Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami

Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami

Data: 2019-06-18 19:03:22
Autor: u2
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
https://www.wprost.pl/infrastruktura/10226833/lotnisko-modlin-ciagle-ze-stratami-czy-urzad-marszalkowski-dolozy-kolejne-50-mln.html

Lotnisko Modlin ciągle ze stratami. Czy Urząd Marszałkowski dołoży kolejne 50 mln ?


Modliński Port Lotniczy generuje cyklicznie straty. Jedyną linią korzystającą z lotniska jest Ryanair. Czy działalność tego portu lotniczego powinna być finansowana z pieniędzy publicznych?

Mazowsze to najbogatsze województwo w Polsce - z ogromnym budżetem - czy jednak mimo tego dla sejmiku i urzędu marszałkowskiego nie jest problemem wyasygnowanie dodatkowych 50 mln zł na dokapitalizowanie Modlina? Zresztą w latach 2018-2019 Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa - Modlin (MPL) otrzymał łącznie już około 17 mln zł dokapitalizowania z funduszy samorządu wojewódzkiego, więc nie byłaby to wyjątkowa decyzja. Trzeba jednak postawić pytania o ekonomiczny sens inwestowania w Modlin kolejnych dziesiątków milionów złotych publicznych pieniędzy. Co, jeśli projekt dokapitalizowania MPL może został uznany za niedozwoloną pomoc publiczną? Wtedy zamiast być pomocą, może wpędzić lotnisko w jeszcze większe kłopoty finansowe.

50 mln zł ma być wydane na inwestycje, ale istnieje ryzyko, że niewiele one przyniosą, dopóki w Modlinie będzie utrzymany obecny model finansowy funkcjonowania lotniska. Port w 2018 roku obsłużył około 3 mln pasażerów i przy takim ruchu powinien osiągać zyski. Tych zysków nie ma, bo MPL ponosi skutki podpisania w 2013 roku umowy z Ryanairem - gdzie ustalono, że przez 10 lat linia będzie płacić preferencyjne stawki za obsługę swoich pasażerów w wysokości zaledwie kilku złotych od osoby. Tymczasem standardowe stawki na innych lotniskach są przynajmniej kilka razy wyższe, a sięgają także 40 zł. Taka sytuacja spowodowała, że Modlin notuje wielomilionowe straty - w latach 2011-2017 wyniosły one około 130 mln zł.

Władze portu i urząd marszałkowski tłumaczą, że umowę trzeba było podpisać, bo po zamknięciu lotniska w 2012 roku (z powodu źle wykonanego remontu pasa startowego) żadna linia nie chciała latać z Modlina i tylko Ryanair urządził tu swoją bazę w zamian za preferencyjne stawki. Niektórzy eksperci wskazują jednak, że lepiej by było, gdyby MPL mimo wszystko nie podpisywał tej umowy, bo i tak zjawiłyby się tu linie lotnicze ze względu na bliskość tego lotniska od Warszawy (42 kilometry). Chcąc uniknąć coraz większego tłoku na Okęciu, podpisywałyby one prawdopodobnie korzystniejsze dla portu umowy. Tym bardziej, że paradoksalnie, brak operacji lotniczych generowałby mniejsze straty niż realizowanie umowy na tak preferencyjnych warunkach. Przykładem może być Radom, który w latach 2011-2017 obsłużył tylko 19,5 tys. pasażerów. A mimo to wygenerował mniejsze straty niż Modlin, który w tym czasie stracił ponad 130 mln zł. Jeżeli Modlin nie przeprowadzi renegocjacji kontraktu, to lotnisko przez kolejne lata z dużym prawdopodobieństwem generować będzie straty, ponieważ Ryanair ma podpisaną umowę aż do 2023 roku.

Nie jest jednak powiedziane, że MPL uda się wynegocjować korzystniejszy kontrakt od obecnego. Irlandzka linia ma bowiem doświadczenie i umiejętności, w jaki sposób dbać o swoje interesy, które mogą być rozbieżne z interesami lokalnych lotnisk i ich właścicieli. Może się więc okazać, że i po 2023 roku port w Modlinie nie będzie w lepszej sytuacji. W tym kontekście trzeba inaczej patrzeć na inwestycję Portów Lotniczych w Radomiu. Budowa nowoczesnego portu Warszawa - Radom ma kosztować ponad 400 mln zł, ale jego model biznesowy ma być ustalony na zasadach rynkowych: konkurencyjne ale nie zaniżone opłaty lotniskowe, bez szczególnych preferencji dla któregoś z przewoźników oraz generowanie przychodów z działalności komercyjnej, czyli np. z wynajmu powierzchni handlowych, biurowych i z opłat parkingowych.

Jutro (środa, 19 czerwca) odbędzie się spotkanie udziałowców Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin zwołane przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze". Podczas spotkania zostanie zaprezentowany wynik Testu Prywatnego Inwestora oraz Due Diligence lotniska w Modlinie przygotowany został przez firmę Ernst&Young.

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin określił potrzeby inwestycyjne w latach 2019-2029 w kwocie 235-243 mln zł, zaś władze województwa mazowieckiego planują dokapitalizować Spółkę kwotą 50 mln zł.- zgodę na to wyraził już sejmik. Test Prywatnego Inwestora ma odpowiedzieć na pytanie czy przekazywanie kolejnych milionów z pieniędzy podatników jako inwestycja w działalność modlińskiego portu ma sens i czy nie nosi znamion niedozwolonej pomocy publicznej. Due Diligence ma przedstawić stan finansowy lotniska oraz poruszać istotne zagadnienia z analiz prawnych, środowiskowych oraz techniczno-inwestycyjnych.

Jeden z udziałowców, Przedsiębiorstwo Państwowe ,,Porty Lotnicze", już trzykrotnie proponowało zniesienie wymogu jednomyślności w podejmowanych decyzjach, co skutkowałby możliwością podejmowania tych decyzji większością głosów. Do obecnej chwili udziałowcy nie osiągnęli w tej sprawie porozumienia. W 2017 r. PPL proponowało dofinansowanie Mazowieckiego Portu Lotniczego kwotą 140 mln zł w zamian za przejęcie większości udziałów i zarządzanie portem przez doświadczony podmiot, który z sukcesami zarządza Lotniskiem Chopina w Warszawie, portem lotniczym w Zielonej Górze jak również, od ubiegłego roku, lotniskiem w Radomiu. Rozwiązanie to jednak nie zostało przyjęte.
--
I love love

Data: 2019-06-18 21:10:31
Autor: Pajdak
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
KUPA "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:5d091958$0$17364$65785112news.neostrada.pl...
https://www.wprost.pl/infrastruktura/10226833/lotnisko-modlin-ciagle-ze-stratami-czy-urzad-marszalkowski-dolozy-kolejne-50-mln.html

Lotnisko Modlin ciągle ze stratami. Czy Urząd Marszałkowski dołoży kolejne 50 mln ?

Tekscik na zamówienie?  Znów szukacie haka na Trzaskowskiego? ;-)

Zajmij się lepiej Radomiem! Sztandarowym portem lotniczym który generuje wyłacznie straty, a po pasach startowych hula jedynie wiatr.  PiS-owski wiatr z utopionych w to lotnisko pieniędzy podatnika. ;-))

--
Pajdak

Data: 2019-06-18 21:39:49
Autor: u2
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
W dniu 18.06.2019 o 21:10, ajdak pisze:
Zajmij się lepiej Radomiem! Sztandarowym portem lotniczym który generuje wyłacznie straty, a po pasach startowych hula jedynie wiatr.  PiS-owski wiatr z utopionych w to lotnisko pieniędzy podatnika.


w tekście jest odniesienie do Radomia, który nie generuje takich kosmicznych długów jak Modlin:)

--
I love love

Data: 2019-06-19 06:24:05
Autor: Pajdak
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
kupa "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości
news:5d093e05$0$17341$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 18.06.2019 o 21:10, ajdak pisze:
Zajmij się lepiej Radomiem! Sztandarowym portem lotniczym który generuje
wyłacznie straty, a po pasach startowych hula jedynie wiatr. PiS-owski
wiatr z utopionych w to lotnisko pieniędzy podatnika.


w tekście jest odniesienie do Radomia, który nie generuje takich
kosmicznych długów jak Modlin:)

Jakież to "kosmiczne" długi generuje Modlin, że chcecie je zlikwidować?
Nic prostszego, wypowiedzieć umowę Irlandczykom i po temacie! ;-)
Lotnisko zaorać, zasiać trawę i wypasać na nim Krowy+ ;-)))
Wtedy cały ruch przeniesie się do Radomia, "oczka" PiS-owskich działaczy.

--
Pajdak

Data: 2019-06-19 10:29:50
Autor: u2
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
W dniu 19.06.2019 o 06:24, ajdak pisze:
w tekście jest odniesienie do Radomia, który nie generuje takich
kosmicznych długów jak Modlin:)

Jakież to "kosmiczne" długi generuje Modlin, że chcecie je zlikwidować?


wysokość długu jest w tekście ajdak:)

decydują prawa rynku, zawarła pełomafia niekorzystną umowę i teraz są kosmiczne długi, widać celowo zawarła taką niekorzystną umowę, aby doprowadzić do upadku lotnisko w Modlinie:)

btw ja wolę lotnisko w Szymanach, dojazd dwa razy krótszy:)
--
I love love

Data: 2019-06-19 11:41:03
Autor: Pajdak
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
kupa u2 " <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości
news:5d09f27d$0$540$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 19.06.2019 o 06:24, PAN Pajdak dla ciebie chamie! pisze:
w tekście jest odniesienie do Radomia, który nie generuje takich
kosmicznych długów jak Modlin:)

Jakież to "kosmiczne" długi generuje Modlin, że chcecie je zlikwidować?
wysokość długu jest w tekście ajdak:)

Dlaczego chcecie Modlin zlikwidować? ;-)))

decydują prawa rynku,

Iralndczycy dawno już powiedzieli - na Okęcie, nie ma sprawy.
Do Radomia - sami sobie się przenieście!

zawarła pełomafia niekorzystną umowę

Jaką niekorzystną? Zdecyduj cie się? Kilka tygodni temu tobiePOdobni pisali,
że Modlin to syf, pasy startowe rozryte, wszędzie dno i wodorosty.

Pasażerów nie ma bo przenieśli się do Radomia! ;-))))

teraz są kosmiczne długi,

Kosmiczne głupoty to ty przepisujesz ze szmatławców
gloryfikujących geniusz PiS.

widać celowo zawarła taką niekorzystną umowę,

Wymień co w niej jest niekorzystne i dla kogo? ;-)

aby doprowadzić do upadku lotnisko w Modlinie:)

Radom jeszcze nie rozpoczął działalności a juz na łopatkach! ;-)))

Czytaj:

"LOT nie godzi się na warunki, jakie w umowie obowiązującej do 2023 roku ma
zagwarantowany Ryanair na modlińskim lotnisku. Irlandzki przewoźnik płaci na
rzecz portu 6 złotych od każdego pasażera. Gdy liczba jego klientów
przekroczy 3 miliony rocznie, stawka spadnie do 5 złotych. ,,Rzeczpospolita"
pisze, że szczegóły umowy znają jedynie Ryanair oraz zarząd Modlina. Wiedzy
o nich nie posiadają nawet rada nadzorcza tego lotniska, ani żaden z
udziałowców, do których zaliczają się Agencja Mienia Wojskowego, Państwowe
Porty Lotnicze, Województwo Mazowieckie i gmina Nowy Dwór Mazowiecki. "

Jak sądzisz, dlaczego Wizzair zrezygnował z Modlina? ;-)

https://innpoland.pl/140455,tanie-linie-sie-zbuntowaly-niech-lot-sam-przeniesie-sie-do-modlina

"Prezes lotniska Chopina, Mariusz Szpikowski najchętniej widziałby tanie linie w Modlinie albo Radomiu. Ten drugi port ma zostać rozbudowany i według planów mają tam trafić tanie linie z Warszawy."

"Jeśli LOT uważa, że Lotnisko Chopina jest pełne, to być może LOT powinien myśleć o przeniesieniu części operacji do Modlina"

Ale LOT z polecenie prezesa PIS będzie budować lotnisko na "wysrankach".

"Ten argument zbija Węgier, podając jako przykład londyńskie lotnisko Gatwick, które ma tylko jeden pas startowy, a i tak odprawia około 50 mln pasażerów."

A tak PIS gnębi Modlin:


http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,23109305,modlin-odlecial-z-cenami-lotnisko-wprowadzilo-nowe-oplaty-za.html?disableRedirects=true

"Lotnisko w Modlinie wprowadziło słone opłaty za wielokrotne podjeżdżanie pod jego terminal. Uderzyło to we właścicieli okolicznych parkingów, którzy podwożą pasażerów pod lotnisko.

"Zostawienie samochodu koło lotniska może być więc droższe niż sam przelot tanimi liniami Ryanair, jedynymi, które operują w Modlinie. Za każdego pasażera lotnisko nalicza temu przewoźnikowi 6 zł. Łatwo przeliczyć, że firmy parkingowe mają teraz wyższą stawkę (ponad 8 zł od osoby), jeśli w furgonetce mieści się sześcioro pasażerów."

Jak sądzisz, jakie udział w Modlinie ma Nowy Dwór Mazowiecki?

btw ja wolę lotnisko w Szymanach, dojazd dwa razy krótszy:)

A ja wolę Rębiechowo! ;-)

--
Pajdak

Data: 2019-06-19 22:51:24
Autor: u2
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
W dniu 19.06.2019 o 11:41, aj waj pisze:
Iralndczycy dawno już powiedzieli - na Okęcie, nie ma sprawy.
Do Radomia - sami sobie się przenieście!


durnyś, mają umowę do 2023, z Glasgow się wynieśli do Edynburga kiedy lotnisko podniosło kilka razy stawki po wygaśnięciu starej umowy:)

--
I love love

Data: 2019-06-20 07:11:02
Autor: Pajdak
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
kupa "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:5d0aa04b$0$523$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 19.06.2019 o 11:41, aj waj pisze:
Iralndczycy dawno już powiedzieli - na Okęcie, nie ma sprawy.
Do Radomia - sami sobie się przenieście!


durnyś,

Głupiś jak każdy z twoich okolic.

mają umowę do 2023,

Mają no i co to ma wspólnego z "wielomilionowymi długami". To nie ich długi!

z Glasgow się wynieśli do Edynburga kiedy lotnisko podniosło kilka razy stawki po wygaśnięciu starej umowy:)

Co to ma wspólnego z z "wielomilionowymi długami". To nie ich długi!

Problem polega na tym, że PiS chce na siłę uruchomić lotnisko w Radomiu,
oczko w głowie "byznesmenów" rodem z PiS, a Modlin im pryszczem na tyłku.

Durnyś czy rżniesz głupa obstawiając starego konia?

Moim zdaniem durnyś bo dykta i wynalazki przeżarły ci mózg! ;-))))))))

--
Pajdak

Data: 2019-06-20 17:36:08
Autor: u2
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
W dniu 20.06.2019 o 07:11, aj waj pisze:
Mają no i co to ma wspólnego z "wielomilionowymi długami". To nie ich długi!

skoro długi są wielomilionowe i nie ma szans na ich spłatę, to należy dłużnika ogłosić bankrutem i pogonić towarzycho wzajemnej adoracji:)
--
I love love

Data: 2019-06-19 03:36:56
Autor: Bruno Brunowski
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
W dniu wtorek, 18 czerwca 2019 19:03:22 UTC+2 użytkownik u2 napisał:
https://www.wprost.pl/infrastruktura/10226833/lotnisko-modlin-ciagle-ze-stratami-czy-urzad-marszalkowski-dolozy-kolejne-50-mln.html

Jeden z udziałowców, Przedsiębiorstwo Państwowe ,,Porty Lotnicze", już
trzykrotnie proponowało zniesienie wymogu jednomyślności w podejmowanych decyzjach, co skutkowałby możliwością podejmowania tych decyzji większością głosów. Ostatecznie się dogadano i Sejmik Mazowsza dołoży pieniędzy na remonty pasa startowego i nowy pawilon pasażerski w Modlinie.. W budżecie województwa zapisano na to 50 mln zł.
Ale co to da, jak pisiory nie chcą wydać decyzji środowiskowej i pozwoleń na budowę, a bez nich inwestycje są niemożliwe.
http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,24807818,rzad-pis-blokuje-rozbudowe-lotniska-w-modlinie.html

--
Bruno

Data: 2019-06-19 22:59:43
Autor: u2
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
W dniu 19.06.2019 o 12:36, Bruno Brunowski pisze:
Ostatecznie się dogadano i Sejmik Mazowsza dołoży pieniędzy na remonty pasa startowego i nowy pawilon pasażerski w Modlinie. W budżecie województwa zapisano na to 50 mln zł.


lotnisko w Modlinie rozmiarem identyczne z Szymanami, Szymany chętnie by przejęły część ruchu, ale pełomafia lubi rżnąć Polaków na potęgę:)

--
I love love

Data: 2019-06-19 15:12:36
Autor: Bruno Brunowski
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
W dniu środa, 19 czerwca 2019 23:00:02 UTC+2 użytkownik u2 napisał:
W dniu 19.06.2019 o 12:36, Bruno Brunowski pisze:
> Ostatecznie się dogadano i Sejmik Mazowsza dołoży pieniędzy na remonty pasa startowego i nowy pawilon pasażerski w Modlinie. W budżecie województwa zapisano na to 50 mln zł.


lotnisko w Modlinie rozmiarem identyczne z Szymanami, Szymany chętnie by przejęły część ruchu, ale pełomafia lubi rżnąć Polaków na potęgę:)

Co nie zmienia faktu, że pisiory nie chcą wydać decyzji środowiskowej i pozwoleń na budowę, a bez nich inwestycje są niemożliwe. http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,24807818,rzad-pis-blokuje-rozbudowe-lotniska-w-modlinie.html PS. Lotnisko w Radomiu wcale nie jest większe.

--
Bruno

Data: 2019-06-20 00:15:44
Autor: u2
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
W dniu 20.06.2019 o 00:12, Bruno Brunowski pisze:
PS. Lotnisko w Radomiu wcale nie jest większe.


bez przesady Br Br, do Szyman mam dwa razy szybciej, do Radomia mi nie po drodze:)

ale wcale nie neguję że Radom jest potrzebny:)

--
I love love

Data: 2019-06-20 07:12:20
Autor: Pajdak
Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami
kupa "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:5d0ab40f$0$17356$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 20.06.2019 o 00:12, Bruno Brunowski pisze:
PS. Lotnisko w Radomiu wcale nie jest większe.


bez przesady Br Br, do Szyman mam dwa razy szybciej, do Radomia mi nie po drodze:)

ale wcale nie neguję że Radom jest potrzebny:)

Modlin to pryszcz na tyłku PiS, Radom wrzód na żołądku!. ;-)))

--
Pajdak

Lotnisko Modlin ciągle z wielomilionowymi stratami

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona