Latarka czołowa

Data: 2014-10-30 17:59:37
Autor: Krzysztof Rudnik
Latarka czołowa
Jacek wrote:

Czy pomysł latarki czołowej jako oświetlenia ma sens?
Mało teraz jeżdżę, bo zimno i nie chciałbym wydawać majątku na lampy,
więc wymyśliłem sobie takie coś:
http://allegro.pl/latarka-czolowa-led-cree-xml-t6-zoom-900m-i4737168781.html

Akurat mam taką. Zmodowałem ją w ten sposób, ty świeciła słabiej (znacznie), za to dłużej. Także wymieniłem te złomiaste akumulatorki (IMAX B6 pomierzył je na 500mAh) na normalne (akurat samsungowe ICR coś tam 2600mAh - pomiar zgodny z deklaracją producenta). W zasadzie do długotrwałych pieszych wypraw, ale testowo wziąłem ją na do lasu, dokąd udałem się rowerem. I wypróbowałem ją do jazdy. Efekt wyszedł marny bo miałem efekt białej ściany przed oczami i dość słabo było widać otoczenie, dało się jednak przejechać kawałem nocą w lesie. Normalne oświetlenie rowerowe żadnej mgły nie ujawniało. Nie wiem skąd ten efekt, potem, na pieszej całonocnej trasie lampka się sprawdziła, tylko jest nieco ciężka (sporo metalowych elementów) i trochę niewygodna (może to kwestia przyzwyczajenia się).

Data: 2014-10-30 18:13:37
Autor: Zachu
Latarka czołowa

Akurat mam tak±. Zmodowałem j± w ten sposób, ty ¶wieciła słabiej (znacznie),
za to dłużej. Także wymieniłem te złomiaste akumulatorki (IMAX B6 pomierzył
je na 500mAh) na normalne (akurat samsungowe ICR co¶ tam 2600mAh - pomiar
zgodny z deklaracj± producenta). W zasadzie do długotrwałych pieszych
wypraw, ale testowo wzi±łem j± na do lasu, dok±d udałem się rowerem. I
wypróbowałem j± do jazdy. Efekt wyszedł marny bo miałem efekt białej ¶ciany
przed oczami i do¶ć słabo było widać otoczenie, dało się jednak przejechać
kawałem noc± w lesie. Normalne o¶wietlenie rowerowe żadnej mgły nie
ujawniało. Nie wiem sk±d ten efekt, potem, na pieszej całonocnej trasie
lampka się sprawdziła, tylko jest nieco ciężka (sporo metalowych elementów)
i trochę niewygodna (może to kwestia przyzwyczajenia się).

Próbowałe¶ w żółtych okularach?

--
Zachu

Data: 2014-10-30 23:04:04
Autor: Krzysztof Rudnik
Latarka czołowa
Zachu wrote:

Akurat mam taką. Zmodowałem ją w ten sposób, ty świeciła słabiej
(znacznie), za to dłużej. Także wymieniłem te złomiaste akumulatorki
(IMAX B6 pomierzył je na 500mAh) na normalne (akurat samsungowe ICR coś
tam 2600mAh - pomiar zgodny z deklaracjÄ… producenta). W zasadzie do
[...]
kwestia przyzwyczajenia siÄ™).

Próbowałeś w żółtych okularach?

Mam optyczne, więc nie bardzo mogę założyć drugie. W każdym razie wniosek jest taki, że czołówka jest dużo bardziej 'wrażliwa' na zamglenie niż zwykłe światła rowerowe. Kluczowa jest tutaj odległość od oka, możliwość spojrzenia w strumień światła z boku a nie wzdłuż. Oczywiście pewnie kolor światła/filtry też się liczą, ale one tak samo zadziałają na klasyczne lampki rowerowe. Kiedyś napotkałem taką mgłę, że i moje rowerowe światła się poddały - jedna wielka biała ściana. Też to było wieczorem w lesie - poza lasem było OK.

Data: 2014-10-30 19:57:58
Autor: ToMasz
Latarka czołowa

http://allegro.pl/latarka-czolowa-led-cree-xml-t6-zoom-900m-i4737168781.html

Akurat mam taką. Zmodowałem ją w ten sposób, ty świeciła słabiej (znacznie),
zrób proszę taki zoom, aby było widać strukturę diody (najmniejszy zoom?) i pstryknij fotkę i wystaw ją gdzieś. Czy czuć na uchu, policzku że lampa świeci?

ToMasz

Data: 2014-10-30 23:11:53
Autor: Krzysztof Rudnik
Latarka czołowa
ToMasz wrote:

[...]

zoom?) i pstryknij fotkÄ™ i wystaw jÄ… gdzieĹ›.

Spróbowałem, ale albo moja małpka jest za cieńka, albo mam za mało doświadczenia z trybem manualnym. Będę jeszcze próbował. Pewnie będzie potrzeba zorganizować jakiś uchwyt do tego wszystkiego.

Czy czuć na uchu, policzku
że lampa świeci?

Po zmodowaniu lampka daje mniej niż 100mA w diodę - jest dostosowana do pracy w całkowitej ciemności. Tak małej mocy to na ciepło raczej nie da się wyczuć, może czubkiem nosa - tam podobno są receptory najbardziej czułe na temperaturę.

Data: 2014-10-31 08:27:58
Autor: Jacek
Latarka czołowa
W dniu 2014-10-30 o 23:11, Krzysztof Rudnik pisze:

Po zmodowaniu lampka daje mniej niĹĽ 100mA w diodÄ™ - jest dostosowana do
pracy w całkowitej ciemności.
Możesz opisać sposób modowania, aby np. mieć 3 tryby pracy ciągłej zamiast tak, jak jest oryginalnie 100/50% i stroboskop?
Nie jest mi obca lutownica i odróżniam ampery od woltów, więc powinienem sobie poradzić.
Jacek

Data: 2014-10-31 00:43:46
Autor: Piotr Ratyński
Latarka czołowa
W dniu pi±tek, 31 paĽdziernika 2014 08:28:01 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
W dniu 2014-10-30 o 23:11, Krzysztof Rudnik pisze:

> Po zmodowaniu lampka daje mniej niż 100mA w diodę - jest dostosowana do
> pracy w całkowitej ciemno¶ci.
Możesz opisać sposób modowania, aby np. mieć 3 tryby pracy ci±głej zamiast tak, jak jest oryginalnie 100/50% i stroboskop?
Nie jest mi obca lutownica i odróżniam ampery od woltów, więc powinienem sobie poradzić.

W sklepie wędkarskim kupiłem naczołówkę z takimi trybami pracy gotow±, nic nie trzeba modować. Jest do tego stopnia oszczędna, że zamontowałem ja sobie do kierownicy zamiast lampki oryginalnej, używam j± już cały tegoroczny sezon i baterii nie wymieniłem jeszcze ani razu, a bywa, że w ci±gu doby ¶wieci nawet kilka godzin. Firmy nie podpowiem, bo na latarce nic nie pisze. --
Piotr Ratyński

Data: 2014-10-31 13:43:42
Autor: mt
Latarka czołowa
W dniu 2014-10-31 08:27, Jacek pisze:
[...]

Najprościej jest kupić programowalny sterownik i go podmienić w latarce oraz zaprogramować sobie własne tryby z kilkunastu dostępnych. Koszt sterownika to jakieś 30 zł.

--
marcin

Data: 2014-10-31 16:16:47
Autor: Maciek
Latarka czołowa
Możesz opisać sposób modowania, aby np. mieć 3 tryby pracy ciągłej zamiast tak, jak jest oryginalnie 100/50% i stroboskop?

Ściągnij i poczytaj dokumentację do AMC7135, jak to sterować.
Potem robisz co dusza zapragnie.

Wiele też jest w necie przykładów użycia AMCka.

Data: 2014-11-01 22:41:21
Autor: Wojtek Paszkowski
Latarka czołowa

"Krzysztof Rudnik" <rudnik@kki.net.pl> wrote in message news:m2tqpq$pid$1node2.news.atman.pl...

[...]

to normalne przy mgle. Pomogłoby trochę "nieosiowe" umieszczenie czołówki, np z boku, ale z pospolitymi czołówkami wymagałoby to sporej gimnastyki.

Co do jazdy we mgle, z praktyki wychodzi mi, że w przypadku świateł rowerowych im niżej (i dalej od "osi" wzroku), tym lepiej. Dynamowa lampka na widelcu radzi sobie dużo lepiej niż taka na kierownicy.

pozdro

Data: 2014-11-02 16:47:59
Autor: J.F.
Latarka czołowa
Dnia Sat, 1 Nov 2014 22:41:21 +0100, Wojtek Paszkowski napisał(a):
[...]

Pomogloby ? W samochodzie jakos nie pomaga. Mgla to nie "swiatlo"
odblaskowe, ktore odbija w kierunk zrodla.

Co do jazdy we mgle, z praktyki wychodzi mi, że w przypadku ¶wiateł rowerowych im niżej (i dalej od "osi" wzroku), tym lepiej. Dynamowa lampka na widelcu radzi sobie dużo lepiej niż taka na kierownicy.

Bo im nizej tym mniejsza mgla. Samochodowe przeciwmgielne umieszcza
sie mozliwie nisko (taa, a norma okresla minimalna wysokosc) i swieca
waska wiazka.
Przynajmniej tak mowi teoria, bo ostatnio cos mi sie nie udaje
dostrzec zalet fabrycznych p-m.

J.

Data: 2014-11-04 00:54:16
Autor: rmikke
Latarka czołowa
W dniu niedziela, 2 listopada 2014 16:47:27 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

Bo im nizej tym mniejsza mgla.

Z tym różnie bywa, czasem na dole jest gę¶ciej. W skrajnym przypadku,
zdaezyło mi się jechać we mgle płoż±cej się po ziemi, do pół metra
mleko, powyżej - żadnej mgły.

Samochodowe przeciwmgielne umieszcza
sie mozliwie nisko (taa, a norma okresla minimalna wysokosc) i swieca
waska wiazka.

I to jako¶ tam działa, ale sprowadza się to wyłapania chwilę wcze¶ciej
nóg przechodnia.

Data: 2014-11-04 11:35:01
Autor: mt
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-02 16:47, J.F. pisze:

Bo im nizej tym mniejsza mgla.

A to akurat nie jest prawd±, gdyż mgła powstaje na styku mas powietrza i podłoża, czyli tworzy się od ziemi i tam przybiera najbardziej intensywn± postać.

--
marcin

Data: 2014-11-04 12:42:24
Autor: cytawa
Latarka czołowa

Bo im nizej tym mniejsza mgla.

A to akurat nie jest prawd±, gdyż mgła powstaje na styku mas powietrza i
podłoża, czyli tworzy się od ziemi i tam przybiera najbardziej
intensywn± postać.

Na ogol masz racje. Przy mglach konwekcyjnych. Ale czasem jest odwrotnie. Przy mglach naplywowych. Jesli ciepla droga jest tuz ponizej punktu kondensacji pary wodnej.

Jan Cytawa

Data: 2014-11-04 16:09:57
Autor: mt
Latarka czołowa
W dniu 2014-11-04 12:42, cytawa pisze:

[...]

Hmm, nie ma takich, więc nie wiem czy miałe¶ na my¶li radiacyjne, adwekcyjne czy ewaporacyjne.

--
marcin

Data: 2014-11-05 13:23:44
Autor: Piotr
Latarka czołowa
Czy tak± czołówkę można zasilać ogniwami bez zabezpieczenia? Używam teraz latarki Ultrafire + aku 18650 z rozbiórki baterii laptopowej. Szukam jakiej¶ czołówki a 11.11 będzie spora wyprzedaż na Aliexpress. Tego typu czołówki będ± sprzedawane w cenach 6-15 USD (już z wysyłk±).

Data: 2014-11-06 06:33:30
Autor: Krzysztof Rudnik
Latarka czołowa
Piotr wrote:

Czy taką czołówkę można zasilać ogniwami bez zabezpieczenia? Używam teraz
latarki Ultrafire + aku 18650 z rozbiĂłrki baterii laptopowej. Szukam
jakiejś czołówki a 11.11 będzie spora wyprzedaż na Aliexpress. Tego typu
czołówki będą sprzedawane w cenach 6-15 USD (już z wysyłką).

To jest ciekawe pytanie - jej elektronika jest bardzo prosta, coś jak mały układ scalony (pewnie jakiś prosty sterownik), tranzystor MOS jako klucz zasilania i rezystor ograniczający prąd. Brak przetwornicy, co oznacza, że akumulator rozładuje się maksymalnie do takiego napięcia, ile potrzebuje LED do pracy. Pod koniec jasność lampki mocno spada.
Jest to pewnego rodzaju forma zabezpieczenia. Czy wystarczy - zaleĹĽy od dopasowania elementĂłw.

Data: 2014-11-06 02:40:15
Autor: Piotr
Latarka czołowa
W dniu czwartek, 6 listopada 2014 06:33:34 UTC+1 użytkownik Krzysiek napisał:
Piotr wrote:

> Czy tak± czołówkę można zasilać ogniwami bez zabezpieczenia? To jest ciekawe pytanie - jej elektronika jest bardzo prosta, co¶ jak mały układ scalony (pewnie jaki¶ prosty sterownik), tranzystor MOS jako klucz zasilania i rezystor ograniczaj±cy pr±d. Brak przetwornicy, co oznacza, że akumulator rozładuje się maksymalnie do takiego napięcia, ile potrzebuje LED do pracy. Pod koniec jasno¶ć lampki mocno spada.
Jest to pewnego rodzaju forma zabezpieczenia. Czy wystarczy - zależy od dopasowania elementów.

Na elektronice znam się jak kura na pieprzu, w temacie poruszam się po omacku. Rozumiem, że powyżej opisałe¶ cały sterownik latarki - jedn± płytkę/układ - tak ja to jest w latarkach typu walec - np. Ultrafire WF 501b? Maciek parę postów wyżej okre¶lił ten układ jako AMC7135? Na czym polegało Twoje modowanie? Przelutowałe¶ układ dodaj±c elementy czy wymieniłe¶ cały driver na nowy? Czy też przeprogramowałe¶ go?
Pewnie skuszę się na tak± czołówkę:
http://www.aliexpress.com/store/product/3-in1-2000LM-CREE-XM-L-T6-LED-Zoom-Headlamp-XML-Flashlight-Torch-Bike-Bicycle-Light/1370119_2007065511.html?spm=5261.1409456.1998217858.260
Będzie kosztowała 15-17 USD. Z plusów - zasilanie tylko 1 aku 18650 (lżej na głowie), głowicę czołówki można poł±czyć z pojemnikiem baterii i powstaje wtedy latarka do ręki. Jest też mocowanie na rower. Można j± zasilać z 3xAAA.

pozdrawiam
Piotr

Latarka czołowa