Data: 2013-07-15 15:34:38 | |
Autor: Maciek | |
Lepsze swiatla | |
Przyznaje sie bez bicia, ze kompletnie nie znam sie na swiatlach i nie wiem, co jak swieci. Moj samochod jezdzi na H4, ale konstrukcja reflektorow jest taka sobie i mimo ze klosze ani lustra nie sa zmatowiale, swiatlo nie jest najlepsze (w porownaniu chocby do innych aut moich, rodziny, znajomych) i oczy sie w nocy mecza. Zastanawiam sie, na jakie zarowki mozna wymienic obecne H4 (marki chyba Osram) -- ale tak, zeby nie uszkodzic ukladu zasilania i samych reflektorow. Widze na Allegro jakies H4 Boscha: http://allegro.pl/zarowka-bosch-h4-90-12v-55w-90-mocy-zarow-i3328816812.html To sa normalne halogeny, czy tzw. ksenony? Moge cos takiego zamontowac zamiast "zwyklych" zarowek? Bedzie roznica? A moze cos innego? No przeciez mowilem, ze sie nie znam... -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2013-07-15 13:39:51 | |
Autor: AZ | |
Lepsze swiatla | |
On 2013-07-15, Maciek <docktor@poczta.onet.pl> wrote:
Normalne halogeny ale takie "troche podkrecone", w jakies +60%, +90% nie wierz. Fakt, ze takie zarowki swieca duzo lepiej ale niestety nic nie ma za darmo - padaja dosc szybko. W samochodzie nie testowalem ale jezdzilem motocyklem na Philips XtremeVision i Osram NightBreaker, wszystkie wytrzymywaly gora kilkanascie tysiecy kilometrow. -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2013-07-15 16:02:26 | |
Autor: ZIWK | |
Lepsze swiatla | |
W dniu 2013-07-15 15:34, Maciek pisze:
Pomio, że czasem nie widać na oko zmatowienia szkła, czy lustra - osadza się na nich wewnątrz kurz :( W części aut można po wymontowaniu reflektorów rozebrać je i wyczyścić - wtedy widać różnicę :) Mozliwa jest tez korozja na stykach w całym układzie elektrycznym - do świateł dociera np 12V i żarówki świecą jak kaganki - trzeba wszystkie kostki (od bezpieczników, poprzez styki pod kierownicą aż do kostek żarówek) rozebrać, styki minimum przemyć jakimś "Kontaktem" a jeśli są bardzo skorodowane to przetrzeć papierkiem ściernym 500 i zakonserwować wazeliną. -- /\ Wojciech Smagowicz - Kraków /\ /\ SzpachelSzmelcPussyWagen - Polo '93 /\ |
|
Data: 2013-07-15 16:20:52 | |
Autor: J.F | |
Lepsze swiatla | |
Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości grup
Widze na Allegro jakies H4 Boscha: Nie, to nie sa tzw ksenony. Te tzw to nie zarowki, tylko lampy wyladowcze (zwane tez palnikami) - nie maja wolframowego wlokna, maja dwa konce a swieci łuk elektryczny miedzy tymi koncami - dlatego wymagaja dodatkowo specjalnej przetwornicy. Te to "normalne halogeny", moze troche lepsze, bo z domieszka ksenonu (ciezki gaz szlachetny podnosi osiagi zarowek). Moge cos takiego zamontowac zamiast "zwyklych" zarowek? Mozesz, homologacje maja, czyli wymienne sa. (bywaja zarowki wiekszej mocy, "typu" H4 czy innych, "not for use on road". Tam jest ryzyko ze np 90W cos przepali). Bedzie roznica? Hm ... homologacja obejmuje tez parametry swietlne, jak oni licza te +90% to nie wiem, bo tolerancje ilosci swiatla sa znacznie mniejsze. A moze cos innego? Obejrzyj lampy - byc moze czas na nowe, ale to wiekszy wydatek. J. |
|
Data: 2013-07-15 16:45:30 | |
Autor: Maciek | |
Lepsze swiatla | |
Dnia Mon, 15 Jul 2013 16:20:52 +0200, J.F napisał(a):
Obejrzyj lampy - byc moze czas na nowe, ale to wiekszy wydatek. Czyste i bez zmatowien. Po prostu takie sa... -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2013-07-15 19:24:19 | |
Autor: Jacek | |
Lepsze swiatla | |
W dniu 2013-07-15 15:34, Maciek pisze:
Najprostszym sposobem na poprawę świecenia (oprócz wyczyszczenia lamp w środku) jest zapewnienie żarówkom odpowiedniego napięcia. Teraz, kiedy księgowi mają wiecej do gadania przy projektowaniu od konstruktorów daje się przewody o śmiesznym przekroju, nie daje przekaźników i skutkiem tego na żarówce zamiast 13 V mamy np. 11,8, co daje już 40% światła mniej. Zaopatrz się w woltomierz i zmierz napięcie pomiędzy biegunem + akumulatora a biegunem + żarówki. Jeżeli będzie więcej niż 1 V to zdecydowanie trzeba założyć przekaźnik i porządniejsze przewody. Co do żarówek typu plus ileś tam % to niektóre faktycznie trochę lepiej świecą ale kosztem sporo mniejszej trwałości. Nie ma tak, że +90% i duża trwałość. Albo jasność, ALBO trwałość. Praw fizyki nawet najwięksi spece od marketingu nie zmienią. Ponadto, jak widzę pomalowaną na niebiesko bańkę żarówki, to szlag mnie trafia. Jest to typowy wiejski tuning, który do tego osłabia światło. Wracając do fizyki zobacz rozkład widma światła żarówki - tu masz: http://img59.imageshack.us/img59/119/lightsourcesfigure3.jpg Niebieski filtr osłabi to, czego żarówka daje najwięcej, czyli czerwień i żółty i zostanie g..o Jacek |
|
Data: 2013-07-15 19:33:28 | |
Autor: Maciek | |
Lepsze swiatla | |
Dnia Mon, 15 Jul 2013 19:24:19 +0200, Jacek napisał(a):
(...) Ja nie chce agrotuningowac samochodu, tylko lepiej widziec... Moje auto ma 12 lat, wiec nie wiem, na ile odnosza sie do niego zastrzezenia co do wspolczesnych samochodow :) Napiecie zmierze, ale czy nie prosciej zmierzyc je po prostu na stykach w reflektorze? Mniejsza trwalosc mam gdzies. Jesli pozyja rok zamiast dwoch i bede musial wydac dodatkowa stowke, to nie umre od tego. -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2013-07-15 19:38:29 | |
Autor: Jacek | |
Lepsze swiatla | |
W dniu 2013-07-15 19:33, Maciek pisze:
Dnia Mon, 15 Jul 2013 19:24:19 +0200, Jacek napisał(a):12 lat temu już księgowi projektowali auta. Możesz zmierzyć napięcie bezpośrednio na żarówce, ale od razu zmierz na akumulatorze, żeby porównać. Mierząc między + akumulatora a + żarówki od razu masz spadek napięcia na całym zasilaniu a pomiar jest dokładniejszy. Jacek |
|
Data: 2013-07-15 20:16:00 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Lepsze swiatla | |
Dnia Mon, 15 Jul 2013 19:38:29 +0200, Jacek napisał(a):
Możesz zmierzyć napięcie bezpośrednio na żarówce, ale od razu zmierz na akumulatorze, żeby porównać. Mierząc między + akumulatora a + żarówki od razu masz spadek napięcia na całym zasilaniu a pomiar jest dokładniejszy. Wtedy jeszcze trzeba zmierzyć spadek między - żarówki, a - akumulatora - bo tak samo można mieć spadek na masie. W sumie jest to dokładnie to samo co zmierzyć napięcie między + i - na kostce i porównanie tego z + i - na akumulatorze. Oczywiście oba pomiary wykonujemy przy zapalonej żarówce. |
|
Data: 2013-07-15 20:23:25 | |
Autor: Jacek | |
Lepsze swiatla | |
W dniu 2013-07-15 20:16, Tomasz Pyra pisze:
Wtedy jeszcze trzeba zmierzyć spadek między - żarówki, a - akumulatora - boBardzo słuszna uwaga Tomku. Przewód masy jest prawdopodobnie dużo krótszy, ale też swoje wnosi. Jacek |
|
Data: 2013-07-16 20:51:21 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Lepsze swiatla | |
Dnia Mon, 15 Jul 2013 20:23:25 +0200, Jacek napisał(a):
W dniu 2013-07-15 20:16, Tomasz Pyra pisze: Wnosi, wniosi - w dodatku masa wspólna dla wszystkich żarówek jakoś tak chyba częściej się lubi upalić i czasami nawet urwać zupełnie. |
|
Data: 2013-07-16 21:30:04 | |
Autor: Jacek | |
Lepsze swiatla | |
W dniu 2013-07-16 20:51, Tomasz Pyra pisze:
chyba częściej się lubi upalić i czasami nawet urwać zupełnie.A w tylnych lampach lubi też skorodować, co daje ciekawe efekty dyskoteki - migający stop zamiast kierunkowskazu itp cuda, a naprawa banalna. Jacek |
|
Data: 2013-07-15 21:14:42 | |
Autor: Deflegmator | |
Lepsze swiatla | |
On Mon, 15 Jul 2013 19:33:28 +0200
Maciek <docktor@poczta.onet.pl> wrote: Mniejsza trwalosc mam gdzies. Jesli pozyja rok zamiast dwoch i bede musial Rok to byłby komfort. Problem w tym, że takie mocniejsze żarówki potrafią się przepalić po 3 miesiącach. Tak zrobiły przynajmniej moje H7 bosche +50%. :( Różnica w jakości oświetlenia była za to kolosalna w porównaniu z marnymi marketówkami. -- Deflegmator |
|
Data: 2013-07-15 20:28:41 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Lepsze swiatla | |
Dnia Mon, 15 Jul 2013 15:34:38 +0200, Maciek napisał(a):
Przyznaje sie bez bicia, ze kompletnie nie znam sie na swiatlach i nie Tak na oko to zazwyczaj nie widać. Patrzysz, tam idealne lustro, a jednak świeci nie tak samo jak gdy było nowe. Jak popsułem reflektor, to kupiłem drugi (i to nawet używany) - był od młodszego auta i sporo lepiej świecił. Jeszcze jedna ważna rzecz - umyć od środka, chociaż wodą wypłukać. Jest jeszcze jedna rzecz łatwa do sprawdzenia - otwórz boczną szybę, wystaw przez nią głowę i popatrz. Jeżeli będzie lepiej, to problemem jest porysowana i zmatowiona przednia szyba. Co do wymiany żarówek, to ważne żeby to były żarówki przyzwoitej jakości, bo jak kupi się jakąś taniochę z wadami, to źle świeci. U mnie po latach jazdy na jednym komplecie żarówek po przepaleniu się jednej, wymieniłem parę i ogólnie się poprawiło. |
|
Data: 2013-07-15 20:54:28 | |
Autor: mappl | |
Lepsze swiatla | |
Tungsram Megalight +90% powinny dać odczuwalną poprawę. Inne żarówki o podwyższonej jasności pewnie też się sprawdzą - ich żywotność nie powinna się skrócić z uwagi na spadki napięcia w starej instalacji.
|
|
Data: 2013-07-15 21:11:06 | |
Autor: Arbiter | |
Lepsze swiatla | |
Użytkownik "Maciek" <docktor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i9ujrqfq4xaa$.fnnnjfs8y5pc$.dlg40tude.net... Moj samochod jezdzi na H4, ale konstrukcja reflektorow jest taka sobie i wydłub te żarówki i wstaw soczewki Morimoto D2S lub H1 xenon i bedzie ok. |
|
Data: 2013-07-15 23:21:49 | |
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak | |
Lepsze swiatla | |
W dniu 2013-07-15 21:11, Arbiter pisze:
Uďż˝ytkownik "Maciek" <docktor@poczta.onet.pl> napisaďż˝ w wiadomoďż˝ci A Ty zwrĂłcisz mu koszty mandatu, przywrĂłcenia lamp do stanu fabrycznego i odwiedzin na OSKP, tak? -- Marcin "Kenickie" Mydlak WrocĹaw, GG:291246, Skype:kenickie_pl P307 2.0HDi/90 "Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a roĹnie popyt na ĹwiÄty spokĂłj." |
|
Data: 2013-07-15 22:01:46 | |
Autor: ToMasz | |
Lepsze swiatla | |
W dniu 15.07.2013 15:34, Maciek pisze:
Moj samochod jezdzi na H4,(...) moja xsara też i nic nie da się zrobić. Pytałem na tej grupie parę razy. Xenony - nielegalne, super żarówki h4 - na oko 10% lepsze, 70% mniej żywotne i droższe. ODbłyśniki wymyte chemią i wodą. szybki w reflektorach wypolerowane. Napięcie takie same jak na akumulatorze. świeci jak fiat126p albo gorzej. ToMasz |
|
Data: 2013-07-15 13:18:51 | |
Autor: kogutek444 | |
Lepsze swiatla | |
W dniu poniedziałek, 15 lipca 2013 22:01:46 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
W dniu 15.07.2013 15:34, Maciek pisze: Jedz na stację diagnostyczną i niech sprawdzą przyrządem. |
|
Data: 2013-07-17 00:48:13 | |
Autor: Marek Dyjor | |
Lepsze swiatla | |
ToMasz wrote:
W dniu 15.07.2013 15:34, Maciek pisze: xara tak ma na starość... obawiam sie że trzeba wymienić reflektory. |