Literatura dla pocztkujcego

Data: 2012-11-24 14:15:28
Autor: Rafa
Literatura dla pocztkujcego
Czy moecie poleci jak literatur dla nie modego czowieka,
ktry nigdy nie mia stycznoci z komputerami (moe to dziwne,
ale s tacy) szuka liter na klawiaturze, ma kopot z trzymaniem
myszy, nie ma pojcia z czego skada si komputer
i co to system operacyjny
i ktry zamierza sobie kupi laptopa i zacz po prostu z niego
korzysta?

Wiem, e pytanie jest trudne zwaszcza dla tych, ktrzy wychowali
si z komputerem i nie wiedz, jak widzi wiat komputerw
kompletny laik.

Data: 2012-11-24 13:37:44
Autor: PK
Literatura dla początkującego
On 2012-11-24, Rafał <bezspamu@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:
Czy możecie polecić jakąś literaturę dla nie młodego człowieka,

Literaturę olej. Praca z "tutorem" i eksperymentowanie. Umiejętność
samodzielnej nauki przy pomocy tekstów źródłowych zanika z wiekiem.
Jeszcze szybciej zanika mobilizacja do poznawania nowych rzeczy.

który nigdy nie miał styczności z komputerami (może to dziwne,
ale są tacy) szuka liter na klawiaturze, ma kłopot z trzymaniem

W ogóle nie jest to dziwne.

myszy, nie ma pojęcia z czego składa się komputer

Wiedza o zawartości komputera jest zupełnie nieistotna. Nawet młoda
osoba pracująca na kompie na co dzień tego nie potrzebuje, więc po co
męczyć starszą?

i co to system operacyjny

Tego też nie.

i który zamierza sobie kupić laptopa i zacząć po prostu z niego
korzystać?

To niech kupi laptopa i korzysta.
Wciska się "power", czeka się na znajomy widok desktopu, a potem
przeglądarka i już można szaleć. Obsługa komputerów jest naprawdę
prosta i wystarczy się przełamać.

To, z czym ludzie mają naprawdę problem, to korzystanie z internetu.
Po prostu nie rozumieją o co chodzi: co, gdzie i jak można znaleźć.
Mają też ogromny problem z wyszukiwarkami, bo próbują z nimi rozmawiać
jak z "kobietą z okienka". Dość długo trwa wyjaśnienie, że trzeba
wpisywać to, co chce się znaleźć, a nie liczyć na jakiegoś skrzata
zamkniętego w pudełku.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-11-24 19:31:41
Autor: Yakhub
Literatura dla początkującego
W liście datowanym 24 listopada 2012 (14:37:44) napisano:

[...]

Z  obserwacji  własnej  -  najważniejsze,  żeby  ten  człowiek  miał w
korzystaniu  z komputera jakikolwiek cel. Bo zdarza się, że ktoś "chce
nauczyć  się  komputera",  pomimo,  że  jest  to  dla  niego  zupełnie
abstrakcyjna  i  bezużyteczna  umiejętność - i wtedy przeważnie kończy
się na niczym, bo nie ma motywacji.

Co  innego,  jeżeli  ktoś  znajdzie w tym komputerze coś fajnego, albo
potrzebnego - zupełnie inaczej uczy się człowiek, który już dostrzegł,
że na Allegro można kupić coś fajnego, albo, że na Naszej Klasie można
pogadać ze znajomym z podstawówki.

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2012-11-24 19:57:43
Autor: Przemysaw Ryk
Dnia Sat, 24 Nov 2012 19:31:41 +0100, Yakhub napisał(a):

[...]

IMVHO - pewne podstawy wyjaśnić by wypadało i by się przydało. Ot - czym
jest plik, czym folder, dlaczego i na co uważać w to co się klika. Plus
uczulenie w temacie: myśl co robisz. Samo się nie popsuje - popsuje się /
pojawiło się coś, gdyż na coś pozwoliłeś/łaś.

Z własnego doświadczenia z użytkownikami, często osobami mającymi po te
kilkadziesiąt wiosen na karku - zapowiedź „jeżeli się dzieje coś, czego
nigdy nie widziałeś/łaś, napisz mi co robiłeś/łaś, a ja spróbuję na to
rozwiązanie znaleźć” potrafi zdziałać cuda. Zdalny dostęp np. z użyciem
TeamViewera pozwala pomóc jeszcze szybciej i jeszcze skuteczniej.
Użyszkodnik nie ma się znać. Najważniejsze jest, by użyszkodnik był uczulony
na to, że jeżeli pojawia się coś, czego nie zna, to nie próbuje sam na siłę
- nie znam się, nie orientuję się - pytam bardziej obeznanego.

[ Szarańcza jest plagą, chociaż jeden jej owad nie stanowi potęgi.         ]
[ Podobnie jest z głupcem.                                   (Karol Capek) ]

Data: 2012-11-24 20:18:03
Autor: identyfikator: 20040501
[...]

tak, a dokumenty worda też po Nich poprawiasz? ;o)

Data: 2012-11-25 07:27:44
Autor: Przemysaw Ryk
Dnia Sat, 24 Nov 2012 20:18:03 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

[...]

Czasami muszę - jak dostaję takie cusie potem do składu. Obrazowe
przedstawienie tematu np. ostylowania dokumentu potrafi zdziałać cuda.

[ Kawaler i żonaty mężczyzna mają jedną wspólną cechę. Obaj myślą, że ten  ]
[ drugi częściej ciupcia.                               (Filip Czechowski) ]

Data: 2012-11-25 07:18:32
Autor: $heikh el $hah
W dniu 2012-11-24 14:37, PK pisze:
On 2012-11-24, Rafał <bezspamu@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:
[...]

Bym się podpisał czterema łapami. Gdybyś tylko zaznaczył, że to dotyczy człowieka, który zaczyna z dźwiękiem "modemu". Ja miałem to szczęście, że zaczynałem od Win97 i Szwagier-informatyk mnie szkolił. A czego chcesz (nauczyć) człowieka w 2012 roku?

--
╯(ಠ.ಠ)╯ ︵ ┻━┻
ɥɐɥ$ ǝן ɥʞıǝɥ$

Data: 2012-11-25 11:27:44
Autor: Przemysaw Ryk
Literatura dla początkującego
Dnia Sun, 25 Nov 2012 07:18:32 +0100, $heikh el $hah napisał(a):

(ciach…)
[...]

Myślenia.

[ You only have to understand something if it needs an explanation.        ]
[                             ("House M.D. 5e01 Dying Changes Everything") ]

Data: 2012-11-24 14:46:31
Autor: identyfikator: 20040501
Literatura dla pocztkujcego
tylko niech Ci nie przyjdzie do gowy myl, eby kupi mu zoma "do pisania"... pojawi si problem zbyt szybkiego naciskania klawisza, pp itp... i w kocu si zniechci...

Data: 2012-11-25 01:44:16
Autor: Filip
On 2012-11-24 14:15, Rafa wrote:
[...]

Ja osobicie polecam przej si do biblioteki i wypoyczy par starszych ksiek, poniewa one w naprawd przyzwoity sposb wszystko opisuj, lepiej ni te nowe.

Poza tym w nowych ksikach czsto jest za duo poj.

A jeszcze lepiej - polecam bardzo Komputer wiat - wystarczy duo go czyta, eby pozna wiat komputerw.
Nie bdziesz potrafi obsugiwa kompa, jeeli nie zaprzyjanisz si z jego wiatem ;)

Data: 2012-11-25 07:27:44
Autor: Przemysaw Ryk
Literatura dla pocztkujcego
Dnia Sun, 25 Nov 2012 01:44:16 +0100, Filip napisał(a):

(ciach…)
A jeszcze lepiej - polecam bardzo Komputer Świat - wystarczy dużo go czytać, żeby poznać świat komputerów.
Nie będziesz potrafił obsługiwać kompa, jeżeli nie zaprzyjaźnisz się z jego światem ;)

Akurat często i gęsto w Komputer Świecie trafiałem na brednie solidnego
kalibru…

[ Jedno puknięcie to jest przypadek.                      (Ola Żyszkowska) ]

Data: 2012-11-25 10:48:13
Autor: PK
On 2012-11-25, Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com> wrote:
Akurat często i gęsto w Komputer Świecie trafiałem na brednie solidnego
kalibru…

Dokładnie. Nie wiem jak jest teraz, bo już od dawna nie zaglądam, ale
te 5 czy 10 lat temu była to chyba najgorsza prasa o komputerach w tym
kraju. Bardzo proste rzeczy, pełno błędów, fatalny język.
A te ich książeczki to w ogóle jest niesmaczny żart jakiś...

Kiedy ostatnio się tym interesowałem, liczył się tylko CHIP. Potem
przerzuciłem się na anglojęzyczne źródła, oczywiście głównie online.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-11-26 12:50:03
Autor: ikov
W dniu 2012-11-24 14:15, Rafa pisze:
Czy moecie poleci jak literatur dla nie modego czowieka,
Wiem, e pytanie jest trudne zwaszcza dla tych, ktrzy wychowali
si z komputerem i nie wiedz, jak widzi wiat komputerw
kompletny laik.

Troch nie na temat, ale moe zamiast ksiek powieci kilka godzin i posiedzie z tak osob? Ksika ksik, ale kto kliknie gdzie w ustawienia systemowe, wyskoczy pytanie czy chcesz zachowa ustawienia i koczy si na telefonie - bo czy potwierdzi, czy anulowa? Wyskakuj aktualizacje - telefon, program niespodziewanie zakoczy dziaanie - telefon. Trudno przewidzie wszystkie sytuacje, ksika ich nie obejmie a i wyszukanie ich jest trudne - a tu czsto chodzi o takie pierdoy jak to, e kto klika dwa razy na kad ikonk i link (jak w eksploratorze i na pulpicie), przez co otwiera si po kilka okien, albo narobi skrtw bo dwuklik jest jeszcze nieopanowany i tylko si nadenerwuje. A przede wszystkim - najwaniejsze jest to, eby czyta komunikaty i nie denerwowa si, e co si zepsuje - soft zawsze mona naprawi lub przeistalowa, bo to zwyky domowy system a nie serwer w cigej pracy.

Literatura dla pocztkujcego