Linie papilarne jako dane osobowe

Data: 2009-09-08 23:32:28
Autor: Andrzej Adam Filip
Linie papilarne jako dane osobowe
"Jotte" <tjp3@wirtualna.spam.wypad.polska> pisze:

Usłyszałem dziś w Tok FM rozmowę na ten temat (niestety nie od początku).
Pracodawca dla celów ewidencji czasu pracy i kontroli pracowników
stosuje urzÄ…dzenia rozpoznajÄ…ce osobÄ™ (pracownika) na podst. linii
papilarnych (nie słyszałem szczegółów technicznych procedury). Sprawa
trafiła do GIODO który uznał, że odcisk palca stanowi informację
której pracodawca nie ma prawa żądać od pracownika ani osoby
ubiegajÄ…cej siÄ™ o pracÄ™ (prawo pracy enumeratywnie wymienia dozwolone
informacje). Ponadto uznał, że jest to cecha chroniona ustawą o
ochronie danych osobowych. Nie ma więc prawa do gromadzenia i
przetwarzania takich danych.
Natomiast WSA uznał odmiennie wskazując, że pracodawca ma prawo
stosować procedury niezbędne dla realizacji swoich obowiązków i
uprawnień.
Nie wiem ile z tej adycji nie usłyszałem, może ktoś słyszał całą?
Chętnie poczytałbym komentarze.

Komentarz bardziej techniczny niż prawny:
Użycie odcisku palca od identyfikacji pracownika jest moim zdaniem
procedurą bardzo wyraźnie "nad standardową". Byłoby dziwne i straszne
gdyby *każdy* pracodawca miał prawo ją stosować bez sytuacji
uzasadniającej użycie "nad standardowych" środków bezpieczeństwa i
identyfikacji bez jasnej podstawy prawnej.

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Nie samym chlebem człowiek żyje.

Data: 2009-09-09 06:45:10
Autor: Olgierd
Linie papilarne jako dane osobowe
Dnia Tue, 08 Sep 2009 23:32:28 +0200, Andrzej Adam Filip napisa³(a):

Komentarz bardziej techniczny ni¿ prawny: U¿ycie odcisku palca od
identyfikacji pracownika jest moim zdaniem procedur± bardzo wyra¼nie
"nad standardow±".

To jest komentarz w 100% prawny. Ochrona danych osobowych dotyczy równie¿ danych biometrycznych, danych o stanie zdrowia itd. --
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-09-09 17:52:54
Autor: zbyszek
[...]

To w jaki prawny sposób system lub straznik mo¿e przy wejsciu zweryfikowaæ
osobê wchodz±c± - pracownika, z informacj± w firmie o uprawnionych do wej¶cia?
Ma wierzyæ na s³owo? Czy tylko drog± wydania pracownikom trudnych do
podrobieina dokumentów wraz ze zdjêciem i sprawdzanie czy oby kto¶ zdjêcia nie podmieni³?

Data: 2009-09-09 18:28:41
Autor: Czeresniak
zbyszek pisze:
[...]

A czy zdjêcie lub podpis to nie s± dane biometryczne?

Pozdrawiam
Darek

Data: 2009-09-09 11:42:09
Autor: witek
Czeresniak wrote:

A czy zdjêcie lub podpis to nie s± dane biometryczne?

ale takowe zdjêcie nie sa (albo nie musz± byæ) przechowywane w firmie, tylko porównywane na bie¿±co z facjat±  przez skomplikowany algorytm zwany cieciem.

Data: 2009-09-09 17:51:41
Autor: Jacek_P
witek napisal:
ale takowe zdjêcie nie sa (albo nie musz± byæ) przechowywane w firmie, tylko porównywane na bie¿±co z facjat±  przez skomplikowany algorytm zwany cieciem.

Alez odciski palcow nie sa przechowywane w firmie! :)

Jedynie charakterystyki syntetyczne zwiazane z odciskiem.
Takie swoiste sumy kontrolne.
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-09-09 13:08:02
Autor: witek
Jacek_P wrote:
witek napisal:
[...]

Dlatego ja tam te¿ nie mam nic naprzeciwko.

Zbuntowali siê lekarze, który nie mogli ju¿ dalej prawoaæ na 8 pe³nych etatach  i teraz szukaj± haka jakby ten system uwaliæ.

Data: 2009-09-09 20:43:10
Autor: Andrzej Adam Filip
Olgierd <no.email.no.spam@no.problem> pisze:

Dnia Tue, 08 Sep 2009 23:32:28 +0200, Andrzej Adam Filip napisał(a):

Komentarz bardziej techniczny niż prawny: Użycie odcisku palca od
identyfikacji pracownika jest moim zdaniem procedurą bardzo wyraźnie
"nad standardowÄ…".

To jest komentarz w 100% prawny. Ochrona danych osobowych dotyczy również danych biometrycznych, danych o stanie zdrowia itd.

Ja jestem gotów z zastrzeżeniami "pro forma" zaakceptować używanie
odcisków palców w kontroli dostępu/poruszania się z ramach obiektów typu "elektrowania atomowa" (sensowne powody do "nad standardowych"
środków) ale ni wuja w typowym przeciętnym przedsiębiorstwie.

Są sytuacje mogące uzasadnić gromadzenie/używanie danych biometrycznych
do celów identyfikacji pracowników/kontroli dostępu być może bez *pełnych*
szykan UoODO ale nie powinno być nimi "zwykłe wygodnictwo" w prawie że
typowym przedsiębiorstwie.

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
GÅ‚upi nienawidzi swojego nauczyciela.

Data: 2009-09-09 14:03:59
Autor: witek
Andrzej Adam Filip wrote:

[...]

1. nikt nie przechowuje danych biometrycznych, tak jak nikt nie przechowuje zdjęcia twojej twarzy, którą masz na legitymacji.
Są porównywane w czasie rzeczywistem z "sumą kontrolną" odcisku twojego palca.

2. Czemu masz problem z porównywaniem odcisku palca, a nie przeszkadza ci porównywanie zapisu na pasku magnetycznym?

Data: 2009-09-09 21:31:02
Autor: Andrzej Adam Filip
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> pisze:

Andrzej Adam Filip wrote:

[...]

Bo to jest prawie klasyczny problem z "płynnym przejściem" od
akceptowalnego do nieakceptowalnego gdzie trzeba wyznaczyć gdzieś
bardziej wyraźną granicę połączony z zasadą że choć kiedyś "oddadno pole" i stworzono (niestety?) "długotrwałą tradycję" to teraz nie wolno już oddać więcej pola (od kamyczka do rzemyczka).

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Purytanie powinni nosić dwa listki figowe na oczach.

Data: 2009-09-09 14:41:58
Autor: witek
Andrzej Adam Filip wrote:

[...]

Eee tam. Filozofia.

Co za różnica czy mam przeciągnąć kartą magnetyczną czy też własnym palcem.
Wolę to drugie, trudniej zgubić, zapomnieć i jeden śmieć w portfelu mniej.

Data: 2009-09-09 22:50:58
Autor: zbyszek
Linie papilarne jako dane osobowe
Co za ró¿nica czy mam przeci±gn±æ kart± magnetyczn± czy te¿ w³asnym palcem.
Wolê to drugie, trudniej zgubiæ, zapomnieæ i jeden ¶mieæ w portfelu mniej.

Jest jedno "ale" - czy ci nie przeszkadza ¿e przed tob± po tym samym czujniku
przeci±gnie zakrwawionym palcem osoba z AIDSem albo ¿ó³taczk± czy innym paskudztwem (mo¿esz mieæ ranê)?

To co¶ najczê¶ciej trzeba dotkn±æ go³aym palcem, a klamki mo¿na przez rêkawiczki - to takdla dociekliwych

..z

Data: 2009-09-09 22:54:44
Autor: Liwiusz
zbyszek pisze:
[...]

   Ale chyba tego nie powinna regulowaæ ustawa o ochronie danych osobowych?

--
Liwiusz

Data: 2009-09-09 21:08:12
Autor: Marek Dyjor
Andrzej Adam Filip wrote:
[...]

Cóż zauważ że zastosowanie takich środków wynikła z wyjątkowo wysokiego współczynnika nieuczciwości wśród pracowników. Imho powinni byli zrobić solidna łapankę i wywalić kilka osób dyscyplinarnie, a przeciwko tym co podpisywali listy za kogoś złożyć wnioski do prokuratury. Było by kilku osobom gorąco :)

Data: 2009-09-09 21:36:29
Autor: Andrzej Adam Filip
"Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> pisze:

Andrzej Adam Filip wrote:
[...]

Ja po prostu nie widzę potrzeby używania akurat "aż odcisków palców" do
rozwiązania tego problemu. Rozwiązaniem alternatywnym mogłoby być *choćby*
podpisywanie list w miejscu objętym "rejestracją wizualną". Ja mam *już* cholerne uczulenie na [...] szerzenie się "zdejmowania
odcisków palców" gdzie popadnie i choć popieram *cel* który chciał
osiągnąć pracodawca nie widzę ni wuja potrzeby użycia akurat tego
*środka* gdy bez wielkiego trudu dałoby się wymyślić kilka alternatyw na
które miałbym znacznie mniejsze uczulenie.

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Leniwego mężczyznę poznaje się po jego zagrodzie.

Data: 2009-09-09 14:47:13
Autor: witek
Andrzej Adam Filip wrote:

Ja po prostu nie widzę potrzeby używania akurat "aż odcisków palców"

Nikt nie używa aż odcisków palców.

[...]

Ale czemu nie masz przeciwko zdejmowaniu odciska twojej twarzy w zasadzie na każdym możliwym dokumencie.

Powinieneś mieć uczulenie ma przechowywanie, a nie zdejmowanie.

Data: 2009-09-09 07:55:56
Autor: Patryk WÅ‚os
[...]

Pierwsza zasadnicza sprawa - od tego powinno się wg mnie zacząć:

A w jaki sposób jest przeprowadzana ta identyfikacja?

Bo są dwie możliwości:

a) porównywanie palca z zapisanym skanem - technologia nieistotna, generalnie chodzi o przechowywanie przez kogoś skanu w formie, która może być przejęta np. przez policję

b) porównywanie skrótu z palca z zapisanym skrótem - tak ma większość obecnych systemów do identyfikacji biometrycznej, w tym w moim laptopie - z palca robiony jest skrót funkcją jednokierunkową (takie powiedzmy md5), z którego nie da się odtworzyć wyglądu palca, ani nawet części palca

Dodatkowo, że systemy do identyfikacji biometrycznej nie są nawet ze sobą kompatybilne, to można dość bezpiecznie przyjąć, że jeśli identyfikacja pracownika wspomniana tutaj opiera się właśnie na tym, to jeśli pracownik zeskanował swój odcisk palca w systemie X, to pracodawca (ani nikt inny) nie zrobi z tym odciskiem nic więcej, niż użycie go do weryfikacji palca w tym samym systemie X.

Żadne np. skopiowanie obrazu palca dla policji nie wchodzi w grę.

No chyba, że jakiś pracodawca rzeczywiście pobrał pracownikom odciski metodą tradycyjną (policyjną - poduszka-atrament-papier). Ale jakoś mi się nie chce w to wierzyć.

--
Zobacz, jak siÄ™ pracuje w Google:
http://pracownik.blogspot.com

Data: 2009-09-09 20:48:54
Autor: Marek Dyjor
Andrzej Adam Filip wrote:
"Jotte" <tjp3@wirtualna.spam.wypad.polska> pisze:

Usłyszałem dziś w Tok FM rozmowę na ten temat (niestety nie od
początku). Pracodawca dla celów ewidencji czasu pracy i kontroli
pracowników stosuje urządzenia rozpoznające osobę (pracownika) na
podst. linii papilarnych (nie słyszałem szczegółów technicznych
procedury). Sprawa trafiła do GIODO który uznał, że odcisk palca
stanowi informacjÄ™
[...]

przeczytaj mój komentarz do sprawy imho roziwązanei gdzie dane są przechowywane w karcie pracownika nei narusz żadnych praw. Nikt danych nie przechowuje, pracownik może w każdej chwili zniszczyć karte niszcząc jedyny egzemplarz danych o jego odciskach palca

Data: 2009-09-09 22:57:52
Autor: zbyszek
Linie papilarne jako dane osobowe
Komentarz bardziej techniczny ni¿ prawny:
U¿ycie odcisku palca od identyfikacji pracownika jest moim zdaniem
procedur± bardzo wyra¼nie "nad standardow±". By³oby dziwne i straszne
gdyby *ka¿dy* pracodawca mia³ prawo j± stosowaæ bez sytuacji
uzasadniaj±cej u¿ycie "nad standardowych" ¶rodków bezpieczeñstwa i
identyfikacji bez jasnej podstawy prawnej.

przeczytaj mój komentarz do sprawy imho roziw±zanei gdzie dane s± przechowywane w karcie pracownika nei narusz ¿adnych praw. Nikt danych nie przechowuje, pracownik mo¿e w ka¿dej chwili zniszczyæ karte niszcz±c jedyny egzemplarz danych o jego odciskach palca

To jest dobre techniczne rozwi±zanie dla bardzo przewra¿liwionych...

Ciekawe ¿e tyle emocji wywo³uje gdzie¶ postawiony skaner odcisków, z którego
i tak nie da sie pobraæ/odczytaæ obrazu linii papilarnych, a nikogo nie obchodz±
bazy danych farmaceutyczne przechowuj±ce wszystkie dane o kupowanych przez
pacjentów lekach, z których mo¿na wyczytaæ kto i na co choruje, w tym choroby psychiczne,
a tak¿e okre¶laj±ce "zdolno¶æ kredytow±" ludzików.....

Data: 2009-09-09 23:19:17
Autor: Marek Dyjor
zbyszek wrote:
[...]
bezpieczeñstwa i identyfikacji bez jasnej podstawy prawnej.

[...]

burz± sie bo sie przesta³o dawaæ oszukiwaæ pracodawcê.

Linie papilarne jako dane osobowe