Lenistwo umys這we

Data: 2020-07-13 04:55:39
Autor: witrak()
Lenistwo umys這we
Lenistwo umyslowe pleni si w bankach jak rdest japo雟ki - jest nie do wykorzenienia.
Naj鈍ie窺zy przyk豉d - Citi.
Ot騜 kazano im (pomijam 瞠 te jest to skutek lenistwa umys這wego tyle 瞠 Komisji Europejskiej...) 膨da dodatkowego potwierdzenia to窺amo軼i u篡tkownika, przy dost瘼ie do danych starszych ni 3 m-ce.
C騜 wi璚 robi Citi? Modyfikuje system, oczywi軼ie. Jak? Ano tak, 瞠 膨danie potwierdzenie to窺amo軼i (kt鏎ego obs逝ga zaczyna si od zapytania, czy wys豉 SMS z kodem potwierdzaj帷ym - tak, jak to by這 robione wcze郾iej, gdy do takiej sytuacji dochodzi這 wy陰cznie, gdy u篡tkownik jawnie wybra okres powy瞠j roku wstecz) jest wy鈍ietlane od razu po sprawdzeniu, 瞠 ostatnia operacja jest starsza ni 3 m-ce!
W ten spos鏏, je郵i kto przez 3 m-ce nie p豉ci kart, to zaraz po zalogowaniu dostaje propozycj nie do odrzucenia: pytanie czy chce dosta SMS potwierdzaj帷y to窺amo嗆! Genialne, prawda?

Zwr鏂i貫m im uwag na kretynizm takiego rozwi您ania i dosta貫m "wyt逝maczenie" - i tu drugi objaw lenistwa umys這wego (a mo瞠 ju oci篹a這軼i pisz帷ych skrypty?).

"W nawi您aniu ... chcia豚ym wyja郾i, 瞠 Dyrektywa PSD2 ... nak豉da na banki ....

W przypadku rachunk闚/kart, na kt鏎ych zaksi璕owana jest niewielka ilo嗆 transakcji, operacja sprzed okresu powy瞠j 90 dni mo瞠 pojawia si ju na pierwszym ekranie zestawienia - st康 pro軸a o wprowadzenie kodu jednorazowego bezpo鈔ednio po wej軼iu w dany rachunek/kart.

Z uwagi na konieczno嗆 spe軟ienia wymog闚 regulacyjnych nie mo瞠my niestety wy陰czy dodatkowej autoryzacji w serwisie Citibank Online. Bank musi dostosowa si do obowi您uj帷ego prawa."

Czy oni zak豉daj, 瞠 klient jest tak samo t瘼y jak oni?

Data: 2020-07-13 05:59:02
Autor: Dawid Rutkowski
Lenistwo umys這we
W dniu poniedzia貫k, 13 lipca 2020 13:55:40 UTC+2 u篡tkownik witrak() napisa:
[...]

Hmm, a nie daje si zamkn望 tego okienka z autoryzacj i dostaje si dost瘼 do innych funkcji dost瘼nych po "wej軼iu" w kart - a tylko nie wida historii?
Sprawdzi貫m, 瞠 da si zamkn望, jak to okienko pojawi si przy pr鏏ie przechodzenia do transakcji p騧niejszych ni 3 miesi帷e - wtedy kolejny "podekran" (czyli np. kolejne 10 transakcji) wy鈍ietla si puste, ale reszta panelu dzia豉.
Do tego ST citka si w takiej sytuacji 鄉iesznie "obra瘸" i nie pozwala na kolejn pr鏏 obejrzenia tych starszych transakcji ;>

Oczywi軼ie to pytanie jest wkurzaj帷e i wynika z durnego pomys逝 w ST citka, 瞠by od razu wy鈍ietla histori transakcji - ale nie jest to "fatalne".
Inna sprawa, 瞠 do wszystkich opcji, kt鏎e s dost瘼ne na panelu pokazuj帷ym si po "wej軼iu w KK", jest te inna droga dost瘼u.

Dla mnie krety雟kie w citku jest te to, 瞠 chocia przy ka盥ym logowaniu w przegl康arce na kompie musz poda SMS (a jak si loguj na tablecie to nigdy nie musz), to i tak po przej軼iu do historii starszej ni 3 miesi帷e lub pr鏏ie 軼i庵ni璚ia wyci庵u starszego ni 3 miesi帷e musz poda kolejne has這 SMS.

Ale na szcz窷cie potrzebuj ST citka tylko raz w miesi帷u do wyci庵u z KK - no i mo瞠 drugi raz, 瞠by sprawdzi, czy sp豉ta dosz豉.

A swoj drog - skoro nie p豉cisz kart citka to po co chcesz j nagle ogl康a? ;)

No i nie dostajesz "propozycji nie do odrzucenia" zaraz po zalogowaniu, jeszcze musisz klikn望 w swoj KK ;P
Aha, i nie jest to wcale zapytanie, czy wys豉, tylko informacja, ze wys豉ne b璠zie.

Hmm, no i powiedz, masz w豉軼iwie jak捷 recept "nieleniw umys這wo", jak taki problem inaczej rozwi您a - oczywi軼ie poza tak, 瞠by nie wy鈍ietla od razu tej nieszcz瘰nej historii?

Data: 2020-07-13 15:13:52
Autor: J.F.
Lenistwo umys這we
U篡tkownik "Dawid Rutkowski"  napisa w wiadomo軼i grup dyskusyjnych:dff8c3bc-35b0-492b-b934-a67d18ecd66co@googlegroups.com...
W dniu poniedzia貫k, 13 lipca 2020 13:55:40 UTC+2 u篡tkownik witrak() napisa:
[...]
[...]

Mozna tez zamknac na poczatku.

Do tego ST citka si w takiej sytuacji 鄉iesznie "obra瘸" i nie pozwala na kolejn pr鏏 obejrzenia tych starszych transakcji ;>

Mozna, tylko trzeba wybrac inna opcje, strone glowna, i znow dojsc do historii :-)

Oczywi軼ie to pytanie jest wkurzaj帷e i wynika z durnego pomys逝 w ST citka, 瞠by od razu wy鈍ietla histori transakcji - ale nie jest to "fatalne".

albo z tego, ze nie ma na poczatku ograniczenia " tylko z ostatnich 3m".

Dla mnie krety雟kie w citku jest te to, 瞠 chocia przy ka盥ym logowaniu w przegl康arce na kompie musz poda SMS (a jak si loguj na tablecie to nigdy nie musz),

ogladasz w oknie prywatnym ? U mnie dziala (firefox)

to i tak po przej軼iu do historii starszej ni 3 miesi帷e lub pr鏏ie 軼i庵ni璚ia wyci庵u starszego ni 3 miesi帷e musz poda kolejne has這 SMS.

Podziekuj Unii :-)

Ale na szcz窷cie potrzebuj ST citka tylko raz w miesi帷u do wyci庵u z KK

Pryzychodzi sms

- no i mo瞠 drugi raz, 瞠by sprawdzi, czy sp豉ta dosz豉.

a o tym to juz sms nie przysylaja :-)

A swoj drog - skoro nie p豉cisz kart citka to po co chcesz j nagle ogl康a? ;)

Zeby sie upewnic, ze nie placil ? :-)

J.

Data: 2020-07-13 06:45:34
Autor: Dawid Rutkowski
Lenistwo umys這we
W dniu poniedzia貫k, 13 lipca 2020 15:13:55 UTC+2 u篡tkownik J.F. napisa:

>Dla mnie krety雟kie w citku jest te to, 瞠 chocia przy ka盥ym >logowaniu w przegl康arce na kompie musz poda SMS (a jak si loguj >na tablecie to nigdy nie musz),

ogladasz w oknie prywatnym ? U mnie dziala (firefox)

Kiedy by這 dobrze, potem zacz掖 chcie sms przy ka盥ym logowaniu (na komputerze) ode mnie, po jakim czasie te od 穎ny.
Teraz zacz窸o si psu na tablecie - dzi ju chce ode mnie te SMSa przy ka盥ym logowaniu, od 穎ny jeszcze nie.
Jest to niezale積e od tego, czy jest to okno "zwyk貫" czy "prywatne".
Komputer i tablet - firefoxy.

Mo磧iwe, 瞠 u mnie si pogorszy這, bo mog這 mnie na czarn list wpisa - jak testowa貫m "odzyskiwanie has豉" (mamie si zablokowa這, bo durny citek zmienia sobie dat wa積o軼i karty nie w momencie aktywacji odnowionej, ale tylko jak wy郵e t now) to potem nie mog貫m sobie zmieni na to, kt鏎e mia貫m poprzednio - wypisuj "ju u篡wa貫 tego has豉" - i ostatnio cz瘰to zdarzy這 mi si pomyli.

Po wakacjach przetestuj "kasowanie konta" - w ten spos鏏 uda這 si odzyska dost瘼 u mamy bez czekania 24h na mo磧iwo嗆 "odzyskania has豉" z u篡ciem danych nowej karty (tyle si czeka na automatyczne odblokowanie i umo磧iwienie kolejnej pr鏏y) - p鏦i co wol jednak poczeka, bo jak mi si dost瘼 pochrzani podczas wypowiadania umowy konta to jeszcze b璠 na tym stratny (cho na koniec i tak za豉pa貫m si jeszcze na 4k punkt闚 w priceless specials, warte jakie 50z).

Data: 2020-07-13 16:22:41
Autor: J.F.
Lenistwo umys這we
U篡tkownik "Dawid Rutkowski"  napisa w wiadomo軼i grup dyskusyjnych:a1592d66-6030-4304-bd7e-b951c7763d63o@googlegroups.com...
> [...]

Komputer i tablet - firefoxy.

Mo磧iwe, 瞠 u mnie si pogorszy這, bo mog這 mnie na czarn list wpisa - jak testowa貫m "odzyskiwanie has豉"

Nie zastanawiaj sie - dzwon albo pisz e-maila, niech oni sie zastanawiaja :-)

Moze po prostu przekroczyles liste "zaufanych komputerow" - bodajze mbank po kazdej aktualizacji FF traci kontakt.

Dobrze ze dodali samodzielne kasowanie, ale czemu nie ma chocby daty dodania ...

J.

Data: 2020-07-13 07:53:31
Autor: Dawid Rutkowski
Lenistwo umys這we
W dniu poniedzia貫k, 13 lipca 2020 16:22:44 UTC+2 u篡tkownik J.F. napisa:
> [...]

Moze po prostu przekroczyles liste "zaufanych komputerow" - bodajze mbank po kazdej aktualizacji FF traci kontakt.

My郵isz, 瞠 nie napisa貫m?
Niestety odpowied "nie mamy pa雟kiego p豉szcza i co pan nam zrobi?" - czyli 瞠 maj prawo, a nawet w pewnym sensie autoryzowa za ka盥ym razem i klient wiedzy o tym, dlaczego w takiej sytuacji SMSa ma wpisa, a w takiej nie, nie potrzebuje. A jak nie trzeba to niech si cieszy. Za jakby chcia za ka盥ym razem, to te nie ma tak lekko, 瞠 sobie za篡czy - bank obowi您ku nie ma kaza cz窷ciej ni raz na 3 miesi帷e.

Dobrze wi璚, 瞠 jest opcja wykasowania konta - sprawdz sobie po urlopie i zamkni璚iu RORu, no i powiedzmy po sierpniowym wyci庵u i sp豉cie - na ile b璠zie to skuteczne - bo tego akurat mo積a sobie za膨da "bo tak" (a je郵i nie "bo tak", to zawsze mo積a sobie dost瘼 zablokowa wpisuj帷 b喚dne has豉 i udawa, "to nie ja" - z tym zreszt i tak w citku mia貫m niez造 debug, 瞠by sprawdzi, dlaczego nie dostaj SMSa po wpisaniu b喚dnego has豉 - z trudem, ale w ko鎍u naprawili ;).

Aha, komputer wci捫 jeden i ten sam, a autoaktualizacje to sobie pomys這dawca mo瞠 wsadzi bardzo g喚boko w d4 - w pi徠ek u klienta zaktualizowa這 si ubuntu i komputer zacz掖 si wiesza, a przy okazji przesta piszcze PC speaker - wi璚 w sam raz na rozpocz璚ie weekendu przyjemno軼i, ca貫 szcz窷cie, 瞠 na tydzie przed urlopem, a nie na dzie przed wyjazdem.

Data: 2020-07-13 07:57:05
Autor: Dawid Rutkowski
Lenistwo umys這we
Aha, citek, podobnie jak mille, ma zrobione te "co 90 dni" niezale積ie od komputera - mo積a wpisa SMS na jednym i potem na ka盥ym innym nie b璠zie trzeba podawa - zapisuj to wida w profilu u篡tkownika na serwerze banku.

Za taki mB彗 czy santander maj to zrobione (by mo瞠 dodatkowo) w oparciu o cookie, wi璚 trzeba "rejestrowa" czy "zaufa" ka盥e urz康zenie oddzielnie - no i jeszcze pozwala na cookie, czyli przylogowaniu  w oknie "prywatnym" ju "zaufanej" przegl康arki te trzeba SMS poda.

Data: 2020-07-13 17:26:56
Autor: J.F.
Lenistwo umys這we
U篡tkownik "Dawid Rutkowski"  napisa w wiadomo軼i grup dyskusyjnych:498d903e-70fd-491c-b7df-8352e1d5a0aco@googlegroups.com...
[...]

mbak po udate firefox wymaga na nowo rejestracji, wiec to nie tylko cookie.

J.

Data: 2020-07-13 17:30:20
Autor: J.F.
Lenistwo umys這we
U篡tkownik "Dawid Rutkowski"  napisa w wiadomo軼i grup dyskusyjnych:2ed94e60-bb19-4611-98e1-bb0902680dfdo@googlegroups.com...
> [...]

Niestety odpowied "nie mamy pa雟kiego p豉szcza i co pan nam zrobi?" - czyli 瞠 maj prawo, a nawet w pewnym sensie autoryzowa za ka盥ym razem i klient wiedzy o tym, dlaczego w takiej sytuacji SMSa ma wpisa, a w takiej nie, nie potrzebuje.

Zglos jeszcze raz - moze trafisz na innego.

A jak nie - to oskarzyc o dyskryminacje - zona nie musi :-)

J.

Data: 2020-07-13 15:27:27
Autor: Piotr Ga趾a
Lenistwo umys這we
W dniu 2020-07-13 o14:59, Dawid Rutkowski pisze:

Hmm, no i powiedz, masz w豉軼iwie jak捷 recept "nieleniw umys這wo", jak taki problem inaczej rozwi您a - oczywi軼ie poza tak, 瞠by nie wy鈍ietla od razu tej nieszcz瘰nej historii?

Wy鈍ietla tylko 3 miesi帷e, nawet jak na ekranie zmie軼i這 by si wi璚ej.
P.G.

Data: 2020-07-13 06:36:21
Autor: Dawid Rutkowski
Lenistwo umys這we
W dniu poniedzia貫k, 13 lipca 2020 15:27:30 UTC+2 u篡tkownik Piotr Ga趾a napisa:
> [...]

Wy鈍ietla tylko 3 miesi帷e, nawet jak na ekranie zmie軼i這 by si wi璚ej.

Niby pi瘯nie, ale niestety wa積iejsze jest za這瞠nie, 瞠 wy鈍ietlane jest 10 ostatnich transakcji.
Oczywi軼ie jest to r闚nie g逝pie jak pokazywanie historii razem ze "szczeg馧ami".

Data: 2020-07-13 15:37:51
Autor: Michal Jankowski
Lenistwo umys這we
W dniu 13.07.2020 o15:27, Piotr Ga趾a pisze:
[...]

Chyba ju o to pyta貫m - jakie jest uzasadnienie lepszego chronienia danych starszych ni 3 miesi帷e?

   MJ

Data: 2020-07-13 18:27:24
Autor: Piotr Ga趾a
Lenistwo umys這we
W dniu 2020-07-13 o15:37, Michal Jankowski pisze:

Chyba ju o to pyta貫m - jakie jest uzasadnienie lepszego chronienia danych starszych ni 3 miesi帷e?

Je郵i to wynika z jakiej dyrektywy unijnej to trzeba j znale潭.
Te dyrektywy, kt鏎e mnie interesuj (EMC, LVD, RoHS, R&TTE obecnie RED) maj tak posta, 瞠 pierwsze kilka stron to jest co w stylu:
"Bior帷 pod uwag, 瞠 .... "
i tu nast瘼uje kilkadziesi徠 punkt闚 w kt鏎ym mo積a pr鏏owa si doszuka przes豉nek.
P.G.

Data: 2020-07-13 23:11:24
Autor: Alf/red/
Lenistwo umys這we
W dniu 13.07.2020 o18:27, Piotr Ga趾a pisze:
"Bior帷 pod uwag, 瞠 .... "
i tu nast瘼uje kilkadziesi徠 punkt闚 w kt鏎ym mo積a pr鏏owa si doszuka przes豉nek.

RODO, NIS czy PSD2 maj tak samo.

Przelecia貫m przez kilka minut i nie znalaz貫m.
Jakby kto mia wi璚ej czasu: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015L2366

--
Alf/red/

Data: 2020-07-13 20:43:48
Autor: Imka
Lenistwo umys這we
Dnia Mon, 13 Jul 2020 05:59:02 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisa(a):

Dla mnie krety雟kie w citku jest te to, 瞠 chocia przy ka盥ym logowaniu w przegl康arce na kompie musz poda SMS (a jak si loguj na tablecie to nigdy nie musz),

O logowaniu do Citi z komputera: u mnie od 14-go wrze郾ia 2019 za ka盥ym
razem SMS. Jako niedawno (miesi帷 temu?) ze幢i這 mnie to i zapyta豉m w Citku c騜
to trzeba mie ustawione, bo TZ si loguje do Citka bez 瘸dnego SMS-a
(oboje mamy tam tylko po jednej karcie).
Odpowied w stylu ING ;) - algorytm taki, 瞠 niekt鏎zy musz a inni nie.

Akurat dojrza豉m do zmiany has豉 w Citku (co zreszt by這 powodem
telefonu do nich, bo si zablokowa豉m) - zmieni豉m has這 z
dziewi璚ioznakowego na dwudziestodwuznakowe. I zacz窸y si dzia czary -
przesta ode mnie 膨da has豉 SMS przy logowaniu.

Wi璚 je郵i Citi chce od kogo has豉 za ka盥ym razem, to mo積a spr鏏owa
zmieni has這 na d逝窺ze (jak d逝gie - nie wiem, max mo瞠 by
pi耩dziesi徠 znak闚, tak informacj od nich wydusi豉m).

Zapyta豉m TZ-a jak d逝gie ma has這 w Citi - dziewi耩 znak闚... Nie
nad捫am za tymi "algorytmami" bankowymi.

--
Imka

Data: 2020-07-13 20:56:23
Autor: J.F.
Lenistwo umys這we
U篡tkownik "Imka"  napisa w wiadomo軼i grup dyskusyjnych:gl1pg5c4ukn2$.132h5669bpvyb$.dlg@40tude.net...
[...]

Ja mam 8 znakow. Moze po prostu wystarczy zmienic.

J.

Data: 2020-07-13 22:14:28
Autor: Imka
Lenistwo umys這we
Dnia Mon, 13 Jul 2020 20:56:23 +0200, J.F. napisa(a):

[...]

Ja mia豉m swoje od 2007. Fakt, zmieni豉m chyba po raz pierwszy, ale TZ
te ma swoje dziewi耩 znak闚 od pocz徠ku. No, nie nad捫am za tymi bankami i ju.
Zreszt najwa積iejsze, 瞠 przy logowaniu do Citi ju nie czepiaj si o
SMS-a :)

Jakby jeszcze kto podrzuci spos鏏 na pozbycie si SMS-闚 z mBanku w
sytuacji zamiatania cookies za ka盥ym razem... ;)
 --
Imka

Data: 2020-07-13 14:39:59
Autor: J.F.
Lenistwo umys這we
U篡tkownik "witrak()"  napisa w wiadomo軼i grup dyskusyjnych:86eee2af-6a98-4ed4-9cab-4c07e5158a45o@googlegroups.com...
[...]

Nawet jak placiles, to i tak dostajesz - chyba maja jakis limit pozycji historii na stronie i jak ta liczba siega ponad 3m, to pytanie i sms.

ale ... sms przyszedl, nie wpisujesz, pokazuje sie historia z 3m.

Zreszta podobnie jest w inteligo - historia z konta oszczednosciowego zaraz chce sms przysylac, bo konto dawno nie uzywane.

O przepraszam - nie jest. Albo poprawili, albo mi sie bank pomylil.

[...]

ale o co chodzi ? Dyrektywa naklada :-)

Chcialbys, zeby sie ograniczyli do 3 miesiecy i nie pytali o kod ?
To trzeba bylo inteligentnie napisac :-P

Albo uzywac karty, to nie bedziesz mial klopotow :-P

J.

Lenistwo umys這we