Laptop z dwoma gniazdami M.2 na dwa dyski PCIe

Data: 2019-05-24 23:24:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Laptop z dwoma gniazdami M.2 na dwa dyski PCIe
Czy takie coś jest już oferowane? Najlepiej na PCIe v4 x4?
[wiadomo -- najlepszy napęd to 4x4, czyli 4 na 4]
Pytam z ciekawości -- nie dlatego, że chcę kupić.
IMO za rok nie będzie nowych laptopów z HDD
a i luźnych HDD nie będzie zbyt wiele. SATA
IMO na pewno odchodzi/odlata do niebytu a na
horyMzoncie ;) już v4 PCIe, więc pytam...

[moja także] RAMka 4 GiB DDR4 zapewne za rok posłużyć
zdoła głównie jako podpórka pod kiwający się stolik. ;)

WXP? Szybciej HDD wyzionie ducha niż WXP? ;)

PCIe v4 x4 zapewne da transfery dobiegające do 7 GB/s...
Pojemności skoczą do terabajtów a z nimi -- IOPSy do milionów?...

Wąskim gardłem staną się DDR5 z dziesiątkami pustych cykli? ;)

CPU Intela pozbawione będą ,,zintegrowanej'' grafiki a ,,dedykowana''
będzie miała co najmniej 8 GiB własnej RAMki DDR6?...

Niskonapięciowe ;) QLC będą miały żywotność na poziomie
tysięcy zapisów w tym samym miejscu? (dysk o pojemności
1 TB będzie miał TBW na poziomie kilku PG?)

RAMki będą nieulotne?

-=-

Więc jak? -- są już laptopy z dwoma slotami M.2 dla dysku PCIe?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2019-05-25 21:00:05
Autor: Netx
Laptop z dwoma gniazdami M.2 na dwa dyski PCIe
Czy takie coś jest już oferowane? Najlepiej na PCIe v4 x4?
[wiadomo -- najlepszy napęd to 4x4, czyli 4 na 4]
Pytam z ciekawości -- nie dlatego, że chcę kupić.

Z tych co ostatnio się interesowałem (nie wiem czy są 4x4 czy raczej 3x4):
15" -> Dell Precision 7530

17" -> Dell Precision 7720, Dell Precision 7730, MSI GT72 - ale w MSI nie wiem czy jest M.2 Pcie czy M.2 Sata. Natomiast miałem MSI GT72 6QE i były w nim 3 gniazda M.2

IMO za rok nie będzie nowych laptopów z HDD
a i luźnych HDD nie będzie zbyt wiele. SATA
IMO na pewno odchodzi/odlata do niebytu a na
horyMzoncie ;) już v4 PCIe, więc pytam...

Mam jako "awaryjny/zapasowy" laptop Dell Precision M4800 i tam jest dysk 2.5" sata. Wolałbym aby dyski 2.5 nie wychodziły ze sprzedaży. Teraz do nowszego laptopa też rozważam czy nie dać nowy dysk 2.5" SSD/Sata. Taki dysk w razie potrzeby awaryjnego odczytu można łatwo wstawić w stację dokującą HDD albo mógłbym wpiąć w starego Precisiona m4800.
Bo M.2/nvme mam tylko w nowym laptopie, więc jak się ten laptop zepsuje to dysk nvme u mnie nie do odczytu w tej chwili.

BTW z tego co słyszałem to dyski SSD potrzebują być co jakiś czas włączone do prądu aby się "odświeżyły" (cokolwiek to znaczy) inacczej zapisane dane mogą przepaść. Tak więc w roli jakiegoś większego magazynu HDD ma jeszcze rację bytu.

[...]

Boje się czy w tej miniaturyzacji tranzystorów nie zbliżą się niebawem do wielkości atomów, co ich skutecznie ograniczy. A zwiększanie liczby półprzewodników bez zmniejszenia procesu = wzrost temperatury = większe chłodzenia => większa głośność. Osobiście jednym z priorytetów u mnie przy doborze sprzętu jest jego hałaśliwość. Przy zakupie laptopa np. szukałem w sieci informacji o poziomie hałasu zwłaszcza w "idle". Ładnie to jest wyeksponowane w recenzjach www.notebookcheck.net

Data: 2019-05-28 21:57:46
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Laptop z dwoma gniazdami M.2 na dwa dyski PCIe

"Netx" 5ce990b5$0$17354$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Kombinowane -- w Dellach jeden slot M.2 jakoś koliduje z 2.5".
MSI ma stosowny chipset, ale nie widzę slotów.

[...]

HDD też nie są pewne w 100% -- też warto przepisywać co jakiś czas.
(co trwa i trwa...)

Boje się czy w tej miniaturyzacji tranzystorów nie zbliżą się
niebawem do wielkości atomów, co ich skutecznie ograniczy.
A zwiększanie liczby

Do atomów IMO daleko...

[...]

Za jakiś czas wejdą ,,komputery kwantowe''?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-05-28 22:41:40
Autor: Netx
[...]

Możliwe - ale nie wiem o którym dokładnie modelu piszesz.
Zawsze warto obejrzeć "disassembly" danego modelu jeśli jest na Youtube i ściągnąć manual do przejrzenia. Ale pewnie o tym wiesz.

U mnie w tej chwili jest Dell Precision 7720 i dwa sloty M.2 niekolidujące z 2.5". Mam w nim 2 dyski: Crucial 2.5" mx500 1TB ssd, a w M.2 mam Adata SX8200 Pro nvme (chociaż z Adaty na razie nie korzystam - jest na niej W10 pro do którego nie mogę się przekonać ze względu na konieczność powtarzającego się wyłączania inwigilacji; jadę na Crucialu z Windows 8.1). Nadal jest jeden M.2 wolny do dyspozycji.

MSI ma stosowny chipset, ale nie widzę slotów.
Jak pisałem, miałem MSI GT72 6QE - teraz ma go mój brat. W tym MSI jest miejsce na montaż dysku 2.5" chyba bezśrubkowo i jest miejsce na specjalny koszyczek w którym mieszczą się 3 dyski M.2. Brat ma w nim w tej chwili dyski chyba 1x2.5" i 2xM.2

MSI są zróżnicowane. Miałem np. MSI GT72VR 6RE i tam wchodzi tylko jeden dysk M.2 i jeden 2.5"

Data: 2019-05-29 00:34:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Laptop z dwoma gniazdami M.2 na dwa dyski PCIe

"Netx" 5ced9d01$0$17356$65785112@news.neostrada.pl

Kombinowane -- w Dellach jeden slot M.2 jakoś koliduje z 2.5".

Możliwe - ale nie wiem o którym dokładnie modelu piszesz.

O tych, które wymieniłeś.

Zawsze warto obejrzeć "disassembly" danego modelu jeśli jest na Youtube

Oglądam z ciekawości -- nie planuję kupna w najbliższym czasie.

i ściągnąć manual do przejrzenia. Ale pewnie o tym wiesz.

U mnie w tej chwili jest Dell Precision 7720
i dwa sloty M.2 niekolidujące z 2.5".

Dwa -- a co z trzecim, jeśli jest?

Mam w nim 2 dyski: Crucial 2.5" mx500 1TB ssd,
a w M.2 mam Adata SX8200 Pro nvme

Co w tej Adacie takiego złego, że stale tanieje względem podobnych Samsungów?

[...]

IMO niebawem tylko M.2 pozostaną wewnątrz.

[...]

'W nim' -- 'w laptopie' czy 'w koszyczku'? Mniemam, że w laptopie.

MSI są zróżnicowane. Miałem np. MSI GT72VR 6RE
i tam wchodzi tylko jeden dysk M.2 i jeden 2.5"

Dzięki za informacje i pozdrawiam.

-=-

Mnie ręce opadają, gdy myślę o przerzucaniu dużych ilości
informacji z talerza na talerz! 100 MB skacze niepostrzeżenie,
kopiowanie 10 GB -- trochę ;) trwa, ale z setkami GB?... :(

Raczej tęsknię za masowymi i tanimi nośnikami elektronicznymi!!!
Oczami wyobraźni widzę 4x4x4 ;) -- PCIe v4, 4 linie/slot
i 4 sloty. Do tego ponad 4 GB/s zarówno R, jak i W. (to
już pięć czwórek?) Zapewne niebawem wejdą kolejne wersje
samego NVMe! (teraz jest 1.3?)

Optane notują opóźnienia mniejsze niż 10 mikrosekund?
Mnie trochę rajcują te wizje!!!!

IMO postęp będzie coraz szybszy, o ile nie nastąpi ,,coś ciekawego''. ;)
(czyli wojna o: pokój, miłość, dobroć, równość, sprawiedliwość,
braterstwo, zasady, prawo, piękno, postęp, ;) wiarę...)

-=-

Po co mi kilka M.2? -- aby przełożyć z laptopa do innego,
aby zużyć wygrzebany ze śmietnika, aby mieć na wypadek
zepsucia się któregoś z SSD... Aby odczytać dysk innego
laptopa...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-05-29 15:50:50
Autor: Netx
Laptop z dwoma gniazdami M.2 na dwa dyski PCIe
a w M.2 mam Adata SX8200 Pro nvme

Co w tej Adacie takiego złego, że stale tanieje względem podobnych Samsungów?

Nie mam pojęcia dlaczego Adata SX8200 Pro tanieje. U mnie odniosłem wrażenie że jest chłodniejsza w idle od Cruciala mx500/2.5" a pod obciążeniem też się nie grzeje mocno. Jest szybka.
Ogólnie jakbym miał kupować ponownie dysk nvme - wybrałbym raczej Adata SX8200 Pro niż Samsunga, ponieważ czytałem że Samsungi grzeją się mocno.

[...]

W rzeczonym laptopie MSI jest rodzaj płytki (niefortunnie podchwyciłem od kogoś jej nazwę: koszyczek). Do tej płytki wpina się z wierzchu i od spodu dyski M.2, ad potem całą płytkę montuje się w laptopie. Tak to wygląda po zamontowaniu w laptopie:
http://www.myfixguide.com/manual/wp-content/uploads/2014/09/MSI-GT72-Disassembly-5.jpg

Data: 2019-05-29 16:00:43
Autor: Netx
Laptop z dwoma gniazdami M.2 na dwa dyski PCIe
Co w tej Adacie takiego złego, że stale tanieje względem podobnych Samsungów?

Jedyny problem tej Adaty SX8200 Pro wystąpił u mnie pod Windows 8.1 - nie działał odczyt smart/temperatury/ilości zapisanych danych (TBW). Nawet ADATA SSD Toolbox nie potrafił odczytać tych danych pod Windows 8.1 na sterowniku standardowym od MS. Poza tym dysk Adata działał. Jednak po wymuszeniu sterownika nvme od Samsunga wszystko zaczęło funkcjonować włącznie z odczytem w.w. danych pod Windows 8.1.

Pod Windows 10 wszystko bryka na standardowym sterowniku nvme od MS bez żadnych utrudnień - na ile mogłem to przez kilka dni zaobserwować, bo potem wróciłem do Windows 8.1.

Data: 2019-05-31 01:03:12
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Laptop z dwoma gniazdami M.2 na dwa dyski PCIe

"Netx" 5cee8e37$0$537$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Mój niby nie grzeje się, ale nie obciążam go mocno.

Już Adata 8200 Pro 512 GB kosztuje tyle, ile Samsung Plus 250 GB.

   512 GB Adata: https://www.ceneo.pl/73709819  365 pln

   250 GB Samsung: https://www.ceneo.pl/76272531  364 pln

[...]

Tenks.

-=-

Właśnie czytałem o PCIe v5 -- 32 GT/s. Makabra!!!
Zaraz mój laptop będzie tak powolny, że aż strach! ;)

   https://twojepc.pl/news38726/Specyfikacja-PCI-Express-50-juz-w-pelni-gotowa.html

Czy obecne (PCIE v3) dyski M.2 NVMe/PCIe zaczną drastycznie tanieć?
Na razie są gotowe (w sprzedaży) PCIe v4.

-=-=-=-

"Netx" 5cee9088$0$524$65785112@news.neostrada.pl

[...]

Może właśnie tu jest piesek pogrzebany? -- może z Adatą pod W10 jest OK,
ale pod W7 czy W8 są problemy...

--