Laptop AMILO Li 2727 firmy Fujitsu-Siemens. Modernizacja.

Data: 2015-12-28 16:40:26
Autor: TurboPascal
Laptop AMILO Li 2727 firmy Fujitsu-Siemens. Modernizacja.
Motto: Nie byłbym taki "na pewno", bo bywa tak, że producent deklaruje
        jaki¶ maksymalny rozmiar, a potem w praktyce się okazuje, że wchodzi
        i działa bez problemu więcej.
                                        Wiktor S. - do niedawna jeszcze Azarien
                                                    (cokolwiek to znaczy).

Do niniejszej wypowiedzi zainspirowała mnie niezwykle trafna uwaga dyskutanta Wiktora S., wzięta z jednego z w±tków, a podana powyżej jako motto. Mniej więcej rok temu postanowiłem zrewitalizować, pochodz±cy z roku 2007 (a może 2008), laptop mojej żony - Fujitsu-Siemens Amilo Li 2727 (był strasznie powolny). Z procesorem poszło bez problemu: zaryzykowałem i oryginalny Pentium DualCore T2310 (1M Cache, 1.46 GHz, 533 MHz FSB) zast±piony został przez C2D T9300 (6M Cache, 2.50 GHz, 800 MHz FSB). Zachęcony powodzeniem zabrałem się za DDR2: oryginalne 2GB (1+1) chciałem zast±pić przez 4GB (2+2). Kwerenda w internecie na różnych forach dyskusyjnych nie gwarantowała sukcesu. Producent Fujtsu-Siemens nie zamie¶cił żadnych informacji (identycznie jak w przypadku procesora). Wielu dyskutantów twierdziło, że jest to niemożliwe. Powołuj±c się na FS, twierdzili, że chipset akceptuje wył±cznie moduły 1GB. Byli też tacy, którym się to podobno powiodło (często po wypróbowaniu kilku/kilkunastu modułów 2GB). Innym udało się zainstalować tylko 3GB, a pozostali po nieudanych próbach wracali do konfiguracji pocz±tkowej. Z życzliwym sprzedawc± wykonali¶my podej¶cie: 4GB (2+2) - power ON - zgłosił się BIOS i ulga - s± 4GB. Startuje Vista, niestety po kilku sekundach BSOD i natychmiastowy reset. No to może chociaż 3GB (2+1) - to samo, podobnie 2GB (2+0). Sprawdzili¶my jeszcze kilka innych modułów - bez rezultatu. Pogodziłem się, że akceptowane s± wył±cznie moduły 1GB. Miesi±c temu na kilka dni wpadł mi w ręce laptop HP z 4GB. Wykorzystałem okazję i ponowiłem eksperyment - efekt identyczny jak poprzednio. Może system 64-bitowy pomoże? Ton±cy brzytwy się chwyta, nic z tego.. Zrezygnowany wykonałem na koniec jeszcze jedn± próbę: 3GB, zupełnie przypadkowo w kombinacji (1+2) i euforia - udało się - s± 3GB. Pierwsze gniazdo/slot akceptuje wył±cznie moduły do 1GB, drugie nie jest już takie wybredne. Przysłowiowy finał wieńczy dzieło: oryginalny HDD 120 GB 5400 ust±pił miejsca SSD Intenso 120 GB. Efekt końcowy przeszedł naj¶mielsze oczekiwania. Powolny żółw zamienił się w szybkiego geparda. Całkowity koszt to niecałe 400 zł. Posiadaczy Amilo Li2727 i chyba bardzo podobnych Li2732 oraz Li2735 zachęcam do podobnej modernizacji. Naprawdę warto.

Data: 2015-12-29 13:29:34
Autor: Radosław Sokół
Laptop AMILO Li 2727 firmy Fujitsu-Siemens. Modernizacja.
W dniu 29.12.2015 o 01:40, TurboPascal pisze:
Zrezygnowany wykonałem na koniec jeszcze jedną próbę: 3GB, zupełnie przypadkowo w kombinacji (1+2) i euforia - udało się - są 3GB. Pierwsze gniazdo/slot akceptuje wyłącznie moduły do 1GB, drugie nie jest już takie wybredne.

Bardziej prawdopodobne jest to, ĹĽe BIOS czyta dane SPD tylko
z pierwszego modułu DIMM i konfiguruje cały podsystem pamięci
na podstawie tych danych. W efekcie jeżeli np. pierwszy moduł
jest na wyższe napięcie lub ma dłuższe timingi, to drugi też
tak będzie pracował i jeżeli np. w danym komputerze na swoich
nominalnych parametrach nie byłby w stanie pracować stabilnie,
to na gorszych juĹĽ moĹĽe.

| RadosĹ‚aw Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |                                        |

Data: 2015-12-30 10:26:23
Autor: Piotr
Laptop AMILO Li 2727 firmy Fujitsu-Siemens. Modernizacja.
Użytkownik "TurboPascal"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:32882e4b-06d6-4a5d-843d-5255edadcdf6@googlegroups.com...

[...]

================

Ograniczeniem dla dodawania RAM'u może być chipset płyty głównej.
Na przykład w IBM T60 producent deklaruje, że nie obsłuży więc ej niż 3GB
(obojętne czy 1+2 czy odwrotnie) i niestety nic z tym nie poradzisz.
A chętnie bym zwiększył swojemu (chyba jeszcze starszemu niż Twoje Amilo)
lapkowi pamięć.

Data: 2015-12-30 15:35:05
Autor: JaNus
Laptop AMILO Li 2727 firmy Fujitsu-Siemens. Modernizacja.
W dniu 2015-12-30 o 10:26, Piotr pisze:
UĹĽytkownik "TurboPascal"  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci grup

{  i mnĂłstwo tekstu cytowanego (po co aĹĽ tyle!) *bez* wcięć, czy
jakiegokolwiek innego oznaczenia, ĹĽe to cytaty! Z jakiego klienta
Ty korzystasz, ĹĽe taki on "nieprzystosowany"? }

[...]

niż Twoje Amilo) lapkowi pamięć. P

To jest bezustanny problem tych, co to nie sÄ… zbyt, no... rozrzutni. I
korzystają ze sprzętu mocno już archaicznego, no bo nadal jest jakoś tam
*użyteczny*! Jednak chętnie by go jakoś "podrasowali", na tyle, na ile
siÄ™ tylko da. Niestety, "da siÄ™" bardzo niewiele. A w zwiÄ…zku z
problemem, opisanym przez Piotra, i TurboPascala - to tak siÄ™
zastanawiam, że przecież niezłe rozwiązanie było już onegdaj wymyślone,
więc nie trzeba odkrywać Ameryki na nowo! Otóż gdy za czasów DOS-a
łupanego ów OS wykorzystywać efektywnie mógł "aż" 640... kilo!-bajtów
(tak, tak niedowiarki, takie to były czasy) - to kilka firm się umówiło
w sprawie opracowania i wdrożenia rozszerzenia pamięci, która wymagała
jednak specjalnego sposobu jej wykorzystywania. Nieodzowne do tego było
polecenie "Himem", i jeszcze kilka innych. OS był na nią nadal
pół-ślepy, jednak można tam było umieścić drajwery, a gdy jeszcze trochę
jej wolnej pozostało, to zakładało się na tym RAM-dysk.

No i właśnie to ostatnie można by wykorzystywać obecnie. Tyle, że jednak
*nie* w laptokach, z kilku powodĂłw, ale w stacjonarkach to i owszem. Jak
to sobie wyobrażam? Otóż ze zrozumiałych powodów tego "nadliczbowego"
RAM-u nie dałoby się wykorzystywać poprzez wetknięcie w slot pamięci
płyty głównej, wszak czipset tego "nie obsłuży". Trzeba by go do niej
podpinać na karcie rozszerzeń - oczywiści w jakimś gnieździe o szybkiej
transmisji. Karta musiałaby mieć własny procesor, który byłby w stanie
adresować cały, zainstalowany na niej RAM. potrzebne też byłyby do niej
sterowniki, aby ją wykorzystywać efektywnie. I głównym tego sposobem
(choć pewnie da się jeszcze wymyślić kilka innych) - byłoby założenie
tam RAM-dysku, przeznaczając go głównie na swap (lub jego "newralgiczną"
część). Co powinno dać tęgiego kopa leciwej maszynie.

Widzę też inną możliwość użytkowania takich kart rozszerzeń, ale o tym
innym razem.

Dobre rady nic nie kosztujÄ…

i przewaĹĽnie warte sÄ…
swojej... ceny!

Data: 2015-12-31 01:47:42
Autor: Adam
Laptop AMILO Li 2727 firmy Fujitsu-Siemens. Modernizacja.
W dniu 2015-12-30 o 15:35, JaNus pisze:
(...)
No i wła¶nie to ostatnie można by wykorzystywać obecnie. Tyle, że jednak
*nie* w laptokach, z kilku powodów, ale w stacjonarkach to i owszem. Jak
to sobie wyobrażam? Otóż ze zrozumiałych powodów tego "nadliczbowego"
RAM-u nie dałoby się wykorzystywać poprzez wetknięcie w slot pamięci
płyty głównej, wszak czipset tego "nie obsłuży". Trzeba by go do niej
podpinać na karcie rozszerzeń - oczywi¶ci w jakim¶ gnieĽdzie o szybkiej
transmisji. Karta musiałaby mieć własny procesor, który byłby w stanie
adresować cały, zainstalowany na niej RAM. potrzebne też byłyby do niej
sterowniki, aby j± wykorzystywać efektywnie. I głównym tego sposobem
(choć pewnie da się jeszcze wymy¶lić kilka innych) - byłoby założenie
tam RAM-dysku, przeznaczaj±c go głównie na swap (lub jego "newralgiczn±"
czę¶ć). Co powinno dać tęgiego kopa leciwej maszynie.

Widzę też inn± możliwo¶ć użytkowania takich kart rozszerzeń, ale o tym
innym razem.

Były takie karty:

http://www.retro-pc.net/musei/ram/index_o.htm

Miałem w co najmniej jednym kompie (raczej w kilku). Pamiętam "tykanie" gło¶niczka systemowego podczas POST, bodajże co 4kB. Trwało to dłuuuugo. A maszyna to chyba AT. Miała dwa dyski MFM (a może SCSI?) o wysoko¶ci dwóch półek każdy, wysuwane na zawiasach. Taki dysk ważył chyba z 5 kilogramów.
Ale tam chyba był NW 2.x, nie DOS.

--
Pozdrawiam.

Adam

Laptop AMILO Li 2727 firmy Fujitsu-Siemens. Modernizacja.