Ładowanie lapusia

Data: 2017-07-22 23:50:20
Autor: Smok Eustachy
Ładowanie lapusia
Witam,
Czy lepiej zasilacz najpierw podpiąć do lapusia czy do prądu?
A czy mozna wysadzić lapusia źle wpinając kabel zasilający?

Data: 2017-07-23 13:32:04
Autor: ąćęłńóśźż
Ładowanie lapusia
Do prądu.
W chwili podłączania 230 VAC może nastąpic impuls na wyjściu DC.

-- -- -
Czy lepiej zasilacz najpierw podpiąć do lapusia czy do prądu?

Data: 2017-07-23 14:19:28
Autor: PiteR
Ładowanie lapusia
Smok Eustachy pisze tak:

Witam,
Czy lepiej zasilacz najpierw podpiąć do lapusia czy do prądu?

Instrukcje podają, że najpierw podłącza się obciążenie do zasilacza czyli w tym przypadku laptop a potem 230v.

Ale ludzie i tak robią na odwrót, mają podłączone zasilacze gdzieś pod biurkiem, za szafą i nie chce im się schylać. Wypinają i wpinają tylko wtyczkę przy laptopie.

Przy wetknięciu następuje udarowe obciążenie ładowaniem
przy wypięciu odbicie rozprężenie jak uwolniona sprężyna. Szkodzi to głównie zasilaczowi a nie lapusiowi ;)

Wypinanie wpinanie 230v to jak zwykłe wyłączenie prądu przez elektrownię. Zasilacz jest na to zaprojektowany.

A czy mozna wysadzić lapusia źle wpinając kabel zasilający?

raczej ciężko :)

--
Piotrek

Let me see your war face.

Data: 2017-07-23 16:37:28
Autor: ąćęłńóśźż
Ładowanie lapusia
Nigdy nie zauważyłem iskry na wtyczce DC do lapka, a wtyczka AC wtykana do gniazdka iskrzy...

-- -- -
Przy wetknięciu następuje udarowe obciążenie ładowaniem przy wypięciu odbicie rozprężenie jak uwolniona sprężyna.

Data: 2017-07-24 13:02:53
Autor: Adam
Ładowanie lapusia
W dniu 2017-07-23 o 16:37, ąćęłńóśźż pisze:
Nigdy nie zauważyłem iskry na wtyczce DC do lapka, a wtyczka AC wtykana do gniazdka iskrzy...

Zapomniałeś o napięciu i o istnieniu kondensatorów.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-07-24 13:16:11
Autor: ąćęłńóśźż
Ładowanie lapusia
W dajmy na to samochodzie nie masz ani "napięcia" przy 12 voltach, ani kondensatorów - a iskrzy.
IMHO w lapkach jest "miękki start" ładowania po stronie DC (szczególnie jeśli jest trzeci pin kontrolny/sterujący), ale oczywiście mogą byc różne modele.

-- -- -
Zapomniałeś o napięciu i o istnieniu kondensatorów.

Data: 2017-07-24 17:17:39
Autor: Adam
Ładowanie lapusia
W dniu 2017-07-24 o 13:16, ąćęłńóśźż pisze:
[...]

Ale tam już jest duży prąd.

Natomiast co jakiś czas klient przytarabani się z jakimś lapkiem i zdarza mi się widywać takie mocno iskrzące podczas podpinania wtyku do laptopa. I nie wynika to z uszkodzonego gniazda. Natomiast jest ich raczej niewiele i to jakieś starsze.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-07-25 13:38:05
Autor: jedrek
Ładowanie lapusia
"ąćęłńóśźż" news:ol2c8a$v5t$2node2.news.atman.pl
a wtyczka AC wtykana do gniazdka iskrzy...

W wyniku tego, że większość dostępnych na rynku zasilaczy impulsowych to złom.
Czy to do zasilania laptotów, nawigacji czy taśm ledowych, itp. 90% złom!
Producentom krzakom zasypujących rynek złomem (nawet firmowe zasilacze asus też tak gówniano są wykonane) żal d... ściska wstawić szeregowo na linii zasilania 230V~ termistor rozruchowy, który eliminuje tą spawarkę przy włączaniu wtyczki do gniazdka.
Termistor taki to koszt w detalu 1-2zł i zasilacz nie przeżywa stresu rozruchowego, gdzie w ułamku sekundy walą prądy po kilkadziesiąt  jak nie set amperów ładujące główny kondensator elektrolityczny do 310V i spawarka na gniazdku gotowa gdy brak takowego termistora. Kiedyś piękne niklowane końcówki wtyczki sieciowej po kilku miesiącach całe osmolone od tych pieprzonych małych "piorunków".

Data: 2017-07-25 23:48:20
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ładowanie lapusia

"jedrek" 59772da3$0$37557$b1db1813$fc1cfe20@news.astraweb.com

Termistor taki to koszt w detalu 1-2zł i zasilacz nie przeżywa stresu

Za cały zasilacz (5 V 2 A) zapłaciłem 2 pln w Auchan.

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-26 12:14:16
Autor: Adam
Ładowanie lapusia
W dniu 2017-07-25 o 13:38, jedrek pisze:
[...]

Robiłeś statystykę?

Producentom krzakom zasypujących rynek złomem (nawet firmowe zasilacze
asus też tak gówniano są wykonane) żal d... ściska wstawić szeregowo na

Asus i "firmowe" - no cóż, mam inne zdanie ;)
Mam karton z asusowymi laptopami, nie nadającymi się do naprawy. Klienci nawet nie chcą tego czegoś odbierać.
Ale faktem jest, że Asus stara się, i niektóre serie, zwłaszcza gamingowe, miewają naprawdę dobre parametry.

linii zasilania 230V~ termistor rozruchowy, który eliminuje tą spawarkę
przy włączaniu wtyczki do gniazdka.

Czy Ty aby na pewno wiesz, co to jest termistor i w jakich aplikacjach się go używa?

Termistor taki to koszt w detalu 1-2zł i zasilacz nie przeżywa stresu
rozruchowego, gdzie w ułamku sekundy walą prądy po kilkadziesiąt  jak
nie set amperów ładujące główny kondensator elektrolityczny do 310V i

Gdzie ty w małych zasilaczach widziałeś takie elektrolity?
I co znaczy "główny"?

spawarka na gniazdku gotowa gdy brak takowego termistora. Kiedyś piękne

Raczej rezystor, sporo zresztą razy tańszy od termistora.

niklowane końcówki wtyczki sieciowej po kilku miesiącach całe osmolone
od tych pieprzonych małych "piorunków".

A po co wypinać co chwilę zasilacz?

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-07-26 11:31:17
Autor: Dominik Ałaszewski
Ładowanie lapusia
Dnia 26.07.2017 Adam <a.g@poczta.onet.pl> napisał/a:

linii zasilania 230V~ termistor rozruchowy, który eliminuje tą spawarkę
przy włączaniu wtyczki do gniazdka.
Czy Ty aby na pewno wiesz, co to jest termistor i w jakich aplikacjach się go używa?

(..)

spawarka na gniazdku gotowa gdy brak takowego termistora. Kiedyś piękne

Raczej rezystor, sporo zresztą razy tańszy od termistora.

No, tuś Waść zabłysnął...

Data: 2017-07-27 15:37:16
Autor: Adam
Ładowanie lapusia
W dniu 2017-07-26 o 13:31, Dominik Ałaszewski pisze:
[...]

Pewnie porównuję przysłowiowe gruszki z jabłkami, ale jak ostatnio coś szukałem, to termistor kosztował niewiele mniej od 100 szt. rezystorów SMD na taśmie.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-07-27 15:36:18
Autor: Dominik Ałaszewski
Ładowanie lapusia
Dnia 27.07.2017 Adam <a.g@poczta.onet.pl> napisał/a:

No, tuś Waść zabłysnął...

Pewnie porównuję przysłowiowe gruszki z jabłkami, ale jak ostatnio coś szukałem, to termistor kosztował niewiele mniej od 100 szt. rezystorów SMD na taśmie.

Błysnąłeś nie znajomością cen, a właśnie aplikacji.

Pierwszy link z wyszukiwarki:
http://www.cyfronika.com.pl/iark3p1_ctr.htm

A tak BTW: co miałby wg Ciebie dawać rezystor (nie termistor) szeregowo w zasilaniu?

Data: 2017-07-27 20:16:32
Autor: Adam
Ładowanie lapusia
W dniu 2017-07-27 o 17:36, Dominik Ałaszewski pisze:
[...]

Dziękuję, masz rację, zarówno Ty jak i Jędrek.

Ja myślałem o podparciu elektrolitu oporem, bo tak widywałem. Oczywistym jest, że o szeregowym rezystorze w przypadku zasilacza impulsowego nie może być mowy.
Aczkolwiek widywałem już chińskie "zasilacze" samochodowe do konkretnego urządzenia, składające się głównie z opornika.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-07-28 06:23:53
Autor: Dominik Ałaszewski
Ładowanie lapusia
Dnia 27.07.2017 Adam <a.g@poczta.onet.pl> napisał/a:

Dziękuję, masz rację, zarówno Ty jak i Jędrek.

Piwo dla tego pana! Przyznać się do błędu, zamiast iść
w zaparte- obecnie rzadka rzecz.

Ja myślałem o podparciu elektrolitu oporem, bo tak widywałem. Oczywistym

Masz na myśli tzw. bleeder?
To cokolwiek innego, opornik równolegle z elektrolitem, to po to, by ten nie pozostawał naładowany po wyłączeniu (głównie z powodów bezpieczeństwa).
Aczkolwiek widywałem już chińskie "zasilacze" samochodowe do konkretnego urządzenia, składające się głównie z opornika.

Chińczycy w ogóle to zdolni ludzie.

Data: 2017-08-01 03:19:38
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ładowanie lapusia

"Dominik Ałaszewski" olel9p$80n$1@node1.news.atman.pl

Chińczycy w ogóle to zdolni ludzie.

Porównaj produkcję Chińczyków z produkcją Polaków. :)

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-08-01 03:31:01
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ładowanie lapusia

"Dominik Ałaszewski" old19i$nh3$1@node1.news.atman.pl

A tak BTW: co miałby wg Ciebie dawać rezystor
(nie termistor) szeregowo w zasilaniu?

Niemal ;) to samo co termistor -- ograniczy prąd, ;)
gdyż po nagrzaniu się zwiększy swój opór. (termistor po
nagrzaniu się -- zmniejszy; dlatego warto chronić żarówki
termistorami wpiętymi szeregowo; lampowe telewizory
zwykle/zawsze miały takie zabezpieczenia)

BTW -- sypią się mi żarówki H7...
Na oko nie ma w nich niczego ciekawego,
jeśli chodzi o reflektor, odbłyśnik itp...
Czy tedy ;) wstawienie LEDkowego odpowiednika
H7 da pożądany snopek światła?...

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-08-01 10:11:41
Autor: Adam
Ładowanie lapusia

[...]

Nie ma jeszcze na tyle wydajnych, aby zastąpiły.
Są o odpowiedniej mocy, ale źródło światła inaczej ukształtowane i większe niż żarnik w H7, więc  reflektor z H7 LED świeci gdzie popadnie.

Sporo informacji i testów znajdziesz na forum swiatelka.pl

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-08-01 13:00:50
Autor: Adam
Ładowanie lapusia
W dniu 2017-08-01 o 10:11, Adam pisze:
(...)
BTW -- sypią się mi żarówki H7...
(...)
Sporo informacji i testów znajdziesz na forum swiatelka.pl

Zapomniałem o jeszcze jednej rzeczy.
Można zostawić tradycyjne żarówki (z włóknem wolframowym), ale je popchnąć przez układ miękkiego startu - wtedy będą znacznie dłużej żyć.
Analogicznie do startu przez termistor. Tyle, że termistor, aby ponownie zadziałać, musi ostygnąć - stąd też nie nadaje się do oświetlenia samochodowego.

Bywają takie układy zarówno samochodowe (wersje 12 i 24V) jak i sieciowe (230V). Ewentualnie można sobie samemu wykonać.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-08-05 14:15:44
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ładowanie lapusia

"Adam" olpn12$hm2$1@usenet.news.interia.pl

[...]

Dlaczego nie nadaje się?

Data: 2017-07-26 19:06:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ładowanie lapusia

"Adam" ol9q1o$8c3$1@usenet.news.interia.pl

Mam karton z asusowymi laptopami, nie nadającymi się do naprawy. Klienci

Możesz napisać, co w nich popsuło się?

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-08-01 03:31:19
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ładowanie lapusia

"Adam" ol9q1o$8c3$1@usenet.news.interia.pl

Mam karton z asusowymi laptopami, nie nadającymi się
do naprawy. Klienci nawet nie chcą tego czegoś odbierać.

Ja bym odebrał. ;) Potrzebne mi:

 - RAMki 2 GB DDR2 SO-DIMM
 - klawisze do klawiatury
 - HDD
 - mikrowłączniki

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-08-01 10:14:57
Autor: Adam
Ładowanie lapusia

[...]

Wyjęte wszystko, co się nadawało do dalszej eksploatacji, poszło do klientów.
Natomiast "złomy" wywiozłem do domu, do rodziców.
Przewiduję być tam około połowy września, to popatrzę.

RAMki do jakiego chipsetu potrzebujesz? Może coś mam.
HDD - jaki?

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2017-08-05 16:33:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ładowanie lapusia

"Adam" olpda1$u2t$1@usenet.news.interia.pl

[...]

Zobaczę i napiszę, ale IMO każda RAMka
(SO-DIMM DDR2 2 GB) będzie pasowała.
(o ile w wypadku DDR2 też nazywa się
to SO-DIMM)

Potrzebne mi 3 takie -- jedna do atomowego netbooka
i dwie do notebooka -- tam chodziłyby w DC.

BTW -- poraża mnie ,,postęp''. Ten notebook (kupiony
bodajże w połowie sierpnia 2008 roku) jest niewiele
słabszy od laptopa z i5 7200U, z którego teraz korzystam.

HDD - jaki?

Tani 2.5".

-=-

BTW notebooka z atmowym napędem -- brak tam nie tylko VT-d,
ale i/nawet VT-x, ale VBox (wcześniejsza wersja) na nim
chodzi niewiele gorzej niż na i5 7200U...

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-23 16:39:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ładowanie lapusia

"PiteR" XnsA7BB91B7A98D0PanElektronik@localhost.net

Wypinanie wpinanie 230v to jak zwykłe wyłączenie prądu przez
elektrownię. Zasilacz jest na to zaprojektowany.

Pomiędzy elektrownią a Tobą jest masa pośredników -- nie tylko
finansowych. ;)

A czy mozna wysadzić lapusia źle wpinając kabel zasilający?

raczej ciężko :)

Co najwyżej akumulator? ;)

-=-

IMO czasy delikatności użytkowej minęły bezpowrotnie -- ludzie
nie kupią szmelcu psującego się z byle powodu. :)

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-23 22:22:27
Autor: PiteR
Ładowanie lapusia
Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

A czy mozna wysadzić lapusia źle wpinając kabel zasilający?

raczej ciężko :)

Co najwyżej akumulator? ;)

Jak sobie to pan wyobraża? "źle wpinając kabel zasilający" ;)

Nie da się źle wpiąć kabla.

--
Piotrek

Let me see your war face.

Data: 2017-07-24 11:14:02
Autor: t-1
Ładowanie lapusia
W dniu 2017-07-23 o 23:22, PiteR pisze:
Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

A czy mozna wysadzić lapusia źle wpinając kabel zasilający?

Nie da się źle wpiąć kabla.

Silny da radę.
Na przykład wciskając wtyczkę zasilacza do portu USB lub
HDMI.

-- -
Ta wiadomoĹ>Ä? e-mail zostaĹ,a sprawdzona pod kÄ...tem wirusĂłw przez oprogramowanie AVG.
http://www.avg.com

Data: 2017-07-24 11:36:54
Autor: ąćęłńóśźż
Ładowanie lapusia
Najłatwiej wchodzi do PS/2 ;-)

-- -- -
Na przykład wciskając wtyczkę zasilacza do portu USB lub HDMI.

Data: 2017-07-25 00:52:03
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ładowanie lapusia

"t-1" ol4doq$c5m$1@node1.news.atman.pl

A czy mozna wysadzić lapusia źle wpinając kabel zasilający?

Nie da się źle wpiąć kabla.

Silny da radę.

Mam rozwalone zasilające gniazdo w lapku. :)
Mam za dużo sił? :)

-=-

"PiteR" XnsA7BBE39AAE1F1PanElektronik@localhost.net

Co najwyżej akumulator? ;)

Jak sobie to pan wyobraża? "źle wpinając kabel zasilający" ;)

Postawiłem emotkę z przymrużeniem oka.

-=-

Wpinam jak popadnie -- nie mogę być niewolnikiem urządzenia.

--
  _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
 (,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'     ., ; o.'  http://eneuel.w.duna.pl  '.O_'

Data: 2017-07-25 19:29:47
Autor: PiteR
Ładowanie lapusia
Eneuel Leszek Ciszewski pisze tak:

Jak sobie to pan wyobraża? "źle wpinając kabel zasilający" ;)

Postawiłem emotkę z przymrużeniem oka.

Przepraszam niedowidzę bez lekuleli ;)

--
Piotrek