Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Luzy na drążku kierowniczym.

Luzy na drążku kierowniczym.

Data: 2010-11-23 23:35:55
Autor: jerzu
Luzy na drążku kierowniczym.
Mam pewną wątpliwość co do układu kierowniczego. Opinie w internecie
są różne.
Otóż zauważyłem, że gdy ruszam drążkiem kierowniczym wokół jego osi,
to ma on luz. Luz ten jest dość spory, większy jest wtedy, gdy auto
jest na podnośniku. Czy taki luz powinien występować?


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński  xxx.jerzu@poczta.onet.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

Data: 2010-11-24 00:02:14
Autor: Michał \"HoMMeR\" Paszek
Luzy na drążku kierowniczym.
W dniu 2010-11-23 23:35, jerzu pisze:
Mam pewną wątpliwość co do układu kierowniczego. Opinie w internecie
są różne.
Otóż zauważyłem, że gdy ruszam drążkiem kierowniczym wokół jego osi,
to ma on luz. Luz ten jest dość spory, większy jest wtedy, gdy auto
jest na podnośniku. Czy taki luz powinien występować?


Tak. W większości przypadków drążek kierowniczy to tak na prawdę dwa drążki - zewnętrzny, uznawany potocznie końcówką drążka i wewnętrzny, który łączy końcówkę i maglownicę. Połączenie pomiędzy końcówką, a drążkiem wewn. jest na gwincie, ale drążek wewnętrzny posiada również przegub (najczęściej kulowy) - dlatego luz osiowy jest dopuszczalny, a nawet wskazany, inaczej nie byłoby możliwości regulacji zbieżności już po zamontowaniu końcówki.
Choć jak pamiętam z Corsy, to tam końcówka jest sztywna względem przekładni - śruba rzymska.

--
Michał "HoMMeR" Paszek
hydrokomfort by Citroen Xantia

Data: 2010-11-24 00:27:52
Autor: jerzu
Luzy na drążku kierowniczym.
On Wed, 24 Nov 2010 00:02:14 +0100, "Michał \"HoMMeR\" Paszek"
<hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl> wrote:

Tak.
(...)

Też mi się tak wydaje. Ale... mam drugie auto, takie same i tam luzu
nie ma.


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński  xxx.jerzu@poczta.onet.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

Data: 2010-11-24 07:36:32
Autor: Michał \"HoMMeR\" Paszek
Luzy na drążku kierowniczym.
W dniu 2010-11-24 00:27, jerzu pisze:
On Wed, 24 Nov 2010 00:02:14 +0100, "Michał \"HoMMeR\" Paszek"
<hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>  wrote:

Tak.
(...)

Też mi się tak wydaje. Ale... mam drugie auto, takie same i tam luzu
nie ma.

Jeśli masz taką możliwość, to ściągnąłbym zewnętrzny przegub ze zwrotnicy i sprawdził luz wzdłużny na przegubie wewnętrznym. Wiadomo jak zachowuje się wypracowany przegub kulowy - będzie miał zarówno luz wzdłużny jak i poprzeczny w związku z czym wyczuwalny będzie mniejszy opór przy ruchach osiowych.
Mówimy o Masterze?


--
Michał "HoMMeR" Paszek
hydrokomfort by Citroen Xantia

Data: 2010-11-24 20:55:38
Autor: jerzu
Luzy na drążku kierowniczym.
On Wed, 24 Nov 2010 07:36:32 +0100, "Michał \"HoMMeR\" Paszek"
<hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl> wrote:

Mówimy o Masterze?

Tak. I o Oplu Movano, czyli aucie technicznie takim samym.


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński  xxx.jerzu@poczta.onet.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

Data: 2010-11-24 12:12:04
Autor: Yans van Horn
Luzy na drążku kierowniczym.
On 2010-11-24 00:02, "Michał \"HoMMeR\" Paszek" wrote:
W dniu 2010-11-23 23:35, jerzu pisze:
Mam pewną wątpliwość co do układu kierowniczego. Opinie w internecie
są różne.
Otóż zauważyłem, że gdy ruszam drążkiem kierowniczym wokół jego osi,
to ma on luz. Luz ten jest dość spory, większy jest wtedy, gdy auto
jest na podnośniku. Czy taki luz powinien występować?


Tak. W większości przypadków drążek kierowniczy to tak na prawdę dwa
drążki - zewnętrzny, uznawany potocznie końcówką drążka i wewnętrzny,
który łączy końcówkę i maglownicę. Połączenie pomiędzy końcówką, a
drążkiem wewn. jest na gwincie, ale drążek wewnętrzny posiada również
przegub (najczęściej kulowy) - dlatego luz osiowy jest dopuszczalny, a
nawet wskazany, inaczej nie byłoby możliwości regulacji zbieżności już
po zamontowaniu końcówki.

Cos chyba pokręciłeś. Co ma luz osiowy wspólnego z możliwością ustawienia zbieżności ?
Zbieżność realizuję się na gwincie drążek-końcówka drążka - jakikolwiek luż jest niewskazany, ponieważ zmniejsza precyzcję układu.

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2010-11-24 20:54:56
Autor: jerzu
Luzy na drążku kierowniczym.
On Wed, 24 Nov 2010 12:12:04 +0100, Yans van Horn <yans@no.spam>
wrote:


Cos chyba pokręciłeś. Co ma luz osiowy wspólnego z możliwością ustawienia zbieżności ?
Zbieżność realizuję się na gwincie drążek-końcówka drążka - jakikolwiek luż jest niewskazany, ponieważ zmniejsza precyzcję układu.

Drążek jest wkręcany/wykręcany w końcówkę drążka, więc musi się kręcić
wokół własnej osi. Tylko czy po skręceniu tego i zakontrowaniu
powinien się dalej dać obracać wokół własnej osi? Zagwozdkę mam, bo w
jednym się kręci, w drugim nie.


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński  xxx.jerzu@poczta.onet.pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

Data: 2010-11-24 21:03:47
Autor: Artur Maśląg
Luzy na drążku kierowniczym.
W dniu 2010-11-24 20:54, jerzu pisze:
On Wed, 24 Nov 2010 12:12:04 +0100, Yans van Horn<yans@no.spam>
wrote:

Cos chyba pokręciłeś. Co ma luz osiowy wspólnego z możliwością
ustawienia zbieżności ?
Zbieżność realizuję się na gwincie drążek-końcówka drążka - jakikolwiek
luż jest niewskazany, ponieważ zmniejsza precyzcję układu.

Drążek jest wkręcany/wykręcany w końcówkę drążka, więc musi się kręcić
wokół własnej osi. Tylko czy po skręceniu tego i zakontrowaniu
powinien się dalej dać obracać wokół własnej osi? Zagwozdkę mam, bo w
jednym się kręci, w drugim nie.

Z tego co ja wiem, to luz między "drążkiem" a "końcówką drążka"
(na części gwintowanej) jest niedopuszczalny po zakontrowaniu
i nie ma prawa się kręcić. Może pracować na przegubie/bach,
ale luzu tam być nie powinno. Oczywiście mogę o czymś nie wiedzieć...

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2010-11-24 22:29:57
Autor: Michał \"HoMMeR\" Paszek
Luzy na drążku kierowniczym.
W dniu 2010-11-24 20:54, jerzu pisze:

Drążek jest wkręcany/wykręcany w końcówkę drążka, więc musi się kręcić
wokół własnej osi. Tylko czy po skręceniu tego i zakontrowaniu
powinien się dalej dać obracać wokół własnej osi? Zagwozdkę mam, bo w
jednym się kręci, w drugim nie.


Oczywiscie w tym wypadku koncowka drazka nie jest zamontowana do zwrotnicy?
Jesli koncowka wisi luzno, IMO tak, powinien dac sie obracac.
Jesli mowa o mozliwosci obrotu wewnetrznego drazka przy zamontowanej zewnetrznej koncowce do zwrotnicy to nie, nie powinien dac sie obrocic.

Nagraj jakis filmik, bo juz sie pogubilem :)

--
Michał "HoMMeR" Paszek
hydrokomfort by Citroen Xantia

Data: 2010-11-24 09:54:42
Autor: Marquez
Luzy na drążku kierowniczym.

Mam pewną wątpliwość co do układu kierowniczego. Opinie w internecie
są różne.
Otóż zauważyłem, że gdy ruszam drążkiem kierowniczym wokół jego osi,
to ma on luz. Luz ten jest dość spory, większy jest wtedy, gdy auto
jest na podnośniku. Czy taki luz powinien występować?

Możliwe, że masz luz na krzyżaku kolumny kierowniczej, który znajduje się komorze silnika pomiędzy kierownicą a maglownicą.

Możesz bez konieczności używania podnośnika sprawdzić który element jest winien. Poproś kogoś by pokręcił delikatnie kierownicą w zakesie luzu o którym piszesz. Ty w tym czasie zajrzyj pod maskę i chwyć kolumnę kierowniczą powyżej (bliżej kierownic) przegubu krzyżakowego. Jeśli występuje luz to winna jest kierownica. Jeśli luz nie występuje, to powtórz procedurę chwytając kolumnę poniżej przegubu krzyżakowego. Jeśli występuje luz, tzn. kolumna w Twojej ręce jest nieruchoma a kierownica ma luz to masz do wymiany krzyżaka. Jeśli natomiast luzu nie ma to winna bęzie maglownica albo drążki kierownicze.

Jak mialem problem z przegubem krzyżakowym to kierownica miała luz około 3-4 minut kątowych.

W przypadku przegubu krzyżakowego koszt jego wyiany wynosi około 150zł z robocizną.
Jeśli winna maglownica to lepiej nie pytaj o koszt..:-)

Pozdro,
Marquez

Data: 2010-11-24 21:56:20
Autor: Adam Płaszczyca
Luzy na drążku kierowniczym.
Dnia Tue, 23 Nov 2010 23:35:55 +0100, jerzu napisał(a):

Mam pewną wątpliwość co do układu kierowniczego. Opinie w internecie
są różne.
Otóż zauważyłem, że gdy ruszam drążkiem kierowniczym wokół jego osi,
to ma on luz. Luz ten jest dość spory, większy jest wtedy, gdy auto
jest na podnośniku. Czy taki luz powinien występować?

Co rozumiesz przez luz? Znaczy drążek obraca się wokół własnej osi? To
akurat normalne, bo na obydwóch końcach masz przeguby kulowe. Jak masz wątpliwości, to podjedź :D

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Luzy na drążku kierowniczym.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona