Laptop a środki trwałe

Data: 2009-10-28 14:50:18
Autor: adam
Laptop a środki trwałe
Witam,
czy kupując laptopa w cenie 999zł na firmę musi on znaleźć się w środkach trałych bądź w ewidencji wyposażenia?
Czy można kwotę 999zł jednorazowo wrzucić w koszty?
Jeżeli nie trzeba będzie zamieszczać laptopa w ew. środków trwałych ani w ew. wyposażenia to czy np. przy zamykaniu firmy trzeba go będzie się pozbyć?

z góry dziękuję

Data: 2009-10-28 14:52:40
Autor: Liwiusz
Laptop a środki trwałe
adam pisze:
Witam,
czy kupując laptopa w cenie 999zł na firmę musi on znaleźć się w środkach

   Acer Aspire One? ;)

trałych bądź w ewidencji wyposażenia?

   IMHO nie, traktuj go jak kalkulator, ale niech się starsi i mądrzejsi w wierze wypowiedzą :)

Czy można kwotę 999zł jednorazowo wrzucić w koszty?

   IMHO tak.

Jeżeli nie trzeba będzie zamieszczać laptopa w ew. środków trwałych ani w ew. wyposażenia to czy np. przy zamykaniu firmy trzeba go będzie się pozbyć?

   Tak samo jak kalkulatora - jeśli będziesz twierdził, że "się zużył", to nie.

   W ogóle kiedyś czytałem właśnie taką radę, że jeśli tylko jest to możliwe, to podczas kontroli twierdzić, że się wszystko zużyło, wykorzystało itp. (spinacze, długopisy, kalkulatory, tanie komputery itp  :)

--
Liwiusz

Data: 2009-10-28 14:54:21
Autor: Krzysztof Jodłowski
Laptop a środki trwałe
W dniu 2009-10-28 14:50, adam pisze:
Witam,
czy kupując laptopa w cenie 999zł na firmę musi on znaleźć się w środkach trałych bądź w ewidencji wyposażenia?

Jeśli przewidujesz użytkowanie dłużej niż rok to jest to środek trwały.
Kwota ma tylko znaczenie takie, że jeśli jest mniejsza niż 3500 to nie trzeba amortyzować i można odliczyć jednorazowo.

--
Krzysztof

Data: 2009-10-28 15:00:35
Autor: adam
Laptop a środki trwałe

Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <bluelaser@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hc9iet$3bn$2news.onet.pl...
[...]

A co to znaczy używać rok? Czy trzeba go przed upływem 365 dni sprzedać czy może leżeć i traktować jako "zużyty"?

Do Liwiusza: Nie :) to netbook Lenovo :)

Data: 2009-10-28 15:37:43
Autor: Krzysztof Jodłowski
Laptop a środki trwałe
A co to znaczy używać rok? Czy trzeba go przed upływem 365 dni sprzedać czy może leżeć i traktować jako "zużyty"?

Używać - znaczy korzystać z niego - to chyba oczywiste.
Przed upływem roku - sprzedać albo "zużyć" do końca i wyrzucić (tzn. zezłomować zgodnie z przepisami o ochronie środowiska i dostać na to kwit).

--
Krzysztof

Data: 2009-10-28 17:29:38
Autor: Nixe
Laptop a środki trwałe

Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <bluelaser@poczta.onet.pl> napisał

Przed upływem roku - sprzedać albo "zużyć" do końca i wyrzucić

A po grzyba, jeśli można wiedzieć?

Pozdrawiam
Nixe

Data: 2009-10-28 19:54:13
Autor: Krzysztof Jodłowski
Laptop a środki trwałe
A po grzyba, jeśli można wiedzieć?

Bo ustawa PDOF tak każe:
Art. 22a.
"Amortyzacji podlegają ... o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą..."

Oczywiście przy kwocie <3500 będzie to amortyzacja jednorazowa.

Art. 22d.
"2. Składniki majątku ... wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego..."

Czyli jeśli czas>rok, to amortyzacja.
A jak amortyzacja, to wprowadzenie do środków trwałych.
Dalej, jak środek trwały, to jak na początku wątku napisał pytający: "przy zamykaniu firmy trzeba go będzie się pozbyć", czyli wyksięgować (faktura, złomowanie itp.).

--
Krzysztof

Data: 2009-10-28 20:01:43
Autor: Krzysztof Jodłowski
Laptop a środki trwałe
Data: 2009-10-28 20:13:06
Autor: Michał Gut
Laptop a środki trwałe
kurcze to jesli kupie pioro parkera za 90pln i bede chcial go uzywac 2 lata to mam go wrzucac w trwale?

Data: 2009-10-28 19:21:42
Autor: scher
Laptop a środki trwałe
Michał Gut <michal@wytnijizostawsamadomenesircomp.pl> napisał(a):
kurcze to jesli kupie pioro parkera za 90pln i bede chcial go uzywac 2 lata to mam go wrzucac w trwale?

A jak masz to uregulowane w swojej polityce rachunkowości?

Data: 2009-10-28 20:45:08
Autor: Tomek
Laptop a środki trwałe
Dnia 28-10-2009 o 20:21:42 scher <scher@gazeta.skasuj-to.pl> napisał(a):

[...]

Pewnie jego polityka rachunkowości jest podobna do tego:

http://tiny.pl/hqz65

;)

--
Tomek

Data: 2009-10-28 22:06:21
Autor: Michał Gut
Laptop a środki trwałe
kurcze to jesli kupie pioro parkera za 90pln i bede chcial go uzywac 2 lata
to mam go wrzucac w trwale?

A jak masz to uregulowane w swojej polityce rachunkowości?

no na 99% nie dzie to na srodki trwale - przeciez to byloby idiotyczne

Data: 2009-10-28 22:31:05
Autor: scher
Laptop a środki trwałe

http://ksiegowosc.infor.pl/forum/85780,srodki-niskocenne.html

Data: 2009-10-29 07:53:06
Autor: Michał Gut
Laptop a środki trwałe

http://ksiegowosc.infor.pl/forum/85780,srodki-niskocenne.html

dzieki to wiele wyjasnia:)
nie mam pojecia jaka mam polityke rachunkowosci:) biuro rachunkowe sie tym zajmuje:P

Data: 2009-10-29 07:24:36
Autor: scher
Laptop a środki trwałe
> [...]
dzieki to wiele wyjasnia:)
nie mam pojecia jaka mam polityke rachunkowosci:) biuro rachunkowe sie tym zajmuje:P

Jak jesteś na książce, to nie masz polityki rachunkowości. Co innego pełne księgi.
:)

Data: 2009-10-28 21:49:11
Autor: Krzysztof
Laptop a środki trwałe
"Krzysztof Jodłowski" <bluelaser@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hca416$h0b$1news.onet.pl...

Oczywiście przy kwocie <3500 będzie to amortyzacja jednorazowa.
Czyli jeśli czas>rok, to amortyzacja.
A jak amortyzacja, to wprowadzenie do środków trwałych.

Nie ma żadnego obowiązku wprowadzania do EŚT zakupów poniżej kwoty 3500 zł, więc nie ma tu konieczności jakiejkolwiek amortyzacji. Całość wrzucasz po prostu w koszty, a zakup traktujesz jako wyposażenie firmy.

Pozdr
K.

Data: 2009-10-28 21:59:22
Autor: Tomek
Laptop a środki trwałe
Dnia 28-10-2009 o 21:49:11 Krzysztof <kdorjani@interia.pl> napisał(a):

[...]

I przy zakończeniu DG płacisz podatek od remamentu bo nie chciało ci się
poświęcić 60sekund na wpis do EŚT.

--
Tomek

Data: 2009-10-28 22:08:52
Autor: Krzysztof
Laptop a środki trwałe
"Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał

I przy zakończeniu DG płacisz podatek od remamentu bo nie chciało ci się
poświęcić 60sekund na wpis do EŚT.

Rozumiem więc, że_wszystkie_zakupy poniżej 3500 wpisujesz do EŚT?

Pozdr

Data: 2009-10-28 22:44:33
Autor: Tomek
Laptop a środki trwałe
Dnia 28-10-2009 o 22:08:52 Krzysztof <kdorjani@interia.pl> napisał(a):

"Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał

I przy zakończeniu DG płacisz podatek od remamentu bo nie chciało ci się
poświęcić 60sekund na wpis do EŚT.

Rozumiem więc, że_wszystkie_zakupy poniżej 3500 wpisujesz do EŚT?

Oczywiście że nie, np. _towarów handlowych_ nie wpisuję.

--
Tomek

Data: 2009-10-29 20:30:07
Autor: Krzysztof
Laptop a środki trwałe

Użytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości news:op.u2i5cjg3l60ql1tmr...
[...]

Oczywiście nie chodziło mi o towary handlowe, bo o nich teraz nie rozmawiamy :)
Ale wszystkie pozostałe ładujesz w EŚT? Czyli przedmioty np. do użytku - ogólnie to nazywając - biurowo-socjalnego zakładając, że nie są zużywane na bieżąco i nie zostaną zużyte/zniszczone w ciągu roku (drukarki, skanery, kalkulatory, czy w końcu takie drobiazgi jak długopisy, mapy, publikacje, sztućce, kubki itp)?

Pozdr

Data: 2009-10-29 20:40:35
Autor: Tomek
Laptop a środki trwałe
Dnia 29-10-2009 o 20:30:07 Krzysztof <kdorjani@interia.pl> napisał(a):

[...]

O kubkach, długopisach i spinaczach też.

--
Tomek

Data: 2009-10-29 21:12:43
Autor: Krzysztof
Laptop a środki trwałe
"Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał

O kubkach, długopisach i spinaczach też.

Ale rozmawiamy generalnie o zakupach o wartości < 3500 zł (z wyłączeniem towarów handlowych, jakbyś znów się miał przyczepić ;-)
Co za różnica czy to będzie komplet naczyń/sztućców za 100 zł, atlas Europy za 200 zł czy laptop za 1000?
Dlaczego sugerujesz wrzucić takiego laptopa do EŚT, a naczyń już nie?
Pytam po prostu o logikę/zasady/przepisy, jakimi się kierujesz.

Pozdr
K.

Data: 2009-10-29 21:38:09
Autor: Tomek
Laptop a środki trwałe
Dnia 29-10-2009 o 21:12:43 Krzysztof <kdorjani@interia.pl> napisał(a):

[...]

Może przypomnę o czym mowa:

[...]

Rozumiem że jeśli wpisuję do EŚT widelce za 100zł to masz ubaw po pachy,
ale dalej nie rozumiem jaki to ma związek z laptopem za 1000zł.

--
Tomek

Data: 2009-10-29 21:57:11
Autor: Krzysztof
Laptop a środki trwałe
"Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał

Rozumiem że jeśli wpisuję do EŚT widelce za 100zł to masz ubaw po pachy,
ale dalej nie rozumiem jaki to ma związek z laptopem za 1000zł.

Już zauważyłem, że istotnie nie rozumiesz.
Albo rozumiesz, ale z nieznanych mi powodów, unikasz odpowiedzi na proste pytanie.
Tak czy siak - daruję sobie dalszą rozmowę, bo widać, że do niczego ona nie prowadzi.

Pozdr
K.

Data: 2009-10-29 23:05:24
Autor: Tomek
Laptop a środki trwałe
Dnia 29-10-2009 o 21:57:11 Krzysztof <kdorjani@interia.pl> napisał(a):

[...]

Oczywiście że nie prowadzi, skoro z jednej krótkiej wypowiedzi odnośnie
laptopa wyciągasz wnioski odnośnie sztućców.

A swoją drogą pytanie do ciebie - dlaczego na pewniaka sugerujesz żeby  wpisać laptopa
do KPiR, skoro praktycznie taki sam nakład pracy jest potrzebny przy  wpisie do EŚT,
a od strony podatkowej wpis bezpośrednio do KPiR ma same wady, porównując  do amortyzacji
poprzez EŚT?

--
Tomek

Data: 2009-10-29 22:43:47
Autor: cef
Laptop a środki trwałe
Krzysztof wrote:

[...]

A dlaczego naczynia to już nie?
Chodzi przecież tylko o sposób rozliczenia
podatkowego tych zakupów po zakończeniu działalnosci.

Data: 2009-10-30 11:01:24
Autor: Krzysztof
Laptop a środki trwałe
"cef" <cezfar@interia.pl> napisał

A dlaczego naczynia to już nie?

Nie wiem, po prostu pytam.
A pytam, ponieważ pierwszy raz słyszę, by takie "pierdółki" wprowadzało się do EŚT.

Pozdr
K.

Data: 2009-10-28 22:28:39
Autor: scher
Laptop a środki trwałe
Tomek <tomekziel@op.pl> napisał(a):
> wrzucasz po prostu w koszty, a zakup traktujesz jako wyposażenie fir my.
I przy zakończeniu DG płacisz podatek od remanentu bo nie chciało ci się
poświęcić 60sekund na wpis do EŚT.

Co masz dokładnie na myśli?

Data: 2009-10-28 22:15:44
Autor: Krzysztof Jodłowski
Laptop a środki trwałe
Nie ma żadnego obowiązku wprowadzania do EŚT zakupów poniżej kwoty 3500

Pamiętajmy, że jest jeszcze ewidencja wyposażenia dla rzeczy powyżej 1500 zł.
Ale chyba lepiej ładować i tak do ŚT.

--
Krzysztof

Laptop a środki trwałe