Likwidacja szkody - ile można "wyciągnąć" o d PZU?

Data: 2012-10-07 21:50:12
Autor: D@w!d J@$
Likwidacja szkody - ile można "wyciągnąć" o d PZU?
Witam.
Podręcznikowa sytuacja. Kobieta wymusza pierwszeństwo -> uciekam na pobocze i rozwalam 1 koło (pęknięta opona, alufelga do prostowania) Po sporej sprzeczce wpada policja, spisuje zdarzenie i oczywiście jej wina.

Mam jej nr polisy... i teraz rusza cała biurokracja. Ile max. mogę wyciągnąć od rzeczoznawcy? Domyślam się, że opona nadaje się tylko do wymiany. Wymienią jedną... tylko tą rozwaloną? Ale przecież chyba jestem zoobowiązany na jednej osi mieć taki sam komplet co? Drugą muszę dokupić na swój koszt? Niby z jakiej racji? Ktoś mnie oświeci jak to wygląda i o co się ubiegać? Sprawca jak i poszkodowany są w tym samym TU (PZU)

Pozdrawiam.

Data: 2012-10-07 14:06:51
Autor: kogutek44
Likwidacja szkody - ile mo¿na "wyci±gn±æ" od PZU?
W dniu niedziela, 7 pa¼dziernika 2012 21:50:42 UTC+2 u¿ytkownik D@w!d J@$ napisa³:
Witam.

Podrêcznikowa sytuacja. Kobieta wymusza pierwszeñstwo -> uciekam na pobocze i rozwalam 1 ko³o (pêkniêta opona, alufelga do prostowania) Po sporej sprzeczce wpada policja, spisuje zdarzenie i oczywi¶cie jej wina..

Mam jej nr polisy... i teraz rusza ca³a biurokracja. Ile max. mogê wyci±gn±æ od rzeczoznawcy? Domy¶lam siê, ¿e opona nadaje siê tylko do wymiany. Wymieni± jedn±... tylko t± rozwalon±? Ale przecie¿ chyba jestem zoobowi±zany na jednej osi mieæ taki sam komplet co? Drug± muszê dokupiæ na swój koszt? Niby z jakiej racji? Kto¶ mnie o¶wieci jak to wygl±da i o co siê ubiegaæ? Sprawca jak i poszkodowany s± w tym samym TU (PZU)

Pozdrawiam.

Dostaniesz na dwie nowe opony. Kwotê pomniejsz± o zu¿ycie. Rozwalona jest ale wysoko¶æ bie¿nika na pewno da siê zmierzyæ. W tej drugiej tak samo.

Data: 2012-10-07 23:17:08
Autor: xwindowsmen
Likwidacja szkody - ile mo¿na "wyci±gn±æ" od PZU?
W dniu niedziela, 7 pa¼dziernika 2012 23:06:51 UTC+2 u¿ytkownik (Nieznane) napisa³:

Dostaniesz na dwie nowe opony. Kwotê pomniejsz± o zu¿ycie. Rozwalona jest ale wysoko¶æ bie¿nika na pewno da siê zmierzyæ. W tej drugiej tak samo.

Oooo...dla mnie to ma sens. Kwestia czy faktycznie tak to dzia³a. W kwestii formalnej... "lepiej" odstawiæ auto na warsztat i niech TU & mechanik sami siê rozliczaj± czy naprawiaæ u swojego i liczyæ na przelew a konto? Mam jaki¶ wybór czy procedura z góry jest narzucona?

Data: 2012-10-08 10:01:58
Autor: Ariusz
W dniu 2012-10-08 08:17, xwindowsmen@gmail.com pisze:
[...]

Ja bym ci radzi³ oddaæ do ASO, i zleciæ bezpo¶rednie rozliczenie tego warsztatu. Oni wy¶l± kosztorys do ubezpieczyciela i siê jako¶ dogadaj±.

Ariusz

Data: 2012-10-08 07:57:27
Autor: jerzu
On Sun, 7 Oct 2012 14:06:51 -0700 (PDT), kogutek44@vp.pl wrote:

Dostaniesz na dwie nowe opony.

Raczej nie.

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyñski  xxx.jerzu@interia.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2012-10-07 22:30:40
Autor: J.F.
Likwidacja szkody - ile można "wyciągnąć" o d PZU?
Dnia Sun, 07 Oct 2012 21:50:12 +0200, D@w!d J@$ napisa³(a):
[...]

Jak nowa opona, to druga tez moze byc nowa.
Jak stara opona, to juz jest nic nie warta i odszkodowanie sie nie nalezy.

Jak srednia, to mozesz powalczyc o papier scierny i robocizne przy
scieraniu :-P

J.

Data: 2012-10-09 15:09:42
Autor: Adam P³aszczyca
Likwidacja szkody - ile można "wyciągnąć" o d PZU?
Dnia Sun, 7 Oct 2012 22:30:40 +0200, J.F. napisa³(a):

Jak nowa opona, to druga tez moze byc nowa.
Jak stara opona, to juz jest nic nie warta i odszkodowanie sie nie nalezy.

OC - warto¶æ odtworzeniowa. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kêszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/

Data: 2012-10-08 13:17:33
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2012-10-07 21:50, D@w!d J@$ pisze:
Domyślam się, że opona nadaje się tylko do wymiany. Wymienią jedną... tylko tą rozwaloną? Ale przecież chyba jestem zoobowiązany na jednej osi mieć taki sam komplet co? Drugą muszę dokupić na swój koszt?

TU z OC ma ci zwrócić w pełni wszelkie uzasadnione koszty, niezbędne do doprowadzenia pojazdu
do stanu "nie gorszego niż przez wypadkiem" (i oczywiście zgodnego z przepisami, jeśli taki właśnie był).

Masz mieć na osi dwie takie same opony, i jeśli w tym celu musisz nabyć dwie, to mają za to zapłacić.

No chyba że stopień zużycia tej drugiej pozwala na założenie do niej tylko jednej nowej.
Przepisy nie precyzują zdaje się, jak bardzo mogą się różnić opony tego samego typu.
Ale można uprzeć się, że mocno różniące się opony powodują negatywne skutki (ściąganie, na przykład)
i że taki stan byłby "gorszy niż przed wypadkiem". Odwołanie do TU, a jak nie, to sąd...

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne,
gts /kropka/ pl    |  lub caÅ‚oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Data: 2012-10-08 16:42:51
Autor: jerzu
Likwidacja szkody - ile mo¿na "wyci±gn±æ" od PZU?
On Mon, 08 Oct 2012 13:17:33 +0200, Jakub Witkowski
<jwitkows@domena.z.sygnatury> wrote:

Odwo³anie do TU, a jak nie, to s±d...

Otó¿ to. Ubezpieczyciel sam z siebie nie da na drug± oponê.
Przerabiane w³asnie w PZU.

Data: 2012-10-09 15:10:24
Autor: Adam P³aszczyca
Likwidacja szkody - ile można "wyciągnąć " od PZU?
Dnia Mon, 08 Oct 2012 13:17:33 +0200, Jakub Witkowski napisa³(a):

Ale mo¿na uprzeæ siê, ¿e mocno ró¿ni±ce siê opony powoduj± negatywne skutki (¶ci±ganie, na przyk³ad)
i ¿e taki stan by³by "gorszy ni¿ przed wypadkiem". Odwo³anie do TU, a jak nie, to s±d...

Uprzeæ sie mo¿na, ale bez opinii rzeczoznawcy g... dostaniesz. --

Data: 2012-10-08 14:32:57
Autor: ::-::dysmorfofob::-::
Likwidacja szkody - ile można "wyciągnąć" od PZU?
(pęknięta opona, alufelga do prostowania)

Uszkodzona alufelge raczej zatwierdza bez oporu do wymiany bez wzgledu na rozleglosc i naprawialnosc uszkodzen (stwierdzam z  wlasnego doswiadczenia z PZU).

Wymienią jedną... tylko tą rozwaloną? Ale przecież chyba jestem zoobowiązany na jednej osi mieć taki sam komplet co?

Jedna czy dwie (zelezy od zuzycia) i tak doplacisz pewnie okragla sumke. Opony sa traktowane jako material eksploatacyjny (o dziwo plyn w chlodnicy juz nie :] i przy wymianie chlodnicy dostajesz nowy bez uwzglednienia amortyzacji). Ostatnia wycena spadku wartosci opony jaka widzialem to 20% po niecalych 500km - ale to juz nie PZU. Czyli np. 2 latki to z 60-80%?

::f::

Data: 2012-10-08 14:59:46
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2012-10-08 14:32, ::-::dysmorfofob::-:: pisze:
[...]

Nie wprowadzaj w błąd.
TU nie ma żadnych podstaw do odliczania "amortyzacji" z OC sprawcy.

Data: 2012-10-09 11:40:08
Autor: ::-::dysmorfofob::-::
Likwidacja szkody - ile można "wyciągnąć" od PZU?
Nie wprowadzaj w błąd.
TU nie ma żadnych podstaw do odliczania "amortyzacji" z OC sprawcy.

Nie wprowadzam w blad. To nie sa moje wymysly tylko realna sytuacja.
(Inna sprawa, ze rzecz jest w toku i mozliwa jest jeszcze zmiana stanowiska po odwolaniu, ktore planuje.) Likwiadacja szkody z OC sprawcy (wina ustalona przez policje) ubezpieczonego w Compensie.

::f::

Data: 2012-10-10 14:12:25
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2012-10-09 11:40, ::-::dysmorfofob::-:: pisze:
Nie wprowadzaj w błąd.
TU nie ma żadnych podstaw do odliczania "amortyzacji" z OC sprawcy.

Nie wprowadzam w blad. To nie sa moje wymysly tylko realna sytuacja.

Ale da się za proponowaną odtworzyć stan sprzed wypadku (obowiązek ustawowy dla TU), czy nie?

Ja nie twierdzę, że TU nie próbują wmawiać ludziom tej amortyzacji. A jakże, próbują.

Data: 2012-10-11 15:11:05
Autor: ::-::dysmorfofob::-::
Likwidacja szkody - ile można "wyciągnąć" od PZU?
Ale da się za proponowaną odtworzyć stan sprzed wypadku (obowiązek ustawowy dla TU), czy nie?

Ale jesli samochod ma kilka lat  a naprawa dotyczy wymiany 1x alufelga + 2x opona  i niczego wiecej (co moze wplynac wyraznie na utrate wartosci pojazdu),  to mozesz miec sytuacje, ze calosc faktycznie bedzie wiecej warta po naprawie. A liczy sie (jesli dobrze rozumiem - nie bedac prawnikiem) wartosc calosci pojazdu.

Na moj nos bedzie z opisana sprawa przepychanka z TU (a kwoty male i czasem szkoda nerwow).

::f::

Data: 2012-10-12 10:41:11
Autor: Jakub Witkowski
W dniu 2012-10-11 15:11, ::-::dysmorfofob::-:: pisze:
Ale da się za proponowaną odtworzyć stan sprzed wypadku (obowiązek ustawowy dla TU), czy nie?

A liczy sie (jesli dobrze rozumiem - nie bedac prawnikiem) wartosc calosci pojazdu.

Generalnym celem tej regulacji jest, że masz nie dokładać, i masz nie być stratny.

Jeśli _jedyną_ metodą doprowadzenia do stanu "nie gorszego" jest taka naprawa, że po niej
stan jest lepszy niż był, to trudno - nadal taką właśnie naprawę ma sfinansować w całości
TU (i mogą sobie tupać nóżkami). Było na grupie wiele razy wałkowane.
Chyba że koszt naprawy wyniósłby więcej niż cena całego samochodu w podobnym stanie.
Wtedy to już by nie był "uzasadniony koszt", bo kupienie drugiego jest równoważne
doprowadzeniu do stanu nie gorszego itd.

Data: 2012-10-12 10:54:03
Autor: ::-::dysmorfofob::-::
Likwidacja szkody - ile można "wyciągnąć" od PZU?
TU (i mogą sobie tupać nóżkami).

Mam nadzieje, ze masz racje - przetestuje w przyszlym tygodniu w praktyce :]

::f::

Data: 2012-10-09 01:11:27
Autor: Filip
Likwidacja szkody - ile można "wyciągnąć " od PZU?
W dniu 2012-10-07 21:50, D@w!d J@$ pisze:

Mam jej nr polisy... i teraz rusza cała biurokracja. Ile max. mogę
wyciągnąć od rzeczoznawcy?

Tyle ile siÄ™ da.

Domyślam się, że opona nadaje się tylko do
wymiany. WymieniÄ… jednÄ…...

Tak.

tylko tÄ… rozwalonÄ…?

Tak

Ale przecież chyba jestem
zoobowiązany na jednej osi mieć taki sam komplet co?

Nie ma takich zapisów prawnych.

Drugą muszę dokupić
na swój koszt?

Tak. Albo kupić taką oponę aby były obie prawie podobne na jednej osi.

Niby z jakiej racji?

Z takiej, że uszkodziłeś jedną oponę a nie silnik, który mógł ulec uszkodzeniu wewnątrz, skrzynię biegów - to samo, żarówki - na bank żarnik dostał po d..., napinacze pasów - w końcu już przeżyły jedno naciągnięcie, mogłeś jeszcze popsuć sobie laser w radiu-przeżył wstrząs oraz cała masa innych rzeczy. Pytanie do Ciebie, jakim prawem chcesz za to odszkodowanie? Jeżeli działa wszystko i jest sprawne tak jak przed wypadkiem, nie masz prawa rościć czegokolwiek od TU.

Ktoś mnie oświeci jak to wygląda i o
co się ubiegać?

O swoje.

Sprawca jak i poszkodowany sÄ… w tym samym TU (PZU)

No to bardzo dobrze.

Powodzenia
Filip

Likwidacja szkody - ile można "wyciągnąć" o d PZU?