Ładowanie akumulatora w domu

Data: 2010-08-30 21:07:59
Autor: Grejon
Ładowanie akumulatora w domu
W dniu 2010-08-30 20:38, Kapsel pisze:

- prostownik ma dwie żabki, plus i minus, akumulator też; zakładałem, że
plus ma iść na plus, a minus na minus, ale w instrukcji prostownika stoi,
że minus mam podłączyć do karoserii samochodu; rzecz w tym, że samochód
jest jakieś 2km stąd, gdzie więc wpiąć kabel minus?

Znaczy wyjąłeś akumulator z auta i przytachałeś go do domu? To po prostu - plus do plusa, minus do minusa.

- rozczytałem, że w aku trzeba wykręcać korki, żeby dać ujście gazom, mój
aku wg producenta jest "bezobsługowy wg normy EN"; w sieci piszą trochę
niejasno i nie wiem czy mam rozdłubać naklejki i szukać jakichś korków czy
też ich tam nie ma?

Jeśli nie przeoczysz pierwszych objawów gazowania to nie musisz. Odkręcanie korków ma zapobiec rozsadzeniu akumulatora przez wodór, ale on i tak powinien mieć odgazowanie. Po prostu producent ładowarki napisał w instrukcji wszystko co cię złego może spotkać żebyś mu procesu nie wytoczył ;)

- aku ma 62Ah, prostownik 12A, wg wzoru z instrukcji mam więc 62Ah/12A co
daje jakieś 5 godzin ładowania, dobrze to liczę?

12A to pewnie szczyt sinusoidy więc skutecznego masz tam pewnie coś koło 10. A to i tak będzie spadać w miarę ładowania. Jak masz jakiś woltomierz to podłącz go równolegle i obserwuj napięcie. Po przekroczeniu 15V usłyszysz bulgotanie w aku i to znak że trzeba odłączyć - dalej to tylko gotujesz elektrolit.

Nie, nie jestem elektrykiem ;)

Ja też nie :)

Data: 2010-08-31 13:38:48
Autor: Waldek
Ładowanie akumulatora w domu
12A to pewnie szczyt sinusoidy więc skutecznego masz tam pewnie coś koło 10. A to i tak będzie spadać w miarę ładowania. Jak masz jakiś
O kiedy prąd stały ma sinusoidę
Waldek

Data: 2010-08-31 13:53:57
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 31.08.2010 13:38, Waldek pisze:
12A to pewnie szczyt sinusoidy więc skutecznego masz tam pewnie coś koło 10. A to i tak będzie spadać w miarę ładowania. Jak masz jakiś
O kiedy prąd stały ma sinusoidę

Znając życie pewnie nie będzie stały tylko nieco impulsowy (czy jak to
zwać).

Data: 2010-08-31 14:00:11
Autor: Grejon
W dniu 2010-08-31 13:38, Waldek pisze:
12A to pewnie szczyt sinusoidy więc skutecznego masz tam pewnie coś koło
10. A to i tak będzie spadać w miarę ładowania. Jak masz jakiś
O kiedy prąd stały ma sinusoidę

Niech będzie. Nie sin x tylko |sin x|. W końcu jest prostowany z tego prądu który masz w gniazdku. Mówię o klasycznych prostownikach a transformatorem i mostkiem diodowym.

Data: 2010-08-31 12:57:20
Autor: Wmak
Grejon <grejon83@gazeta.pl> napisał(a):
> O kiedy prąd stały ma sinusoidę

Niech będzie. Nie sin x tylko |sin x|. W końcu jest prostowany z tego prądu który masz w gniazdku. Mówię o klasycznych prostownikach a transformatorem i mostkiem diodowym.

Zbliżone do |sin x| to byłoby napięcie i prąd przy obciążeniu rzeczywistym.
Przy ładowaniu akumulatora takim prostownikiem prąd płynie krótkimi impulsami tylko w momentach, gdy chwilowa wartość napięcia za diodami przekracza aktualną SEM akumulatora, podobnie jak przy prostowniku obciążonym kondensatorem w większości urządzeń elektronicznych.

W parametrach "klasycznych" prostowników samochodowych podaje się nie jakieś wartości skuteczne i chwilowe tylko maksymalną wartość ŚREDNIĄ prądu, jaką może wytrzymać to urządzenie. --

Data: 2010-08-31 15:13:50
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2010-08-31 14:57,  Wmak pisze:

Zbliżone do |sin x| to byłoby napięcie i prąd przy obciążeniu rzeczywistym.

Hehe, zaraz będzie pytanie, czemu akumulator nie jest "rzeczywisty" :)

Przy ładowaniu akumulatora takim prostownikiem prąd płynie krótkimi impulsami
tylko w momentach, gdy chwilowa wartość napięcia za diodami przekracza
aktualną SEM akumulatora

No tak - idzie o prąd. Bardzo słuszna uwaga :)

Data: 2010-08-31 14:23:53
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2010-08-31 14:00, Grejon pisze:
> [...]

Niech będzie. Nie sin x tylko |sin x|. W końcu jest prostowany z tego prądu który masz w gniazdku. Mówię o klasycznych prostownikach a transformatorem i mostkiem diodowym.

:)

Ładowanie akumulatora w domu