Lepsze swiatla

Data: 2013-07-15 15:34:38
Autor: Maciek
Lepsze swiatla

Przyznaje sie bez bicia, ze kompletnie nie znam sie na swiatlach i nie
wiem, co jak swieci.

Moj samochod jezdzi na H4, ale konstrukcja reflektorow jest taka sobie i
mimo ze klosze ani lustra nie sa zmatowiale, swiatlo nie jest najlepsze (w
porownaniu chocby do innych aut moich, rodziny, znajomych) i oczy sie w
nocy mecza.

Zastanawiam sie, na jakie zarowki mozna wymienic obecne H4 (marki chyba
Osram) -- ale tak, zeby nie uszkodzic ukladu zasilania i samych
reflektorow.

Widze na Allegro jakies H4 Boscha:

http://allegro.pl/zarowka-bosch-h4-90-12v-55w-90-mocy-zarow-i3328816812.html

To sa normalne halogeny, czy tzw. ksenony? Moge cos takiego zamontowac
zamiast "zwyklych" zarowek?
Bedzie roznica?

A moze cos innego?

No przeciez mowilem, ze sie nie znam...

--
Maciek

Karkulowsiał zwartusiał
Ratuwsianku Maciuwsio

Data: 2013-07-15 13:39:51
Autor: AZ
Lepsze swiatla
On 2013-07-15, Maciek <docktor@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Normalne halogeny ale takie "troche podkrecone", w jakies +60%, +90% nie wierz.
Fakt, ze takie zarowki swieca duzo lepiej ale niestety nic nie ma za darmo -
padaja dosc szybko. W samochodzie nie testowalem ale jezdzilem motocyklem
na Philips XtremeVision i Osram NightBreaker, wszystkie wytrzymywaly gora
kilkanascie tysiecy kilometrow.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2013-07-15 16:02:26
Autor: ZIWK
Lepsze swiatla
W dniu 2013-07-15 15:34, Maciek pisze:

[...]

Pomio, że czasem nie widać na oko zmatowienia szkła, czy lustra - osadza się na nich wewnątrz kurz :(
W części aut można po wymontowaniu reflektorów rozebrać je i wyczyścić - wtedy widać różnicę :)
Mozliwa jest tez korozja na stykach w całym układzie elektrycznym - do świateł dociera np 12V i żarówki świecą jak kaganki - trzeba wszystkie kostki (od bezpieczników, poprzez styki pod kierownicą aż do kostek żarówek) rozebrać, styki minimum przemyć jakimś "Kontaktem" a jeśli są bardzo skorodowane to przetrzeć papierkiem ściernym 500 i zakonserwować wazeliną.

--
/\    Wojciech Smagowicz - Kraków      /\
/\ SzpachelSzmelcPussyWagen - Polo '93 /\

Data: 2013-07-15 16:20:52
Autor: J.F
Lepsze swiatla
Użytkownik "Maciek"  napisał w wiadomości grup
Widze na Allegro jakies H4 Boscha:
http://allegro.pl/zarowka-bosch-h4-90-12v-55w-90-mocy-zarow-i3328816812.html
To sa normalne halogeny, czy tzw. ksenony?

Nie, to nie sa tzw ksenony.
Te tzw to nie zarowki, tylko lampy wyladowcze (zwane tez palnikami) - nie maja wolframowego wlokna, maja dwa konce a swieci łuk elektryczny miedzy tymi koncami - dlatego wymagaja dodatkowo specjalnej przetwornicy.

Te to "normalne halogeny", moze troche lepsze, bo z domieszka ksenonu (ciezki gaz szlachetny podnosi osiagi zarowek).

Moge cos takiego zamontowac zamiast "zwyklych" zarowek?

Mozesz, homologacje maja, czyli wymienne sa.
(bywaja zarowki wiekszej mocy, "typu" H4 czy innych, "not for use on road". Tam jest ryzyko ze np 90W cos przepali).

Bedzie roznica?

Hm ... homologacja obejmuje tez parametry swietlne, jak oni licza te +90% to nie wiem, bo tolerancje ilosci swiatla sa znacznie mniejsze.

A moze cos innego?
No przeciez mowilem, ze sie nie znam...

Obejrzyj lampy - byc moze czas na nowe, ale to wiekszy wydatek.

J.

Data: 2013-07-15 16:45:30
Autor: Maciek
Lepsze swiatla
Dnia Mon, 15 Jul 2013 16:20:52 +0200, J.F napisał(a):

Obejrzyj lampy - byc moze czas na nowe, ale to wiekszy wydatek.

Czyste i bez zmatowien. Po prostu takie sa...

--
Maciek

Karkulowsiał zwartusiał
Ratuwsianku Maciuwsio

Data: 2013-07-15 19:24:19
Autor: Jacek
Lepsze swiatla
W dniu 2013-07-15 15:34, Maciek pisze:

Przyznaje sie bez bicia, ze kompletnie nie znam sie na swiatlach i nie
wiem, co jak swieci.
Najprostszym sposobem na poprawę świecenia (oprócz wyczyszczenia lamp w środku) jest zapewnienie żarówkom odpowiedniego napięcia.
Teraz, kiedy księgowi mają wiecej do gadania przy projektowaniu od konstruktorów daje się przewody o śmiesznym przekroju, nie daje przekaźników i skutkiem tego na żarówce zamiast 13 V mamy np. 11,8, co daje już 40% światła mniej.
Zaopatrz się w woltomierz i zmierz napięcie pomiędzy biegunem + akumulatora a biegunem + żarówki. Jeżeli będzie więcej niż 1 V to zdecydowanie trzeba założyć przekaźnik i porządniejsze przewody.
Co do żarówek typu plus ileś tam % to niektóre faktycznie trochę lepiej świecą ale kosztem sporo mniejszej trwałości. Nie ma tak, że +90% i duża trwałość. Albo jasność, ALBO trwałość. Praw fizyki nawet najwięksi spece od marketingu nie zmienią.  Ponadto, jak widzę pomalowaną na niebiesko bańkę żarówki, to szlag mnie trafia. Jest to typowy wiejski tuning, który do tego osłabia światło. Wracając do fizyki zobacz rozkład widma światła żarówki - tu masz:
http://img59.imageshack.us/img59/119/lightsourcesfigure3.jpg
Niebieski filtr osłabi to, czego żarówka daje najwięcej, czyli czerwień i żółty i zostanie g..o
Jacek

Data: 2013-07-15 19:33:28
Autor: Maciek
Lepsze swiatla
Dnia Mon, 15 Jul 2013 19:24:19 +0200, Jacek napisał(a):
(...)

Ja nie chce agrotuningowac samochodu, tylko lepiej widziec...
Moje auto ma 12 lat, wiec nie wiem, na ile odnosza sie do niego
zastrzezenia co do wspolczesnych samochodow :) Napiecie zmierze, ale czy nie prosciej zmierzyc je po prostu na stykach w
reflektorze?
Mniejsza trwalosc mam gdzies. Jesli pozyja rok zamiast dwoch i bede musial
wydac dodatkowa stowke, to nie umre od tego.

--
Maciek

Karkulowsiał zwartusiał
Ratuwsianku Maciuwsio

Data: 2013-07-15 19:38:29
Autor: Jacek
Lepsze swiatla
W dniu 2013-07-15 19:33, Maciek pisze:
[...]

12 lat temu już księgowi projektowali auta.
Możesz zmierzyć napięcie bezpośrednio na żarówce, ale od razu zmierz na akumulatorze, żeby porównać. Mierząc między + akumulatora a + żarówki od razu masz spadek napięcia na całym  zasilaniu a pomiar jest dokładniejszy.
Jacek

Data: 2013-07-15 20:16:00
Autor: Tomasz Pyra
Lepsze swiatla
Dnia Mon, 15 Jul 2013 19:38:29 +0200, Jacek napisał(a):

[...]

Wtedy jeszcze trzeba zmierzyć spadek między - żarówki, a - akumulatora - bo
tak samo można mieć spadek na masie.

W sumie jest to dokładnie to samo co zmierzyć napięcie między + i - na
kostce i porównanie tego z + i - na akumulatorze.

Oczywiście oba pomiary wykonujemy przy zapalonej żarówce.

Data: 2013-07-15 20:23:25
Autor: Jacek
Lepsze swiatla
W dniu 2013-07-15 20:16, Tomasz Pyra pisze:
Wtedy jeszcze trzeba zmierzyć spadek między - żarówki, a - akumulatora - bo
tak samo można mieć spadek na masie.
Bardzo słuszna uwaga Tomku.
Przewód masy jest prawdopodobnie dużo krótszy, ale też swoje wnosi.
Jacek

Data: 2013-07-16 20:51:21
Autor: Tomasz Pyra
Lepsze swiatla
Dnia Mon, 15 Jul 2013 20:23:25 +0200, Jacek napisał(a):

[...]

Wnosi, wniosi - w dodatku masa wspólna dla wszystkich żarówek jakoś tak
chyba częściej się lubi upalić i czasami nawet urwać zupełnie.

Data: 2013-07-16 21:30:04
Autor: Jacek
Lepsze swiatla
W dniu 2013-07-16 20:51, Tomasz Pyra pisze:

chyba częściej się lubi upalić i czasami nawet urwać zupełnie.
A w tylnych lampach lubi też skorodować, co daje ciekawe efekty dyskoteki - migający stop zamiast kierunkowskazu itp cuda, a naprawa banalna.
Jacek

Data: 2013-07-15 21:14:42
Autor: Deflegmator
Lepsze swiatla
On Mon, 15 Jul 2013 19:33:28 +0200
Maciek <docktor@poczta.onet.pl> wrote:

Mniejsza trwalosc mam gdzies. Jesli pozyja rok zamiast dwoch i bede musial
wydac dodatkowa stowke, to nie umre od tego.

Rok to byłby komfort. Problem w tym, że takie mocniejsze żarówki potrafią się przepalić po 3 miesiącach. Tak zrobiły przynajmniej moje H7 bosche +50%. :( Różnica w jakości oświetlenia była za to kolosalna w porównaniu z marnymi marketówkami.

--
Deflegmator

Data: 2013-07-15 20:28:41
Autor: Tomasz Pyra
Lepsze swiatla
Dnia Mon, 15 Jul 2013 15:34:38 +0200, Maciek napisał(a):

[...]

Tak na oko to zazwyczaj nie widać.
Patrzysz, tam idealne lustro, a jednak świeci nie tak samo jak gdy było
nowe.
Jak popsułem reflektor, to kupiłem drugi (i to nawet używany) - był od
młodszego auta i sporo lepiej świecił.

Jeszcze jedna ważna rzecz - umyć od środka, chociaż wodą wypłukać.

Jest jeszcze jedna rzecz łatwa do sprawdzenia - otwórz boczną szybę, wystaw
przez nią głowę i popatrz. Jeżeli będzie lepiej, to problemem jest
porysowana i zmatowiona przednia szyba.

Co do wymiany żarówek, to ważne żeby to były żarówki przyzwoitej jakości,
bo jak kupi się jakąś taniochę z wadami, to źle świeci.
U mnie po latach jazdy na jednym komplecie żarówek po przepaleniu się
jednej, wymieniłem parę i ogólnie się poprawiło.

Data: 2013-07-15 20:54:28
Autor: mappl
Lepsze swiatla
Tungsram Megalight +90% powinny dać odczuwalną poprawę. Inne żarówki o podwyższonej jasności pewnie też się sprawdzą - ich żywotność nie powinna się skrócić z uwagi na spadki napięcia w starej instalacji.

Data: 2013-07-15 21:11:06
Autor: Arbiter
Lepsze swiatla

Użytkownik "Maciek" <docktor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i9ujrqfq4xaa$.fnnnjfs8y5pc$.dlg40tude.net...

Moj samochod jezdzi na H4, ale konstrukcja reflektorow jest taka sobie i

wydłub te żarówki i wstaw soczewki Morimoto D2S lub H1 xenon i bedzie ok.

Data: 2013-07-15 23:21:49
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Lepsze swiatla
W dniu 2013-07-15 21:11, Arbiter pisze:
U�ytkownik "Maciek" <docktor@poczta.onet.pl> napisa� w wiadomo�ci

Moj samochod jezdzi na H4, ale konstrukcja reflektorow jest taka sobie i

wyd�ub te �ar�wki i wstaw soczewki Morimoto D2S lub H1 xenon i bedzie ok.

A Ty zwrĂłcisz mu koszty mandatu, przywrĂłcenia lamp do stanu fabrycznego i odwiedzin na OSKP, tak?

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2013-07-15 22:01:46
Autor: ToMasz
Lepsze swiatla
W dniu 15.07.2013 15:34, Maciek pisze:

Moj samochod jezdzi na H4,
(...)
moja xsara też i nic nie da się zrobić. Pytałem na tej grupie parę razy. Xenony - nielegalne, super żarówki h4 - na oko 10% lepsze, 70% mniej żywotne i droższe. ODbłyśniki wymyte chemią i wodą. szybki w reflektorach wypolerowane. Napięcie takie same jak na akumulatorze. świeci jak fiat126p albo gorzej.

ToMasz

Data: 2013-07-15 13:18:51
Autor: kogutek444
Lepsze swiatla
W dniu poniedziałek, 15 lipca 2013 22:01:46 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
W dniu 15.07.2013 15:34, Maciek pisze:

> Moj samochod jezdzi na H4,

(...)

moja xsara te� i nic nie da si� zrobi�. Pyta�em na tej grupie par� razy. Xenony - nielegalne, super �ar�wki h4 - na oko 10% lepsze, 70% mniej �ywotne i dro�sze. ODb�y�niki wymyte chemi� i wod�. szybki w reflektorach wypolerowane. Napi�cie takie same jak na akumulatorze. �wieci jak fiat126p albo gorzej.

ToMasz

Jedz na stację diagnostyczną i niech sprawdzą przyrządem.

Data: 2013-07-17 00:48:13
Autor: Marek Dyjor
Lepsze swiatla
ToMasz wrote:
[...]

xara tak ma na starość...

obawiam sie że trzeba wymienić reflektory.

Lepsze swiatla