Latarka czołowa

Data: 2014-10-29 22:10:30
Autor: Jacek
Latarka czołowa
Czy pomysł latarki czołowej jako oświetlenia ma sens?
Mało teraz jeżdżę, bo zimno i nie chciałbym wydawać majątku na lampy, więc wymyśliłem sobie takie coś:
http://allegro.pl/latarka-czolowa-led-cree-xml-t6-zoom-900m-i4737168781.html
Jest też podobna z dodatkowym czerwonym światłem z tyłu. Byłaby i na rower i na działkę i do piwnicy też ;-) Co radzicie?
Jacek

Data: 2014-10-29 22:20:44
Autor: ToMasz
Latarka czołowa
W dniu 29.10.2014 22:10, Jacek pisze:
[...]

daj linka do tej drugiej lampy. Najlepiej do tego jak świeci dioda.
Z tego co podałeś:
Lampa - nie mam zdania, conajmniej trzeba zobaczyć jaki obraz wyświetla dioda. Napewno toto niema 900lm. może ma 200.
Akumulatorki są nic nie warte. działają kilka razy krócej, niż używane wyjęte z baterii z laptopa, ale przez profesjonaliste, kóry ma ładowarkę i rzetelnie podaje informacje o pojemności
ładowarka "daje" około 100mA, maks 300. jeśli baterie mają 2x4200mah ,to razem daje 4800mah. przy prądzie 100mA będzie się to ładowało dwie doby.
Co bym polecił. Taką lampę którą ktoś ma, testował. jak chcesz to podeślę to co ja mam, ale niestety będzie drożej, bo sama lampa około 50zł. do tego akumulatorki z allegro, i ładowarka do ogniw 18650 na usb. Dlaczego? bo usb z kompa spokojnie da pół ampera (czyli 3-5 razy więcej niż wspomniana ładowarka).
Pozdrawiam
ToMasz

Zapytaj gościa, czy jak sobie tą lampą zaświeci do ucha z 30cm , to czy czuje ciepło czy nie. jeśli nie, to nie zawracaj sobie głowy

Data: 2014-10-29 22:49:18
Autor: piecia aka dracorp
Latarka czołowa
Dnia Wed, 29 Oct 2014 22:10:30 +0100, Jacek napisał(a):

[...]
Czołówka jak najbardziej czy ta jest dobra to się nie wypowiem. Zawsze możesz kupić lampkę np. MagicShine + uchwyt na głowę lub tylko sam uchwyt na głowę i potem będziesz montował dowolną lampkę.
Np: http://magicshine.com/ShowProduct.aspx?id=60

--
piecia aka dracorp

Data: 2014-10-30 02:53:18
Autor: Titus Atomicus
Latarka czołowa
In article <m2rl49$13u$1@node1.news.atman.pl>,
 Jacek <krystian.mazurek@alektum.com> wrote:

[...]

Czolowka sie czasem przydaje, ale raczej jako lampa dodatkowa.
Ja w czasie jazdy z sama tylko czolowka mm wrazenie taki strumien swiatla za bardzo splaszcza oswietlana droge.
A 'czerwone swiatlo z tylu' (glowy jak rozumiem) jeszcze bardziej bez sensu. Nie dosc ze niezgodne z przepisami, to jeszcze kierowcy slabo to widza (chyba ze z bardzo daleka, albo kierowcy TIRow, ale i tak polozenie takiego swatelka bedzie dla kierowcy dezorientujace).
Za to przy okazji polecam czolowki z Biedronki po 20zl (rzucaja raz w roku).
--
TA

Data: 2014-10-30 17:59:37
Autor: Krzysztof Rudnik
Latarka czołowa
Jacek wrote:

[...]

Akurat mam taką. Zmodowałem ją w ten sposób, ty świeciła słabiej (znacznie), za to dłużej. Także wymieniłem te złomiaste akumulatorki (IMAX B6 pomierzył je na 500mAh) na normalne (akurat samsungowe ICR coś tam 2600mAh - pomiar zgodny z deklaracją producenta). W zasadzie do długotrwałych pieszych wypraw, ale testowo wziąłem ją na do lasu, dokąd udałem się rowerem. I wypróbowałem ją do jazdy. Efekt wyszedł marny bo miałem efekt białej ściany przed oczami i dość słabo było widać otoczenie, dało się jednak przejechać kawałem nocą w lesie. Normalne oświetlenie rowerowe żadnej mgły nie ujawniało. Nie wiem skąd ten efekt, potem, na pieszej całonocnej trasie lampka się sprawdziła, tylko jest nieco ciężka (sporo metalowych elementów) i trochę niewygodna (może to kwestia przyzwyczajenia się).

Data: 2014-10-30 18:13:37
Autor: Zachu
Latarka czołowa

[...]

Próbowałeś w żółtych okularach?

--
Zachu

Data: 2014-10-30 23:04:04
Autor: Krzysztof Rudnik
Latarka czołowa
Zachu wrote:

[...]

Mam optyczne, więc nie bardzo mogę założyć drugie. W każdym razie wniosek jest taki, że czołówka jest dużo bardziej 'wrażliwa' na zamglenie niż zwykłe światła rowerowe. Kluczowa jest tutaj odległość od oka, możliwość spojrzenia w strumień światła z boku a nie wzdłuż. Oczywiście pewnie kolor światła/filtry też się liczą, ale one tak samo zadziałają na klasyczne lampki rowerowe. Kiedyś napotkałem taką mgłę, że i moje rowerowe światła się poddały - jedna wielka biała ściana. Też to było wieczorem w lesie - poza lasem było OK.

Data: 2014-10-30 19:57:58
Autor: ToMasz
Latarka czołowa

http://allegro.pl/latarka-czolowa-led-cree-xml-t6-zoom-900m-i4737168781.html

Akurat mam taką. Zmodowałem ją w ten sposób, ty świeciła słabiej (znacznie),
zrób proszę taki zoom, aby było widać strukturę diody (najmniejszy zoom?) i pstryknij fotkę i wystaw ją gdzieś. Czy czuć na uchu, policzku że lampa świeci?

ToMasz

Data: 2014-10-30 23:11:53
Autor: Krzysztof Rudnik
Latarka czołowa
ToMasz wrote:

[...]

Spróbowałem, ale albo moja małpka jest za cieńka, albo mam za mało doświadczenia z trybem manualnym. Będę jeszcze próbował. Pewnie będzie potrzeba zorganizować jakiś uchwyt do tego wszystkiego.

Czy czuć na uchu, policzku
że lampa świeci?

Po zmodowaniu lampka daje mniej niż 100mA w diodę - jest dostosowana do pracy w całkowitej ciemności. Tak małej mocy to na ciepło raczej nie da się wyczuć, może czubkiem nosa - tam podobno są receptory najbardziej czułe na temperaturę.

Data: 2014-10-31 08:27:58
Autor: Jacek
Latarka czołowa
W dniu 2014-10-30 o 23:11, Krzysztof Rudnik pisze:

Po zmodowaniu lampka daje mniej niż 100mA w diodę - jest dostosowana do
pracy w całkowitej ciemności.
Możesz opisać sposób modowania, aby np. mieć 3 tryby pracy ciągłej zamiast tak, jak jest oryginalnie 100/50% i stroboskop?
Nie jest mi obca lutownica i odróżniam ampery od woltów, więc powinienem sobie poradzić.
Jacek

Data: 2014-10-31 00:43:46
Autor: Piotr Ratyński
Latarka czołowa
W dniu piątek, 31 października 2014 08:28:01 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
> [...]

Nie jest mi obca lutownica i odróżniam ampery od woltów, więc powinienem sobie poradzić.

W sklepie wędkarskim kupiłem naczołówkę z takimi trybami pracy gotową, nic nie trzeba modować. Jest do tego stopnia oszczędna, że zamontowałem ja sobie do kierownicy zamiast lampki oryginalnej, używam ją już cały tegoroczny sezon i baterii nie wymieniłem jeszcze ani razu, a bywa, że w ciągu doby świeci nawet kilka godzin. Firmy nie podpowiem, bo na latarce nic nie pisze. --
Piotr Ratyński

Data: 2014-10-31 13:43:42
Autor: mt
Latarka czołowa
W dniu 2014-10-31 08:27, Jacek pisze:
[...]

Najprościej jest kupić programowalny sterownik i go podmienić w latarce oraz zaprogramować sobie własne tryby z kilkunastu dostępnych. Koszt sterownika to jakieś 30 zł.

--
marcin

Data: 2014-10-31 16:16:47
Autor: Maciek
Latarka czołowa
Możesz opisać sposób modowania, aby np. mieć 3 tryby pracy ciągłej zamiast tak, jak jest oryginalnie 100/50% i stroboskop?

Ściągnij i poczytaj dokumentację do AMC7135, jak to sterować.
Potem robisz co dusza zapragnie.

Wiele też jest w necie przykładów użycia AMCka.

Data: 2014-11-01 22:41:21
Autor: Wojtek Paszkowski
Latarka czołowa

"Krzysztof Rudnik" <rudnik@kki.net.pl> wrote in message news:m2tqpq$pid$1node2.news.atman.pl...

[...]

to normalne przy mgle. Pomogłoby trochę "nieosiowe" umieszczenie czołówki, np z boku, ale z pospolitymi czołówkami wymagałoby to sporej gimnastyki.

Co do jazdy we mgle, z praktyki wychodzi mi, że w przypadku świateł rowerowych im niżej (i dalej od "osi" wzroku), tym lepiej. Dynamowa lampka na widelcu radzi sobie dużo lepiej niż taka na kierownicy.

pozdro

Data: 2014-11-02 16:47:59
Autor: J.F.
Latarka czołowa
Dnia Sat, 1 Nov 2014 22:41:21 +0100, Wojtek Paszkowski napisał(a):
[...]

Pomogloby ? W samochodzie jakos nie pomaga. Mgla to nie "swiatlo"
odblaskowe, ktore odbija w kierunk zrodla.

Co do jazdy we mgle, z praktyki wychodzi mi, że w przypadku świateł rowerowych im niżej (i dalej od "osi" wzroku), tym lepiej. Dynamowa lampka na widelcu radzi sobie dużo lepiej niż taka na kierownicy.

Bo im nizej tym mniejsza mgla. Samochodowe przeciwmgielne umieszcza
sie mozliwie nisko (taa, a norma okresla minimalna wysokosc) i swieca
waska wiazka.
Przynajmniej tak mowi teoria, bo ostatnio cos mi sie nie udaje
dostrzec zalet fabrycznych p-m.

J.

Data: 2014-11-04 00:54:16
Autor: rmikke
Latarka czołowa
W dniu niedziela, 2 listopada 2014 16:47:27 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

Bo im nizej tym mniejsza mgla.

Z tym różnie bywa, czasem na dole jest gęściej. W skrajnym przypadku,
zdaezyło mi się jechać we mgle płożącej się po ziemi, do pół metra
mleko, powyżej - żadnej mgły.

Samochodowe przeciwmgielne umieszcza
sie mozliwie nisko (taa, a norma okresla minimalna wysokosc) i swieca
waska wiazka.

I to jakoś tam działa, ale sprowadza się to wyłapania chwilę wcześciej
nóg przechodnia.

Data: 2014-11-04 11:35:01
Autor: mt
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-02 16:47, J.F. pisze:

Bo im nizej tym mniejsza mgla.

A to akurat nie jest prawdą, gdyż mgła powstaje na styku mas powietrza i podłoża, czyli tworzy się od ziemi i tam przybiera najbardziej intensywną postać.

--
marcin

Data: 2014-11-04 12:42:24
Autor: cytawa
Latarka czołowa

Bo im nizej tym mniejsza mgla.

A to akurat nie jest prawdą, gdyż mgła powstaje na styku mas powietrza i
podłoża, czyli tworzy się od ziemi i tam przybiera najbardziej
intensywną postać.

Na ogol masz racje. Przy mglach konwekcyjnych. Ale czasem jest odwrotnie. Przy mglach naplywowych. Jesli ciepla droga jest tuz ponizej punktu kondensacji pary wodnej.

Jan Cytawa

Data: 2014-11-04 16:09:57
Autor: mt
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-04 12:42, cytawa pisze:

[...]

Hmm, nie ma takich, więc nie wiem czy miałeś na myśli radiacyjne, adwekcyjne czy ewaporacyjne.

--
marcin

Data: 2014-11-05 13:23:44
Autor: Piotr
Latarka czołowa
Czy taką czołówkę można zasilać ogniwami bez zabezpieczenia? Używam teraz latarki Ultrafire + aku 18650 z rozbiórki baterii laptopowej. Szukam jakiejś czołówki a 11.11 będzie spora wyprzedaż na Aliexpress. Tego typu czołówki będą sprzedawane w cenach 6-15 USD (już z wysyłką).

Data: 2014-11-06 06:33:30
Autor: Krzysztof Rudnik
Latarka czołowa
Piotr wrote:

Czy taką czołówkę można zasilać ogniwami bez zabezpieczenia? Używam teraz
latarki Ultrafire + aku 18650 z rozbiĂłrki baterii laptopowej. Szukam
jakiejś czołówki a 11.11 będzie spora wyprzedaż na Aliexpress. Tego typu
czołówki będą sprzedawane w cenach 6-15 USD (już z wysyłką).

To jest ciekawe pytanie - jej elektronika jest bardzo prosta, coś jak mały układ scalony (pewnie jakiś prosty sterownik), tranzystor MOS jako klucz zasilania i rezystor ograniczający prąd. Brak przetwornicy, co oznacza, że akumulator rozładuje się maksymalnie do takiego napięcia, ile potrzebuje LED do pracy. Pod koniec jasność lampki mocno spada.
Jest to pewnego rodzaju forma zabezpieczenia. Czy wystarczy - zaleĹźy od dopasowania elementĂłw.

Data: 2014-11-06 02:40:15
Autor: Piotr
Latarka czołowa
W dniu czwartek, 6 listopada 2014 06:33:34 UTC+1 użytkownik Krzysiek napisał:
Piotr wrote:

> Czy taką czołówkę można zasilać ogniwami bez zabezpieczenia? To jest ciekawe pytanie - jej elektronika jest bardzo prosta, coś jak mały układ scalony (pewnie jakiś prosty sterownik), tranzystor MOS jako klucz zasilania i rezystor ograniczający prąd. Brak przetwornicy, co oznacza, że akumulator rozładuje się maksymalnie do takiego napięcia, ile potrzebuje LED do pracy. Pod koniec jasność lampki mocno spada.
Jest to pewnego rodzaju forma zabezpieczenia. Czy wystarczy - zależy od dopasowania elementów.

Na elektronice znam się jak kura na pieprzu, w temacie poruszam się po omacku. Rozumiem, że powyżej opisałeś cały sterownik latarki - jedną płytkę/układ - tak ja to jest w latarkach typu walec - np. Ultrafire WF 501b? Maciek parę postów wyżej określił ten układ jako AMC7135? Na czym polegało Twoje modowanie? Przelutowałeś układ dodając elementy czy wymieniłeś cały driver na nowy? Czy też przeprogramowałeś go?
Pewnie skuszę się na taką czołówkę:
http://www.aliexpress.com/store/product/3-in1-2000LM-CREE-XM-L-T6-LED-Zoom-Headlamp-XML-Flashlight-Torch-Bike-Bicycle-Light/1370119_2007065511.html?spm=5261.1409456.1998217858.260
Będzie kosztowała 15-17 USD. Z plusów - zasilanie tylko 1 aku 18650 (lżej na głowie), głowicę czołówki można połączyć z pojemnikiem baterii i powstaje wtedy latarka do ręki. Jest też mocowanie na rower. Można ją zasilać z 3xAAA.

pozdrawiam
Piotr

Data: 2014-11-09 09:40:25
Autor: msawic
Latarka czołowa
W dniu środa, 29 października 2014 22:10:34 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
Czy pomysł latarki czołowej jako oświetlenia ma sens?

Jeśli ma być używana do jazdy rowerem, to musi być umocowana do roweru. Nie możesz rozglądając się świecić światłem białym na wszystkie strony, w tym także w kierunku przeciwnym do jazdy.

M.

Data: 2014-11-09 22:43:45
Autor: piecia aka dracorp
Latarka czołowa

napisał:
Czy pomysł latarki czołowej jako oświetlenia ma sens?

Jeśli ma być używana do jazdy rowerem, to musi być umocowana do roweru.
Nie możesz rozglądając się świecić światłem białym na wszystkie strony,
w tym takĹźe w kierunku przeciwnym do jazdy.

M.

A gdzie to jest zabronione?

--
piecia aka dracorp

Data: 2014-11-09 23:56:30
Autor: Akarm
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-09 o 23:43, piecia aka dracorp pisze:
świecić światłem białym na wszystkie strony,
w tym także w kierunku przeciwnym do jazdy.

A gdzie to jest zabronione?

W Prawie o Ruchu Drogowym

--
           Akarm
http://www.bykomstop.avx.pl

Data: 2014-11-10 00:18:08
Autor: Akarm
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-09 o 23:56, Akarm pisze:
W dniu 2014-11-09 o 23:43, piecia aka dracorp pisze:
świecić światłem białym na wszystkie strony,
w tym także w kierunku przeciwnym do jazdy.

A gdzie to jest zabronione?

W Prawie o Ruchu Drogowym

A dokładniej: w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

--
           Akarm
http://www.bykomstop.avx.pl

Data: 2014-11-10 00:23:39
Autor: Akarm
Latarka czołowa
[...]

A dla zupełnie niekumatych lub mających wstręt do czytania rozporządzeń, przystępne wytłumaczenie np. tutaj:
http://rowerowy.szczecin.pl/index.php/2012-05-07-21-54-50/poradnik-miejskiego-rowerzysty/1730-od-jutra-nowe-wyposa%C5%BCenie-roweru

--
           Akarm
http://www.bykomstop.avx.pl

Data: 2014-11-10 08:48:47
Autor: Liwiusz
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-10 00:23, Akarm pisze:
[...]

Przecież rozporządzenie reguluje zakres wyposażenia roweru, a nie
rowerzysty. Czy wg Ciebie pieszy też nie może iść z latarką, bo nie ma
glejtu postaci żadnego rozporządzenia?

--
Liwiusz

Data: 2014-11-10 10:29:26
Autor: Akarm
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-10 o 08:48, Liwiusz pisze:
świecić światłem białym na wszystkie strony,
w tym także w kierunku przeciwnym do jazdy.

Przecież rozporządzenie reguluje zakres wyposażenia roweru, a nie
rowerzysty.

Oczywiście.
Czołówka jako światło *dodatkowe* może być. Byleby rowerzysta nie oglądał się za siebie.

--
           Akarm
http://www.bykomstop.avx.pl

Data: 2014-11-10 10:32:53
Autor: Liwiusz
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-10 10:29, Akarm pisze:
[...]

Dla porządku podeprzyj jeszcze przepisem zakaz oglądania się (tylko nie
tym, że białe światło roweru nie może być widoczne z tyłu, bo mówimy o
wyposaĹźeniu rowerzysty, a nie o wyposaĹźeniu roweru).

--
Liwiusz

Data: 2014-11-10 11:01:14
Autor: Akarm
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-10 o 10:32, Liwiusz pisze:
[...]

wyposażeniu rowerzysty, a nie o wyposażeniu roweru).

Światło białe nie może być widoczne z tyłu a czerwone z przodu.
I to już wszystko. Logiczne i proste.

--
           Akarm
http://www.bykomstop.avx.pl

Data: 2014-11-10 11:06:42
Autor: Liwiusz
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-10 11:01, Akarm pisze:
[...]

Ale dotyczy to świateł umieszczonych na rowerze, a nie na rowerzyście. W
przedmiocie świateł na rowerzyście (lub na pieszym) rozporządzenie się
nie wypowiada.

I to juĹź wszystko. Logiczne i proste.

Dopiero teraz :)

--
Liwiusz

Data: 2014-11-10 11:26:11
Autor: Akarm
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-10 o 11:06, Liwiusz pisze:
[...]

Podobnie jest z samochodami.
Zatem uważasz, że pasażer w samochodzie może sobie trzymać silny reflektor i oślepiać wszystkich, tak?
Ręce opadają...
EOT
--
           Akarm
http://www.bykomstop.avx.pl

Data: 2014-11-10 02:52:05
Autor: Piotr Ratyński
Latarka czołowa
W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 11:27:12 UTC+1 użytkownik Akarm napisał:
[...]

Ważny jest zdrowy rozsądek, w tej dyskusji też. Gdy np. ktoś jedzie
rowerem po ciemnym lesie, to naczołówka mu się przyda jak najbardziej,
gdy natomiast jedzie w po oświetlonym mieście, to nie dość, że mu do
niczego potrzebna nie jest, to jeszcze przeszkadza innym itd. itp. Wniosek
chyba jasny...

--
Piotr Ratyński

Data: 2014-11-10 11:56:57
Autor: Liwiusz
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-10 11:26, Akarm pisze:

[...]

Nie rozmawiamy o tym co uważam, tylko jakie są przepisy.

i oślepiać wszystkich, tak?

Przypuszczam, że na oślepianie znajdzie się lex specialist.

Ręce opadają...

Po prostu pytam.

EOT

Jeśli już nie ma argumentów, to dobry pomysł.

--
Liwiusz

Data: 2014-11-11 13:57:31
Autor: Dariusz K. Ładziak
Latarka czołowa
Akarm pisze:
[...]

W samochodzie to jest bardzo wyraźnie przepisami określone - prawo używania świateł dodatkowych służących do oświetlania otoczenia wokół pojazdu (szperacz, światła robocze) w czasie ruchu po drodze publicznej   przysługuje jedynie pojazdom uprzywilejowanym. W innych pojazdach używane mogą być po zatrzymaniu pojazdu lub poza drogami publicznymi (np. białe tylne  światła robocze ciągnika rolniczego podczas orki).

Dla roweru tak szczegółowych uregulowań nie ma - jeśli tą czołówką ma być Tikka to w zasadzie nie ma problemu, ale jakby wziąć pod uwagę "czołóweczkę" do biegów na orientację - ostatnio dobijają do 3000 lumenów - to machanie tym na lewo i prawo na drodze może innym przeszkadzać.

--
Darek

Data: 2014-11-11 14:56:57
Autor: Akarm
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-11 o 13:57, Dariusz K. Ładziak pisze:

Dla roweru tak szczegółowych uregulowań nie ma

Rower jest pojazdem więc i roweru to dotyczy.
Ale nie w tym rzecz, Liwiusz uważa, że te przepisy odnoszą się do pojazdów a nie do ludzi.

--
           Akarm
http://www.bykomstop.avx.pl

Data: 2014-11-11 22:33:28
Autor: Liwiusz
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-11 14:56, Akarm pisze:
W dniu 2014-11-11 o 13:57, Dariusz K. Ładziak pisze:

Dla roweru tak szczegółowych uregulowań nie ma

Rower jest pojazdem więc i roweru to dotyczy.
Ale nie w tym rzecz, Liwiusz uważa, że te przepisy odnoszą się do
pojazdĂłw a nie do ludzi.

No tak uważam. Dlatego jak na przykład czerwone światło z tyłu będzie na
rowerzyście, a nie na rowerze, to mandat jest zasadny.

Ale chętnie zapoznam się z Twoją *argumentacją*.

--
Liwiusz

Data: 2014-11-12 09:01:39
Autor: cytawa
Latarka czołowa
Dariusz K. Ładziak pisze:

Dla roweru tak szczegółowych uregulowań nie ma - jeśli tą czołówką ma

chyba jednak sa. Cos mi po glowie chodzi, ze sa podane odleglosci od ziemi w jakiej maja byc umieszczone swiatla w rowerze. Czolowka tego nie spelnia z cala pewnoscia.

[...]

Jechalem wczoraj sciezka rowerowa po nocy. Te mocne swiatla niektorych sa zabojcze. Czulem sie tak, jakby po sciezce jechal samochod na swiatlach drogowych.

Jak tak dalej pojdzie to sam kupie sobie mocna czolowke i bede swiecil takim po oczach.

Jan Cytawa

Jan Cytawa

Data: 2014-11-12 00:08:10
Autor: Gotfryd Smolik news
Latarka czołowa
On Mon, 10 Nov 2014, Akarm wrote:

Światło białe nie może być widoczne z tyłu a czerwone z przodu.

  W przypadku roweru.
  Z lekka się zdumiałem na widok samochodu w którym tylne światła były
białe, kierowca z którym jechałem powiedział że "te typy tak mają"
i tylko hamulce i kierunkowskazu muszą być czerwone.
  Ergo, zakaz świecenia białym w tył nie jest "ogólny".
  Dla jasności - nie sprawdzałem w przepisach, a typu samochodu
nie pamiętam.
  Rzut oka googlem:
http://gmoto.pl/lampa-tyl-okagla-cale-bialy-- klosz-s51-etz,62246.html

I to już wszystko. Logiczne i proste.

  Zarzut "świecenia rowerzysty a nie roweru" IMVHO jest na miejscu :)
(skoro nie ma ogólnego zakazu)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-11-11 23:37:33
Autor: masti
Latarka czołowa
Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

lampa z białym kloszem ma mieć kolorowe żarówki.
Białe mogą być światła cofania bo to wtedy jest przód :)

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2014-11-13 23:53:56
Autor: Gotfryd Smolik news
Latarka czołowa
On Tue, 11 Nov 2014, masti wrote:

Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

  Nie były.
  Zdumiało mnie to i stąd jak wyżej.
  No chyba że pisząc "kolor" masz na myśli "żółte samochodowe" :D

Białe mogą być światła cofania bo to wtedy jest przód :)

  To wiem :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-11-14 09:11:02
Autor: masti
Latarka czołowa

Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

albo czerwone. :)

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2014-11-10 12:48:56
Autor: MichałG
Latarka czołowa
Liwiusz pisze:
[...]

art 52 p3 PORD
Światło oświetlające przedmioty przydrożne (szperacz) może być włączone tylko podczas zatrzymania lub postoju, pod warunkiem że nie oślepi innych uczestników ruchu. Ograniczenie to nie dotyczy pojazdu uprzywilejowanego.

wystarczy?

Data: 2014-11-10 12:04:14
Autor: masti
Latarka czołowa
MichałG wrote:

Liwiusz pisze:
[...]

nie. lampa czołowa to ine szperacz. reflektor trzymany w reku przez
pasażera to tez nie szperacz.

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2014-11-12 00:15:37
Autor: Gotfryd Smolik news
Latarka czołowa
On Mon, 10 Nov 2014, masti wrote:

MichałG wrote:

[...]

  Zauważ, że definicja NIE ogranicza się do szperacza.
  To jest określenie pomocnicze - zabronione jest KAŻDE światło,
służące do "oświetlania przedmiotów przydrożnych".
  Ergo, w czasie jazdy kręcić głową na boki z włączoną wystarczająco
jasną czołówką ("oświetlającą") nie wolno :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-11-13 13:34:54
Autor: dracorp aka piecia
Latarka czołowa
On 12.11.2014 00:15, Gotfryd
 ZauwaĹź, Ĺźe definicja NIE ogranicza się do szperacza.
 To jest określenie pomocnicze - zabronione jest KAĹťDE światło,
służące do "oświetlania przedmiotów przydrożnych".
 Ergo, w czasie jazdy kręcić głową na boki z włączoną wystarczająco
jasną czołówką ("oświetlającą") nie wolno :>

pzdr, Gotfryd

A co z pojazdami ktore automatycznie doswietlaja pobocze?

--
Pozdrawiam piecia aka dracorp

Data: 2014-11-13 06:35:39
Autor: rmikke
Latarka czołowa
W dniu czwartek, 13 listopada 2014 14:35:07 UTC+1 użytkownik dracorp aka piecia napisał:
On 12.11.2014 00:15, Gotfryd >  Zauważ, że definicja NIE ogranicza się do szperacza.
> [...]
>jasną czołówką ("oświetlającą") nie wolno :>
>
>pzdr, Gotfryd

A co z pojazdami ktore automatycznie doswietlaja pobocze?

Nie ma takich. Owszem, często prawy reflektor ma inną optykę, niż lewy,
żeby lewy nie oślepiał naprzeciwjadących, a prawy oświetlał pobocze,
ale to żaden automat, tylko na stałe tak jest. Automat, jeśli jest,
doświetla _zakręty_.

Data: 2014-11-13 22:34:09
Autor: piecia aka dracorp
Latarka czołowa
Dnia Thu, 13 Nov 2014 06:35:39 -0800, rmikke napisał(a):

[...]
Na pewno nie? Widać innym autem jechałem. --
piecia aka dracorp

Data: 2014-11-14 01:30:56
Autor: rmikke
Latarka czołowa
W dniu czwartek, 13 listopada 2014 23:34:22 UTC+1 użytkownik piecia aka dracorp napisał:
> [...]

> ale to żaden automat, tylko na stałe tak jest. Automat, jeśli jest,
> doświetla _zakręty_.
Na pewno nie? Widać innym autem jechałem.

I kiedy Ci automat doświetlał pobocze?

Data: 2014-11-14 12:45:38
Autor: mt
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-13 23:34, piecia aka dracorp pisze:
[...]

I jakiż to samochód podczas np. jazdy po prostej świeci światłami na boki bądź do tyłu? Bo chyba nie chcesz podawać jako przykład konstrukcji, które podczas skrętu kół zmieniają nieco kąt świecenia, aby przednie oświetlenie wciąż oświetlało pas drogi z poboczem?

--
marcin

Data: 2014-11-14 18:24:23
Autor: piecia aka dracorp
Latarka czołowa
Dnia Fri, 14 Nov 2014 12:45:38 +0100, mt napisał(a):

[...]

Opel Astra 4, do 30-tki doświetla pobocze powyżej już nie. Przy skręcaniu doświetla również boki.

--
piecia aka dracorp

Data: 2014-11-14 22:09:29
Autor: mt
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-14 19:24, piecia aka dracorp pisze:
[...]

No, czyli tak samo jak lampka zamocowana na kierownicy, gdzie snop światła podąża za przednim kołem. Nie widzisz różnicy między tym a machaniem czołówką na lewo/prawo góra/dół podczas jazdy?

--
marcin

Data: 2014-11-14 21:26:16
Autor: piecia aka dracorp
Latarka czołowa
Dnia Fri, 14 Nov 2014 22:09:29 +0100, mt napisał(a):

No, czyli tak samo jak lampka zamocowana na kierownicy, gdzie snop
światła podąża za przednim kołem. Nie widzisz różnicy między tym a
machaniem czołówką na lewo/prawo góra/dół podczas jazdy?
A co za róşnica kto/co macha? A zmierzasz do?

--
piecia aka dracorp

Data: 2014-11-14 22:30:45
Autor: mt
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-14 22:26, piecia aka dracorp pisze:
[...]

A co za róşnica kto/co macha?

Taka jest różnica, że rozwiązania ze zmiennym kierunkiem padania światła w samochodzie czy lampka na kierownicy podąża za kierunkiem jazdy i cały czas oświetla de facto drogę. Mając czołówkę na głowie i oglądając się na boki czy do tyłu już nie ma tej korelacji.

--
marcin

Data: 2014-11-15 10:15:35
Autor: piecia aka dracorp
Latarka czołowa
Dnia Fri, 14 Nov 2014 22:30:45 +0100, mt napisał(a):

[...]
Poniekąd tak ale w PoRD nie ma wzmianki o korelacji, po prostu ma nie oświetlać przydrożnych przedmiotów. Czołówka jakby nie patrzeć podchodzi pod tą definicję ale "inteligentne" światła w samochodzie to już nie wiem. --
piecia aka dracorp

Data: 2014-11-14 22:53:18
Autor: Gotfryd Smolik news
Latarka czołowa
On Fri, 14 Nov 2014, piecia aka dracorp wrote:

[...]

A co za różnica kto/co macha?

  W możliwości celowego świecenia poza drogę, bo o tym jest w przepisie.
  Nieważne kto czy co, ale *jak może* (jeśli lampka jest przymocowana,
również do kierownicy, to może się obrócić tylko o kąt wynikły
ze skrętu i koniec - a postoju AFAIR przepis nie dotyczy).

A zmierzasz do?

  A to nie do mnie ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-11-14 00:01:58
Autor: Gotfryd Smolik news
Latarka czołowa
On Thu, 13 Nov 2014, dracorp aka piecia wrote:

A co z pojazdami ktore automatycznie doswietlaja pobocze?

  Mogą mieć w homologacji.
  Homologacja jako regulacja szczególna ma pierwszeństwo przed
przepisami ogólnymi, a zezwolenie na dawanie takich wyjątków
może dać minister (roporządzeniem, jednym z faftyliona,
nie do znalezienia jak się o nim nie wie).
  Konstucja zaś nie zabrania, aby akt niższego rzędu na coś
POZWALAŁ (aktem niższego rzędu, np. rozporządzeniem, nie
można jedynie ograniczać wolności, czyli czegoś ZAKAZYWAĆ
tudzież nakazywać, zakaz/nakaz musi wynikać z ustawy).
  Wyjątkiem jest (orzeczenie TK takie było) "globalny zakaz"
do którego z założenia robi się *powszechne* wyjątki
(czyli de facto akt niższego rzędu określa zakazy między
tymi "zawszewyjątkami").

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-11-12 07:55:25
Autor: MichałG
Latarka czołowa
masti pisze:
MichałG wrote:

Liwiusz pisze:
[...]

ależ jak najbardziej jest to szperacz.... :-)

"światło barwy białej lub żółtej selektywnej, umocowane w sposób umo
żliwiający zmianę kierunku strumienia świetlnego (szperacz)"

Data: 2014-11-12 13:13:47
Autor: masti
Latarka czołowa
MichałG wrote:

masti pisze:
MichałG wrote:

Liwiusz pisze:
[...]

ręka to mocowanie? ;)

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2014-11-13 11:13:01
Autor: MichałG
Latarka czołowa
masti pisze:
MichałG wrote:

masti pisze:
MichałG wrote:

Liwiusz pisze:
[...]

Skąd wziąłeś ta rekę? Przeciez piszemy o czołowce

Data: 2014-11-10 13:32:00
Autor: JDX
Latarka czołowa
On 2014-11-10 08:48, Liwiusz wrote:
[...]

No i co z tego? Jeśli delikwent ma czołówkę zamiast oświetlenia
zamontowanego na rowerze (bo o to chyba w tym wątku chodzi) to dostanie
mandat za brak oświetlenia roweru. Jeśli już jesteśmy takimi
formalistami. :-) W każdym razie efekt finansowy będzie raczej taki sam. :-)

Data: 2014-11-10 14:10:01
Autor: Liwiusz
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-10 13:32, JDX pisze:
On 2014-11-10 08:48, Liwiusz wrote:
[...]

Wg mnie chodzi o czołówkę oprócz przepisowego oświetlenia roweru.

to dostanie
mandat za brak oświetlenia roweru. Jeśli już jesteśmy takimi
formalistami. :-) W każdym razie efekt finansowy będzie raczej taki sam. :-)

Owszem, jeśli ktoś ma *tylko* czołówkę. Co zresztą dowodzi właśnie, że
rozporządzenie określa oświetlenie roweru, a nie rowerzysty.

--
Liwiusz

Data: 2014-11-12 01:56:13
Autor: stalowe
Latarka czołowa
W dniu środa, 29 października 2014 22:10:34 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
Czy pomysł latarki czołowej jako oświetlenia ma sens?

Z własnych doświadczeń z jazdą z czołówką: jedna przewrotka na krawężniku, kilka drobniejszych wywrotek. Snop światła nad głową + zawsze coś w powietrzu (ścieżka nad Wisłą) sprawia że mało widać, w zasadzie bardziej oślepia niż pomaga. Po przesiadce na convoya w końcu było coś widać.
--
jureko

Latarka czołowa