Licencja na UAV

Data: 2010-02-16 13:25:40
Autor: PilotULL
Licencja na UAV
Czy jest jakaś licencja na UAV? Ktoś wie może coś więcej o tym,  co
jak gdzie i za ile?
A jak wygląda certyfikacja takiego statku powietrznego? Czy istnieją
co do tego jakieś przepisy?

Pozdrawiam!

Data: 2010-02-18 20:31:33
Autor: emil
Licencja na UAV
PilotULL pisze:
Czy jest jakaś licencja na UAV? Ktoś wie może coś więcej o tym,  co
Jest "Świadectwo kwalifikacji operatora modelu latającego"
http://lotniczapolska.pl/Swiadectwo-kwalifikacji-dla-modelarza,8455

> jak gdzie i za ile?
W ULC-u http://www.ulc.gov.pl/
U nich dowiesz się za ile.

A jak wygląda certyfikacja takiego statku powietrznego? Czy istnieją
co do tego jakieś przepisy?
Z tego co szukałem to do 50kg masy startowej lata jako model zdalnie sterowany (w przestrzeni G do wysokości granicy wzlotów swobodnych) z tym że od 25 kg musi mieć OC. Ale głowy za to nie dam bo przepisy są pisane w chorym języku i ciężko się do nich dokopać.
Powyżej 50kg przepisy dla UAV tworzy EASA ponoć mają być w 2011.
http://www.easa.europa.eu/ws_prod/c/doc/Policy_Statements/E.Y013-01_%20UAS_%20Policy.pdf

Na jakich zasadach latają UAV teraz nie wiem, trzeba  by pytać ULC, albo bezpośrednio w EASA http://www.easa.europa.eu/ws_prod/g_pl/g_about.php
Coś takiego znalazłem:

Osobiście nie słyszałem żeby ktoś w Polsce UAV-a próbował certyfikować. Zresztą większość "naszych" UAV lata jako modele zdalnie sterowane, a wojsko ma swoje przepisy. Jak dowiesz się coś więcej to napisz, bo to ciekawy temat.

Licencja na UAV