Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...

Data: 2015-12-11 20:47:36
Autor: PeJot
Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...
W dniu 2015-12-10 o 19:03, Oje Ejo pisze:
Jak wiadomo oznaczenia liczbowe po HG-... oznaczają twardosc stali z
ktorej wykonano element (np. HG-31 to Altus wiec malo wytrzymaly, HG-41
to Acera, więc w klasie sredniej itp.)

To są oznaczenia handlowe a nie typowe oznaczenia twardości. Być może mają one cokolwiek wspólnego z twardością, ale podejrzewam że także a może przede wszystkim chodzi o tolerancję wykonania detali. Kiedyś sprawdzałem na twardościomierzu koronki kaset z różnych grup i wielkiej różnicy nie było.

BTW: stalowe koronki kaset mogą być czernione, niklowane i chromowane. Każda z tych powłok ma inną twardość co implikuje odporność na ścieranie.

Czy nalezy dobierac elementy (Lancuch, Kaseta) aby mialy te sama twardosc?

Jest to zalecane.

Czy mozna je mieszac, np. kaseta Alivio z lancuchem HG-41?

Nie wybuchnie, działać będzie, szczególnie że to niezbyt odległe grupy.

Czy to prawda, ze nie nalezy zakladac starego lancucha na nowa kasete i
vice-versa poniewa spowoduje to szybsze zuzywanie sie ktoregos z nich?

Tak.

Poza tym co z korba, poniewaz wlasciwie mowi sie o parach lancuch-kaseta
(i sprzedaje sie je razem), a przeciez korba jako podstawowy element
przenosi naped?

Ale korba zużywa się wolniej, choćby z racji tego że naciąg łańcucha rozkłada się na więcej zębów. Niestety, tańsze korby z tej racji są wykonane z wyjątkowo miękkich materiałów i dosyć szybko się zużywają.

BTW; przy konwersji wolnobieg -> kaseta często trzeba wymienić także i korby, z prostej przyczyny. Wolnobiegi zwykle zaczynają się od 13 czy 14 zębów i są kojarzone z korbami 48 zębów, a kasety zwykle od 11 zębów. Przełożenie 48/11 jest stanowczo zbyt mocne dla większości użytkowników.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-12 09:07:43
Autor: JDX
On 2015-12-11 20:47, PeJot wrote:
[...]
Niestety, tańsze korby z tej racji są wykonane z wyjątkowo miękkich materiałów i dosyć szybko się zużywają.
Sugerujesz, że blaty z wyższej półki wykonane z amelinium są bardziej
trwałe? :-)

Data: 2015-12-12 09:14:47
Autor: PeJot
On 2015-12-11 20:47, PeJot wrote:
[...]
Niestety, tańsze korby z tej racji są wykonane z wyjątkowo miękkich
materiałów i dosyć szybko się zużywają.
Sugerujesz, że blaty z wyższej półki wykonane z amelinium są bardziej
trwałe? :-)

Nic nie sugeruję.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-12-14 15:01:21
Autor: cytawa
JDX pisze:

Sugerujesz, że blaty z wyższej półki wykonane z amelinium są bardziej
trwałe? :-)

Sa bardzo trwale. Glownym czynnikiem, ktory niszczy tryby, jak tu juz wiele osob pisalo, jest wydluzenie lancucha. Sam material ma niewielkie znaczenie. Spokojnie aluminiowy blat przetrzyma kilka kompletow lancuchow z wielotrybami. Sluze przykladami.

Jan Cytawa

Data: 2015-12-14 06:49:30
Autor: Rowerex
W dniu poniedziałek, 14 grudnia 2015 15:01:12 UTC+1 użytkownik cytawa napisał:
JDX pisze:

> [...]

Sa bardzo trwale. Glownym czynnikiem, ktory niszczy tryby, jak tu juz wiele osob pisalo, jest wydluzenie lancucha. Sam material ma niewielkie znaczenie. Spokojnie aluminiowy blat przetrzyma kilka kompletow lancuchow z wielotrybami. Sluze przykladami.

Nie zgadzam się! Mój obecny napęd służy mi od roku 2009, łańcuchy i kasety są w stanie dobrym z plusem  - jeżdżę na czterech łańcuchach i dwóch kasetach (dwa komplety kół). Ale blat korby ZARŻNĄŁEM TOTALNIE! Stracił niemal 70% zębów, zostały dokumentnie spiłowane i starte, resztki jakie pozostały już nie dała rady i na wiosnę tego roku musiałem wymienić blat na nowy, bo nie dało się kręcić - przy mocniejszym depnięciu łańcuch ślizgał się po korbie.

W poprzednim napędzie było podobnie, ale najpierw zarżnąłem aluminiową średnią koronkę mniej więcej w połowie życia reszty napędu.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2015-12-14 18:20:21
Autor: PeJot
W dniu 2015-12-14 o 15:49, Rowerex pisze:

[...]

Ja myślę że to kwestia osobista, kto na czym i jak jeździ. Mnie zdarzyło się w MTB doprowadzić do śmierci środek, gdy blat był OK. I tu zonk, *nowy* środek funkcjonował fatalnie, uratowała mnie dopiero używana ale nie zajeżdżona koronka środkowa. Teraz stosuję 3 łańcuchy, 2 komplety kół ( czyli 2 kasety ) i do tego w ramach eksperymentu mieszam też na początku sezonu 2 kpl. koronek z przodu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Lancuch/Kaseta/(Korba?) - a twardosc czyli HG-...