Linux compiz grafika

Data: 2012-04-26 10:09:24
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Linux compiz grafika
Mam takie zlecenie - zrobić go¶ciowi stację robocz± pod linuxa z KDE. Używany
ten komp ma być do ogólnie pojętej pracy biurowej, jak najtańszy, ale żeby
sprawnie chodziły na nim bajery compiza - kostka pulpitu, takie tam wodotryski
- czyli grafika ma sprawnie obsługiwać OpenGL. Dostałem od klienta płytę z
procesorem - chipset Intela P865 i P4 Northwood 3GHz. Ma być możliwie
najtaniej i najsprawniej. My¶lę tez że dobrze, aby grafa miała pasywne
chłodzenie bo podejrzewam, że jak mu będzie co¶ wyło albo grzechotało to się
zgłosi :) Mój pierwszy typ to GeForce 6200 by PNY z pasywnym - cena ok 170
złotych (nowa, z gwarancj±). Może być? Jakie¶ inne typy?

Z góry dzięki za sugestie.

Data: 2012-04-26 11:33:37
Autor: kamil
Linux compiz grafika
On 26/04/2012 11:09, Andrzej Zbierzchowski wrote:
[...]

Głupio zapytam, po cholerę mu do pracy biurowej kostki 3D, którymi brandzluj± się głównie pryszczersi w konkursach "najfajniejszy screenshot pulpitu"?

Chyba, że chcesz go przekonać do Linuxa, bo "zobacz jak fajnie ¶wieci", po czym facet za tydzień będzie płakał że nie ma softu jaki potrzebuje.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-04-26 10:37:23
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Linux compiz grafika
kamil <kamil@spam.com> napisał(a):
[...]

Bo jest tym zajarany :)
ja nie wnikam - klient chce mieć i już :)

Data: 2012-04-26 11:40:16
Autor: kamil
Linux compiz grafika
On 26/04/2012 11:37, Andrzej Zbierzchowski wrote:
[...]

Czasem lepiej klientowi głupi pomysł wybić z głowy, chyba że płaci od godziny. :)

Miałem parę osób, które napaliły się na linuxa, po czym przychodziły bo nie maja jak wymieniać dokumentów z kontrahentami, bo wszyscy inni używaj± MS Worda. :)

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-04-26 10:42:31
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Linux compiz grafika
kamil <kamil@spam.com> napisał(a):
Miałem parę osób, które napaliły się na linuxa, po czym przychodziły bo nie maja jak wymieniać dokumentów z kontrahentami, bo wszyscy inni używaj± MS Worda. :)

A z tym już problemu nie ma bo Libre obsługuje docx a MS Office - open
document. Jaja sie zaczn± jak przyjdzie taki np. Płatnik - no ale go¶ć chce
mieć KDE z compizem to będzie miał.

Data: 2012-04-26 11:44:21
Autor: kamil
Linux compiz grafika
On 26/04/2012 11:42, Andrzej Zbierzchowski wrote:
[...]

Teoretycznie nie ma, dopóki nie pododajesz tabelek, wykresów i nie daj boże formularza do wypełnienia. Wola klienta, mówię tylko przez co ja przechodziłem. :)

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-04-26 11:02:13
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Linux compiz grafika
kamil <kamil@spam.com> napisał(a):
Teoretycznie nie ma, dopóki nie pododajesz tabelek, wykresów i nie daj boże formularza do wypełnienia. Wola klienta, mówię tylko przez co ja przechodziłem. :)

Może hardcora nie będzie. A jak co¶, pozostaje Wine :)

Data: 2012-04-26 20:04:57
Autor: ToMasz
Linux compiz grafika
W dniu 26.04.2012 12:44, kamil pisze:
[...]

czekaj czekaj. ja pracuje w firmie w której s± 4 osoby. naprawde nie wyobrażam sobie, ale tak całkowicie, że przyjeżdża kontrahent, dostawca, ktokolwiek z propozycj± - będziemy współpracować, ale _musi Pan kupić windowsa i MS offiice. JA wiem że 99% kopi jest z torentów, ale w 21 wieku to wszelkie operacje typu formularze na www się robi, a dokumenty wysyła w PDFie.

ToMasz

Ps sprawdĽ czy nvidia czy byłe Ati ma lepsze wsparcie dla compiza czy co tam chcesz mu zainstalować. SprawdĽ też czy compiz jest teraz na topie, czy te efekty realizuje się jako¶ inaczej. Z tego co pamiętam, ostry nacisk był, aby karta graficzna przejęła na siebie wszelkie oblicznia.

ToMasz

Data: 2012-04-28 21:27:09
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Linux compiz grafika
W dniu 26.04.2012 20:04, ToMasz pisze:
[...]

No jak jeste¶ na pozycji dominuj±cej, to se możesz narzucać. Jak nie będziesz albo będziesz chciał zarobić, to zmienisz podej¶cie.

Dokumenty w PDFie s± tylko do odczytu, ew. z lekk± interakcj± (ale wtedy potrzebne jest drogie narzędzie).

WyobraĽ sobie, że np. dostajesz arkusz kalkulacyjny, który ma służyć do kalkulacji pewnych rzeczy przy współpracy z kontrahentem. Ja np. kupowałem kilka razy Excela do przedszkoli, bo Urz±d Miasta dostarcza arkusz do budżetu czy innego czego¶tama, którym księgowa prowadzi kalkulacje działania przedszkola i odsyła do Urzędu. A arkusz nie działa w Calcu i już.

--
Przemysław Adam ¦miejek

aby przyniosło błogosławieństwo tym, którzy go słuchaj±. (Ef 4,29)

Data: 2012-04-28 23:09:18
Autor: Przemysław Ryk
Linux compiz grafika
Dnia Sat, 28 Apr 2012 21:27:09 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

(ciach…)
Wyobraź sobie, że np. dostajesz arkusz kalkulacyjny, który ma służyć do kalkulacji pewnych rzeczy przy współpracy z kontrahentem. Ja np. kupowałem kilka razy Excela do przedszkoli, bo Urząd Miasta dostarcza arkusz do budżetu czy innego czegośtama, którym księgowa prowadzi kalkulacje działania przedszkola i odsyła do Urzędu. A arkusz nie działa w Calcu i już.

Akurat w kwestii urzędów to jest **restwo maksymalne. Obywatel ma być
zmuszany do kupowania narzędzia, bo urzędasom się umyśliło akurat Office'a
używać. :-/

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Humanity's overrated.            (Gregory House "House M.D. 1x01 Pilot") ]

Data: 2012-04-29 09:15:53
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
W dniu 28.04.2012 23:09, Przemysław Ryk pisze:
[...]

w Calcu i juĹĽ.

Akurat w kwestii urzędów to jest **restwo maksymalne. Obywatel ma być
zmuszany do kupowania narzędzia, bo urzędasom się umyśliło akurat Office'a
używać. :-/

Nie obywatel tylko własna jednostka. Przedszkole jest jednostką, której organem prowadzącym jest Urząd.

Poza tym, Idea, Pryszczerstwo i inne takie może i fajne są, ale się z nich wyrasta (wiem po sobie). Wiadomo, że Microsoft Office jest najlepszy i po prostu go używają. Inwestowanie w rozwiązania robiące dobrze ideologom wolności jest nieuzasadnione ekonomicznie i organizacyjnie.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-29 09:55:24
Autor: Jacek Maciejewski
Linux compiz grafika
Dnia Sun, 29 Apr 2012 09:15:53 +0200, Przemysław Adam ¦miejek napisał(a):

Inwestowanie w rozwi±zania robi±ce dobrze ideologom wolno¶ci jest nieuzasadnione ekonomicznie i organizacyjnie.

Powiedział co wiedział... Skazujesz się tym samym na monopol. Jakby nie
wolne oprogramowanie to płatne by było conajmniej dwa razy droższe.
--
Jacek

Data: 2012-04-29 11:53:12
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Linux compiz grafika
W dniu 29.04.2012 09:55, Jacek Maciejewski pisze:
[...]

No nie, lepiej, żeby inwestować w niszowe rozwi±zania. Tak jak niektórzy szaleńcy proponuj± wobec Płatnika... Niech cały naród zapłaci za wersję Płatnika na Linuksa, żeby łaskawie około 10 (słownie: 10) osób w Polsce skorzystało w imię ideologii.

Skoro s± odpowiednie rozwi±zania, to się z nich korzysta. Służby oczyszczania miasta też nie staraj± się za wszelk± cenę montować pługów do malucha, tylko kupuj± odpowiednie ciężarówki nadaj±ce się do pracy przy od¶nieżaniu miasta.

Jakby nie
wolne oprogramowanie to płatne by było conajmniej dwa razy droższe.

No więc sobie niech będzie ideologiczny soft dla tych, co maj± niskie wymagania. Sam używam od 12 lat (jeszcze od StarOffice) pakietów z rodziny OpenOffice. Wcze¶niej używałem Lotus SmartSuite (bo go dawali za cenę Entera) i Worksa (bo kosztował taniej)[1]. Tylko, że ja pisuję jednostronicowe pisemka typu ,,pismo do US'' oraz wykonuję proste obliczenia (typu suma, ¶rednia, liczenie nieobecno¶ci).

[1] Co zreszt± mi też dało po dupie, bo mam archiwum plików z tamtych lat w formacie Lotus Word Pro i nie ma ich czym obecnie odczytać. Worksa też chyba się nie da zbyt łatwo. :(

Data: 2012-04-29 21:27:05
Autor: ToMasz
Linux compiz grafika
[...]
chmm. ile kosztował płatnik na WINDOWS? parę tysięcy? A ile kosztowały wszystkie windowsy? Kto za to zapłacił? Naród! jakby płatnik był dostępny jako formularz na www? Tu nie chodzi o to żeby działał na linuksie, ale żeby nie trzeba było ponosić dodatkowych kosztów.

To samo z wszystkimi urzędami. Musz± korzystać zMS office? nie, ale tak jest łatwiej. jakby informatyk był informatykiem, a nie facetem od składania pecetów to by szybko znalazł rozwi±zanie. TAk to mamy arkusz exela wstawiony do worda, wtym pole tekstowe z wstawion± fotk±. taki gulasz chcesz otworzyć w innym sofcie? nie dziwię się że nie działa.

ToMasz

Data: 2012-04-29 21:45:46
Autor: Rafal Lukawski
Linux compiz grafika
On 2012-04-29 21:27, ToMasz wrote:
[...]

Decyzje odno¶nie działania administracji publicznej podejmuje się odgórnie. W praktyce kto¶ - wujek, ciocia, brat władzy musi mieć w tym interes. Wprowadz± darmowy soft - nic nie wpadnie do kasy, wprowadz± komercyjny i wygeneruj± zyski, szansa, że co¶ wpadnie do prywatnej kasy jest znacznie większa.

Gdyby ten kraj zaorać i zasiać inn± nacje (niekoniecznie Greków), może dałoby się co¶ zrobić, tak najlepiej od urodzenia dzieci przygotowywać do wyjazdu ;)

ToMasz

Data: 2012-04-29 22:16:39
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Linux compiz grafika
W dniu 29.04.2012 21:27, ToMasz pisze:
[...]

Nie wiem, ale pewnie więcej.

A ile kosztowały
wszystkie windowsy?

No i co? 99% potencjalnych userów i tak już tego windowsa ma, choćby dlatego, że na Linuksy brak oprogramowania do prowadzenia księgowo¶ci firmy (tak wiem, co¶tam jest, ale ogólnie żało¶ć).

Kto za to zapłacił? Naród! jakby płatnik był
dostępny jako formularz na www?

Po pierwsze primo: system powstał około 13 lat temu. Dostęp do internetu nie był wtedy oczywisto¶ci±, a aplikacje po stronie przegl±darki były jeszcze niewymy¶lone. Zreszt± i dzisiaj zapewne by się okazało, że wymaga konkretnej przegl±darki, o ile w ogóle realizacja takiego programu w oparciu o JavaScript i inne podobne byłaby realna.  Wydaje mi się, że nie bardzo. Wygoda też byłaby do¶ć niska. No i obci±żenie serwerów i ł±cz ZUS dużo większe.

Tu nie chodzi o to żeby działał na
linuksie, ale żeby nie trzeba było ponosić dodatkowych kosztów.

No. I wła¶nie tak jak jest, jest optymalnie najtaniej.

To samo z wszystkimi urzędami. Musz± korzystać zMS office? nie, ale tak
jest łatwiej.

A łatwiej = taniej.

jakby informatyk był informatykiem, a nie facetem od
składania pecetów to by szybko znalazł rozwi±zanie.

Nieprawda. Widziałem nieudane wdrożenia OpenOffice, gdzie czynnik ludzki był nie do przej¶cia. Poza tym, większo¶ć narodu spokojnie sobie poradzi z plikami MSO, a już z ODF niekoniecznie.

Z własnego podwórka: Niedawno szybko robiłem wersję XLS zadań z arkusza kalkulacyjnego. Banały same, ale na kursie robili¶my w Calcu, a potem miałem zgłoszenia, że nie ma jak w domu robić, Bo Się Nie Otwiera. Można z pozycji dominuj±cej zmuszać do instalowania Open/Libre Office, ale pro¶ciej zrobić wersje XLS.

Do tego, jako¶ć ODF i pakietu Open/LibreOffice jest mocno dyskusyjna. Do prostych rzeczy dla mnie wystarcza, ale generalnie to co¶ się naklnę nad nim, to moje

TAk to mamy arkusz
exela wstawiony do worda, wtym pole tekstowe z wstawion± fotk±. taki
gulasz chcesz otworzyć w innym sofcie? nie dziwię się że nie działa.

Bynajmniej nie taki gulasz. opowiadałem o dostarczanym przez Urz±d Miasta arkuszu do robienia bilansów. Nie wiem jakie tam makra wykorzystali, ale w Calcu nie działa i już.

Data: 2012-04-30 00:37:24
Autor: Przemysław Ryk
Linux compiz grafika
Dnia Sun, 29 Apr 2012 22:16:39 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

(ciach…)
chmm. ile kosztował płatnik na WINDOWS? parę tysięcy?
Nie wiem, ale pewnie więcej.

Aż wolę nie wiedzieć…

A ile kosztowały
wszystkie windowsy?

No i co? 99% potencjalnych userów i tak już tego windowsa ma, choćby dlatego, że na Linuksy brak oprogramowania do prowadzenia księgowości firmy (tak wiem, cośtam jest, ale ogólnie żałość).

Ale istnieje grupa użytkowników, która Windows nie ma. I mieć nie musi. Bo
pracuje np. na Mac OS, a księgowość załatwia im biuro rachunkowe. Znam
osoby, które działalność gospodarczą założoną mają, ale doskonale obywają
siÄ™ z samym tylko pingwinem: ot kilku administratorĂłw sieci, ktĂłrzy nie
grają (albo mają od tego X-Boxa czy PS3), tworzone czasami pisma załatwia z
powodzeniem Open/Libre Office, dostęp do narzędzi webowych też mają
bezproblemowy. I w takiej sytuacji co? Chcesz się sam rozliczać z ZUSem =
musisz wybulić na licencję na Windows? Nie zakrawa Ci to na kretynizm?

Kto za to zapłacił? Naród! jakby płatnik był
dostępny jako formularz na www?

Po pierwsze primo: system powstaĹ‚ okoĹ‚o 13 lat temu. DostÄ™p do internetu nie byĹ‚ wtedy oczywistoĹ›ciÄ…, a aplikacje po stronie przeglÄ…darki byĹ‚y jeszcze niewymyĹ›lone. ZresztÄ… i dzisiaj zapewne by siÄ™ okazaĹ‚o, ĹĽe wymaga konkretnej przeglÄ…darki, o ile w ogĂłle realizacja takiego programu w oparciu o JavaScript i inne podobne byĹ‚aby realna.  Wydaje mi siÄ™, ĹĽe nie bardzo. Wygoda teĹĽ byĹ‚aby dość niska. No i obciÄ…ĹĽenie serwerĂłw i Ĺ‚Ä…cz ZUS duĹĽo wiÄ™ksze.

Ale jednak te 13 lat minęło. I co? Działanie systemu ma stać w miejscu, bo
tak?

Przeglądarki to tak IMVHO za darmo dostępne są. Obciążenie łącz - IMVHO jak
to napisze syn brata dyrektora oddziału, który miał piątkę z informatyki w
liceum - faktycznie może być problem.

Tu nie chodzi o to żeby działał na linuksie, ale żeby nie trzeba było
ponosić dodatkowych kosztów.

No. I właśnie tak jak jest, jest optymalnie najtaniej.

Ta. Jasne. Urząd za rok wymyśli sobie Office 2012 i - jeżeli format pliku
nie będzie zgodny z Office 2010 czy 2007 - to obywatele mają kupować
aktualizacjÄ™ oprogramowania bo tak?

To samo z wszystkimi urzędami. Muszą korzystać zMS office? nie, ale tak
jest Ĺ‚atwiej.

A Ĺ‚atwiej = taniej.

Tia. Szczególnie w przypadku administracji państwowej… Aha…

Nieprawda. Widziałem nieudane wdrożenia OpenOffice, gdzie czynnik ludzki był nie do przejścia.

Znaczy się co? Nauczone towarzystwo klikać w Wordzie i odnalezienie tych
samych / podobnych funkcji w OpenOffice było nie do przejścia? Oj biedactwa,
jak mi ich żal… By musieli na tylnej części ciała posiedzieć i pomyśleć.

Poza tym, większość narodu spokojnie sobie poradzi z plikami MSO, a już z ODF niekoniecznie.

Rodziciele moi: komp z Windows XP, Office AFAIR 2000 lub XP.
Funkcjonalnością wystarcza im po uszy, albo jeszcze wyżej. Dostają DOCX. I
jest problem.

Z własnego podwórka: Niedawno szybko robiłem wersję XLS zadań z arkusza kalkulacyjnego. Banały same, ale na kursie robiliśmy w Calcu, a potem miałem zgłoszenia, że nie ma jak w domu robić, Bo Się Nie Otwiera. Można z pozycji dominującej zmuszać do instalowania Open/Libre Office, ale prościej zrobić wersje XLS.

Kurs był pt. "tworzenie arkuszy kalkulacyjnych w ogóle" czy "tworzenie
arkuszy kalkulacyjnych w MS Office / LibreOffice"?

Do tego, jakość ODF i pakietu Open/LibreOffice jest mocno dyskusyjna. Do prostych rzeczy dla mnie wystarcza, ale generalnie to coś się naklnę nad nim, to moje

Przy komunikacji urzÄ…d <-> obywatel, raczej chyba nie ma potrzeby
przesyłania arkuszy z fafnastoma makrami w Visual Basicu? Tylko surowe dane
raczej…

TAk to mamy arkusz exela wstawiony do worda, wtym pole tekstowe z
wstawioną fotką. taki gulasz chcesz otworzyć w innym sofcie? nie dziwię
się że nie działa.

Bynajmniej nie taki gulasz. opowiadałem o dostarczanym przez Urząd Miasta arkuszu do robienia bilansów. Nie wiem jakie tam makra wykorzystali, ale w Calcu nie działa i już.

A powinni qrfa dostarczyć czyste dane. Po wyliczeniach ichnich. Plus
dokumentacjÄ™ co i jak liczyli. Plus ewentualnie pliki z makrami, na ktĂłrych
pracowali. Choć to ostatnie może być dysksyjne, gdyż ktoś te makra napisał i
wcale nie musi się zgodzić na ich publikację.

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Bigamia, to znaczy o jednÄ… kobietÄ™ za duĹĽo. Monogamia tak samo.          ]

Data: 2012-04-30 02:07:58
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 00:37, Przemysław Ryk pisze:
[...]

Więc Płatnika również. Płatnik jest związany z płacami. Jeżeli ktoś robi płace, to robi rozliczenia z ZUS.

[...]

Tak, jak mówiłem, będzie ich naprawdę garstka. Jeżeli ktoś już robi płace, to raczej nie robi ich ręcznie, tylko albo zleca do Biura i wtedy biuro Płatnika obskoczy, albo ma stanowisko Pani Płacowej i szanse, że tam akurat nie ma Windowsa są bliskie zeru.

Kto za to zapłacił? Naród! jakby płatnik był
dostępny jako formularz na www?

Po pierwsze primo: system powstał około 13 lat temu. Dostęp do internetu
nie był wtedy oczywistością, a aplikacje po stronie przeglądarki były
jeszcze niewymyślone. Zresztą i dzisiaj zapewne by się okazało, że
wymaga konkretnej przeglÄ…darki, o ile w ogĂłle realizacja takiego
programu w oparciu o JavaScript i inne podobne byĹ‚aby realna.  Wydaje mi
się, że nie bardzo. Wygoda też byłaby dość niska. No i obciążenie
serwerów i łącz ZUS dużo większe.
[...]

Ktokolwiek by nie napisał, to będzie większe.

[...]

Jak na razie, to przez lata było zawsze to samo, skok był przy wersji 2007, gdzie właśnie Microsoft w końcu technologicznie musiał dokonać zmiany. W zakresie wymiany z Obywatelami raczej spokojnie nadal format stary współpracuje, bo z obywatelami się robi raczej rzeczy proste. W przypadku podległych jednostek, to już inna bajka.

[...]

Ano to kosztuje również. Z pozycji ideologa-geeka łatwo o tym zapomnieć, ale to ważna sprawa.

Poza tym, większość narodu spokojnie sobie poradzi
z plikami MSO, a juĹĽ z ODF niekoniecznie.
Rodziciele moi: komp z Windows XP, Office AFAIR 2000 lub XP.
Funkcjonalnością wystarcza im po uszy, albo jeszcze wyżej. Dostają DOCX. I
jest problem.

Owszem, ten przeskok może być utrudnieniem. Ale w końcu to przecież ideologicznie fajne, bo to standard, a nie format wewnętrzny, jak DOC... :D

[...]

Kurs był pt. technika biurowa i było kilka lekcji z podstaw arkusza.
Ot takie proste zadanka:

http://edu.b7.pl/index.php/Informatyka:Zadania/Arkusz_kalkulacyjny

i dorobiłem XLS, żeby mogli je w domu wykonać.

Do tego, jakość ODF i pakietu Open/LibreOffice jest mocno dyskusyjna. Do
prostych rzeczy dla mnie wystarcza, ale generalnie to coĹ› siÄ™ naklnÄ™ nad
nim, to moje
Przy komunikacji urzÄ…d<->  obywatel, raczej chyba nie ma potrzeby
przesyłania arkuszy z fafnastoma makrami w Visual Basicu? Tylko surowe dane
raczej…

No więc urząd<->obywatel raczej tego nie wykorzystuje. Raczej wykorzystuje ,,damy obywatelowi formularze do wypełnienia''. I kiedyś dawali DOCe, ale potem ideolodzy zamieszali i teraz dają coraz częściej PDFy. Do rzyci, bo trzeba długopisem wypełniać.
A DOCe sÄ… i dla MSO i dla OOo i dla innych pakietĂłw.

[...]
Miasta arkuszu do robienia bilansĂłw. Nie wiem jakie tam makra
wykorzystali, ale w Calcu nie działa i już.
A powinni qrfa dostarczyć czyste dane. Po wyliczeniach ichnich.

No to owszem, przedszkole dostarcza dane, ale może je dostarczyć dzięki temu, że ma zeszyt arkuszy dostarczonych przez Urząd, które właściwie liczą.

[...]

Nie ma mowy o żadnych publikacjach. Jest mowa o tym, że przedszkole dostaje od swojego zwierzchnika zeszyt z arkuszami, gdzie Pani Księgowa nanosi część danych, reszta jej się wylicza, ona to ogarnia mózgiem czy jest wszystko jak należy i odsyła wynik poprzez kliknięcie makroprzycisku ,,zrób dobrze urzędowi i wygeneruj mu całość''.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-30 11:44:45
Autor: R.e.m.e.K
Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 02:07:58 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

[...]

A slyszal o PDFach interaktywnych? Np. US takie oferuja.

A DOCe sÄ… i dla MSO i dla OOo i dla innych pakietĂłw.

O wiele lepszy niz doce i odfy razem wziete jest format rtf, zostal on
zreszta wymyslony jako format przenosny i uniwersalny.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Rtf

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-04-30 13:45:24
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 11:44, R.e.m.e.K pisze:
[...]

Słyszał, ale ich przygotowanie jest kłopotliwe, użycie dużo mniej wygodne.

Np. US takie oferuja.

Poważnie? Bo ja same zwykłe ściągałem. Chyba że do ich używania potrzeba specjalnego programu.

A DOCe sÄ… i dla MSO i dla OOo i dla innych pakietĂłw.

O wiele lepszy niz doce i odfy razem wziete jest format rtf, zostal on
zreszta wymyslony jako format przenosny i uniwersalny.

Ale jest ubogi i dotyczy tylko dokumentów tekstowych. I praktycznie umarł. Może i był fajny w latach 80, ale nigdy się nie przyjął.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-30 14:46:22
Autor: R.e.m.e.K
Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 13:45:24 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

A slyszal o PDFach interaktywnych?

Słyszał, ale ich przygotowanie jest kłopotliwe,

A co Cie to boli? To problem urzednikow, nie Twoj.

uĹĽycie duĹĽo mniej wygodne.

Hm, serio? Co jest niewygodne, klikanie czy pisanie?

http://www.e-deklaracje.gov.pl/index.php?page=formularze_bpk_edek2

[...]

Rewelacje piszesz, KAZDY edytor (a w zasadzie procesor) tekstu je obsluje,
nawet taki napisany wczoraj, wiec skad te lata '80?
Poza tym to format wspierajacy obrazki, tabele etc. Piszesz zatem nieprawde.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-04-30 19:36:19
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 14:46, R.e.m.e.K pisze:
Dnia Mon, 30 Apr 2012 13:45:24 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):
A slyszal o PDFach interaktywnych?
Słyszał, ale ich przygotowanie jest kłopotliwe,
A co Cie to boli? To problem urzednikow, nie Twoj.

A urzędnicy za czyje pieniądze to przygotowują?

uĹĽycie duĹĽo mniej wygodne.
Hm, serio? Co jest niewygodne, klikanie czy pisanie?

A faktycznie, da się zapisać. Wydawało mi się, że miałem jakiś tako, co się nie zapisywał. Ale on chyba był robiony w OłpenOfisie. Możliwe, że jak faktycznie użyto komercyjnego softu Adobe to się da.

Choć i owszem, kłopotliwe nieco było, bo musiałem doinstalować Adobe Reader.

http://www.e-deklaracje.gov.pl/index.php?page=formularze_bpk_edek2

Ano te PITy są. Ale to raczej wyjątek potwierdzający regułę. Ostatnio walczyłem z CEIDG-1.
Na szczęście za niewielką kwotę był w Drukach IPS.

O wiele lepszy niz doce i odfy razem wziete jest format rtf, zostal on
zreszta wymyslony jako format przenosny i uniwersalny.
Ale jest ubogi i dotyczy tylko dokumentĂłw tekstowych. I praktycznie
umarł. Może i był fajny w latach 80, ale nigdy się nie przyjął.
Rewelacje piszesz, KAZDY edytor (a w zasadzie procesor) tekstu je obsluje,
nawet taki napisany wczoraj, wiec skad te lata '80?

No wiem, że jak zapisałem w RTF coś kiedyś, to się rozlazło, jak wczytałem ponownie do tego samego edytora. Może to nie wina RTF tylko edytora.

Zróbmy więc mały test....

Bierzemy pismo:
http://dokumenty.b7.pl/smieci/2012-01-09-wniosek.o.urlop.ojcowski.odt
na moim OpenOffice 3.2 wyglÄ…da ono tak:
http://dokumenty.b7.pl/smieci/2012-01-09-wniosek.o.urlop.ojcowski.pdf

Nie jest jakoś specjalnie skomplikowane, prawdaż? Mam takich pism na gigabajty, bo to standardowy szablon pisma. To znaczy wstawiłem jeszcze zdjęcie, tabelkę i numerację, żeby sprawdzić kompleksowo.

Zapiszemy go jako RTF:
http://dokumenty.b7.pl/smieci/2012-01-09-wniosek.o.urlop.ojcowski.rtf

Otwieramy ponownie w OpenOffice i co mamy:
http://dokumenty.b7.pl/smieci/2012-01-09-wniosek.o.urlop.ojcowski-rtf.pdf

Poza tym to format wspierajacy obrazki, tabele etc. Piszesz zatem nieprawde.

No to widać implementacja w OpenOffice jest zwalona.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-30 20:04:28
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
[...]

Nie jest jakoĹ› specjalnie skomplikowane, prawdaĹĽ? Mam takich pism na
[...]

A żeby ktoś nie powiedział, że to Staaary OpenOffice, to analogiczny test na LibreOffice 3.5.1.2 Rozjazd jest inny, ale równie ciekawy:

http://dokumenty.b7.pl/smieci/2012-01-09-wniosek.o.urlop.ojcowski-libre.rtf
http://dokumenty.b7.pl/smieci/2012-01-09-wniosek.o.urlop.ojcowski-libre.pdf

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-30 20:28:16
Autor: R.e.m.e.K
Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 19:36:19 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

Choć i owszem, kłopotliwe nieco było, bo musiałem doinstalować Adobe Reader.

Ja uzywam lekkiego PFF X-Change Viewer. Ponadto potrafi dodatkowo cuda na
kiju przy Acrobat Readerze (mozna np. do dowolnego PDA dopisac tekst lub
dorysowac obiekty typu ramki, linie etc.)

[...]

Nie jest, choc uzywasz fontow niestandardowych i u mnie sa inne w ich
miejscu.

[...]

Tak mi sie wydaje. Z tym, ze nie mam teraz czasu na zabawy, bo sie pakuje na
wyjazd relaksacyjny (hurra!).

Tak czy owak nie jestem za wciskaniem MSO do urzedow, ale tez nie uwazam, ze
OO sie nadaje jako dobra i pewna alternatywa. Jest imho wciaz mocno
niedorobiony. Zatem sprawa jest trudna do rozstrzygniecia. Moze uzywanie w urzedach LaTexa byloby wyjsciem ;-) Ma darmowe narzedzia na
kazda platforme, w tym Windows (http://www.latexeditor.org/), gwarantuje
ZAWSZE taki sam wyglad bez wzgledu na system i platforme. _Jedynie_
urzednikow czekaloby trudne szkolenie, ktorego nikle efekty, podejrzewam,
polozylyby caly pomysl na plecy :-|

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-04-30 20:34:00
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 20:28, R.e.m.e.K pisze:
[...]

Ale wymaga płatnego systemu :D

[...]

No, uwielbiam AntykwÄ™. Jest darmo do pobrania z GUST.

No to widać implementacja w OpenOffice jest zwalona.
Tak mi sie wydaje.

Co jednak nadal obala twierdzenia, ĹĽe RTF jest pacaneum na problem.

Tak czy owak nie jestem za wciskaniem MSO do urzedow, ale tez nie uwazam, ze
OO sie nadaje jako dobra i pewna alternatywa. Jest imho wciaz mocno
niedorobiony.

Ano.

Moze uzywanie w urzedach LaTexa byloby wyjsciem ;-)

No na pewno... A może C++? Mniej więcej tak samo pasuje do tego zastosowania.

[...]

LaTeX to system składu (DTP) publikacji naukowych. Nijak się nie nadaje do czegokolwiek w urzędach, a już do udostępniania formularzy do komputerowego wypełniania najmniej.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-30 21:00:16
Autor: R.e.m.e.K
Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 20:34:00 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

[...]

A no tak, bo Acrobat nie wymaga!

No to widać implementacja w OpenOffice jest zwalona.
Tak mi sie wydaje.

Co jednak nadal obala twierdzenia, ĹĽe RTF jest pacaneum na problem.

To kwestia doboru narzedzi, z pewnoscia jakies sa kompatybilne z formatem
RTF w wystarczajacym stopniu, aby zapis i odczyt dawal bardzo podobny
dokument. Akurat OO nie jest najlepszym wzorem.

Moze uzywanie w urzedach LaTexa byloby wyjsciem ;-)

No na pewno... A może C++? Mniej więcej tak samo pasuje do tego zastosowania.

Chyba nie wiesz co to jest C++

[...]

Formularze najlepiej robi sie na www, a dokumenty wymagajace identycznego
pokazania na dowolnym systemie i platformie w PDF lub TeXie. Nic na to nie
poradze.
Dodatkowo LaTeX jako format tekstowy latwo poddaje sie wersjonowaniu co
znacznie ulatwia wprowadzaie i publikacje nowych wersji dokumentow. Ponadto dokument stworzony w tak mocno sformalizowanym i jednoznacznym
formacie dosc latwo jest skonwertowac na inne formaty juz na
platformie/systemie docelowym. To tez jest plus.

ps. moj znajomy pisal prace mgr w LaTeXie, poczatkowo szlo ciezko bo
ogarnial skladnie, dzis twierdzi, ze nie wyobraza sobie czegos lepszego do
bardziej skomplikowanych dokumentow, wlacznie z OO i MSO.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-05-01 08:31:28
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 21:00, R.e.m.e.K pisze:
[...]

No nie wymaga.

[...]

No ale co, proponujesz RTF, żeby ludzie nie musieli mieć MSO, a jak pokazuje, że RTF w stosunku do OOo się nie sprawdzi, to mówisz, że trudno. Jak mają mieć MSO, to po co RTF, lepiej DOC.

ATPO: Jak dorwÄ™ kompa z MSO, zrobiÄ™ ten sam eksperyment na MSO. Ciekawe co wyjdzie.

> Akurat OO nie jest najlepszym wzorem.

A co jest? MSO?

Moze uzywanie w urzedach LaTexa byloby wyjsciem ;-)
No na pewno... A może C++? Mniej więcej tak samo pasuje do tego
zastosowania.
Chyba nie wiesz co to jest C++

Język programowania, mniej specjalizowany niż (La)TeX, specjalnie wybrałem, żeby karykatura była.

[...]

Zapętlamy się.

A więc nie, formularze nie robi się lepiej na WWW. Jak masz dostarczyć obywatelowi zbiór różnych druków, które ma wypełnić i podpisać, to niby można to zrobić na WWW jako generator wydruków, ale jest to o wiele bardziej kosztowne. Załóżmy, że wchodzi Formularz SRIT-PIT-GIT-MUA-ZUA-SRUA-12, który jest lekką modyfikacją Formularza SRIT-PIT-GIT-MUA-ZUA-SRUA-11, urzędnik dokonuje modyfikacji w pakiecie biurowym i publikuje. Bez zatrudniania programisty, który zmodyfikuje generator wydruków na WWW.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-05-10 23:39:22
Autor: R.e.m.e.K
Linux compiz grafika
Dnia Tue, 01 May 2012 08:31:28 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

[...]

Przy okazji cytat z listy poprawek najnowszego Apache OpenOffice (3.4):
"Poprawiono wiele zgłoszonych błędów w tym opcję eksportu do formatu RTF i
importu DOCX."

http://www.dobreprogramy.pl/Apache-OpenOffice-3.4-wydany,Aktualnosc,33087.html

[...]

Nie chodzi o generatory wydrukow tylko formularze na www czyli to co
wypelniasz np. podczas zakladania konta gdziekolwiek. Rozszerzenie takiego
formularza mozna bardzo latwo uproscic (napisac banalna aplikacje webowa w
ktorej beda opcje: dodaj pole, dodaj liste rozwijana, dodaj pole wyboru
etc.) i obejdzie sie zarowno bez programisty jak i bez drogich narzedzi.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-05-01 03:10:42
Autor: Animka
Linux compiz grafika
W dniu 2012-04-30 20:28, R.e.m.e.K pisze:
> [...]

>Nie jest jakoĹ› specjalnie skomplikowane, prawdaĹĽ? Mam takich pism na
Nie jest, choc uzywasz fontow niestandardowych i u mnie sa inne w ich
Czy nie lepiej tak?
http://www.sendspace.pl/file/pic/41633f68277e24cc1d93a19/view

--
animka

Data: 2012-05-19 06:48:42
Autor: Przemysław Ryk
Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 13:45:24 +0200, Przemysław Adam ¦miejek napisał(a):

No więc urz±d<->obywatel raczej tego nie wykorzystuje. Raczej
wykorzystuje ,,damy obywatelowi formularze do wypełnienia''. I kiedy¶
dawali DOCe, ale potem ideolodzy zamieszali i teraz daj± coraz czę¶ciej
PDFy. Do rzyci, bo trzeba długopisem wypełniać.

A slyszal o PDFach interaktywnych?

Słyszał, ale ich przygotowanie jest kłopotliwe, użycie dużo mniej wygodne.

A tutaj już - imienniku szanowny - gówno to obywatela obchodzić powinno.

Np. US takie oferuja.

Poważnie? Bo ja same zwykłe ¶ci±gałem. Chyba że do ich używania potrzeba specjalnego programu.

Wtyczka do Adobe Readera. Można się w¶ciekać, że Adobe Reader jest do tego
potrzebny. Ja wychodzę z założenia, że jeżeli inny, mały, szybki i wygodny
czytnik PDFów tego nie obsługuje, to problem leży u producenta tego małego
czytnika. Nikt mi nie każe ustawiać Adobe Readera jako podstawowy czytnik
plików PDF.

A DOCe s± i dla MSO i dla OOo i dla innych pakietów.

O wiele lepszy niz doce i odfy razem wziete jest format rtf, zostal on
zreszta wymyslony jako format przenosny i uniwersalny.

Ale jest ubogi i dotyczy tylko dokumentów tekstowych. I praktycznie umarł. Może i był fajny w latach 80, ale nigdy się nie przyj±ł.

Ale czego wymagasz od urzędu? Tytułów, nagłówków, list wypunktowanych,
numerowanych, stopek, tabel. No dobra - tabele się przydaj± - to fakt. Z
drugiej strony - niech to wrzuc± w XMLa. Przegl±darka to powinna przeczytać.

[ Żyjemy nie tak, jakby¶my chcieli, lecz tak, jak możemy.       (Menander) ]

Data: 2012-05-19 06:38:43
Autor: Przemysław Ryk
Linux compiz grafika
[...]

True. Masz racjÄ™.

Znam osoby, które działalność gospodarczą założoną mają, ale doskonale
obywajÄ… siÄ™ z samym tylko pingwinem: ot kilku administratorĂłw sieci,
ktĂłrzy nie grajÄ… (albo majÄ… od tego X-Boxa czy PS3), tworzone czasami
pisma załatwia z powodzeniem Open/Libre Office, dostęp do narzędzi
webowych teĹĽ majÄ… bezproblemowy. I w takiej sytuacji co? Chcesz siÄ™ sam
[...]

Niemniej jednak - moim skromnym zdaniem - jest to patologia. Czyli przymus
stosowania danego rozwiązania lub konieczności korzystania z biura
rachunkowego. Akurat na linii państwo-obywatel powinno - moim zdaniem - być
tak, że obywatel może skorzystać z darmowych narzędzi, by swoje powinności
wykonać. Albo doprecyzujmy - by protokoły przesyłania danych były otwarte.
Użył ktoś oprogramowania pod inny system, gdzie producent danego
oprogramowania nie zadbał o ich aktualizację zgodnie z obowiązującymi
przepisami - jego sprawa. User powinien być pociągnięty do odpowiedzialności
za błędy, ale powinien mieć też mieć skuteczną możliwość pociągnięcia do
odpowiedzialności wydawcy oprogramowania, który nie uwzględnił zmian w
przepisach.

Owszem - można wymagać określonej wersji danych narzędzi - nie ukrywam, że
na tekst, że np. prosta strona www ma być zrobiona tak, by IE4 na niej nie
zgłupiał, to bym się obśmiał.

[...]

Z doświadczenia w pracy w prywatnej firmie: wyrżnij dostęp do przykładowo
Facebooka dla osób, którym ten dostęp jest niepotrzebny i zobaczysz, jak to
wpłynie na działanie łącza. :)

[...]

Raczej. Dlaczego więc nie korzystać z otwartych standardów? W US sprawdza
się PDF - dlaczego nie iść tą drogą?

[...]

IMCHO podejście należy zmienić. Word był tylko przykładem. Uczy się u nas -
niestety - klikania w danym programie. Zmieni siÄ™ wersja programu, zmieni
się nieco interfejs i większość użyszkodników leży i płacze. Inaczej -
zmieni się dostęp do tej samej funkcjonalności. Funkcja programu działa tak
samo, zmienił się jedynie sposób dostępu do niej - i jest płacz.

[...]

I widzisz. Od X-lat jak im wyślę PDFa, to problemu nie ma. Ciekawe, nie?

[...]

Ale na stronie widzÄ™ zarĂłwno pliki dla Open/LibreOffice, jak i dla MS
Office. Takie podejście chwalę.

Przykładowo - stawiałem ostatnio dla pewnego stowarzyszenia serwer FTP. Od
strony administracyjnej - moja działka. Od strony klienta - może być różnie.
Powstała mała strona www, na której opisałem metody dostępu z użyciem
różnych, popularnych i najczęściej darmowych narzędzi. Dostanę zgłoszenie,
że większość osób korzysta z danego klienta i nie radzą sobie z jego
konfiguracjÄ… - powstanie opis do tego narzÄ™dzia. ĹÄ…cznie z informacjÄ…,
dlaczego gdzieś może być problem. W opisywanym przypadku FTPa - część osób
korzysta li tylko z przeglÄ…darki. MajÄ… jasno od razu opisane, ĹĽe tÄ… drogÄ…
upload jest bardzo problematyczny, o ile niemoĹĽliwy. ĹÄ…cznie z linkami do
rozwiązań, które to umożliwią. Da się? Da się.

[...]

Ja tam wiem, że da się zrobić interaktywne PDFy do wypełniania formularzy.
Urząd Skarbowy do rozliczenia PITów też takowe udostępnia. Da się?

[...]

O ile przedszkole ma właściwą, zaktualizowaną wersję owego arkusza. To raz.
Dwa - jestem bardzo przeciwny dostarczaniu odbiorcy końcowemu de facto
roboczej wersji pliku. Odbiorca końcowy ma dostać front-end do wprowadzenia
danych. Nic poza tym.

Tak samo mam z plikami do druku dostarczanymi do drukarni. Drukarnia dostaje
produkcyjny plik, z którego ma iść druk. Jeżeli jest problem - ma dać mi
znać. Nigdy, przenigdy, ale to *urwa nigdy nie ma prawa w nim grzebać. Bo
rozmywa się odpowiedzialność za błędy.

[...]

Powinna IMVHO dostać frontend do wprowadzenia danych, które zostaną
sprawdzone pod kątem poprawności zawartości (przykładowo - czy są puste
pola, których wypełnienie jest wymagane, czy format danych się zgadza itp.).
Reszta ma być robiona po drugiej stronie.

okazji parę formuł zmienił. Kto będzie udowadniał i jak, że ze źródła
dostarczono coś innego, niż to, co osoba druga wypełniła, a błędy wynikły z
działania osób trzecich?

Odwołując się do mojej branży związanej z przygotowaniem publikacji do
druku. Oddaję wynikowy plik PDF. Owszem - edytować się go da - jeżeli tylko
masz narzędzia. Ale jeżeli miszcz w drukarni w jakikolwiek sposób go
przeedytuje - nogi z dupy powyrywam. Nawet jeĹĽeli poprawi istniejÄ…ce w nim
błędy. Zauważył - ma odbić pracę z tekstem „nie spełnia wymagań ze względu
na A, B, C, błąd jest tutaj i tutaj”. Poprawi, albo „poprawi” to zadam
proste pytanie - czy ktoś edytował plik? Tak? To bierzcie Państwo sobie ten
nakład i nakarmcie się nim. I weź się wtedy kłóć, kto spieprzył bardziej.

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Kobieta nie ĹĽyczy swojemu wrogowi Ĺşle, ale jak najgorzej.                ]

Data: 2012-04-30 08:40:01
Autor: JoteR
[OT] Linux compiz grafika
"Przemysław Ryk" napisał:

Rodziciele moi: komp z Windows XP, Office AFAIR 2000 lub XP.
Funkcjonalnością wystarcza im po uszy, albo jeszcze wyżej. Dostają DOCX.
I jest problem.

Widzę, że trening z kolegą jadrysiem nie poszedł na marne. Argumenty jakby żywcem zaczerpnięte z pokładów jego antymicrosoftowej fobii.
PozwĂłl zatem, ĹĽe teraz ja przez chwilÄ™ poniosÄ™ Ăłw kaganek:
http://www.microsoft.com/downloads/pl-pl/details.aspx?familyid=941b3470-3ae9-4aee-8f43-c6bb74cd1466
Dodam tylko, że wbrew opisowi działa to również z Office 97.
A tak w ogóle, to zrobiło się potężne NTG.

JoteR

Data: 2012-05-19 06:38:42
Autor: Przemysław Ryk
[OT] Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 08:40:01 +0200, JoteR napisał(a):

"Przemysław Ryk" napisał:

Rodziciele moi: komp z Windows XP, Office AFAIR 2000 lub XP.
Funkcjonalno¶ci± wystarcza im po uszy, albo jeszcze wyżej. Dostaj± DOCX.
I jest problem.

Widzę, że trening z koleg± jadrysiem nie poszedł na marne. Argumenty jakby żywcem zaczerpnięte z pokładów jego antymicrosoftowej fobii.
Pozwól zatem, że teraz ja przez chwilę poniosę ów kaganek:
http://www.microsoft.com/downloads/pl-pl/details.aspx?familyid=941b3470-3ae9-4aee-8f43-c6bb74cd1466
Dodam tylko, że wbrew opisowi działa to również z Office 97.

JoteR - ja to wiem, Ty to wiesz, ale ile użyszkodników się dowie?

A tak w ogóle, to zrobiło się potężne NTG.

Tu masz rację.

[ Yeah, a little bit of hate-fucking always good for the soul.             ]
[                            (Lew Ashby "Californication 2x05 Vaginatown") ]

Data: 2012-05-19 10:56:42
Autor: JoteR
[OT] Linux compiz grafika
"Przemysław Ryk" napisał:

[...]

JoteR - ja to wiem, Ty to wiesz, ale ile uĹĽyszkodnikĂłw siÄ™ dowie?

Wszyscy, którym zaświecisz w oczy owym kagankiem. Lub zrobisz to za nich. Do rodzicieli czasem wpadasz, nieprawdaż?

JoteR

Data: 2012-04-30 00:37:24
Autor: Przemysław Ryk
Linux compiz grafika
Dnia Sun, 29 Apr 2012 21:27:05 +0200, ToMasz napisał(a):

[...]

IMVHO - by obywatel tych dodatkowych kosztów ponosić nie musiał.

[...]

A tu już IMVHO za daleko wybiegasz. MS Office jest moim zdaniem cholernie
dobrym narzędziem, szczególnie jak się wdroży rozwi±zania pracy grupowej. I
niech urzędy z MS Office korzystaj± - dlaczego nie? Jednak wyprodukowane
przez nich dane / pliki maj± być w takiej postaci, aby obywatel, korzystaj±c
z dowolnego systemu operacyjnego (przy czym seriously - Windows 3.11 możemy
sobie darować) mógł w stanie się do owych danych dobrać oprogramowaniem
darmowym, b±dĽ płatnym - zależnie od tego, jakiego używa. W drug± stronę tak
samo - nie wysyłanie DOCX czy XLST, ale np. RTF czy PDF.

[ Z moim szczę¶ciem do kobiet, prędzej znajdę chłopaka, niż dziewczynę...  ]
[                                                        (demotywatory.pl) ]

Data: 2012-04-30 00:07:24
Autor: Przemysław Ryk
Linux compiz grafika
Dnia Sun, 29 Apr 2012 11:53:12 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

Inwestowanie w rozwiÄ…zania robiÄ…ce
dobrze ideologom wolności jest nieuzasadnione ekonomicznie i
organizacyjnie.

Powiedział co wiedział... Skazujesz się tym samym na monopol.

No nie, lepiej, żeby inwestować w niszowe rozwiązania. Tak jak niektórzy szaleńcy proponują wobec Płatnika... Niech cały naród zapłaci za wersję Płatnika na Linuksa, żeby łaskawie około 10 (słownie: 10) osób w Polsce skorzystało w imię ideologii.

Odnośnie Linuksa to zamknięte koło jest. Ale nie wydaje Ci się, że w
sytuacji opublikowania specyfikacji komunikacji z systemem elektronicznym
ZUS mogłoby powstać kilka innych, być może wygodniejszych narzędzi? Dlaczego
do formatu PDF masz pierdyliard lepszych czy gorszych czytnikĂłw? Dlaczego
JPEGa, GIFa czy PNG czyta Ci pierwszy z brzegu wzięty program do obsługi
grafiki?

Skoro sÄ… odpowiednie rozwiÄ…zania, to siÄ™ z nich korzysta.

Jeżeli owe rozwiązania będą dostępne dla każdego z dostępnych, w miarę
nowoczesnych systemĂłw operacyjnych i do tego za darmo - zgoda. Dowolna firma
może sobie wymagać płatnych narzędzi. Urzędy, opłacane z naszych podatków
mają być dla obywatela. Oznacza to m.in. to, że przy komunikacji z nimi w
formie elektronicznej, obywatel nie jest zmuszany do zakupu konkretnego
rozwiÄ…zania pt. system operacyjny + oprogramowanie.

Służby oczyszczania miasta też nie starają się za wszelką cenę montować
pługów do malucha, tylko kupują odpowiednie ciężarówki nadające się do
pracy przy odśnieżaniu miasta.

Tylko widzisz - czy istnieje wymóg dla owych służb odśnieżania, że
ciężarówka, do której zamontowany zostanie pług, to _musi_ być np. Scania, a
pług musi być firmy - dajmy na to - _Fiskars_?

No więc sobie niech będzie ideologiczny soft dla tych, co mają niskie wymagania.

Tu nie chodzi o ideologiÄ™.

(ciach…)

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ We can live with dignity. We can't die with it.                          ]

Data: 2012-04-30 02:26:45
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 00:07, Przemysław Ryk pisze:
[...]

Tak, tak, tak kombinował Sergiusz. I co? Naraził naród na dodatkowe koszta. Masz już specyfikację komunikacji jawną i co? Nadal nie ma (i nie będzie) innych narzędzi niż Płatnik, a cały Janosik zdechł szybciej niż ktokolwiek napisał nawet część bezkomunikacyjną. Bo krzyczeć i gardłować to ideolodzy potrafią, ale na tym koniec.

Płatnik jest narzędziem, które ma być zawsze aktualne i które ma zebrać pliki z programu płacowego, sprawdzić ich poprawność i wysłać do ZUS. Nawet jakby program płacowy mógł wysłać bezpośrednio, to producent i tak woli nie, bo jak Płatnik ZUSowski zweryfikuje,to zawsze lepiej.

[...]

Bo to światowa sprawa i pliki znane od wieków (i akurat GIF wolny nie był jeszcze do niedawna) i popularne. Płatnik to sprawa polska i do tego mało powszechna i służąca do komunikacji z systemem jednego urzędu. Jest narzędzie dostarczone przez ten urząd i już.

Analogicznie masz np. program ePFRON dostarczany przez PFRON. Tylko mniej znany, bo z PFRONem się rozliczają tylko ci, co mają niepełnosprawnych.

w oświacie analogiczny jest SIO (System Informacji Oświatowej) i też dostarczane są co pół roku wersje nowe i nie ma konkurencji, bo i po co. Z SIO jest tylko ta różnica, że powstał około 2005, więc ideolodzy napisali go w Jawie i jest niby wersja dla Linuksa. Nie wiem kto korzysta, bo założę się, że 99,9999999% szkół pracuje na windowsie. A napisany w Jawie działa jak krowa (no teraz w 2012 jest lepiej, bo współczesny sprzęt już z Jawą sobie radzi). I pewnie będzie go trzeba przepisać i tak za jakiś czas, jak się okaże, że Orakiel Jawę ubije.

Skoro sÄ… odpowiednie rozwiÄ…zania, to siÄ™ z nich korzysta.
Jeżeli owe rozwiązania będą dostępne dla każdego z dostępnych, w miarę
nowoczesnych systemĂłw operacyjnych i do tego za darmo - zgoda.

Za darmo i za darmo. Za darmo umarło. Wszystko kosztuje. To, że SUN dotował OOo przez lata, to widzisz, Sun umarł. Nie wiem na ile Apaczi będzie dotował OpenOffice. Na razie jakieś 3.4 beta wydali, ale czy to jest dotowane czy praca napaleńców, nie wiem. Na ile pociągnie, nie wiem. Fork w postaci LibreOffice niby prężnie idzie do przodu, nie wiem na ile im pieniędzy wystarczy, ale też nie jest darmo, bo ktoś tę fundację dotuje. Z jakich pobudek, to inna sprawa. I na jak długo.

[...]

No i dlatego coraz częściej dają PDFy, co jest gorsze dla obywatela.

[...]

Nie wiem, może jest. Chodzi o to, żeby było spełniało określone wymagania. Przykład o tyle chybiony, że Urząd przejedzie po drogach, obywatel się będzie cieszył i już. Więc nie ma konieczności komunikacji i zgodności.

No więc sobie niech będzie ideologiczny soft dla tych, co mają niskie
wymagania.
Tu nie chodzi o ideologiÄ™.
(ciach…)

Chodzi. Bo nie mając MSO nie mam problemów jak ktoś da DOCa na WWW. A jak da formularz w DOC, to fajnie, bo sobie wypełnię i druknę. A z tym gorzej, bo Ideolodzy załatwili mi PDFy. I główne urzędy tak dają. I pozostaje długopis, co mi sprawia problem.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-30 11:58:14
Autor: R.e.m.e.K
Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 02:26:45 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

[...]

Zeby bylo dobrze to powinno to byc jeszcze inaczej rozwiazane. Mianowicie
wszystkie urzedy powinny oferowac tzw. web services (oparte np. o protokol
SOAP), takie serwisy pozwalalby dowolnej firmie podlaczyc swoj autorski
software (niewazne czy webowy czy desktopowy) i tenze software korzystajac z
funkcji oferowanych przez ten web service bylby w stanie wysylac/odebrac do
urzedow odpowiednie dane, ktore juz na etapie przesylania moglyby byc
weryfikowane i zatwierdzane/odrzucane. Wtedy nie byloby zadnego uwiazania do
platformy sprzetowej czy systemowej, mogloby powstac duzo roznych rozwiazan
korzystajacych z tych web services i wszyscy byliby zadowoleni.
Na podobnej zasadzie dziala Allegro, dostarcza darmowego Allegro WebAPI,
ktore firmy piszace oprogramowanie wykorzystuja by umozliwiac automatyczne
wystawianie aukcji ze swoich systemow. I to sie swietmie sprawdza. Tylko
czemu te patafiany przy sterach tego nie kumaja to nie mam pojecia, sprawa
jest generalnie banalna do realizacji i wdrozenia, a koszty zwrocilby sie w
ciagu 2-3 lat (zakladajac oczywiscie, ze realizacji podjelaby sie firma
wyloniona na drodze uczciwych przetagrow, a nie "kupionych" jak to u nas
zazwyczaj bywa, czyt. systemy nie kosztowalyby setek milionow).

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-04-30 13:26:56
Autor: gawfron
Linux compiz grafika
W dniu 2012-04-30 11:58, R.e.m.e.K pisze:

[...]

No i sam sobie odpowiedziałeś. Zresztą nawet w 'uczciwych' przetargach gdy idzie o kasę budżetową kwoty są śrubowane.

Data: 2012-04-30 14:53:06
Autor: R.e.m.e.K
Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 13:26:56 +0200, gawfron napisał(a):

No i sam sobie odpowiedziałeś. Zresztą nawet w 'uczciwych' przetargach gdy idzie o kasę budżetową kwoty są śrubowane.

Imho nie ma nadal uczciwych, bo nikt swiadomy i uczciwy nie zaplacilby za
system np. ewidencji ludnosci, rejestracji pojazdow, ewidencji bezrobotnych
etc. dziesiatkow czy setek milionow, to po prostu nie jest tyle warte.
Owszem, sa to duze i czasami dosc zlozone systemy, ale raczej na zasadzie
ilosci gromadzonych danych a nie na poziomie algorytmicznym i
technologicznym. Znalem bardzo dobrze jeden z takich systemow pisany przez
jednego z naszych potentanow z lat '90 dla jednego z ministerstw, kosztowal
fortune, funkcjonalnosc mial delikatnie mowiac "kulawa" a po 5-6 latach
uzytkowania zostal... wypieprzony i zastapiony kolejnym swietnym
rozwiazaniem pisanym przez kolejnego potentata za kolejna fortune - tak to
sie buja od poczatku i nikt z tym nic nie robi :-/

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-04-30 19:21:19
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 11:58, R.e.m.e.K pisze:
[...]

woli nie, bo jak PĹ‚atnik ZUSowski zweryfikuje,to zawsze lepiej.

[...]

A wiesz jakiej to mocy wymaga? W tej chwili płatnik po stronie klienta na słabszym sprzęcie męczy i męczy i męczy. Do tego dane są szyfrowane, więc takie rozwiązanie musiałoby pobrać, odszyfrować i weryfikować. Pomnóż to przez wszystkich wysyłających w całej Polsce, zwłaszcza że wysyłają rzutami, konkretnego dnia, jak przychodzi termin. Masakra. W tej chwili jest weryfikacja po stronie klienta, potem szyfrowanie po stronie klienta, potem wysłanie małego pakietu ala mejla, potem serwery ZUS to odszyfrują i przetworzą. Może nawet z dużym opóźnieniem, tego już obywatel nie wie. Ma co prawda potwierdzenie przyjęcia, ale to może być tylko wstępna weryfikacja integralności paczki... Skoro paczkę nadał zaufany klient, to weryfikacji już w zasadzie nie trzeba przeprowadzać.

Wtedy nie byloby zadnego uwiazania do
platformy sprzetowej czy systemowej, mogloby powstac duzo roznych rozwiazan
korzystajacych z tych web services i wszyscy byliby zadowoleni.

Tylko kto by za to zapłacił? Naród!

Na podobnej zasadzie dziala Allegro, dostarcza darmowego Allegro WebAPI,
ktore firmy piszace oprogramowanie wykorzystuja by umozliwiac automatyczne
wystawianie aukcji ze swoich systemow. I to sie swietmie sprawdza.

Ale tam jest nieco inna zasada, a poza tym, za to płacą klienci Allegro.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-30 20:34:07
Autor: R.e.m.e.K
Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 19:21:19 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

[...]

Znowu boli Cie nie Twoj problem. Jestes jakims mesjaszem, ze musisz cierpiec
za miliony?

[...]

Te wszystkie wydumane problemy sa do rozwiazania systemowego, ale nie chce
mi sie tu o tym pisac, to juz za duzy offtop.

Wtedy nie byloby zadnego uwiazania do
platformy sprzetowej czy systemowej, mogloby powstac duzo roznych rozwiazan
korzystajacych z tych web services i wszyscy byliby zadowoleni.

Tylko kto by za to zapłacił? Naród!

A teraz kto placi za te wszystkie bzdurne prace wykonywane w urzedach
zapelnionych etatami robiacymi "robote glupiego"? Kosmici? Do tego za
systemy o jakich pisalem placi sie raz, a potem je tylko utrzymuje za ulamek
kwoty, a urzedasow i biurokracje oplaca sie caly czas sowicie i to coraz
wiekszymi kwotami. Tego juz nie dostrzegasz?

[...]

A podatki i skladki i clo i tysiac innych oplat placa "klienci" panstwa -
zasada identyczna.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-04-30 20:50:52
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 20:34, R.e.m.e.K pisze:
[...]

Jak nie mój? Póki mieszkam w Polsce i płacę haracze polskim urzędasom, to sposób w jaki wydają moje i moich współobywateli pieniądze jest mój.

[...]

E tam :D Od czego jest KILL w czytniku.

[...]

Nie widzÄ™ zwiÄ…zku.

Obecna sytuacja: PĹ‚atnik po stronie klienta, wykorzystuje moc komputera obywatela. System ZUS przyjmuje gotowÄ… zweryfikowanÄ… i zaszyfrowanÄ… paczkÄ™.

Proponowana przez ciebie sytuacja: WebAPI, które przyjmuje od klienta zaszyfrowane i niezweryfikowane dane i wykonuje na żywo pewne działania.

Co to ma do urzędasów, biurokracji i innych rzeczy. To, że Program Płatnika przeniosą na WebApi czy inne takie cokolwiek zmienia w tym zakresie?

[...]

Owszem. Tylko klienci Allegro są dobrowolni, a klienci ZUS nie. Jak Allegro ma chęć podnosić ceny i wprowadzać różne rzeczy, to jest jego korporacyjna sprawa. Natomiast moją sprawą jest już to, że ZUS będzie za moje pieniądze implementował coś, co zrobi dobrze tym 10 osobom w Polsce, które się zaparły i robią płace na linuksie i nie mają ani kawałka Windowsa do obsługi Płatnika, a jednocześnie mają dość kasy, żeby zapłacić komuś, kto zaimplementuje im Nowego Twojego Płatnika pod linuksami.

Zresztą, popatrzmy na rozliczenia Szpitali i Jednostek Medycznych z NFZ. Otóż jeszcze bodajże 5 lat temu był taki układ jak z ZUS. NFZ miał system po swojej stronie i dawał darmowego klienta systemu. Jak grzebali w systemie, to sami uaktualniali klienta. Potem jednak NFZ uznał, że ma to w dupie, że każdy ma się samodzielnie zaopatrzyć w klientów, bo oni swojego nie aktualizują więcej. I co? Zamiast darmowego klienta robionego przez NFZ (koszt dla narodu: 1x) pojawiły się płatne klienty i np. Szpital X (na sakiewce narodu przecież) musi kupić licencję (kwota dwucyfrowa albo trzycyfrowa przed tysiącami) oraz miesięczny abonament na aktualizację (kwota jedno lub dwucyfrowa przez tysiącami). I przemnóżmy to przez wszystkie szpitale w Polsce oraz dodajmy to, że jak Niezależny Producent nie nadąża za zmianami w NFZ to robią się dziwne rzeczy.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-30 21:39:28
Autor: R.e.m.e.K
Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 20:50:52 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

Znowu boli Cie nie Twoj problem.

Jak nie mój? Póki mieszkam w Polsce i płacę haracze polskim urzędasom, to sposób w jaki wydają moje i moich współobywateli pieniądze jest mój.

To czemu nie pikietujesz pod sejmem? Przeciez od lat sejm i cala piramida
urzedow przewala Twoja kase szybciej niz w kasynie.

[...]

Diametrialnie. W koncu platformy u obywateli bylyby tylko uproszczone do
klawiatur i plikow. Zero klopotow z kompatybilnoscia, szybka i bezproblemowa
praca, komfort i wygoda.

[...]

Nie chodzi o Linuksa, taka zmiana otwiera nowy poziom mozliwosci, nie tylko
dla obywateli, ale takze dla panstwa, administracji i antybiurokracji.

[...]

Nie znam problemu, ale z wielu powodow mysle, ze mocno go demonizujesz.
Zmiany w prawie podatkowym sa rownie czeste a jakos systemy ksiegowe
nadazaja. To samo w innych dziedzinach. Poza tym ceny systemu za 3 cyfrowe
kwoty w tysiacach dla jednej placowki medycznej to bzdura. Wolny i otwarty
rynek zlikwiduje takie po(d)mioty od razu. Firm piszacych software sa w PL
setki, wiele z nich chetnie zajeloby sie tym tematem i konkurencja
ograniczylaby takie zachowania. Chyba, ze jest jakas blokada prawna lub inna
rownie madra i tylko znajomi krolika moga sobie monopolizowac ten rynek -
ale w takim wypadku to juz patologia, a nie o tym pisalem.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-05-01 08:49:37
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 21:39, R.e.m.e.K pisze:
[...]

A skÄ…d wiesz, ĹĽe nie pikietujÄ™?
Poza tym, pikietować to jedno, a głosić poglądy zwiększające ten koszmar, to drugie.

[...]
Proponowana przez ciebie sytuacja: WebAPI, ktĂłre przyjmuje od klienta
zaszyfrowane i niezweryfikowane dane i wykonuje na żywo pewne działania.
Co to ma do urzędasów, biurokracji i innych rzeczy. To, że Program
PĹ‚atnika przeniosÄ… na WebApi czy inne takie cokolwiek zmienia w tym
zakresie?
Diametrialnie. W koncu platformy u obywateli bylyby tylko uproszczone do
klawiatur i plikow. Zero klopotow z kompatybilnoscia, szybka i bezproblemowa
praca, komfort i wygoda.

Dokładnie tak jak teraz. A wygoda i kompatybilność mniejsza, bo różnorodność wprowadzi tylko więcej błędów implementacyjnych. Więcej procedur radzenia sobie z niezgodnością itp.

Ale tam jest nieco inna zasada, a poza tym, za to płacą klienci Allegro.
A podatki i skladki i clo i tysiac innych oplat placa "klienci" panstwa -
zasada identyczna.

Owszem. Tylko klienci Allegro sÄ… dobrowolni, a klienci ZUS nie. Jak
[...]

Ale jakim kosztem?

ZresztÄ…, popatrzmy na rozliczenia Szpitali i Jednostek Medycznych z NFZ.
[...]
na aktualizacjÄ™ (kwota jedno lub dwucyfrowa przez tysiÄ…cami). I
przemnóżmy to przez wszystkie szpitale w Polsce oraz dodajmy to, że jak
NiezaleĹĽny Producent nie nadÄ…ĹĽa za zmianami w NFZ to robiÄ… siÄ™ dziwne
rzeczy.
Nie znam problemu, ale z wielu powodow mysle, ze mocno go demonizujesz.
Zmiany w prawie podatkowym sa rownie czeste a jakos systemy ksiegowe
nadazaja.

Nie są równie częste. Zasady prowadzenia PKPiR nie zmieniły się jak 12 lat prowadzę DG (a nie, była lekka zmiana kolumn raz). Z VATem były zmiany niedawno ze stawkami, co dało faktycznie w tyłek programom księgowym, ale że stawek różnych było wiele wcześniej, to jak program nie był zbyt sztywny. Oczywiście zmiany są ciągle, ale najczęściej nie na poziomie Systemu, a na poziomie np. ,,od dzisiaj jak sprzedasz płytę CD, to musisz mieć kasę fiskalną''.

[...]

No to sprawdź ilu z nich oferuje system taki jak InfoMedica. Nie siedzę jakoś wnikliwie, ale raczej wszyscy mają produkty Asseco. Szpitale i większe InfoMedicę, a mniejsze jednostki mMedicę.

Chyba, ze jest jakas blokada prawna lub inna
rownie madra

No. Techniczna. Trzeba siedzieć w tym jak diabli i mieć potężną infrastrukturę programistów i serwisantów.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-05-19 06:38:42
Autor: Przemysław Ryk
Linux compiz grafika
[...]

Nad tym niestety też ubolewam. Nie zmienia to mojego podejścia -
specyfikacja komunikacji elektronicznej z jednostkami władzy powinna być
jawna i dostępna. Ktokolwiek chce pisać oprogramowanie do obsługi takowych
zagadnień, powinien mieć do niej bezpłatny dostęp. Powinien jednocześnie
ponosić odpowiedzialność za to, że napisane przez niego oprogramowanie jest
do tyłu z aktualizacjami o nowe czy zmienione przepisy.

Jawny protokół komunikacji, jawny format plików - tak. Odpowiedzialność
producenta oprogramowania - jak najbardziej.

[...]

IMVHO powinno być tak, że masz dostęp do procedur obliczeniowych. Czyli ZUS
wystawia w jawnym formacie (XML chyba da radÄ™?) procedury obowiÄ…zujÄ…ce,
producent oprogramowania je sobie z ZUS bezpośrednio zaciąga. Czy
skorzystasz z PĹ‚atnika, Janosika czy innego Rumcajsa - masz to gdzieĹ›. Bo
wszystkie one ciągną procedury obliczeniowe z serwera ZUS. Odpowiedzialność
wydawcy oprogramowania powinna leżeć w miejscu „tak, oprogramowanie było
aktualizowane na bieĹĽÄ…co wraz ze zmianami w przepisach, tak moĹĽemy to
udowodnić”. Program nie został zaktualizowany w oparciu o nowe przepisy czy
procedury? Bo owe procedury nie pojawiły się na tym rzeczonym serwerze ZUS.
Klient ściga producenta oprogramowania, producent oprogramowania ściga ZUS -
że przepisy się zmieniły, ale na serwerze ZUS były stare wytyczne.

Przy okazji musiałaby za tym iść odpowiedzialność biurwokracji i urzędasów.
Urząd nie wstawił nowych wytycznych wynikających z przepisów? Bo urzędas
miał kaca? Urzędas wylatuje z pracy z zakazem pracy w jednostkach
organizacji państwowej na najbliższe 20 lat.

[...]

Z PDFa SkarbĂłwka korzysta. I da siÄ™? Da siÄ™.

Analogicznie masz np. program ePFRON dostarczany przez PFRON. Tylko mniej znany, bo z PFRONem się rozliczają tylko ci, co mają niepełnosprawnych.

Jak to działa? Pytam z czystej ciekawości, a nie złośliwości. Serio.

[...]

Analogiocznie można powiedzieć, że widziałeś strony pełne flasha, które
mordowały każdy komputer i takie, które po prostu działały. Java - choć nie
lubię aplikacji w tym pisanych, bo są zasobożerne - jednak jest dość
wygodna. Chyba (nie jestem programistą). Przenośność rozwiązania jest
kuszÄ…ca.

[...]

Ja mam jednÄ… zasadÄ™: nie ma czegoĹ› takiego, jak darmowy obiad. :D Opcja
komunikacji z urzędami administracji publicznej - czy to przez formularz w
pliku PDF, czy też przez stronę www - za to zapłacimy. W podatkach
chociaĹĽby. Ale jaki mamy wybĂłr?

[...]

Dlaczego?

[...]

IMVHO problem leży w całej ustawie o zamówieniach publicznych, gdzie
najważniejszym kryterium jest cena, a nie jakość wykonanej usługi.

[...]

Hate the player, not the game. Dobrze przygotowany PDF, jest dobrze
przygotowanym dokumentem. I formularz - dobrze przygotowany w PDFie - moĹĽesz
wypełnić online. Bez długopisu. :D

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Kobieta jest jak otwarta ksiÄ™ga, napisana po hebrajsku, za pomocÄ…        ]

Data: 2012-05-19 23:47:44
Autor: R.e.m.e.K
Linux compiz grafika
Dnia Sat, 19 May 2012 06:38:42 +0200, Przemysław Ryk napisał(a):

[...]

Jest do tego webowy system SODIR. Wszystko elektronicznie poza pierwszym
uzyskaniem dostępu, które wymaga wysłania formularza papierowego.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-04-30 00:07:27
Autor: Przemysław Ryk
Linux compiz grafika
Dnia Sun, 29 Apr 2012 09:15:53 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

[...]

Imienniku drogi - zacznÄ™ od pewnego disclaimera. :) Sam jestem uĹĽytkownikiem
Windows, na pingwinie się po prostu nie znam, choć czasami wykorzystuję Live
Kubuntu do podstawowej diagnozy działania sprzętu znajomych, dla których
jako „helpdesk” często cokolwiek robię. Z MS Office'a korzystałem zawodowo
długi czas. Nie twierdzę, że jest najdoskonalszy na świecie, IMVHO
oprogramowanie OpenSource wady swoje teĹĽ ma.

Nie o to tutaj chodzi. Chodzi o to, ĹĽe jeĹĽeli mamy do czynienia z kontaktem
obywatel-urząd, to urząd IMVHO nie powinien narzucać stosowania „jedynie
słusznego” rozwiązania. I moim skromnym zdaniem powinno być tak, że zarówno
specyfikacja protokołu komunikacji (piję do Programu Płatnika), jak i
stosowany format pliku do wymiany danych z urzędem, powinien być
opublikowany / być jednym z formatów plików w otwartym, znanym standardzie.
Tak, by obywatel - niezaleĹĽnie od tego, czy uĹĽywa Windows, Mac OS czy
pingwina, z elektronicznej formy komunikacji z urzędem mógł skorzystać.
Zgodzę się na to, by zalecać użycie pewnych narzędzi - wiadomo, że nikt
dzisiaj nie będzie dostosowywał np. aplikacji webowej na potrzeby IE 4. Ale
IMVHO nie może być tak, że w celu komunikacji elektronicznej z urzędem de
facto musisz się zaopatrzyć w dany system i dany pakiet oprogramowania.
Niezależnie od tego, czy to będzie Windows + MS Office, czy Mac OS +
cokolwiek biurowego tam istnieje.

--
[ PrzemysĹ‚aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]

Data: 2012-04-30 02:28:17
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 00:07, Przemysław Ryk pisze:
Nie o to tutaj chodzi. Chodzi o to, ĹĽe jeĹĽeli mamy do czynienia z kontaktem
obywatel-urzÄ…d,

Ale nie o tym mowa w przypadku przedszkola.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2012-04-30 08:38:07
Autor: Jacek Maciejewski
Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 00:07:27 +0200, Przemysław Ryk napisał(a):

Ale
IMVHO nie może być tak, że w celu komunikacji elektronicznej z urzędem de
facto musisz się zaopatrzyć w dany system i dany pakiet oprogramowania.

I pod tym się podpisuję czterema kończynami. (No, chyba że urz±d dostarczy
darmo oprogramowanie).
--
Jacek

Data: 2012-04-30 20:28:57
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 08:38, Jacek Maciejewski pisze:
  (No, chyba że urz±d dostarczy
darmo oprogramowanie).

Nie ma nic darmo. Za wszystko kto¶ musi zapłacić. A w przypadku urzędów, tym kim¶ s± obywatele.

Data: 2012-04-30 21:30:56
Autor: ToMasz
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 20:28, Przemysław Adam ¦miejek pisze:
[...]

nieprawda. Tzn kto¶ musi zawsze zapłacić, ale makroekonomicznie najdroższym wydatkiem s± miliony licencji  na windows.
inaczej. wyobraĽ sobie, że nagle kto¶ m±dry ale zboczony zaczyna mieszać w polskiej informatyce. wszystkie urzędy przechodz± na jaki¶ dziwny system operacyjny. Wszystkie dokumenty wymagaj± ich systemu. Dlaczego? bo jest bezpieczny.
Co by¶ zrobił? Oczywi¶cie że windows jest najpopularniejszy, i o ile _musimy_ jako naród finansować program działaj±cy pod _konkretnym_ systemem, to piszemy program na windows - zgadzamy się? Ale powiedz nam wszystkim, co do jasnej cholery jest takiego że program nie może "działać" na www albo _musi_ być pisany pod jeden system?

ToMasz

Data: 2012-04-30 21:44:13
Autor: R.e.m.e.K
Linux compiz grafika
Dnia Mon, 30 Apr 2012 21:30:56 +0200, ToMasz napisał(a):

systemem, to piszemy program na windows - zgadzamy się? Ale powiedz nam wszystkim, co do jasnej cholery jest takiego że program nie może "działać" na www albo _musi_ być pisany pod jeden system?

Tu niestety dziala zwykly mechanizm rynkowy. Maly target (ca 1%), duzy koszt
produkcji (minimum kilkadziesiat % wzgledem aplikacji jednosystemowej) i
prosta ocena zysku. I kolo sie zamyka. Aplikacje webowe sie wymykaja spod
tej zasady, ale powiedzmy sobie szczerze, ze dopiero dzis mozna jakies
sensowne webowe aplikacje tworzyc, ktore beda funkcjionalnie zblizone do
desktopowych. A soft o ktorym piszemy ma korzenie w latach '90 i czasem
wczesniej.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2012-05-01 09:45:45
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Linux compiz grafika
W dniu 30.04.2012 21:30, ToMasz pisze:
[...]

Przy błędnym założeniu, że ktokolwiek[1] kupuje windowsa tylko z powodu Płatnika.

Rozwi±zań płacowych dla sektora MSP dla linuksa w zasadzie brak. Odsetek obywateli z tego sektora, który by potrzebował Płatnika, a jednocze¶nie nie miał Windowsa jest po prostu epsilonowo mały.

[1] ktokolwiek w statystycznym rozumieniu, bo pewnie jaki¶ jeden przypadek czy dwa w Polsce mi znajdziesz takie.

[...]

No wła¶nie. Dlatego bazowanie na rozwi±zaniach używanych powszechnie jest w porz±dku. St±d kartki na formularze s± A4 a nie Letter i inne takie. W przypadku systemów niestety ciężko o standardy typu A4, więc korzysta się ze defacto standardu, czyli systemu Windows, bo jego ma pewnie z 90 albo więcej % potencjalnych użytkowników.

[...]

Jeżeli chodzi o Płatnika, to już podałem wyja¶nienia dlaczego nie może być na WWW.
Co do wielu systemów, to znów odpowiedĽ jedna -- koszty. Portowanie Płatnika dla Linuksa czy MacOSa jest kosztowne, a liczba zadowolonych obywateli znikoma.

To tak samo, jak pytanie czemu j. polski? W końcu jest nieco wietnamczyków w Polsce. Maj± swoje bary albo restauracje i może chc± użyć Płatnika po wietnamsku. Jest paru Turków, co maj± swoje kebaby w Polsce i może chc± użyć Płatnika po turecku.

Data: 2012-05-04 15:33:10
Autor: Andrzej Lawa
Linux compiz grafika
W dniu 01.05.2012 09:45, Przemysław Adam ¦miejek pisze:

[...]

Jakby to było OpenSource, to mogliby sobie sami język podmienić ;)

Data: 2012-04-28 21:22:18
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Linux compiz grafika
W dniu 26.04.2012 12:42, Andrzej Zbierzchowski pisze:
[...]

czę¶ciowo

a MS Office - open
document.

Wcale.

http://ooblog.pl/2012/04/27/microsoft-odfrunal/

Data: 2012-05-03 16:51:23
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Linux compiz grafika
On 2012-04-28 21:22, Przemysław Adam ¦miejek wrote:
[...]

A to dziwne - otwieram pliki odt (głównie) w Wordzie 2010 i nie ma ŻADNYCH problemów.

Data: 2012-04-26 15:34:37
Autor: Andrzej Lawa
Linux compiz grafika
W dniu 26.04.2012 12:40, kamil pisze:

[...]

No i w czym problem dla linuxa?

Data: 2012-04-26 15:37:52
Autor: Rafal Lukawski
Linux compiz grafika
On 2012-04-26 15:34, Andrzej Lawa wrote:
[...]

Ja mam klientów, którym produkuje arkusze z VBA ;) Zawsze można zainstalować winde w wirtualnym ¶rodowisku, ale to już sztuka dla sztuki ;)

Data: 2012-04-26 13:51:39
Autor: m
Linux compiz grafika
W dniu 26.04.2012 12:33, kamil pisze:
[...]

Jest jeden efekt, który w compizie nazywa się prezentacja, za¶ w KDE - .... jako¶ podobnie, być może też prezentacja. I powiem że jest tak cholernie przydatne w pracy, że nie potrafię sobie już wyobrazić pracy bez tego efektu.

Przy czym efekt w KDE (bez compiza) jest o wiele praktyczniejszy, bo przy dwumonitorze pokazuje miniaturki na tym monitorze na którym jest okno, oraz pozwala na przywołanie okna na dany pulpit ¶rodkowym klawiszem myszki.

p. m.

Data: 2012-04-26 12:33:59
Autor: Vituniu
Linux compiz grafika
Mój pierwszy typ to GeForce 6200 by PNY z pasywnym - cena ok 170
złotych (nowa, z gwarancj±). Może być? Jakie¶ inne typy?

Oszczedz nam googlania i podpowiedz: jeszcze AGP czy juz PCIe? :)

Z góry dzięki za sugestie.

IMVHO co bys nie bral - pozostan przy NVidii.
AMD/ATI tez dziala, pewnie nawet byloby tansze
i chlodniejsze, ale (niestety) bywa "ciut" frustrujace... :/

pozdrawiam,
Vituniu.

Data: 2012-04-26 10:38:29
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Linux compiz grafika
Vituniu <vituniu@poczta.fm> napisał(a):
IMVHO co bys nie bral - pozostan przy NVidii.
AMD/ATI tez dziala, pewnie nawet byloby tansze
i chlodniejsze, ale (niestety) bywa "ciut" frustrujace... :/

Do Linuxa ATi w ogóle nie biore pod uwagę - wypieli się na OpenSource.

Data: 2012-04-26 13:48:26
Autor: Vituniu
Linux compiz grafika
Do Linuxa ATi w ogóle nie biore pod uwagę - wypieli się na OpenSource.

Eee... az tak zle nie jest... Koniec koncow udalo mi sie pozenic
openSUSE z Zecate i calosc spisuje sie swietnie. Nomen omen
wlasnie u usera wymagajacego maszynki do pisania plus
przegladatki do internetu.

(OT dedykowany kamilowi: "kostki" nie dalem,
ale "wobbly windows" jak najbardziej :P)

Wracajac do tematu sprzetu - z nowych/sklepowych pod AGP
faktycznie chyba tylko 6200 ma sens. Tyle tylko, ze 35W TDP
to IMO troche sporo jak na pasywne chlodzenie. Znaczy - da sie,
ale wymaga dosc przewiewnej obudowy.

Z trzeciej strony - obok i tak bedzie farelka (P4), wiec chyba nie
ma o co kruszyc kopii... ;)

pozdrawiam,
Vituniu

Data: 2012-04-26 23:12:01
Autor: Andrzej Zbierzchowski
Linux compiz grafika
On 2012-04-26 13:48, Vituniu wrote:
[...]

Bo działa, tylko  repozytoriach nie ma - kwestie formalne.

A grafa na AGP ma być. I już znalazlem co trzeba - wpadła mi w łapy 7600GS.

Linux compiz grafika