Luźny łańcuch i przerzutka tylna

Data: 2018-06-12 21:09:53
Autor: Piotr Rogoza
Luźny łańcuch i przerzutka tylna
Cześć
Podejrzewam, że przerzutka po prostu się zmęczyła i nastał jej kres ale się spytam. Mam przerzutkę tylną Shimano XT RD-M781-DSGSL. Po ostatniej wymianie łańcucha zauważyłem i odczułem, że przy małych przełożeniach łańcuch sobie wisi i dynda a przez to przeskakuje bo wózek nie naciąga go.
Nie znalazłem trzecie śruby do regulacji, są tylko dwie do skrajnych położeń. Ponad rok temu łańcuch mi spadł i się zablokował a przez to pogięło mi hak i lekko przerzutkę.
No i teraz się zastanawiam czego to wina, tego słabego naciągu? Sprężyna się rozciągnęła czy ogólnie padła przerzutka? Przerzutka ta nie ma wajchy do stabilizacji łańcucha jak np ta:
https://www.rowertour.com/p/27182/shimano-rd-m786-xt-10rz.-shadow-plus-
przerzutka-tylna-czarna

Będę musiał ją wymienić ale ciekawi dlaczego tak się stało. Słyszałem że ludzie po jeździe potrafią przestawiać na najmniejszą koronkę, żeby sprężyna się nie rozciągała. Nigdy tego nie robiłem i jakoś nie było problemu.

--
piecia aka dracorp
pisz na: imie.r.public at gmail dot com

Data: 2018-06-12 15:17:05
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 12 czerwca 2018 23:09:54 UTC+2 użytkownik Piotr Rogoza napisał:
[...]
A nie założyłeś, po prostu, zbyt długiego łańcucha, może wystarczy go skrócić
o dwa ogniwa. Jeśli łańcuch na najmniejszej zębatce kaset wskakuje na następną,
żeby ponownie wrócić, a linka przerzutki nie jest za długa, to jest wypracowana
sprężyna i sworznie przerzutki.
Nie znalazłem trzecie śruby do regulacji, są tylko dwie do skrajnych położeń. Ponad rok temu łańcuch mi spadł i się zablokował a przez to pogięło mi hak i lekko przerzutkę.
Trzecia śruba powinna dotykać haka, przy montażu nowego łańcucha jej gwint
powinien być całkowicie wykręcony, jak się łańcuch zużywa powinna być całkowicie
wkręcona.
Pogięta przerzutka i hak to złe prowadzenie łańcucha, co widać na ustawieniu
rolki prowadzącej przerzutki względem zębatek kasety.
No i teraz się zastanawiam czego to wina, tego słabego naciągu? Sprężyna się rozciągnęła czy ogólnie padła przerzutka?
Wszystko na raz: długi łańcuch i jego złe prowadzenie, zużyta sprężyna i luzy
na sworzniach przerzutki. A dodatkowo, zębatki nie są zużyte? Taka mała kumulacja!
[...]

Nie luzowanie sprężyny po jeździe naciąga ją, niestety szybciej.

Data: 2018-06-13 08:13:07
Autor: abn140
Luzny
Nie luzowanie
tych sprezyn sie nie wymienia? nie da sie tego dokupic i wymienic?
nierozbieralne?
bo brzmi to tak jakby niemal niezniszczalna konstrukcja padala od takiej pierdoly.

Data: 2018-06-13 09:10:16
Autor: ń
Luzny
Szukaj po aukcjach np. ebay, tyle że naprawianie w dzisiejszych czasach kosztuje więcej (np. koszty przesyłki wielu części), niż nowe, no ale w przypadku Twojej XT może i warto. Np. z dwóch złożyć jedną.

-- -- -
nie da sie tego dokupic i wymienic?

Data: 2018-06-13 09:15:39
Autor: Prot Ogenes
Luzny
On 2018-06-13 08:13, abn140 wrote:
Nie luzowanie
tych sprezyn sie nie wymienia? nie da sie tego dokupic i wymienic?
nierozbieralne?
bo brzmi to tak jakby niemal niezniszczalna konstrukcja padala od takiej
pierdoly.

Bo nie pada ot tak sobie. w tej chwili mam SLX RD-M662 GS szósty rok i wszystko jest ok. I żeby było jasne, Nie luzuję na noc ani tylnej przerzutki, ani przedniej ;-) Nie znam nikogo kto tak robi i o tym idiotycznym pomyśle przeczytałem dopiero tu.

Prot

PS Powietrza z dętek tez nie spuszczam na noc, żeby dętki i opony nie pracowały na rozciąganie niepotrzebnie ;-)

Data: 2018-06-13 09:45:37
Autor: ń
Luzny
Nie powinieneś. Częste napełnianie swieżym powietrzem wpuszcza do dętki zabójczy dla kauczuku tlen ;-)

-- -- -
Powietrza z dętek tez nie spuszczam na noc

Data: 2018-06-13 21:07:21
Autor: Piotr Rogoza
Luzny
W dniu Wed, 13 Jun 2018 09:15:39 +0200, uzytkownik Prot Ogenes napisal:

[...]
Niektórzy tak robią, ja tak nigdy nie robiłem. --

Data: 2018-06-13 21:09:32
Autor: Piotr Rogoza
Luzny
W dniu Wed, 13 Jun 2018 08:13:07 +0200, uzytkownik abn140 napisal:

bo brzmi to tak jakby niemal niezniszczalna konstrukcja padala od takiej
pierdoly.
Kiedyś kupiłem przednią przerzutkę. Sprężyna była tak mocno że ciężko się zmieniało przełożenia. Gdzieś mi nawet leży. Może dałoby się wyjąć sprężynę.

Data: 2018-06-13 21:06:21
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Tue, 12 Jun 2018 15:17:05 -0700, uzytkownik Ignac napisal:

A nie założyłeś, po prostu, zbyt długiego łańcucha, może wystarczy go
skrócić o dwa ogniwa. Jeśli łańcuch na najmniejszej zębatce kaset
wskakuje na następną, żeby ponownie wrócić, a linka przerzutki nie jest
Warto spróbować tym bardziej że i tak do wymiany niedługo będzie.

Trzecia śruba powinna dotykać haka, przy montażu nowego łańcucha jej
gwint powinien być całkowicie wykręcony, jak się łańcuch zużywa powinna
być całkowicie wkręcona.
No właśnie nie mogłem się doszukać tej 3. śruby.

Wszystko na raz: długi łańcuch i jego złe prowadzenie, zużyta sprężyna i
luzy na sworzniach przerzutki. A dodatkowo, zębatki nie są zużyte?
Taka mała kumulacja!
Trochę zużyte ale jeszcze łańcuch jakoś ciągnie.

Data: 2018-06-12 23:41:47
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Tue, 12 Jun 2018 21:09:53 -0000 (UTC), Piotr Rogoza napisał(a):

Będę musiał ją wymienić ale ciekawi dlaczego tak się stało. Słyszałem że ludzie po jeździe potrafią przestawiać na najmniejszą koronkę, żeby sprężyna się nie rozciągała

Bzdura z tym rozciąganiem sprężyny. Zapewne ci się łańcuch wydłużyl, kup
nowy albo skróć go (w zależności od przebiegu łańcucha i zębatek)
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-06-12 15:24:37
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 12 czerwca 2018 23:41:49 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
> [...]

> Będę musiał ją wymienić ale ciekawi dlaczego tak się stało. Słyszałem że > ludzie po jeździe potrafią przestawiać na najmniejszą koronkę, żeby > sprężyna się nie rozciągała

Ja luzuje łańcuch po każdej jeździe, a mimo to sprężynę mam już padniętą, co widać, porównując ją do siły w nowej przerzutce..

Data: 2018-06-13 00:44:23
Autor: Prot Ogenes
On 2018-06-13 00:24, Ignac wrote:
[...]

Przednią też luzujesz? :-)

Prot

Data: 2018-06-13 07:27:05
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Tue, 12 Jun 2018 15:24:37 -0700 (PDT), Ignac napisał(a):

[...]

I czym to zmierzyłeś? Palcem?
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-06-13 21:03:45
Autor: Piotr Rogoza
Luźny łańcuch i przerzutka tylna
W dniu Tue, 12 Jun 2018 23:41:47 +0200, uzytkownik Jacek Maciejewski
napisal:

Bzdura z tym rozciąganiem sprężyny. Zapewne ci się łańcuch wydłużyl, kup
nowy albo skróć go (w zależności od przebiegu łańcucha i zębatek)

Łańcuch jako taki nie jest rozciągnięty. Bo gdyby był to by przeskakiwał. ten wiszący łańcuch jest widoczny gołym okiem. Później mogę zrobić zdjęcie. Niestety dopiero niedawno do domu przybyłem.

Data: 2018-06-14 09:18:34
Autor: cytawa
Piotr Rogoza pisze:

Łańcuch jako taki nie jest rozciągnięty. Bo gdyby był to by przeskakiwał.

Gdyby byl skrajnie rozciagniety, to by przeskakiwal. Lekko i srednio wyciagniety lancuch nie przeskakuje. A juz potrafi wisiec.

Jan Cytawa

Data: 2018-06-13 05:44:13
Autor: Rowerex
[...]

Zadyskutujemy się na śmierć, jeśli nie dasz fotki lub dokładnie nie opiszesz na jakich to przełożeniach zwisa i w jakim położeniu jest wózek przerzutki

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-06-13 08:02:46
Autor: Rowerex
W dniu środa, 13 czerwca 2018 14:44:14 UTC+2 użytkownik Rowerex napisał:
W dniu wtorek, 12 czerwca 2018 23:09:54 UTC+2 użytkownik Piotr Rogoza napisał:

> No i teraz się zastanawiam czego to wina, tego słabego naciągu? Sprężyna > się rozciągnęła czy ogólnie padła przerzutka? Zadyskutujemy się na śmierć, jeśli nie dasz fotki lub dokładnie nie opiszesz na jakich to przełożeniach zwisa i w jakim położeniu jest wózek przerzutki

Może uda się bez fotki - sprawdź położenie i zakres pracy wózka bez łańcucha - zakres ruchu w tył ma być ograniczony "mechanicznie" przez oparcie się bolca wkręconego w wózek, który musi się oprzeć o ogranicznik wykonany w korpusie (wystający dzyndzel w korpusie). Jeśli pogiąłeś wózek, to ruch w tył wózka może być ograniczony znacznie wcześniej, kiedy to wózek oprze się o jakąś inną część korpusu - wtedy wózek nie będzie mógł naciągnąć łańcucha (wózek będzie do wyprostowania).

Jeśli na problematycznych przełożeniach wózek opiera się prawidłowo na ograniczniku, to masz za długi łańcuch.

Ewentualnie coś się zatarło wewnątrz przerzutki gdzie jest sprężyna (sprężyna wózka, a nie sprężyna przerzutki!!!!) i tuleja na której obraca się wózek - wtedy trzeba wózek wykręcić i zobaczyć co się stało wewnątrz i dlaczego sprężyna nie ściąga go w tył.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-06-13 21:12:27
Autor: Piotr Rogoza
Luźny łańcuch i przerzutka tylna
W dniu Wed, 13 Jun 2018 08:02:46 -0700, uzytkownik Rowerex napisal:
Ja bym obstawiał postępującą patologię. Od kiedy mi się przyblokowało koło i łańcuch i przez to wygiął mi się hak i przerzutka wszystko jakoś inaczej działa. Dodatkowo przerzutkę można lekka przesuwać przód-tył. Fotka jutro, teraz za ciemno. Do tego nie mogę jeszcze znaleźć haka do Cube Attention SL z 2015r. Co roku Cube dawał inne haki.

Data: 2018-06-16 21:11:00
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Wed, 13 Jun 2018 05:44:13 -0700, uzytkownik Rowerex napisal:

Zadyskutujemy się na śmierć, jeśli nie dasz fotki lub dokładnie nie
opiszesz na jakich to przełożeniach zwisa i w jakim położeniu jest wózek
przerzutki
Z przodu na najmniejszej tarczy:
https://goo.gl/uCTXgM
i przytrzymane palce:
https://goo.gl/LRgZhT
Jak dla mnie z jakiś powodów przerzutka nie "idzie" do tyłu. To wcale nie musi być wina sprężyny. Przynajmniej tej widocznej na pierwszy rzut oka.

Data: 2018-06-16 21:27:23
Autor: Ignac
W dniu sobota, 16 czerwca 2018 23:11:02 UTC+2 użytkownik Piotr Rogoza napisał:

Z przodu na najmniejszej tarczy:
https://goo.gl/uCTXgM

Jak dla mnie z jakiś powodów przerzutka nie "idzie" do tyłu. To wcale nie musi być wina sprężyny.

A kiedy Misiaczek ostatnio smarował sworznie przerzutki tylnej,
przy okazji przedniej? Elementy korpusu przerzutki są zapieczone na
sworzniach, tak mi to wygląda.
Najlepiej to ściągnąć łańcuch, rozciągnąć przerzutkę maksymalnie, potraktować sworznie WD40, poruszać kilka razy jej korpusem w zakresie
maksymalnych wychyleń i posmarować jej sworznie olejem: może być ten
do łańcucha, przy pomocy pędzelka, znowu poruszać korpusem i wytrzeć korpus do sucha.

Data: 2018-06-17 07:33:11
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Sat, 16 Jun 2018 21:27:23 -0700, uzytkownik Ignac napisal:

[...]
Oj dawno, dawno. Przyznaję się że nawet o tym nie pomyślałem.

Data: 2018-06-17 10:24:20
Autor: Maciek
W dniu 17.06.2018 o 09:33, Piotr Rogoza pisze:
[...]

Nie zaszkodzi ale jeżeli tak by było to po naciągnieciu palcem i puszczeniu dalej byś miał łańcuch naciągnięty. Możesz to sprawdzić.

Raczej skontrolowałbym zużycie łańcucha. Najlepiej zmierzyć suwmiarką 10 ogniw, powinny mieć 127mm (12,7mm na ogniwo) dla nowego.

Potem można:
1) Obliczyć jaką długość powinien mieć łańcuch przy prawidłowym wymiarze.
2) Obliczyć jaki jest stan faktyczny.

Z różnicy wymiarów mamy o ile się wydłużył na całej długości, potencjalnie wiadomo o ile skrócić.

Data: 2018-06-17 03:57:16
Autor: przemek.jedrzejczak
Luźny łańcuch i przerzutka tylna
Wczoraj wymienilem wolnobieg i łańcuch CN HG40, (10 lat eksploatacji) stary byl dłuższy o prawie jedno ogniwo i stał się cud wszystkie przełożenia wchodzą bez problemu nie potrzeba było żadnej regulacji. Impulsem było połamanie tej plastikowej tarczy którą wykończył spadający łańcuch.

Data: 2018-06-17 00:23:34
Autor: Maciek
[...]

Primo:

Str. 9

http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RD0001-05-ENG.pdf

Próbowałeś regulować?

Primo ultimo:
IMHO z inspekcji wzrokowej:
Z zębatek zaczynasz mieć już szpile, widać to po kółkach przerzutki oraz kasecie. Zapewne łańcuch też już nieźle dostał i jest naciągnięty, nie przeskakuje bo jest dostosowany do aktualnych wymiarów zębatek. Z nowym łańcuchem byłby meksyk,
Sumując to do kupy pewnie przez to masz taki zwis.

Dalej IMHO... jeżeli nie wyjdzie primo a masz dalej primo ultimo, skróciłbym łańcuch i zarżnął napęd do końca jeżdżąc ze skuwaczem łańcucha, tak na wszelki wypadek jakby strzelił ;-)

Dalej IMHO, Ignac z kumulacją ma sporo racji ;-) Aczkolwiek przeżutki bym do tego nie mieszał, oprócz jej kółek, które zaczynają się prosić o wymianę.

Dla statystyk, u mnie LX chyba z 10 lat, sprężyna taka, że mucha nie siada, luzy poprzeczne praktycznie znikome.

Data: 2018-06-17 17:36:05
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Sun, 17 Jun 2018 00:23:34 +0200, uzytkownik Maciek napisal:

Primo:

Str. 9

http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RD0001-05-ENG.pdf

Próbowałeś regulować?
Nie. Jakoś nie mogłem jej znaleźć :(
Chwilowa ślepota czy za dużo brudu? Jakkolwiek jest lepiej. --

Data: 2018-06-17 07:11:50
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Sat, 16 Jun 2018 21:11:00 -0000 (UTC), Piotr Rogoza napisał(a):

[...]

Na mój rozum masz rozciągnięty łańcuch ale zamieść proszę zdjęcie w
pozycji największy tryb z przodu/największy tryb z tyłu. Czyli dla
minimalnego przełożenia.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-06-17 17:51:21
Autor: Piotr Rogoza
Luźny łańcuch i przerzutka tylna
W dniu Sun, 17 Jun 2018 07:11:50 +0200, uzytkownik Jacek Maciejewski
napisal:
Na mój rozum masz rozciągnięty łańcuch ale zamieść proszę zdjęcie w
pozycji największy tryb z przodu/największy tryb z tyłu. Czyli dla
minimalnego przełożenia.
Wedle życzenia:
https://goo.gl/sPJ5ZM
Teraz się zastanawiam czy ja go w ogóle skracałem jak nakładałem. Na pewno drugi jest krótszy bo mi kiedyś pękł i to nie było wcale niedawno.

Data: 2018-06-17 20:50:55
Autor: Jacek Maciejewski

napisal:
[...]

Ten możesz śmiało skrócić o 2 ogniwka. A może nawet 3  i zepnij spinką.
--
Jacek
I hate haters.

Data: 2018-06-17 12:22:42
Autor: Rowerex
W dniu niedziela, 17 czerwca 2018 20:50:57 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
> [...]

Ten możesz śmiało skrócić o 2 ogniwka. A może nawet 3  i zepnij spinką.

Wózek sprawia wrażenie jakby jeszcze mógł trochę łańcucha zawinąć - w tradycyjnych przerzutkach łańcuch mógł niemal ocierać się o górne kółko, kółka układały się niemal poziomo, a mimo to łańcuch był jeszcze naciągany... No ale nastąpił postęp konstrukcyjny ;-)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-06-17 07:15:50
Autor: Rowerex
> [...]

> Zadyskutujemy się na śmierć, jeśli nie dasz fotki lub dokładnie nie
> opiszesz na jakich to przełożeniach zwisa i w jakim położeniu jest wózek

No, gorzej niż z dzieckiem ;-) Łapska precz od kręcenia korpusem!

Jak dla mnie z jakiś powodów przerzutka nie "idzie" do tyłu.

Przerzutka ma trzy sprężyny, a Ty uparłeś się i chcesz dwie z nich, dwie nie mające nic wspólnego z naciągiem łańcucha i z natury rzeczy pchające przerzutkę "w przód", zmusić by pchnęły Ci przerzutkę do tyłu...

To wcale nie musi być wina sprężyny. Przynajmniej tej widocznej na pierwszy rzut oka.

Trzecia sprężyna - zastanów się gdzie jest trzecia sprężyna, w dodatku najmocniejsza ze wszystkich. Dobra podpowiem, To numer "7" na rysunku:

https://www.canyon.com/download/manuals/Manual_RD_M_781_EN.pdf

Wytłumaczę jak dziecku :-)

Słowo klucz: "WÓZEK" - czyli 8,9,10 na rysunku - powtórzę raz jeszcze: złap jedną dłonią wózek za dolne kółeczko, a drugą dłonią korpus przerzutki nad górnym kółeczkiem w miejscu zamocowania owego wózka (wewnątrz tej części korpusu jest sprężyna "7") i zobacz co ogranicza RUCH OBROTOWY WÓZKA do tyłu WZGLĘDEM KORPUSU - jeśli ograniczeniem jest bolec wkręcony w wózek, który opiera się o wypustkę w korpusie (patrz nr "8" - taki drobny bolec ustawiony równoległe do sprężyny "7" i wkręcony w wózek, tuż pod górnym kółeczkiem), to masz za długi łańcuch, w innym przypadku, tzn. jeśli bolec nie dochodzi do wypustki lub gdy opiera się o coś innego, to masz problem z przerzutką.

Tako poza tematem - nieźle zajechany napęd :)

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-06-17 07:25:28
Autor: Rowerex
W dniu niedziela, 17 czerwca 2018 16:15:52 UTC+2 użytkownik Rowerex napisał:

Przerzutka ma trzy sprężyny

Trzecia sprężyna - zastanów się gdzie jest trzecia sprężyna, w dodatku

Poprawka: wersje "shadow" mają zdaje się dwie sprężyny, nie ma "pierwszej", tej która w "normalnych" przerzutkach była na śrubie, którą wkręcało się przerzutkę do haka.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-06-17 17:41:36
Autor: Maciek
Luźny łańcuch i przerzutka tylna
Tako poza tematem - nieźle zajechany napęd :)

Zostawiłem sobie na pamiątkę, kaseta nie była lepsza ;-)

http://oi68.tinypic.com/2zzlsme.jpg

Piotrowi jeszcze dużo zostało ;-), wytrzymałość łańcucha może mieć już loteryjną.

P.S
Oczywiście nikogo nie zachęcam do jazdy na takim napędzie, aczkolwiek ten u Piotra to bym jeszcze dojechał ;-)

Data: 2018-06-17 08:54:05
Autor: Ignac
W dniu niedziela, 17 czerwca 2018 17:41:38 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

Zostawiłem sobie na pamiątkę, kaseta nie była lepsza ;-)

http://oi68.tinypic.com/2zzlsme.jpg
 Imo, optymalnie dojeżdżony!

Data: 2018-06-17 17:40:28
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Sun, 17 Jun 2018 17:41:36 +0200, uzytkownik Maciek napisal:

http://oi68.tinypic.com/2zzlsme.jpg
Łał, miałem tak kiedyś.

P.S Oczywiście nikogo nie zachęcam do jazdy na takim napędzie,
aczkolwiek ten u Piotra to bym jeszcze dojechał ;-)
Co też planuję. Po prostu zazwyczaj jeżdżę na 2 łańcuchach. W pewnym momencie mógłbym bardziej się przyłożyć do kontroli łańcucha żeby załapać się na moment gdy jeszcze można nałożyć całkowicie nowy. Mam złe przyzwyczajenia.

Może czas je zmienić.

Data: 2018-06-17 17:53:36
Autor: Piotr Rogoza
Luźny łańcuch i przerzutka tylna
W dniu Sun, 17 Jun 2018 17:40:28 +0000, uzytkownik Piotr Rogoza napisal:
https://goo.gl/zveBgE
Tak aktualnie wygląda po wymyciu. Niestety wszystko musi znowu zaczekać, może do jutra.

Data: 2018-06-17 12:43:40
Autor: Ignac
W dniu niedziela, 17 czerwca 2018 19:53:38 UTC+2 użytkownik Piotr Rogoza napisał:
W dniu Sun, 17 Jun 2018 17:40:28 +0000, uzytkownik Piotr Rogoza napisal:
https://goo.gl/zveBgE
Tak aktualnie wygląda po wymyciu.

Zębatki kasety 6 i 7 już są padnięte- szpileczki na szczytach zębów, jeździsz tylko/przeważnie na zębatkach 5,6,7,8.
Łańcuch masz do wymiany, ze względu na zużycie/wyciągnięcie na wspomnianych
zębatkach kasety. Dobrą tarczą korb jest tylko blat, nie widzę średniej, ale zużyta jest pewnie z zębatkami kaset 6 i 7. Zużyta jest też najmniejsza-
same szczyty załatwił rozciągnięty łańcuch.
Znajdź koniecznie tą śrubkę do naciągu łańcucha, wykręć ją maksymalnie i załóż
nowy łańcuch, długość ma mieć taką, aby nie wisiał w położeniu najmniejsza:
tarcza i zębatka.
Z blatu możesz spokojnie jeździć na zębatkach 1,2,3, bo gdybyś zużycie kasety rozłożył równomiernie, to kaseta by była do dalszej jazdy, z nowym łańcuchem.
I jeździj z właściwą kadencją, bo zębatki kasety 1,2,3 o tym nie świadczą.

Data: 2018-06-17 14:33:52
Autor: Ignac
W dniu niedziela, 17 czerwca 2018 21:43:42 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

Z blatu możesz spokojnie jeździć na zębatkach 1,2,3,...
Na nowym łańcuchu i nowej kasecie, bo stary rozciągnięty łańcuch będzie terkotał
na tych starych zębatkach.

Data: 2018-06-18 00:48:09
Autor: Piecia aka dracorp
[...]

Nowy łańcuch już raczej nie wchodzi w rachubę. Na 100% będzie przeskakiwał.
Regulacja tą śrubką bardzo pomogła.

[...]
Trochę zmieniłem ostatnio styl jazdy. Przeważnie na blacie jeździłem. Ostatnio więcej używam środkowej tarczy. Ale jest i tak jak mówisz więcej używam konkretnych koronek, przełożeń. Dopiero od niedawna zacząłem jeździć na ustawki MTB po trójmieskich lasach. I tam trochę innych przełożeń potrzeba. Dopiero teraz stwierdziłem że napęd 2xY byłby lepszy.

Data: 2018-06-18 12:51:03
Autor: cytawa

Piotr Rogoza pisze:

Z przodu na najmniejszej tarczy:
https://goo.gl/uCTXgM
i przytrzymane palce:
https://goo.gl/LRgZhT

Wyglada na to, ze sprezyna 'hakowa' kompletnie nie dziala. Ewidentnie ramie przerzutki jest mocno przesunieto do przodu.

To rzadki przypadek, ze taka sprezyna peka, ale wszystko jest mozliwe. Mozna ja dosyc latwo wymienic z innej przerzutki.

Jan Cytawa

Data: 2018-06-13 08:08:11
Autor: Rowerex
[...]

Ja tak robię :) Ale to odciąża sprężynę odpowiedzialną za zmianę biegów, która nie ma nic wspólnego z opisanym problemem, bo to nie ta sprężyna naciąga łańcuch.

Pozd-
-Rowerex

Data: 2018-06-13 20:27:50
Autor: Prot Ogenes
On 2018-06-13 17:08, Rowerex wrote:
[...]

Ciebie też zapytam, przednią też luzujesz "na noc" czy masz napęd 1x coś tam? :-)

Prot

Data: 2018-06-13 16:57:18
Autor: Gregoriusx
W dniu 2018-06-12 o 23:09, Piotr Rogoza pisze:
 Po ostatniej
wymianie łańcucha zauważyłem i odczułem, że przy małych przełożeniach
łańcuch sobie wisi i dynda

A skróciłeś łańcuch do odpowiedniej długości przed założeniem? Mi to wygląda po prosty na za długi łańcuch przekraczający pojemność wózka - jak wywalisz kilka(-naście) ogniw to pewnie będzie OK - najlepiej policzy ile miał stary, który działał OK o zrób tyle samo.

--
GB

Data: 2018-06-13 21:13:24
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Wed, 13 Jun 2018 16:57:18 +0200, uzytkownik Gregoriusx napisal:

[...]
Łańcuch jest stary o czy nie wspomniałem. Ciągle jeżdżę na dwa łańcuchy. Jak wymieniam to już całość zazwyczaj.

Data: 2018-06-13 20:20:11
Autor: Andrzej Ozieblo
Luźny łańcuch i przerzutka tylna
W dniu 2018-06-12 o 23:09, Piotr Rogoza pisze:

Podejrzewam, że przerzutka po prostu się zmęczyła i nastał jej kres ale
się spytam.

Raczej sie nie zmęczyła. Jeszcze nie miałem do czynienia z czymś takim, a niektóre mają po kilkadziesiąt lat. Prócz innych sugestii już napisanych (za długi łańcuch, coś blokuje wózek) sprawdziłbym czy nie ma regulacji. W niektórych przerzutkach, po rozkręceniu wózka, była możliwość przestawienia pozycji spręzyny przez włożenie jej końca do innej dziurki.

Data: 2018-06-19 11:12:22
Autor: Ignac
Luźny łańcuch i przerzutka tylna
W dniu poniedziałek, 18 czerwca 2018 23:59:39 UTC+2 użytkownik Piotr Rogoza napisał:
Dobra dziękuję wszystkim za odpowiedzi i konstruktywną krytykę. Głównie dlatego napisałem ten wątek bo jestem świadomy, że jednak nie do końca się znam na rowerze i jego serwisie :(
A rady bardzo mi się przydały.
Wszystkie te problemy, poruszane w tym wątku, były wałkowane wielokrotnie i
szczegółowo. Tylko kto o tym pamięta.
Jedno co mnie zastanawia, pod względem ekonomi jazdy a bezpieczeństwa. Lepiej jeździć na 2-3 łańcuchy do zajechania całego napędu czy lepiej jak już się rozciągną łańcuchu do granicznej wartości to wymieniać na nowy?
Ja jeżdżę na 1 łańcuchu, aż do przeskakiwania, parę osób na grupie chyba też.
Żeby poużywać jeszcze starej kasety.
Warunkiem jest, równe wyjeżdżenie wszystkich zębatek kasety i tarcz korby.
Wtedy znowu zakładam nowy łańcuch i jazda panie Gazda.
Twoja kaseta, nadaje się tylko do wymiany.
Z jednej strony "częsta" wymiana łańcucha z drugie rzadsza ale obarczona ryzykiem pęknięcia na trasie, jeśli już będzie zbyt zużyty.
Zużywają się przede wszystkim rolki.
No i pozostaje jeszcze komfort jazdy. Nic tak nie motywuje do zmiany napędu jak przeskok łańcucha i zatrzymanie się na rurze kroczem.
Bo się nie staje na korby w czasie jazdy!

Data: 2018-06-19 19:40:52
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Tue, 19 Jun 2018 11:12:22 -0700, uzytkownik Ignac napisal:

No i pozostaje jeszcze komfort jazdy. Nic tak nie motywuje do zmiany
napędu jak przeskok łańcucha i zatrzymanie się na rurze kroczem.
Bo się nie staje na korby w czasie jazdy!
Że co? Zawsze z biodra ciągniesz?

Data: 2018-06-19 13:49:56
Autor: Ignac
W dniu wtorek, 19 czerwca 2018 21:40:54 UTC+2 użytkownik Piotr Rogoza napisał:

> Bo się nie staje na korby w czasie jazdy!
Że co? Zawsze z biodra ciągniesz?

Dokładnie. Ponadto, dużo oglądam tv i widziałem co zrobił Froome, w decydującej rozgrywce na tegorocznym Giro.

Data: 2018-06-20 09:49:11
Autor: Rowerex
W dniu wtorek, 19 czerwca 2018 22:49:58 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:

> Że co? Zawsze z biodra ciągniesz?

Dokładnie. Ponadto, dużo oglądam tv i widziałem co zrobił Froome, w decydującej rozgrywce na tegorocznym Giro.

Ja też lubię mieć pod górę 750W na liczniku mocy ;-D

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2018-06-20 12:56:43
Autor: Ignac
W dniu środa, 20 czerwca 2018 18:49:13 UTC+2 użytkownik Rowerex napisał:

Ja też lubię mieć pod górę 750W na liczniku mocy ;-D

To oczywiście moc chwilowa, ale znacznie istotniejsze jest, jej przekazanie
na koła i tu są znaczne rezerwy, o których inni wydaje się, nie mają pojęcia.
Najważniejsze to: kadencja odpowiednia i zakres przełożeń idealnie dostosowany
do generowanej mocy. Niedługo TdF!

Data: 2018-06-19 22:48:41
Autor: Maciek
W dniu 19.06.2018 o 21:40, Piotr Rogoza pisze:
[...]

Oczywiście mniejsze górki można tak łykać, a co ;-) ale Panie, technika się liczy ;-)
Kadencja i nie trzeba stawać na korbie.

Masz tam płasko u siebie, spróbuj jeździć 90 obrotów na minutę.
Średnia Ci nawet pewnie podskoczy.
Kadencję możesz sobie łatwo policzyć jeżeli nie masz czujnika, tj 15 obrotów na 10s.

Pod góry nawet robię czasem 110-120. Ostatnio nawet z sakwą na wyprawowcu śmignąłem gościa na kolarce, który stawał na pedałach.
Zdziwił się i gonił :D

Na początku wyda Ci się to kosmiczne, ale sprawność wzrośnie. No i kolana mniej ucierpią (mniejsze obciążenia).

Możesz spróbować z przodu jeździć na blacie i z wykorzystaniem pełnej kasety z tyłu.
Nie przejmuj się przekosami, one znaczenia większego nie mają a równiej zjedziesz kasetę.
Ja mam już wieloletni nawyk po mieście, że dojazd do świateł i jest z tyłu maks zębatka, a w miarę rozpędzania zjad do 11.
Ze skrzyżowań samochody mają problem aby szybciej ruszyć albo muszą to zrobić z piskiem opon ;-)

Odnośnie jeszcze kadencji, taka ciekawostka statystyczna.
W tym roku od wiosny, żonę zmusiłem do SPDów i trzymania kadencji. Jak miałem z nią średnie w okolicach 20km/h teraz są 22-24.
Na ostatnim tour 120km jechaliśmy praktycznie cały czas 27-28km/h. Co prawda burza nas goniła ale potem 40km ulewa a prędkość nei spadała normalnie dla mine szok jak się wyrobiła :) (rowery górale z sakwami, oponami szosa).

No i na start tyle.

Potem można dodać pulsometr i określić sobie próg mleczanowy (zakwaszanie mięśni z power off-em ;). Będziesz miał mniej więcej pogląd w jakim przedziale możesz jechać maks szybko aby przejechać wiele i się nie zarypać.
Przydatne też w treningach jeżeli chcesz robić progres i w którym miejscu jesteś.

Data: 2018-06-20 15:08:29
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Tue, 19 Jun 2018 22:48:41 +0200, uzytkownik Maciek napisal:

Oczywiście mniejsze górki można tak łykać, a co ;-) ale Panie, technika
się liczy ;-)
Kadencja i nie trzeba stawać na korbie.
U mnie to różnie, duża i mała kadencja. Z biodra lub na stojąco.

Przydatne też w treningach jeżeli chcesz robić progres i w którym
miejscu jesteś.
Ja to raczej mam za sobą, teraz relaks. Pulsometr leży, czujnik od kadencji też. --

Data: 2018-06-20 13:04:04
Autor: Ignac
W dniu środa, 20 czerwca 2018 17:08:31 UTC+2 użytkownik Piotr Rogoza napisał:
> [...]

> się liczy ;-)
> Kadencja i nie trzeba stawać na korbie.
U mnie to różnie, duża i mała kadencja. Z biodra lub na stojąco.

Popracować nad zakresem przełożeń, nową kasetę kupić z największą zębatką
o 2/4 zęby większą, na podjazdy będzie lepsza, bo na 11z nie jeździsz wcale.
Przerzutkę nasz na zębatkę kasety do 36.

Data: 2018-06-19 19:39:40
Autor: Piotr Rogoza
Luźny łańcuch i przerzutka tylna
W dniu Tue, 19 Jun 2018 07:30:30 +0200, uzytkownik Jacek Maciejewski
napisal:

Ja ostatno tak stosuję. Za jakieś 10 lat jak wypróbuję i drugą metodę to
porównam i tu napiszę :)
Czekam na odzew. --