Laptop - zużycie (wypalenie?) matrycy

Data: 2011-11-20 22:31:11
Autor: DooMiniK
Laptop - zużycie (wypalenie?) matrycy
Czy ktoś może powiedzieć mi, na czym polega 'wypalenie' (zużycie) ekranu LCD w laptopie? Może tak...

Ostatnio wpada mi w ręce trochę uszkodzonych laptopów. Czasem są to prosteuszkodzenia, czasem wymagające większego 'grzebania'. Przyznaję, że nie cierpię grzebać się w laptopach, zajmuje to dużo czasu, cienki w tym jestem a odatkowo części potrafią kosztować majątek. Sprzęt po 'naprawie' trafia po rodzinie, najczęściej działa do dzisiaj...
Wpadł mi właśnie w ręce dość ciekawy laptop: DELL M90. Maszyna duża, toporna, a tak wielki zasilacz (gabarytowo i moc: 130W) widziałem ostatnio przy nowym Alienware.
Problem z arefaktami, uszkodzony dysk twardy. Dysk to najmniejszy problem, dostaÅ‚ już 'nowy'. Arefakty, dość ciemny to wg. google i YT to standard tego modelu, wiÄ™c karta graficzna ; nVidia Quadro FX 2500M, 512MB RAM) trafiÅ‚a na 10 minut na 200 stopni do piekarnika - a co mi tam... Wiem, że to metoda dość toporna, niebezpieczna dla zdrowia (opary Å›mierdzÄ…, jak cholera), ale czego siÄ™ nie robi "z ciekawoÅ›ci". WystudziÅ‚em, daÅ‚em dobrÄ… pastÄ™, przeczyÅ›ciÅ‚em chÅ‚odzenie, poskÅ‚adaÅ‚em... dziaÅ‚a, to dość mocny sprzÄ™t nawet!  Karta graficzna zaskoczyÅ‚a mnie swojÄ… "mocÄ…".
No i tutaj problem - obraz jest dość ciemny. W porównaniu z moim rocznym HP - bardzo ciemny, no ale nawet da się pracować (chociaż biały przechodzi w jasno-kremowy). Nie jest to raczej wina karty graficznej (a może się mylę?)

Czy to w BIOSie, czy to w OS (Vista, Win7) - obraz jest za ciemny (ustawiony na maksimum, a przy próbie wymuszenia sterownikami kontrastu zaczyna być to bardzo brzydkie).

Po tym przydługim wstepie: NA CZYM POLEGA zużycie ekranu LCD? Czy to mogą być tylko zużyte świetlówki matrycy? Jak wyświetlam całkowicie czarny obraz, to na dole (przy obudowie matrycy) widzę lekką poświatę świetlówki, więc jest... Światło to lekko rozchodzi się po bokach, w połowie znika. Tej poświaty nie ma na górze.
Czy to możliwe, że np. siadła tylko jedna świetlówka? Jak wygląda takie uszkodzenie? Czy jak pada jedna świetlówka, to druga zawsze też? Może ktoś się orientuje, czy one są łączone w szereg?
Ja, jak prawdziwy mężczyzna rozpoznaję trzy kolory (fajny, ped@lski i ch*jowy), więc poprosiłem o opinię kobietę (w porównaniu do mojego słuzbowego laptopa), usłyszałem (przy białym ekranie) wyrok : KREMOWY. No dla mnie on jest "nie do końca biały", ale ja nie wiem, co to kolor karmazynowy, więc cięzko mi o opinię. Google podpowiada mi, że uszkodzenie świetlówki (swietlówek) to:
a) nie świeci
b) miga
c) zły kolor ('creamy').

Sam nie wiem, ile taki ekran ma świetlówek (domyślam się, że dwie, ponieważ tak sprzedają na ebay - czyli na górze i na dole...).

A może to zwykłe 'zużycie' matrycy? Laptop ten był maszyną służbową, pracującą pewnie po 8-10h dziennie przez 3-4 lata.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-11-20 23:53:31
Autor: Piotr M
Laptop - zużycie (wypalenie?) matrycy
Jeżeli mogę, to się "podepnę". Bo w temacie jasności, ale od nowości. Bo jedne nowe laptopy mają jaśniejsze matryce od innych. I zauważyłem że te jaśniejsze to są bardziej "ziarniste". To możliwa reguła? A te ciemniejsze są bardziej takie aksamitne, więcej tonów mają i przyjemniejsze dla oka. A te ziarniste dają jak latarki jaskiniowe :)

--
Pozdrawiam, Piotr M

"Biznes? To całkiem proste. To pieniądze innych ludzi."
Aleksander Dumas

Data: 2011-11-21 22:25:02
Autor: Remek
Użytkownik "DooMiniK" napisał:

Czy ktoś może powiedzieć mi, na czym polega 'wypalenie' (zużycie) ekranu
LCD w laptopie? Może tak...

Kolego szanowny. Pamiętniki powinieneś pisać w kajeciku, ewentualnie na blogu. A
od porad odnośnie naprawy elektroniki są odpowiednie grupy i portale. pl.misc.
elektronika, Elektroda.pl.

Remek

Data: 2011-11-22 18:36:29
Autor: DooMiniK
On 21/11/2011 21:25, Remek wrote:
[...]

Modem nie wyrabia? ;-)

> A od porad odnośnie naprawy elektroniki są odpowiednie grupy i portale. pl.misc.
elektronika, Elektroda.pl.

.... i nie jest to oczywiście zupełnie związane z grupą sprzętową.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-11-21 22:53:24
Autor: m4rkiz
"DooMiniK" <bachusmalpapostpl> wrote in message news:4ec97fae$1news.home.net.pl...
[...]

a jestes pewien ze tam sa dwie swietlowki? bo ja dwoch to jakos nigdy
nie spotkalem w praktyce, chociaz podobno przy wiekszych matrycach bywaja

Data: 2011-11-22 18:35:28
Autor: DooMiniK
On 21/11/2011 22:53, m4rkiz wrote:
[...]

Jednak źle popatrzyłem, oczywiście że jedna... Coś jednak czuję,
że inwerter - to jest najprostsze i najtańsze do wymiany,
spróbuję czy pomoże.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-11-21 23:05:41
Autor: Tomaszek
Laptop - zu¿ycie (wypalenie?) matrycy
W dniu 2011-11-20 23:31, DooMiniK pisze:
nVidia Quadro FX 2500M,
512MB RAM) trafi³a na 10 minut na 200 stopni do piekarnika - a co mi
tam... Wiem, ¿e to metoda do¶æ toporna, niebezpieczna dla zdrowia (opary
¶mierdz±, jak cholera), ale czego siê nie robi "z ciekawo¶ci".
Wystudzi³em, da³em dobr± pastê, przeczy¶ci³em ch³odzenie, posk³ada³em...
dzia³a, to do¶æ mocny sprzêt nawet!

S³ysza³em o tej metodzie. Co ona ma w za³o¿eniu daæ? Naprawiæ kartê w jaki sposób? O co w tej metodzie chodzi? ;)

Data: 2011-11-22 18:39:24
Autor: DooMiniK
On 21/11/2011 22:05, Tomaszek wrote:
[...]

Masa sprzêtu w tym z kilku ostatnich lat uk³ady nVidia mobile (g³ównie
GPU) na tyle siê przegrzewaj±, ¿e siê "odklejaj±" od p³ytki drukowanej
(powstaj± 'zimne luty'). Jest kilka metod napraw tego - g³ównie
polega to na ponownym 'przylutowaniu' uk³adu. S± od tego profesjonalne
urz±dzenia, ale mo¿na zrobiæ to topornie, ³±cznie z u¿yciem mini palnika
gazowego.

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-11-23 17:00:54
Autor: Tomaszek
W dniu 2011-11-22 19:39, DooMiniK pisze:
[...]

A to o to chodzi;) Dziêki za podpowied¼, bo nie za³apa³em w pierwszej chwili.