Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...

Data: 2015-12-10 19:03:29
Autor: Oje Ejo
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...
Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczają twardosc stali z ktorej wykonano element (np. HG-31 to Altus wiec malo wytrzymaly, HG-41 to Acera, więc w klasie sredniej itp.)

Czy nalezy dobierac elementy (Lancuch, Kaseta) aby mialy te sama twardosc?
Czy mozna je mieszac, np. kaseta Alivio z lancuchem HG-41?

Czy to prawda, ze nie nalezy zakladac starego lancucha na nowa kasete i vice-versa poniewa spowoduje to szybsze zuzywanie sie ktoregos z nich?

Poza tym co z korba, poniewaz wlasciwie mowi sie o parach lancuch-kaseta (i sprzedaje sie je razem), a przeciez korba jako podstawowy element przenosi naped?

Data: 2015-12-10 13:54:58
Autor: rzymo

http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/articles.php?article_id=16 :)

Data: 2015-12-10 22:21:01
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Thu, 10 Dec 2015 13:54:58 -0800, rzymo napisał(a):

http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/articles.php?article_id=16 :)
Oj nigdy nie natrafiłem na to w preclu. Aczkolwiek bardzo ciekawe.

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-12-11 09:07:12
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-12-10 o 22:54, rzymo pisze:

http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/articles.php?article_id=16 :)

Dzieki za namiar. W sumie potwierdza sie to, co wszyscy myslelismy i pisalismy, np. Jasiu Cytawa. Trzeba by jeszcze przepytac kogos od Shimano. :) Czyli poczawszy od pewnej grupy lancuchow ich trawalosc na zuzycie jest ta sama. Te najdrozsze beda ciut lzejsze i bardziej odporne na zerwanie. Mozna sobie je w takim razie darowac. Podobnie jest jak widac z kasetami. Oczywiscie wylaczajac najnizsze w hierarchii badziewie.

Data: 2015-12-11 14:25:53
Autor: Oje Ejo
On 12/11/15 09:07, Andrzej Ozieblo wrote:
[...]

A co z innymi firmami niz Shimano? W popularnym portalu aukcyjnym wiele ludzi sprzedaje np. lancuchy "NEXELO nierdzewny S52 7/8 biegow"

Jak by ktos z Was zmierzyl tardosc twardosciomierzem zeby zobaczyc czy placimy jedynie za logo ;)

Data: 2015-12-12 22:27:30
Autor: Oje Ejo
On 12/11/15 14:25, Oje Ejo wrote:
[...]

Albo np. w markecie znanej sieci ze szwedzkiej wystawiono lancuch Kayoba:
http://tinyurl.com/h8kt3cc
Pewnie powiecie ze to badziew, ale prosze o konkrety: jaka twardosc, odpornosc na wydluzanie sie?

Data: 2015-12-12 22:27:08
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Sat, 12 Dec 2015 22:27:30 +0100, Oje Ejo napisał(a):

[...]

A to producent nie podaje takich parametrĂłw?

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-12-13 16:58:21
Autor: Oje Ejo
On 12/12/15 23:27, Piotr aka dracorp wrote:
[...]

Wygląda że to jakis szwedzki podwykonawca szwedzkiego marketowca Jula:
    http://www.trademarkia.com/ctm/kayoba-755690_en-US.htm
Ale Jula wyspecyfikowalo jedyne co widac w owym linku:
    http://tinyurl.com/h8kt3cc
a wiec, ze ow lancuch rzeczywiscie nalezy do lancuchow ;)

Poza tym, ile mozna wierzyc w info zamieszczone przez producenta na pudelku? Jakiekolwiek konsekwencje ponosi za to co jakikolwiek producent pisze?

Data: 2015-12-11 13:20:55
Autor: Andrzej Ozieblo
Lancuch - smarowanie
W dniu 2015-12-10 o 22:54, rzymo pisze:

http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/articles.php?article_id=16 :)

Przeczytalem uwazniej. Komentarze kolegi Chudego troche odbiegaja od oryginalu. W oryginale nie ma np. informacji, ze we wszystkich lancuchach SRAM powyzej PC38 uzywa sie tych samych utwardzen. Ale Chudy, jak sam napisal, wzial te informacje z www SRAMa.

Inna ciekawa rzecz. Sposob czyszczenia lancucha. Plukanie w rozpuszczalnikach nie jest zalecane. Zreszta sami popatrzcie:

Cleaning of chains. The reason why we do not suggest leaving chains in a solvent tank is because it takes out all the lube between the pin and the inner plates. If we could make sure that people would then use a liquefied grease, then let it cool, we might suggest that people clean chains in a solvent tank. This is how we do it at our factory. We recommend that the user use cleaners that only attack the outer surfaces of the chain to take away the dirt and grime then re-lube. I personally have only used a rag to clean my chains for years and stay away from solvent tanks and jet washers.

(Powod dla ktorego nie zalecamy plukania lancucha w pojemniku z rozpuszczalnikiem (np. nafta - to ode mnie) wynika z tego, ze wyplukiwany jest caly smar miedzy bolcem i wewnetrzna blaszka. Jesli bylibysmy pewni, ze ludzie uzyja smaru w plynie, to czemu nie, sugerowalibysmy ludziom by czyscili lancuchy w ten sposob. Tak wlasnie robimy u nas w fabryce. W sumie jednak zalecamy by czyscic jedynie zewnetrzne powierzchnie lancucha, by usunac brud i ponownie przesmarowac. Osobiscie uzywam jedynie szmaty do czeszczenia moich lancuchow (tez to stosuje :) i trzymam sie z daleko od wszelkich rozpuszczalnikow i karcherow.)

Data: 2015-12-11 15:00:55
Autor: cytawa
Lancuch - smarowanie
Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

Tez tak uwazam,  Mam swoja teorie, ze resztki smarow zabezpieczaja przed grubszymi ziarenkami piasku, ktore moga sie do wewnatrz lancucha dostac. Osobiscie czyszcze lancuch lekko nasaczonym rozpuszczalnikiem kawalkiem starego recznika.

Jan Cytawa

Data: 2015-12-11 19:30:03
Autor: Piotr aka dracorp
Lancuch - smarowanie
Dnia Fri, 11 Dec 2015 15:00:55 +0100, cytawa napisał(a):

[...]

No ale przecież po czyszczeniu nie jadę w trasę tylko smaruję łańcuch i zostawiam go na jakiś dłuższy czas żeby olej wszędzie dotarł.

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-12-11 14:38:33
Autor: Oje Ejo
On 12/10/15 22:54, rzymo wrote:
[...]

"I aby łańcuch był odporny na wyciąganie wystarczy kupować produkty które mają utwardone chromem sworzenie czyli u Shimano będzą to wszystkie łańcuchy od IG/HG-51 wzwyż"

Czyli z shimano dla 8-rzedowych mamy niewielki wybór... ;)

Data: 2015-12-12 01:52:30
Autor: sebekfireman
W dniu piątek, 11 grudnia 2015 14:38:29 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał:

Czyli z shimano dla 8-rzedowych mamy niewielki wybór... ;)

Wybór masz spory, bo do napędów 8 biegowych możesz spokojnie stosować łańcuchy 9-rzędowe. Ostatnio jeździłem na konfiguracji kaseta 8 biegowa HG-41 i łańcuch Campolongo c9 - zestaw spisywał się bardzo dobrze.

Data: 2015-12-13 17:31:22
Autor: Oje Ejo
On 12/12/15 10:52, sebekfireman@gmail.com wrote:
Wybór masz spory, bo do napędów 8 biegowych możesz spokojnie stosować łańcuchy 9-rzędowe.

A czy przerzutka TZ pasuje do lancucha 9-rz, tj.
czy szerokosc jej trybow jest wystarczjaco mala ze objal je waski lancuch?

Data: 2015-12-10 19:22:27
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:03:29 +0100, Oje Ejo napisał(a):

Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczają twardosc stali z
ktorej wykonano element (np. HG-31 to Altus wiec malo wytrzymaly, HG-41
to Acera, więc w klasie sredniej itp.)
Oznaczenie twardości stali to chyba co innego. A moim skromnym zdaniem ichnie oznaczenia są z dupy bo ostatnio obserwuję że łańcuchy są strasznie słabe. Ale kiedyś kupowałem Campagnolo a teraz lokalnie tylko sram i shitmano.

[...]

Problem może być inny, nie będą do siebie pasowały. Zużywając się łańcuch się rozciąga a kaseta wyrabia. Ząbki stają się ostrzejsze. Jak wymienisz łańcuch to nie będzie pasował do starej kasety i na odwrót.

Poza tym co z korba, poniewaz wlasciwie mowi sie o parach lancuch-kaseta
(i sprzedaje sie je razem), a przeciez korba jako podstawowy element
przenosi naped?
Z korbą nigdy nie miałem problemu, zawsze ją katowałem do końca. Ale ostatnio nie wiem dlaczego odnoszę wrażenie że korby też robią z plasteliny.

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-12-10 21:01:44
Autor: Oje Ejo
On 12/10/15 20:22, Piotr aka dracorp wrote:
[...]

A jak z kwestia mieszania twardosci (lancucha i kasety)? Jakie kombinacje ewentualnie wchodza w gre? (Czyli czy lancuch powinien przewyzszac twardoscia kasete czy odwrotnie?)

Data: 2015-12-10 21:22:25
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 10 Dec 2015 21:01:44 +0100, Oje Ejo napisał(a):

A jak z kwestia mieszania twardosci (lancucha i kasety)? Jakie kombinacje ewentualnie wchodza w gre? (Czyli czy lancuch powinien przewyzszac twardoscia kasete czy odwrotnie?)

Coś się uczepił tej twardości? Jeśli już, to ścieralności ale ta
(faktyczna) mało zależy od samego materiału a więcej od warunków
eksploatacji. Kurz, środki smarne itd.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2015-12-16 01:44:33
Autor: G.S.
On Thu, 10 Dec 2015, Piotr aka dracorp wrote:

[...]

 Jest jeszcze pytanie uzupełniające - czy te "kiedysiejsze"
łańcuchy były równie cienkie?
 Zwężanie kolejnych konstrukcji (żeby upchnąć je między
coraz większą liczbą zębatek kasety) skutkuje koniecznym
nieproporcjonalnym pocienieniem materiału (wszak jakieś
luzy muszą zostać).

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-12-10 19:55:03
Autor: Jacek Maciejewski
[...]

Tak i jest ale główny powód to taki ze jak skojarzysz nowe ze starym to
możesz nie ujechać bo łańcuch będzie przeskakiwał. Są wyjatki, np.
używanie dwóch łańcuchów do tych samych zębatek i zamiana ich co 1000
km. Ale jak poczekasz do 3000 to już nie będzie działać.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2015-12-10 19:42:16
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:55:03 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

[...]

Ostatnio przegapiłem i dałem chyba po tysiącu. Jakie było moje zdziwienie że nowy łańcuch już nie pasował. Jak dla mnie dają chińską stal z czasów rewolucji.

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-12-10 20:58:07
Autor: Oje Ejo
On 12/10/15 20:42, Piotr aka dracorp wrote:
[...]

Wiec wyjasniliscie ze powodem aby nowy lancuch zakladac do nowej kasety jest to ze lancuch rozciaga sie i moze nie-pasowac. A jak ma sie to kwestii szybszego zuzywania?

Data: 2015-12-10 21:20:36
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Thu, 10 Dec 2015 20:58:07 +0100, Oje Ejo napisał(a):

A jak ma sie to kwestii szybszego zuzywania?

To chyba oczywiste - jak nie pasuje to trze i sie wyciera :)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2015-12-10 23:16:13
Autor: ToMasz
[...]

strona rowerowa zbooya albo sheldon?
Krótko: łańcuch, sworznie, powinny idealnie pasować do wgłębień pomiędzy zębami koła zębatego. idealnie. wtedy trwałość napędu jest niemalże wieczna, bo wraz zużycie będzie wymagało wytarcia materiału liczonego w gramach, może nawet w dziesiątkach gramów.
W normalnym Ĺźyciu, zamiast pedałować szybko, wolimy naciskać mocno, więc łańcuch staje się dłuĹźszy. kaĹźde ogniwko zamiast miec pół cala, ma pół cala + 1/100, potem +2/100,  +3/100 i tak dalej. skutek jest taki, Ĺźe sworzeń nie trafia pomiędzy zęby, tylko w szczyt zęba. więc nie musi juĹź "zebrać" całego zęba, całej jego powierzchni, od szczytu do dolinki, tylko "zjechać" sam cieniutki szczyt. cieniutki bo zmiana biegĂłw musi być płynna, bo biegĂłw jest coraz więcej, bo zębĂłw jest coraz mniej... więc łapiąc 3 ząbki zaczyna przeskakiwać.
pisałem setki razy. najtrwalsze były kasety (nie wolnobiegi) z grupy altus, acera, 7 biegów.
jeśli teraz chcesz mieć optymalny finansowo napęd, to kup raczej tanią kastę, i raczej droższy łańcuch. Albo system 3 łańcuchów

ToMasz

Data: 2015-12-11 00:43:05
Autor: Rowerex
W dniu czwartek, 10 grudnia 2015 23:16:15 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
Krótko: łańcuch, sworznie, powinny idealnie pasować do wgłębień pomiędzy zębami koła zębatego. idealnie. wtedy trwałość napędu jest niemalże wieczna, bo wraz zużycie będzie wymagało wytarcia materiału liczonego w gramach, może nawet w dziesiątkach gramów.

Formalnie to co piszesz jest nieprawdą.

W normalnym życiu, zamiast pedałować szybko, wolimy naciskać mocno, więc łańcuch staje się dłuższy. każde ogniwko zamiast miec pół cala, ma pół cala + 1/100, potem +2/100,  +3/100 i tak dalej. skutek jest taki, że sworzeń nie trafia pomiędzy zęby, tylko w szczyt zęba.

Sworznie łańcucha nie mają żadnego kontaktu z zębatkami!

więc nie musi już "zebrać" całego zęba, całej jego powierzchni, od szczytu do dolinki, tylko "zjechać" sam cieniutki szczyt. cieniutki bo zmiana biegów musi być płynna, bo biegów jest coraz więcej, bo zębów jest coraz mniej... więc łapiąc 3 ząbki zaczyna przeskakiwać.

Brak "cieniutkiego szczytu" niewiele tu zmienia.

Albo system 3 łańcuchów

Tak wyglądał napęd używany z trzema łańcuchami pod koniec życia - od momentu zrobienia zdjęć pociągnął jeszcze wiosnę i jesień - w zimie nastąpiła już
totalna katastrofa:

Kaseta: http://images32.fotosik.pl/195/4a23dedd12fe0f34.jpg
Korba: http://images34.fotosik.pl/195/87dc8703747c9f73.jpg

Gdy napęd zupełnie odmówił posłuszeństwa zębatki korby wyglądały tak:
http://images45.fotosik.pl/139/ea59b8c640c718f3.jpg

Jedna ze spinek Srama tak:
http://images25.fotosik.pl/285/45bac3e9c06295e6.jpg

A jeden z łańcuchów - co ciekawe najkrócej używany tak:
http://images32.fotosik.pl/336/f8bb44069ed502b9.jpg

A tak w ogóle - napęd zużywa się z powodu tarcia (tego się nie da wyeliminować) a przede wszystkim z powodu zanieczyszczeń, które wraz z tarciem mordują element najsłabszy, czyli łańcuch, a ten dopełnia dzieła zniszczenia na zębatkach. Cóż, w typowym przypadku napęd jest systemem otwartym - jeśli ktoś chce mieć wieczny napęd, to niech jeździ w sterylnie czystej hali po torze, a nie w błocie po lesie...

System 3 łańcuchów pomaga wolniej zużywać łańcuchy i kasetę, ale aluminiowe zębatki korby zazwyczaj nie potrafią dotrwać do końca żywota reszty napędu.

Używanie 10 łańcuchów też zniszczy kasetę i w tych samych warunkach raczej nie przedłuży życia kasety trzykrotnie w stosunku do systemu 3 łańcuchów.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-11 11:55:22
Autor: ToMasz
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...

gramach, może nawet w dziesiątkach gramów.

Formalnie to co piszesz jest nieprawdą.
gdzie się pomyliłem? w gramach czy sensie?

sworzeń nie trafia pomiędzy zęby, tylko w szczyt zęba.

Sworznie łańcucha nie mają żadnego kontaktu z zębatkami!
masz racje, bo tam są tulejki, ale mnie chodzi o sens działania. niemniej jednak punkt dla Ciebie.

[...]

Tu bym prosił o wyjaśnienie.

[...]

ale to jest idealny przykład zwycięstwa kombinatoryki nad zarządzeniem księgowych nakazującym produkować nietrwałe zębatki
ja właśnie ubolewam nad faktem, że często w serwisie wymienia się zębatki bez łańcucha. często, nie zawsze, ale często taki łańcuch "scina" górną część zębów doły pozostawiajac nienaruszone.....

ToMasz

Data: 2015-12-11 05:34:37
Autor: Rowerex
W dniu piątek, 11 grudnia 2015 11:55:24 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:

> Formalnie to co piszesz jest nieprawdą.
gdzie się pomyliłem? w gramach czy sensie?

Formalną nieprawdą jest "trwałość napędu jest niemalże wieczna" - nie ma czegoś takiego podczas standardowego używania roweru, zwłaszcza w warunkach terenowych.
Metoda 100 łańcuchów też zniszczy napęd.

> [...]

> Brak "cieniutkiego szczytu" niewiele tu zmienia.

Łańcuch "wydłuży się" tak samo nawet przy nieskończenie wytrzymałej zębatce wskutek tarcia sworzni o tulejki i będzie to następowało w momecie prostowania się (na kasecie) i zawijania się (na korbie) naciągniętej części łańcucha, oraz trochę wskutek drgań tej naciągniętej części. Tak przy okazji: jeśli się przeanalizuje te ruchy, to wychodzi że łańcuch na pewno nie jest kierunkowy, ale za to ma stronę górną i dolną i zamieniając stronę górną z dolną możemy mieć nieco krótszy łańcuch - przy czym różnica będzie zauważalna tylko gdy łańcuch jest zawinięty na zębatkę, a nie gdy jest wyprostowany.

Łańcuch może zacząć skakać jeszcze zanim zacznie pracować na ściętych czubkach.

Dodatkowo - w dyskusjach o łańcuchach niemal nikt nie pamięta o tym, że bardzo mocno zużywają się tulejki w ogniwach w miejscach styku z zębami - ich powierzchnia staje się wklęsła, zmniejsza się ich średnica, a przez to siła nacisku na ząb zaczyna się rozkładać na mniejszej powierzchni tulejki i zęba...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-12 13:51:44
Autor: ąćęłńóśźż
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...
Czy to jest jakiś spoób: odwracanie łańcucha na lewą stronę?

-- -- -

Data: 2015-12-12 15:52:08
Autor: TheGhost
" ąćęłńóśźż" <nie@dla.spamerow> wrote in message news:n4h58e$tu2$1node2.news.atman.pl...
Czy to jest jakiś spoób: odwracanie łańcucha na lewą stronę?

I tak i nie. Temat nr 1 - łańcuch naciąga się, a więc jak odwrócisz go na druga stronę (taki naciągniety, z niewyjechanymi ogniwkami z tamtej strony) to i tak na pewno nie będzie to to samo, co nowy lańcuch . Temat nr 2: łańcuch idzie w określonej linii (po kasecie, kółeczkach przerzutki, ząbkach korby). Pod wpływem siły nacisku może odkształcić się (w nieznacznym stopniu) w kierunku do osi kółeczek przerzutki, koronek, etc. Innymi słowy chociaż ogniwka z tej strony będą wyjechane to łańcuch i tak będzie odkształcony i lekko naciągnięty. IMHO nie jest to dobre rozwiązanie (acz być moze się mylę, jeśli tak to proszę o poprawkę)

Pozdrawiam, M.

Data: 2015-12-11 12:30:02
Autor: ąćęłńóśźż
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...
Nowy łańcuch na "starych" zębatkach ma szansę się ułożyć, byle nie forsować ostro pod górę na twardym przełożeniu.

-- -- -
Jakie było moje zdziwienie że nowy łańcuch już nie pasował.

Data: 2015-12-11 14:52:11
Autor: cytawa
ąćęłńóśźż pisze:

Nowy łańcuch na "starych" zębatkach ma szansę się ułożyć, byle nie
forsować ostro pod górę na twardym przełożeniu.

Ale tylko jesli rozciagniecie starego lancucha  nie przekracza 1% czyli ok. 1 - 1.5 mm na 10 ogniwach i tryby byly uzywane w miare rownomiernie

Jan Cytawa

Data: 2015-12-10 22:51:36
Autor: JDX
On 2015-12-10 19:03, Oje Ejo wrote:
Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczają twardosc stali z
ktorej wykonano element (np. HG-31 to Altus wiec malo wytrzymaly, HG-41
to Acera, więc w klasie sredniej itp.)
Oznaczenia HG w przypadku kaset i łańcuchów Shimano oznaczają
HyperGlide: https://pl.wikipedia.org/wiki/HyperGlide. :-D

Data: 2015-12-12 13:48:50
Autor: TheGhost
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...
Oznaczenia HG w przypadku kaset i łańcuchów Shimano oznaczają
HyperGlide: https://pl.wikipedia.org/wiki/HyperGlide. :-D

No właśnie. mnie też się wydaje, iż owe HG oznacza raczej sposób "frezowania" koronek niż stopien twardości. Innymi słowy koronki są specjalnie ponacinane, aby łańcuch mógł sprawniej przeskakiwać. Numer przy HG nie wiem co oznacza (być może twardość). Natomiast oczywiście można stosować dowolne konfiguracje.

Pozdrawiam, M.

Data: 2015-12-11 09:03:37
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-12-10 o 19:03, Oje Ejo pisze:

Czy nalezy dobierac elementy (Lancuch, Kaseta) aby mialy te sama twardosc?
Czy mozna je mieszac, np. kaseta Alivio z lancuchem HG-41?

Mozna, o ile sa kompatybilne. Te kompatybilnosci podane przez producenta (Shimano) tez trzeba brac z rezerwa, bo czesto mimo teoretycznej niekompatybilnosci wszystko jest OK.

Czy to prawda, ze nie nalezy zakladac starego lancucha na nowa kasete i
vice-versa poniewa spowoduje to szybsze zuzywanie sie ktoregos z nich?

Prawda, bo stary "wydluzony" lancuch szybko popsuje kasete, czyli zmieni ksztalt zebow na zaby rekina. Nowy lancuch mozna probowac zakladac na stara kasete. Ta niczego nie zmieni w lancuchu, ale moze przeskakiwac. Wtedy pomaga szlifowanie kasety, ale to trzeba umiec.

Poza tym co z korba, poniewaz wlasciwie mowi sie o parach lancuch-kaseta
(i sprzedaje sie je razem), a przeciez korba jako podstawowy element
przenosi naped?

Zeby korby tez zmieniaja ksztalt pod wplywem rozciagajacego sie lancucha, ale zakladajac nowy lancuch do starej korby, prawdopodobnie nic nie bedzie przeskakiwac, moze z wyjatkiem najmniejszej tarczy. Dlaczego? Bo sila sie rozklada na wiecej zebow. Ale w razie potrzeby tez mozna podszlifowac tarcze.

Data: 2015-12-11 14:22:27
Autor: Oje Ejo
On 12/11/15 09:03, Andrzej Ozieblo wrote:
[...]

Ale jezeli kaseta jest wtardsza od lancucha to mozna wyobrazic sobie ze lancuch zacznie szybciej wydluzac sie niz scierac ("wyrabiac") zaglebienia w kasecie...

Data: 2015-12-11 15:25:45
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-12-11 o 14:22, Oje Ejo pisze:

Ale jezeli kaseta jest wtardsza od lancucha to mozna wyobrazic sobie ze
lancuch zacznie szybciej wydluzac sie niz scierac ("wyrabiac")
zaglebienia w kasecie...

Nie. Kaseta nie ma wplywu na "wydluzenie" lancucha. Tak naprawde lancuch sie nie wydluza, tylko sciera wewnetrznie. Jesli wyobrazisz sobie w jaki sposob nastepuje zuzycie lancucha (wystarczy go rozebrac by zrozumiec) to sprawa staje sie jasna. Miekka kaseta bedzie sie troche inaczej zuzywac niz twarda, zakladajac, ze roznica w twardosci jest znaczaca. Szybciej beda sie tworzyly zgrubienia spowodowane naciskiem, takie odgnioty, ktore powoduje czesto zakleszczenie lancucha.

Data: 2015-12-11 15:44:16
Autor: mbut
W dniu 11.12.2015 o 15:25, Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

Dziwna teoria, kaseta istotnie nie ma wpływu na wydłużanie łańcucha, ale łańcuch mierzymy suwmiarką i jest dłuższy od nowego.

Data: 2015-12-11 16:43:43
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-12-11 o 15:44, mbut pisze:

Dziwna teoria, kaseta istotnie nie ma wpływu na wydłużanie łańcucha, ale
łańcuch mierzymy suwmiarką i jest dłuższy od nowego.

Zachecam do wlasnorecznego rozebrania ogniwa lancucha. Powiedzmy tego wspolczesnego, gdzie nie ma juz wewnetrznych tulejek jako osobne elementy, ale wytloczenia z blaszek wewnetrznych. Inaczej trudno zrozumiec o co chodzi z tym "wydluzeniem" lancucha.

Data: 2015-12-11 18:31:38
Autor: solar
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...
W dniu 2015-12-11 o 15:44, mbut pisze:

Dziwna teoria, kaseta istotnie nie ma wpływu na wydłużanie łańcucha, ale
łańcuch mierzymy suwmiarką i jest dłuższy od nowego.

Uważasz, że łańcuch się wydłuża, bo coś się w nim wyciąga na długość?
Jest tak, jak napisał AO - wycierają się tulejki, powstaje luz i ten luz powoduje, że łańcuch się wydłuża.
O, nawet jest fotka
http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/images/inne/02/art1107.jpg

--
Solar             www.solar.blurp.org
"Religia jest oparta na autorytecie zaś nauka na obserwacji i rozumie. Nauka w końcu zwycięży, bo nauka się sprawdza."

Data: 2015-12-11 19:45:26
Autor: mbut
W dniu 11.12.2015 o 18:31, solar pisze:
[...]

"Tak naprawde lancuch sie nie wydluza" tak stwierdził poprzednik. Jeden pisze, że się nie wydłuża a drugi poprawia i twierdzi, że tulejki się wycierają na wskutek  czego powstaje luz. No więc jednak łańcuch się wydłuża, nie róbcie zamętu.
pozdr

Data: 2015-12-12 11:56:50
Autor: Andrzej Ozieblo
mbut pisze:

"Tak naprawde lancuch sie nie wydluza" tak stwierdził poprzednik.

Formalnie czy terminologicznie rzecz biorac masz racje. No powiedzmy, ze prawie. :) Z powodu powstalych luzow dlugosc NAPIETEGO lancucha sie wydluza. Czyli lancuch nienapiety sie jednak nie wydluza. ;) Tyle, ze wydluzanie kojarzymy z rozciaganiem, a tu zadnego rozciagania nie ma. Po prostu warto uswiadomic postronnym o co chodzi, a slowo "wydluzenie" jest w tym przypadku mylace. W kazdym razie wymaga interpretacji.

Data: 2015-12-12 15:55:56
Autor: TheGhost
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...
Ale jezeli kaseta jest wtardsza od lancucha to mozna wyobrazic sobie ze lancuch zacznie szybciej wydluzac sie niz scierac ("wyrabiac") zaglebienia w kasecie...

Tak, ale łańcuch kosztuje 30-40 zł, a kaseta czasem po 150 i więcej ;-)

Pozdrawiam, M.

Data: 2015-12-12 15:58:37
Autor: TheGhost
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...
Ale jezeli kaseta jest wtardsza od lancucha to mozna wyobrazic sobie ze lancuch zacznie szybciej wydluzac sie niz scierac ("wyrabiac") zaglebienia w kasecie...

Zainwestuj w odpowiednie narzędzie, a będziesz wiedział co i jak - http://allegro.pl/miernik-zuzycia-lancucha-rohloff-caliber-2-i5805452057.html ;-)

Pozdrawiam, M.

Data: 2015-12-12 16:41:36
Autor: Piotr aka dracorp
Dnia Sat, 12 Dec 2015 15:58:37 +0100, TheGhost napisał(a):

Zainwestuj w odpowiednie narzędzie, a będziesz wiedział co i jak -
http://allegro.pl/miernik-zuzycia-lancucha-rohloff-caliber-2-
i5805452057.html
To narzędzie niczego nie gwarantuje. Łatwo zapomnieć sprawdzić i przez to przegapić przeciągnięcie łańcucha. Ja tak miałem. Stary się za mocno rozciągnął do tego kaseta się zuĹźyła i nowy łańcuch juĹź nie pasował.  Z drugiej strony się zastanawiam czy warto bawić się w sprawdzanie i wcześniejsze wymienianie łańcucha ewentualnie jeĹźdĹźenie na kilka zestawĂłw czy po prostu jeĹşdzić do zajechania napędu aĹź zacznie przeskakiwać. Aktualnie tak robię w dwĂłch rowerach :)

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-12-12 20:11:26
Autor: TheGhost
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...
To narzędzie niczego nie gwarantuje. Łatwo zapomnieć sprawdzić i przez to
przegapić przeciągnięcie łańcucha. Ja tak miałem. Stary się za mocno
rozciągnął do tego kaseta się zużyła i nowy łańcuch już nie pasował.
Z drugiej strony się zastanawiam czy warto bawić się w sprawdzanie i
wcześniejsze wymienianie łańcucha ewentualnie jeżdżenie na kilka zestawów
czy po prostu jeździć do zajechania napędu aż zacznie przeskakiwać.

Dokładnie. Najbardziej optymalnym wskaźnikiem zużycia koronki jest przeskakiwanie łańcucha. Jeśli chodzi o wskaźnik zużycia łańcucha to jeśli gdy łańcuch jest na największej koronce ogniwka nie przylegają idealnie do kasety i dadzą się "podnieść" na więcej niż 2-3 mm. No, ale specjalistyczne narzędzia i mierniki też oczywiście są :-)

Pozdrawiam, M.

Data: 2015-12-12 22:29:30
Autor: Piotr aka dracorp

http://sjp.pwn.pl/szukaj/optymalny.html :) bardziej optymalny już nie może być

--
piecia aka dracorp

Data: 2015-12-12 23:57:27
Autor: Jacek G.
W dniu 2015-12-12 20:11, TheGhost napisał(a)::
[...]

No właśnie - wszystkie te dywagacje na temnat twardości, ścieralności itd. może mają sens, ale pod warunkiem, że robi się duże przebiegi roczne i/lub korzysta się z droższych części. Ja jeżdżę średnio 1500 - 2000 km rocznie (głównie w terenie) i poprzedni napęd wytrzymał mi 8 lat. Aktualny ma 4 lata i 6600 km i działa dobrze. Kaseta i łańcuch klasy HG50 (8-ka) - koszt w sumie coś ok. 90 zł, więc raz na parę lat stać mnie. Myślę, że dopiero przy większych przebiegach, w trudnych warunkach i przy droższym sprzęcie można zacząć rozpatrywać, który łańcuch/kaseta dłużej wytrzymają.
--
Jacek G.

-- -

Data: 2015-12-13 10:48:57
Autor: Andrzej Ozieblo
Jacek G. pisze:

[...]

Swiete slowa. Tez robie podobne przebiegi pozamiejskie (bo w miescie wychodzi jakies 3000 km, ale na skladaku). W ogole sie stanem lancucha i kasety nie przejmuje. Od czasu do czasu (1 na 1-2 lata) sprawdzam wydluzenie i gdy wyraznie przekroczy 1 mm na 10 ogniwach, wymieniam sam lancuch. Nowy przewaznie przeskakuje na niektorych zebatkach. Gdy sa one jeszcze w dobrym stanie, szlifuje je, gdy w gorszym, wymieniam pojedyncze zebatki (jak sie da) albo cala kasete. Smaruje regularnie lancuch White Lighting (na bazie wosku, nie brudzacy i nie lapiacy syfu, szczegolnie przydatny w piaszczystcyh okolicach), w skladaku - zielony Finish Line.

Data: 2015-12-11 20:47:36
Autor: PeJot
[...]

To są oznaczenia handlowe a nie typowe oznaczenia twardości. Być może mają one cokolwiek wspólnego z twardością, ale podejrzewam że także a może przede wszystkim chodzi o tolerancję wykonania detali. Kiedyś sprawdzałem na twardościomierzu koronki kaset z różnych grup i wielkiej różnicy nie było.

BTW: stalowe koronki kaset mogą być czernione, niklowane i chromowane. Każda z tych powłok ma inną twardość co implikuje odporność na ścieranie.

Czy nalezy dobierac elementy (Lancuch, Kaseta) aby mialy te sama twardosc?

Jest to zalecane.

Czy mozna je mieszac, np. kaseta Alivio z lancuchem HG-41?

Nie wybuchnie, działać będzie, szczególnie że to niezbyt odległe grupy.

Czy to prawda, ze nie nalezy zakladac starego lancucha na nowa kasete i
vice-versa poniewa spowoduje to szybsze zuzywanie sie ktoregos z nich?

Tak.

Poza tym co z korba, poniewaz wlasciwie mowi sie o parach lancuch-kaseta
(i sprzedaje sie je razem), a przeciez korba jako podstawowy element
przenosi naped?

Ale korba zużywa się wolniej, choćby z racji tego że naciąg łańcucha rozkłada się na więcej zębów. Niestety, tańsze korby z tej racji są wykonane z wyjątkowo miękkich materiałów i dosyć szybko się zużywają.

BTW; przy konwersji wolnobieg -> kaseta często trzeba wymienić także i korby, z prostej przyczyny. Wolnobiegi zwykle zaczynają się od 13 czy 14 zębów i są kojarzone z korbami 48 zębów, a kasety zwykle od 11 zębów. Przełożenie 48/11 jest stanowczo zbyt mocne dla większości użytkowników.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-12 09:07:43
Autor: JDX
On 2015-12-11 20:47, PeJot wrote:
[...]
Niestety, tańsze korby z tej racji są wykonane z wyjątkowo miękkich materiałów i dosyć szybko się zużywają.
Sugerujesz, że blaty z wyższej półki wykonane z amelinium są bardziej
trwałe? :-)

Data: 2015-12-12 09:14:47
Autor: PeJot
On 2015-12-11 20:47, PeJot wrote:
[...]
Niestety, tańsze korby z tej racji są wykonane z wyjątkowo miękkich
materiałów i dosyć szybko się zużywają.
Sugerujesz, że blaty z wyższej półki wykonane z amelinium są bardziej
trwałe? :-)

Nic nie sugeruję.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-14 15:01:21
Autor: cytawa
JDX pisze:

Sugerujesz, że blaty z wyższej półki wykonane z amelinium są bardziej
trwałe? :-)

Sa bardzo trwale. Glownym czynnikiem, ktory niszczy tryby, jak tu juz wiele osob pisalo, jest wydluzenie lancucha. Sam material ma niewielkie znaczenie. Spokojnie aluminiowy blat przetrzyma kilka kompletow lancuchow z wielotrybami. Sluze przykladami.

Jan Cytawa

Data: 2015-12-14 06:49:30
Autor: Rowerex
W dniu poniedziałek, 14 grudnia 2015 15:01:12 UTC+1 użytkownik cytawa napisał:
JDX pisze:

> [...]

Sa bardzo trwale. Glownym czynnikiem, ktory niszczy tryby, jak tu juz wiele osob pisalo, jest wydluzenie lancucha. Sam material ma niewielkie znaczenie. Spokojnie aluminiowy blat przetrzyma kilka kompletow lancuchow z wielotrybami. Sluze przykladami.

Nie zgadzam się! Mój obecny napęd służy mi od roku 2009, łańcuchy i kasety są w stanie dobrym z plusem  - jeżdżę na czterech łańcuchach i dwóch kasetach (dwa komplety kół). Ale blat korby ZARŻNĄŁEM TOTALNIE! Stracił niemal 70% zębów, zostały dokumentnie spiłowane i starte, resztki jakie pozostały już nie dała rady i na wiosnę tego roku musiałem wymienić blat na nowy, bo nie dało się kręcić - przy mocniejszym depnięciu łańcuch ślizgał się po korbie.

W poprzednim napędzie było podobnie, ale najpierw zarżnąłem aluminiową średnią koronkę mniej więcej w połowie życia reszty napędu.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-14 18:20:21
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-14 o 15:49, Rowerex pisze:

[...]

Ja myślę że to kwestia osobista, kto na czym i jak jeździ. Mnie zdarzyło się w MTB doprowadzić do śmierci środek, gdy blat był OK. I tu zonk, *nowy* środek funkcjonował fatalnie, uratowała mnie dopiero używana ale nie zajeżdżona koronka środkowa. Teraz stosuję 3 łańcuchy, 2 komplety kół ( czyli 2 kasety ) i do tego w ramach eksperymentu mieszam też na początku sezonu 2 kpl. koronek z przodu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-12 14:24:39
Autor: TheGhost
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... (ciekawostka - szczegóły patentu)
"Oje Ejo" <oje_ejo@yandex.ru> wrote in message news:n4cekp$cvi$1dont-email.me...
Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczają twardosc stali z ktorej wykonano element (np. HG-31 to Altus wiec malo wytrzymaly, HG-41 to Acera, więc w klasie sredniej itp.)

Tutaj jest ciekawostka - http://www.google.com/patents/US20110092327 , a cz nie wiem której dokładnie dotyczy grupy sprzętowej ;-)

Pozdrawiam, M.

Data: 2015-12-12 15:39:13
Autor: TheGhost
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - (koronka Shimano HG bez tajemnic)
[...]

Aż mnie natknęło i wysmażyłem coś takiego - https://www.facebook.com/pivnicarowerowa/posts/1053962187958667 . Obrazek ilustruje mniej więcej na czym polega system Shimano HG (mam nadzieje, że dobrze to ująłem, acz w razie czego mnie poprawcie)

Pozdrawiam, M.

Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...