Logika Citi

Data: 2010-02-15 20:58:08
Autor: witrak()
Logika Citi
Odsłona pierwsza: W drugiej połowie ub. tygodnia dzwoni Citi i pyta, gdzie jestem i czy aby nie próbuję zrobić autoryzowanej podpisem transakcji w Grecji. Mówię, że w Krakowie i że w związku z tym raczej nie próbuję. Citi informuje, że właśnie były próby autoryzacji: na ok. 3kEURo i 1kEURo, i czy zastrzec kartę. Zgodziliśmy się, że tak, i rzecz się stała.

Odsłona druga: Dochodzę do wniosku, że dobrze byłoby sprawdzić, czy rzeczywiście transakcje nie poszły, więc loguję się (stop!) usiłuję się zalogować do słynnego systemu Citi i... zonk! Zatem dzwonię i dowiaduję się, że skoro karta jest zastrzeżona, to *dla mojego bezpieczeństwa* zablokowano też dostęp do serwisu on-line.
Tłumaczę, że skoro obciążyć karty się nie da w żaden sposób (nawet przelewając z niej kasę na zdefiniowane telefonicznie konta), to powinni zostawić pasywny dostęp do konta karty (innych kont w Citi nie mam), bo dzięki temu będę mógł sprawdzić, co się też działo z moją kartą *wcześniej*.
"Zero efektu". Po trzecim obiegu argumentacji, zrezygnowałem, bo rozmowa za bardzo przypominała mi stary dowcip o Breżniewie i Mao:

B: Gdzie jest tygrys ?
M: Jaki tygrys ?
B: Ten, co go razem upolowaliśmy.
M: ...
B. Mao, byliśmy na polowaniu ?
M: Tak.
B: Wyszedł na nas tygrys ?
M: No, tak...
B: ustrzeliłem tego tygrysa ?
M: ...Tak.
B: To gdzie jest ten tygrys ?
M: Jaki tygrys ?

witrak()

Data: 2010-02-15 12:59:41
Autor: bradley.st
Logika Citi
Dwa pytania:

1, techniczne, jak w Twojej sytuacji (karta to jedyny produkt)
rejestrowales pierwszy raz dostep do Shitty online? Czy  uzywajac
numeru karty?

2, logiczne, jezeli przyjales do wiadomosci i uzywasz w rozmowie
argumentu "skoro obciążyć karty się nie da w żaden sposób" po co
chcesz sprawdzac czy "rzeczywiście transakcje nie poszły" po
zastrzezeniu?

Data: 2010-02-15 22:22:43
Autor: Marcin Lubojański
Logika Citi
bradley.st wrote:
[...]

Czytanie ze zrozumieniem się kłania...

Pozdrawiam
Marcin Lubojański
jędrny biust

Data: 2010-02-15 13:55:47
Autor: bradley.st
Logika Citi
On 15 Lut, 16:22, Marcin Lubojański <konto_tylko_do_usen...@op.pl>
wrote:

Czytanie ze zrozumieniem si k ania...

Staram sie.

Wiekszosc znanych mi osob po zastrzezeniu karty zapomina o sprawie, a
nie probuje - po jakims czasie - sprawdzic czy *rzeczywiscie* bank ja
zastrzegl.

Data: 2010-02-15 23:21:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Logika Citi

"bradley.st" 7736a7be-ae80-4315-bc64-ecb0d49c9311@z11g2000yqz.googlegroups.com

: Wiekszosc znanych mi osob po zastrzezeniu karty zapomina o sprawie,
: a nie probuje - po jakims czasie - sprawdzic czy *rzeczywiscie*
: bank ja zastrzegl.

Ja należę do mniejszości. IMO i w interesie moim,
i w interesie banku leży moje sprawdzenie. :)

M@ile słane do mnie czytam, ale na razie nie odpowiadam
na nie, gdyż ma popsuty notebook. Proszę o cierpliwość. :)

Data: 2010-02-15 23:51:14
Autor: witrak()
Logika Citi
On 2010-02-15 21:59, bradley.st wrote:
Dwa pytania:

1, techniczne, jak w Twojej sytuacji (karta to jedyny produkt)
rejestrowales pierwszy raz dostep do Shitty online? Czy  uzywajac
numeru karty?

Tak - chyba, bo pamięć nie ta, a było to dobrych kilka lat temu :-)

[...]

Jesteś z Hameryki, więc Ci wybaczam niezrozumienie najprostszych spraw :-))

1. Pamiętasz to stare powiedzonko sprzed 30 lat: Jak Partia mówi, że zabierze, to zabierze, a jak mówi, że da, to mówi.
Citi nagrywa, więc ma dowód, ja nie nagrywam, więc nie mam: powiedzieli, że transakcje nie zostały przeprowadzone, więc nie obciążają rachunku, ale nie mam tego na piśmie.

2. Poza tym dobrze jest wiedzieć, czy obciążyli mnie opłatą za wydanie nowej karty (30 zł) wprowadzoną miesiąc-dwa temu (w końcu formalnie zastrzeżenie karty było na moje polecenie).

3. Chciałem wiedzieć, ile będę miał do zapłacenia, a koniec okresu rozliczeniowego - za dwa tygodnie.

witrak()

Data: 2010-02-15 15:13:56
Autor: bradley.st
Logika Citi
Aaaa! :) Grunt to wzajemne zaufanie bank - klient :) Na to bym
rzeczywiscie nie wpadl ze MUSI byc na pismie zeby spac spokojnie.

Re: 1 - Czyli numer karty a nie PESEL byl podstawa Twojej egzystencji
online. Numer zniknal, Ty zniknales. Rzeczywiscie, moze irytowac.

Re: 2 - Czy Shitty daje numer/symbol i czas zastrzezenia zaraz po jego
zlozeniu przez telefon? Chociaz wlasciwie to bez znaczenia jezeli MUSI
byc na pismie.

Oplata za wydanie karty po kradziezy sie zbulwersowalem. Nawet jezeli
to tylko 30 zl. Rozumiem ze koszt produkcji, ale mimo wszystko...

Data: 2010-02-16 00:39:11
Autor: Mithos
Logika Citi
W dniu 2010-02-16 00:13, bradley.st pisze:
Oplata za wydanie karty po kradziezy sie zbulwersowalem. Nawet jezeli
to tylko 30 zl. Rozumiem ze koszt produkcji, ale mimo wszystko...

W Polsce można policzyć na palcach jednej ręki banki, które nie pobierają takich opłat. Czasem są to kuriozalne kwoty np. 250 PLN za VAquarius (opłata 0 PLN za duplikat dotyczy tylko wymiany istniejącej karty), 150 PLN Alior Gold, 200-250 PLN (nie pamiętam ile dokładnie) za Goldy w Millennium.

--
Mithos

Data: 2010-02-15 15:56:39
Autor: bradley.st
Logika Citi
On 15 Lut, 18:39, Mithos <f...@adres.pl> wrote:

[...]

Jezeli nie oferuja jakiegos superniskiego oprocentowania, to mam
nadzieje ze wszyscy po utracie karty przenosza sie i zadluzenie do
innego banku?

Data: 2010-02-16 16:53:09
Autor: Mithos
Logika Citi
W dniu 2010-02-16 00:56, bradley.st pisze:
Jezeli nie oferuja jakiegos superniskiego oprocentowania, to mam
nadzieje ze wszyscy po utracie karty przenosza sie i zadluzenie do
innego banku?

Zapewne nie każdy ma taką możliwość, więc wydaje mi się że nie jest to takie proste. Jak dla mnie utrata karty i płatne wyrobienie kolejnej nie wchodzi w grę i kartę zamykam (chociaż nie miałem jeszcze takiej sytuacji).

--
Mithos

Data: 2010-02-17 14:38:11
Autor: bradley.st
Logika Citi
On 16 Lut, 10:53, Mithos <f...@adres.pl> wrote:
> [...]

wchodzi w grę i kartę zamykam (chociaż nie miałem jeszcze takiej sytuacji).

Czyli na to samo wychodzi kiedy nie maja "ciaglego" zadluzenia wiec
nie maja co przenosic. :)
Grunt ze nie daja bankowi zarobic za wydanie nowej karty.

Data: 2010-02-16 00:43:46
Autor: witrak()
Logika Citi
On 2010-02-16 00:13, bradley.st wrote:
[...]

Nie. Konsultantka twierdziła, że jak wezmę nową kartę, to ponieważ to jest kontynuacja, wszystko co było w historii konta - pojawi się na nowo. Z drugiej strony, jak Citi mówi, to...

Re: 2 - Czy Shitty daje numer/symbol i czas zastrzezenia zaraz po jego
zlozeniu przez telefon? Chociaz wlasciwie to bez znaczenia jezeli MUSI
byc na pismie.

W trakcie tej samej rozmowy zostałem ciupasem przełączony do innej konsultantki - powiedzmy wróżki od zastrzegania kart - i zrobiłem to natychmiast.

Oplata za wydanie karty po kradziezy sie zbulwersowalem. Nawet jezeli
to tylko 30 zl. Rozumiem ze koszt produkcji, ale mimo wszystko...

Jaki koszt produkcji ? 10 złotych (może 15 bo teraz z chipem) ? Poza tym to nie ja miałem problem tylko oni (karty nie zgubiłem, a tylko raczej ich współpracującej instytucji wyciekły dane).

witrak()

Data: 2010-02-15 15:54:02
Autor: bradley.st
Logika Citi
On 15 Lut, 18:43, "witrak()" <wit...@hotmail.com> wrote:

Jaki koszt produkcji ? 10 złotych (może 15 bo teraz z chipem) ? Poza
tym to nie ja miałem problem tylko oni (karty nie zgubiłem, a tylko
raczej ich współpracującej instytucji wyciekły dane).

A, tak mi ostatnio wyjasniano na pbb koniecznosc placenia za uzywanie
kart w Polsce ("Bo przeciez bank nie bedzie dokladal"). Domyslam sie
ze przez ostatnie poltora roku wiecej bankow wprowadzilo mozliwosc
uzywania karty za darmo to i swiatopoglad na pbb sie zmienil.

Mam nadzieje ze nie zabrali tych 30 zl? Shitty jaki by nie byl, to
dawal mozliwosc negocjacji. Az sie dziwie ze wprowadzili te oplate --
mam nadzieje ze to po to zeby za kazdym razem z niej zwalniac i moc
wciskac kit marketingowy ze "Jest Pan naszym superspecjalnym i
najlepszym klientem i wlasnie dlatego nie zaplaci Pan 30 zl"?

Data: 2010-02-16 16:54:27
Autor: Mithos
Logika Citi
W dniu 2010-02-16 00:54, bradley.st pisze:
[...]

Banki w Polsce raczej wprowadzają opłaty za karty nawet tam gdzie ich nie było, więc tendencja jest raczej odwrotna. Dotyczy to zarówno kart kredytowych jak i debetowych.

--
Mithos

Data: 2010-02-16 19:26:47
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Logika Citi

"bradley.st" 53a456ba-e662-49c5-8c0f-8116061cdd44@g28g2000yqh.googlegroups.com

[...]

Mojej matce nie cofnęli -- zapłaciła 30 złotych. :)
Mnie na razie nie ukradli żadnej karty. Ciekawe, czy odzyskam
te czasy, gdy mogłem płacić kartami cudzymi lub zastrzeżonymi
a zagubione wracały do mnie bez używania przez ,,pośredników''? :)
Kiedyś kilkakrotnie zgubiłem jakieś karty -- za każdym razem
wracały do moich rąk ,,zdrowe i całe''; raz niestety już po
zastrzeżeniu -- była to debetówka Citi. :)

Data: 2010-02-16 17:20:58
Autor: Borys Pogoreło
Logika Citi
Dnia Tue, 16 Feb 2010 00:43:46 +0100, witrak() napisał(a):

Oplata za wydanie karty po kradziezy sie zbulwersowalem. Nawet jezeli
to tylko 30 zl. Rozumiem ze koszt produkcji, ale mimo wszystko...

Jaki koszt produkcji ? 10 złotych (może 15 bo teraz z chipem) ?

 Chyba ze złota. Taka karta z paskiem w masowej produkcji to koszt poniżej
złotówki. Plus naniesienie nazwiska, numeru, daty i CVV. Chipowa nie
powinna być o wiele droższa.

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-02-16 23:18:49
Autor: witrak()
Logika Citi
On 2010-02-16 17:20, Borys Pogoreło wrote:
[...]

Sam surowy plastik - owszem. Ale z chipem to jest o ile pamiętam koszt rzędu 1 EURo więcej.
Natomiast koszt wytworzenia to tutaj nie materiał tylko głównie praca. A karta musi przejść co najmniej przez dwoje rąk, do tego koszt ekspedycji, no i dwie przesyłki, bo jeszcze PIN.

witrak()

Data: 2010-02-17 12:08:09
Autor: xbartx
Logika Citi
Dnia Tue, 16 Feb 2010 23:18:49 +0100, witrak() napisał(a):

Natomiast koszt wytworzenia to tutaj nie materiał tylko głównie praca. A
karta musi przejść co najmniej przez dwoje rąk, do tego koszt
ekspedycji, no i dwie przesyłki, bo jeszcze PIN.

No nie zawsze jest PIN wysyłany.

Data: 2010-02-17 14:14:56
Autor: witrak()
Logika Citi
On 2010-02-17 13:08, xbartx wrote:
[...]

Po zastrzeżeniu karty ? Zawsze (chyba, że PINu do karty nie ma - znasz chipowe bez PINu?).

witrak()

Data: 2010-02-17 13:52:44
Autor: xbartx
Logika Citi
Dnia Wed, 17 Feb 2010 14:14:56 +0100, witrak() napisał(a):

Po zastrzeĹźeniu karty ? Zawsze (chyba, Ĺźe PINu do karty nie ma - znasz
chipowe bez PINu?).

Ustalasz go po zalogowaniu się do swojego konta przez www np. Alior, mbank, multi i pewnie jeszcze ktoś się znajdzie lub przez telefon jak w Citi i pewnie jeszcze ktoś się znajdzie.

Data: 2010-02-17 15:58:37
Autor: witrak()
Logika Citi
On 2010-02-17 14:52, xbartx wrote:
Dnia Wed, 17 Feb 2010 14:14:56 +0100, witrak() napisał(a):

E ! wyciąłęś kawałek mojego, żeby lepiej odpowiedzieć :-)))
Było tak:

> [...]

Ustalasz go po zalogowaniu się do swojego konta przez www np. Alior, mbank, multi i pewnie jeszcze ktoś się znajdzie lub przez telefon jak w Citi i pewnie jeszcze ktoś się znajdzie.

Fakt, w takim wariancie owszem. Ale to raczej wyjątki.
Zresztą jest to średnio bezpieczne - jak wszystko, co bezpośrednio wiąże poziom bezpieczeństwa odrębnych kanałów (zwłaszcza, że teraz podsłuchiwanie nawet komórek nie jest tak trudne jak niegdyś).

witrak()

Data: 2010-02-17 14:32:31
Autor: bradley.st
Logika Citi
On 17 Lut, 09:58, "witrak()" <wit...@hotmail.com> wrote:

[...]

Najwieksze niebezpieczenstwo wiaze sie z tym ze klient moze nie dostac
potwierdzenia NA PISMIE. :))
Bo wtedy zeby moc spac spokojnie po zastrzezeniu karty musi sprawdzac
czy aby na pewno.

Swoja droga nie wiem, czy zdecydowalbym sie na korzystanie z
jakiegokolwiek produktu bankowego, czy to depozytu, czy kredytu, z
podejsciem ze "bank nagrywa, wiec ma dowod, a ja nie nagrywam, wiec
nie mam".

Ale juz rozumiem dlaczego w Polsce potrzebne sa "umowy zawarcia
rachunku bankowego" z podpisami i / lub pieczatkami "za bank". :)

P.S. Masz, masz. Masz billing telefoniczny. :)

Data: 2010-02-18 12:34:54
Autor: xbartx
Logika Citi
Dnia Wed, 17 Feb 2010 15:58:37 +0100, witrak() napisał(a):

Fakt, w takim wariancie owszem. Ale to raczej wyjątki.

Ale jakie wyjątki? Alior, citi, mbank, multi. Chyba nawet w dbnet ustalałem PIN telefonicznie. W BZWBK chyba było coś z bankomatem, ale już nie pamiętam, bo trochę czasu minęło.

Data: 2010-02-18 13:45:02
Autor: witrak()
Logika Citi
On 2010-02-18 13:34, xbartx wrote:
[...]

Polbank, EB, Lukas, Getin, Millenium, OF/Noble, Reiffeisen,... Mam wyliczać dalej ?

Więc powiedzmy nie "wyjątki" tylko "zdecydowana mniejszość" :-P

witrak()

Data: 2010-02-18 13:17:02
Autor: xbartx
Logika Citi
Dnia Thu, 18 Feb 2010 13:45:02 +0100, witrak() napisał(a):

Więc powiedzmy nie "wyjątki" tylko "zdecydowana mniejszość" :-P

Pasuje! :)

Data: 2010-02-17 18:13:30
Autor: Borys Pogoreło
Logika Citi
Dnia Tue, 16 Feb 2010 23:18:49 +0100, witrak() napisał(a):

Sam surowy plastik - owszem. Ale z chipem to jest o ile pamiętam koszt rzędu 1 EURo więcej.

 Nie przesadzajmy, może w detalu. To jest mały układzik ze specyficznym
wyprowadzeniem, w większej serii to musi kosztować grosze.

Natomiast koszt wytworzenia to tutaj nie materiał tylko głównie praca. A karta musi przejść co najmniej przez dwoje rąk, do tego koszt ekspedycji, no i dwie przesyłki, bo jeszcze PIN.

 1.55zł za list (o ile nie mają rabatów), zaś pracownik w ciągu godziny
musi spakować pewnie z kilkadziesiąt takich przesyłek. Nie są to takie
koszty, których by bank nie mógł sobie zrekompensować z wpływów z używania
karty. Ja póki mam bezpłatny plastik to korzystam, ale jeśli bank zechce
sobie na mnie dorobić w inny sposób niż na prowizjach, to się pożegnamy.

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Data: 2010-02-17 22:03:41
Autor: witrak()
Logika Citi
On 2010-02-17 18:13, Borys Pogoreło wrote:
[...]

I ja nic innego nie twierdziłem. Szło mi tylko o to, że na kwotę 10-15 zł można jeszcze w jakiś sposób znaleźć dla banku usprawiedliwienie (zwłaszcza jak bardzo chcemy je znaleźć :-) ),
ale *powyżej* to jest już bezczelne zdzierstwo...

witrak()

Data: 2010-02-15 23:12:25
Autor: MHC Mega
Logika Citi
witrak() wrote:

[...]

Citi znalazło ciekawy sposób na zamykanie kart niektórym klientom:)

--
Pzdr.
Mega

Data: 2010-02-16 00:48:37
Autor: witrak()
Logika Citi
On 2010-02-16 00:12, MHC Mega wrote:
witrak() wrote:

[...]

Kiedy gdyby tak było, to bym to jeszcze rozumiał. Ale oni koniecznie chcieli mi natychmiast wysłać nową ! Musiałem się upierać, że zaczekam na wyciąg i wtedy powiem, czy rezygnuję, czy nie (wciskają chipową, która mi się nie podoba). Ale gdzie tam - powiedzieli, że świetnie, to oni zrobią i zatrzymają w depozycie...

Ale jest coś w tym co piszesz: może chcieli przyśpieszyć wymianę mojej na chipową ? Właściwie to świetna metoda - przecież nie mam jak sprawdzić, czy rzeczywiście była jakaś próba fraudu.

witrak()

Data: 2010-02-15 16:00:11
Autor: bradley.st
Logika Citi
On 15 Lut, 18:48, "witrak()" <wit...@hotmail.com> wrote:

Ale jest coś w tym co piszesz: może chcieli przyśpieszyć wymianę
mojej na chipową ? Właściwie to świetna metoda - przecież nie mam
jak sprawdzić, czy rzeczywiście była jakaś próba fraudu.

A jezeli zaplacles 30 zl, to jest to typowa akcja w stylu "Wie Pan, to
niebezpieczna okolica, duzo zlych ludzi wokol, ale my mozemy Pana
ochronic. Za niewielka oplata." ;)

Data: 2010-02-16 10:47:58
Autor: witrak()
Logika Citi
[...]