Likwidacja "zielonej strzałki"

Data: 2012-05-28 20:45:30
Autor: BoDro
Likwidacja "zielonej strzałki"
"Druga proponowana zmiana to likwidacja możliwo¶ci skrętu warunkowego na  ¶wiatłach, czyli tzw. zielonej strzałki (która przy zapalonym czerwonym  ¶wietle - po zatrzymaniu się, przepuszczeniu pieszych i jad±cych na  zielonym ¶wietle samochodów - umożliwia kierowcy skręt w prawo).
W ocenie Bublewicz kierowcy nie zatrzymuj± się przed "zielon± strzałk±",  co prowadzi do wielu wypadków, w których gin± ludzie. Z tego powodu - jak  mówiła - w innych krajach sygnalizacja "zielona strzałka" nie obowi±zuje."

http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/620817,likwidacja_zielonej_strzalki_mniejsze_limity_predkosci_wieksze_kary_poslanki_proponuja_zmiane_przepisow_ruchu_drogowego.html

Nie jestem fanem owych "strzałek" - choć nawet jako cyklista z nich  korzystam :-) - ale nie mam złudzeń, że projekt ma szanse przej¶ć...  Mitologia przepustowo¶ci rz±dzi, vide np. nielegalne przyciski na  przejazdach rowerowych...

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2012-05-28 22:16:58
Autor: MadMan
Dnia Mon, 28 May 2012 20:45:30 +0200, BoDro napisał(a):

Nie jestem fanem owych "strzałek" - choć nawet jako cyklista z nich  korzystam :-) - ale nie mam złudzeń, że projekt ma szanse przej¶ć...

Kolejne działanie pt. "kierowcy s± ¶lepi, zatem niech rowerzy¶ci założ±
kamizelki". Ja tu logiki niestety nie widzę. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2012-05-28 22:30:03
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Likwidacja "zielonej strzałki"
MadMan, Mon, 28 May 2012 22:16:58 +0200, pl.rec.rowery:
[...]

Czyli jeste¶ ¶lepym kierowc±! UBIERZ KAMIZELKĘ!

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarcz±.

Data: 2012-05-29 10:15:09
Autor: bans
Likwidacja "zielonej strzałki"

 UBIERZ KAMIZELKĘ!

A co, zimno jej?

--
bans

Data: 2012-05-29 12:53:54
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Likwidacja "zielonej strzałki"
bans, Tue, 29 May 2012 10:15:09 +0200, pl.rec.rowery:

 UBIERZ KAMIZELKĘ!

A co, zimno jej?

W kamizelkę odblaskow±, oczywi¶cie. Dla bezpieczeństwa!

Data: 2012-05-29 13:35:08
Autor: bans
Likwidacja "zielonej strzałki"

  UBIERZ KAMIZELKĘ!

W kamizelkę odblaskow±, oczywi¶cie. Dla bezpieczeństwa!

Skoro aluzja nie podziałała, to walę wprost: kamizelkę można "założyć", a nie "ubrać".

Coraz bardziej zachwaszczony ten nasz język.

--
bans

Data: 2012-05-29 15:14:07
Autor: Fabian
Likwidacja "zielonej strzałki"
On 29.05.2012 13:35, bans wrote:

UBIERZ KAMIZELKĘ!

W kamizelkę odblaskow±, oczywi¶cie. Dla bezpieczeństwa!

Skoro aluzja nie podziałała, to walę wprost: kamizelkę można "założyć",
a nie "ubrać".

Coraz bardziej zachwaszczony ten nasz język.

Ale kamizelkę można ubrać w kamizelkę?

Fabian.

Data: 2012-05-30 09:10:57
Autor: cytawa
  bans pisze:

Skoro aluzja nie podziałała, to walę wprost: kamizelkę można "założyć",
a nie "ubrać".

Coraz bardziej zachwaszczony ten nasz język.

Tegie glowy sie na ten temat wypowiadaly. I chyba nie masz racji. "Ubrac" w tym znaczeniu to typowy regionalizm i jest jak najbardziej dopuszczalny.

Jan Cytawa

Data: 2012-05-28 22:20:37
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Likwidacja "zielonej strzałki"
BoDro, Mon, 28 May 2012 20:45:30 +0200, pl.rec.rowery:
[...]

Ciekawe, czy posłanki PO stwierdz± kiedy¶, że skoro ludzie ludzi morduj±,
to należy zlikwidować w KK takie przestępstwo jak "pozbawienie życia". K*a,
skoro kierowcy maj± przepis w dupie to znaczy, że jest to wybitne miejsce
do ¶ci±gania mandatów. Ustawić policjanta czy dwóch na dwa dni i już,
ewentualnie jaki¶ system automatyczny. Kierowcy naucz± się jak psy, albo
szybciej.

Data: 2012-05-28 23:01:44
Autor: BoDro
Dnia 28-05-2012 o 22:20:37 Marek 'marcus075' Karweta  <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> napisał(a):

[...]

Tylko mogłoby się okazać, że gdyby kierowcy karnie zatrzymywali się na  strzałce i upewniali, że nie "skasuj±" pieszego czy cyklisty, to  przepustowo¶ć prawoskrętów dramatycznie by spadła i sens strzałki byłby  w±tpliwy :-)

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2012-05-28 23:23:45
Autor: Tomasz Minkiewicz
Likwidacja "zielonej strzałki"
On Mon, 28 May 2012 23:01:44 +0200
BoDro <bolek@lolek.pl> wrote:

Dnia 28-05-2012 o 22:20:37 Marek 'marcus075' Karweta  <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> napisaĹ‚(a):

> skoro kierowcy majÄ… przepis w dupie to znaczy, ĹĽe jest to wybitne
> miejsce do ściągania mandatów. Ustawić policjanta czy dwóch na dwa
> dni i juĹĽ, ewentualnie jakiĹ› system automatyczny. Kierowcy nauczÄ…
> siÄ™ jak psy, albo szybciej.

Tylko mogłoby się okazać, że gdyby kierowcy karnie zatrzymywali się
na strzaĹ‚ce i upewniali, ĹĽe nie "skasujÄ…" pieszego czy cyklisty, to  przepustowość prawoskrÄ™tĂłw dramatycznie by spadĹ‚a i sens strzaĹ‚ki
byłby wątpliwy :-)

Spadłaby o 1 samochód na cykl, bo w praktyce zwykle tylko jeden się
pcha na chama, następny już przepuszcza, bo to jednak za wielka granda
by była. Czyli przepustowość dla samochodów spadłaby może o kilka,
gdzieniegdzie o kilkanaście procent, za to komfort i bezpieczeństwo
poruszania się pieszych wzrosłyby niewymiernie, ale bardzo wyraźnie.
O bezpieczeństwie ruchu rowerów na przejazdach już w ogóle nie
wspominam.

No ale tak się nie stanie, bo że na zielonych strzałkach będzie się
jeździło cywilizowanie, to ja nawet w najśmielszych snach nie widzę.

Zlikwidować to w pizdu!

--
Tomasz Minkiewicz
tommink@gmail.com

Data: 2012-05-28 23:39:59
Autor: szufla
[...]

Wlasnie z tego powodu przywrocono je w 2008, ktore najpierw skasowano w 2003 :)

sz.

Data: 2012-05-29 08:03:28
Autor: tms
On 2012-05-28 23:01, BoDro wrote:
[...]

Ale nawet ta "dramatycznie" zmniejszona przepustowo¶ć chyba i tak jest większa niż zero, które zostanie osi±gnięte po przyjęciu propozycji?

--
tms

Data: 2012-05-29 08:57:17
Autor: BoDro
Dnia 29-05-2012 o 08:03:28 tms <tms@nowhere.invalid> napisał(a):

Ale nawet ta "dramatycznie" zmniejszona przepustowo¶ć chyba i tak jest  większa niż zero, które zostanie osi±gnięte po przyjęciu propozycji?

Mi to zasadniczo owa strzałka nie przeszkadza. Natomiast chcę mieć  pewno¶ć, że wjeżdżaj±c na przejazd na swoim zielonym nie zostanę  rozjechany przez zielonostrzałkowca. A jest oczywiste, że kierowca, który  się faktycznie zatrzyma i uważnie rozejrzy, stwarza zdecydowanie mniejsze  zagrożenie. Pytanie, jak to wymusić?
Bo faktem jest, że kierowcy powszechnie olewaj± obowi±zek zatrzymania  wynikaj±cy ze strzałki.

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2012-05-29 01:59:08
Autor: rmikke
On Tuesday, May 29, 2012 8:57:17 AM UTC+2, BoDro wrote:
> [...]

Mi to zasadniczo owa strzałka nie przeszkadza. Natomiast chcę mieć  pewno¶ć, że wjeżdżaj±c na przejazd na swoim zielonym nie zostanę  rozjechany przez zielonostrzałkowca. A jest oczywiste, że kierowca, który  się faktycznie zatrzyma i uważnie rozejrzy, stwarza zdecydowanie mniejsze  zagrożenie. Pytanie, jak to wymusić?

Po angielsku - kamerka filmuj±ca wszystkich i mandaciki, nie musz± być duże.

Data: 2012-05-29 11:02:53
Autor: Olivander
Likwidacja
rmikke <spamcatch@mailinator.com> napisał(a):
jak to wymusi=E6?
Po angielsku - kamerka filmuj±ca wszystkich i mandaciki, nie musz± być duże.
.. ale powinny być natychmiast, a nie po roku, by wytworzyć i utrwalić odruch Pawłowa

ale tu jest 1 myk:

jakie¶ nasze prawodawce mawiały, że "rejestracja ruchu" w celu oceny jej
prędko¶ci jest nielegalna, bo trzeba by filmować go¶ci, który jeszcze nie
popełniaj± wykroczenia, a dopiero to drugie nagranie ocenia, czy pokonali
odcinek drogi za szybko i filmowanie byłoBY legalne (wiem, niektórych
prawników powinno się przymusowo leczyć).

kamerka/fotokomórka powinna się uruchamiać jednocze¶nie z zielon± strzałeczk±
(a nieopodatkowana kasa trafiać bezpo¶rednio do urzędów gmin, motywuj±c je do
masowych inwestycji w kamerki). już w tydzień po wprowadzeniu takiego prawa
kolor strzałki miał by dziesięciorzędne znaczenie, a wszyscy znali by to prawo
na wyrywki. o!

Data: 2012-05-29 13:22:23
Autor: Fabian
Likwidacja
On 29.05.2012 13:02, Olivander wrote:
[...]

Bzdura? Pełno kamer monitoringu jest, zapisuj± obraz i maj± się dobrze.

Fabian.

Data: 2012-05-29 14:03:28
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik rmikke napisał:
Po angielsku - kamerka filmuj±ca wszystkich i mandaciki, nie musz± być duże.

Ale s±. Ostatnio wydałem 300 zł za co¶ takiego, a dam głowę, że póki widziałem strzałkę, jeszcze się ¶wieciła. PóĽniej przeprowadziłem eksperyment - zniknęła za zaczernion± powierzchni± szyby nad lusterkiem. A potem zasłaniał j± dach...

Data: 2012-05-29 06:12:37
Autor: rmikke
On Tuesday, May 29, 2012 2:03:28 PM UTC+2, Bartłomiej Zieliński wrote:
Użytkownik rmikke napisał:
> Po angielsku - kamerka filmuj±ca wszystkich i mandaciki, nie musz± być duże.

Ale s±. Ostatnio wydałem 300 zł za co¶ takiego, a dam głowę, że póki widziałem strzałkę, jeszcze się ¶wieciła.

A to akurat jest piękny przykład, gdzie nieuchronno¶ć i natychmiastowo¶ć kary dałaby znacznie więcej, niż jej wysoko¶ć.

Data: 2012-05-29 16:09:13
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik rmikke napisał:
[...]

A możesz wyja¶nić, dlaczego?

Data: 2012-05-29 12:26:47
Autor: rmikke
On Tuesday, May 29, 2012 4:09:13 PM UTC+2, Bartłomiej Zieliński wrote:
Użytkownik rmikke napisał:
> A to akurat jest piękny przykład, gdzie nieuchronno¶ć i
> natychmiastowo¶ć kary dałaby znacznie więcej, niż jej wysoko¶ć.

A możesz wyja¶nić, dlaczego?

Ponieważ albowiem kierowca, która dostanie po każdym olaniu zatrzymania na zielonej strzałce pami±tkowy kwit na kwotę złotych polskich pięćdziesięciu (najlepiej - nie więcej, jak tydzień po fakcie), skojarzy za którym¶ razem, że "niezatrzymanie na warunkowym skręcie==50zł" - w końcu dużo głupszy od psów Pawłowa nie jest.

Natomiast kierowca, który raz na sto takich akcji dostanie mandat na trzy stówy, za jaki¶ czas zapomni, b±dĽ ¶wiadomie zaryzykuje, bo mu się spieszy, a ryzyko przyłapania jest niewielkie.

Data: 2012-05-29 21:43:41
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik rmikke napisał:
[...]

OK to teraz odnie¶ to do sytuacji, któr± miałem.
Zatrzymałem się przed strzałk±, ruszyłem, i póki j± widziałem, ¶wieciła się. Ponieważ jestem wysoki, głowę mam wysoko i siedzę dalej od przedniej szyby, co zmniejsza k±t widzenia. Z tego powodu straciłem strzałkę z oczu być może o ułamek sekundy za wcze¶nie. Ale czy powinienem pochylać się do przodu i patrzeć na strzałkę, czy raczej obserwować jezdnię? Bo je¶li to pierwsze, to jestem zdecydowanie za zniesieniem strzałek jako znaków, które mog± kierowcę wprowadzić w bł±d. A przecież strzałka jednak przyczynia się do podniesienia przepustowo¶ci skrzyżowania i zmniejszenia czasu oczekiwania na przejazd.

Data: 2012-05-29 13:43:40
Autor: rmikke
On Tuesday, May 29, 2012 9:43:41 PM UTC+2, Bartłomiej Zieliński wrote:
Użytkownik rmikke napisał:
> [...]

Zatrzymałem się przed strzałk±, ruszyłem, i póki j± widziałem, ¶wieciła się. Ponieważ jestem wysoki, głowę mam wysoko i siedzę dalej od przedniej szyby, co zmniejsza k±t widzenia. Z tego powodu straciłem strzałkę z oczu być może o ułamek sekundy za wcze¶nie. Ale czy powinienem pochylać się do przodu i patrzeć na strzałkę, czy raczej obserwować jezdnię? Bo je¶li to pierwsze, to jestem zdecydowanie za zniesieniem strzałek jako znaków, które mog± kierowcę wprowadzić w bł±d. A przecież strzałka jednak przyczynia się do podniesienia przepustowo¶ci skrzyżowania i zmniejszenia czasu oczekiwania na przejazd.

Nevidím v tom háček.
Ruszyłe¶, kamera zarejestrowała, czyli strzałka się paliła, mog± Ci obiema nogami na warsztat skoczyć...

Data: 2012-05-30 06:13:47
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik rmikke napisał:
Ruszyłe¶, kamera zarejestrowała, czyli strzałka się paliła, mog± Ci
obiema nogami na warsztat skoczyć...

Sęk w tym, że nie ma nagrania wideo, tylko 2 zdjęcia zrobione chyba ułamek sekundy i 2 sekundy póĽniej, i na nich strzałka się nie ¶wieci. Musiała zgasn±ć zaraz po tym, jak przestała być dla mnie widoczna.
Być może, gdybym pochylił się do przodu i patrzył w górę zamiast obserwować skrzyżowanie... i dlatego obawiam się czy nieuchronno¶ć kary (o której piszesz) nie spowoduje, że kierowcy będ± bardziej patrzeć na strzałkę niż na sytuację na drodze, co może prowadzić do wzrostu zagrożenia. Chyba, że na np. sekundę przed zga¶nięciem strzałka zacznie migać.

Data: 2012-05-30 04:10:15
Autor: rmikke
On Wednesday, May 30, 2012 6:13:47 AM UTC+2, Bartłomiej Zieliński wrote:
Użytkownik rmikke napisał:
> [...]

Być może, gdybym pochylił się do przodu i patrzył w górę zamiast obserwować skrzyżowanie... i dlatego obawiam się czy nieuchronno¶ć kary (o której piszesz) nie spowoduje, że kierowcy będ± bardziej patrzeć na strzałkę niż na sytuację na drodze, co może prowadzić do wzrostu zagrożenia. Chyba, że na np. sekundę przed zga¶nięciem strzałka zacznie migać.

No, ale jak kamerka ma pokazywać, czy samochód zatrzymał się przed strzałk±, czy nie, to MUSI być z tego nagranie wideo, bez tego cały system nie będzie działać.

Data: 2012-05-30 16:50:12
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik rmikke napisał:
No, ale jak kamerka ma pokazywać, czy samochód zatrzymał się przed
strzałk±, czy nie, to MUSI być z tego nagranie wideo, bez tego cały
system nie będzie działać.

Podobno już nagrywaj± filmy. Natomiast ja załapałem się jeszcze na system robi±cy zdjęcia. Podobno "uzbraja się", gdy ¶wieci się tylko czerwone. Czyli miałem pecha - zadecydowały milimetry i ułamki sekundy.

Data: 2012-05-29 09:09:51
Autor: johnkelly
W dniu 2012-05-29 08:57, BoDro pisze:
[...]

To czy się zatrzyma to małe piwo bo wystarczy, iż będzie wiedział, że musi się zatrzymać by przepu¶cić. Problem w tym, że spora grupa nie do¶ć, że się nie rozgl±da to jeszcze uważa, że miało pierwszeństwo - bo zielone. Kłania się nieznajomo¶ć przepisów.

Pozdrawiam
Maciej Różalski

--
... gg:1716136 ... johnkelly(at)wp.pl ... kontakt(at)maciejrozalski.eu ..
...................... blog: www.maciejrozalski.eu ......................

Data: 2012-05-29 10:05:16
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-05-29, johnkelly wrote:
W dniu 2012-05-29 08:57, BoDro pisze:
Dnia 29-05-2012 o 08:03:28 tms <tms@nowhere.invalid> napisał(a):

Ale nawet ta "dramatycznie" zmniejszona przepustowość chyba i tak jest
większa niż zero, które zostanie osiągnięte po przyjęciu propozycji?

Mi to zasadniczo owa strzałka nie przeszkadza. Natomiast chcę mieć
pewność, że wjeżdżając na przejazd na swoim zielonym nie zostanę
rozjechany przez zielonostrzałkowca. A jest oczywiste, że kierowca,
ktĂłry siÄ™ faktycznie zatrzyma i uwaĹĽnie rozejrzy, stwarza zdecydowanie
mniejsze zagrożenie. Pytanie, jak to wymusić?
Bo faktem jest, ĹĽe kierowcy powszechnie olewajÄ… obowiÄ…zek zatrzymania
wynikający ze strzałki.

To czy się zatrzyma to małe piwo bo wystarczy, iż będzie wiedział, że musi się zatrzymać by przepuścić. Problem w tym, że spora grupa nie dość, że się nie rozgląda to jeszcze uważa, że miało pierwszeństwo - bo zielone. Kłania się nieznajomość przepisów.

Ja jestem bardzo ciekawy, czy czasem sprawa nie rozwiązałaby się poprzez
zwykłą zmianę koloru - na pomarańczowy, ewentualnie dodatkowo migający.

Zielona strzałka zdecydowanie za bardzo przypomina bezkolizyjny
sygnalizator.

Data: 2012-05-29 14:04:42
Autor: Bartłomiej Zieliński
Likwidacja "zielonej strzałki""
Użytkownik Jan Srzednicki napisał:
Ja jestem bardzo ciekawy, czy czasem sprawa nie rozwi±załaby się poprzez
zwykł± zmianę koloru - na pomarańczowy, ewentualnie dodatkowo migaj±cy.

Do do migania to pomysł jest dyskusyjny, bo nigdy nie będzie wiadomo, czy zga¶nięcie strzałki to tylko przerwa przed kolejnym za¶wieceniem (w jednej fazie migania), czy koniec ¶wiecenia w danym cyklu ¶wiateł.

Data: 2012-05-29 14:16:45
Autor: johnkelly
W dniu 2012-05-29 12:05, Jan Srzednicki pisze:

[...]

Pomarańczowa umieszczona obok czerwonego rozwiązałaby sprawę IMO idealnie. Ale wiesz - proste rozwiązania wymagają komisji sejmowej, albo przynajmniej grypy parlamentarnej, kilkuletniego procesu legislacyjnego i przełamania oporu specjalistów, których zdaniem pomarańczowa strzałka przy czerwonym doprowadzi do masakry drogowej w przeciwieństwie do obecnej zielonej. A poza tym to gdzie masz kask i kamizelkę?

Zielona strzałka zdecydowanie za bardzo przypomina bezkolizyjny
sygnalizator.

Ano.

Pozdrawiam
Maciej Różalski

Data: 2012-05-29 10:45:25
Autor: z
W dniu 2012-05-29 09:09, johnkelly pisze:

[...]

Kurde to ja w jakim¶ innym matrixie żyje. Nie zauważyłem żeby kto¶ traktował jako bezwarunkowe pierwszeństwo. Mi się to w głowie nie mie¶ci. Nie ma innych ważniejszych problemów do obradowania?
Przecież na każdy przepis znajdzie się kilku idiotów.
A skoro po euro zostanie nam tyle autostrad ;-) to kto by się martwił przepustowo¶ci± :-)

Data: 2012-05-29 12:01:19
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-05-29, z wrote:
[...]

Kurde to ja w jakimś innym matrixie żyje. Nie zauważyłem żeby ktoś traktował jako bezwarunkowe pierwszeństwo. Mi się to w głowie nie mieści.

Jeździłeś kiedyś rowerem po mieście? Kiedykolwiek?

Nie wiem, jak w Twojej bajce, ale w mojej było to nagminne w paru
konkretnych miejscach w Krakowie. W szczególności Rondo Grunwaldzkie
wymaga założenia, że na przejazdach rowerowych nie ma się pierwszeństwa.

Data: 2012-05-29 12:01:29
Autor: artek
W dniu 2012-05-29 10:45, z pisze:

Kurde to ja w jakimś innym matrixie żyje. Nie zauważyłem żeby ktoś
traktował jako bezwarunkowe pierwszeństwo.

a ja owszem, tak. co gorsze, że nawet jak jegomość się na chwilę zatrzyma, to i tak mając tą zieloną strzałę podjeżdża do wylotu jezdni, idealnie blokując przejście dla pieszych czy przejazd dla rowerzystów.
i zmuszając tym samym rower na istotnej zmiany prędkości lub kierunku ruchu - co z naddatkiem wyczerpuje znamiona wymuszenia pierwszeństwa.

--
artek

Data: 2012-05-29 13:13:04
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Likwidacja "zielonej strzałki""
z, Tue, 29 May 2012 10:45:25 +0200, pl.rec.rowery:
Kurde to ja w jakim¶ innym matrixie żyje. Nie zauważyłem żeby kto¶ traktował jako bezwarunkowe pierwszeństwo.

Mam znajomego, który w czasie kursu na prawo jazdy miał w±tpliwe szczę¶cie
- raz przywalił w niego go¶ć wymuszaj±cy pierwszeństwo, zielonostrzałkowicz
wła¶nie, a drugi raz kto¶ mu waln±ł "w dupę", bo kolega postanowił się
zatrzymać (przed lini± bezwarunkowego zatrzymania) i zobaczyć, czy nic nie
jedzie. Wot, takie poszanowanie dla prawa.

Data: 2012-05-29 14:43:57
Autor: tms
On 2012-05-29 10:45, z wrote:
[...]

Taak?
Ja raz zostałem niemal rozjechany na przejeĽdzie rowerowym wła¶nie przez skręcaj±cego na strzałce (przed nowelizacj±) ale to był przejazd przez drogę dwujezdniow± a ja byłem na drugiej połówce i docierałem już do końca przejazdu więc ew. argument o wtargnięciu odpada. Najciekawsze było to że zarówno sprawca kolizji jak i kierowca samochodu na pasie obok ostro gardłowali iż powinienem zsi±¶ć i przeprowadzić rower. To było ze 2 lata temu czyli przepis ten (wprowadzony w 2000r OIDP) miał już 10lat. To je¶li do kogo¶ przez 10 lat nie dotarły zmiany to może czas się pogodzić z własnymi ograniczeniami i przesi±¶ć do zbiorkomu?

A drugi przypadek - koło lipca zeszłego roku czyli już po nowelizacji PoRD - kole¶ chciał zjechać na dopiero co zaczynaj±cy się pas do prawoskrętu i jazdy prosto przy okazji (chciał przycwaniakować żeby po prawej wyprzedzić innych). Problem w tym że ja tam jechałem poprzednio przy krawędzi jezdni i oczywi¶cie szybciej niż samochody. Go¶ć więc odbił z powrotem na pas (dobrze że mnie zauważył) ale jako że było czerwone stanęli¶my obaj więc oczywi¶cie szyba w dół i pouczaj±cym tonem "Kolego! Wyprzedzałe¶ mnie z prawej!". Na co ja spokojnie "tak, zgodnie z nowelizacj± która weszła w maju. Może czas oddać prawko jak nie znamy przepisów?". I dalej już dyskusji nie było.

Jak widać po powyższych przykładach kierowcy s± bardzo pewni swojej wiedzy i umiejętno¶ci - szkoda że bezpodstawnie.

tms

Data: 2012-05-29 10:53:28
Autor: Kazimierz Uromski
[...]

Nieznajomo¶ć przepisów to jedno, złamanie pewnego drogowego aksjomatu:
zielone = ci¶niemy!
pomarańczowe = być może, warunkowo
czerwone = verbotten!
przez sam kolor zielonej strzałki to drugie.
Dlaczego co¶ co pozwala na wjazd _warunkowy_ jest zielone, dlaczego zielona strzałka na sygnalizatorze jednokomorowym ma inne znaczenie niż IDENTYCZNA zielona strzałka na sygnalizatorze trzykomorowym?

Dodaj do tego podej¶cie drogowców typu "zielona strzałka by default" i mamy Ľródła problemu.

WNIOSKI:
Strzałka powinna być pomarańczowa - to po pierwsze.
Zastosowanie strzałki powinno wymagać przeprowadzenia analizy wpływu jej obecno¶ci na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu.
Skręt da się pokonać zbyt szybko? Verbotten! Skręcaj±ce samochody mog± zbyt często blokować przej¶cie dla pieszych? Verbotten! Przejazd rowerowy? Verbotten! itd.

Data: 2012-05-29 02:02:12
Autor: rmikke
On Tuesday, May 29, 2012 10:53:28 AM UTC+2, Kazimierz Uromski wrote:
> [...]

Skręt da się pokonać zbyt szybko? Verbotten! Skręcaj±ce samochody mog± zbyt często blokować przej¶cie dla pieszych? Verbotten! Przejazd rowerowy? Verbotten! itd.

Z t± pomarańczow± strzałk± to pomysł genialny w swej prostocie i OIDP gdzie¶ na ¶wiecie już stosowany.

Marcin Hyła czyta?

Data: 2012-05-29 09:01:56
Autor: kitabik
Kazimierz Uromski <ala@makota.pl> wrote in news:jq22pm$2e6$1inews.gazeta.pl:

Strzałka powinna być pomarańczowa - to po pierwsze.

I najlepiej, gdyby była mocowana obok ¶wiatła czerwonego.
My¶lę, że taki układ wizualny nie sugerował by, że "w prawo mamy woln± drogę i możemy smigać".

Data: 2012-05-29 12:36:22
Autor: Tomek
W dniu 2012-05-29 10:53, Kazimierz Uromski pisze:
[...]

Ale ten warunkowy skręt jest oznaczany "duże czerwone + mała zielona strzałeczka" - to nie jest jednoznaczne ze strzałk± kierunkow± oznaczaj±c± "ci¶niemy". Moim zdaniem jest to jednoznaczne i wystarczaj±ce - ale teraz jest masa idiotów, przed którymi trzeba się bronić. Niestety, łatwiej całkowicie zabronić, żeby przypadkiem który¶ nie próbował "my¶leć".

Znam przypadek, że jeden m±dry zobaczył warunkow± zielon± w prawo, i na skrzyżowaniu o 3 pasach z prawego skrajnego zrobił skręt w lewo - oczywi¶cie dzwon z jad±cymi na wprost z przeciwka. Facet jeszcze się pienił, że "on przecież miał zielon± strzałkę"... Kiedy¶ było wstyd pokazać, że jest się idiot±, dzisiaj taka moda...

WNIOSKI:
Strzałka powinna być pomarańczowa - to po pierwsze.
To też mogłoby być niezłe, ale nowatorskie i mocno niestandardowe, prawodawcy mog± mieć duuuży problem z łyknięciem tego...

Data: 2012-05-29 14:00:04
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik BoDro napisał:
Bo faktem jest, że kierowcy powszechnie olewaj± obowi±zek zatrzymania
wynikaj±cy ze strzałki.

Bo de facto, wjeżdżaj±c "na strzałce", trzeba zatrzymać się dwa razy. Raz przed strzałk±, drugi - przed wjazd na ulicę, która ma akurat zielone. Przy czym to pierwsze zatrzymanie się często nie jest potrzebne "na logikę", bo z daleka widać, że na pasach i w pobliżu nikogo nie ma.

Data: 2012-05-29 12:17:43
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-05-29, Bartłomiej Zieliński wrote:
Użytkownik BoDro napisał:
Bo faktem jest, ĹĽe kierowcy powszechnie olewajÄ… obowiÄ…zek zatrzymania
wynikający ze strzałki.

Bo de facto, wjeżdżając "na strzałce", trzeba zatrzymać się dwa razy. Raz przed strzałką, drugi - przed wjazd na ulicę, która ma akurat zielone. Przy czym to pierwsze zatrzymanie się często nie jest potrzebne "na logikę", bo z daleka widać, że na pasach i w pobliżu nikogo nie ma.

Skrzyżowania z dobrą widocznością, która pozwoli dostrzec "na logikę"
rowerzystów jadących z prędkością 30km/h (albo i więcej) jest raczej
mało.

Data: 2012-05-29 14:41:16
Autor: Bartłomiej Zieliński
Likwidacja "zielonej strzałki""
Użytkownik Jan Srzednicki napisał:
Skrzyżowania z dobr± widoczno¶ci±, która pozwoli dostrzec "na logikę"
rowerzystów jad±cych z prędko¶ci± 30km/h (albo i więcej) jest raczej
mało.

Trochę się znajdzie.
Faktem jest, że pisałem o skrzyżowaniu, na którym nie ma przejazdu dla rowerów, chodnik jest nie za szeroki, a przej¶cie oddalone od przecznicy o jakie¶ 10 m, a ruch pieszych mały - tak więc gdyby kto¶ tam był, byłby widoczny.

Data: 2012-05-29 15:13:18
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Likwidacja "zielonej strzałki""
Bartłomiej Zieliński, Tue, 29 May 2012 14:41:16 +0200, pl.rec.rowery:
[...]

....gdyby miał kamizelkę, kask i obowi±zkowe, całodobowe o¶wietlenie. --

Data: 2012-05-29 16:10:35
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik Marek 'marcus075' Karweta napisał:
o jakie¶ 10 m, a ruch pieszych mały - tak więc gdyby kto¶ tam był, byłby
widoczny.
...gdyby miał kamizelkę, kask i obowi±zkowe, całodobowe o¶wietlenie.

Zapewniam Cię, że w normalnej widoczno¶ci w ci±gu dnia widoczno¶ć na tym skrzyżowaniu jest co najmniej wystarczaj±ca nawet wówczas, gdy pieszy (a nawet rowerzysta) jest ubrany w strój maskuj±cy.

Data: 2012-05-29 14:12:24
Autor: Tomasz Minkiewicz
Likwidacja "zielonej strzałki""
On Tue, 29 May 2012 14:00:04 +0200
Bartłomiej Zieliński <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> wrote:

Użytkownik BoDro napisał:
> [...]

Bo de facto, wjeżdżając "na strzałce", trzeba zatrzymać się dwa razy. Raz przed strzałką, drugi - przed wjazd na ulicę, która ma akurat zielone. Przy czym to pierwsze zatrzymanie się często nie jest potrzebne "na logikę", bo z daleka widać, że na pasach i w pobliżu nikogo nie ma.

No i właśnie dlatego JEST potrzebne, że rower może jeszcze nie być
„w pobliżu”. Pieszy zresztą też – strasznie szybkie te cholery bywają.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2012-05-29 14:38:55
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik Tomasz Minkiewicz napisał:
No i właśnie dlatego JEST potrzebne, że rower może jeszcze nie być
„w pobliżu”. Pieszy zresztą też – strasznie szybkie te cholery bywają.

A gdyby założyć, że jeśli świeci strzałka, to pieszy/rowerzysta ma czerwone? Np. przejście/przejazd jest na przycisk.
Pisząc "w pobliżu" mam na myśli skrzyżowanie, na którym widać nie tylko w odległości 1-2 m od przejścia ale daleko więcej.

* BartĹ‚omiej ZieliĹ„ski            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/  *

Data: 2012-05-29 14:43:35
Autor: johnkelly
W dniu 2012-05-29 14:38, Bartłomiej Zieliński pisze:
[...]

....toby 3/4 pieszych pakowało na czerwonym bo mało komu chce się czekać dłużej jak 2 minuty na zielone. Z kolei przycisk dla rowerzystów jest nielegalny.

Pozdrawiam
Maciej Różalski

Data: 2012-05-29 12:52:46
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Tue, 29 May 2012 14:43:35 +0200, johnkelly napisał(a):

...toby 3/4 pieszych pakowało na czerwonym bo mało komu chce się czekać
dłużej jak 2 minuty na zielone. Z kolei przycisk dla rowerzystów jest
nielegalny.
Pomimo nielegalności jeśli jest już przejazd dla rowerzystów z takim przyciskiem to co? Wciskać i czekać na zielone czy jechać na czerwonym? Pomijam fakt oprócz zgłoszenia takiego przypadku.

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-05-29 15:11:07
Autor: MadMan
Likwidacja "zielonej strzałki""
Dnia Tue, 29 May 2012 12:52:46 +0000 (UTC), piecia aka dracorp
napisał(a):

...toby 3/4 pieszych pakowało na czerwonym bo mało komu chce się czekać
dłużej jak 2 minuty na zielone. Z kolei przycisk dla rowerzystów jest
nielegalny.
Pomimo nielegalno¶ci je¶li jest już przejazd dla rowerzystów z takim przyciskiem to co? Wciskać i czekać na zielone czy jechać na czerwonym?

Po prostu poczekać, zielone musi się zapalić w jakim¶tam czasie (jest to
okre¶lone w rozporz±dzeniu o znakach i sygnałach ztcw). Przycisk jest
fakultatywny, detekcja rowerzysty następuje automatycznie. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2012-05-29 16:13:59
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik johnkelly napisał:
...toby 3/4 pieszych pakowało na czerwonym bo mało komu chce się czekać
dłużej jak 2 minuty na zielone.

I prawo powinno być IMO tak skonstruowane, że wówczas robi± to na własn± odpowiedzialno¶ć (zdaje się, że tak jest we Francji).

Data: 2012-05-29 16:04:24
Autor: Tomasz Minkiewicz
Likwidacja "zielonej strzałki""
On Tue, 29 May 2012 14:38:55 +0200
> [...]

A gdyby założyć, że jeśli świeci strzałka, to pieszy/rowerzysta ma czerwone?

Chyba się nie rozumiemy. Na tym właśnie polega problem, że tak
błędnie zakładają.

Np. przejście/przejazd jest na przycisk.

A co to rozwiÄ…zuje, bo mi chyba umyka?
Codziennie jeĹĽdĹĽÄ™ przez skrzyĹĽowanie, gdzie przejazd rowerowy jest na
przycisk (sik!), a skręcające samochody mają zieloną strzałkę. I nie
odbieram go jako przyjaznego. Próbują mnie tam rozjechać i skręcający
z mojego kierunku, i zielonostrzałkowcy z przecznicy.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2012-05-29 16:12:45
Autor: Bartłomiej Zieliński
Likwidacja "zielonej strzałki""
Użytkownik Tomasz Minkiewicz napisał:
Chyba się nie rozumiemy. Na tym wła¶nie polega problem, że tak
błędnie zakładaj±.

Czemu błędnie? To zależy od organizacji ¶wiateł.

Codziennie jeżdżę przez skrzyżowanie, gdzie przejazd rowerowy jest na
przycisk (sik!), a skręcaj±ce samochody maj± zielon± strzałkę. I nie
odbieram go jako przyjaznego. Próbuj± mnie tam rozjechać i skręcaj±cy
z mojego kierunku, i zielonostrzałkowcy z przecznicy.

No i wła¶nie gdy będziesz miał zielone, auta powinny mieć czerwone bez żadnych zielonych czy pomarańczowych strzałek.

Data: 2012-05-29 16:24:59
Autor: Tomasz Minkiewicz
Likwidacja "zielonej strzałki""
On Tue, 29 May 2012 16:12:45 +0200
Bartłomiej Zieliński <Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> wrote:

Użytkownik Tomasz Minkiewicz napisał:
> Chyba się nie rozumiemy. Na tym właśnie polega problem, że tak
> błędnie zakładają.

Czemu błędnie? To zależy od organizacji świateł.

> [...]
> odbieram go jako przyjaznego. Próbują mnie tam rozjechać i skręcający
> z mojego kierunku, i zielonostrzałkowcy z przecznicy.

No i właśnie gdy będziesz miał zielone, auta powinny mieć czerwone bez żadnych zielonych czy pomarańczowych strzałek.

Nic nie rozumiem. Wcześniej pisałeś:
czyli jakieś zastosowanie dla strzałek w ogóle widzisz, a ja w tej sytuacji
nie, bo jeśli fazy mają być całkowicie odseparowane, to po kakowo czorta
te strzałki w ogóle? W prawo skręca się również na zwykłym zielonym.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2012-05-29 17:23:27
Autor: Bartłomiej Zieliński
Likwidacja "zielonej strzałki""
Użytkownik Tomasz Minkiewicz napisał:
czyli jakie¶ zastosowanie dla strzałek w ogóle widzisz, a ja w tej sytuacji
nie, bo je¶li fazy maj± być całkowicie odseparowane, to po kakowo czorta
te strzałki w ogóle? W prawo skręca się również na zwykłym zielonym.

Ja to widzę tak:
  - s± piesi (wci¶nięto przycisk) - strzałka nie ¶wieci
  - nie ma pieszych (nie wci¶nięto przycisku) -  strzałka ¶wieci.
Nie stoi to w sprzeczno¶ci ze skręcaniem w prawo na "pełnowymiarowym" zielonym. Ot, je¶li brak pieszych, kierowca może krócej czekać na skręt.
Dalej nie widzisz sensu strzałki?

Data: 2012-05-29 17:32:22
Autor: johnkelly
W dniu 2012-05-29 17:23, Bartłomiej Zieliński pisze:
[...]

Strzałka zwykle się zapala w cyklu zielonego dla ruchu poprzecznego. Jak masz "pełnowymiarowe" zielone to masz i "pełnowymiarowe" zielone dla pieszych na "twoim" kierunku ruchu.

Poza tym praktyka jest taka, że pieszy, po wci¶nięciu, najczę¶ciej czeka nie do najbliższego cyklu, tylko do kolejnego.

Pozdrawiam
Maciej Różalski

Data: 2012-05-29 22:08:40
Autor: Rowerex
On 28 Maj, 19:45, BoDro <bo...@lolek.pl> wrote:
[...]

Dla mnie bezsens i zagranie pod publikę.

Je¶li na byle jakim skrzyżowaniu bez ¶wiateł skręcaj±cy w prawo maj± w
d...ie ustępowanie pierwszeństwa pieszym lub rowerzystom, to zielone
strzałki czy s±, czy ich nie ma, niczego nie zmieni±. To miałoby sens,
gdyby KAŻDE SKRZYŻOWANIE wyposażyć w ¶wiatła, od razu koniecznie bez
zielonych strzałek - rewelacyjnie by było, co nie?

W drodze do pracy przechodzę a czasem przejeżdżam rowerem przez jedno
skrzyżowanie bez ¶wiateł i skręcaj±cy w prawo nagminnie usiłuj± mnie
rozjechać, niektórzy z komórkami w rękach - ciekawie wygl±da kierowca
trzymaj±cy jedn± ręk± telefon przy uchu, drug± ręk± kierownicę i
próbuj±cy usilnie znaleĽć trzeci± rękę by złapać za dĽwignię zmiany
biegów...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2012-05-30 04:16:30
Autor: rmikke
On Wednesday, May 30, 2012 7:08:40 AM UTC+2, Rowerex wrote:

[...]

....a Ty mu fotkę i do Straszy Miejskiej.

Data: 2012-05-30 19:06:38
Autor: tms
On 2012-05-30 07:08, Rowerex wrote:
[...]

Obserwacja rzeczywi¶cie prawdziwa i najciekawsze jest to że wcale nie ograniczona do skrzyżowań bez ¶wiateł. Przecież na skrzyżowaniach ze ¶wiatłami kierowcy dla których sygnalizowane jest ¶wiatło zielone zachowuj± się przy skręcie w prawo dokładnie tak samo - skręcaj± w prawo i je¶li nawet jeszcze pamiętaj± o zatrzymaniu przed przej¶ciem dla pieszych to zatrzymuj± się wtedy centralnie na przejeĽdzie rowerowym.

Pozdro
tms

Data: 2012-05-30 20:17:39
Autor: johnkelly
W dniu 2012-05-30 19:06, tms pisze:

[...]

Bo przejazd rowerowy "trochę" przypomina linię warunkowego zatrzymania.

tms

Pozdrawiam
Maciej Różalski

Data: 2012-05-30 13:24:22
Autor: rmikke
On Wednesday, May 30, 2012 8:17:39 PM UTC+2, johnkelly wrote:
> [...]

> pieszych to zatrzymuj± się wtedy centralnie na przejeĽdzie rowerowym.

Bo przejazd rowerowy "trochę" przypomina linię warunkowego zatrzymania.

Nawet jak akurat trochę przypomina dwie linie warunkowego zatrzymania z czerwonym asfaltem między nimi, kierowce i tak go zablokuj±.

Data: 2012-05-31 11:53:37
Autor: johnkelly
W dniu 2012-05-30 22:24, rmikke pisze:
[...]

Wiem, niemniej opieram się na niereprezentatywnych wypowiedziach kierowców, których znam i którzy nie cierpi± na fobię wobec użytkowników drogi innego "gatunku". W Mor±gu, na ten przykład, przejazdy rowerowe od pasów s± oddzielone kilkucentymetrow± przerw± a nie, jak w przepisach podano 0,5m. Gdyby nie znak pionowy pojęcia bym nie miał, że tam jest przejazd rowerowy - w praktyce wygl±da to tak, że jest linia warunkowego przed pasami i druga za.

Pozdrawiam
Maciej Różalski

Data: 2012-05-31 13:29:55
Autor: Bartłomiej Zieliński
[...]

I podobne niedoróbki będ±, póki urzędnicy i projektanci nie zaczn± ponosić odpowiedzialno¶ci za wytwarzanie bubli i dopuszczanie ich do użytku, do którego się nie nadaj±.

Data: 2012-05-31 11:36:39
Autor: Paveu
Likwidacja "zielonej strzałki"
W dniu 2012-05-30 19:06, tms:
Obserwacja rzeczywiście prawdziwa i najciekawsze jest to że wcale nie
ograniczona do skrzyżowań bez świateł. Przecież na skrzyżowaniach ze
światłami kierowcy dla których sygnalizowane jest światło zielone
zachowują się przy skręcie w prawo dokładnie tak samo - skręcają w prawo
i jeśli nawet jeszcze pamiętają o zatrzymaniu przed przejściem dla
pieszych to zatrzymujÄ… siÄ™ wtedy centralnie na przejeĹşdzie rowerowym.

Przed pól godziną tak właśnie zachował się kierowca furgonu policyjnego skręcający ze Skłodowskiej-Curie w Norwida (Wrocław). Musiałem go objechać po zebrze. Pomyślałem sobie, że może to być próba nowej metody polowania na mandaty dla jadących po zebrze...;-)

Paveu

Likwidacja "zielonej strzałki"