Data: 2015-12-10 19:55:03 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:03:29 +0100, Oje Ejo napisał(a):
Czy to prawda, ze nie nalezy zakladac starego lancucha na nowa kasete i vice-versa poniewa spowoduje to szybsze zuzywanie sie ktoregos z nich? Tak i jest ale główny powód to taki ze jak skojarzysz nowe ze starym to możesz nie ujechać bo łańcuch będzie przeskakiwał. S± wyjatki, np. używanie dwóch łańcuchów do tych samych zębatek i zamiana ich co 1000 km. Ale jak poczekasz do 3000 to już nie będzie działać. -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2015-12-10 19:42:16 | |
Autor: Piotr aka dracorp | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:55:03 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:03:29 +0100, Oje Ejo napisał(a):Ostatnio przegapiłem i dałem chyba po tysiącu. Jakie było moje zdziwienie że nowy łańcuch już nie pasował. Jak dla mnie dają chińską stal z czasów rewolucji. -- piecia aka dracorp pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu |
|
Data: 2015-12-10 20:58:07 | |
Autor: Oje Ejo | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
On 12/10/15 20:42, Piotr aka dracorp wrote:
Dnia Thu, 10 Dec 2015 19:55:03 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a): Wiec wyjasniliscie ze powodem aby nowy lancuch zakladac do nowej kasety jest to ze lancuch rozciaga sie i moze nie-pasowac. A jak ma sie to kwestii szybszego zuzywania? |
|
Data: 2015-12-10 21:20:36 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Dnia Thu, 10 Dec 2015 20:58:07 +0100, Oje Ejo napisał(a):
A jak ma sie to kwestii szybszego zuzywania? To chyba oczywiste - jak nie pasuje to trze i sie wyciera :) -- Jacek I hate haters. |
|
Data: 2015-12-10 23:16:13 | |
Autor: ToMasz | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Wiec wyjasniliscie ze powodem aby nowy lancuch zakladac do nowej kasetystrona rowerowa zbooya albo sheldon? Krótko: łańcuch, sworznie, powinny idealnie pasować do wgłębień pomiędzy zębami koła zębatego. idealnie. wtedy trwałość napędu jest niemalże wieczna, bo wraz zużycie będzie wymagało wytarcia materiału liczonego w gramach, może nawet w dziesiątkach gramów. W normalnym życiu, zamiast pedałować szybko, wolimy naciskać mocno, więc łańcuch staje się dłuższy. każde ogniwko zamiast miec pół cala, ma pół cala + 1/100, potem +2/100, +3/100 i tak dalej. skutek jest taki, że sworzeń nie trafia pomiędzy zęby, tylko w szczyt zęba. więc nie musi już "zebrać" całego zęba, całej jego powierzchni, od szczytu do dolinki, tylko "zjechać" sam cieniutki szczyt. cieniutki bo zmiana biegów musi być płynna, bo biegów jest coraz więcej, bo zębów jest coraz mniej... więc łapiąc 3 ząbki zaczyna przeskakiwać. pisałem setki razy. najtrwalsze były kasety (nie wolnobiegi) z grupy altus, acera, 7 biegów. jeśli teraz chcesz mieć optymalny finansowo napęd, to kup raczej tanią kastę, i raczej droższy łańcuch. Albo system 3 łańcuchów ToMasz |
|
Data: 2015-12-11 00:43:05 | |
Autor: Rowerex | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu czwartek, 10 grudnia 2015 23:16:15 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
> Wiec wyjasniliscie ze powodem aby nowy lancuch zakladac do nowej kasety Formalnie to co piszesz jest nieprawd±. W normalnym życiu, zamiast pedałować szybko, wolimy naciskać mocno, więc łańcuch staje się dłuższy. każde ogniwko zamiast miec pół cala, ma pół cala + 1/100, potem +2/100, +3/100 i tak dalej. skutek jest taki, że sworzeń nie trafia pomiędzy zęby, tylko w szczyt zęba. Sworznie łańcucha nie maj± żadnego kontaktu z zębatkami! więc nie musi już "zebrać" całego zęba, całej jego powierzchni, od szczytu do dolinki, tylko "zjechać" sam cieniutki szczyt. cieniutki bo zmiana biegów musi być płynna, bo biegów jest coraz więcej, bo zębów jest coraz mniej... więc łapi±c 3 z±bki zaczyna przeskakiwać. Brak "cieniutkiego szczytu" niewiele tu zmienia. Albo system 3 łańcuchów Tak wygl±dał napęd używany z trzema łańcuchami pod koniec życia - od momentu zrobienia zdjęć poci±gn±ł jeszcze wiosnę i jesień - w zimie nast±piła już totalna katastrofa: Kaseta: http://images32.fotosik.pl/195/4a23dedd12fe0f34.jpg Korba: http://images34.fotosik.pl/195/87dc8703747c9f73.jpg Gdy napęd zupełnie odmówił posłuszeństwa zębatki korby wygl±dały tak: http://images45.fotosik.pl/139/ea59b8c640c718f3.jpg Jedna ze spinek Srama tak: http://images25.fotosik.pl/285/45bac3e9c06295e6.jpg A jeden z łańcuchów - co ciekawe najkrócej używany tak: http://images32.fotosik.pl/336/f8bb44069ed502b9.jpg A tak w ogóle - napęd zużywa się z powodu tarcia (tego się nie da wyeliminować) a przede wszystkim z powodu zanieczyszczeń, które wraz z tarciem morduj± element najsłabszy, czyli łańcuch, a ten dopełnia dzieła zniszczenia na zębatkach. Cóż, w typowym przypadku napęd jest systemem otwartym - je¶li kto¶ chce mieć wieczny napęd, to niech jeĽdzi w sterylnie czystej hali po torze, a nie w błocie po lesie... System 3 łańcuchów pomaga wolniej zużywać łańcuchy i kasetę, ale aluminiowe zębatki korby zazwyczaj nie potrafi± dotrwać do końca żywota reszty napędu. Używanie 10 łańcuchów też zniszczy kasetę i w tych samych warunkach raczej nie przedłuży życia kasety trzykrotnie w stosunku do systemu 3 łańcuchów. Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-12-11 11:55:22 | |
Autor: ToMasz | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
gdzie się pomyliłem? w gramach czy sensie?gramach, może nawet w dziesi±tkach gramów. masz racje, bo tam s± tulejki, ale mnie chodzi o sens działania. niemniej jednak punkt dla Ciebie.sworzeń nie trafia pomiędzy zęby, tylko w szczyt zęba. Tu bym prosił o wyja¶nienie.więc nie musi już ale to jest idealny przykład zwycięstwa kombinatoryki nad zarz±dzeniem księgowych nakazuj±cym produkować nietrwałe zębatkiAlbo system 3 łańcuchów ja wła¶nie ubolewam nad faktem, że często w serwisie wymienia się zębatki bez łańcucha. często, nie zawsze, ale często taki łańcuch "scina" górn± czę¶ć zębów doły pozostawiajac nienaruszone..... ToMasz |
|
Data: 2015-12-11 05:34:37 | |
Autor: Rowerex | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
W dniu pi±tek, 11 grudnia 2015 11:55:24 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
>> gramach, może nawet w dziesi±tkach gramów. Formaln± nieprawd± jest "trwało¶ć napędu jest niemalże wieczna" - nie ma czego¶ takiego podczas standardowego używania roweru, zwłaszcza w warunkach terenowych. Metoda 100 łańcuchów też zniszczy napęd. >> sworzeń nie trafia pomiędzy zęby, tylko w szczyt zęba. Łańcuch "wydłuży się" tak samo nawet przy nieskończenie wytrzymałej zębatce wskutek tarcia sworzni o tulejki i będzie to następowało w momecie prostowania się (na kasecie) i zawijania się (na korbie) naci±gniętej czę¶ci łańcucha, oraz trochę wskutek drgań tej naci±gniętej czę¶ci. Tak przy okazji: je¶li się przeanalizuje te ruchy, to wychodzi że łańcuch na pewno nie jest kierunkowy, ale za to ma stronę górn± i doln± i zamieniaj±c stronę górn± z doln± możemy mieć nieco krótszy łańcuch - przy czym różnica będzie zauważalna tylko gdy łańcuch jest zawinięty na zębatkę, a nie gdy jest wyprostowany. Łańcuch może zacz±ć skakać jeszcze zanim zacznie pracować na ¶ciętych czubkach. Dodatkowo - w dyskusjach o łańcuchach niemal nikt nie pamięta o tym, że bardzo mocno zużywaj± się tulejki w ogniwach w miejscach styku z zębami - ich powierzchnia staje się wklęsła, zmniejsza się ich ¶rednica, a przez to siła nacisku na z±b zaczyna się rozkładać na mniejszej powierzchni tulejki i zęba... Pozdr- -Rowerex |
|
Data: 2015-12-12 13:51:44 | |
Autor: ±ćęłń󶼿 | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Czy to jest jaki¶ spoób: odwracanie łańcucha na lew± stronę?
-- -- - Tak przy okazji: je¶li się przeanalizuje te ruchy, to wychodzi że łańcuch na pewno nie jest kierunkowy, ale za to ma stronę górn± i doln± i zamieniaj±c stronę górn± z doln± możemy mieć nieco krótszy łańcuch - przy czym różnica będzie zauważalna tylko gdy łańcuch jest zawinięty na zębatkę, a nie gdy jest wyprostowany. |
|
Data: 2015-12-12 15:52:08 | |
Autor: TheGhost | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
" ±ćęłń󶼿" <nie@dla.spamerow> wrote in message news:n4h58e$tu2$1node2.news.atman.pl...
Czy to jest jaki¶ spoób: odwracanie łańcucha na lew± stronę? I tak i nie. Temat nr 1 - łańcuch naci±ga się, a więc jak odwrócisz go na druga stronę (taki naci±gniety, z niewyjechanymi ogniwkami z tamtej strony) to i tak na pewno nie będzie to to samo, co nowy lańcuch . Temat nr 2: łańcuch idzie w okre¶lonej linii (po kasecie, kółeczkach przerzutki, z±bkach korby). Pod wpływem siły nacisku może odkształcić się (w nieznacznym stopniu) w kierunku do osi kółeczek przerzutki, koronek, etc. Innymi słowy chociaż ogniwka z tej strony będ± wyjechane to łańcuch i tak będzie odkształcony i lekko naci±gnięty. IMHO nie jest to dobre rozwi±zanie (acz być moze się mylę, je¶li tak to proszę o poprawkę) Pozdrawiam, M. |
|
Data: 2015-12-11 12:30:02 | |
Autor: ąćęłńóśźż | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
Nowy łańcuch na "starych" zębatkach ma szansę się ułożyć, byle nie forsować ostro pod górę na twardym przełożeniu.
-- -- - Jakie było moje zdziwienie że nowy łańcuch już nie pasował. |
|
Data: 2015-12-11 14:52:11 | |
Autor: cytawa | |
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-... | |
ąćęłńóśźż pisze:
Nowy łańcuch na "starych" zębatkach ma szansę się ułożyć, byle nieAle tylko jesli rozciagniecie starego lancucha nie przekracza 1% czyli ok. 1 - 1.5 mm na 10 ogniwach i tryby byly uzywane w miare rownomiernie Jan Cytawa |
|