Ludzie masowo likwidują lokaty

Data: 2013-06-02 09:43:59
Autor: Zbynek Ltd.
Ludzie masowo likwidują lokaty
Elo

Jak informuje Open Fajans, w ciągu 2 miesięcy z rynku wybrano lokaty na kwotę 9.7 mld złotych. Bezprecedensowa wysokość, od momentu wprowadzenia takiego monitoringu w 1997, w tak krótkim czasie. Kryzys, ale głównie obniżka oprocentowania poniżej akceptowalnego poziomu.
http://biznes.onet.pl/klienci-wycofuja-oszczednosci-z-lokat,18629,5527418,analizy-detal

    Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

Data: 2013-06-02 00:56:45
Autor: Kris
Ludzie masowo likwidują lokaty
W dniu niedziela, 2 czerwca 2013 09:43:59 UTC+2 użytkownik Zbynek Ltd. napisał:
Elo

Jak informuje Open Fajans, w ci�gu 2 miesi�cy z rynku wybrano lokaty na kwot� 9.7 mld z�otych.

I ciekawe co z ta kasą robią?

Data: 2013-06-02 06:11:19
Autor: pasztab
W dniu niedziela, 2 czerwca 2013 09:56:45 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
W dniu niedziela, 2 czerwca 2013 09:43:59 UTC+2 użytkownik Zbynek Ltd. napisał:

I ciekawe co z ta kasą robią?

Euro 4,28, dolar 3,30.. Nie wiesz jeszcze?

Data: 2013-06-02 15:20:51
Autor: osa
Ludzie masowo likwidują lokaty
W dniu 2013-06-02 15:11, pasztab@gmail.com pisze:
Euro 4,28,

A to niby jakaś rewelacja? Mnie to się marzą czasy gdy kilka lat temu kupowałem EUR za ~3.3zł (lipiec 2008) ;) Albo chociaż 4.05 jak to było w sierpniu zeszłego roku ;)

Data: 2013-06-02 06:29:09
Autor: pasztab
W dniu niedziela, 2 czerwca 2013 15:20:51 UTC+2 użytkownik osa napisał:
W dniu 2013-06-02 15:11, pasztab@gmail.com pisze:

> Euro 4,28,

A to niby jakaďż˝ rewelacja?

Nie rewelacja, tylko jeszcze niedawno bylo jednak dwadziescia kilka groszy tansze

Mnie to siďż˝ marzďż˝ czasy gdy kilka lat temu

kupowa�em EUR za ~3.3z� (lipiec 2008) ;) Albo chocia� 4.05 jak to by�o w sierpniu zesz�ego roku ;)

Tez mysle, ze moze takie czasy nadejda, jak RPP nie bedzie w kolko obnizac stop i ludzie nabiora zaufania do wlasniej waluty.

Data: 2013-06-02 10:05:30
Autor: Zbynek Ltd.
Kris napisał(a) :
[...]

RTFA.
W artykule napisano, że część przenoszą na... nieoprocentowane ROR-y. Reszta znika.
Z ROR-ów można wypłacić w dowolnym momencie. Skoro oprocentowanie zbliża się do inflacji, to po co trzymać pieniądz tracący na wartości?

    Zbyszek
PGP key: 0x5351FDE3

Data: 2013-06-02 10:58:16
Autor: zgred
napisał:
[...]

Jak nie ma się pomysłu na racjonalne "skonsumowanie"/zainwestowanie, to mając do wyboru "dać się zeżreć inflacji" albo "dać zeżreć inflacji mniej o to, co się dostanie na lokacie" - ja bym wybrał to drugie.

A wracając do początku zdania - "skonsumować" nie zawsze jest takim głupim rozwiązaniem. Prosi się przytoczyć historyjkę (chyba M. Friedmana) o bogaczu, który zadatkuje pokój w hotelu, po czym rezygnuje, ale w efekcie miasto jest oddłużone i optymistycznie patrzy w przyszłość.

Gdyby wszyscy trzymali kasę w skarpecie, to gospodarka by (bez kredytów) zdechła.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   Zgred.

Data: 2013-06-02 11:01:13
Autor: szod
W dniu 02-06-2013 10:58, zgred pisze:

Jak nie ma się pomysłu na racjonalne "skonsumowanie"/zainwestowanie, to
mając do wyboru "dać się zeżreć inflacji" albo "dać zeżreć inflacji
mniej o to, co się dostanie na lokacie" - ja bym wybrał to drugie.

Pytanie z ciekawości - bank daje nam np. 4% na lokacie. Ile zarabia sam?

Gdyby wszyscy trzymali kasę w skarpecie, to gospodarka by (bez kredytów)
zdechła.

Raczej banki by zdechły.

Data: 2013-06-02 11:11:53
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-06-02, szod <brak@adresu.pl> wrote:
[...]

No na moim kredycie hipotecznym np. 3.9%.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-06-02 11:14:59
Autor: Liwiusz
On 2013-06-02, szod <brak@adresu.pl> wrote:
[...]

Tylko że z tej lokaty na 1000zł na 4% nie udzieli 1000zł kredytu, tylko wielokrotnie więcej.

--
Liwiusz

Data: 2013-06-02 12:01:59
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

No na moim kredycie hipotecznym np. 3.9%.

Tylko że z tej lokaty na 1000zł na 4% nie udzieli 1000zł kredytu, tylko wielokrotnie więcej.

No i?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-06-02 15:56:49
Autor: TrzyLinie
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

No na moim kredycie hipotecznym np. 3.9%.

Tylko że z tej lokaty na 1000zł na 4% nie udzieli 1000zł kredytu, tylko
wielokrotnie więcej.

No i?

No i pobiera odsetki 3,9% od kwoty np. dziesięciokrotnie większej
(0,039 * 10000 = 390 zł) od owego tysiąca, za który to tysiąc musi
zapłacić tylko 0,04 * 1000 = 40 złotych.

Zarabia np. 390-40=350 zł tylko dlatego, że w ustawie zapisano, że
jest pożal-się-Boże "instytucją zaufania publicznego", tfu...

--
TrzyLinie

Data: 2013-06-02 16:24:42
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-06-02, TrzyLinie <trzyUSUNlinie@o2DEL.pl> wrote:

[...]

[...]

Już nawet przyjmując tak proste (i błędne) wyliczenia, to powtórzę: no i?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-06-02 16:39:45
Autor: Liwiusz
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

No na moim kredycie hipotecznym np. 3.9%.

Tylko że z tej lokaty na 1000zł na 4% nie udzieli 1000zł kredytu, tylko
wielokrotnie więcej.

No i?

No i że ktoś tu liczył zarobek banku jako "przychód z kredytu minus koszty z lokaty" a jest to trochę "naiwne".

--
Liwiusz

Data: 2013-06-02 17:31:42
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

No to poza "magicznym mnożeniem" dolicz jeszcze koszt zdobycia tego kredytu/lokaty, koszty pracownicze, koszty dodatkowe, kredyty niespłacone,
koszty systemów informatycznych, koszty działalności (prąd, czynsz, reklama).

Już nie mówiąc o tym, że to nie jest tak różowo, że kreacja pieniądza
to proste dopisanie sobie "zer" w systemie komputerowym, więc musi się
trochę więcej dziać - ktoś te kredytowane pieniądze musi wpłacić do
systemu bankowego w formie depozytów. "Samo się" nie zadzieje.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-06-02 17:46:03
Autor: TrzyLinie
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Dlatego też ("że to nie jest tak różowo") działalność bankowa nie jest
reglamentowana, regulowana i każdy może, nawet ja, sobie w piwnicy
podopisywać te "zera", co nie?

--
TrzyLinie

Data: 2013-06-03 00:54:01
Autor: Tomasz Chmielewski
Ludzie masowo likwidują lokaty
On Sun, 02 Jun 2013 17:46:03 +0200
TrzyLinie <trzyUSUNlinie@o2DEL.pl> wrote:

Dlatego też ("że to nie jest tak różowo") działalność bankowa nie jest
reglamentowana, regulowana i kaĹźdy moĹźe, nawet ja, sobie w piwnicy
podopisywać te "zera", co nie?

Oczywiscie, mozesz rowniez ty - dokladnie w ten sposob dziala kreacja
pieniadza.

Pozyczasz panu Mietkowi na 100 zl na flaszke. Pozniej dbasz o to, aby
pani Gienia z monopolowego za 99 zl kupila u ciebie certyfikaty
na sztabki zlota. 99 zl pozyczasz koledze pana Mietka, na kolejna
impreze.

I tak dalej, i tak dalej - jak widac, kreacja pieniadza i dopisywanie
zer jest latwe dla kazdego.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2013-06-02 20:30:50
Autor: TrzyLinie
W dniu 2013-06-02 17:54, Tomasz Chmielewski napisał(a):
[...]

Ja nie mam żadnego wpływu na pana Mietka, na panią Gienię, ani na
kolegów pana Mietka. A system bankowy jest "masowo" obowiązkowy.
--
TrzyLinie

Data: 2013-06-02 20:37:12
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-06-02, TrzyLinie <trzyUSUNlinie@o2DEL.pl> wrote:

[...]

[...]

Nie jest.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-06-03 00:00:10
Autor: Tomasz Chmielewski
Ludzie masowo likwidują lokaty
On Sun, 02 Jun 2013 16:39:45 +0200
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

> [...]

No i że ktoś tu liczył zarobek banku jako "przychód z kredytu minus koszty z lokaty" a jest to trochę "naiwne".

To, ze zarobi "wielokrotnie wiecej" jest rowniez bardzo naiwne
(zakladam, ze nawiazujesz do kreacji pieniadza?).

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2013-06-02 19:58:17
Autor: Liwiusz

On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Przy obecnej stopie rezerw obowiązkowych z jednego tysiąca moĹźna napoĹźyczać 28 tysięcy.  To oczywiście stan idealny, bo nie jest tak, Ĺźe wszystkie pieniądze są trzymane w bankach. JednakĹźe nawinością jest sądzić, Ĺźe "wielokrotnie więcej" jest naiwnością ;)

--
Liwiusz

Data: 2013-06-02 20:12:50
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

To, ze zarobi "wielokrotnie wiecej" jest rowniez bardzo naiwne
(zakladam, ze nawiazujesz do kreacji pieniadza?).

Przy obecnej stopie rezerw obowiązkowych z jednego tysiąca można napożyczać 28 tysięcy.  To oczywiście stan idealny, bo nie jest tak, że wszystkie pieniądze są trzymane w bankach. Jednakże nawinością jest sądzić, że "wielokrotnie więcej" jest naiwnością ;)

Dobra, idąc w te "świetne uproszczenia":

* 1000 zł lokata 4%, (na rok) do oddania 40 zł
*  965 zł kredytujemy na 3.9%, załóżmy idealnie, że zarobimy: 37,64 zł
   (idealnie = cała kwota pracuje przez cały rok, jak przy lokacie)
*  965 zł trafia do systemu bankowego ponownie, lokata 4%: do oddania 38.6 zł
*  931 zł trafia "w kredyt", oprocentowany na 3.9%, zarobimy: 36,31 zł

Wskaż więc proszę jak przy pomocy mechanizmy kreacji pieniądza i parametrów:
 - lokata 4%
 - kredyt: 3.9%
wykażesz zysk z takiej operacji.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-06-02 20:18:16
Autor: Liwiusz
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Czyli bierzesz kredyt, aby go dać na lokatę? Wpływ pieniędzy z kredytu na nowe lokaty jest "bardzo" pośredni.

*  931 zł trafia "w kredyt", oprocentowany na 3.9%, zarobimy: 36,31 zł

Bo żeś się tak uczepił tego 3,9% (oczywiście przy wyższym RRSO), zamiast "uczciwych" kredytów na 18% czepiać :)

--
Liwiusz

Data: 2013-06-02 20:31:11
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Ja? Nie. Ale osoba która otrzyma pieniądze z kredytu w "idealnym" modelu
kreacji pieniądza na który się powołałeś przekaże je do systemu bankowego w formie depozytu. Tak działa mechanizm kreacji na który się powołałeś.

*  931 zł trafia "w kredyt", oprocentowany na 3.9%, zarobimy: 36,31 zł

Bo żeś się tak uczepił tego 3,9% (oczywiście przy wyższym RRSO),

Ale z drugiej strony "kapitał" do spłacenia coraz mniejszy, w przeciwieństwie
do lokaty. A na to by środki znalazły się w nowym kredycie trzeba trochę
czasu, nie ma sytuacji idealnych.

zamiast "uczciwych" kredytów na 18% czepiać :)

No czekaj. Takie były założenia wstępne. Miałeś wykazać, że samą kreacją
pieniądza się zarobi niebotycznie przy takich założeniach. Więc wykazuj.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-06-02 20:57:13
Autor: Liwiusz
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Owszem, ale nie da ich na lokatę. W praktyce za coś zapłaci, co będzie znajdować się na koncie jakiegoś innego przedsiębiorcy, zazwyczaj nieoprocentowanym, ten z kolei zapłaci... itd.

Nie wiem co to znaczy "niebotycznie" :)

--
Liwiusz

Data: 2013-06-02 22:31:26
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Owszem, ale nie da ich na lokatę. W praktyce za coś zapłaci, co będzie znajdować się na koncie jakiegoś innego przedsiębiorcy, zazwyczaj nieoprocentowanym, ten z kolei zapłaci... itd.

"W praktyce" to osadu na ROR nie można wykorzystywać w całości do kredytów.
I nie, nie wystarczy zostawić sobie "3.5%" na depozycie w NBP.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-06-03 00:33:39
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ludzie masowo likwidują lokaty

"Liwiusz" kog4ii$92r$1@node1.news.atman.pl

Owszem, ale nie da ich na lokatę. W praktyce za coś zapłaci,
co będzie znajdować się na koncie jakiegoś innego przedsiębiorcy,
zazwyczaj nieoprocentowanym, ten z kolei zapłaci... itd.

Zwykle dlatego ktoś jest przedsiębiorcą, iż wie, jak zdeponować korzystnie dla siebie.

No czekaj. Takie były założenia wstępne. Miałeś wykazać, że samą kreacją
pieniądza się zarobi niebotycznie przy takich założeniach. Więc wykazuj.

Nie wiem co to znaczy "niebotycznie" :)

Więc zajrzyj do tego, co wcześniej napisałeś w tym
wątku, a zauważysz że wiemy, co to tutaj znaczy.

Data: 2013-06-03 16:19:10
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
[...]

Czyli wg Ciebie pierwszy tysiąc jest na 4%, ale kolejne są na zero...
Ciekawe, skąd ten pierwszy tysiąc wie o tym, że jest pierwszym, a nie
wtórnym, czyli skreowanym, i co to znaczy, że jest pierwszym, bo jednak
kreacja funkcjonuje tak długo, iż pieniędzy pierwszych (czyli chyba danych
nam przez Fenicjan?) zostało do dnia dzisiejszego bardzo mało. ;)

Data: 2013-06-02 21:02:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ludzie masowo likwidują lokaty

"Wojciech Bancer" slrnkqn3s4.6k7.proteus@pl-test.org

No czekaj. Takie były założenia wstępne. Miałeś wykazać, że samą kreacją
pieniądza się zarobi niebotycznie przy takich założeniach. Więc wykazuj.

IMO Liwiusz nie obejrzał dokładnie wiadomego (obowiązującego tu) filmu.
Sama kreacja da forsę, ale wówczas, gdy depozyt na 4%, a kredyt na 20%.

Ale ja byłem (dwa lata -- ostatni rok w podstawówce i pierwszy rok
w szkole średniej) skarbnikiem, dlatego wiem, że warto trzymać
u siebie cudze pieniądze nawet wtedy, gdy się rzekomo dokłada
do tego interesu -- ja dokładałem i dobrze na tym wychodziłem. :)

dokładałem za (przykładowo) Leszka Nowaka. :)
(Nowak zwykle tłumaczył brak pieniędzy założeniem spodni,
w których nie było portfela; któregoś razu ktoś zauważył,
że Nowak ma tylko jeden spodnie)

Cudze pieniądze warto mieć -- o ile ma się do tego też tak zwaną mądrość,
i to wcale nie jakąś nadzwyczajną mądrość. Za cudze pieniądze nie należy
pić wódki (opłacać akcyzy) czy hazardować. :) Za cudze można kupić coś
okazyjnie, wiedząc o tym, że zysk ze sprzedaży wielokrotnie przewyższy
koszty zakupu. Do dziś mam towar, na którym miałem przebitkę (chodzi
o rząd wielkości) stukrotną. (akurat to nie za te cudze pieniądze)

Bank, mądrze gospodarując, może dać komuś na 4% i wziąć od innego
na 10%, a jednak zyska. (weźmie na 10% 1Mpln, da komuś na 4% 1hpln
a resztę ulokuje na 30%, ale tylko dlatego zdoła tak ulokować, że
będzie głośno krzyczał o swej dobrotliwości -- 4/10; i wcale nie
mówię, że mam na myśli Wiewiórki, bo one inaczej kombinują)

Data: 2013-06-03 11:18:56
Autor: ikarek
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Ale nawet w modelu "idealnym", to bank decyduje kiedy przestać
oferować lokaty i będzie dążył do tego, aby jego "lokalny" wskaźnik
kreacji pieniądza był jak najbardziej zbliżony do maksymalnego,
dozwolonego przepisami.

Zatem model "idealny" wyglądałby tak:
- bank przyjmuje lokatę na 1000 zł i płaci za nią 40 zł
- bank kreuje X*1000 zł, a następnie czeka, aż udzieli
na całą tę kwotę kredytów, zarabiając X*39 zł - 40 zł.
- bank znowu przyjmuje lokatę na 1000 zł (jedną!)
- i tak dalej

Nie można tego rozpatrywać w oderwaniu od popytu na kredyty.

Data: 2013-06-03 11:41:42
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-06-03, ikarek <ikarek@poczta.spamerzy.to.brudasy.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Jesteś pewny że rozumiesz zjawisko kreacji?

Zatem model "idealny" wyglądałby tak:
- bank przyjmuje lokatę na 1000 zł i płaci za nią 40 zł
- bank kreuje X*1000 zł, a następnie czeka, aż udzieli
na całą tę kwotę kredytów, zarabiając X*39 zł - 40 zł.

Sprzeciw. Na tym etapie "bank" nie wykreuje nic, ma "depozyt" 1000 zł i z tego może udzielić kredytu na 965 (3.5% rezerwy) i ani złotówki więcej.
I nic sam nie wykreuje! Dopóki ten pieniądz zwrotnie nie trafi do systemu bankowego w formie bezgotówkowej to nie mamy do czynienia z kreacją!

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-06-03 11:48:25
Autor: ikarek
Użytkownik "Wojciech Bancer" <proteus@post.pl> napisał w wiadomości news:slrnkqop6m.2a8.proteuspl-test.org...

[...]

OK. Prawdę mówiąc, miałem podejrzenie, że kreacja może
działać ciut inaczej, niż mi się wydaje :)

Data: 2013-06-03 12:44:26
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-06-03, ikarek <ikarek@poczta.spamerzy.to.brudasy.onet.pl> wrote:

[...]

[...]

Tu jest to wyjaśnione dość łopatologicznie:
http://www.nbportal.pl/pl/np/animacje/prezentacje/system_bankowy/mechanizm-kreacji
Nie ma magicznego dodawania sobie zer w systemie komputerowym.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-06-03 20:09:12
Autor: TrzyLinie
W dniu 2013-06-03 12:44, Wojciech Bancer napisał(a):
Tu jest to wyjaśnione dość łopatologicznie:
http://www.nbportal.pl/pl/np/animacje/prezentacje/system_bankowy/mechanizm-kreacji
Nie ma magicznego dodawania sobie zer w systemie komputerowym.

Nie ma. Oczywiście, że nie ma nic magicznego w kreacji przez banki. Jednak
kredytobiorcy nie przynoszą już bankom w formie odsetek pieniędzy wykreowanych,
lecz prawdziwe, rzeczywiście istniejące, które muszą zarobić i oddać bankom
w zasadzie nie wiadomo za co, no nie, wiadomo. Za to, że przyjmują i wydają
pieniądze. Że klient może kupić i kupuje ten rower, motor, samochód, mieszkanie,
na które nie byłoby go stać bez tego kredytu. Ok. To rozumiem.

Ale: system bankowy dostał 1000 prawdziwych złotych. I płaci deponentowi 4% za tę
lokatę. Ale odsetki przyjmuje już od tych prawie 28 tysięcy wykreowanych (czyli
automagicznie jednak dopisano odpowiednią "liczbę zer"). Och, zaledwie 3,9%,
ale to tej całej kwoty wykreowanej.

Pytam więc: dlaczego bank ma do tego prawo? Dlaczego nie ja? System bankowy
jest "masowo" obowiązkowy. Grupowicze p.b.b może umieliby sobie poradzić
bez systemu bankowego i często sobie radzą, ale ta szara masa używa go i już.
Masowo.

Zapewne czegoś nie rozumiem. Czego nie rozumiem? Czy ktoś może równie
łopatologicznie mi to wyjaśnić, pls.
--
TrzyLinie

Data: 2013-06-03 22:44:35
Autor: Clegan
Ludzie masowo likwidują lokaty
On 3 Cze, 20:09, TrzyLinie <trzyUSUNli...@o2DEL.pl> wrote:

Pytam wi c: dlaczego bank ma do tego prawo? Dlaczego nie ja?

Nie dramatyzuj: jest coś takiego jak weksel, czyli każdy może kreować
pieniądz dłużny [i to w przeciwieństwie do banków nie przyjmując
żadnych depozytów].

Data: 2013-06-04 03:39:10
Autor: Tomasz Chmielewski
Ludzie masowo likwidują lokaty
On Mon, 03 Jun 2013 20:09:12 +0200
[...]

szara masa uĹźywa go i juĹź. Masowo.

Zapewne czegoś nie rozumiem. Czego nie rozumiem? Czy ktoś może równie
łopatologicznie mi to wyjaśnić, pls.

Kreacja pieniadza nie jest niczym nadzwyczajnym.
Wyrzuc slowo pieniadze, i zastap je "workami piasku" - mechanizm
dzialania jest w zasadzie identyczny. Dla uproszczenia - bez rezerwy
czesciowej.

Wyobraz sobie, ze chcesz otworzyc komis workow z piaskiem - pada
ostatnio, wiec jest to jakis sposob na biznes.

Zaczynasz z 1000 workow z piaskiem - pozyczasz je swojemu sasiadowi A,
pod warunkiem, ze *za rok* odda tobie 1004 worki.

Zauwaz, ze w tym momencie w "systemie" jest 1000 workow z piaskiem.

Sasiad jednak dochodzi do wniosku, ze powodzi nie bedzie, i zamienia
sie z rolnikiem - worki z piaskiem na worki z ziemniakami. Rolnik, ten
od ziemniakow, przynosi 1000 workow z piaskiem do twojego komisu - w
zamian, za rok, obiecujesz mu oddac 1002 worki.

Nastepnego dnia prognoza pogody mowi, ze powodz sie jednak zbliza.
Przychodzi do twojego komisu sasiad B, i pozycza od ciebie 1000 workow
z piaskiem.

Zauwaz, ze w tym momencie pozyczyles 2000 workow z piaskiem, majac
poczatkowo do dyspozycji jedynie 1000. Czary?

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2013-06-04 00:37:09
Autor: Grzegorz Niemirowski
Tomasz Chmielewski <tch@nospam.wpkg.org> napisał(a):
Zauwaz, ze w tym momencie pozyczyles 2000 workow z piaskiem, majac
poczatkowo do dyspozycji jedynie 1000. Czary?

W sumie to początkowo nawet można mieć zero i tylko pożyczać pożyczone.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

Data: 2013-06-04 05:02:50
Autor: TrzyLinie
W dniu 2013-06-04 00:37, Grzegorz Niemirowski napisał(a):
[...]

Wszystko jasne. PoĹźyczone. Worki z piaskiem. Kartofle itd. OK.

Pieniądze jednak to nie żadna z tych rzeczy, którymi próbujecie
mi zamydlić oczy. Pieniądz fiducjarny, więc o wartości istniejącej
tylko w głowie ludzi, którzy godzą się uznawać go za wartość,
może być kreowany tym sposobem wyłącznie w wąskim kręgu znajomych
królika. A jeszcze dobudowuje się ideologię instytucji zaufania
publicznego. Tak, wiem, ja jestem bardzo naiwny. Ale jak naiwni
musieli być ci, którzy wymyślili ten system i liczyli, że będzie
on trwał?

OK, nie pomylili się oni, bo system ciągle trwa, w zasadzie ci
"wymyśliciele" tego systemu mogli być dumni z siebie, bo system trwa
dłużej nich ich życie - u jego kresu musieli być cholernie dumni
z siebie widząc, że wymyślony system trwa i ma szansę trwać dalej,
dłużej niż ich życie.

Jednak nadchodzi kres instytucji zaufania publicznego. To jest
niewydolny system. Oni nie nadążają więc padną i znikną.
-> wymiennik.org
--
TrzyLinie

Data: 2013-06-04 05:33:39
Autor: Kamil Jońca
TrzyLinie <trzyUSUNlinie@o2DEL.pl> writes:

[...]

Wszystko jasne. Pożyczone. Worki z piaskiem. Kartofle itd. OK.

[...]

A ja mam wrażenie, że tym sposobem może być kreowane wszystko co może
być oddane "później." Innymi słowy istnieje coś takiego jak należności.
KJ

--
http://blogdebart.pl/2012/06/24/hiena/
Uwolnić słonia !!!

Data: 2013-06-04 06:22:41
Autor: TrzyLinie
W dniu 2013-06-04 05:33, Kamil Jońca napisał(a):
[...]

Zgadzam się. W naturze jednak nie ma ograniczeń na kreowanie czegokolwiek
tą metodą. Dlaczego ludzie narzucili sobie takie ograniczenia na kreowanie
pieniędzy? Mylę się? Ktoś ma jakieś przykłady, że jednak naturalna
kreacja jest ograniczona?
--
TrzyLinie

Data: 2013-06-04 06:27:53
Autor: Kamil Jońca
[...]

Bo tylko pieniądze (również te pokryte kruszcem) kreowało  się i kreuje w ten
sposób. Taka tradycja. Gdyby używano worków z piaskiem to pewnie
"współczynnik posiadania fizycznych worków" też pewnie by powstał. KJ
Bardzo daleka analogia: depozyt zabezpieczający na rynkach terminowych.

--
http://blogdebart.pl/2012/06/24/hiena/
A tall, dark stranger will have more fun than you.

Data: 2013-06-09 00:17:39
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Bajki, nie rozumiesz o co chodzi w tej "kreacji pieniądza". Bank
dokładnie tak samo płaci odsetki (aczkolwiek w różnej wysookości) od
całej zdeponowanej kwoty, nie tylko od tego pierwszego tysiąca.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2013-06-10 06:45:25
Autor: TrzyLinie
W dniu 2013-06-09 00:17, Krzysztof Halasa napisał(a):
[...]

Faktycznie. Nie rozumiałem. Już rozumiem. Trzeba więc zacząć mówić tym
samym językiem. Ta sama waluta. Ten sam bank. I oprocentowanie lokat np.
<5%, a oprocentowanie kredytów >9%. A może też zważyć i patrzeć na ważone
oprocentowanie i lokat i kredytów całego systemu bankowego - nie mam takich
danych jednak. Może ktoś wie, gdzie są?

Dziękuję za uwagę.

--
TrzyLinie

Data: 2013-06-10 22:10:46
Autor: Krzysztof Halasa
[...]

Np. w bilansach.
Oczywiście <5% i >9% to nie sa warunki brzegowe, "lokaty" mają także 0%
(w tym nie tylko rachunki bieżące, ale także często np. struktury),
a kredyty bankowe kosztowały np. rok temu nawet 25%.
Z tym że trzeba od tego odjąć niespłacone kredyty, których nie da się
odzyskać.

W każdym razie bank sobie sam pieniędzy nie może wygenerować (w zwykłym
znaczeniu tego słowa - wbrew częstym teoriom), ale że jest to zyskowna
działalność to chyba widać.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2013-06-02 20:50:02
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ludzie masowo likwidują lokaty

"Liwiusz" kog141$5g3$2@node1.news.atman.pl

[...]

Ale kreacja kosztuje znacznie więcej niż początkowe 4% -- każda kolejna
wpłata to kolejne procenty.

Jednak bank może zarobić więcej -- może zainwestować (w złoto u Plichty
już nie, ale są inne możliwości) i może (znając trendy) dobrze ulokować
to, co pozyczy.

Data: 2013-06-02 21:19:16
Autor: zgred
[...]

Pieprzysz. Pani Gienia nie wpłaca na lokatę, tylko na zerooprocentowany ROR, w dodatku firmowy, którego prowadzenie i czynności kosztują. Pani Gienia rozlicza się z właścicielem hurtowni, kierowcą, właścicielem lokalu, swoją sprzątaczką - ze wszystkimi bezgotówkowo, z których 4/5 też płaci za prowadzenie firmowego RORu, a pieniądze oglądają tylko wtedy, jak dają na tacę.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   Zgred.

Data: 2013-06-02 22:32:07
Autor: Wojciech Bancer
On 2013-06-02, zgred <zgred@empty.com> wrote:

[...]

[...]

To jest bardzo prosta wizja świata. Finansowanie kredytów hipotecznych
pieniędzmi z ROR? No proszę Cię.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2013-06-03 00:34:11
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ludzie masowo likwidują lokaty

"zgred" 51ab9aaf$0$1269$65785112@news.neostrada.pl

Pieprzysz. Pani Gienia nie wpłaca na lokatę, tylko na
zerooprocentowany ROR, w dodatku firmowy, którego
prowadzenie i czynności kosztują. Pani Gienia

Nie Pani Gienia, ale zgred tak czyni. :)

rozlicza się z właścicielem hurtowni, kierowcą, właścicielem
lokalu, swoją sprzątaczką - ze wszystkimi bezgotówkowo, z których 4/5

4/5 zgredów tak czyni. :)

Data: 2013-06-10 22:07:17
Autor: J.F.
On 2013-06-02, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
[...]
No na moim kredycie hipotecznym np. 3.9%.
Tylko że z tej lokaty na 1000zł na 4% nie udzieli 1000zł kredytu, tylko wielokrotnie więcej.
No i?

Nie "no i" tylko "jakim cudem". Tak nasze banki jeszcze nie dzialaja.
Amerykanskie tez chyba jeszcze nie, wbrew niektorym filmom na
internecie.

J.

Data: 2013-06-02 20:46:09
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ludzie masowo likwidują lokaty

"Liwiusz" kof2er$5si$2@node1.news.atman.pl

Pytanie z ciekawości - bank daje nam np. 4% na lokacie. Ile zarabia sam?

No na moim kredycie hipotecznym np. 3.9%.

Tylko że z tej lokaty na 1000zł na 4% nie udzieli 1000zł kredytu, tylko wielokrotnie więcej.

A jakim cudem?

Data: 2013-06-10 15:04:21
Autor: z
W dniu 2013-06-02 11:01, szod pisze:
Pytanie z ciekawości - bank daje nam np. 4% na lokacie. Ile zarabia sam?

Banki się tłumaczą że 13% kredytów to nigdy nie odzyskują dlatego od tych 4%+13% dopiero zaczynają zarabiać. Cwaniaki ;-)

Data: 2013-06-10 17:24:47
Autor: m
On 10.06.2013 15:04, z wrote:
[...]

Dlaczego cwaniaki?

p. m.

Data: 2013-06-10 22:38:20
Autor: Krzysztof Halasa
z <z@z.pl> writes:

Banki się tłumaczą że 13% kredytów to nigdy nie odzyskują dlatego od
tych 4%+13% dopiero zaczynają zarabiać. Cwaniaki ;-)

W 2012 r. ogólnie 7,7% sumy kredytów było zagrożonych (to nie znaczy
niespłaconych, ani całkowicie niespłaconych).
--
Krzysztof Halasa

Data: 2013-06-11 00:32:37
Autor: J.F.
Dnia Mon, 10 Jun 2013 22:38:20 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
z <z@z.pl> writes:
[...]

Jakby mialy byc niesplacone calkowicie, to niestety - ale na
pozostalych bank musi zarobic ponad 8% aby wyjsc na zero, plus jeszcze
koszty wlasne ...

J.

Data: 2013-06-10 22:05:17
Autor: J.F.
Dnia Sun, 02 Jun 2013 11:01:13 +0200, szod napisał(a):
Pytanie z ciekawości - bank daje nam np. 4% na lokacie. Ile zarabia sam?

Zalezy na czym - teraz pelno reklam, miniratka blebleble  RRSO 25% :-)

Ale kiedys ... ot taka ciekawostka matematyczna dla dociekliwych -
reklamowki jednego banku, wygladalo to mniej wiecej tak:
- lokata 3 mies - 500 zl odsetek od kwoty 10 tys
- kredyt gotowkowy 3 mies - 480zl odsetek od kwoty 10 tys zl ..
 J.

Data: 2013-06-02 20:50:39
Autor: Grzexs
[...]

Nie ma lokat, nie ma odsetek. Nie ma odsetek, nie ma podatków. I o to chodzi! Precz z nadmiernym fiskalizmem!

--
Grzexs

Data: 2013-06-02 21:21:07
Autor: zgred
W dniu 2013-06-02 20:50, Grzexs pisze:
[...]

Idźmy dalej -> Nie ma obrotu gospodarczego - nie ma VATu, PITu, CITu (pucu, pucu, chlastu, chlastu). Precz z nadmiernym fiskalizmem. Zróbmy sobie (dobrze) sami. Albo płaćmy za wszystko keszem bez paragonu.

;)

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   Zgred.

Data: 2013-06-02 21:39:39
Autor: Grzexs
[...]

To wcale nie jest takie śmieszne, jak się początkowo wydaje. Zbyt wysokie podatki w końcu mogą do tego doprowadzić.

Precz ze zbyt wysokimi podatkami i składkami!

--
Grzexs

Data: 2013-06-02 21:43:48
Autor: zgred
W dniu 2013-06-02 21:39, Grzexs pisze:

Precz ze zbyt wysokimi podatkami i składkami!

Precz z państwem!
Całkiem serio.
Państwo się nie spisało.
Z resztą - państwo polskie nie istnieje. Istnieje polska autonomia w UE.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   Zgred.

Data: 2013-06-02 21:48:52
Autor: Grzexs
[...]

W sumie też się czuję anarchistą. Ale najbardziej mnie uwierają podatki.

--
Grzexs

Data: 2013-06-02 22:27:54
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 02.06.2013 21:43, zgred pisze:

Z resztą - państwo polskie nie istnieje. Istnieje polska autonomia w UE.

Krycha! To ty? ;->

Data: 2013-06-02 10:14:45
Autor: Imka
Dnia Sun, 2 Jun 2013 00:56:45 -0700 (PDT), Kris napisał(a):

Jak informuje Open Fajans, w ci�gu 2 miesi�cy z rynku wybrano lokaty na kwot� 9.7 mld z�otych.

I ciekawe co z ta kasą robią?

Remont :)

--
Imka

Data: 2013-06-02 21:56:21
Autor: miumiu
Ludzie masowo likwidują lokaty

I ciekawe co z ta kasą robią?

Np. położą na półce. Mniejsze ryzyko niż trzymanie w banku, gdzie państwo jednym dekretem może zdemokratyzować całą kasę. Tak jak na Cyprze niedawno. Aktualnie powstają w Brukseli ustawy mające robić takie akcje zupełnie legalnie.

Pzdr

Data: 2013-06-02 22:01:14
Autor: zgred
W dniu 2013-06-02 21:56, miumiu pisze:
I ciekawe co z ta kasą robią?

Np. położą na półce. Mniejsze ryzyko niż trzymanie w banku, gdzie państwo

A myślisz, że jak trzymasz na półce te papierki z podpisem bufetowej (czy czyim-tam, bo dawno nie oglądałem), to "państwo" nie może ich jednym dekretem unieważnić?
Już to parę razy braliśmy.

Najrozsądniejszą inwestycją jest kupno kałacha, wiadra naboi, skrzynki granatów... Wtedy ktoś będzie się z Tobą liczył.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   Zgred.

Data: 2013-06-02 22:29:53
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 02.06.2013 22:01, zgred pisze:

Najrozsądniejszą inwestycją jest kupno kałacha, wiadra naboi, skrzynki
granatów... Wtedy ktoś będzie się z Tobą liczył.

Tia, to od razu kup sobie parę czołgów i brygadę wsparcia...

Teabaggers... nie tylko w USA ;->

Data: 2013-06-02 23:13:52
Autor: Jarek Andrzejewski
On Sun, 02 Jun 2013 22:01:14 +0200, zgred <zgred@empty.com> wrote:

A myślisz, że jak trzymasz na półce te papierki z podpisem bufetowej (czy czyim-tam, bo dawno nie oglądałem), to "państwo" nie może ich jednym dekretem unieważnić?
Już to parę razy braliśmy.

ostatnio tylko raz z przelicznikiem "politycznym", a inne wymiany były
jednak "liniowe".
"Cypryzacja" lokat jednak jest znacznie prostsza dla rządzących, a
odpowiednia propaganda przeciw "kułakom" i "bogaczom" (bo biedni
przecież nie mają lokat, a jakis próg pewnie będzie) dopełni dzieła.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2013-06-09 00:06:39
Autor: Krzysztof Halasa
Jarek Andrzejewski <ptja.pl@gmail.com> writes:

[...]

Tzn. w 1995?

a inne wymiany były
jednak "liniowe".

Jednakże niekoniecznie opisane linią prostą, nie?
--
Krzysztof Halasa

Data: 2013-06-10 14:25:43
Autor: Jarek Andrzejewski
Ludzie masowo likwidują lokaty
On Sun, 09 Jun 2013 00:06:39 +0200, Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl>
wrote:

ostatnio tylko raz z przelicznikiem "politycznym",

Tzn. w 1995?

nie. W 1950
http://pl.wikipedia.org/wiki/Reforma_walutowa_w_Polsce_w_1950

a inne wymiany były
jednak "liniowe".

Jednakże niekoniecznie opisane linią prostą, nie?

Ta w 1995 była liniowa; ta  w 1950 - nie.

Data: 2013-06-02 23:35:24
Autor: Wojowik
akcje

Użytkownik "miumiu" <aac@bbd.pl> napisał w wiadomości

Aktualnie powstają w Brukseli ustawy mające robić takie akcje zupełnie
legalnie.

Bredzisz.
Sam to wymyśliłeś, czy nasłuchałeś się Rydzyka albo innych pisdzielców ?
Aktualnie powstają w Brukseli ustawy mające na celu dodawnie oleju
do takich pustych głów jak twoja.

Data: 2013-06-09 09:25:51
Autor: miumiu
akcje

Bredzisz.
Sam to wymyśliłeś, czy nasłuchałeś się Rydzyka albo innych pisdzielców ?
Aktualnie powstają w Brukseli ustawy mające na celu dodawnie oleju
do takich pustych głów jak twoja.

Glupi jestes jak but i nie chce mi sie nawet odpisywac merytorycznie.

Data: 2013-06-10 06:44:24
Autor: Michal Tyrala
akcje
On Sun, 9 Jun 2013 09:25:51 +0200, miumiu wrote:
> Bredzisz.
> Sam to wymy?li?e?, czy nas?ucha?e? si? Rydzyka albo innych pisdzielców ?
> Aktualnie powstaj? w Brukseli ustawy maj?ce na celu dodawnie oleju
> do takich pustych g?ów jak twoja.

 Glupi jestes jak but i nie chce mi sie nawet odpisywac merytorycznie.

Ale że to jest grupa dyskusyjna, to jesli masz jakies wsparcie dla tych
swoich odkryć, to napieraj.

--
Michał

wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

Data: 2013-06-02 14:17:43
Autor: A.L.
Ludzie masowo likwidują lokaty
On Sun, 02 Jun 2013 09:43:59 +0200, "Zbynek Ltd."
<sp2scf.spamstoper@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Znaczy, lepiej trzymac w sienniku?...

A.L.

Data: 2013-06-02 21:19:34
Autor: Liwiusz
W dniu 2013-06-02 21:17, A.L. pisze:
[...]

Skąd taki wniosek (że tylko taka jest alternatywa do bankowych lokat)?

--
Liwiusz

Data: 2013-06-02 22:26:07
Autor: Chris94
Dnia Sun, 02 Jun 2013 14:17:43 -0500, A.L. napisał(a):

Znaczy, lepiej trzymac w sienniku?...

W miarę narastania zagrożenia cypryzacją, nawet takie rozwiązanie
przestaje być bezsensownym:
http://dwagrosze.com/2013/05/cypryzacja-gieldy.html

--
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2013-06-03 01:51:20
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ludzie masowo likwidują lokaty

"Zbynek Ltd." koet5q$3t9$1@node2.news.atman.pl

Jak informuje Open Fajans, w ciągu 2 miesięcy z rynku wybrano lokaty na kwotę 9.7 mld złotych.

Czy ten monitoring widzi różnicę pomiędzy lokatą i kontem oszczędnościowym?
Być może ludzie z lokat przesiedli się na oszczędne? A może wisienki, czy
raczej orzeszki zaszkodziły? Toż z uwagi właśnie na orzeszkowe dochody
trzeba trzymać pieniądze na RORach, zamiast na lokatach.

Ile to jest 9.7 mld plnów? Dużo czy mało? Na ,,łebka'' to tyle, co nic.

   9700/385=25,1948051948052

Flaszka na głowę. A ile na dorosłego? Ze 2 flachy?
A ile na orzeszkobiorcę? 50 litrów? ;) Jeśli co
setny człek w Polsce żywi się orzeszkami, mamy
na jednego raptem dwa i pół kplna... A ile nam
potrzeba na osobę, aby zaspokoić Dobre czy wiewiórki?

  KBBZWBK  300
  BGZ      300 (teraz 500)
  Dobre   1667

Wielu ma nie jedno konto Dobre, ale kilka...

Część pieniędzy trzeba trzymać na RORach, aby stale lać -- to
tu, to tam... Część z tego znika, gdy przelew zlecimy za późno,
zwłaszcza wówczas, gdy zlecimy tak w łikend... Ile lać?

  Alior  2000
  Citi   2000
  BGZ    5000
  Mille  1000
  EB     1000 (teraz chyba 1500)

Razem daje to ponad 10 kpln -- ja profilaktycznie leję nieco więcej,
niż wymagają regulaminy. Oczywiście te pieniądze nie muszą być stale
poza lokatami -- starczy 5 kpln na zaspokojenie wszystkich potrzeb?
I tak, i nie. Miesiąc niby ma ponad 30 dni a przelew potrafi iść
błyskawicznie, jednak naprawdę przelewy zabierają sporo czasu.
Ponadto niejeden obsługuje nie jedno, ale kilka kont -- ja na
przykład nie leję tą samą piątką kilka razy, ale staram się
zaspokoić wszystko w miarę możliwości naraz -- tak więc nie
mogę ulokować kilkunastu tysięcy pln.

IMO może tak być, że znaczna część z tych 9.7 mld plnów
po prostu idzie na obsługę orzeszkową a tym większa idzie
na tę obsługę, im niższe są procenty lokat a wyższe zyski
z orzeszków czy wiśni. Kto będzie codziennie dolewał po
200 pln na Dobre, gdy lokacyjne %% niewiele dają? Toż
czas to także pieniądz -- po co lać 10 razy po 2 hpln,
skoro można raz a dobrze polać ze 2 kpln?...

Gdy w kieszeni mam kilkaset plnów i wezmę w realnym świecie 2 razy
po dwie setki -- zechcę to wszystko wpłacić do mBanku we wpłatomacie
na... ROR oczywiście... A nie zawsze zdążę tego samego dnia to przelać
na oszczędne, bo być może nie zdążę a być może zapomnę... Gdy %% na
kontach oszczędnych są małe a ryzyko utraty 5 plnów za kolejny
przelew z mBankowego oszczędnego jest duże -- być może w ogóle
nie przeleję na oszczędne, bo drobne ciułanie przez kilka lat
pochłonąć może jeden nieopatrzny przelew z oszczędnego?...

Ale zamiast do mBanku -- mogę do EB? Mogę, ale tam jest offlajnowa cisza nocna. ;)
[przerywana krótkimi okrzykami z lotu rodem: ,,kurwa mać!!! znowu nie ma moich
pieniędzy!! nie widzę mojej dzisiejszej wpłaty, więc jak mam zlecić przelew?!?!?]

Zatem zamiast na oszczędne w EB wpłacę na ROR? Na szczęście jakoś oprocentowany?

Ale jeśli tylko pobiorę 2 setki lub 2 razy po 2 setki?
Może nie zechcę tego wpłacać, skoro na koncie wiele nie dadzą %%?

IMO 9.7 mld to mało w zestawieniu z realnością ;)
[czymkolwiek ona jest] wiśniowo-orzechową i malejącymi %% lokacyjnymi...
Być może bez ww. orzeszków i wiśni nie byłoby tej ucieczki tych 9.7 mld...

Albo inaczej -- IMO wiara w to, że pieniądz wreszcie krąży
i zarabia (inaczej niż poprzez wiśnie i orzechy) jest błędem.

Data: 2013-06-03 02:50:40
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Ludzie masowo likwidują lokaty

"Eneuel Leszek Ciszewski" koglpr$rne$1@speranza.aioe.org

Ile to jest 9.7 mld plnów? Dużo czy mało? Na ,,łebka'' to tyle, co nic.

  9700/385=25,1948051948052

Mylić się (ja uważam, że 'mylenie się', nie 'mylić się') jest rzeczą ludzką.
Dopiero siedząc na sedesie ;) (tak kiedyś nazywano pewien duży komputer
o ogromnej wówczas mocy obliczeniowej -- pewnie nieco ;) mniejszej niż
mają dzisiejsze smartfony) zauważyłem, że niecałe 10 mld na niespełna ;)
40 mln musi dać nie flachę, ale znacznie więcej... I odtworzyłem z pamięci
białkowej proces obliczeniowy, w którym lepsze (bo dokładniejsze określenie
liczby ludzi w Polsce) dało gorsze efekty. Zamieniłem albowiem 38 na 385
zamiast na 38.5 -- co dało w konsekwencji wiadomy błąd flachowy. Oczywiście
10 tałzenów dzielone przez 40 daje nie 25, ale 250...

Czy zatem reszta moich wywodów jest błędna? IMO w znacznej mierze tak.

Ale czy to znaczy, że nie jestem psem? -- IMO nie, gdyż psy być może też są omylne.

Albo inaczej -- IMO wiara w to, że pieniądz wreszcie krąży
i zarabia (inaczej niż poprzez wiśnie i orzechy) jest błędem.

Przeciętny orzechożerca zabrał 25 kpln.
Ale zabrał i z lokat, i z oszczędnych, czy zabrał z lokat?
Meritum (ponoć swoisty lider w oszczędzaniu) zrezygnował
z lokat na rzecz kont oszczędnych. Może tu jest pies :)
pogrzebany?

Data: 2013-06-04 10:24:03
Autor: Miroo
W dniu 2013-06-02 09:43, Zbynek Ltd. pisze:
[...]

Oj tam Oj tam, jest okres komunijny, to i kasę się wypłaca. Dzieciakowi trzeba dać, imprezę zrobić i jeszcze się jakoś ubrać odpowiednio.
Poza tym zaliczki/zapłaty za wczasy, remonty itp.
Pewnie co roku w tym okresie przeważają wypłaty, a w tym są nieco pogłębione z okazji kryzysu, niskiego oprocentowania lokat, wzrostu opłat za konta itp

Pozdrawiam

Data: 2013-06-06 19:40:26
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
[...]

O tyle niepokojące, że kredyty są wciskane komu popadnie, marże są obniżane itd.
Skąd zatem te kredyty, skoro ludzie masowo likwidują lokaty?

Data: 2013-06-09 01:29:09
Autor: Krzysztof
Ludzie masowo likwidują lokaty
....Wprawdzie na razie większość wycofywanych środków trafia na rachunki bieżące, ale dla banków jest to znacznie mniej stabilny rodzaj depozytów

To raczej normalne, bo po co wiazac sie depozytem terminowym, skoro roznica miedzy lokata a rach. oszczednosciowym jest niewielka.
Pieniadz nie znika, wedruje w inne miejsca...., ale wnioskuje, ze banki nie maja takiego parcia na depozyty, bo i kredytow udzielaja znacznie mniej, krotko mowiac recesja.

Ludzie masowo likwidują lokaty