Lutowanie ram?

Data: 2017-08-02 19:31:32
Autor: __Maciek
Lutowanie ram?
Wed, 26 Jul 2017 13:30:59 -0700 (PDT) Jan Walicki
<ppraworzadnosc@gmail.com> napisał:

Witam, krótkie pytanie: znajomy tłumacząc mi czemu jego rama jest lżejsza niż ustawa przewiduje podał, że przez to że nie spawana a lutowana mosiądzem. Co myślicie? Dla mnie to brzmi dziwnie, raz czy to w ogóle możliwe a dwa

Dziwnie? No bez jaj. Takie ramy są od najdawniejszych czasów i jakoś
się nie rozpadają. Ocziwiście nie ma to jak piękne spawy z TIGa, ale
to też daje radę. Tylko wątpię aby rama miała być przez to jakoś
zauważalnie lżejsza. Przecież znakomitą większość masy ramy robią rury
a nie ich spawy/lutowania. Jak już, to bym obstawiał że ta lutowana
będzie cięższa, bo dochodzą przecież jeszcze, raczej w tym przypadku
konieczne, mufy. Spaw to tylko trochę materiału dodatkowego.

Właściwe słowo do googlania to "brazing".

Data: 2017-08-02 20:38:55
Autor: Coaster
Lutowanie ram?
__Maciek wrote:
[...]

W lutowaniu twardym od dawna istnieje wersja ram bez muf - Google -- > "filet brazed".Na swiecie ciaz funkcjonuja male firmy produkujace lutowane ramy na mufach. Tu link do jednej z firm amerykanskich:
https://www.rivbike.com/collections/framesets

Dobry, krotki tekst o w/w ramach na blogu znanego producenta Dave Moultona (odszedl na emeryture wna poczatku lat 90-tych):
http://davesbikeblog.squarespace.com/blog/2006/10/3/brazing-vs-welding.html

PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

- Sheldon Brown, 1944-2008

Data: 2017-08-02 12:19:02
Autor: tadeklodz
Lutowanie ram?
W dniu środa, 2 sierpnia 2017 20:38:58 UTC+2 użytkownik Coaster napisał:
__Maciek wrote:
> [...]

PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

Orłowski lutuje ramy

Data: 2017-08-08 10:24:21
Autor: cytawa
Lutowanie ram?
  __Maciek pisze:

[...]

I spaw jest slabszy. Material na granicy spawu ma inne wlasciwosci od reszty i latwiej peka. I spaw ma szerokosc liczona w mm. Lutowane elementy maja szerokosc styku liczona w cm. I lutownie nie zmienia wlasciwosci lutowanych stalowych rur, gdyz temperatura topnienia lutu jest nizsza niz temperatura hartowania stali.

Jan Cytawa

PS. oczywiscie zdazaja sie awarie i pekniecia lutowanych ram.

Jan Cytawa

Lutowanie ram?