Data: 2010-05-25 10:43:06 | |
Autor: BartekK | |
Lodowka samochodowa... | |
W dniu 2010-05-24 21:42, Axel pisze:
Kupowal ktos ostatnio i jest zadowolony (albo nie - to tez chetnie sieTo ja napisze coś na temat niezadowolenia ;) i dlaczego tak się dzieje Lodówki "samochodowe" z ogniwem peltiera + 2 wentylatorki (czyli bez sprężarki itp, czyli w zasadzie większość wiaderek co jest w cenach 100-300zl) ma bardzo mocno ograniczoną sprawność chłodzenia (transferowania energii cieplnej). Zwykła najpodlejsza lodówka "szafka" z kompresorkiem, taka typu kuchennego, z zamrażalnikiem w formie małej skrzyneczki albo nawet bez, ma moc elektryczną 150-200W, a moc chłodniczą 3-4 razy więszką (powiedzmy 400W), i jest w stanie schłodzić coś do tych +8'C (przy temperaturach w pomieszczeniu 20-35'C) i utrzymywać temperaturę. Ogniwa peltiera w lodówkach samochodowych (charakterystyczne zasilanie 12v) mają moc 40-45W maks (elektryczną), a moc cieplna spada od tej mocy 40W do zera proporcjonalnie do różnicy temperatur (im cieplej na zewnątrz lub zimniej w środku, tym mniej ciepła transferuje na zewnątrz). Przy temperaturze na zewnątrz 30'C a wewnątrz 10'C moc chłodnicza takiego ogniwa to ledwo 10-20W maks (a równocześnie "w ciepło" wydziela nadal pełną swoją moc 40W, i taką ilość ciepła do otoczenia oddaje wentylatorkiem zewnętrznym) Porównajmy więc - 400W w zwykłej lodówce, 20W w samochodowej... Tak więc o _s_chłodzeniu mozna zapomnieć, a liczyć tylko na utrzymanie mniejwięcej chłodnych produktów, jeśli zostaną włożone już zimne/zamrożone. Dodatkowo rujnując akumulator i znacznie ogrzewając swoje otoczenie... Jeśli w upalny dzień zadowoli cię temperatura +15-18'C w "lodówce" podczas długiej jazdy - to ok. W sumie do utrzymania "w miarę świeżych" kanapek, napoju chłodnego, nie skisłego mleka itp te +18'C w upał wystarczy, ale czy warto? Widziałem markowe drogie lowdówki (ceny ~600zł) które miały dwa peltiery, ale to raptem 100W maks (+ parę watów wentylatory dwa). Więcej i tak nie uda się wyciągnąć z gniazda zapalniczki (to już prawie 10A, a zapalniczka przeważnie ma bezpiecznik 10A lub 16A), tym bardziej bez włączonego silnika (rozładuje akumulator w 3-4h do zera). Zamrożone kostki z płynem "chłodnicze" są na prawdę dużo lepszym rozwiązaniem (od strony energetycznej, ekonomicznej), albo jeśli ktoś może - to przed wyjazdem zakupić "suchy lód" (-80'C?) za kilka zł -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2010-05-25 11:28:47 | |
Autor: Agent | |
Lodowka samochodowa... | |
Użytkownik "BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> napisał w wiadomości news:4bfb8e4d$0$17085$65785112news.neostrada.pl... W dniu 2010-05-24 21:42, Axel pisze:A nie ma takich samochodowych ze sprężarką? Nie znam się, możliwe że niemoga one działać ze wstrząsami czy jak? |
|
Data: 2010-05-25 16:46:18 | |
Autor: BartekK | |
Lodowka samochodowa... | |
W dniu 2010-05-25 11:28, Agent pisze:
Oprócz peltiera są inne metody transferu ciepła - sprężarkowo-wymiennikowa (typowa konstrukcja jak w domu), w małych samochodowych nie spotykana raczej, oraz grzejna - charakterystyczne jest to, że nie ma elementów ruchomych, może być zasilana 12v/230v (dwie grzałki) oraz często _na gaz_ (!) - źródło ciepła (np gaz lub grzałka) grzeje stronę "ciepłą" gdzie pod wpływem ciepła czynnik odparowuje, a po stronie "zimnej" (w lodówce) skrapla się, pobierając ciepło (schładzając lodówkę).Lodówki "samochodowe" z ogniwem peltiera + 2 wentylatorki (czyli bezA nie ma takich samochodowych ze sprężarką? Nie znam się, możliwe że Wszystko fajnie, często to jest spotykane w lodówkach turystycznych do kempingów lub kempingowozów, ale ma jedną wadę - czynnik chłodniczy nie może być tam "zbełtany" (jeśli faza ciekła zaleje część zimną - to nie ma gdzie się skraplać faza lotna, nie zachodzi wymiana) musi się ostać w postaci wypoziomowanej i dopiero zaczyna sensownie pracować. -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2010-05-25 17:34:54 | |
Autor: AM | |
Lodowka samochodowa... | |
W dniu 2010-05-25 16:46, BartekK pisze:
(...) Oprócz peltiera są inne metody transferu ciepła - Grzejna? Chyba absorpcyjna... |
|
Data: 2010-05-25 18:18:06 | |
Autor: BartekK | |
Lodowka samochodowa... | |
W dniu 2010-05-25 17:34, AM pisze:
W dniu 2010-05-25 16:46, BartekK pisze:Jak zwał tak zwał ;) grzeje się czynnik chłodzący, to się zwie grzejna. A absorbuje ciepło każda, również sprężarkowa, więc takie nazewnictwo bardziej rozgranicza o którą chodzi. -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2010-05-25 20:07:51 | |
Autor: Artur Maśląg | |
Lodowka samochodowa... | |
W dniu 2010-05-25 18:18, BartekK pisze:
W dniu 2010-05-25 17:34, AM pisze: Biorąc po uwagę takie tłumaczenie, to możesz to nazwać równie dobrze chemiczną. A absorbuje ciepło każda, również sprężarkowa, więc takie nazewnictwo Bynajmniej - absorpcja nie odnosiła się od odbioru ciepła, tylko zasady działania. -- Jutro to dziś - tyle że jutro. |
|
Data: 2010-05-25 21:38:35 | |
Autor: BartekK | |
Lodowka samochodowa... | |
W dniu 2010-05-25 20:07, Artur Maśląg pisze:
Albo jeszcze lepiej dwufazową. Bo zasada działania opiera się na zmianach fazy ciekłej w gazową i z powrotem ;)Biorąc po uwagę takie tłumaczenie, to możesz to nazwać równie dobrzeGrzejna? Chyba absorpcyjna...Jak zwał tak zwał ;) grzeje się czynnik chłodzący, to się zwie grzejna. Ja to wiem. Zgadzam się że prawidłowa nazwa to absorbcyjna. Pewnie wielu techników też to wie, ale czy musi wiedzieć każdy kto wkłada kiełbasę do tej lodówki? :) Ważniejsza dla użytkownika jest ogólna metoda rozpoznania typów (zasad działania) i wiedzieć jakie mają właściwości/ograniczenia.A absorbuje ciepło każda, również sprężarkowa, więc takie nazewnictwoBynajmniej - absorpcja nie odnosiła się od odbioru ciepła, tylko zasady -- | Bartlomiej Kuzniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2010-05-25 22:10:52 | |
Autor: J.F. | |
Lodowka samochodowa... | |
On Tue, 25 May 2010 11:28:47 +0200, Agent wrote:
A nie ma takich samochodowych ze sprê¿ark±? Nie znam siê, mo¿liwe ¿e niemoga one dzia³aæ ze wstrz±sami czy jak? Moga moga. Klimie samochodowej jakos nie przeszkadza :-) J. |