Luzna bieznia w piascie

Data: 2011-10-02 11:10:45
Autor: karbar
Luzna bieznia w piascie
Witam,

kupiłem nowe koło 28' za śmieszną kwotę 40zł na targowisku. Liczyłem się z jakością marketową, ale o to właśnie chodziło. Poprzednie koło mi zniszczyli, gdy rower nocował pod chmurką, więc koło miało być przede wszystkim tanie (rower to stary, pordzewiały wagant, którego odkupiłem za 100zł z niewielkim hakiem. Po niewielkim serwisie, który kosztował mnie kilka gram smaru, rowerek przez rok jeździł ok. Do niedawna wszystkie części były oryginalne).

Ale bez przesady! Spodziewałem się pękających szprych, gnącej się obręczy itp, ale po 3 tygodniach, podczas których rower głównie stał, na kole pojawił się luz - jak się okazało, wewnętrzna bieżnia w piaście zaczęła latać luźno. Nie mogę jej jednak wyjąć. Poprawne skręcenie piasty skutkuje tym, że z uwagi na luz na bieżni, koło mi się telepie, a po chwile konus i kontr-nakrętka się luzują. Sprawdzałem już to koło na innym zestawie oś, konusy, nakrętki i dalej to samo.

A teraz do sedna: wątek zakładam, gdyż chce się Was zapytać, jak takie bieżnie są osadzane w piaście? Czy jest to poprzedzone jakimś rozgrzewaniem i schładzaniem poszczególnych elementów, czy p prostu jest to brutalna siła, która wbija bieżnię na miejsce?

pozdrawiam
karbar

--
[wro][Leniwa MuShellka]
rower: Merida Matts Sport 100, RS Psylo SL

Data: 2011-10-02 11:27:05
Autor: ToMasz
Luzna bieznia w piascie
W dniu 02.10.2011 11:10, karbar pisze:
[...]

to jest koło z waganta czy pasuje do waganta?
Zrób zdjęcie piasty to Ci powiem co dalej.
ToMasz

PS gdzi ejest taki targ na którym złomy sprzedają po 40zł! Na śląsku za 40 dychy masz kółko z grubego aluminium z aluminiową piastą. tak 2 kategorie jakościowe wyżej niż supermarket.

Data: 2011-10-02 11:40:39
Autor: karbar
Luzna bieznia w piascie
On 02.10.2011 11:27, ToMasz wrote:

to jest koło z waganta czy pasuje do waganta?
Zrób zdjęcie piasty to Ci powiem co dalej.

To jest koło 28 cali, czyli "pasujące" do waganta ;) Zdjęcie? Ale tak z zewnątrz? http://imageshack.us/photo/my-images/525/image0383.jpg/ Na piaście jest napisane "db Lu Da H.Z." ;)

PS gdzi ejest taki targ na którym złomy sprzedają po 40zł!

Wrocław, Młyn Sułkowice w niedziele - być może miałem pecha.

pozdrawiam
karbar

Data: 2011-10-02 12:53:53
Autor: ToMasz
Luzna bieznia w piascie
W dniu 02.10.2011 11:40, karbar pisze:
On 02.10.2011 11:27, ToMasz wrote:

to jest koło z waganta czy pasuje do waganta?
Zrób zdjęcie piasty to Ci powiem co dalej.

To jest koło 28 cali, czyli "pasujące" do waganta ;) Zdjęcie? Ale tak z
zewnÄ…trz? http://imageshack.us/photo/my-images/525/image0383.jpg/ Na
piaście jest napisane "db Lu Da H.Z." ;)
słabo widać ale myślę ze to piasta zbudowana tak:
najpierw jest tuleja  Å›rodkowa, na którÄ… nakÅ‚adane sÄ… "boki" z miskami i koÅ‚nierzem na szprychy. tak wiec michy nie wyjmiesz. obawiam sie ze jak rozpleciesz to koÅ‚o, to "boczki" wypadnÄ…, ale mogÄ™ siÄ™ mylić. Doraźnie możesz wyjąć oÅ› oczyÅ›cić miskÄ™ wlać distalu pomiedzy miskÄ™ a piastÄ™ i skrÄ™cić tak aby miski pozostaÅ‚y równolegle. Jutro bÄ™dzie sprawne, nie wiem na jak dÅ‚ugo.

ToMasz

Data: 2011-10-02 12:54:21
Autor: Jacek Maciejewski
Luzna bieznia w piascie
Dnia Sun, 02 Oct 2011 11:40:39 +0200, karbar napisa³(a):

Wroc³aw, M³yn Su³kowice w niedziele - byæ mo¿e mia³em pecha.

Takie ko³o to juz zabytek :) Musi mieæ swoj± cenê :) A powa¿niej to
wciskanej piasty ju¿ nie naprawisz. Co prawda, kiedy¶ naprawi³em wciskane
miski suportu peda³ów w podobnym zabytku. Doczy¶ci³em gniazda, odt³u¶ci³em
benz. ekstr. i wklei³em miski na ¿ywicê epoksydow± wymieszan± na bardzo
gêsto z py³em kamiennym jaki sie tworzy w warsztatach kamieniarskich przy
ciêciu granitu. Trzyma do dzi¶, ukrêci³em na tym ze 20 tys. km.
--
Jacek

Data: 2011-10-02 14:33:05
Autor: Fabian
Luzna bieznia w piascie
[...]

Jakis komplet nowych kol na allero mozna kupic za 85 zl. Wiec rzeczywiscie kupowanie zlomow na targowisku za 40 zl to slaby pomysl.

Fabian.

Data: 2011-10-02 16:01:26
Autor: karbar
Luzna bieznia w piascie
On 02.10.2011 14:33, Fabian wrote:
Jakis komplet nowych kol na allero mozna kupic za 85 zl. Wiec
rzeczywiscie kupowanie zlomow na targowisku za 40 zl to slaby pomysl.

Trudno mi było powiedzieć na miejscu, czy to złom czy nie. Napięcie szprych równe, piasta kręciła się bez zacięć, luzów nie było, obręcz wygląda jak ta z rowerów do 1000zł. Osoba sprzedająca miała jeszcze kilka takich kół i masę innego szpeju rowerowego w niskich cenach, więc taki przypadkowy handlarz to nie był. Taki kwiatek wyszedł później... niestety.

pozdrawiam
karbar

Data: 2011-10-03 11:24:35
Autor: Fabian
Luzna bieznia w piascie
On 02.10.2011 16:01, karbar wrote:
taki przypadkowy handlarz to nie był. Taki kwiatek wyszedł później...
niestety.

A to przepraszam. Chyba nie uważnie przeczytałem pierwszego posta.

Fabian.

Data: 2011-10-03 11:41:50
Autor: Wojciech Penar
Luzna bieznia w piascie
W dniu 02.10.2011 16:01, karbar pisze:
[...]

A porównywałeś może ceny z Robexem na "placu Kromera"?
Mają tam zwykle kilka gotowych kół z średniej-niższej półki
(choć bywajÄ… i takie zÅ‚ożone na piastach  XT) w sensownych cenach.

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2011-10-02 18:09:27
Autor: PeJot
Luzna bieznia w piascie
W dniu 2011-10-02 11:10, karbar pisze:

[...]

To drugie, o ile w ogóle bieżnia i kołnierz to 2 niezależne części. W hipermarketówkach najczęściej jest to jedna część, łączona na wcisk z resztą, i to połączenie lubi puścić.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2011-10-05 12:40:41
Autor: MaciekS
Luzna bieznia w piascie
U¿ytkownik "karbar" <karbar@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:j699ql$2fd$1node2.news.atman.pl...
Witam,

kupi³em nowe ko³o 28' za ¶mieszn± kwotê 40z³ na targowisku. Liczy³em siê z jako¶ci± marketow±, ale o to w³a¶nie chodzi³o. Poprzednie ko³o mi zniszczyli, gdy rower nocowa³ pod chmurk±, wiêc ko³o mia³o byæ przede wszystkim tanie (rower to stary, pordzewia³y wagant, którego odkupi³em za 100z³ z niewielkim hakiem. Po niewielkim serwisie, który kosztowa³ mnie kilka gram smaru, rowerek przez rok je¼dzi³ ok. Do niedawna wszystkie czê¶ci by³y oryginalne).

Ale bez przesady! Spodziewa³em siê pêkaj±cych szprych, gn±cej siê obrêczy itp, ale po 3 tygodniach, podczas których rower g³ównie sta³, na kole pojawi³ siê luz - jak siê okaza³o, wewnêtrzna bie¿nia w pia¶cie zaczê³a lataæ lu¼no. Nie mogê jej jednak wyj±æ. Poprawne skrêcenie piasty skutkuje tym, ¿e z uwagi na luz na bie¿ni, ko³o mi siê telepie, a po chwile konus i kontr-nakrêtka siê luzuj±. Sprawdza³em ju¿ to ko³o na innym zestawie o¶, konusy, nakrêtki i dalej to samo.

A teraz do sedna: w±tek zak³adam, gdy¿ chce siê Was zapytaæ, jak takie bie¿nie s± osadzane w pia¶cie? Czy jest to poprzedzone jakim¶ rozgrzewaniem i sch³adzaniem poszczególnych elementów, czy p prostu jest to brutalna si³a, która wbija bie¿niê na miejsce?

No Karbarku, przep³aci³e¶ jak nic - za mniej kupi³em tam Mavica z LXem, a za troszkê wiêcej mo¿na kupiæ nowe ko³o pe³ne Alu na Dubois, a to jeden z dro¿szych sklepów ;-).
Kiedy¶ mia³em podobn± (z zewn±trz) piastê i gdy miska popêka³a, da³a siê wyj±æ bez trudu. Kupi³em now±, trochê mniejsz±, na Rejtana i za pomoc± blaszki i kleju uda³o siê j± zainstalowaæ. Taka piasta s³u¿y³a mi jeszcze sporo czasu i to nie w mieszczuchu, bo jak wiadomo prowizorka jest najtrwalsza.

--
Pozdrawiam, MaciekS

Data: 2011-10-05 14:09:24
Autor: karbar
Luzna bieznia w piascie
On 05.10.2011 12:40, MaciekS wrote:
[...]

Panie Macieju, czas to pieni±dz, a sk±py p³aci dwa razy ;P

pozdrawiam
karbar

Data: 2011-10-05 13:22:31
Autor: piecia aka dracorp
Luzna bieznia w piascie
Dnia Wed, 05 Oct 2011 14:09:24 +0200, karbar napisał(a):

On 05.10.2011 12:40, MaciekS wrote:
Użytkownik "karbar"<karbar@wp.pl>  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci

kupiłem nowe koło 28' za śmieszną kwotę 40zł
No Karbarku, przepłaciłeś jak nic - za mniej kupiłem tam Mavica z LXem,
a za troszkę więcej można kupić nowe koło pełne Alu na Dubois, a to
jeden z droższych sklepów ;-)

Panie Macieju, czas to pieniądz, a skąpy płaci dwa razy ;P
Oj różnie to bywa. Czasem i dobre rzeczy się psują. Aczkolwiek większa jest szansa że tańsze, "niefirmowe" się szybciej rozleci.

--
piecia aka dracorp

Data: 2011-10-17 15:11:05
Autor: karbar
Luzna bieznia w piascie
On 05.10.2011 12:40, MaciekS wrote:
U¿ytkownik "karbar"<karbar@wp.pl>  napisa³ w wiadomo¶ci
wewnêtrzna bie¿nia w pia¶cie zaczê³a
lataæ lu¼no.
No Karbarku, przep³aci³e¶ jak nic

Wygrzeba³em star± piastê Quando pod wolnobieg, wymieni³em konusy, o¶ i...tak! Z³o¿y³em swoje pierwsze ko³o :) Muszê tylko jeszcze znale¼æ porz±dny pilnik, ¿eby przypi³owaæ nieco za d³ugie szprychy :) Trzymajcie kciuki, ¿eby w najbli¿szym czasie kó³ko siê nie posk³ada³o :)

pozdrawiam
karbar