Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.motocykle   »   Liniowe regulatory napięcia w motocyklach

Liniowe regulatory napięcia w motocyklach

Data: 2012-11-03 12:34:51
Autor: J.F.
Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
Dnia Sat, 3 Nov 2012 10:49:33 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):
Pytanie z pogranicza elektroniki i motocykli.
Nie mam pojęcia jak to jest w samochodach,

W samochodach z reguly alternator ma uzwojenie wzbudzenia, i stosowny
regulator tak reguluje, aby w instalacji bylo ok 14.5V.

ale w motocyklach stosuje się liniowe regulatory napięcia. Alternator ma 3 fazy, generujące np. 20-60V AC, a regulator prostuje to i robi z tego napięcie ładowania akumulatora, resztę wytracając na tyrystorach. Temperatura jest potem odprowadzana przez duży radiator, przykręcony do ramy.
Pytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo?

Ktos pewnie tak zrobil raz, sprawdzilo sie, to nasladuja
Takie regulatory są nawet w motocyklach naszpikowanych elektroniką dużo bardziej skomplikowaną, niż przetwornica step-down. Komputer sterujący wielopunktowym wtryskiem, cała masa czujników, a do tego zwykły liniowy regulator. Chodzi o rozmiary dławików, czy o co?

mysle ze akurat sprawnoscia to sie tam nikt nie przejmuje. Nie zauwazysz spadku zuzycia paliwa, jak bedzie lepszy regulator.
A ze sie przegrzewa ... producent wiecej zarobi :-)

Byc moze chodzi tez o stalosc zuzycia pradu, alternatory z uwagi na spora
indukcyjnosc maja dosc stala wydajnosc pradowa - jak zapalisz lampe to nie
bedzie 60V, tylko np 15-20V w zaleznosci od obrotow.

Poza tym pamietam jeden schemat - tam nie bylo liniowego stabilizatora,
tylko uzwojenia alternatora byly zwierane tyrystorami. Sam jestem ciekaw
.... czyzby w takim zwarciu straty byly stosunkowo male ? Calosc ponoc plywala w oleju, wiec w sumie straty malo istotne :-)

Przecież regulator liniowy to większe wymagania odnośnie chłodzenia, grubsze uzwojenia alternatora, grubsze przewody od alternatora do

Akurat nie - sa jakie sa ... a nie, przepraszam - moglby plynac prad
mniejszy przed przetwornica. Ale przy spokojnej jezdzie i tak musialyby byc
grube. J.

Liniowe regulatory napięcia w motocyklach

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona