 14,7 prad maleje. Dlatego napięcie stosuje się dość wysokie. To się sprawdza dla litowych, dla Pb jednak zalecałbym dużą Po naladowaniu ogniwa moge trzymac dowolnie dlugo, bo ladowarka sie wylacza i nie laduje wiecej. Bezpieczniej byłoby Tylko jaki mialby byc ten specjalny tryb ladowania dla Pb? Co tu mozna specjalnego wymyslec, zeby bylo lepsze od niespecjalnego? Popatrz na przyklad na taka ladowarke z gornej polki: http://www.elprog.com.pl/polski/?strona=1_firma&pstrona=02/01 Zapewniam, ze momo iz to ladowarka modelarska to ladowanie Pb nie zostalo w niej potraktowane po macoszemu. Pozdrawiam Darek |
|
Data: 2011-11-04 15:13:45 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
W dniu 2011-11-04 09:30, DJ pisze:
pewien problem. Bo ładowanie modelarskie = szybkie. Ale przy ustawionym niższym napięciu progu, nielzależnie jaki ustawisz prąd max, to zacznie on maleć znacznie wczesniej, i ładowanie trwa dłużej. Dlatego napięcie stosuje się dość wysokie. To się sprawdza dla litowych, No to w końcu czy tylko maleje prąd (ale nadal trzyma 14,7V), czy jednak się wyłącza (po czym napięcie opada)?. W wypadku litowych nie ma specjalnej potrzeby takiego rozróżniania, bo litowe doładowuja się do danego napięcia i dalej je po prostu trzymają "bezprądowo", (można zostawić pod napięciem, dla aku jest to obojętne). A Pb - nie bardzo. dać max 14.4V, no ale wtedy ładowanie trwałoby dłużej. Jeszcze lepiej Tylko jaki mialby byc ten specjalny tryb ladowania dla Pb? No właśnie taki, że się automatycznie wyłącza w określonym momencie, a nie tylko tak że "zmniejsza się prąd, przy stałym napięciu". Jeśli wyłącza to super, ale to nie wynikało z opisu. I tylko o to mi chodziło: że 14.7 to nie jest jakieś uniwersalne, bezpieczne napięcie ładowania Pb, tylko końcowe któtkotrwałe napięcie ładowania w określonym algorytmie (a może być i więcej). -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2011-11-04 16:26:03 | |
Autor: DJ | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
Ale przy ustawionym niższym napięciu progu, nielzależnie jaki ustawisz Tak swoja droga to prad ladowania ma znaczenie - im bedzie wyzszy tym szybciej nastapi jego ograniczanie zwiazane z osiagnieciem granicznego napiecia. A czas ladowania przy napieciu nizszym o te kilka dziesiatek V zmieni sie zupelnie nieznacznie. Tym bardziej, ze calkowity ladunek dostarczony przez ladowarke bedzie mniejszy. No to w końcu czy tylko maleje prąd (ale nadal trzyma 14,7V), czy jednak się Algorytm ladowania jest taki, ze utrzymuje zadany prad ladowania do osiagniecia granicznego napiecia (w tym przypadku 14,7V), a potem utrzymuje to napiecie co powoduje, ze prad sobie spada. Po osiagnieciu 10% wyjsciowego pradu ladowania ladowarka sie wylacza, nie laduje dalej, a napiecie na akumulatorze sobie spada. Pozdrawiam Darek |
|
Data: 2011-10-31 18:29:57 | |
Autor: Przembo | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
*Maciek* w wiadomości news:fo3g22hu8h76$.1r90037p88lqx$.dlg40tude.net
napisał(a): 12,5 V bylo po odlaczeniu prostownika od akumulatora. W instrukcji do W uproszczeniu: 12,2 V - akumulator rozładowany 12,5V - akumulator w połowie naładowany 12,8V - akumulator naładowany w pełni W instrukcji do jakiejś Centry sprzed kilku lat było ostrzeżenie by nie przekraczać AFAIR 15,6V, są też ładowarki które do takiego napięcia nie dojdą, masz racje, bądź tu mądry jeśli nie wiadomo jaka ładowarka i jakie to aku :-) Pozdr PS. Jak masz tą instrukcję to sprawdź może czy na pewno tam było 12,5V :-) |
|
Data: 2011-11-03 15:56:07 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Ladowanie akumulatora - co jest grane? | |
W dniu 2011-10-31 18:29, Przembo pisze:
W instrukcji do jakiejś Centry sprzed kilku lat było ostrzeżenie by nie przekraczać AFAIR 15,6V, są też ładowarki które do takiego napięcia nie dojdą, masz racje, bądź tu mądry jeśli nie wiadomo jaka ładowarka i jakie to aku :-) Krótkotrwałe dopuszczalne 15,6-16 przy intensywnym gazowaniu i prądzie końcowym Q/10 czyli np. 5A dla 50Ah. Tak kiedyś zalecano, no ale dziś, ze wzgledu na to intensywne gazowanie, przy bezobsługowych, nie odważył bym się. Zresztą nie tak łatwo znaleźć prostownik który da tyle pradu przy takim napięciu. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|