Linie papilarne jako dane osobowe

Data: 2009-09-09 20:46:34
Autor: Marek Dyjor
Linie papilarne jako dane osobowe
Jotte wrote:
Usłyszałem dziś w Tok FM rozmowę na ten temat (niestety nie od
początku). Pracodawca dla celów ewidencji czasu pracy i kontroli
pracowników stosuje urządzenia rozpoznające osobę (pracownika) na
podst. linii papilarnych (nie słyszałem szczegółów technicznych
procedury). Sprawa trafiła do GIODO który uznał, że odcisk palca
stanowi informację której pracodawca nie ma prawa żądać od pracownika
ani osoby ubiegającej się o pracę (prawo pracy enumeratywnie wymienia
dozwolone informacje). Ponadto uznał, że jest to cecha chroniona
ustawą o ochronie danych osobowych. Nie ma więc prawa do gromadzenia
i przetwarzania takich danych. Natomiast WSA uznał odmiennie wskazując, że pracodawca ma prawo
stosować procedury niezbędne dla realizacji swoich obowiązków i
uprawnień. Nie wiem ile z tej adycji nie usłyszałem, może ktoś słyszał całą?
Chętnie poczytałbym komentarze.

imho system nie przechowuje centralnie żadnych lini papilarnych linie są zakodowane w karcie chipowej poprzez jakieś szyfrowanie nieodwracalne. Czytnik szczytuje odciski koduje i porównuje z kodem zawartym w karcie. amen.

w takim przypadku nie ma o czym dyskutować imho.

jeśli jednak system przechowuje w centralnym serwerze wzorzec odcisków palca każdego pracownika to jest to naruszenie praw obywatelskich, bo imho do przechowywania takich danych są upoważnione tylko ściśle określone służby

Linie papilarne jako dane osobowe