Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.motocykle   »   Liniowe regulatory napięcia w motocyklach

Liniowe regulatory napięcia w motocyklach

Data: 2012-11-03 16:07:18
Autor: RoMan Mandziejewicz
Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
Hello Adam,

Saturday, November 3, 2012, 11:49:33 AM, you wrote:

Pytanie z pogranicza elektroniki i motocykli.

Nie mam pojęcia jak to jest w samochodach, ale w motocyklach stosuje się liniowe regulatory napięcia. Alternator ma 3 fazy, generujące np. 20-60V AC, a regulator prostuje to i robi z tego napięcie ładowania akumulatora, resztę wytracając na tyrystorach. Temperatura jest potem odprowadzana przez duży radiator, przykręcony do ramy.

Nie tak - tyrystor zwiera fazę (crow-bar) a cieplo wytraca się w
cewkach zazwyczaj chłodzonych olejem...

Pytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo?

Bo wymagałoby uzwojenia wzbudzenia a na magnesach trwałych jest
mniejsze. Poza tym - to ma charakterystykę bliską źródła prądowego.

Takie regulatory są nawet w motocyklach naszpikowanych elektroniką dużo
bardziej skomplikowaną, niż przetwornica step-down. Komputer sterujący
wielopunktowym wtryskiem, cała masa czujników, a do tego zwykły liniowy
regulator. Chodzi o rozmiary dławików, czy o co? Nie o awaryjność, bo te
regulatory często się przegrzewają, szczególnie w niektórych modelach.

Ale po przegrzaniu dostają zwarcia. Zwarcie w step-down oznacza pełne
napięcie na wyjściu :(

[...]

--
Best regards,
 RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Data: 2012-11-04 20:35:10
Autor: __Maciek
Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
Sat, 3 Nov 2012 16:07:18 +0100 RoMan Mandziejewicz
<roman@pik-net.pl.invalid> napisał:

Pytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo?

Bo wymagałoby uzwojenia wzbudzenia a na magnesach trwałych jest
mniejsze. Poza tym - to ma charakterystykę bliską źródła prądowego.

Ale po co uzwojenie wzbudzenia? Po takiej maszynie (wzbudzanej
magnesami trwałymi) nie można dać po prostu przetwornicy? Myślę że
przedpiśca miał to na myśli...


regulator. Chodzi o rozmiary dławików, czy o co? Nie o awaryjność, bo te
regulatory często się przegrzewają, szczególnie w niektórych modelach.

Ale po przegrzaniu dostają zwarcia. Zwarcie w step-down oznacza pełne
napięcie na wyjściu :(

To jaki problem dać przetwornicę izolowaną, np. forward lub dla
mniejszych rozmiarów, push-pull? Ewentualne zwarcie kluczy nie będzie
skutkowało pełnym napięciem na wyjściu.

Data: 2012-11-04 23:17:05
Autor: RoMan Mandziejewicz
Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
Hello __Maciek,

Sunday, November 4, 2012, 8:35:10 PM, you wrote:

Pytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo?
Bo wymagałoby uzwojenia wzbudzenia a na magnesach trwałych jest
mniejsze. Poza tym - to ma charakterystykę bliską źródła prądowego.
Ale po co uzwojenie wzbudzenia? Po takiej maszynie (wzbudzanej
magnesami trwałymi) nie można dać po prostu przetwornicy? Myślę że
przedpiśca miał to na myśli...

Przetwornica jest marnym pomyslem z kilku powodów:
1. Ekonomia.
2. Niełatwo jest zbudować przetwornicę współpracującą ze źródłem o
bardzo wysokiej rezystancji dynamicznej.
3. Podalem niżej.

regulator. Chodzi o rozmiary dławików, czy o co? Nie o awaryjność, bo te
regulatory często się przegrzewają, szczególnie w niektórych modelach.
Ale po przegrzaniu dostają zwarcia. Zwarcie w step-down oznacza pełne
napięcie na wyjściu :(
To jaki problem dać przetwornicę izolowaną, np. forward lub dla
mniejszych rozmiarów, push-pull? Ewentualne zwarcie kluczy nie będzie
skutkowało pełnym napięciem na wyjściu.

Jasne. Ale taka propozycja spowodowałaby zawał księgowego
zatwierdzającego projekt.

--
Best regards,
 RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Liniowe regulatory napięcia w motocyklach

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona