Łańcuch 8 biegów (KMC X8.99 czy X8.93)

Data: 2014-04-16 19:42:54
Autor: Michał Zorik
Łańcuch 8 biegów (KMC X8.99 czy X8.93)
Witajcie

Składam nowy rower i stanąłem przed wyborem łańcucha do kasety 8 biegów.

Moje typy to:
KMC X8.99 (~75zł) http://kmcchain.us/chain/x8-99/
KMC X8.93 (~50zł) http://kmcchain.us/chain/x8-93/
Shimano CN-HG91 (~70zł, ale bez spinki, ze spinką +~13zł)

Pytanie 1:
KMC czy Shimano?
W przypadku KMC, sprzedawcy piszą, że jest to klasa HG90 Shimano.
Czy można temu wierzyć?
Ponadto Shimano CN-HG91 nie ma wewnętrznych ogniw niklowanych:
http://www.roweroteka.pl/_var/gfx/c3a981626c1495310c99b8fc587e298c.jpg

Pytanie 2:
Jeśli KMC, to X8.93 czy X8.99?
Warto dopłacić do niklowanych ogniw wewnętrznych?
W cenie dwóch 99, miałbym trzy sztuki 93.
Czy zyskiem jest tylko większa odporność na korozję?

Dotychczas jeździłem na zestawie kaseta Shimano XT (CS-M737) + 3x
łańcuch Shimano IG90. Zrobiłem na tym 14kkm i myślę, że do 20kkm ten
zestaw dociągnie. Muszę przyznać, że te łańcuchy były piekielnie mocne (to grupa XTR zresztą). Nieprównywalnie mocniejsze niż IG70, który był tylko oczko niżej od
IG90. WIPPERMANN CONNEX 804 to przy nich plastelina. Nie wiem jak 808, bo go akurat nie miałem (też jest w pełni niklowany jak KMC X8.99). Jakoś jestem do Wippermanna zrażony. Może niesłusznie i warto wziąć pod uwagę 808?

Jest jeszcze WIPPERMANN CONNEX 8sX, ale za cenę 200zł można mieć prawie trzy sztuki KMC X8.99/WIPPERMANN 808 i wątpię, aby jeden 8sX okazał się od nich razem wziętych wytrzymalszy.

Jest jeszcze SRAM PC68 (~75zł)...

Zatem - co począć? :)

Michał Zorik

Data: 2014-04-16 12:20:44
Autor: Ignac
Łańcuch 8 biegów (KMC X8.99 czy X8.93)

Sk�adam nowy rower i stan��em przed wyborem �a�cucha do kasety 8 bieg�w.

A jakie elementy tego napędu:imię i nazwisko?

ToMasz Ci dobrze napisał.A jak nie to bierz złoty.
Potrzebujesz generalnie łańcuch o szerokości 7,3 mm do napędu 8x. Z KMC które wymieniłeś jest jeszcze kilka,patrz tabela:

 X8.99 SILVER  6,7,8  1/2" X 3/32" 7,3 mm kompatybilny z napędami:
3*6,3*7, 3*8    X8.93 SILVER  6,7,8  1/2" X 3/32" 7,3 mm kompatybilny z napędami:
3*6,3*7, 3*8   Z8XRB
  6,7,8  1/2" X 3/32" 7,3 mm kompatybilny z napędami:
3*6,3*7, 3*8    Z8RB  6,7,8  1/2" X 3/32" 7,3 mm kompatybilny z napędami:
1*6,2*6,3*6,3*7, 3*8   Z8S  6,7,8  1/2" X 3/32" 7,3 mm kompatybilny z napędami:
1*6,2*6,3*6,3*7, 3*8    Z8  6,7,8  1/2" X 3/32" 7,3 mm kompatybilny z napędami:
1*6,2*6,3*6,3*7, 3*8

Data: 2014-04-17 20:07:03
Autor: Michał Zorik
Ignac napisał w wiadomości:

A jakie elementy tego napędu:imię i nazwisko?

Patrz post odpowiadający ToMaszowi.

ToMasz Ci dobrze napisał.A jak nie to bierz złoty.

Ten pierwszy z listy?
http://www.kmcchain.eu/products-single_speed-3_32_hi_performance

Potrzebujesz generalnie łańcuch o szerokości 7,3 mm do napędu 8x.

To wiem. Nie jestem laikiem ;)

Z KMC które wymieniłeś jest jeszcze kilka,patrz tabela:

Interesują mnie najmocniejsze na jakie mnie stać. Wymieniłem je.
Seria Z8, jako podstawowa odpada.

Michał Zorik

Data: 2014-04-16 12:37:05
Autor: Ignac
W dniu środa, 16 kwietnia 2014 19:42:54 UTC+2 użytkownik Michał Zorik napisał:

Sk�adam nowy rower i stan��em przed wyborem �a�cucha do kasety 8 bieg�w.

A jakie elementy w tym napędzie,imię i nazwisko?
W uzupełnieniu ToMasza,potrzebujesz generalnie łańcuch o szerokośći
7,1 do 7,3 mm do napędu 8x.Wybież taki który ma pełne sworznie,
a nie "rurki".W KMC oprócz tych które wymieniłeś są jeszcze takie:

Data: 2014-04-17 20:07:08
Autor: Michał Zorik
Ignac napisał w wiadomości:

Wybież taki który ma pełne sworznie, a nie "rurki".

A jak jest w KMC X8.99/X8.93?

Michał Zorik

Data: 2014-04-16 21:05:59
Autor: ToMasz
W dniu 16.04.2014 19:42, Michał Zorik pisze:
Witajcie

Składam nowy rower i stanąłem przed wyborem łańcucha do kasety 8 biegów.
powinien wystarczyć hg40
Moje typy to:
są kilka klas wyżej i niestety drożej. zastanów się czy warto. jaką masz kasete?

Pytanie 1:
KMC czy Shimano?
w tanich łańcuchach - bez różnicy

Warto dopłacić do niklowanych ogniw wewnętrznych?
W cenie dwóch 99, miałbym trzy sztuki 93.
Czy zyskiem jest tylko większa odporność na korozję?
dobre pytanie. jeśli odporność na korozje przenosimy na powłokę, to raz że kosztuje, dwa sugeruje że podstawowy materiał jest gorszej jakości. bez innych przesłanek nie pakowałbym się w łańcuchy z powłoką.

Dotychczas jeździłem na zestawie kaseta Shimano
czyli sam masz dobre doświadczenia. może powiel to co się sprawdziło?
Zatem - co począć? :)
ja bym dobrał najtańszy działający z tą a nie inną kasetą i często zmieniał łańcuchy. Chyba że kochasz twarde przełożenia i rwiesz...
ToMasz

Data: 2014-04-17 20:06:51
Autor: Michał Zorik
ToMasz napisał w wiadomości:

Składam nowy rower i stanąłem przed wyborem łańcucha
do kasety 8 biegów.

powinien wystarczyć hg40

Skłaniam się ku opcji, że na łańcuchu nie oszczędzam (w granicach
przyzwoitości).

są kilka klas wyżej i niestety drożej. zastanów się czy warto.
jaką masz kasete?

I o to chodzi, żeby były kilka klas wyżej. Mam parę w nogach :)

Kasety jeszcze nie mam. Z chęcią nabyłbym ponownie 8-kę XT. Na ebayu są
dotępne, ale w chorych cenach ~300zł. Obecnie wybór sprowadza się więc
do SRAM PG830/850 i Shimano Alivio HG51. Z tego co zdążyłem się
zorientować są to równoważne klasy kaset. Niczego lepszego obecnie się
nie kupi. Jest jeszcze 8-biegowy Sunrace. Tak więc XT za >300zł kontra
Alivio HG51 za 50zł. W cenie jednej mam 6 sztuk drugiej, więc nie ma
sensu, bo na pewno te 6 sztuk Alivio przejedzie więcej niż jedna XT.

Pytanie 1:
KMC czy Shimano?

w tanich łańcuchach - bez różnicy

Pytam czy Shimano CN-HG91, czy KMC X8.99.

[...]

A może jest to po prostu ten sam materiał, tylko niklowany?

Dotychczas jeździłem na zestawie kaseta Shimano

czyli sam masz dobre doświadczenia.
może powiel to co się sprawdziło?

Bardzo chętnie, tylko, że...
Łańcucha IG90 już nie kupię za 50zł tak jak kupowałem kiedyś (i oile w
ogóle go kupię). A kupuję od razu 3 sztuki. Kaseta Shimano XT (CS-M737)
jest w cenie zaporowej (>300zł) i jej zakup mija się z celem mając dość
dobry produkt jak ALivio HG51 w 1/6 ceny kasety XT.

Zatem - co począć? :)

ja bym dobrał najtańszy działający z tą a nie inną kasetą i często
zmieniał łańcuchy. Chyba że kochasz twarde przełożenia i rwiesz...

Kupuję 3 najmocniejsze łańcuchy i zmieniam cyklicznie.
O kasecie pisałem - obecnie nie ma nic leszpego niż wspomniane.
Taką metodą nawet starą kasetę STX-RC doprowadziłem do wyniku 12kkm i
jeszcze nie było zmartwień. A zmieniłem i tak cały rower.

Michał Zorik

Data: 2014-04-17 12:36:47
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 17 kwietnia 2014 20:06:51 UTC+2 użytkownik Michał Zorik napisał:

> powinien wystarczyć hg40
Dokładnie,lub hg 50,góra,różnice w przebiegach symboliczne,nie adekwatne do ceny.
Nie ma klasyfikacji jakościowej łańcuchów ,jest tylko marketingowa,
więc trzymaj się powyższego wyboru i kaseta Shimano HG51,jakie masz jeszcze wątpliwości.Te komponenty,na których niby chcesz oprzeć
budowę,to jakieś starocie sprzed 10lat,jak były dobre trzeba było się
obkupić na zapas (ja tak robię),w końcu wszystko się kiedyś zużyje.
A ponadto,gdybyś chciał jeździć na twardych przełożeniach i do tego
bez kadencji,to żaden napęd tego nie wytrzyma.
Przebiegi,które osiągasz na napędzie są optymalne,więc nie łudz się,
że skonfigurujesz cudowny napęd który osiągnie np.30,czy 50 kkm.
Co do łańcuchów KMC,jeżeli Twoja "psyche" lepiej się poczuje,to masz:

http://rower242628.pl/p/105/1769/kmc-x8-99-silver-lancuch-8v-6-7-8-rzedowe-lancuchy-czesci.html

A co do metodologii konfigurowania napędu,to co najmniej oryginalna,
bo gdzie cała reszta,no chyba że ta reszta,to ta co w rowerze,ale
wtedy nie mów,że składasz nowy rower.

Data: 2014-04-24 02:52:30
Autor: Michał Zorik
Ignac napisał w wiadomości:

powinien wystarczyć hg40

Dokładnie,lub hg 50,góra,różnice w przebiegach symboliczne,
nie adekwatne do ceny.

Nie wiem ile kilometrów przejeździłeś w życiu i ile łańcuchów ujeżdżałeś prowadząc tak jak ja tabelki i pomiary po każdym zdjęciu łańcucha i czyszczeniu, ale różnice są. I to niekiedy olbrzymie.

Nie ma klasyfikacji jakościowej łańcuchów ,jest tylko marketingowa,
więc trzymaj się powyższego wyboru i kaseta Shimano HG51

Wybacz, ale to głupoty. Olbrzymia różnica była już pomiędzy IG90 a IG70. A taki Sachs PC41 względem IG90 to był śmiech na sali. Po ~1000km wykazywał takie zużycie do jakiego nie udało mi się doprowadzić IG90 po ~4500km.

Te komponenty,na których niby chcesz oprzeć budowę,to jakieś
starocie sprzed 10lat

Czy Ty dobrze czytasz co ja piszę?
"ToMasz" w odpowiedzi na mojego posta zasugerował:
"czyli sam masz dobre doświadczenia. może powiel to co się sprawdziło?"
....na co ja odpisałem, że łańcucha IG90 już _NIE KUPIĘ_, bo go nie ma w sprzedaży, a kaseta CS-M737, choć genialna jest ciut droga. W czym jest problem (nawet jeśli chciałbym to kupić), że to starocie? Sprawdziło się i gdyby kryteria cenowe były inne to nie miałbym oporów przed zakupem. Skąd zatem Twoje "Te komponenty,na których niby chcesz oprzeć budowę...", skoro nie chcę ich kupować?

jak były dobre trzeba było się obkupić na zapas (ja tak robię),
w końcu wszystko się kiedyś zużyje.

Nigdy nie wiadomo, co będzie kiedyś tam, co się wydarzy, jak się potoczy.
A wybór zawsze jakiś będzie, więc kupowanie na zapas sensu większego nie ma.
Najwyżej będzie się coś zmieniać/przerabiać.

A ponadto,gdybyś chciał jeździć na twardych przełożeniach
i do tego bez kadencji,to żaden napęd tego nie wytrzyma.

Skąd Ty bierzesz te rewelacje?
Napisałem "Mam parę w nogach", co niekoniecznie musi oznaczać to co piszesz.

Przebiegi,które osiągasz na napędzie są optymalne,więc nie
łudz się, że skonfigurujesz cudowny napęd który osiągnie
np.30,czy 50 kkm.

Gdzie ja o tym piszę? Gdzie ja się łudzę?

Co do łańcuchów KMC,jeżeli Twoja "psyche" lepiej się poczuje,to masz:
http://rower242628.pl/p/105/1769/kmc-x8-99-silver-lancuch-8v-6-7-8-rzedowe-lancuchy-czesci.html

Dziękuję, ale znaleźć miejsce zakupu to sam potrafię.

A co do metodologii konfigurowania napędu,to co najmniej
oryginalna, bo gdzie cała reszta,no chyba że ta reszta,to
ta co w rowerze,ale wtedy nie mów,że składasz nowy rower.

Tak, składam zupełnie nowy rower.
Co Cię intersuje? Manetka? Co ma piernik...
Korba? Torowa singel speed 46T.
Przerzutki przedniej brak.
Przerzutka tylna - co ma piernik...

Michał Zorik

Data: 2014-04-21 16:17:04
Autor: ToMasz
Łańcuch 8 biegów (KMC X8.99 czy X8.93)

Łańcucha IG90 już nie kupię za 50zł

Łańcuch CN-HG91, 114 ogniw + PIN, 8rz za 75zł kupisz. może warto?
ToMasz

Data: 2014-04-24 02:21:11
Autor: Michał Zorik
Łańcuch 8 biegów (KMC X8.99 czy X8.93)
ToMasz napisał w wiadomości:

Łańcucha IG90 już nie kupię za 50zł

Łańcuch CN-HG91, 114 ogniw + PIN, 8rz za 75zł kupisz. może warto?

No tak, ale jeśli KMC X8.99 i X8.93 to ta sama klasa co HG91, to decydując się na X8.93, za 150zł kupię ich 3 sztuki, a CN-HG91 tylko dwie... :)

Michał Zorik

Data: 2014-04-17 10:12:30
Autor: PeJot
W dniu 2014-04-16 19:42, Michał Zorik pisze:
Witajcie

Składam nowy rower i stanąłem przed wyborem łańcucha do kasety 8 biegów.
/.../

Dotychczas jeździłem na zestawie kaseta Shimano XT (CS-M737) + 3x
łańcuch Shimano IG90.
/.../

Jest jeszcze SRAM PC68 (~75zł)...

Zdaje się że w sprzedaży pozostały leżaki magazynowe.

Mam porównanie PC68 i IG90. Pod względem trwałości to zbliżone łańcuchy, ale IG90 to zdecydowanie wyższa kultura przerzucania.

--
P.Jankisz

Data: 2014-04-17 20:07:12
Autor: Michał Zorik
PeJot napisał w wiadomości:

Mam porównanie PC68 i IG90. Pod względem trwałości to zbliżone
łańcuchy, ale IG90 to zdecydowanie wyższa kultura przerzucania.

Wybór sprowadzam do:

1. Czy Shimano CN-HG91, czy odpowiednik w postaci KMC/Wippermanna?

2. Jeśli odpowiednik, to która marka - KMC czy Wippermann?

3. Jeśli Wippermann to wychodzi mi tylko 808 (z 804 mam złe wspomnienia,
słaby)

4. Jeśli KMC, to czy jest sens dopłacać do niklowanych ogniw,
czyli czy KMC X8.93, czy KMC X8.99?

Michał Zorik

Data: 2015-11-02 22:52:13
Autor: Szuwarek
Michał Zorik pisze:
PeJot napisał w wiadomości:

[...]

Wieść gminna głosi, że KMC robi łańcuchy dla Shimano.
Mnie osobiście wystarcza seria 80 z KMC. Nie rozumiem idei niklowanych ogniw, poza wyglądem czemu mają służyć.
Pozdrawiam

Data: 2015-11-03 08:25:08
Autor: JDX
On 2015-11-02 22:52, Szuwarek wrote:
[...]
Mnie osobiście wystarcza seria 80 z KMC. Nie rozumiem idei niklowanych
ogniw, poza wyglądem czemu mają służyć.
Są znacznie bardziej odporne na warunki atmosferyczne oraz solenie ulic.

Data: 2015-11-03 09:45:43
Autor: qrt

On 2015-11-02 22:52, Szuwarek wrote:
[...]
Mnie osobiście wystarcza seria 80 z KMC. Nie rozumiem idei niklowanych
ogniw, poza wyglądem czemu mają służyć.
Są znacznie bardziej odporne na warunki atmosferyczne oraz solenie ulic.

ale czy to coś zmienia? Kluczowym elementem wpływającym na trwałość
łańcucha jest sworzeń - bo to on się wyciera doprowadzając do wydłużenia.
Być może kołnierze bedące fragmentem blaszek też tutaj odgrywają jakoś
rolę...

Data: 2015-11-03 15:19:41
Autor: cytawa
  qrt pisze:

[...]

Doswiadczylem osobiscie, ze niklowane lancuchy np. Z92 jest prawie 2 razy trwalszy niz nieniklowany Z72. Kilka lat temu zalozylem podobno Z72 niklowany i jezdzilem 2 lata. Potem zalozylem Z72 nieniklowany i starczyl mi na rok. Jezdze co roku prawie zawsze tyle samo ok 3-4 tys.

Jan Cytawa

Data: 2015-11-03 15:58:01
Autor: qrt
Dnia Tue, 3 Nov 2015 15:19:41 +0100, cytawa napisał(a):

  qrt pisze:

[...]

Ale czy powierzchnia niklowana jest twardsza? Bo jesli sa faktycznie bardziej trwałe to czy wynika to z wiekszej odporności na rdzę jak pisał kolega JDX czy może wiekszej wytrzymałości na scieranie? Ciekawe jak tutaj zachowują sie cześciowo nikolwane łańcuchy (tzn takie gdzie balszka zewnętrzna (z kołnierzami) jest niklowana a wewnętrzna jest szara...

Data: 2015-11-03 16:29:00
Autor: JDX
On 2015-11-03 15:58, qrt wrote:
[...]
Ale czy powierzchnia niklowana jest twardsza? Bo jesli sa faktycznie bardziej trwałe to czy wynika to z wiekszej odporności na rdzę jak pisał kolega JDX czy może wiekszej wytrzymałości na scieranie?
Ja kupiłem Wippermana Connex 808 ze względu na odporność na sól po
"przebojach" z Shimano HG40, czyli najtańszym szajsem, chociaż markowym.
:-) No i jeżdżę teraz na 2 łańcuchach - wspomnianym Wippermanie oraz
kolejnym HG40 zmieniając je co ~600 km i ten 808 jest wyraźnie mniej
podatny na rozciąganie. Ale nie wiem czy to wynika z niklowania czy po
prostu z lepszej stali. Sądzę, że jednak to drugie. W każdym razie teraz
wydłużę cykl dla 808 aby trochę wyrównać zużycie. :-)

Swoją drogą to kiedyś oglądałem ulotkę jakiegoś producenta łańcuchów
(KMC?) i oni tam niklowane łańcuchy polecali do trudnych warunków jazdy
- błoto itp., ale nie było tam napisane że są jakoś specjalne "twardsze".

Wipperman robi też łańcuchy ze stali nierdzewnej, ale AFAIR ich cena
jest jakieś 2 razy wyższa od ceny niklowanych.

Data: 2015-11-04 12:34:47
Autor: ivo.andric
cytawa wrote:

...Potem zalozylem Z72 nieniklowany i starczyl mi na rok. Jezdze co roku prawie zawsze tyle samo ok 3-4 tys.

nie za mala trwalosc? 3-4k km to jakos strasznie malo

nie tak dawno zmienialem wolnobieg (jakis shimano) i lancuch KMC Z51
brązowy HN 33607 (opis z aukcji gdzie kupilem). wytrzymal ok 18000 km.
nadal nie przeskakiwal na zebach ale boczne luzy powodowaly ze zaczynal
"cykac" przy skrajnych przelozeniach z tylu (duzy przekos).

specjalnie sie nie cackalem z napedem ale smarowany (spray) i czyszczony
(z wierzchu smatka) byl regularnie co kilka wyjazdow (40/60%
asfalt/szutry). chyba ze 3 razy byl sciagany i dokladnie wymyty w ON.

ivo

Łańcuch 8 biegów (KMC X8.99 czy X8.93)