Lekki rower dla seniora - składak, jubilat

Data: 2015-10-08 14:03:49
Autor: Krastiu
Lekki rower dla seniora - składak, jubilat
Szukam jakiegoś lekkiego i niedrogiego roweru dla seniora.
Coś takiego jak składak albo Jubilat (trochę większe koła niż w składaku).
Może są jakieś składaki z ramą aluminiową. Widziałem coś z Chin ale to no name i nie wiem jak z jakością.
Czemu lekki? Bo codzienne wyciąganie z piwnicy po schodach do miłych zajęć nie należy.

Data: 2015-10-08 07:07:12
Autor: Ignac
W dniu czwartek, 8 października 2015 14:03:57 UTC+2 użytkownik Krastiu napisał:
Szukam jakiegoś lekkiego i niedrogiego roweru dla seniora.

To szukasz dwóch różnych rowerów!

Data: 2015-10-08 17:30:16
Autor: ToMasz
W dniu 08.10.2015 o 14:03, Krastiu pisze:
[...]

11.5kg za 1300zł pasuje? Ale rama męska koła 28. na damskiej - około 800 gram więcej. składaki aluminowe są, ale nie są lekkie.

ToMasz

Data: 2015-10-08 18:45:03
Autor: PeJot
W dniu 2015-10-08 o 14:03, Krastiu pisze:
Szukam jakiegoś lekkiego i niedrogiego roweru dla seniora.

Sprzeczność. Albo tanio, albo lekko, choć przy składaku też nie za bardzo.

[...]

Akurat pomiędzy składakiem, nawet drogim a przeciętnym rowerem nie składanym jakiejś dużej różnicy w wadze nie będzie.

Ułatwić wyciąganie z piwnicy można robiąc podjazd choćby z desek na schodach.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-10-09 09:03:46
Autor: Krastiu
[...]

deski w piwnicy, w bloku, 4m długości?
kurcze to co tu zrobić? Rower na klatce - odpada. Przed blokiem stawiać i przykrywać jakąś folią?

Data: 2015-10-09 13:12:13
Autor: atm
On 2015-10-09 09:03, Krastiu wrote:

[...]

No ale ile chcesz wyciagnac na jego wadze w stosunku do standardowego? Kilogram? To chyba nie jest wielkosc, ktora calkowicie odmienia jakosc wyciagania roweru z piwnicy... Przy mocniejszym odchudzaniu cena zaczyna rosnac wykladniczo i robi sie z tego rower "niedopiwnicy".

Data: 2015-10-09 10:27:19
Autor: rmikke
On 2015-10-09 09:03, Krastiu wrote:

> [...]

No ale ile chcesz wyciagnac na jego wadze w stosunku do standardowego? Kilogram? To chyba nie jest wielkosc, ktora calkowicie odmienia jakosc wyciagania roweru z piwnicy... Przy mocniejszym odchudzaniu cena zaczyna rosnac wykladniczo i robi sie z tego rower "niedopiwnicy".

Stridę pewnie spokojnie można trzymać w mieszkaniu i znosić, ale to też nie jest tanie rozwiązanie.

@Krastiu: A mieszkanie? Siódme piętro bez windy, czy jak?

Bo jakbym ja miał za każdym razem ganiać do piwnicy
i wyciągać stamtąd rower, to na pewno nie chciałoby mi się
codziennie go używać...

Data: 2015-10-09 14:26:21
Autor: Ignac
W dniu piątek, 9 października 2015 10:51:40 UTC+2 użytkownik Krastiu napisał:

deski w piwnicy, w bloku, 4m długości?
kurcze to co tu zrobić?

Nie kupować żadnego, bo wysiłek jazdy na rowerze jest n x większy od
wysiłku związanego z wynoszeniem roweru z piwnicy.
W jeździe na rowerze, są momenty kiedy nie trzeba kręcić, ale zaraz
potem pojawi się np. podjazd i co wtedy zrobi senior? Kłopot jeszcze większy!

Data: 2015-10-09 23:41:53
Autor: atm
On 2015-10-09 23:26, Ignac wrote:
[...]

Wozic deske ze soba? ;]

Data: 2015-10-09 14:56:56
Autor: Ignac
On 2015-10-09 23:26, Ignac wrote:

> [...]
> W jeździe na rowerze, są momenty kiedy nie trzeba kręcić, ale zaraz
> potem pojawi się np. podjazd i co wtedy zrobi senior?

Może przyczepkę z deskami, ale za to dyskretnie podczepioną na holu sztywnym

Data: 2015-10-10 15:57:52
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <76d0610c-a2db-46d5-8d57-b8a7a2c4d127@googlegroups.com>,
 Ignac <smak870221@gmail.com> wrote:

[...]

No wlasnie nie.
Wolna jazda na rowerze nie sprawia wysilku.
A podniesienie ciezkiego roweru nawet na wysokosc kilku-kilkunastu stopni moze okazac sie ponad sily.
--
TA

Data: 2015-10-10 16:55:40
Autor: PeJot
W dniu 2015-10-10 o 15:57, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

Wolna jazda na rowerze nie sprawia wysilku.
A podniesienie ciezkiego roweru nawet na wysokosc kilku-kilkunastu
stopni moze okazac sie ponad sily.

Skoro tak, to poza rowerem jest jeszcze sporo innych rodzajów aktywności fizycznej.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-10-10 18:22:58
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <mvb8qk$3e1$2@node1.news.atman.pl>,
 PeJot <PeJot_slepy_adres@nigdzie.pl> wrote:

> [...]

> stopni moze okazac sie ponad sily.

Skoro tak, to poza rowerem jest jeszcze sporo innych rodzajów aktywności fizycznej.

Ale dlaczego odmawiasz seniorom prawa do rowerowania?
--
TA

Data: 2015-10-10 19:13:12
Autor: PeJot
W dniu 2015-10-10 o 18:22, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

Skoro tak, to poza rowerem jest jeszcze sporo innych rodzajów aktywności
fizycznej.

Ale dlaczego odmawiasz seniorom prawa do rowerowania?

Niczego nikomu nie odmawiam a proponuję, a to różnica. Swoją drogą rower nie jest najłaskawszy dla kolan i kręgosłupa, a to dla seniora może mieć znaczenie.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-10-12 22:58:44
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <mvbgsh$cgr$1@node2.news.atman.pl>,
> [...]

Niczego nikomu nie odmawiam a proponuję, a to różnica. Swoją drogą rower nie jest najłaskawszy dla kolan i kręgosłupa, a to dla seniora może mieć znaczenie.

No, ale to zalezy od intesywnosci.
Znam seniorow 80+, a nawet 85, ktorzy sa calkiem aktywni fizycznie, jezdza na rowerze, na nartach, biegaja, nordic walkinguja...
Ale niestety, wlasnie jednirazowe podniesienie 10kg jest dla nich trudne.
--
TA

Data: 2015-10-15 16:31:13
Autor: akarm
W dniu sobota, 10 października 2015 19:11:47 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
rower nie jest najłaskawszy dla kolan i kręgosłupa,

Ortopedzi twierdzą coś innego, ale zapewne się nie znają. Te patałachy wręcz nakazują mi jazdę na rowerze. A zimą w przychodni rehabilitacyjnej muszę ćwiczyć na stacjonarnym. :(
Po schodach niezbyt daję radę, szczególnie przy schodzeniu. Poręcze są zbawienne. Gdybym do piwnicy miał nosić rower, to zapewne musiałbym zrezygnować z jazd całkowicie. Prawdopodobnie jakaś pochylnia na schodach może znacznie pomóc, a i waga roweru wtedy raczej nie za bardzo będzie miała wpływ na możliwości transportowania go po schodach piwnicznych. Ja na szczęście mieszkam na parterze i rower trzymam w pokoju. Kilkadziesiąt kilometrów dziennie na rowerze nie sprawia mi problemów, natomiast kilkudziesięciominutowy spacer - już tak.
--          Akarm

Data: 2015-10-12 23:06:05
Autor: Krycha
W dniu 2015-10-09 o 09:03, Krastiu pisze:

[...]

Nasza spółdzielnia, podczas malowania klatek schodowych,
wylała wąską pochylnię po schodach piwnicznych (15 cm), dla prowadzenia rowerów.
W ten sposób można było wyrzucic deskę, która słuzyła do tego samego celu, ale była mnie bezpieczna.

Krycha.

Data: 2015-10-09 15:26:44
Autor: blount
On Thursday, October 8, 2015 at 2:03:57 PM UTC+2, Krastiu wrote:
Szukam jakiegoś lekkiego i niedrogiego roweru dla seniora.

A czemu nie kupisz po prostu wigry 3? IMHO kłopot z wyciąganiem roweru z piwnicy
wiąże się raczej z jego gabarytami, a nie wagą. Poza tym po co chować do piwnicy?
Ja też bym raczej nie jeździł rowerem, gdybym musiał codziennie to robić.

Pozdr,

Data: 2015-10-09 21:12:13
Autor: Jacek
[...]
Dobrze Ci radzą, żeby dać deski na schody. Deski be? daj pasek z płyty OSB. Druga sprawa, to wybór. Wolisz rower 18 kg za 300 zł, czy 13 kg za 1300 zł?
Licząc używanie roweru przez 3 lata, codziennie, wychodzi 1 zł z dzień. Ja bym się zgodził na noszenie 5 kg więcej za 1 zł.
Jacek

Data: 2015-10-10 07:39:27
Autor: mbut
W dniu 09.10.2015 o 21:12, Jacek pisze:
[...]

Głupia rada z deskami, lepszych pomysłow nie macie?

Data: 2015-10-11 05:18:19
Autor: tadeklodz
W dniu sobota, 10 października 2015 07:39:30 UTC+2 użytkownik mbut napisał:
> [...]
> Ja bym się zgodził na noszenie 5 kg więcej za 1 zł.
> Jacek

Głupia rada z deskami, lepszych pomysłow nie macie?

kup seniorowi kijki do chodzenia . Odpadnie problem wynoszenia roweru z piwnicy. Ile ten senior ma lat?

Data: 2015-10-12 23:01:14
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <9b2d5081-d5fb-4790-bfa5-78284487330b@googlegroups.com>,
 tadeklodz@poczta.onet.pl wrote:

kup seniorowi kijki do chodzenia . Odpadnie problem wynoszenia roweru z piwnicy. Ile ten senior ma lat?
 A jakie to ma znaczenie?
To ze ktos ma klopoty z podniesieniem 10kg, nie oznacza ze ma rezygnowac z rowerowania (bo to zupelnie inne aktywnosci).
--
TA

Data: 2015-10-12 15:30:46
Autor: Ignac
W dniu poniedziałek, 12 października 2015 23:01:22 UTC+2 użytkownik Titus_A...@somewhere.in.the.world napisał:

To ze ktos ma klopoty z podniesieniem 10kg, nie oznacza ze ma rezygnowac z rowerowania (bo to zupelnie inne aktywnosci).

I tu z szanownym kolegą zgadzam się w całej rozciągłości.
Powinien też latać samolotem, zwłaszcza jeśli lubi i koniecznie
powinien też chodzić na jednego głębszego do pobliskiego baru,
bo to też są zupełnie inne aktywności.
A jak ma daleko, no to rowerowanie jest idealną opcją, wystarczy
jedynie jakiś rower kupić, byle nie był ciężki, bo jak zaznaczono,
wynoszenie takich ciężarów z piwnicy do przyjemnych nie należy.
Teraz przynajmniej wiemy, po co seniorowi rower, lekki i niedrogi.
Senior to jest nieźle zakamuflowany gostek.

Data: 2015-10-13 13:06:48
Autor: borsuk
W dniu 2015-10-13 o 00:30, Ignac pisze:
[...]

te wypociny to z powodu bezsenności?

Data: 2015-10-13 10:25:35
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 13 października 2015 13:06:51 UTC+2 użytkownik borsuk napisał:

te wypociny to z powodu bezsenności?

Nie, z powodu troski o alkoholików!

Data: 2015-10-23 03:01:03
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <mvioka$o7e$1@node1.news.atman.pl>,
 borsuk <borsukkUSUN@aster.pl> wrote:

> [...]
> Teraz przynajmniej wiemy, po co seniorowi rower, lekki i niedrogi.
> Senior to jest nieźle zakamuflowany gostek.

Pax, pax, panowie.
Ignac to bardzo poczciwy czlek w sumie... Choc istotnie, dokladnie nie wiem o co mu tym razem chodzilo.
--
TA

Data: 2015-10-23 12:30:45
Autor: Ignac
W dniu piątek, 23 października 2015 03:01:07 UTC+2 użytkownik Titus_A....@somewhere.in.the.world napisał:

Ignac to bardzo poczciwy czlek w sumie... Choc istotnie, dokladnie nie wiem o co mu tym razem chodzilo.

Nie piszę "didaskaliów" do swoich wypocin, ale ze względu na sympatie
do Ciebie, zrobię mały wyjątek- to jest tylko alternatywne spojrzenie
na rzeczywistość. A umiejętność nabyłem po jednej babce.

Data: 2015-11-08 03:00:33
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <ad902976-b8fd-4aff-9e11-bc42181cd534@googlegroups.com>,
> [...]

do Ciebie, zrobię mały wyjątek- to jest tylko alternatywne spojrzenie
na rzeczywistość. A umiejętność nabyłem po jednej babce.

No, doceniam...
Ale przyznaj sie, ze jakas pomrocznosc jasna cie dopadla.
:-)
--
TA

Data: 2015-11-08 03:04:14
Autor: Ignac
W dniu niedziela, 8 listopada 2015 03:00:36 UTC+1 użytkownik Titus_A.. napisał:

> do Ciebie, zrobię mały wyjątek- to jest tylko alternatywne spojrzenie
> na rzeczywistość. A umiejętność nabyłem po jednej babce.  No, doceniam...
Ale przyznaj sie, ze jakas pomrocznosc jasna cie dopadla.

Mam tak czasem, ale nie używam do tego żadnych dopalaczy.

Data: 2015-10-13 02:40:35
Autor: rmikke
W dniu niedziela, 11 października 2015 14:18:23 UTC+2 użytkownik tade....@poczta.onet.pl napisał:

kup seniorowi kijki do chodzenia . Odpadnie problem wynoszenia roweru
z piwnicy. Ile ten senior ma lat?

Bardzo, urwa, zabawne.

Ile by nie miał lat, moze mieć takie warunki fizyczne, że rower tak, a noszenie go - nu-nu! Ja np. mam uszkodzone biodro i wręcz powinienem
wszędzie jeździć rowerem (po mieście to nawet jazda samochodem obciąża
biodro bardziej, bo co z tego, że siedzę sobie, jak potem trzeba kawał
ganiać z parkingu...), natomiast po schodach zasadniczo lepiej żebym
w ogóle nie wchodził, o targaniu przy tym roweru nie wspominając.

Data: 2015-10-10 08:52:21
Autor: borsuk
[...]

Lekki składak to może być Dahon, ale koła tylko 20". Waga ok. 12 kg
Da się na czymś takim jeździć, kiedyś próbowałem. Używany możesz namierzyć poniżej 1000 zł.
Piwnica, z której nie kradną rowerów to skarb, korzystaj, jak możesz.
Jest regułą, że na takie pytania zawsze pierwsi odpowiadają mieszkający w prywatnych willach, albo na parterze :) , a także osiłki, starające się udowodnić,  że dla seniora (szczególnie po zawale) będzie bardzo zdrowe wnoszenie roweru na czwarte piętro :)

Data: 2015-10-10 09:22:18
Autor: Crimi
W dniu 2015-10-10 o 08:52, borsuk pisze:
[...]

    A jakby przymocować przy schodach i poręczy taki
    mini ceownik taki tylko żeby opona się toczyła ?
    Mnie z piwnicy ukradli dwa rowery mój i dziecka,
    tak że zazdroszczę Ci bezpiecznej piwnicy.

Data: 2015-10-10 14:46:58
Autor: Krastiu
[...]

Myślałem o ceowniku ale ... jak to zamocować do ściany, podłogi?

Data: 2015-10-11 12:05:13
Autor: PeJot
W dniu 2015-10-10 o 14:46, Krastiu pisze:
[...]

Wystarczą 2 wkręty wkręcone w dyble, na początku i na końcu. Dyble można wpuścić w wierzchołki schodów.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-10-10 15:55:13
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <mvacjc$7kk$1@node2.news.atman.pl>,
> [...]

> zajęć nie należy.

Lekki składak to może być Dahon, ale koła tylko 20".
A niby dlaczego?
Ja mam Presto, kola 16" sa ok.
Podobne maja Bromptony.

Waga ok. 12 kg
Da się na czymś takim jeździć, kiedyś próbowałem. Używany możesz namierzyć poniżej 1000 zł.
Ale raczej nie z przerzutka w piascie.

--
TA

Data: 2015-10-10 15:52:57
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <56165ba9$0$615$65785112@news.neostrada.pl>,
 "Krastiu" <Randaslu@wp.pl> wrote:

[...]

W zasadzie to juz wszytsko zostalo powiedziane.
Ciezki skladak to powyzej powiedzmy 14 kg. Lekki - ponizej 10kg.
Te lekkie sa drogie i bardzo drogie niestety.
Ja kiedys kupilem niedrogo Dahona Presto. Wazyl kolo 11 kg.
Ale wkrotce wymienilem opony na BigApple (bo komfort jazdy wzrasta), pedaly z plastikowych na metalowe, suport na zintegrowny, siodelko na lepsze, no i waga wzrosla. Nie mowiac o tym, ze kosztowalo to mnie jakies 600zl ekstra...
Generalnie za 12-13 kg Dahona (np. Curves), z piasta wielobiegowa (3 biegi sa optymalne na miasto), takiego od razu do jazdy, zaplacisz, jak poszukasz, okolo 2000zl.
Kol. Ozieblo ujezdza skladaka Cyco (marketowy niemiecki) ktory wazy 2-3 kilo wiecej, ale kosztuje 600zl.
Z kolei firmowe skladaki wazace 10kg kosztuja powyzej 3000zl.

Patrzac z punktu widzenia emeryta, wyciagajacego rower z domu bez windy, niska waga jest b. istotna. Probowalem 'sprzedac' swojego dahona matce, i ta waga ja przerastala.

Ona jezdzi na zwyklym Wigry 3, bez blotnikow i bez przerzutek. Taki rower wazy ponizej 10kg i kosztuje pewnie z 50-100zl.
Jubilat bedzie znacznie ciezszy.
--
TA

Data: 2015-10-10 22:25:43
Autor: ToMasz
[...]

(...)
Ona jezdzi na zwyklym Wigry 3, bez blotnikow i bez przerzutek. Taki
rower wazy ponizej 10kg i kosztuje pewnie z 50-100zl.
na moje oko ściemniasz, albo wagę masz popsutą

rama alu 3b:
http://www.romet.pl/Rower,WIGRY_3,10,480,13819,2014.html (14.8kg)

stare wigry, stal, 1 bieg
http://www.encyklopediarowerowa.pl/wigry.html (15.0kg)

co do dahona to znalazłem ten sam model 20 cali 7b który waży 12.0 kg i 12.4kg. To niestety chyba tzw waga katalogowa, bez pedałów a może i siodła. jeszcze ciekawsze znalezisko:

to dahon na kołach 26 cali ważący 12.4kg.
http://www.k2rowery.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=191:skadak-dahon-jack&catid=63:ramy-rowerowe&Itemid=88

Trudno mi w tą wagę uwierzyć. Ja poskładałem rower który waży mniej, ale trzeba było naprawdę brać pod uwagę ciężar każdego elementu. to nie chodzi o ramę, taki wielki przedmiot, ale o chwyty, na których "urywam" 50gramów, pedały, opony!. A tu nagle widzę (porównuje) stalowy widelec, rama z jakimś mechanizmem składającym, podstawowe komponenty i rower jest cięższy od mojego o niecały kilogram? Albo to ich aluminium jest jakieś super hiper i shimano im do pięt nie dorasta, albo jest jakaś inna przyczyna lekkości tych rowerów. jak mi się w serwisie pojawi dahon to go sobie zważę i napisze tutaj ile wyszło
ToMasz

Data: 2015-10-10 22:33:39
Autor: ToMasz
Lekki rower dla seniora - składak, jubilat

to dahon na kołach 26 cali ważący 12.4kg.
a na tej stronie "utył" do 12.9
http://www.foldingbike20.com/dahon-jack-d7-review/

ToMasz

Data: 2015-10-12 23:20:03
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <mvbs4b$n6i$1@dont-email.me>,
 ToMasz <tomasz@poczta.fm.com.pl> wrote:

> [...]
> rower wazy ponizej 10kg i kosztuje pewnie z 50-100zl.
na moje oko ściemniasz, albo wagę masz popsutą

Mialem na mysli stare Wigry 3, lekko odchudzone, bez biegow, blotnikow i nozki.
Ale moze rzeczywiscie cos mi sie pomylilo.
W kazdym razie wydawal mi sie nieco lzejszy niz moj Dahon Presto.
Teraz nie mam mozliwosci sprawdzenia.
--
TA

Data: 2015-10-13 13:06:06
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-10-12 o 23:20, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

Mialem na mysli stare Wigry 3, lekko odchudzone, bez biegow, blotnikow i
nozki.

Wigry sa ciezkie, ok. 15-16 kg. Wciaz stoja na strychu. Ale inne skladaki 20" niewiele mniej waza. Moj Cyco, z aluminiowa rama, sztycami, kierownica, co prawda z 3-biegowym Nexusem, wazy ok. 14 kg. Patrzylem na bardziej wypasione Dahony 20". Takie z 3-biegowa piasta tez waza 12-13 kg, a wiec niewiele mniej od mojego Cyco. Mysle, ze znajda sie jakies super wynalazki wazace 10-11 kg, ale cena tez jest super.

A taki skladak w roli miejskiego przemieszczadla nie moze byc zbyt drogi, bo ryzyko utraty jest duze. Wciaz zapinam moj zwykla linka, bo duzo szybciej i latwiej sie to robi niz u-lockiem czy trelokiem, ktory spoczywa w mojej szafie.

Data: 2015-10-13 15:16:27
Autor: kawoN
W dniu 13.10.2015 o 13:06, Andrzej Ozieblo pisze:

Wigry sa ciezkie, ok. 15-16 kg. Wciaz stoja na strychu.

No to pilnuj ich - podobno hipsterzy przerzucają
się na oryginalne Wigry i szpanują nimi - zakładam,
że po renowacji.

pozdr.
kawoN

Data: 2015-10-13 15:29:55
Autor: cytawa
Andrzej Ozieblo pisze:

kg, a wiec niewiele mniej od mojego Cyco. Mysle, ze znajda sie jakies
super wynalazki wazace 10-11 kg, ale cena tez jest super.

Nie sadze, by bylo to mozliwe. 10 kg wazy stary rower wyscigowy z lat 70 na najlepszym na owe czasy osprzecie Campagnolo i leciutkich kolach na szytkach. Kolarzowki mniej wyczynowe podchodzily pod 11 kg. Nie bardzo jestv z czego uciec z waga. Zauwaz, ze rama od skladaka z racji konstrukcji musi byc robiona z wytrzymalych materialow.

Jan Cytawa

Data: 2015-10-14 03:34:20
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <561d0750$0$689$65785112@news.neostrada.pl>,
 cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> wrote:

Andrzej Ozieblo pisze:

> [...]

Nie sadze, by bylo to mozliwe. 10 kg wazy stary rower wyscigowy z lat 70 na najlepszym na owe czasy osprzecie Campagnolo i leciutkich kolach na szytkach. Kolarzowki mniej wyczynowe podchodzily pod 11 kg. Nie bardzo jestv z czego uciec z waga. Zauwaz, ze rama od skladaka z racji konstrukcji musi byc robiona z wytrzymalych materialow.
http://www.foldingbike20.com/best-lightweight-folding-bikes-partner-on-ro
ad/
http://www.bicyclehero.com/us/dahon-vactor-x10-folding-bike-bicycle-10-sp
..html
No i Dahon Presto Lite - 8,6kg. Model sprzed 13 lat.
W wersji sprzedawanej ostatnio wazyl kilo wiecej:
http://largoscooters.com/dahonpresto.html
Ale mial opony Schwalbe Big Apple, nozke i cos tam jeszcze.
Cena za nowy, podrasowany, wynosila w UK ok. 2000zl. Jeszcze w tamtym roku.
--
TA

Data: 2015-10-14 08:13:50
Autor: cytawa
Lekki rower dla seniora - składak, jubilat

No i Dahon Presto Lite - 8,6kg. Model sprzed 13 lat.
W wersji sprzedawanej ostatnio wazyl kilo wiecej:
http://largoscooters.com/dahonpresto.html

Mimo wszystko nie bardzo wierze. Nie bardzo widze skad mozna te kg zabrac. Stara klasyczna rama wazy 2 kg. Robiona z cienkich rurek reynoldsa. Doczepiane czesci alu byly naprawde lekkie a w sumie wychodzilo 10 kg.
W tym skladaku czesci nie wydaja sie lzejsze a sama rama moze i malo wazy, ale w taki razie musi byc bardzo podatna na pekanie. Cudow nie ma.

Jan Cytawa

Data: 2015-10-14 10:16:06
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-10-14 o 08:13, cytawa pisze:

Mimo wszystko nie bardzo wierze. Nie bardzo widze skad mozna te kg
zabrac.

Jasiu, kosmiczne technologie. Za jakies 15-20 tys zl kupisz fulla MTB wazacego ok. 10 kg. Moj znajomy (neofita rowerowy, ale zawziety) takiego ma. A wspolczesne kolarki, takie za 30-40 tys. zl pewnie schodza z waga ponizej 8 kg.

Nikt rozsadny takich rowerow do wlasnych, amatorskich potrzeb nie kupuje, ale przy wyborze licza sie tez inne czynniki. Widac to chociazby po duzej liczbie SUV-ow na ulicach miast. :)

Data: 2015-10-14 10:22:58
Autor: m
[OT]Re: Lekki rower dla seniora - składak, jubilat
W dniu 14.10.2015 o 10:16, Andrzej Ozieblo pisze:
Nikt rozsadny takich rowerow do wlasnych, amatorskich potrzeb nie kupuje, ale przy wyborze licza sie tez inne czynniki. Widac to chociazby po duzej liczbie SUV-ow na ulicach miast. :)

Jako przymierzający się do zakupu SUVa, podpytam - co zamiast SUVa
proponujesz dla kogoś kto ceni sobie 1. wysokie zawieszenie, 2. dużą
ładowność (rodzina i jej bambetle), 3. dużo miejsca w środku?

Tak żeby nie być wsadzonym do jednego segregatora z tymi co sobie rowery
za 30 tys kupują?

p. m.

Data: 2015-10-14 11:38:13
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-10-14 o 10:22, m pisze:

Jako przymierzający się do zakupu SUVa, podpytam - co zamiast SUVa
proponujesz dla kogoś kto ceni sobie 1. wysokie zawieszenie, 2. dużą
ładowność (rodzina i jej bambetle), 3. dużo miejsca w środku?

Moim ulubionym wyborem jest kombi. Spelnia wszystkie powyzsze kryteria choc zapewne ma nieco nizsze zawieszenie niz SUV, przynajmniej statystycznie. Porownywalny SUV jest ciezszy i ma w srodku mniej miejsca niz kombi. Do tego z oczywistych powodow wiecej pali. Mowie o SUV-ie z napedem na przednia os, bo taki na obie osie, pomijajac oczywiste zalety takiego rozwiazania dla niektorych, ma jeszcze mniej miejsca i jest ciezszyt.

Zapewne znajda sie ludzie, ktorzy naprawde potrzebuje SUVa lub nawet prawdziwej terenowki. Nawet ja, z racji trudnego dojazdu do mojej letniej chalpki, rozwazalem przez moment kupna SUVa. Ba, nie wykluczam jego kupna, jesli stan dotychczasowej drogi sie pogorszy. Ale to sa wyjatki, ktore bynajmniej nie usprawiedliwiaja ich duzej liczby na ulicach miast. Glowny powod to moda, zludna potrzeba dawania swiadectwa zamoznosci i brak wiedzy. ZA kilka lat moda na SUV-y, wykreowana przez komersantow amerykanskich przeminie i zacznie sie era... jeszcze nie wiadomo czego. Moze znow lekkich, sportowych samochodow?

W sumie mocne OT. :) Nie przejmuj sie opiniami i sadami takich jak ja. Stary minimalista jestem. :) A w ogole opiniami innych. Jesli uwazasz, ze dokonujesz slusznego wyboru, nie zastanawiaj sie wiecej.

Data: 2015-10-14 11:51:07
Autor: m
W dniu 14.10.2015 o 11:38, Andrzej Ozieblo pisze:
> [...]

Moim ulubionym wyborem jest kombi. Spelnia wszystkie powyzsze kryteria choc zapewne ma nieco nizsze zawieszenie niz SUV, przynajmniej statystycznie. Porownywalny SUV jest ciezszy i ma w srodku mniej miejsca niz kombi. Do tego z oczywistych powodow wiecej pali. Mowie o SUV-ie z napedem na przednia os, bo taki na obie osie, pomijajac oczywiste zalety takiego rozwiazania dla niektorych, ma jeszcze mniej miejsca i jest ciezszyt.

Mi SUV intuicyjnie pasuje, a kombi nie. Mimo że rzeczywiście SUV jest
mniej ładowny. Zastanawiałem się dlaczego i wychodzi na to że do SUVa
(terenowca i pseudoterenowca pewnie też) się wygodniej wsiada, a kolana
już nie te same co kiedyś.

Może to nie moda, tylko intuicyjna bądź świadoma troska o wygodę
wsiadania/wysiadania?

p. m.

Data: 2015-10-14 13:08:56
Autor: zbrochaty
[...]

Do tego co napisal Andrzej O. mozesz jeszcze dodac to, ze SUV gorzej trzyma sie w zakrętach, bo ma wyzszy srodek ciezkosci, który jeszcze podwyzszysz siedzac wysoko ze swoja ponadstandardowa wagą. Spróbuj zamontowac na dach rowery w SUVie i kombi - zobaczysz różnicę. Jedyną zaleta SUV-a jest lepsza widoczność, co doceniają kobiety jezdzace po miescie z telefonem przy uchu.

No tak, wygoda wsiadania i wysiadania - przy wadze 140kg to juz nie jesteś "Homo Sapiens" tylko "Homo Hippo Americanus", a to jest własnie przyczyna Twoich problemów z kolanami...

O co chodzi w intuicyjnym "pasowaniu" SUV-a?
Że pękaty/garbaty SUV ma ładną linię?
Jest trendy?
Bo koledzy mają?

Data: 2015-10-14 15:25:48
Autor: Ignac
W dniu środa, 14 października 2015 11:38:17 UTC+2 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:
> [...]

Moim ulubionym wyborem jest kombi. Spelnia wszystkie powyzsze kryteria choc zapewne ma nieco nizsze zawieszenie niz SUV, przynajmniej statystycznie. Porownywalny SUV jest ciezszy i ma w srodku mniej miejsca niz kombi. Do tego z oczywistych powodow wiecej pali. Mowie o SUV-ie z napedem na przednia os, bo taki na obie osie, pomijajac oczywiste zalety takiego rozwiazania dla niektorych, ma jeszcze mniej miejsca i jest ciezszyt.

Najistotniejszy jest silnik, wybrałbym diesla z doładowaniem, do 2 litrów.
Takie silniki mają większą moc i maksymalny moment obrotowy, palą mało
w relacji do adekwatnych, benzynowych.
Olej napędowy jest bardziej energetyczny od benzyny.
A napęd na cztery koła nie jest fanaberią na asfalcie, bo poprawia walory
trakcyjne/bezpieczeństwo prowadzenia, a zużycie paliwa jest tylko minimalnie
większe.
Przy wyborze, zawsze(jeśli chodzi o silnik) biorę ten, który ma największy
moment obrotowy(przy danej pojemności skokowej), a nie moc.

Data: 2015-10-16 16:19:28
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-10-15 o 00:25, Ignac pisze:

[...]

Ten ostatni argument nie ma wielkiego znaczenia. Fakt, olej napedowy jest o ok. 10% bardziej energetyczny od benzyny, ale nie jest to duza roznica. Podstawowa roznica na korzysc silnika diesla to jego wysoka sprawnosc energetyczna. Pod 50% w przeciwienstwie do 35-37% benzynowego.

Niestety, o ile nie uda sie rozwiazac problemu czystosci spalin (sadza, tlenek azotu), diesle beda szly w odstawke.

Data: 2015-10-16 11:52:49
Autor: Ignac
W dniu piątek, 16 października 2015 16:19:35 UTC+2 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:

> [...]

Ten ostatni argument nie ma wielkiego znaczenia. Fakt, olej napedowy jest o ok. 10% bardziej energetyczny od benzyny, ale nie jest to duza roznica. Podstawowa roznica na korzysc silnika diesla to jego wysoka sprawnosc energetyczna. Pod 50% w przeciwienstwie do 35-37% benzynowego.

Sprawność wynika właśnie z różnicy energetycznej obu paliw. Najlepiej zauważyć różnice na liczbach, Linda reklamuje-Renault Kadjar:

-silnik benzyna-130 kM, maks. moc przy-5500 obr/min, maks.moment obr.- 205 Nm,
przy 2000 obr/min, zużycie paliwa cykl pozamiejski-4,9l/100 km

- i o identycznej mocy diesel-130kM, maks. moc przy-4000 obr/min, a maks. moment
obr.(uwaga!)- 320 Nm przy 1750 obr/min, zużycie paliwa cykl pozamiej.- 3,9l/100
Różnica w momentach obrotowych to ok.60 procent wiecej na korzyść diesl-a

- ale mogę zrezygnować z tak dużej mocy i wybrać diesl-a powiedzmy 110 kM, który ma tą maks. moc przy- 4000 obr/min, a maks. moment obr. to- 260 Nm (prawie 30 procent więcej od 130 kM "benzyniaka"), przy -1750 obr/min i zużycie paliwa mniejsze, cykl pozamiejski-3,6l/100 km.
Z moich doświadczeń wynika, że 200 Nm moment obrotowy to naprawdę dużo dla auta na co dzień.

Niestety, o ile nie uda sie rozwiazac problemu czystosci spalin (sadza, tlenek azotu), diesle beda szly w odstawke.

Ale są coraz bardziej "wyżyłowane" normy emisji spalin, np. Euro 6,
wiec bym się nie przejmował.

Data: 2015-10-16 13:38:25
Autor: WS
W dniu piątek, 16 października 2015 20:52:52 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

Sprawność wynika właśnie z różnicy energetycznej obu paliw.

raczej ze sprawnosci cykli (obiegow termodynamicznych)
diesel Seiligera-Sabathé, benz. Otto, z ktorych pierwszy ma wyzsza sprawnosc przy wiekszych cisnieniach

dodatkowo ON ma wieksza gestosc od benzyny, czyli tankujac np. po 10 litrow ON mamy wiecej wagowo

- ale mogę zrezygnować z tak dużej mocy i wybrać diesl-a powiedzmy 110 kM, który ma tą maks. moc przy- 4000 obr/min, a maks. moment obr. to- 260 Nm (prawie 30 procent więcej od 130 kM "benzyniaka")

Tylko porownywanie maks. momentu bez podawania przy jakich obrotach on wystepuje jest bez sensu - moment * obroty = moc

Jesli beznzynowy ma mniejszy moment przy wyzszych obrotach, to wymaga innego zestopniowania skrzyni biegow i na kolach bedzie raczej taki sam moment jak w dieslu...

WS

Data: 2015-10-17 02:25:57
Autor: Ignac
W dniu piątek, 16 października 2015 22:38:28 UTC+2 użytkownik WS napisał:
W dniu piątek, 16 października 2015 20:52:52 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:
> Sprawność wynika właśnie z różnicy energetycznej obu paliw. raczej ze sprawnosci cykli (obiegow termodynamicznych)

Pan pozwoli, że będę się upierał przy idei, że to właśnie paliwo jest
spiritus movens dla obiegu, wg. którego ów silnik pracuje.

> - ale mogę zrezygnować z tak dużej mocy i wybrać diesl-a powiedzmy 110 kM, który ma tą maks. moc przy- 4000 obr/min, a maks. moment obr. to- 260 Nm > (prawie 30 procent więcej od 130 kM "benzyniaka") Tylko porownywanie maks. momentu bez podawania przy jakich obrotach on wystepuje jest bez sensu

To się Misiu zirytował, może dlatego, że nie doczytał liczb z należytą uwagą.
A modelem zainteresowałem się przypadkowo, bo będąc na lokalnym placu targowym,
słyszałem rozmowę dwóch gospodyń domowych, obładowanych siatkami:
"Ty, widziałaś tą Renowkę Kadziar, Lindek ją reklamuje, jakie ona ma piękne
kształty i kolor, chyba ja sobie wezmę, wiesz".
Zainspirowany powyższym, pomyślałem, że kupując żonie taki wózek
załagodzę odwieczny konflikt wymówek i pretensji:
"Bo ty, masz aż trzy rowery, a ja nawet jednego samochodu nie mam"

A ponieważ, kolegę Andrzeja lubię i ponadto jest: moim ziomem i na kupnie
nowego samochodu(?), to dlaczego jego żona(piękna kobieta) miałby nie mieć
takiego wózka.
Na koniec, uważam niezmiennie, że "dizle" są o niebo lepszymi silnikami i
że go te liczby do tego przekonały.
O tym równie dobitnie, w praktyce, przekonał się mój kolega.

Data: 2015-10-18 12:50:00
Autor: WS
W dniu sobota, 17 października 2015 11:26:01 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

Na koniec, uważam niezmiennie, że "dizle" są o niebo lepszymi silnikami i
że go te liczby do tego przekonały.
O tym równie dobitnie, w praktyce, przekonał się mój kolega.

NO coz, fizyki sie nie oszuka, to, ze wspolczesne diezle fajnie przyspieszaja nie wynika bezposrednio z tego "duzego" momentu, a bardziej z tego, ze maja turbo, co daje im wyzszy moment (i moc) w wiekszym zakresie obrotow niz wolnossace benzynowe o podobnej maks. mocy

Sam mam diesla, a wlasciwie turbodiesla i jezdzi mi sie nim lepiej niz poprzednim benzynowym, ale moc tez inna - 170KM w por. do 100 benzynowy

Generalnie to wolnossace diezle nie jezdza, wolnossaca bezyne da sie przezyc, turbo diesle sa OK, turbo benzyna bije je jednak na glowe osiagami ;)

WS

Data: 2015-10-18 19:45:32
Autor: Andrzej Ozieblo
Ignac pisze:

[...]

Prawie jak w starym seksistowskim kawale: "jaki samochód mąż ci kupił?" - pyta jedną panią druga pani. "Granatowy" - odpowiedziała ta druga.

A ponieważ, kolegę Andrzeja lubię i ponadto jest: moim ziomem i na kupnie
nowego samochodu(?), to dlaczego jego żona(piękna kobieta) miałby nie mieć
takiego wózka.

Nie wywołuj wilka... bo problem już jest. Żona od dłuższego czasu wspomina, że dobrze byłoby wymienić samochód. Bo ten może zacząć się psuć. Nie psuje się w ogóle, ale to nie ma znaczenia. Widać się znudził (dobrze, że nie mąż :)) Faktem jest, że to ona głównie jeździ samochodem. Ja jeżdżę rowerem. :)

Data: 2015-10-18 11:51:30
Autor: Ignac
W dniu niedziela, 18 października 2015 19:45:36 UTC+2 użytkownik Andrzej Ozieblo napisał:

[...]

Taka kobieta to skarb, nie dość że piękna, to jeszcze z intuicją/inteligencją.
Tylko czy by diesla chciała, oto jest pytanie?

Data: 2015-10-18 09:44:51
Autor: ToMasz
[OT]Re: Lekki rower dla seniora - składak, jubilat

Jesli beznzynowy ma mniejszy moment przy wyzszych obrotach, to wymaga innego zestopniowania skrzyni biegow i na kolach bedzie raczej taki sam moment jak w dieslu...
z praktyki: dwa podobne auta, partner, berlingo, jeden diesel - wysoki moment, drugi benzyna mały moment. koni tyle samo (maks 5 koni różnicy) dieslem zimą można było " strzelić ze sprzęgła" bez gazu, otrzepał się i pojechał. benzyną, aby ruszyć trzeba było nacisnąć na pedał gazu, więc jakbyś nie puszczał wolno sprzęgła - któreś koło rwało przyczepność. 4 kierowców, w różnym wieku, z różnym stażem, każdy miał taką samą opinię.

ToMasz

Data: 2015-10-17 11:37:45
Autor: Andrzej Ozieblo
[OT] O silnikach spalinowych
Ignac pisze:

Sprawność wynika właśnie z różnicy energetycznej obu paliw.

Ta dyskusja w tej grupie nie powinna miec miejsca, ale skoro zaczelismy.

Gestosc energetyczna paliwa nie ma zadnego znaczenia dla sprawnosci silnika. Sprawnosc silnika to stosunek (wyrazony w procentach) energii kinetycznej wykorzystanej do napedu pojazdu do calkowitej energii cieplnej powstalej w wyniku spalania wybuchowego paliwa. Nawet gdyby paliwo mialo bardzo niska gestosc energetyczna sprawnosc silnika bedzie wciaz ta sama.

BTW gestosc energetyczna benzyny i oleju napedowego jest zblizona. Troche wyzsza dla oleju liczac w litrach i troche wyzsza dla benzyny liczac w kg (olej jest ciezszy od benzyny).

Oba silniki pracuja w roznych cyklach termnodynamicznych: diesla (fachowa nazwa jest inna) i Otto. Przy tym samym stopniu sprezania cykla Otto (benzyna) jest nieco wydajnieszy od diesla. Tak wiec to nie roznica cykli daje przewage diesla w sprawnosci.

Zasadnicza roznica w sprawnosci obu silnikow wynika z ich roznych stopni sprezania. Ponad 20 w przypadku typowych diesli i nieco ponad 10 w przypadku benzyn.

Dlaczego nie podnosi sie stopnia sprezania w benzynach? Nie jestem fachowcem, ale podobno wynika to z wlasciwosci benzyny i klopotow z tzw. spalaniem stukowym czyli po prostu mowiac z samozaplonem (prawa fizyki). W dieslach tych problemow z oczywistych powodow nie ma, bo samozaplon wystepuje tu z definicji. Ale producenci radza sobie z tym coraz lepiej dzieki roznym wymyslnym rozwazaniom technicznym, Mazda w swoich najnowszych silnikach dobija juz ze stopniem sprezania do 14, a pewnie w przyszlosci bedzie jeszcze wiecej.

Biorac wiec pod uwage sprawnosc silnika, a wiec i m.in. paliwozernosc, diesel jest lepszy od benzyny, przynajmniej na razie.

Euro6 jest norma wyzylowana, ale normy amerykanskie sa jeszcze bardziej surowe (prawie 2 x). Diesel ma i bedzie mial coraz wieksze problemy z ich spelnieniem. Wciaz nie rozwiazano problemu eliminacji sadzy. Oba systemy filtrow czastek stalych (suche i mokre) maja swoje wady, choc te mokre (np. francuski FAP) sa lepsze w jezdzie miejskiej. Ale najwiekszy problem, mozno zwiazany z ostatnia afera Volkswagena, to tlenek azotu. Diesel emituje go 20x niz benzyna. Podobno wynika to ze spalania bardzo ubogiej mieszanki (duzo powietrza, malo paliwa) charakteryzujacego wspolczesne diesle. Istnieja systemy do eliminacji tlenku azotu lub jego   zamiany na nieszkodliwe skladniki. Niestety te tansze i prostsze w uzyciu sa malo wydajne, te bardziej wydajne - drogie i klopotliwe. Jeden z nich, tzw. SCR, polega na dodaniu mocznika reagujacego z tlenkiem azotu. Dolewamy do specjalnego zbiornika kilka, kilkanascie litrow mocznika co kilka, kilkanascie tys. km i juz. Tyle, ze jest to drogie (koszt samego systemu, na ktorym chcial zaoszczedzic Volkswagen to ok. 300$), skomplikowane i awaryjne. Do tego mocznik zamarza w temp. ponizej -11 stopni. Niewesolo to wyglada i dlatego przyszlosc diesli w samochodach osobowych jest niestety zagrozona.

Tyle madrosci. :)

Data: 2015-10-17 19:06:44
Autor: J.F.
[OT] O silnikach spalinowych
Dnia Sat, 17 Oct 2015 11:37:45 +0200, Andrzej Ozieblo napisał(a):
Ignac pisze:
[...]

Ale na spalanie na 100km juz ma wplyw.

BTW gestosc energetyczna benzyny i oleju napedowego jest zblizona.

Na kilogram, bo na litr to wchodzi roznica gestosci
(ok 10% roznicy - typowo 0.775 i 0.85 kg/l)

Dawniej oszczedna praca diesla brala sie z 4 rzeczy:
-lepsza sprawnosc silnika,
-nisza cena paliwa,
-nizszy podatek,
-lepszy przelicznik na litr (wieksza gestosc)

Teraz cena zblizona, podatki tez rosna.

Dlaczego nie podnosi sie stopnia sprezania w benzynach? Nie jestem fachowcem, ale podobno wynika to z wlasciwosci benzyny i klopotow z tzw. spalaniem stukowym czyli po prostu mowiac z samozaplonem (prawa fizyki).

To nie calkiem samozaplon, skoro opoznienie zaplonu zmniejsza stukanie
:-)
Tak czy inaczej - nie da sie.

Jest jeszcze druga cecha obiegu - Diesel czesciowo realizuje idee
Carnota - po adabiatycznym sprezaniu mamy etap izotermicznego
rozprezania. Czyli juz przy rozprezaniu podajemy paliwo nie podnoszac
jednak temperatury - a wiec materialy wytrzymuja.

W benzynie teoretycznie tak sie nie da, w praktyce jednak spalanie nie
jest natychmiastowe i w obu silnikach zaplon nastepuje jeszcze w
czasie sprezania.

[...]

Zawsze tak bylo - diesel zasysa stala ilosc powietrza, a paliwa jest
zmienna ilosc. Jak nie pracuje na pelnym gazie, to "mieszanka" jest
uboga.

[...]

Na razie przylapano tylko VW, inni producenci diesli jakby spelniaja.

J.

Data: 2015-10-18 12:34:23
Autor: Andrzej Ozieblo
[OT] O silnikach spalinowych
J.F. pisze:

Dawniej oszczedna praca diesla brala sie z 4 rzeczy:
-lepsza sprawnosc silnika,
-nisza cena paliwa,
-nizszy podatek,
-lepszy przelicznik na litr (wieksza gestosc)

Nie wszyscy wiedza, ze koszt wytworzenia jednego litra oleju napedowego jest wyzszy o ok. 10% niz benzyny. To, ze jest przewaznie tanszy w sprzedazy wynika wylacznie z wyzszych taks.

Zawsze tak bylo - diesel zasysa stala ilosc powietrza, a paliwa jest
zmienna ilosc. Jak nie pracuje na pelnym gazie, to "mieszanka" jest
uboga.

Ale dawniejsze silniki byly mniej wysilone i mieszanka bogatsza, a wiec wiec mniej tlenkow azotu.

Na razie przylapano tylko VW, inni producenci diesli jakby spelniaja.

W ostatnim Motorze podano interesujaca tabele silnikow diesla pod wzgledem spelnianienia nowych europejskich testow na czystosc spalin. Nowy test bedzie obowiazywal za 1-2 lata. 3/4 samochodow nie spelnia normy Euro6, niektore przekraczja ja 4-5 razy. Najgorzej wypadlo jakies Volvo.

Mimo wszystko uwazam, ze diesel jest lepszym silnikiem niz benzynowy. Ma zdecydowanie lepsza dla przecietnego kierowcy charakterystyke pracy (wysoki moment przy niskich obrotach). Ale ma powazny problem z czystoscia spalin, choc z ekologicznego ponktu widzenia jest mniej szkodliwy z racji, ze produkuje ich mniej. Mam nadzieje, ze uda sie go rozwiazac.

Data: 2015-10-19 08:33:11
Autor: cytawa
[OT] O silnikach spalinowych
Andrzej Ozieblo pisze:

Nie wszyscy wiedza, ze koszt wytworzenia jednego litra oleju napedowego
jest wyzszy o ok. 10% niz benzyny. To, ze jest przewaznie tanszy w
sprzedazy wynika wylacznie z wyzszych taks.

Mnie sie obilo o uszy, ze w produkcji benzyny olej jest jakby produktem ubocznym i zawsze bedzie go mniej wiecej tyle samo w proporcji. I nizsza cena ON wynika z nadpodazy. Gdy diezle byly modniejsze to i cena ON podskoczyla, gdy staly sie passe to i cena nizsza.
Ale moze sie myle.

Jan Cytawa

Data: 2015-10-20 07:15:12
Autor: Krzysztof Rudnik
[OT] O silnikach spalinowych
cytawa wrote:

Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

Już dość dawno temu wymyślono tzw kraking.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kraking

Data: 2015-10-20 07:54:33
Autor: cytawa
[OT] O silnikach spalinowych
Krzysztof Rudnik pisze:

[...]

Ale czy mam racje czy nie mam?
Troche poszperalem w necie i wyglada na to, ze jednak przeczucia bardzo mnie nie myla. Nie da sie zrobic samej benzyny i samego ON. Z tego by byl wniosek, ze koncerny paliwowe nie dopuszcza do tego by nie bylo diesli.

Jan Cytawa

Data: 2015-10-20 10:46:49
Autor: Andrzej Ozieblo
[OT] O silnikach spalinowych
W dniu 2015-10-20 o 07:54, cytawa pisze:

[...]

Tak to wlasnie jest. Z ropy naftowej dostajesz ustalone proporcje benzyny, oleju napedowego, LPG,... Benzyny mniej wiecej dwa razy wiecej niz oleju i stad nizsza cena benzyny w produkcji. Nawiasem mowiac procentowo najmniej LPG. Gdyby cena zalezala tylko od kosztow produkcji LPG bylby najdrozszy*. Oczywiscie, ze koncerny nie dopuszcza do smierci diesli, ale nie tylko z powodu nadmiaru oleju napedowego. Silniki diesla naprawde sa OK. Trudno sobie wyobrazic silniki benzynowe w duzych pojazdach, nie mowiac o okretach czy chocby wielkich generatorach pradotworczych (nasz, w naszym centrum komputerowych produkuje ok. 2.5 MW i spala, bagatela, ok. 400 l ropy na godzine).

Mysle, ze problem nieszczesnych tlenkow azotu i sadzy zostanie w koncu, lepiej lub gorzej, rozwiazany i silnik diesla w samochodach osobowych bedzie cieszyl sie popularnoscia na jaka zasluguje. Pomijajac emisje roznych syfow, jest on pod wieloma wzgledami lepszy od silnika beznynowego. Ale ma pod pewnymi gorszy. :)

*Cytat z Auto Swiata: Z jednej baryłki ropy (ok. 190 litrów) uzyskuje się ok. 88 litrów benzyny, 45 litrów oleju napędowego, 18 litrów paliwa lotniczego i tylko ok. 8 litrów LPG.

Data: 2015-10-19 08:19:42
Autor: cytawa
[OT] O silnikach spalinowych
Andrzej Ozieblo pisze:

mokre (np. francuski FAP) sa lepsze w jezdzie miejskiej. Ale najwiekszy
problem, mozno zwiazany z ostatnia afera Volkswagena, to tlenek azotu.

Czy przypadkiem tlenek azotu nie jest glownym skladnikiem Viagry? To by wiele tlumaczylo. :D

Jan Cytawa

Data: 2015-10-19 08:06:39
Autor: cytawa
Andrzej Ozieblo pisze:

Niestety, o ile nie uda sie rozwiazac problemu czystosci spalin (sadza,
tlenek azotu), diesle beda szly w odstawke.

Czy znane sa dane ile oleju napedowego zuzywaja samochody a ile ciezkie sprzety, piece grzewcze i sam przemysl. Obawiam sie, ze skala problemu jest podobna jak z pierdzeniem metanem przez krowy.

Jan Cytawa

Data: 2015-10-19 10:53:40
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-10-19 o 08:06, cytawa pisze:

Czy znane sa dane ile oleju napedowego zuzywaja samochody a ile ciezkie
sprzety, piece grzewcze i sam przemysl. Obawiam sie, ze skala problemu
jest podobna jak z pierdzeniem metanem przez krowy.

Niezupelnie, bo tlenek azotu, a wlasciwie tlenki, produkowane sa ochoczo w trakcie spalania oleju napedowego tylko przy ubogiej mieszance. Ciezkie sprzety i piece grzewcze na pewno spalaja w bogatej. Nie wiem co sie dzieje w duzych silnikach diesla. One na pewno niezle smrodza i dymia. Nie wiem tez jak wazna jest sprawa tlenkow azotu, czy nie stoi za tym jakas idea spiskowa, np. lobby producentow silnikow benzynowych. Mysle jednak, ze problem jest powazny.

Data: 2015-10-18 09:14:14
Autor: m
W dniu 15.10.2015 o 00:25, Ignac pisze:

> [...]
w relacji do adekwatnych, benzynowych.
Olej napędowy jest bardziej energetyczny od benzyny.

Może jakiś jestem wybrakowany, ale to czy diesel ma taki czy inny moment
obrotowy jest ostatnią rzeczą na którą zwracam uwagę - współczesne
samochody i tak mają dużo więcej mocy niż mi jest potrzebne.

Za to to czy mi będzie w samochodzie wygodnie, czy części będą tanie,
czy żarówkę mogę zmienić bez najazdu/kanału - o, te rzeczy są istotne.

W kontekście diesla w sumie jest jedna rzecz istotna (na minus dieslowi)
- mniej warsztatów zna się na dieslach. Jak miałem kłopot z dieslem
(chyba nie odpalał w czasie mrozów), to zaprzyjaźniony warsztat który
benzynowca obsługiwał od a do z, odesłał mnie do warsztatu na obrzeżach
Poznania bo jak sami przyznali - temat ich przerósł i na dieslach do
końca się nie znają.

p. m.

Data: 2015-10-18 09:52:46
Autor: PeJot
W dniu 2015-10-18 o 09:14, m pisze:

[...]

Ot, nisza jakaś :)

BTW: zawodowi mechanicy samochodowi potrafią wybierać używane samochody na podstawie kosztów typowych napraw, np. wymiary rozrządu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-10-14 15:06:39
Autor: cytawa
Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

Wiem, ze kosmiczne technologie wiele potrafia ale praw fizyki sie nie zmieni. Nie twierdze, ze da sie takiego roweru nie da zrobic, ale twierdze, ze to nie moze byc trwaly rower na miejskie potrzeby. Na pewno nie o taki kosmiczny rower czlowiekowi chodzi.
Nie zrobilem zdjecia, ale widzialem jak taka super lekka wyscigowa rama do tandemu torowego sie w czasie zawodow zlozyla w paragraf a chlopaki sie zeszlifowali deko.
I uwazam, ze gdzies powinna lezec granica tego obledu odchudzania a obawiam sie, ze zostala przekroczona.

Jan Cytawa

Data: 2015-10-16 08:57:57
Autor: ToMasz
[...]

technologie nie są kosmiczne. Albo żebyście się nie czepiali nie są aż tak kosmiczne. weźmy pod uwagę opony. miałem kiedyś shwalbe która ważyła 210gram, podczas gdy rubena waży 800gram. lepsza technologia - tak, ale w 30% reszta to całkowity brak gumy na bokach i mikroskopijna ilość gumy od strony bieżnika. da się - jasne. a wady? Raz że niewielka żywotność, dwa - wystarczy jakikolwiek uraz z boku, gałązka, krawężnik, duży kamień - opona drze się, targa jak stare prześcieradło. Czy takie opony są w cywilnych składaczkach? Nie sądze. W każdym razie ja w ten sposób nie odchudzam rowerów. takie opony nadają się na jeden wyścig, ewentualnie na "dorżnięcie" na późniejszych treningach. Obawiam się że tego typu "udoskonaleń"  w rowerach jest coraz więcej.
Wspominasz o fulu ważącym 10kg. ja widziałem takiego który ważył troszeczkę więcej, ale rama do 90kg, skakać delikatnie po trawie, nie po kamieniach, opony obowiązkowo 2.3 cala, bo mniejsze nie chronią obręczy. każda część do takiego roweru kosztuje niemalże tyle co jej waga w złocie. A my tu gadamy o rowerze dla rencisty/emeryta! Ja poponuje 12kg trekinga za 1300zł. ktoś inny dahona, za 2tyś, tyle że trzeba by sprzedawce zmusić do zważenia.....

ToMasz

Data: 2015-10-14 10:11:42
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-10-14 o 03:34, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

http://www.bicyclehero.com/us/dahon-vactor-x10-folding-bike-bicycle-10-sp

Popatrzylem na Dahon MU Uno. Ciezar ok. 11, kg ale z piasta 1-biegowa. Do 3-biegowej trzeba doliczyc ponad 0.5 kg. Czyli wychodzi ok. 11.5 kg. Cena? Ok. 2500 zl. Moj Cyco z Nexus 3 wazy niecale 14 kg i kosztuje ok. 900 zl (kupilem nowy za 575 zl na allegro). Dla mnie wybor oczywisty.

Rowery 16" moga byc lzejsze, ale jakos nie mam do nich przekonania. Przynajmniej w stosunku do moich potrzeb.

Data: 2015-10-23 02:58:07
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <mvl2o0$ql$1@srv13.cyf-kr.edu.pl>,
 Andrzej Ozieblo <ypoziebl@cyf-kr.edu.pl> wrote:

W dniu 2015-10-14 o 03:34, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

> http://www.bicyclehero.com/us/dahon-vactor-x10-folding-bike-bicycle-10-sp

Popatrzylem na Dahon MU Uno. Ciezar ok. 11, kg ale z piasta 1-biegowa.
E, cos zle polyczyles. 22 funty to niecale 10kg.

Do 3-biegowej trzeba doliczyc ponad 0.5 kg. Czyli wychodzi ok. 11.5 kg.
Razem 10,5 kg :-)
W drugim linku jest Dahon Vector X10 z dziesieciobiegowa przerzutka SRAM X9. Waga 9,2kg. Z tym, ze sprytnie dopisali, ze to bez pedalow.

Cena? Ok. 2500 zl. Moj Cyco z Nexus 3 wazy niecale 14 kg i kosztuje ok. 900 zl (kupilem nowy za 575 zl na allegro). Dla mnie wybor oczywisty.
No, cena dobra.
Ale te Dahony sa o prawie o 1/3 lzejsze...

Rowery 16" moga byc lzejsze, ale jakos nie mam do nich przekonania. Przynajmniej w stosunku do moich potrzeb.
 A ja nie ma nic przeciwko nim.
Mam Dahona Presto, myslalem o Curvesie. A jakby mnie bylo stac, to kupilbym Bromptona.
--
TA

Data: 2015-10-23 12:32:08
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-10-23 o 02:58, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:

[...]

Moje informacje pochodza stad. http://www.sklep.dahon.pl/pl/p/MU-UNO/18 Ale nie ma co sie droczyc o 1 kg. Przyznaje, ze ten Dahon jest wyraznie lzejszy od mojego Cyco o nazwie z podtekstem seksulanym. :) I zapewne lepszy. Ale tez drozszy o jakies 4x. :)

* Z nazwami niezly jest ambaras. Czasem zupelnie nie pasuja do innego jezyka. Np. krakowski Boner Palace (od nazwiska Boner), ktory ma bardzo konkretne znaczenie w jezyku ang. i kojarzy sie z hotelem, ale bardzo specjalnym. Pamietam kiedys odzywki dla dzieci "Gerber". Jedno ze znaczen we franc. znaczy "rzygać".

Data: 2015-10-23 13:21:05
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2015-10-23 o 12:32, Andrzej Ozieblo pisze:

Moje informacje pochodza stad. http://www.sklep.dahon.pl/pl/p/MU-UNO/18

Jeszcze raz spojrzalem. Rower na zdjeciu nie ma tylnego bagaznika, blotnikow (zwanych z krakowska wachlarzami ;)), lampek i podporki. No i brak mu przerzutki. Jeszcze troche i ciezar (w specyfikacji podano "waga", ale domyslam sie, ze chodzi tu o "ciezar" ;)) owego Dahona dobije do ciezaru mojego Cyco. Tym bardziej, ze w swoim pozdejmowalem oryginalne lampki i dynamo.

Data: 2015-10-23 23:25:18
Autor: Titus Atomicus
Lekki rower dla seniora - składak, jubi lat
In article <n0d575$5si$1@srv13.cyf-kr.edu.pl>,
> [...]

Jeszcze raz spojrzalem. Rower na zdjeciu nie ma tylnego bagaznika, blotnikow (zwanych z krakowska wachlarzami ;)), lampek i podporki. No i brak mu przerzutki. Jeszcze troche i ciezar (w specyfikacji podano "waga", ale domyslam sie, ze chodzi tu o "ciezar" ;)) owego Dahona dobije do ciezaru mojego Cyco. Tym bardziej, ze w swoim pozdejmowalem oryginalne lampki i dynamo.

Znaczy, do twojego tez uzyto kosmicznych technologii?
--
TA

Data: 2015-10-11 22:08:45
Autor: Andrzej Ozieblo
Krastiu pisze:
Szukam jakiegoś lekkiego i niedrogiego roweru dla seniora.

Titus mnie zacytowal. Tez jestem seniorem (65 lat) i duzo jezdze rowerem, zwlaszcza po miescie. Zdecydowalem sie na skladak Cyco 20" (wystepuje pod roznymi nazwami: MIFA, CURTIS a nawet SCOTT) z 3-biegowym Nexus 3 Shimano. Faktycznie dalem niewiele, bo niecale 600 zl. Za nowy. Ale mialem troche problemow, zwlaszcza z kolumna kierownicy. Wazy ok. 14 kg. Trzymam go na klatce schodowej lub w piwnicy i codziennie wyciagam. Nie ma z tym problemow. Uwazam ze do mojej jazdy (ciasny Krakow, stosunkowo niewielkie odcinki typu 3-5 km, duzo manewrowania) jest idealny.

Niezle prezentuje sie nowy Wigrys 3 i Kross Flex. Oba z Nexusem 3. Ceny katalowgowe ok. 1200-1300 zl, ale mozna wyhaczyc duzo taniej na allegro lub OLX.

Data: 2015-10-13 17:47:54
Autor: Wojciech_B
Lekki rower dla seniora - składak, jubilat
Jako, że jestem z pokolenia tych "starszych" seniorów to uważam, że tytuł wątku należało by zmienić i odjąć słowo "Lekki" na "Przydatny" za jaki uważam składak elektryczny.Dlaczego? ano dlatego, że transport, nie tylko do piwnicy ale nawet na górne pietro bloku nie sprawia kłopotów (chociaż gorzej ze sprowadzeniem) bo rowerek sam jedzie za pomocą silnika, umiejętnie prowadzony przez kierowcę przy korzystaniu z "manetki".Manetka nie we wszystkich jest ale przeważnie zawsze da się ją doinstalować co i ja zrobiłem.Koszty takiego rowerka są nieco wyższe ale...zawsze można znaleźć jakąś "okazję" na portalu aukcyjnym i sam osobiście widziałem już takich kilka gdy cena nie przekraczała 1500zł z akumulatorem LiJon przez co całość ważyła ok.21 kg.

Lekki rower dla seniora - składak, jubilat