Lekki scyzoryk

Data: 2015-01-29 12:24:36
Autor: atm
Lekki scyzoryk
Od kilku lat wrzucalem do plecaka typowy scyzoryk szwajcarski, na nieco dluzszy wypad rowerowy podobnie. Zaczalem sie lapac na tym, ze korzystam z niego bardzo rzadko a jesli juz to korzystam jedynie z funkcji noza. Scyzoryk zas wazy 207g. Na rowerze nie robi to wiekszej roznicy jednak juz w plecaku mocno obciazonym kazdy gram jest cenny.
Zaczalem szukac wiec nozyka z jednym ostrzym maksymalnie lekkiego.
No i znalazlem:
http://www2.knifecenter.com/item/DEE1CB004/deejo-knives-granadilla-wood-37g-folding-knife-375-satin-plain-blade-minimalist-design
http://szwajcarskiscyzoryk.pl/?p=83
Niesamowita lekkosc - tylko 37g przy dlugosci ostrza ponad 9cm. W zestawieniu ze szwajcarem daje to
ponad 1.5 czekolady wagi do przodu. Sam projekt tez lapie za gadgeciarskie serce, wszystko swietnie przemyslane i wykonane.
Nawet taki detal jak opakowanie zostalo dopracowane przez Francuzow -
przypomina to unboxing swiezutkiego iPhone'a ;]
Osobiscie - polecam.

Data: 2015-01-29 19:37:06
Autor: TW Dziobak
Lekki scyzoryk

Nie scyzoryk, tylko nóż, Fiskars K40; poza tym też bym wolał jeździć Teslą S 85 kWh Dual Motor ale jeszcze nie odłożyłem  :>

pozdrawiam

Pieszy

Data: 2015-01-29 19:46:33
Autor: Robert Tomasik
Lekki scyzoryk
Użytkownik "atm" <_@vp.pl> napisał w wiadomości news:54ca187a$0$2659$65785112news.neostrada.pl...

http://www2.knifecenter.com/item/DEE1CB004/deejo-knives-granadilla-wood-37g-folding-knife-375-satin-plain-blade-minimalist-design
http://szwajcarskiscyzoryk.pl/?p=83

Wydaje mi się, że to bedzie dość mało wygodne i niepraktyczne.

Data: 2015-01-29 20:10:27
Autor: atm
Lekki scyzoryk
On 2015-01-29 19:46, Robert Tomasik wrote:
[...]

W dloni lezy dobrze choc oczywiscie wiekszy uchwyt bylby wygodniejszy, priorytetem jest jednak waga.
Blokada ostrza nie budzi zadnych zastrzezen.
Co do praktyczonsci - moglbys napisac co masz na mysli? Noz jest ostry, kroi; calosc zabiera minimalna ilosc miejsca w kieszeni, waga nieodczuwalna.

Data: 2015-01-29 20:41:30
Autor: Robert Tomasik
Lekki scyzoryk
Użytkownik "atm" <_@vp.pl> napisał w wiadomości news:54ca85a9$0$2157$65785112news.neostrada.pl...
On 2015-01-29 19:46, Robert Tomasik wrote:
[...]

W górach nóż służy do:
- otwierania konserw - ale przy takim smukłym ostrzu bałbym się, by sobie palców nie połamać;
- krojenia chleba - może i by sie nadało;
- smarowania konserwą chleba - ale ostrze wąskie;
- prac technicznych albo pomocy przy przemieszczaniu się - smukłe ostrze może się złamać.

Data: 2015-01-29 21:09:58
Autor: ktos
Lekki scyzoryk

[...]

Przede wszystkim uchwyt dyskwalifikuje go do jakichkolwiek cięższych prac. Bałbym się patyk zastrugać. Można nim najwyżej wydłubać brud spod paznokci. ;) To gadżet. Czy ładny, sprawa gustu.

Data: 2015-01-29 21:11:02
Autor: atm
On 2015-01-29 19:46, Robert Tomasik wrote:
[...]

Czasy konserw coraz bardziej odchodza do niebytu ;]
Zimą w gory pod namiot biore liofy, pasztety maja uchwyt do oderwania wieczka, konserwy sa teraz czesto w formie malego "jajka" z grubszej folii alu.
Ten nozyk ma byc kieszonkowym scyzorykiem, uzywanym sporadycznie.
Na przestrzeni ostatnich lat widzialem jak i ile korzystam ze szwajcara i w moich warunkach ten deejo powienien sprawdzic sie w 100%.

Data: 2015-01-30 01:42:12
Autor: Titus Atomicus
Lekki scyzoryk
In article <54ca93dc$0$2638$65785112@news.neostrada.pl>, atm <_@vp.pl> wrote:

Ten nozyk ma byc kieszonkowym scyzorykiem, uzywanym sporadycznie.
Na przestrzeni ostatnich lat widzialem jak i ile korzystam ze szwajcara i w moich warunkach ten deejo powienien sprawdzic sie w 100%.

To moze w ogole zrezygnujesz?
Zaoszczedzisz gramy i zlotowki...
--
TA

Data: 2015-01-30 09:20:36
Autor: atm
wrote:

[...]

Idac tym tropem mozna rowniez zrezygnowac z podstawowego opatrunku, zapasowych baterii itd.

Data: 2015-01-29 21:41:36
Autor: Henek Dąbrowski
Lekki scyzoryk
> [...]
> - smarowania konserwą chleba - ale ostrze wąskie;
> - prac technicznych albo pomocy przy przemieszczaniu się - smukłe ostrze

ale łatwo między żebra wchodzi ;-)

Pzdr Henek

Data: 2015-01-29 21:44:42
Autor: Robert Tomasik
Lekki scyzoryk
Użytkownik "Henek Dąbrowski" <henek@diabli.nadali.pl> napisał w wiadomości news:54ca9b00$0$2149$65785112news.neostrada.pl...
> [...]
> - smarowania konserwą chleba - ale ostrze wąskie;
> - prac technicznych albo pomocy przy przemieszczaniu się - smukłe > ostrze

Jesli myśli o tym, co ja - to za krótkie ostrze :-) A jeśli o czymś innym, to ile razy używałeś w ten sposób scyzoryka?

Data: 2015-01-29 20:41:21
Autor: atm
Lekki scyzoryk
On 2015-01-29 20:21, ktos wrote:
On 29.01.2015 12:24, atm wrote:

[...]

Opcji jest sporo, wybieralem sposrod wielu roznych nozy:
http://workingperson.com/gerber-knives-ripstop-ii-lightweight-folding-knife-22-01618.html
http://kolba.pl/noz-skladany-ganzo-g718-b-p14641.html
http://sklep.cetus.szczecin.pl/produkt,10113,noz-petzl-spatha-s92a.html
http://www.discountcutlery.net/SOG99195-SOG-Access-Card-20_p_40371.html

Data: 2015-01-30 07:52:56
Autor: bans
Lekki scyzoryk
W dniu 2015-01-29 o 12:24, atm pisze:

Na rowerze nie robi to wiekszej roznicy jednak
juz w plecaku mocno obciazonym kazdy gram jest cenny.
[ciach]
Niesamowita lekkosc - tylko 37g przy dlugosci ostrza ponad 9cm. W
zestawieniu ze szwajcarem daje to

Jaki masz plecak?

--
bans

Data: 2015-01-30 09:21:29
Autor: atm
Lekki scyzoryk
On 2015-01-30 07:52, bans wrote:
[...]

Co konkretnie masz na mysli?

Data: 2015-01-30 09:52:08
Autor: bans
Lekki scyzoryk
W dniu 2015-01-30 o 09:21, atm pisze:

Co konkretnie masz na mysli?

Marka, model.

--
bans

Data: 2015-01-30 10:13:30
Autor: atm
Lekki scyzoryk
On 2015-01-30 09:52, bans wrote:
W dniu 2015-01-30 o 09:21, atm pisze:

Co konkretnie masz na mysli?

Marka, model.

Vaude Accept 55+10

Data: 2015-01-30 11:59:47
Autor: bans
Lekki scyzoryk
W dniu 2015-01-30 o 10:13, atm pisze:

Vaude Accept 55+10

No, powiedzmy że dość lekki.

A czy nawierciłeś już otwory w trzonkach sztućców i szczoteczki do zębów?

--
bans

Data: 2015-01-30 12:10:15
Autor: atm
Lekki scyzoryk
On 2015-01-30 11:59, bans wrote:
W dniu 2015-01-30 o 10:13, atm pisze:

Vaude Accept 55+10

No, powiedzmy że dość lekki.

A czy nawierciłeś już otwory w trzonkach sztućców i szczoteczki do zębów?

Hehe, Ty oszczedzasz wagi na wlosach, ja na sprzecie.
Efekt bedzie podobny.
A na powaznie - zabierasz na zimowy wypad w gory sztucce metalowe, taki elegancki zestaw do kazdego dania czy raczej jeden wszystkosztuciec z tworzywa do wszystkiego?
Aparat - nadal masz kompakt, prawda? A przeciez z lustrzanki bylaby lepsza jakosc fotek, szczegolnie w trudnych warunkach.
Kubek do herbaty - tworzywo lub lekki metal, czy ulubiony porcelanowy? itd.

Data: 2015-01-30 06:20:23
Autor: Jacek G.
Lekki scyzoryk
On 2015-01-30 11:59, bans wrote:

> A czy nawierciłeś już otwory w trzonkach sztućców i szczoteczki do zębów?

Hehe, Ty oszczedzasz wagi na wlosach, ja na sprzecie.
Efekt bedzie podobny.

W sumie z tą minimalizacją ciężaru, to jest różnie. Są maniacy optymalizacji, którzy jak pisze Bans wiercą otwory w szczoteczce do zębów itp., a z drugiej strony noszą tego sprzętu całą masę na wszelkie możliwe i niemożliwe okoliczności. Albo zapominają o optymalizacji sprzętów, na których faktycznie można sporo zbić ciężar (śpiwór, plecak, namiot, kurtka). Albo nie robią aż tak trudnych wędrówek, aby ta minimalizacja miała jakiekolwiek znaczenie.
Z drugiej strony, taka prawdziwa opymalizacja kosztuje. I jeśli człek nie dysponuje od razu dużą gotówką lub spędził młodość w czasach zamierzchłych, gdy dobrego sprzętu nie było, to powoli dorabia się coraz lepszego i lżejszego sprzętu i jak już go ma, to się starzeje i przestaje chodzić na ciężkie wyrypy. Choć w sumie, to i wtedy ten lepszy sprzęt jest przydatny, bo umożliwia robienie choćby nawet  lżejszych wycieczek mimo słabszego zdrowia i kondycji.
Ja w końcu dorobiłem się na stare lata lekkiego puchowego śpiwora (0,8 kg) zamiast starego puchu 1,8 kg, lekkiej kurtki ok. 0,5 kg (miałem jeszcze lżejszą, ale została na Islandii :( ) zamiast takiej ok. 1 kg, wymieniłem stelarz namiotu na alu itp. To są realne oszczędności.
Natomiast nie wydam ok. 100 zł na nieco lżejszy nóż - biorę jakiś zwykły kuchenny, najlepiej z okrągłym końcem, aby nadawał się również do smarowania. Taki bajer za stówkę, to nawet strach zabrać - sztućce często się gdzieś gubi.
Ale jak znalazłem w markecie fajne i lekkie plasikowe kubki i łyżki po 4 zł, to zakupiłem kilka sztuk, bo za taką cenę, to warto coś odchudzić choćby o parę dkg. :)
--
Jacek G.

Data: 2015-01-30 15:30:10
Autor: atm
On 2015-01-30 11:59, bans wrote:

[...]

Z ciekawosci zwazylem swoj spiwor: 1.4kg, komfort chyba do -20C
Wiesz, ten nozyk oczywiscie nie jest szczytem komfortu, bardzo mnie cieszy jako gadget i mysle, ze dobrze zastapi w wieszosci wypadkow ciezszy noz.

Data: 2015-01-30 17:59:12
Autor: atm
Lekki scyzoryk

[...]

Korekta, komfort do -10C

Data: 2015-01-30 15:31:47
Autor: atm
On 2015-01-30 11:59, bans wrote:

[...]

Apropos odchudzania, fajnie to widac w swiecie rowerowym, do pewnego momentu jest latwo i stosunkowo tanio, pozniej zas cena rosnie wykladniczo zysk wagi zas mocno zwalnia.

Data: 2015-01-31 20:07:02
Autor: Zbynek Ltd.
Lekki scyzoryk
atm napisał(a) :
Apropos odchudzania, fajnie to widac w swiecie rowerowym, do pewnego momentu jest latwo i stosunkowo tanio, pozniej zas cena rosnie wykladniczo zysk wagi zas mocno zwalnia.

W sprzęcie turystycznym dosyć bliskie dokładności jest stwierdzenie, że za każdy 1 g redukcji wagi sprzętu płacimy o 1 zł więcej.

    Zbyszek
PGP key: 0x36A0E600

Data: 2015-01-30 15:10:02
Autor: I.Tichy
Lekki scyzoryk
atm <_@vp.pl> napisał(a):

[...]

Poniekad rozumiem Twoj punkt widzenia i dazenia do zminimalizowania wagi, ale...
na pewnych rzeczach po prostu sie nie oszczedza - jak potrzebna maczeta, to bierzemy maczete a nie kombinujemy z waga i wybieramy noz Rambo - bo nie chodzi
zeby miec, tylko zeby skorzystac (bo jak sie nie przyda bo okaze sie zly
albo nieadekwatny do potrzeb, to dopiero jest noszenie ze soba zbednego balastu)

Oczywiscie nie wiem na ile noz jest istonym dla Ciebie wyposazeniem, ale dla mnie
to priorytet.

Data: 2015-01-30 15:20:43
Autor: atm
Lekki scyzoryk
On 2015-01-30 15:10, I.Tichy wrote:
atm <_@vp.pl> napisał(a):

[...]

Dokladnie o tym wlasnie pisze w pierwszym poscie. Zauwazylm, ze wiekszy scyzoryk nosze ze soba wlasciwie dla zasady. Zarcie od pewnego czasu pakowane jest bezproblemowo, zima w gory nie mam czegokolwiek gdzie przydalby sie noz, w schronisku zas taki maluch do kanapek w zupelnosci wystarczy. Na jedno/dwudniowym wypadzie rowerowym tez nie widze potrzeby posiadania wiekszego noza (patyk tym da sie spokojnie zaostrzyc).
Po prostu noz obok plecaka i innych gratrow bedzie elementem, ktory dostosuje do sytuacji.

Data: 2015-02-01 20:01:44
Autor: TW Dziobak
Lekki scyzoryk

Użytkownik "I.Tichy" napisał

[...]

Zbędny balast to mógłby zakopać jakby nosił ze sobą saperkę ale to raczej wykluczone :))

pozdrawiam

Pieszy

Data: 2015-01-30 09:23:30
Autor: TW Dziobak
Lekki scyzoryk

Użytkownik "bans" napisał

Jaki masz plecak?

Żaden, liofy i nóż po kieszeniach nosi. ;)

pozdrawiam

Pieszy

Data: 2015-01-30 09:31:19
Autor: atm
Lekki scyzoryk
On 2015-01-30 09:23, TW Dziobak wrote:

Użytkownik "bans" napisał

Jaki masz plecak?

Żaden, liofy i nóż po kieszeniach nosi. ;)

pozdrawiam

Pieszy

Heh, zeby bylo tak prosto ;]
W zimie niestety gratow znaczaco przybywa. Kazdy wazy bardzo malo/malo/troche wiecej a w konsekwencji daje plecak kamieni.

Data: 2015-01-30 15:12:25
Autor: I.Tichy
Lekki scyzoryk
atm <_@vp.pl> napisał(a):

Heh, zeby bylo tak prosto ;]
W zimie niestety gratow znaczaco przybywa. Kazdy wazy bardzo malo/malo/troche wiecej a w konsekwencji daje plecak kamieni.

Moze zamiast gubic na sile kilogram takich kamieni to po prostu  warto
troche dobudowac miesnia? Plus dodatkowy, ze na zdrowie wyjdzie :)

Data: 2015-01-30 15:21:35
Autor: atm
Lekki scyzoryk
On 2015-01-30 15:12, I.Tichy wrote:

[...]