Licytacje komornicze - a umowy

Data: 2013-02-25 14:23:48
Autor: Gotfryd Smolik news
Licytacje komornicze - a umowy
On Sat, 23 Feb 2013, Flis wrote:

Witam.

Przeczytałem już bardzo dużo na temat zakupu nieruchomo¶ci na licytacji komorniczej, ale ci±gle mam w±tpliwo¶ci.

Z tego co wyczytałem to głównym obci±żeniem na jaki można się natkn±ć to umowa najmu/dzierżawy.
Wyczytałem też, że w 2012r zmieniły się zapisy na korzy¶ć kupuj±cego umożliwiaj±ce mu wypowiedzenie takich umów.
Jednak nie jestem pewny od kiedy obowi±zuję te nowe zapisy?
Czy jeżeli sprawa rozpoczęła się w 2011r, a teraz będzie już 2-ga licytacja - to wg nowych przepisów czy starych?

  Do tego się nie odniosę, bo przepisów wprowadzaj±cych nie rozgryzałem.
  Może być ważne, bo i w linku niżej jest uwaga o "niedawnej nowelizacji"
(w kolejnym linku z przepisem z gofina albo na sejm.gov.pl można ¶ledzic
nowelizacje jak komu¶ się chce)

Czy jeżeli taka umowa nie jest wpisana w akta sprawy ani w KW, to czy istnieje jakie¶ ryzyko,
że po zakupie nieruchomo¶ci na takiej licytacji (np. od razu lub za
kilka miesięcy) przyjdzie "kto¶" i pokaże - ja mam umowę najmu zawart± na t± nieruchomo¶ć na np. 30 lat.
Bo przecież nie ma obowi±zku zapisywania takich umów w KW.

....i cisza.
  Dziwne.

  Najpierw sprawa "przyj¶cia z umow±".
  Czy ja dobrze rozumiem, że wła¶ciciel ma obowi±zek ujawnienia
faktu obci±żenia nieruchomo¶ci tak± umow±?
  Czy dobrze rozumiem, że akcenty w artykułach omawiaj±cych tę sprawę,
położne na "rzecz została wydana", kieruj± w tę stronę, że je¶li
wydania nie było (najemca nie włada nieruchomo¶ci±) to "od zawsze"
istniał mechanizm pozwalaj±cy pozbyć się (często pozorowanego)
najemcy?

  Drugi link z googla:
http://www.umowycywilnoprawne.pl/artykul,1640,2646,najem-i-dzierzawa-w-razie-egzekucji-z-nieruchomosci.html
+++
Najemca (dzierżawca) powinien dbać o to, by nie płacić wynajmującemu
(wydzierżawiającemu) czynszu z góry za zbyt długi okres, bowiem może
to oznaczać konieczność ponownego uiszczenia należności za ten same
miesiące, lecz tym razem na rzecz komornika, który może dokonać zajęcia
wierzytelności o zapłatę czynszu. W przypadku kłopotów finansowych
właściciela nieruchomości należy się wystrzegać zwłaszcza płatności z góry
za czwarty i kolejne miesiące przy najmie lub za okres powyżej 6 miesięcy
w przypadku dzierżawy.

Pobranie z góry przez dłużnika przed zajęciem czynszu najmu za czas
dłuższy niż 3 miesiące, a czynszu dzierżawy za czas dłuższy niż
6 miesięcy, licząc w obu przypadkach od dnia zajęcia, nie zwalnia najemcy
lub dzierżawcy od obowiązku zapłaty czynszu do rąk komornika.
-- -

  No i rzut oka do KPC:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,15,2188,20130130,przysadzenie-wlasnosci.html
+++
Art. 1002.
  Z chwilą uprawomocnienia się postanowienia o przysądzeniu
własności nabywca wstępuje w prawa i obowiązki dłużnika wynikające
ze stosunku najmu i dzierżawy stosownie do przepisów prawa
normujących te stosunki w wypadku zbycia rzeczy wynajętej
lub wydzierżawionej.
  W przypadku gdy umowa najmu lub dzierżawy nieruchomości zawarta była
na czas oznaczony dłuższy niż dwa lata,
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
nabywca może wypowiedzieć tę umowę,
w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się postanowienia o przysądzeniu
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
własności, z zachowaniem rocznego terminu wypowiedzenia, o ile umowa
nie przewiduje terminu krótszego, chociażby umowa została zawarta
z zachowaniem formy pisemnej i z datą pewną, a rzecz została
najemcy lub dzierżawcy wydana.
-- -

http://www.prawnikradzi.gofin.pl/17,2,132,107380,kupno-nieruchomosci-od-komornika-po-zmianach-w-2012-r.html

  Dobrze rozumiem, że w sumie pytanie brzmi "skoro w przepisie
mowa jest o miesi±cu od uprawomocnienia, to póĽniejsze
ujawnienie miałoby pozwalać na obej¶cie *terminu*?

  Może kto¶ skomentować, jak to działało ("od zawsze"), je¶li
po nabyciu od komornika po długim czasie pojawiał się kto¶
z umow± zawart± wcze¶niej?

pzdr, Gotfryd

Licytacje komornicze - a umowy