Ładowanie baterii laptopa

Data: 2009-08-14 17:52:48
Autor: Radosław Sokół
Ładowanie baterii laptopa
Zosia pisze:
Bardzo proszę o wyjaśnienie co i jak ma wpływ na żywotność
baterii laptopa.

http://www.grush.one.pl/article.php?id=baterie

Data: 2009-08-14 18:19:10
Autor: Zosia
Ładowanie baterii laptopa
Bardzo proszę o wyjaśnienie co i jak ma wpływ na żywotność
baterii laptopa.

http://www.grush.one.pl/article.php?id=baterie

Bardzo dziękuję. Zapoznam się z tym artykułem dokładnie.
Ten artykuł jest sprzed 3 lat, mój laptop ma rok.
Czy w tym czasie instalowane są ciągle takie same baterie?

Data: 2009-08-14 18:39:47
Autor: Radosław Sokół
Ładowanie baterii laptopa
Zosia pisze:
Czy w tym czasie instalowane są ciągle takie same baterie?

Tak.

Data: 2009-08-14 22:52:33
Autor: Adax
Ładowanie baterii laptopa
http://www.grush.one.pl/article.php?id=baterie

Jest tu wiekie oszustwo, cytuję fragment 1-szej strony:
" ....gdy poziom naładowania akumulatora zbliży się do poziomu ostrzeżenia (zazwyczaj około 5% pojemności baterii) podłącz zasilanie sieciowe i naładuj akumulator do pełna. "

Jestem dobrego serca i przeżyłem to na własnej skórze więc moja dobra rada mówi:
absolutnie nie wolno Ci schodizć do 5%!!!
Proponuję max. 20%, jeżeli, chcesz, aby bateria miała swoją 100% pojemność. Ja uwierzyłem tym bzdurom (5%) i w dwóch laptopach 1 mc po zakupie mam kilka procent zużycia baterii.

Data: 2009-08-15 00:03:02
Autor: Skylla
Ładowanie baterii laptopa
[...]
Wątpię, aby to była przyczyna. Po proatu wiele serii baterii jest złej jakości, nawet u renomowanych producentów. W moim Lenovo T61 bateria padła całkowicie po 13 miesiącach. A notebook był używany raczej z głową. Identycznie traktowany tani F_S pracował na baterii ok 2,5 roku.
S.

Data: 2009-08-15 06:53:59
Autor: Adax
Ładowanie baterii laptopa
[...]

No cóż, ja swoją wypowiedź oparłem na faktach, a nie plotkach sprzed kilku lat ;)
Zresztą znawcy tematu wypowiedzieli się też tutaj:
http://www.nhl.pl/index.php?showtopic=20477&hl=

czytaj cały wątek! Nie wchodzę w szczegóły, nie wiem czy kiepska czy nie, ale wiem, że obecnie produkowane chińskie baterie nie cierpią głębokich rozładowań i tyle mam na ten temat! Skoro sam stwierdzasz, że baterie obecnie są słabe, to nie proponuje je rozładowywać do 5 %.

Proponuję sprawdzić zużycie baterii w pierwszych dniach. Ja po zejściu, notabene systemowo ustawionym do 5%, straciłem kilka procent żywotności i to nie teoretycznie, ale praktycznie, bo odczuwam to na czasie pracy baterii.

http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=2&id=2847&BatteryBar+3.1+Build+60

Data: 2009-08-15 09:16:29
Autor: Zosia
Ładowanie baterii laptopa
Zainstalowałam program BatteryBar v.3.1 kompilacja 60.
Podaje zużycie baterii 0,5% z 51830 mWh. To chyba dobrze.

Laptopa mam od 13 miesięcy i właściwie prawie przez cały czas
używania jest podłączony do sieci. Natomiast gdy go wyłączam,
odłączam również sieć.
Bateria była ładowana w sumie kilka razy, raz z powodu rozładowania
baterii laptop się wyłączył (zapomniałam, że nie podłączyłam sieci).
Wg informacji zawartej w http://www.grush.one.pl/article.php?id=baterie
właściwie popełniłam wiele kardynalnych błędów. A jednak wynik jest
chyba dobry.
Muszę jeszcze praktycznie sprawdzić ile naprawdę ta bateria trzyma.
Nigdy do tej pory nie miałam okazji to zrobić. Czy powinnam naładować
ją do 100% czy trochę mniej i jakie programy w tym czasie uruchamiać,
żeby wynik był miarodajny?
Nie używam gier. Laptop służy głównie do Internetu, używania Office'a
i oglądania filmów (nagranych na dysk lub DVD)

Teraz będę laptopa używała częściej bez zasilania. Nie wiem jak i co
mam ustawić żeby nie rozładowywał się poniżej 5%.
Mam w nim możliwość ustawienia procentowo startu i stopu ładowania,
ale po co ustawiać start skoro i tak bez sieci nie zacznie się ładować.
To jest Lenovo R61.

Data: 2009-08-15 09:45:08
Autor: Zosia
Ładowanie baterii laptopa
[...]

 Nigdy do tej pory nie miałam okazji tego zrobić. Czy powinnam naładować
[...]

Dodam jeszcze, że na podstawie godziny, którą zanotowałam wcześniej,
po przeliczeniu, bateria starczy na 2,5 godziny. To strasznie mało.
W obserwowanym czasie (trochę ponad godzinę) tylko zainstalowałam
BatteryBar i uaktualniłam SpyDoctora.

Co mi z dobrych wyników BatteryBar (jeśli dobrze je interpretuję) skoro
bateria wytrzymuje tak krótko.

Data: 2009-08-15 11:44:03
Autor: Zosia
Ładowanie baterii laptopa
Podsumowanie.

Lenovo R61

Zainstalowałam program BatteryBar v.3.1 kompilacja 60.
Pokazuje:
Dostępna pojemność 48 500 mWh z 51 590 mWh.
Czas pracy (100%)    2.32 (godziny)
Zużycie baterii 0,5% z 51 830 mWh.

Czas pracy mnie zasmucił. Wiem, że jest to dosyć duży laptop
i dobrze wyposażony, jednak tak słabego wyniku się nie spodziewałam.
Nie sądzę, żeby BatteryBar źle pokazywał, bo starałam się dzisiaj
zanotować czas i stan naładowania i też mi wyszło 2,5 godziny.
A robiłam w tym czasie niewiele - zainstalowałam BatteryBar i
zaktualizowałam SpyDoctora. To chyba nie są zbyt wymagające
operacje.

Do tej pory używałam Plan Zasilania : Zrównoważony.
Teraz zmieniłam na Oszczędny i spodziewałam się, że wskazanie
BatteryBar co do czasu pracy baterii się zmieni, ale pozuje nadal
2.32 godziny.

Tego laptopa mam od 13 miesięcy i właściwie prawie zawsze podczas
używania jest podłączony do sieci.
Natomiast gdy go wyłączam, odłączam również sieć (przede wszystkim
dlatego, że zasilacz bardzo się grzeje).
Bateria była ładowana w sumie kilka razy, raz z powodu rozładowania
baterii laptop się wyłączył (zapomniałam, że nie podłączyłam go do sieci).

Teraz będę go używała częściej bez zasilania z sieci i stąd moje pytanie
o to co i jak wpływa na żywotność baterii.

Przeczytałam artykuł http://www.grush.one.pl/article.php?id=baterie,
ale przyznam się, że dla mnie nie jest łatwy. Jest tam kilka razy napisane
to samo, tylko trochę inaczej.
Jestem tym wszystkim skołowana. Może naiwnie, ale myślałam, że wskazówki
na temat odpowiedniego użytkowania baterii będą prostsze, a przede wszystkim
bardziej jednoznaczne.

Data: 2009-08-15 19:38:42
Autor: Zosia
Ładowanie baterii laptopa - do Adaxa
Adax, czy mógłbyś skomentować poniższe informacje, które podałam
we wcześniejszej wiadomości, szczególnie wyniki programu BatteryBar?

Podsumowanie.

Mam Lenovo R61

Data: 2009-08-18 10:53:52
Autor: de Fresz
On 2009-08-15 19:38:42 +0200, "Zosia" <Z@osia.pl> said:

Czas pracy (100%)    2.32 (godziny)
Zużycie baterii 0,5% z 51 830 mWh.

Czas pracy mnie zasmucił. Wiem, że jest to dosyć duży laptop
i dobrze wyposażony, jednak tak słabego wyniku się nie spodziewałam.

AFAIK to zupełnie normalny wynik, jak na dużego laptopa. Wiele modeli w _rzeczywistości_ nie zbliża się nawet do tego.
Zadbaj o podstawową higienę przedłużenia pracy na baterii - zmniejsz podświetlanie ekranu do minimum w jakim da się pracować, jeśli nie używasz - wyłącz wifi i sinozębego, nie zostawiaj płyty w napędzie, etc. Te proste zabiegi pozwalają często na wydłużenie czasu pracu o 20-40%.

de Fresz

Data: 2009-08-18 06:09:18
Autor: mate
On 18 Sie, 10:53, de Fresz <defr...@nospam.o2.pl> wrote:

używasz - wyłącz wifi i sinozębego, nie zostawiaj płyty w napędzie,

Och, "sinozęby" - tego nie znałem... Doskonałe! :)

--
mate.

Data: 2009-08-15 10:11:10
Autor: Radosław Sokół
Ładowanie baterii laptopa
Adax pisze:
No có?, ja swoj? wypowied1/4 opar^(3)em na faktach, a nie plotkach sprzed kilku lat ;)
Zreszt? znawcy tematu wypowiedzieli sie^ te? tutaj:
http://www.nhl.pl/index.php?showtopic=20477&hl=

Skąd wiesz, że to są *znawcy*?

Poziom 5% jest daleki od pełnego rozładowania baterii. Chroni
przed tym elektronika baterii. Rozładowanie baterii do poziomu
5% na pewno stanowi dla niej zdecydowanie mniejsze obciążenie,
niż stałe naładowanie na 75% na przykład.

ale wiem, ?e obecnie produkowane chin~skie baterie nie cierpi? g^(3)e^bokich roz^(3)adowan~ i tyle mam na ten temat! Skoro sam stwierdzasz, ?e baterie obecnie s? s^(3)abe, to nie proponuje je roz^(3)adowywa? do 5 %.

Głębokie rozładowanie to rozładowanie, przy którym elektro-
nika baterii zwracałaby ujemne poziomy naładowania. Nawet
przy 0% w baterii jest jeszcze całkiem spory ładunek!

Brak pełnych cykli rozładowania-ładowania może spowodować
brak kalibracji elektroniki baterii, a więc idiotyczne wska-
zania pojemności i brak wiarygodnej informacji o zużyciu.

PS. Włącz MIME, bo wysyłasz śmieci.
     http://www.grush.one.pl/mime/

Data: 2009-08-15 12:15:24
Autor: Piotrek
Ładowanie baterii laptopa
W moim Lenovo T61 bateria padła całkowicie po 13 miesiącach. A notebook był używany raczej z głową.

moja obecna T61 po 18 mies pracy wskazuje jakies 80-85 % "pojemnosci", trzyma od 2-3 godz przy wlaczonym oszczedzaniu energi i troche rozjasnionym ekranie + najczesciej WiFi.
wynik moze nie jest jakis super ale malo wdzieczne warunki do pracy ma moja bateria, 90% na zasialaczu, od czasu do czasu rozladowania do 60-70 % i znowu pod zasilacz.

baterie w T60 padly po okolo 2,5- 3 latach uzytkownia ale to tak definitywnie padly czyli przestaly trzymac wogole, cykli ladowania mialy roznie od 300-450 jesli mnie pamiec nie myli

--
pzdr
piotrek

Data: 2009-08-15 10:32:52
Autor: Radosław Sokół
Ładowanie baterii laptopa
Adax pisze:
Proponuje^ max. 20%, je?eli, chcesz, aby bateria mia^(3)a swoj? 100% pojemno??. Ja uwierzy^(3)em tym bzdurom (5%) i w dwóch laptopach 1 mc po zakupie mam kilka procent zu?ycia baterii.

Bo masz *wiarygodny* pomiar w ten sposób. Gdybyś nie rozła-
dowywał baterii do tych 5% to byś miał tak samo zużytą ba-
terię, ale byś o tym *nie wiedział*, bo elektronika baterii
przeprowadza kalibrację i ocenę zużycia jedynie przy peł-
nych cyklach rozładowania-ładowania.

Data: 2009-08-15 12:11:52
Autor: Piotrek
Ładowanie baterii laptopa
[...]

dlatego zaleca sie robienie co jakis czas resetu.
pelne naladowanie,rozladowanie i ponowne naladowanie, dzieki temu elektronika sie kalibruje i wskazania sa blizsze prawdy.
kazdy soft zarzadzajacy bateria w notebookach powinien miec taka opcje wiec wystarczy z niej skorzystac od czasu do czasu.

--
pzdr
piotrek

Data: 2009-08-15 13:19:04
Autor: Zosia
Ładowanie baterii laptopa
kazdy soft zarzadzajacy bateria w notebookach powinien miec taka opcje wiec wystarczy z niej skorzystac od czasu do czasu.

Piszesz, że używasz Lenovo. Możesz napisać jak uruchomić taki soft?

Data: 2009-08-15 16:33:37
Autor: Piotrek
Ładowanie baterii laptopa
Piszesz, że używasz Lenovo. Możesz napisać jak uruchomić taki soft?

standardowy jaki byl z Lenovo, kliknij na ikonie bateri na pasku(tej zielonej ikonie od softu Lenovo a nie od standardowejwindowsowej)  daj tryb zaawansowany i znajdziesz gdzies tam info o resecie :)

--
pzdr
piotrek

Data: 2009-10-11 15:53:53
Autor: Radosław Sokół
Ładowanie baterii laptopa
Piotrek pisze:
kazdy soft zarzadzajacy bateria w notebookach powinien miec taka opcje wiec wystarczy z niej skorzystac od czasu do czasu.

Nie trzeba softu. Mikrokontroler w baterii sam sobie to
przeliczy, wystarczy wykonać pełne rozładowanie (do odcię-
cia przez elektronikę) i pełne ładowanie baterii.

Data: 2009-08-17 17:58:24
Autor: tg
Ładowanie baterii laptopa
"Adax" <Adax_Tnij@op.pl> wrote in message news:h64iq9$fjl$1news.onet.pl...
Jestem dobrego serca i przeżyłem to na własnej skórze więc moja dobra rada mówi:
absolutnie nie wolno Ci schodizć do 5%!!!

brednia, mozna schodzic nawet do zera, pod warunkiem ze sie ja w jakims
sensownym czasie (dni) doladuje a nie zostawi nienaladowana

elektronika w bateriach nie dopuszcza do glebokiego rozladowania, a
zero procent oznacza ze bateria nie zapewni dalszej pracy laptopa bez
*potencjalnego* wlasnego uszkodzenia a nie ze bateria jest faktycznie
rozladowana do zera

wszystkie teorie co do pojedynczych sztuk traktowanych tak a nie inaczej
to mozna sobie (cytujac klasyka) "w dupe miedzy bajki wlozyc"

sens bylby porownywac dziesiatki czy setki takich samych baterii uzywanych
na kilka sposobow, inaczej jest od cholery zmiennych w stylu - temperatura,
ilosc cykli pracy, producent ogniw, ustawienia elektroniki sterujacej,
prad ladowania, itd. itp.

to ze komus zdazylo sie tak a nie inaczej swiadczy o niczym, jedyna rzecza
ktora warto przeczytac sa datasheety producenta ogniw i zalecenia producenta
baterii a nie teorie zwykle i spiskowe anonimowych internautow

a co do szczegolu - laptopa uzywa sie tak jak sie potrzebuje, w koncu po
to jest to komputer przenosny, a wydanie 200-300 zlotych raz na 3-4 lata
jak bateria padnie na amen to nie koniec swiata

Ładowanie baterii laptopa