Likwidacja działalności ryczałtowca w US

Data: 2011-12-07 02:40:07
Autor: Paweł Szostek
Likwidacja działalności ryczałtowca w US
Prowadzę ryczałt ewidencjonowany i jestem na zwolnieniu podmiotowym
VAT.

Gdybym był na KPiR, to wiem, że najpóźniej na 7 dni przed datą
likwidacji firmy trzeba zawiadomić US o zamiarze przeprowadzenia spisu
z natury.
Ale jako, że jestem na ryczałcie, to nie muszę chyba o tym
zawiadamiać?

Czyli jakie właściwie formalności ryczałtowiec musi załatwić w US?

Tutaj fragment artykułu:

"W zakresie likwidacji działalności gospodarczej opodatkowanej
ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podatnik zobowiązany jest do
zawiadomienia o tym fakcie naczelnika właściwego urzędu skarbowego.
Przy czym przyjmuje się, iż jeżeli podatnik do 20 dnia stycznia roku
podatkowego nie zgłosi likwidacji działalności gospodarczej, to nadal
prowadzi działalność opodatkowaną w takiej samej formie.

Należy jednak dodatkowo pamiętać, że podatnicy opłacający podatek w
formach zryczałtowanych mają obowiązek aktualizowania danych objętych
zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia
aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego nie
później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana
danych. Przepisy podatkowe stanowią zatem o potrzebie zawiadomienia
urzędu skarbowego o fakcie likwidacji działalności, a ponadto
konieczności: 1) sporządzenia na dzień likwidacji działalnoś"
http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/10083/Likwidacja_dzialalnosci_gospodarczej_konsekwencje_podatkowe_dla_osob_fizycznych.html

Czyli wynika z tego, że ryczałtowiec nie musi zawiadomić US o zamiarze
przeprowadzenia spisu z natury, ale powinien zawiadomić o likwidacji
firmy do 30 dni od daty likwidacji firmy?
Czy to zgłoszenie aktualizacyjne powinno być na deklaracji NIP-3?

Data: 2011-12-08 10:04:39
Autor: jureq
Dnia Wed, 07 Dec 2011 02:40:07 -0800, Paweł Szostek napisał(a):

Czyli wynika z tego, że ryczałtowiec nie musi zawiadomić US o zamiarze
przeprowadzenia spisu z natury,

Nie wiem.

ale powinien zawiadomić o likwidacji
firmy do 30 dni od daty likwidacji firmy?

Nie. Zgłoszenie w ciągu 14 dni w Ewidencji DG w Urzędzie Gminy. Jeśli jesteś już w CEIDG i masz profil e-PUAP albo podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym, to możesz to wyrejestrować się sam bez Gminy. Teoretycznie oni powinni to przesłać do ZUS i US, ale ponieważ nie zawsze to działa więc zaleca się sprawdzić czy tam doszło.

Czy to zgłoszenie
aktualizacyjne powinno być na deklaracji NIP-3?

Nie. Tylko CEIDG-1.

Data: 2011-12-08 08:43:58
Autor: Paweł Szostek
On Dec 8, 11:04 am, jureq <ju...@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote:
> [...]

zawsze to działa więc zaleca się sprawdzić czy tam doszło.

> Czy to zgłoszenie
> aktualizacyjne powinno być na deklaracji NIP-3?

Ale nie kopia tego CEIDG-1, które zostało zaniesione do Urzędu Gminy
wraz z pieczątką, tylko po prostu tak samo wypełniony nowy CEIDG-1?

Data: 2011-12-08 18:09:10
Autor: jureq
Dnia Thu, 08 Dec 2011 08:43:58 -0800, Paweł Szostek napisał(a):

Ale nie kopia tego CEIDG-1, które zostało zaniesione do Urzędu Gminy
wraz z pieczątką, tylko po prostu tak samo wypełniony nowy CEIDG-1?

Nie kopia i nie drugi. *Ten* CEIDG-1. Składasz jeden druk w gminie i oni potem go (a może jego ksero) przekazują do US i ZUS. Ty już nic nie składasz. Przynajmniej w teorii. Ponieważ czasami praktyka od teorii nieco odbiega, warto:

1. Mieć poświadczoną kopię złożonego CEIDG.

2. Dowiedzieć się np po 10-14 dniach czy dotarło. Zwłaszcza do US.

Data: 2011-12-16 20:47:48
Autor: ToM
W dniu 2011-12-08 19:09, jureq pisze:
[...]

3. Wyrejestrować ubezpieczonego w ZUS. Płatnika wyrejestrowuje gmina.

--
Citroen Berlingo 2.0 HDI RK329**

Data: 2011-12-29 14:40:40
Autor: Marek
[...]

A do GUS wysyła gmina, sam mam wysłać czy robi to automat= na drodze
elektronicznej ?

Data: 2011-12-29 21:02:32
Autor: ToM
W dniu 2011-12-29 14:40, Marek pisze:
[...]

Wnioskiem CEIDG-1 w ZUS wyrejestrują płatnika składek. Ubezpieczonych (nawet jeśli to jedna i ta sama osoba) nie wyrejestruje się w ten sposób. Trzeba się udać do ZUS i złożyć druk.
Do GUS info o wyrejestrowaniu DG idzie z gminy, więc nie trzeba nic składać.

--
Citroen Berlingo 2.0 HDI RK329**

Data: 2011-12-29 21:34:15
Autor: Marek
[...]

Czyli wysłać do ZUS wyrejestrowanie z ubezpieczeń ?
Do GUS info o wyrejestrowaniu DG idzie z gminy, więc nie trzeba nic składać.
Wychodzi na to, że jest system centrlany, a i tak wyrejestrowania
(przynajmniej US /GUS ) są wysyłane pocztą z gminy ???

Data: 2011-12-30 10:28:53
Autor: ToM
W dniu 2011-12-29 21:34, Marek pisze:

[...]

Ja to robiłem osobiście w ZUS-ie (miałem pod ręką). Listownie też chyba powinni przyjąć.

Do GUS info o wyrejestrowaniu DG idzie z gminy, więc nie trzeba nic składać.
Wychodzi na to, że jest system centrlany, a i tak wyrejestrowania
(przynajmniej US /GUS ) są wysyłane pocztą z gminy ???

Nie mam pojęcia w jaki sposób gmina powiadamia US/GUS/ZUS. Być może pocztą, może jakimś ichnim systemem? Nie zgłębiałem tego, bo mi to niepotrzebne.

--
Citroen Berlingo 2.0 HDI RK329**

Data: 2011-12-08 10:09:16
Autor: jureq
Likwidacja działalności ryczałtowca w US
Jeszcze jedna uwaga. W ZUS automatycznie wyrejestrowuje cię jako płatnika, ale nie jako ubezpieczonego. Więc wyrejestrowanie jako ubezpieczonego musisz złożyć sam. Jeśli dobrze pamiętam, to masz na to 7 dni.

Likwidacja działalności ryczałtowca w US