Data: 2015-12-10 19:03:29 | |
Autor: Oje Ejo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczają twardosc stali z ktorej wykonano element (np. HG-31 to Altus wiec malo wytrzymaly, HG-41 to Acera, więc w klasie sredniej itp.)
Czy nalezy dobierac elementy (Lancuch, Kaseta) aby mialy te sama twardosc? Czy mozna je mieszac, np. kaseta Alivio z lancuchem HG-41? Czy to prawda, ze nie nalezy zakladac starego lancucha na nowa kasete i vice-versa poniewa spowoduje to szybsze zuzywanie sie ktoregos z nich? Poza tym co z korba, poniewaz wlasciwie mowi sie o parach lancuch-kaseta (i sprzedaje sie je razem), a przeciez korba jako podstawowy element przenosi naped? |
|
Data: 2015-12-10 13:54:58 | |
Autor: rzymo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu czwartek, 10 grudnia 2015 19:03:27 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał:
Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczają twardosc stali z ktorej wykonano element (np. HG-31 to Altus wiec malo wytrzymaly, HG-41 to Acera, więc w klasie sredniej itp.) http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/articles.php?article_id=16 :) |
|
Data: 2015-12-10 22:21:01 | |
Autor: Piotr aka dracorp | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Thu, 10 Dec 2015 13:54:58 -0800, rzymo napisaĹ(a):
http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/articles.php?article_id=16 :)Oj nigdy nie natrafiĹem na to w preclu. Aczkolwiek bardzo ciekawe. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2015-12-11 09:07:12 | |
Autor: Andrzej Ozieblo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu 2015-12-10 o 22:54, rzymo pisze:
http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/articles.php?article_id=16 :) Dzieki za namiar. W sumie potwierdza sie to, co wszyscy myslelismy i pisalismy, np. Jasiu Cytawa. Trzeba by jeszcze przepytac kogos od Shimano. :) Czyli poczawszy od pewnej grupy lancuchow ich trawalosc na zuzycie jest ta sama. Te najdrozsze beda ciut lzejsze i bardziej odporne na zerwanie. Mozna sobie je w takim razie darowac. Podobnie jest jak widac z kasetami. Oczywiscie wylaczajac najnizsze w hierarchii badziewie. |
|
Data: 2015-12-11 14:25:53 | |
Autor: Oje Ejo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On 12/11/15 09:07, Andrzej Ozieblo wrote:
W dniu 2015-12-10 o 22:54, rzymo pisze: A co z innymi firmami niz Shimano? W popularnym portalu aukcyjnym wiele ludzi sprzedaje np. lancuchy "NEXELO nierdzewny S52 7/8 biegow" Jak by ktos z Was zmierzyl tardosc twardosciomierzem zeby zobaczyc czy placimy jedynie za logo ;) |
|
Data: 2015-12-12 22:27:30 | |
Autor: Oje Ejo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On 12/11/15 14:25, Oje Ejo wrote:
A co z innymi firmami niz Shimano? W popularnym portalu aukcyjnym wiele Albo np. w markecie znanej sieci ze szwedzkiej wystawiono lancuch Kayoba: http://tinyurl.com/h8kt3cc Pewnie powiecie ze to badziew, ale prosze o konkrety: jaka twardosc, odpornosc na wydluzanie sie? |
|
Data: 2015-12-12 22:27:08 | |
Autor: Piotr aka dracorp | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Sat, 12 Dec 2015 22:27:30 +0100, Oje Ejo napisaĹ(a):
Albo np. w markecie znanej sieci ze szwedzkiej wystawiono lancuch A to producent nie podaje takich parametrĂłw? -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2015-12-13 16:58:21 | |
Autor: Oje Ejo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On 12/12/15 23:27, Piotr aka dracorp wrote:
Dnia Sat, 12 Dec 2015 22:27:30 +0100, Oje Ejo napisaĹ(a): WyglÄ da Ĺźe to jakis szwedzki podwykonawca szwedzkiego marketowca Jula: http://www.trademarkia.com/ctm/kayoba-755690_en-US.htm Ale Jula wyspecyfikowalo jedyne co widac w owym linku: http://tinyurl.com/h8kt3cc a wiec, ze ow lancuch rzeczywiscie nalezy do lancuchow ;) Poza tym, ile mozna wierzyc w info zamieszczone przez producenta na pudelku? Jakiekolwiek konsekwencje ponosi za to co jakikolwiek producent pisze? |
|
Data: 2015-12-11 13:20:55 | |
Autor: Andrzej Ozieblo | |
Lancuch - smarowanie | |
W dniu 2015-12-10 o 22:54, rzymo pisze:
http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/articles.php?article_id=16 :) Przeczytalem uwazniej. Komentarze kolegi Chudego troche odbiegaja od oryginalu. W oryginale nie ma np. informacji, ze we wszystkich lancuchach SRAM powyzej PC38 uzywa sie tych samych utwardzen. Ale Chudy, jak sam napisal, wzial te informacje z www SRAMa. Inna ciekawa rzecz. Sposob czyszczenia lancucha. Plukanie w rozpuszczalnikach nie jest zalecane. Zreszta sami popatrzcie: Cleaning of chains. The reason why we do not suggest leaving chains in a solvent tank is because it takes out all the lube between the pin and the inner plates. If we could make sure that people would then use a liquefied grease, then let it cool, we might suggest that people clean chains in a solvent tank. This is how we do it at our factory. We recommend that the user use cleaners that only attack the outer surfaces of the chain to take away the dirt and grime then re-lube. I personally have only used a rag to clean my chains for years and stay away from solvent tanks and jet washers. (Powod dla ktorego nie zalecamy plukania lancucha w pojemniku z rozpuszczalnikiem (np. nafta - to ode mnie) wynika z tego, ze wyplukiwany jest caly smar miedzy bolcem i wewnetrzna blaszka. Jesli bylibysmy pewni, ze ludzie uzyja smaru w plynie, to czemu nie, sugerowalibysmy ludziom by czyscili lancuchy w ten sposob. Tak wlasnie robimy u nas w fabryce. W sumie jednak zalecamy by czyscic jedynie zewnetrzne powierzchnie lancucha, by usunac brud i ponownie przesmarowac. Osobiscie uzywam jedynie szmaty do czeszczenia moich lancuchow (tez to stosuje :) i trzymam sie z daleko od wszelkich rozpuszczalnikow i karcherow.) |
|
Data: 2015-12-11 15:00:55 | |
Autor: cytawa | |
Lancuch - smarowanie | |
Andrzej Ozieblo pisze:
Inna ciekawa rzecz. Sposob czyszczenia lancucha. Plukanie w (Powod dla ktorego nie zalecamy plukania lancucha w pojemniku z Tez tak uwazam, Mam swoja teorie, ze resztki smarow zabezpieczaja przed grubszymi ziarenkami piasku, ktore moga sie do wewnatrz lancucha dostac. Osobiscie czyszcze lancuch lekko nasaczonym rozpuszczalnikiem kawalkiem starego recznika. Jan Cytawa |
|
Data: 2015-12-11 19:30:03 | |
Autor: Piotr aka dracorp | |
Lancuch - smarowanie | |
Dnia Fri, 11 Dec 2015 15:00:55 +0100, cytawa napisaĹ(a):
Tez tak uwazam, Mam swoja teorie, ze resztki smarow zabezpieczaja przedNo ale przecieĹź po czyszczeniu nie jadÄ w trasÄ tylko smarujÄ ĹaĹcuch i zostawiam go na jakiĹ dĹuĹźszy czas Ĺźeby olej wszÄdzie dotarĹ. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2015-12-11 14:38:33 | |
Autor: Oje Ejo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On 12/10/15 22:54, rzymo wrote:
W dniu czwartek, 10 grudnia 2015 19:03:27 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał: "I aby łańcuch był odporny na wyciąganie wystarczy kupować produkty które mają utwardone chromem sworzenie czyli u Shimano będzą to wszystkie łańcuchy od IG/HG-51 wzwyż" Czyli z shimano dla 8-rzedowych mamy niewielki wybór... ;) |
|
Data: 2015-12-12 01:52:30 | |
Autor: sebekfireman | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu piątek, 11 grudnia 2015 14:38:29 UTC+1 użytkownik Oje Ejo napisał:
Czyli z shimano dla 8-rzedowych mamy niewielki wybór... ;) Wybór masz spory, bo do napędów 8 biegowych możesz spokojnie stosować łańcuchy 9-rzędowe. Ostatnio jeździłem na konfiguracji kaseta 8 biegowa HG-41 i łańcuch Campolongo c9 - zestaw spisywał się bardzo dobrze. |
|
Data: 2015-12-13 17:31:22 | |
Autor: Oje Ejo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On 12/12/15 10:52, sebekfireman@gmail.com wrote:
Wybór masz spory, bo do napędów 8 biegowych możesz spokojnie stosować łańcuchy 9-rzędowe. A czy przerzutka TZ pasuje do lancucha 9-rz, tj. czy szerokosc jej trybow jest wystarczjaco mala ze objal je waski lancuch? |
|
Data: 2015-12-10 19:22:27 | |
Autor: Piotr aka dracorp | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:03:29 +0100, Oje Ejo napisaĹ(a):
Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczajÄ twardosc stali zOznaczenie twardoĹci stali to chyba co innego. A moim skromnym zdaniem ichnie oznaczenia sÄ z dupy bo ostatnio obserwujÄ Ĺźe ĹaĹcuchy sÄ strasznie sĹabe. Ale kiedyĹ kupowaĹem Campagnolo a teraz lokalnie tylko sram i shitmano. Czy nalezy dobierac elementy (Lancuch, Kaseta) aby mialy te samaProblem moĹźe byÄ inny, nie bÄdÄ do siebie pasowaĹy. ZuĹźywajÄ c siÄ ĹaĹcuch siÄ rozciÄ ga a kaseta wyrabia. ZÄ bki stajÄ siÄ ostrzejsze. Jak wymienisz ĹaĹcuch to nie bÄdzie pasowaĹ do starej kasety i na odwrĂłt. Z korbÄ nigdy nie miaĹem problemu, zawsze jÄ katowaĹem do koĹca. Ale ostatnio nie wiem dlaczego odnoszÄ wraĹźenie Ĺźe korby teĹź robiÄ z plasteliny. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2015-12-10 21:01:44 | |
Autor: Oje Ejo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On 12/10/15 20:22, Piotr aka dracorp wrote:
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:03:29 +0100, Oje Ejo napisaĹ(a): A jak z kwestia mieszania twardosci (lancucha i kasety)? Jakie kombinacje ewentualnie wchodza w gre? (Czyli czy lancuch powinien przewyzszac twardoscia kasete czy odwrotnie?) |
|
Data: 2015-12-10 21:22:25 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Thu, 10 Dec 2015 21:01:44 +0100, Oje Ejo napisał(a):
A jak z kwestia mieszania twardosci (lancucha i kasety)? Jakie kombinacje ewentualnie wchodza w gre? (Czyli czy lancuch powinien przewyzszac twardoscia kasete czy odwrotnie?) Coś się uczepił tej twardości? Jeśli już, to ścieralności ale ta (faktyczna) mało zależy od samego materiału a więcej od warunków eksploatacji. Kurz, środki smarne itd. -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2015-12-16 01:44:33 | |
Autor: G.S. | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On Thu, 10 Dec 2015, Piotr aka dracorp wrote:
Oznaczenie twardości stali to chyba co innego. A moim skromnym zdaniem ichnie oznaczenia są z dupy bo ostatnio obserwuję że łańcuchy są strasznie słabe. Ale kiedyś kupowałem Campagnolo a teraz lokalnie tylko sram i shitmano. Jest jeszcze pytanie uzupełniające - czy te "kiedysiejsze" łańcuchy były równie cienkie? Zwężanie kolejnych konstrukcji (żeby upchnąć je między coraz większą liczbą zębatek kasety) skutkuje koniecznym nieproporcjonalnym pocienieniem materiału (wszak jakieś luzy muszą zostać). pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2015-12-10 19:55:03 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:03:29 +0100, Oje Ejo napisał(a):
Czy to prawda, ze nie nalezy zakladac starego lancucha na nowa kasete i vice-versa poniewa spowoduje to szybsze zuzywanie sie ktoregos z nich? Tak i jest ale główny powód to taki ze jak skojarzysz nowe ze starym to możesz nie ujechać bo łańcuch będzie przeskakiwał. Są wyjatki, np. używanie dwóch łańcuchów do tych samych zębatek i zamiana ich co 1000 km. Ale jak poczekasz do 3000 to już nie będzie działać. -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2015-12-10 19:42:16 | |
Autor: Piotr aka dracorp | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:55:03 +0100, Jacek Maciejewski napisaĹ(a):
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:03:29 +0100, Oje Ejo napisaĹ(a):Ostatnio przegapiĹem i daĹem chyba po tysiÄ cu. Jakie byĹo moje zdziwienie Ĺźe nowy ĹaĹcuch juĹź nie pasowaĹ. Jak dla mnie dajÄ chiĹskÄ stal z czasĂłw rewolucji. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2015-12-10 20:58:07 | |
Autor: Oje Ejo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On 12/10/15 20:42, Piotr aka dracorp wrote:
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:55:03 +0100, Jacek Maciejewski napisaĹ(a): Wiec wyjasniliscie ze powodem aby nowy lancuch zakladac do nowej kasety jest to ze lancuch rozciaga sie i moze nie-pasowac. A jak ma sie to kwestii szybszego zuzywania? |
|
Data: 2015-12-10 21:20:36 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Thu, 10 Dec 2015 20:58:07 +0100, Oje Ejo napisał(a):
A jak ma sie to kwestii szybszego zuzywania? To chyba oczywiste - jak nie pasuje to trze i sie wyciera :) -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2015-12-10 23:16:13 | |
Autor: ToMasz | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Wiec wyjasniliscie ze powodem aby nowy lancuch zakladac do nowej kasetystrona rowerowa zbooya albo sheldon? KrĂłtko: ĹaĹcuch, sworznie, powinny idealnie pasowaÄ do wgĹÄbieĹ pomiÄdzy zÄbami koĹa zÄbatego. idealnie. wtedy trwaĹoĹÄ napÄdu jest niemalĹźe wieczna, bo wraz zuĹźycie bÄdzie wymagaĹo wytarcia materiaĹu liczonego w gramach, moĹźe nawet w dziesiÄ tkach gramĂłw. W normalnym Ĺźyciu, zamiast pedaĹowaÄ szybko, wolimy naciskaÄ mocno, wiÄc ĹaĹcuch staje siÄ dĹuĹźszy. kaĹźde ogniwko zamiast miec póŠcala, ma póŠcala + 1/100, potem +2/100, +3/100 i tak dalej. skutek jest taki, Ĺźe sworzeĹ nie trafia pomiÄdzy zÄby, tylko w szczyt zÄba. wiÄc nie musi juĹź "zebraÄ" caĹego zÄba, caĹej jego powierzchni, od szczytu do dolinki, tylko "zjechaÄ" sam cieniutki szczyt. cieniutki bo zmiana biegĂłw musi byÄ pĹynna, bo biegĂłw jest coraz wiÄcej, bo zÄbĂłw jest coraz mniej... wiÄc ĹapiÄ c 3 zÄ bki zaczyna przeskakiwaÄ. pisaĹem setki razy. najtrwalsze byĹy kasety (nie wolnobiegi) z grupy altus, acera, 7 biegĂłw. jeĹli teraz chcesz mieÄ optymalny finansowo napÄd, to kup raczej taniÄ kastÄ, i raczej droĹźszy ĹaĹcuch. Albo system 3 ĹaĹcuchĂłw ToMasz |
|
Data: 2015-12-11 00:43:05 | |
Autor: Rowerex | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu czwartek, 10 grudnia 2015 23:16:15 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
> Wiec wyjasniliscie ze powodem aby nowy lancuch zakladac do nowej kasety Formalnie to co piszesz jest nieprawdą. W normalnym życiu, zamiast pedałować szybko, wolimy naciskać mocno, więc łańcuch staje się dłuższy. każde ogniwko zamiast miec pół cala, ma pół cala + 1/100, potem +2/100, +3/100 i tak dalej. skutek jest taki, że sworzeń nie trafia pomiędzy zęby, tylko w szczyt zęba. Sworznie łańcucha nie mają żadnego kontaktu z zębatkami! więc nie musi już "zebrać" całego zęba, całej jego powierzchni, od szczytu do dolinki, tylko "zjechać" sam cieniutki szczyt. cieniutki bo zmiana biegów musi być płynna, bo biegów jest coraz więcej, bo zębów jest coraz mniej... więc łapiąc 3 ząbki zaczyna przeskakiwać. Brak "cieniutkiego szczytu" niewiele tu zmienia. Albo system 3 łańcuchów Tak wyglądał napęd używany z trzema łańcuchami pod koniec życia - od momentu zrobienia zdjęć pociągnął jeszcze wiosnę i jesień - w zimie nastąpiła już totalna katastrofa: Kaseta: http://images32.fotosik.pl/195/4a23dedd12fe0f34.jpg Korba: http://images34.fotosik.pl/195/87dc8703747c9f73.jpg Gdy napęd zupełnie odmówił posłuszeństwa zębatki korby wyglądały tak: http://images45.fotosik.pl/139/ea59b8c640c718f3.jpg Jedna ze spinek Srama tak: http://images25.fotosik.pl/285/45bac3e9c06295e6.jpg A jeden z łańcuchów - co ciekawe najkrócej używany tak: http://images32.fotosik.pl/336/f8bb44069ed502b9.jpg A tak w ogóle - napęd zużywa się z powodu tarcia (tego się nie da wyeliminować) a przede wszystkim z powodu zanieczyszczeń, które wraz z tarciem mordują element najsłabszy, czyli łańcuch, a ten dopełnia dzieła zniszczenia na zębatkach. Cóż, w typowym przypadku napęd jest systemem otwartym - jeśli ktoś chce mieć wieczny napęd, to niech jeździ w sterylnie czystej hali po torze, a nie w błocie po lesie... System 3 łańcuchów pomaga wolniej zużywać łańcuchy i kasetę, ale aluminiowe zębatki korby zazwyczaj nie potrafią dotrwać do końca żywota reszty napędu. Używanie 10 łańcuchów też zniszczy kasetę i w tych samych warunkach raczej nie przedłuży życia kasety trzykrotnie w stosunku do systemu 3 łańcuchów. Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-12-11 11:55:22 | |
Autor: ToMasz | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
gdzie się pomyliłem? w gramach czy sensie?gramach, może nawet w dziesiątkach gramów. masz racje, bo tam są tulejki, ale mnie chodzi o sens działania. niemniej jednak punkt dla Ciebie.sworzeń nie trafia pomiędzy zęby, tylko w szczyt zęba. Tu bym prosił o wyjaśnienie.więc nie musi już ale to jest idealny przykład zwycięstwa kombinatoryki nad zarządzeniem księgowych nakazującym produkować nietrwałe zębatkiAlbo system 3 łańcuchów ja właśnie ubolewam nad faktem, że często w serwisie wymienia się zębatki bez łańcucha. często, nie zawsze, ale często taki łańcuch "scina" górną część zębów doły pozostawiajac nienaruszone..... ToMasz |
|
Data: 2015-12-11 05:34:37 | |
Autor: Rowerex | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu piątek, 11 grudnia 2015 11:55:24 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
>> gramach, może nawet w dziesiątkach gramów. Formalną nieprawdą jest "trwałość napędu jest niemalże wieczna" - nie ma czegoś takiego podczas standardowego używania roweru, zwłaszcza w warunkach terenowych. Metoda 100 łańcuchów też zniszczy napęd. >> sworzeń nie trafia pomiędzy zęby, tylko w szczyt zęba. Łańcuch "wydłuży się" tak samo nawet przy nieskończenie wytrzymałej zębatce wskutek tarcia sworzni o tulejki i będzie to następowało w momecie prostowania się (na kasecie) i zawijania się (na korbie) naciągniętej części łańcucha, oraz trochę wskutek drgań tej naciągniętej części. Tak przy okazji: jeśli się przeanalizuje te ruchy, to wychodzi że łańcuch na pewno nie jest kierunkowy, ale za to ma stronę górną i dolną i zamieniając stronę górną z dolną możemy mieć nieco krótszy łańcuch - przy czym różnica będzie zauważalna tylko gdy łańcuch jest zawinięty na zębatkę, a nie gdy jest wyprostowany. Łańcuch może zacząć skakać jeszcze zanim zacznie pracować na ściętych czubkach. Dodatkowo - w dyskusjach o łańcuchach niemal nikt nie pamięta o tym, że bardzo mocno zużywają się tulejki w ogniwach w miejscach styku z zębami - ich powierzchnia staje się wklęsła, zmniejsza się ich średnica, a przez to siła nacisku na ząb zaczyna się rozkładać na mniejszej powierzchni tulejki i zęba... Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-12-12 13:51:44 | |
Autor: ąćęłńóśźż | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Czy to jest jakiś spoób: odwracanie łańcucha na lewą stronę?
-- -- - Tak przy okazji: jeśli się przeanalizuje te ruchy, to wychodzi że łańcuch na pewno nie jest kierunkowy, ale za to ma stronę górną i dolną i zamieniając stronę górną z dolną możemy mieć nieco krótszy łańcuch - przy czym różnica będzie zauważalna tylko gdy łańcuch jest zawinięty na zębatkę, a nie gdy jest wyprostowany. |
|
Data: 2015-12-12 15:52:08 | |
Autor: TheGhost | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
" ąćęłńóśźż" <nie@dla.spamerow> wrote in message news:n4h58e$tu2$1node2.news.atman.pl...
Czy to jest jakiś spoób: odwracanie łańcucha na lewą stronę? I tak i nie. Temat nr 1 - łańcuch naciąga się, a więc jak odwrócisz go na druga stronę (taki naciągniety, z niewyjechanymi ogniwkami z tamtej strony) to i tak na pewno nie będzie to to samo, co nowy lańcuch . Temat nr 2: łańcuch idzie w określonej linii (po kasecie, kółeczkach przerzutki, ząbkach korby). Pod wpływem siły nacisku może odkształcić się (w nieznacznym stopniu) w kierunku do osi kółeczek przerzutki, koronek, etc. Innymi słowy chociaż ogniwka z tej strony będą wyjechane to łańcuch i tak będzie odkształcony i lekko naciągnięty. IMHO nie jest to dobre rozwiązanie (acz być moze się mylę, jeśli tak to proszę o poprawkę) Pozdrawiam, M. |
|
Data: 2015-12-11 12:30:02 | |
Autor: Ä ÄÄĹĹóşş | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Nowy ĹaĹcuch na "starych" zÄbatkach ma szansÄ siÄ uĹoĹźyÄ, byle nie forsowaÄ ostro pod gĂłrÄ na twardym przeĹoĹźeniu.
-- -- - Jakie byĹo moje zdziwienie Ĺźe nowy ĹaĹcuch juĹź nie pasowaĹ. |
|
Data: 2015-12-11 14:52:11 | |
Autor: cytawa | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Ä
ÄÄĹĹóşş pisze:
Nowy ĹaĹcuch na "starych" zÄbatkach ma szansÄ siÄ uĹoĹźyÄ, byle nieAle tylko jesli rozciagniecie starego lancucha nie przekracza 1% czyli ok. 1 - 1.5 mm na 10 ogniwach i tryby byly uzywane w miare rownomiernie Jan Cytawa |
|
Data: 2015-12-10 22:51:36 | |
Autor: JDX | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On 2015-12-10 19:03, Oje Ejo wrote:
Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczają twardosc stali zOznaczenia HG w przypadku kaset i łańcuchów Shimano oznaczają HyperGlide: https://pl.wikipedia.org/wiki/HyperGlide. :-D |
|
Data: 2015-12-12 13:48:50 | |
Autor: TheGhost | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Oznaczenia HG w przypadku kaset i łańcuchów Shimano oznaczają No właśnie. mnie też się wydaje, iż owe HG oznacza raczej sposób "frezowania" koronek niż stopien twardości. Innymi słowy koronki są specjalnie ponacinane, aby łańcuch mógł sprawniej przeskakiwać. Numer przy HG nie wiem co oznacza (być może twardość). Natomiast oczywiście można stosować dowolne konfiguracje. Pozdrawiam, M. |
|
Data: 2015-12-11 09:03:37 | |
Autor: Andrzej Ozieblo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu 2015-12-10 o 19:03, Oje Ejo pisze:
Czy nalezy dobierac elementy (Lancuch, Kaseta) aby mialy te sama twardosc? Mozna, o ile sa kompatybilne. Te kompatybilnosci podane przez producenta (Shimano) tez trzeba brac z rezerwa, bo czesto mimo teoretycznej niekompatybilnosci wszystko jest OK. Czy to prawda, ze nie nalezy zakladac starego lancucha na nowa kasete i Prawda, bo stary "wydluzony" lancuch szybko popsuje kasete, czyli zmieni ksztalt zebow na zaby rekina. Nowy lancuch mozna probowac zakladac na stara kasete. Ta niczego nie zmieni w lancuchu, ale moze przeskakiwac. Wtedy pomaga szlifowanie kasety, ale to trzeba umiec. Poza tym co z korba, poniewaz wlasciwie mowi sie o parach lancuch-kaseta Zeby korby tez zmieniaja ksztalt pod wplywem rozciagajacego sie lancucha, ale zakladajac nowy lancuch do starej korby, prawdopodobnie nic nie bedzie przeskakiwac, moze z wyjatkiem najmniejszej tarczy. Dlaczego? Bo sila sie rozklada na wiecej zebow. Ale w razie potrzeby tez mozna podszlifowac tarcze. |
|
Data: 2015-12-11 14:22:27 | |
Autor: Oje Ejo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On 12/11/15 09:03, Andrzej Ozieblo wrote:
W dniu 2015-12-10 o 19:03, Oje Ejo pisze: Ale jezeli kaseta jest wtardsza od lancucha to mozna wyobrazic sobie ze lancuch zacznie szybciej wydluzac sie niz scierac ("wyrabiac") zaglebienia w kasecie... |
|
Data: 2015-12-11 15:25:45 | |
Autor: Andrzej Ozieblo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu 2015-12-11 o 14:22, Oje Ejo pisze:
Ale jezeli kaseta jest wtardsza od lancucha to mozna wyobrazic sobie ze Nie. Kaseta nie ma wplywu na "wydluzenie" lancucha. Tak naprawde lancuch sie nie wydluza, tylko sciera wewnetrznie. Jesli wyobrazisz sobie w jaki sposob nastepuje zuzycie lancucha (wystarczy go rozebrac by zrozumiec) to sprawa staje sie jasna. Miekka kaseta bedzie sie troche inaczej zuzywac niz twarda, zakladajac, ze roznica w twardosci jest znaczaca. Szybciej beda sie tworzyly zgrubienia spowodowane naciskiem, takie odgnioty, ktore powoduje czesto zakleszczenie lancucha. |
|
Data: 2015-12-11 15:44:16 | |
Autor: mbut | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu 11.12.2015 o 15:25, Andrzej Ozieblo pisze:
W dniu 2015-12-11 o 14:22, Oje Ejo pisze:Dziwna teoria, kaseta istotnie nie ma wpływu na wydłużanie łańcucha, ale łańcuch mierzymy suwmiarką i jest dłuższy od nowego. |
|
Data: 2015-12-11 16:43:43 | |
Autor: Andrzej Ozieblo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu 2015-12-11 o 15:44, mbut pisze:
Dziwna teoria, kaseta istotnie nie ma wpływu na wydłużanie łańcucha, ale Zachecam do wlasnorecznego rozebrania ogniwa lancucha. Powiedzmy tego wspolczesnego, gdzie nie ma juz wewnetrznych tulejek jako osobne elementy, ale wytloczenia z blaszek wewnetrznych. Inaczej trudno zrozumiec o co chodzi z tym "wydluzeniem" lancucha. |
|
Data: 2015-12-11 18:31:38 | |
Autor: solar | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu 2015-12-11 o 15:44, mbut pisze:
Dziwna teoria, kaseta istotnie nie ma wpływu na wydłużanie łańcucha, ale Uważasz, że łańcuch się wydłuża, bo coś się w nim wyciąga na długość? Jest tak, jak napisał AO - wycierają się tulejki, powstaje luz i ten luz powoduje, że łańcuch się wydłuża. O, nawet jest fotka http://www.sebekfireman.host247.pl/rower/images/inne/02/art1107.jpg -- Solar www.solar.blurp.org "Religia jest oparta na autorytecie zaś nauka na obserwacji i rozumie. Nauka w końcu zwycięży, bo nauka się sprawdza." Stephen Hawking |
|
Data: 2015-12-11 19:45:26 | |
Autor: mbut | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu 11.12.2015 o 18:31, solar pisze:
W dniu 2015-12-11 o 15:44, mbut pisze:"Tak naprawde lancuch sie nie wydluza" tak stwierdził poprzednik. Jeden pisze, że się nie wydłuża a drugi poprawia i twierdzi, że tulejki się wycierają na wskutek czego powstaje luz. No więc jednak łańcuch się wydłuża, nie róbcie zamętu. pozdr |
|
Data: 2015-12-12 11:56:50 | |
Autor: Andrzej Ozieblo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
mbut pisze:
"Tak naprawde lancuch sie nie wydluza" tak stwierdził poprzednik. Formalnie czy terminologicznie rzecz biorac masz racje. No powiedzmy, ze prawie. :) Z powodu powstalych luzow dlugosc NAPIETEGO lancucha sie wydluza. Czyli lancuch nienapiety sie jednak nie wydluza. ;) Tyle, ze wydluzanie kojarzymy z rozciaganiem, a tu zadnego rozciagania nie ma. Po prostu warto uswiadomic postronnym o co chodzi, a slowo "wydluzenie" jest w tym przypadku mylace. W kazdym razie wymaga interpretacji. |
|
Data: 2015-12-12 15:55:56 | |
Autor: TheGhost | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Ale jezeli kaseta jest wtardsza od lancucha to mozna wyobrazic sobie ze lancuch zacznie szybciej wydluzac sie niz scierac ("wyrabiac") zaglebienia w kasecie... Tak, ale łańcuch kosztuje 30-40 zł, a kaseta czasem po 150 i więcej ;-) Pozdrawiam, M. |
|
Data: 2015-12-12 15:58:37 | |
Autor: TheGhost | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Ale jezeli kaseta jest wtardsza od lancucha to mozna wyobrazic sobie ze lancuch zacznie szybciej wydluzac sie niz scierac ("wyrabiac") zaglebienia w kasecie... Zainwestuj w odpowiednie narzędzie, a będziesz wiedział co i jak - http://allegro.pl/miernik-zuzycia-lancucha-rohloff-caliber-2-i5805452057.html ;-) Pozdrawiam, M. |
|
Data: 2015-12-12 16:41:36 | |
Autor: Piotr aka dracorp | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Sat, 12 Dec 2015 15:58:37 +0100, TheGhost napisaĹ(a):
Zainwestuj w odpowiednie narzÄdzie, a bÄdziesz wiedziaĹ co i jak -i5805452057.html To narzÄdzie niczego nie gwarantuje. Ĺatwo zapomnieÄ sprawdziÄ i przez to przegapiÄ przeciÄ gniÄcie ĹaĹcucha. Ja tak miaĹem. Stary siÄ za mocno rozciÄ gnÄ Ĺ do tego kaseta siÄÂ zuĹźyĹa i nowy ĹaĹcuch juĹź nie pasowaĹ. Z drugiej strony siÄ zastanawiam czy warto bawiÄ siÄÂ w sprawdzanie i wczeĹniejsze wymienianie ĹaĹcucha ewentualnie jeĹźdĹźenie na kilka zestawĂłw czy po prostu jeĹşdziÄ do zajechania napÄdu aĹź zacznie przeskakiwaÄ. Aktualnie tak robiÄ w dwĂłch rowerach :) -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2015-12-12 20:11:26 | |
Autor: TheGhost | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
To narzÄdzie niczego nie gwarantuje. Ĺatwo zapomnieÄ sprawdziÄ i przez to DokĹadnie. Najbardziej optymalnym wskaĹşnikiem zuĹźycia koronki jest przeskakiwanie ĹaĹcucha. JeĹli chodzi o wskaĹşnik zuĹźycia ĹaĹcucha to jeĹli gdy ĹaĹcuch jest na najwiÄkszej koronce ogniwka nie przylegajÄ idealnie do kasety i dadzÄ siÄ "podnieĹÄ" na wiÄcej niĹź 2-3 mm. No, ale specjalistyczne narzÄdzia i mierniki teĹź oczywiĹcie sÄ :-) Pozdrawiam, M. |
|
Data: 2015-12-12 22:29:30 | |
Autor: Piotr aka dracorp | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Sat, 12 Dec 2015 20:11:26 +0100, TheGhost napisaĹ(a):
DokĹadnie. Najbardziej optymalnym wskaĹşnikiem zuĹźycia koronki jesthttp://sjp.pwn.pl/szukaj/optymalny.html :) bardziej optymalny juĹź nie moĹźe byÄ -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2015-12-12 23:57:27 | |
Autor: Jacek G. | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu 2015-12-12 20:11, TheGhost napisaĹ(a)::
Z drugiej strony siÄ zastanawiam czy warto bawiÄ siÄ w sprawdzanie i No wĹaĹnie - wszystkie te dywagacje na temnat twardoĹci, ĹcieralnoĹci itd. moĹźe majÄ sens, ale pod warunkiem, Ĺźe robi siÄ duĹźe przebiegi roczne i/lub korzysta siÄ z droĹźszych czÄĹci. Ja jeĹźdĹźÄ Ĺrednio 1500 - 2000 km rocznie (gĹĂłwnie w terenie) i poprzedni napÄd wytrzymaĹ mi 8 lat. Aktualny ma 4 lata i 6600 km i dziaĹa dobrze. Kaseta i ĹaĹcuch klasy HG50 (8-ka) - koszt w sumie coĹ ok. 90 zĹ, wiÄc raz na parÄ lat staÄ mnie. MyĹlÄ, Ĺźe dopiero przy wiÄkszych przebiegach, w trudnych warunkach i przy droĹźszym sprzÄcie moĹźna zaczÄ Ä rozpatrywaÄ, ktĂłry ĹaĹcuch/kaseta dĹuĹźej wytrzymajÄ . -- Jacek G. -- - Ta wiadomoĹÄ zostaĹa sprawdzona na obecnoĹÄ wirusĂłw przez oprogramowanie antywirusowe Avast. https://www.avast.com/antivirus |
|
Data: 2015-12-13 10:48:57 | |
Autor: Andrzej Ozieblo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Jacek G. pisze:
No wĹaĹnie - wszystkie te dywagacje na temnat twardoĹci, ĹcieralnoĹci itd. moĹźe majÄ sens, ale pod warunkiem, Ĺźe robi siÄ duĹźe przebiegi roczne i/lub korzysta siÄ z droĹźszych czÄĹci. Ja jeĹźdĹźÄ Ĺrednio 1500 - 2000 km rocznie (gĹĂłwnie w terenie) i poprzedni napÄd wytrzymaĹ mi 8 lat. Aktualny ma 4 lata i 6600 km i dziaĹa dobrze. Kaseta i ĹaĹcuch klasy HG50 (8-ka) - koszt w sumie coĹ ok. 90 zĹ, wiÄc raz na parÄ lat staÄ mnie. MyĹlÄ, Ĺźe dopiero przy wiÄkszych przebiegach, w trudnych warunkach i przy droĹźszym sprzÄcie moĹźna zaczÄ Ä rozpatrywaÄ, ktĂłry ĹaĹcuch/kaseta dĹuĹźej wytrzymajÄ . Swiete slowa. Tez robie podobne przebiegi pozamiejskie (bo w miescie wychodzi jakies 3000 km, ale na skladaku). W ogole sie stanem lancucha i kasety nie przejmuje. Od czasu do czasu (1 na 1-2 lata) sprawdzam wydluzenie i gdy wyraznie przekroczy 1 mm na 10 ogniwach, wymieniam sam lancuch. Nowy przewaznie przeskakuje na niektorych zebatkach. Gdy sa one jeszcze w dobrym stanie, szlifuje je, gdy w gorszym, wymieniam pojedyncze zebatki (jak sie da) albo cala kasete. Smaruje regularnie lancuch White Lighting (na bazie wosku, nie brudzacy i nie lapiacy syfu, szczegolnie przydatny w piaszczystcyh okolicach), w skladaku - zielony Finish Line. |
|
Data: 2015-12-11 20:47:36 | |
Autor: PeJot | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu 2015-12-10 o 19:03, Oje Ejo pisze:
Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczają twardosc stali z To są oznaczenia handlowe a nie typowe oznaczenia twardości. Być może mają one cokolwiek wspólnego z twardością, ale podejrzewam że także a może przede wszystkim chodzi o tolerancję wykonania detali. Kiedyś sprawdzałem na twardościomierzu koronki kaset z różnych grup i wielkiej różnicy nie było. BTW: stalowe koronki kaset mogą być czernione, niklowane i chromowane. Każda z tych powłok ma inną twardość co implikuje odporność na ścieranie.
Jest to zalecane. Czy mozna je mieszac, np. kaseta Alivio z lancuchem HG-41? Nie wybuchnie, działać będzie, szczególnie że to niezbyt odległe grupy.
Tak.
Ale korba zużywa się wolniej, choćby z racji tego że naciąg łańcucha rozkłada się na więcej zębów. Niestety, tańsze korby z tej racji są wykonane z wyjątkowo miękkich materiałów i dosyć szybko się zużywają. BTW; przy konwersji wolnobieg -> kaseta często trzeba wymienić także i korby, z prostej przyczyny. Wolnobiegi zwykle zaczynają się od 13 czy 14 zębów i są kojarzone z korbami 48 zębów, a kasety zwykle od 11 zębów. Przełożenie 48/11 jest stanowczo zbyt mocne dla większości użytkowników. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2015-12-12 09:07:43 | |
Autor: JDX | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On 2015-12-11 20:47, PeJot wrote:
[...] Niestety, tańsze korby z tej racji są wykonane z wyjątkowo miękkich materiałów i dosyć szybko się zużywają.Sugerujesz, że blaty z wyższej półki wykonane z amelinium są bardziej trwałe? :-) |
|
Data: 2015-12-12 09:14:47 | |
Autor: PeJot | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu 2015-12-12 o 09:07, JDX pisze:
On 2015-12-11 20:47, PeJot wrote: Nic nie sugeruję. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2015-12-14 15:01:21 | |
Autor: cytawa | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
JDX pisze:
Sugerujesz, że blaty z wyższej półki wykonane z amelinium są bardziej Sa bardzo trwale. Glownym czynnikiem, ktory niszczy tryby, jak tu juz wiele osob pisalo, jest wydluzenie lancucha. Sam material ma niewielkie znaczenie. Spokojnie aluminiowy blat przetrzyma kilka kompletow lancuchow z wielotrybami. Sluze przykladami. Jan Cytawa |
|
Data: 2015-12-14 06:49:30 | |
Autor: Rowerex | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu poniedziałek, 14 grudnia 2015 15:01:12 UTC+1 użytkownik cytawa napisał:
JDX pisze: Nie zgadzam się! Mój obecny napęd służy mi od roku 2009, łańcuchy i kasety są w stanie dobrym z plusem - jeżdżę na czterech łańcuchach i dwóch kasetach (dwa komplety kół). Ale blat korby ZARŻNĄŁEM TOTALNIE! Stracił niemal 70% zębów, zostały dokumentnie spiłowane i starte, resztki jakie pozostały już nie dała rady i na wiosnę tego roku musiałem wymienić blat na nowy, bo nie dało się kręcić - przy mocniejszym depnięciu łańcuch ślizgał się po korbie. W poprzednim napędzie było podobnie, ale najpierw zarżnąłem aluminiową średnią koronkę mniej więcej w połowie życia reszty napędu. Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-12-14 18:20:21 | |
Autor: PeJot | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu 2015-12-14 o 15:49, Rowerex pisze:
Ale blat korby ZARŻNĄŁEM TOTALNIE! Stracił niemal 70% zębów, zostały Ja myślę że to kwestia osobista, kto na czym i jak jeździ. Mnie zdarzyło się w MTB doprowadzić do śmierci środek, gdy blat był OK. I tu zonk, *nowy* środek funkcjonował fatalnie, uratowała mnie dopiero używana ale nie zajeżdżona koronka środkowa. Teraz stosuję 3 łańcuchy, 2 komplety kół ( czyli 2 kasety ) i do tego w ramach eksperymentu mieszam też na początku sezonu 2 kpl. koronek z przodu. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2015-12-12 14:24:39 | |
Autor: TheGhost | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... (ciekawostka - szczegóły patentu) | |
"Oje Ejo" <oje_ejo@yandex.ru> wrote in message news:n4cekp$cvi$1dont-email.me...
Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczają twardosc stali z ktorej wykonano element (np. HG-31 to Altus wiec malo wytrzymaly, HG-41 to Acera, więc w klasie sredniej itp.) Tutaj jest ciekawostka - http://www.google.com/patents/US20110092327 , a cz nie wiem której dokładnie dotyczy grupy sprzętowej ;-) Pozdrawiam, M. |
|
Data: 2015-12-12 15:39:13 | |
Autor: TheGhost | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - (koronka Shimano HG bez tajemnic) | |
"Oje Ejo" <oje_ejo@yandex.ru> wrote in message news:n4cekp$cvi$1dont-email.me...
Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczają twardosc stali z ktorej wykonano element (np. HG-31 to Altus wiec malo wytrzymaly, HG-41 to Acera, więc w klasie sredniej itp.) Aż mnie natknęło i wysmażyłem coś takiego - https://www.facebook.com/pivnicarowerowa/posts/1053962187958667 . Obrazek ilustruje mniej więcej na czym polega system Shimano HG (mam nadzieje, że dobrze to ująłem, acz w razie czego mnie poprawcie) Pozdrawiam, M. |