Latanie nad rezerwatami

Data: 2014-09-16 03:58:43
Autor: msawic
Latanie nad rezerwatami
Niby jest ograniczenie minimalnej wysoko¶ci lotu z napêdem nad rezerwatami, ale z drugiej strony nie s± one zaznaczane na mapach lotniczych. Sk±d wiêc pilot ma o nich wiedzieæ?

M.

Data: 2014-09-16 13:51:31
Autor: grzech
Latanie nad rezerwatami
W dniu 2014-09-16 12:58, msawic@gmail.com pisze:
Niby jest ograniczenie minimalnej wysoko¶ci lotu z napêdem nad
rezerwatami, ale z drugiej strony nie s± one zaznaczane na mapach
lotniczych. Sk±d wiêc pilot ma o nich wiedzieæ?

M.

Kto tobie da³ uprawnienia i za ile?
Polecam lekturê  Rozporz±dzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie zakazów lub ograniczeñ lotów na czas d³u¿szy ni¿ 3 miesi±ce (Dz.U. Nr 106, poz. 678 z pó¼n. zm.)

Data: 2014-09-16 06:05:37
Autor: msawic
Latanie nad rezerwatami
W dniu wtorek, 16 wrze¶nia 2014 13:51:31 UTC+2 u¿ytkownik grzech napisa³:

Kto tobie da� uprawnienia i za ile?

Jakie uprawnienia?

Polecam lektur�  Rozporz�dzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie zakaz�w lub ogranicze� lot�w na czas d�u�szy ni� 3 miesi�ce (Dz.U. Nr 106, poz. 678 z p�n. zm.)

A co to ma do rzeczy? W tym rozporz±dzeniu nie ma odpowiedzi na moje pytanie.
Ja mówiê o tym:
"Z wyj±tkiem startów i l±dowañ lot VFR nie powinien byæ wykonywany:
(...)
nad obszarami parków i rezerwatów przyrody zajmuj±cymi powierzchnie o szeroko¶ci równej i wiêkszej ni¿ 3600 m, poni¿ej 1000 m nad poziomem terenu oraz o szeroko¶ci mniejszej ni¿ 3600 m , poni¿ej 300 m nad poziomem terenu; "

Np. na Mazowszu jest mnóstwo rezerwatów o szeroko¶ci poni¿ej 3600 m i ¿aden z nich nie jest zaznaczony na mapie VFR, ani nie ma ich w przytoczonym przez ciebie rozporz±dzeniu.

M.

Data: 2014-09-16 15:34:35
Autor: grzech
Latanie nad rezerwatami
W dniu 2014-09-16 15:05, msawic@gmail.com pisze:
[...]

S± jeszcze dziesi±tki innych ¼róde³ na podstawie których mo¿esz ustaliæ te obszary.

Data: 2014-09-16 15:47:56
Autor: /dev/SU45
Latanie nad rezerwatami

Są jeszcze dziesiątki innych źródeł na podstawie których możesz ustalić
te obszary.

A skąd mam wziąć liczbę mieszkańców miast? Też się tego nie publikuje w danych AIP. Wg jakiego okresu? Mam dzwonić do stosownych urzędów przed lotem? Czy żądać oficjalnych dokumentów? Urodzi się dziecko, będzie 25001 mieszkańców, i kłopot gotowy.

Jak się mierzy szerokość parków? Po trasie lotu?

Czy balon na ogrzane powietrze to SP z napędem, czy nie?

Data: 2014-09-16 08:20:31
Autor: msawic
Latanie nad rezerwatami
W dniu wtorek, 16 wrze¶nia 2014 15:47:56 UTC+2 u¿ytkownik /dev/SU45 napisa³:

A sk±d mam wzi±æ liczbê mieszkañców miast? Te¿ siê tego nie publikuje w danych AIP.

Akurat to jest uwzglêdnione na mapach VFR - o liczbie mieszkañców ¶wiadczy rozmiar czcionki, o czym masz w legendzie.

M.

Data: 2014-09-17 09:49:02
Autor: twistedme
Latanie nad rezerwatami
W dniu 2014-09-16 15:47, /dev/SU45 pisze:

[...]

Abstrahując od balonów ale konia z rzędem temu, kto znajdzie oficjalną definicję "statku powietrznego z napędem".

Data: 2014-09-17 18:25:16
Autor: grzech
Latanie nad rezerwatami
[...]

A to jest jakieÅ› nowe zagadnienie filozoficzne?
Wystarczy znaleźć definicję balonu i wszystko będzie jasne.
Dla przykładu "balony - statki powietrzne bez napędu, lżejsze od powietrza"

Data: 2014-09-18 02:15:33
Autor: Tomasz Poznański
Latanie nad rezerwatami
W dniu 2014-09-17 18:25, grzech pisze:

[...]

Akurat problem byÅ‚ realny, nie wiem jak siÄ™ skoÅ„czyÅ‚, czytaÅ‚em o nim na forum szybowcowym. Pewnego dnia lataÅ‚o kilka szybowców w Tatrach nad terenem TPN, na niziutkim żaglu ku uciesze turystów. Pewnemu strażnikowi Teksasu, znaczy TPN-u sie to nie za bardzo spodobaÅ‚o i spisaÅ‚ numery oraz zÅ‚ożyÅ‚ oficjalne zawiadomienie do ULC. Problem byÅ‚ nastepujacy, jeden z szybowców Ventus, czy ASG-29 miaÅ‚ skÅ‚adany silnik dolotowy, czyli byÅ‚ szybowcem z napÄ™dem. Notabene do pilotowania takiej wersji szybowca  potrzeba dodatkowe uprawnienia. Oczywiscie nie uzywaÅ‚ tego napÄ™du w locie, ale pytanie pozostaje zasadne. Nie wiem jak urzednicy walczÄ…cy dzielnie z problemami, które sami tworzÄ…, rozwiazali ten dylemat.

Pozdrawiam
Tomek

Data: 2014-09-18 11:08:09
Autor: grzech
Latanie nad rezerwatami
W dniu 2014-09-18 02:15, Tomasz Poznański pisze:
[...]

Akurat problem był realny, nie wiem jak się skończył, czytałem o nim na
forum szybowcowym. Pewnego dnia latało kilka szybowców w Tatrach nad
terenem TPN, na niziutkim żaglu ku uciesze turystów. Pewnemu strażnikowi
Teksasu, znaczy TPN-u sie to nie za bardzo spodobało i spisał numery
oraz złożył oficjalne zawiadomienie do ULC. Problem był nastepujacy,
jeden z szybowców Ventus, czy ASG-29 miał składany silnik dolotowy,
czyli był szybowcem z napędem. Notabene do pilotowania takiej wersji
szybowca  potrzeba dodatkowe uprawnienia. Oczywiscie nie uzywaÅ‚ tego
napędu w locie, ale pytanie pozostaje zasadne. Nie wiem jak urzednicy
walczący dzielnie z problemami, które sami tworzą, rozwiazali ten dylemat.

Pozdrawiam
Tomek

Pomiędzy balonem i szybowcem są drobne różnice. Szybowiec z silnikiem to motoszybowiec, czyli odmiana szybowca. Balon z silnikiem to sterowiec, czyli inny rodzaj statku powietrznego.
Jeśli chodzi o loty statków powietrznych z napędem nad parkami narodowymi to trzeba spojrzeć jaki był powód wprowadzenia tego przepisu. Powodem była ochrona przyrody przed hałasem. W związku z tym twierdzenie, że zakaz dotyczy lotów statków powietrznych mających wyłączony silnik (pomocniczy), według mnie byłoby nadużyciem.

Data: 2014-09-18 15:00:05
Autor: bartekltg
Latanie nad rezerwatami
On 18.09.2014 02:15, Tomasz Poznański wrote:
[...]

To rzeczywiście nie ejst takie oczywiste. Jeśli przepis powstał ze
względu na hałas, by nie straszyć zwierzątek, szybowiec z wyłączonym
napędem jet ok. Jeśli po to, by beczka benzynki nie rozlała się
po rezerwacie, wtedy taki szybowiec wydaje się podpadać.
Tyle, że w przepisach nie ma 'intencji' ;]

pzdr
bartekltg

Data: 2014-09-18 15:22:42
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak
Latanie nad rezerwatami
bartekltg pisze:

[...]

A czy beczki benzynki na kółkach też mają zakaz wjazdu do rezerwatu?

Może jak upowszechnią się samoloty/motoszybowce bez benzynki (elektryczne), to nowelizacja przepisów wyjaśni, przed czym rezerwat ma być chroniony.

Rafal "RAV" Miszczak      www.e-rav.pl
Skype: rav_wroc_pl_2          GG: 9783

Data: 2014-09-18 21:54:25
Autor: bartekltg
Latanie nad rezerwatami
On 18.09.2014 15:22, Rafal 'RAV' Miszczak wrote:
bartekltg pisze:

[...]

Próbowałeś kiedyś wjechać autem do rezerwatu? ;-)

Może jak upowszechnią się samoloty/motoszybowce bez benzynki
(elektryczne), to nowelizacja przepisów wyjaśni, przed czym rezerwat ma
być chroniony.

Zanim uaktualnią ustawę, będziemy latać grawiplanami;-)

Każde źródło energii to jakiś syf. Baterie i akumulatory są chyba
nawet gorsze niż benzyna. Choć łatwiej pozbierać.

Zresztą, w rezerwacie ani nie można śmiecić (i o benzynie
i podobnych nawet jest wyszczególniony punkt, by przypadkiem
nie zanieczyścić nimi wody. Przynajmniej na tablicach w rezerwatach,
jak w ustawie, nie wiem) ani nie można hałasować.

pzdr
bartekltg

Data: 2014-09-18 22:07:19
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak
Latanie nad rezerwatami
bartekltg pisze:

A czy beczki benzynki na kółkach też mają zakaz wjazdu do rezerwatu?

Próbowałeś kiedyś wjechać autem do rezerwatu? ;-)

Nie, ale ja nie jestem żadnym gajowym, przewodnikiem turystycznym, pracownikiem schroniska, zaopatrzeniowcem, serwisantem kolejek linowych, strażnikiem Teksasu, czy czymś w tym rodzaju.

Data: 2014-09-18 22:09:59
Autor: bartekltg
Latanie nad rezerwatami
On 18.09.2014 22:07, Rafal 'RAV' Miszczak wrote:
bartekltg pisze:

[...]

Samolot gaśniczy czy latająca karetka też może nieco
niżej nad rezerwatem polecieć. Co wolno wojewodzie...
;-)

pzdr
bartekltg

Data: 2014-09-18 11:38:59
Autor: /dev/SU45
Latanie nad rezerwatami

A to jest jakieÅ› nowe zagadnienie filozoficzne?
Wystarczy znaleźć definicję balonu i wszystko będzie jasne

A co to za definicja i skąd wzięta? Musi być oficjalna.

Dla przykładu "balony - statki powietrzne bez napędu, lżejsze od powietrza"

Ale to nieco przeczy chyba intencji ustawodawcy czy tam innego prawodawcy. Balon nawet przy użyciu cichych palników niesamowicie płoszy zwierzęta, choćby przez swój rozmiar (i wielkość ciena na ziemi) i przez to że leci wolno. Bez porównania bardziej niż ultralekki czy awionetka.

Podobnie z modelami - czy te z wyłączonym silnikiem mogą latać nad PN? Przy odpowiednim doborze śmigła silnik będzie praktycznie niesłyszalny.

Data: 2014-09-18 18:01:55
Autor: grzech
Latanie nad rezerwatami
W dniu 2014-09-18 11:38, /dev/SU45 pisze:

A to jest jakieÅ› nowe zagadnienie filozoficzne?
Wystarczy znaleźć definicję balonu i wszystko będzie jasne

A co to za definicja i skąd wzięta? Musi być oficjalna.

Jest to wzięte z Prawa lotniczego. A tak przy okazji czy wszystko musi być zdefiniowane? Znajdź mi w prawie definicję człowieka.

[...]

W tym wypadku trzeba szukać intencji ustawodawcy. Jedyna jaką znalazłem to właśnie ochrona przed hałasem. Szukając dziury w całym bez trudu udowodnię, że paralotnia też hałasuje, ale jest jeszcze zdrowy rozsadek.

Data: 2014-09-18 18:04:38
Autor: twistedme
Latanie nad rezerwatami
W dniu 2014-09-18 18:01, grzech pisze:
W dniu 2014-09-18 11:38, /dev/SU45 pisze:

ale jest jeszcze zdrowy rozsadek.

Niestety bardzo wiele wyroków naszych sądów przeczy temu stwierdzeniu...

Data: 2014-09-18 12:05:51
Autor: Conrado
Latanie nad rezerwatami
Wystarczy znaleźć definicję balonu i wszystko będzie jasne.
Dla przykładu "balony - statki powietrzne bez napędu, lżejsze od powietrza"

Wszystko jasne? :)
http://3.bp.blogspot.com/-4KJ1dQ5bJkY/TZInmP4QxgI/AAAAAAAAAZw/OmY_IElpdUQ/s1600/zamur_1.jpg

;)

Conrado

Data: 2014-09-18 18:03:59
Autor: grzech
Latanie nad rezerwatami
W dniu 2014-09-18 12:05, Conrado pisze:
[...]

sterowce - statki powietrzne z napędem, lżejsze od powietrza, zdolne do lotu sterowanego ;-)

Data: 2014-09-18 20:49:02
Autor: Robert Tomasik
Latanie nad rezerwatami
Użytkownik "Conrado" <zizo@wp.pl> napisał w wiadomości news:541aae7e$0$2359$65785112news.neostrada.pl...
>Wystarczy znaleźć definicję balonu i wszystko będzie jasne.
Dla przykładu "balony - statki powietrzne bez napędu, lżejsze od powietrza"

> [...]

To jest odmiana sterowca :-)

Data: 2014-09-19 14:07:52
Autor: Conrado
Latanie nad rezerwatami
To jest odmiana sterowca :-)

To musi być niezła jazda ze zrobieniem na tę zabawkę uprawnień i wykonywaniem lotów :). Pewnie te same uprawnienia jak dla sterowca Goodyear :D

Conrado

Data: 2014-09-17 01:29:20
Autor: Tomasz Poznański
Latanie nad rezerwatami
W dniu 2014-09-16 15:05, msawic@gmail.com pisze:

nad obszarami parków i rezerwatów przyrody zajmującymi powierzchnie o szerokości równej i większej niż 3600 m, poniżej 1000 m nad poziomem terenu oraz o szerokości mniejszej niż 3600 m , poniżej 300 m nad poziomem terenu; "

Np. na Mazowszu jest mnóstwo rezerwatów o szerokości poniżej 3600 m i żaden z nich nie jest zaznaczony na mapie VFR, ani nie ma ich w przytoczonym przez ciebie rozporządzeniu.

M.

Zapoznaj siÄ™ z aktualnÄ… wersjÄ… rozporzadzenia przytoczonego przez Grzecha:
http://ulc.gov.pl/_download/prawo/prawo_krajowe/ustawa_prawo_lot_akty_wyk/nr_2_0912.pdf

Zakazy dotyczą tylko parków i rezerwatów nad którymi utworzono strefy R, określone w zał. nr 3 do w.w. rozporzadzenia. W załączniku sa podane granice pionowe i poziome tych stref. Nad resztą rezerwatów ustawodawca nie przewidział ograniczeń w lataniu, więc są dostepne, bo żadna ustawa tego nie zabrania.

Pozdrawiam
Tomek

Data: 2014-09-17 09:30:53
Autor: twistedme
Latanie nad rezerwatami
W dniu 2014-09-17 01:29, Tomasz Poznański pisze:
[...]

przytoczonym przez ciebie rozporzÄ…dzeniu.

[...]

Teraz najbardziej aktualne jest chyba to z 24 października 2011 r.:

http://g.ekspert.infor.pl/p/_dane/akty_pdf/DZU/2011/251/1507.pdf

Proszę też zwrócić uwagę na wysokości (AMSL) w tabelce.

http://lotniczapolska.pl/Minimalne-wysokosci-lotow-nad-miejscowosciami-%E2%80%93-AMSL-czy-AGL,34464

Latanie nad rezerwatami