Data: 2009-07-04 09:43:41 | |
Autor: przemekdln | |
Luzy w tylnym kole | |
Mam rower w którym notorycznie pojawia się w tylnym kole luz. Nie
jeżdzę agresywnie, ale o krawężnik, jak to w mieście zdarza się kołem uderzyć. W serwisie dokręcenie koła pomaga na tydzień - dwa, a potem znowu jest luz. Co należy wymienić ? Całą obręcz koła, czy może winna jest inna część? |
|
Data: 2009-07-04 11:07:51 | |
Autor: dsotO | |
Luzy w tylnym kole | |
On 4 Lip, 18:43, przemekdln <przemek...@gmail.com> wrote:
Mam rower w którym notorycznie pojawia się w tylnym kole luz. Nie - opcja 1 : jak są wianki to wymienić na same kulki, aczkolwiek nie pasuje mi tu, że luz pojawia sią później i da się go skorygować tak, że jeździ się dalej - opcja 2 : słabo zakontrowane konusy z kontrami (żeby serwis taką manianę odwalał ... ?) - opcja 3 : miski "siadają" w piastę. Zajrzyj do środka i sprawdź jak głęboko siedzą. Normalnie miski powinny mieć mały kołnierz, na którym zapiera się na wewnętrznym brzegu piasty, ale zdarzyło mi się koło, które miało miski gładkie i wtedy właśnie ten problem powracał. Wówczas konusy na ośce siadły tak głęboko, że kluczem już nie dało chwycić ;) Zatem wymień miski (jeśli oczywiście się da, bo są takie piasty, że wlot jest zaklepany), włóż same kulki i problemu już być nie powinno. |
|
Data: 2009-07-04 19:19:12 | |
Autor: marcin goralski | |
Luzy w tylnym kole | |
Dnia Sat, 4 Jul 2009 09:43:41 -0700 (PDT), przemekdln napisał(a):
Mam rower w którym notorycznie pojawia się w tylnym kole luz. Nie 1 wykrec os i potocz ja po stole - tak sprawdzisz czy prosta 2 jak krzywa to wymien znam conajmniej jednego partacza w "serwisie" ktory nawet probowal mi centrowac kolo z krzywa oska ;P 3 kiepski serwis zle skreca piaste? 4 niektore kulki zuzyte albo zuzyte bieznie remedium na wszystkie powyzsze naraz : kup sobie piaste na maszynowkach uwaga: prawdopodobnie masz piaste z nakrecanym wolnobiegiem wiec do wymiany moga byc: kaseta, lancuch, korba (zebatki), szprychy by nie zaszkodzilo ;) mialem to samo w pierwszym goralu chwilowo pomogla wymiana osi w tylnym kole na pelna (zamiast szybko zacisku), ale to tylko substytut tutaj nie ma co oszczedzac kasy bo w ten sposob marnujesz czas - wybor twoj zalezy czego masz wiecej ;) |
|
Data: 2009-07-04 11:52:56 | |
Autor: dsotO | |
Luzy w tylnym kole | |
On 4 Lip, 20:19, marcin goralski <p...@pl.pl> wrote:
1 wykrec os i potocz ja po stole - tak sprawdzisz czy prosta Jak kolega napisał - luzów nie ma przez jakiś tydzień, a potem znowu są, więc to wyszło by od razu gdyby była krzywa 2 jak krzywa to wymien znam conajmniej jednego partacza w "serwisie" ktory Jeśli ośka jest skrzywiona poza nakrętkami, a zatem konusy cały czas chodzą z kulkami płynnie = nie ma luzów, to niczemu to w centrowaniu nie przeszkadza. Chyba że chciałeś napisać, że centrował koło na ośce, która w jednym miejscu miała luz a po obrocie już go nie miała, to wtedy tak - manianę odwalał ;) 4 niektore kulki zuzyte albo zuzyte bieznie No właśnie - jeszcze konusy mogą być do kitu i notorycznie się wyrabiają. remedium na wszystkie powyzsze naraz : kup sobie piaste na maszynowkach E tam, wolę dobrą piastę z łożyskami kulkowymi. Jakoś nie mam żadnych problemów z regulacją, zawsze mogę wyczyścić i wymienić pojedyncze kulki itd, a łozysko maszynowe ? |
|
Data: 2009-07-04 20:45:08 | |
Autor: marcin goralski | |
Luzy w tylnym kole | |
Dnia Sat, 4 Jul 2009 11:52:56 -0700 (PDT), dsotO napisał(a):
Jak kolega napisał - luzów nie ma przez jakiś tydzień, a potem znowu no ja tam mam swoje doswiadczenie. Jeśli ośka jest skrzywiona poza nakrętkami, a zatem konusy cały czas mowie o piascie z nakrecanym trybem one sie wyginaja przed konusem z prawej strony E tam, wolę dobrą piastę z łożyskami kulkowymi. Jakoś nie mam żadnych ile razy wymieniales lozyska maszynowe w piescie bo ja na 1 piaste na maszynowkach mam w 3cim rowerze a ma dobre 10 000 km i przezyla conajmniej jedna polamana rame a piasta to najtanszy joytech. |
|
Data: 2009-07-04 21:00:32 | |
Autor: ToMasz | |
Luzy w tylnym kole | |
E tam, wolę dobrą piastę z łożyskami kulkowymi. Jakoś nie mam żadnych nie siadzie wcale bardzo długo... 2 wianki będą dobrze działać tylko wtedy gdy nie będą miały luzów. jeśli luzy sie pojawia, to nastąpi dewastacja lożysk. w "maszykówkach" mozesz mieć luz - w niczym to nie przeszkadza. Tzn jak ktoś jest pedantem to przeszkadza, i wróży konieczność wymiany łożysk, ale nie pilną. Tak czy owak świat przechodzi na maszynówki - patrz suporty. Osie w maszynówkach są mocniejsze nieco. o grubość gwintu, ale jednak mocniejsze. na koniec. tania piasta na maszynówkach to 40zł... Nie warto? ToMasz |
|
Data: 2009-07-05 14:42:41 | |
Autor: kml | |
Luzy w tylnym kole | |
Użytkownik "dsotO" <dsoto@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:3aa4973c-803f-4bf6-8173-f042b4ddc2da32g2000yqj.googlegroups.com... "Jak kolega napisał - luzów nie ma przez jakiś tydzień, a potem znowu są, więc to wyszło by od razu gdyby była krzywa" A skąd! Cały urok sytuacji polega na tym, że to NIE wychodzi od razu. Ja ostatnią krzywą oś wymieniałem bo tarcza zaczęła piłować zacisk a parę dni wcześniej było wszystko dobrze. "Jeśli ośka jest skrzywiona poza nakrętkami, a zatem konusy cały czas chodzą z kulkami płynnie = nie ma luzów, to niczemu to w centrowaniu nie przeszkadza. Chyba że chciałeś napisać, że centrował koło na ośce, która w jednym miejscu miała luz a po obrocie już go nie miała, to wtedy tak - manianę odwalał ;)" Jeżeli oś jest krzywa to koło bije i centrowanie pomoże na chwilę dopóki oś nie wygnie się dalej. Oczywiście można tak centrować ale ja w tym sensu nie widzę. Tak jak napisałem wyżej, wygięcie osi powodujące że tarcza niszczy zacisk jest bardzo małe i ciężko gołym okiem to wyłapać. "E tam, wolę dobrą piastę z łożyskami kulkowymi. Jakoś nie mam żadnych problemów z regulacją, zawsze mogę wyczyścić i wymienić pojedyncze kulki itd, a łozysko maszynowe ?" A łożysko maszynowe wymienia się w całości. Ja znakomitą większość życia przejeździłem na "konusach" i teraz gdybym miał piastę kupować to bez zastanowienia na maszynówkach chociażby dlatego, że łożyska są same z siebie uszczelnione a i z kupnem nie ma problemu. -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 04/07/2009 manual do TIME Z |
|
Data: 2009-07-05 15:06:18 | |
Autor: maksWYTNIJTO | |
Luzy w tylnym kole | |
teraz gdybym miał piastę kupować to bez
zastanowienia na maszynówkach chociażby dlatego, że łożyska są same z siebie uszczelnione a i z kupnem nie ma problemu. ...zgadzam się w pełni i dodam że łożysko maszynowe ze względu na swoją konstrukcję ( bieżnia wewnętrzna i zewnętrzna łożyska doskonale przenosi siły wzdłuz osi piasty )a w konusach muszą być owe kontry gdyz bez nich piasta się luzuje pod wpływem sił jak wyżej. I generalnie gwarancją długowieczności łożyska kulkowego jest utrzymywanie luzu montażowego (bieżnia-kulka) na możliwie niezmienionym poziomie i w tych samych warunkach eksploatacji łożyska maszynowe biją na głowę tzw."konusowe" rozwiązania. Ignac -- |
|
Data: 2009-07-06 14:05:03 | |
Autor: dsotO | |
Luzy w tylnym kole | |
On 5 Lip, 15:06, maksWYTNI...@lama.net.pl wrote:
I generalnie gwarancją długowieczności łożyska kulkowego jest utrzymywanie Jakiś czas temu przyniósł gość rower, w którym suport był na "maszynówkach". Nie znam przebiegu, ale luzy były jak cholera i pozostała wymiana. Tak więc uogólnienie że są zawsze lepsze trochę na wyrost. |
|
Data: 2009-07-07 07:53:29 | |
Autor: kml | |
Luzy w tylnym kole | |
Użytkownik "dsotO" <dsoto@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:77a96e1a-cb2f-46c1-8890-f85b252640d7s31g2000yqs.googlegroups.com... On 5 Lip, 15:06, maksWYTNI...@lama.net.pl wrote: I generalnie gwarancją długowieczności łożyska kulkowego jest utrzymywanie Jakiś czas temu przyniósł gość rower, w którym suport był na "maszynówkach". Nie znam przebiegu, ale luzy były jak cholera i pozostała wymiana. Tak więc uogólnienie że są zawsze lepsze trochę na wyrost. -- -- - A kto teraz ma suport "na wiankach" i w czym on jest niby lepszy? :) Ja uważam, że zastosowanie uszczelnionych łożysk w rowerze to był fantastyczny pomysł i nawet jeżeli takowe zdechnie to się po prostu zakłada nowe i po sprawie. Nie wyrabiają się żadne elementy tak jak w przypadku piast shimano i jest ok a suporty po prostu się wymienia. Uogólnienie nie na wyrot powinno być "prawie zawsze łożyska (maszynowe uszczelniane) są lepsze niż konus/kulka/wianek. -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 04/07/2009 manual do TIME Z |
|
Data: 2009-07-05 21:42:15 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
Luzy w tylnym kole | |
Dnia Sun, 05 Jul 2009 14:42:41 +0200, kml napisaĹ(a):
"E tam, wolÄ dobrÄ piastÄ z ĹoĹźyskami kulkowymi. JakoĹ nie mam ĹźadnychTak tylko chcialem nadmienic, ze te lozyska maszynowe tez sa kulkowe (zazwyczaj). -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-07-06 14:01:51 | |
Autor: dsotO | |
Luzy w tylnym kole | |
On 5 Lip, 14:42, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
"Jak kolega napisał - luzów nie ma przez jakiś tydzień, a potem znowu Nie wierzę ;) Pomyśl, przy krzywej ośce dobry (niezdeformowany) konus nie jest równoległy do bieżni i nierównomiernie dociska kulki. Jak dokręcisz go na styk, to w pewnych miejscach będzie bardziej ciasno się kręcić niż w na reszcie obwodu. Dlatego napisałem, że to można wyczuć od razu. A łożysko maszynowe wymienia się w całości. No właśnie. Nie każdemu to musi być na rękę, szczególnie w wydaniu amatorskim. Powiem szczerze - na maszynówkach nie jeździłem w żadnym z moich rowerów, ale też nie widzę żadnego powodu abym miał to zmienić. Prawie 13 tys km. przebiegu ma piasta przednia i jeżdzę dalej bez absolutnie _żadnych_ problemów. Żeby uprzedzić pytanie - xtr sprzed kilkunastu lat. |
|
Data: 2009-07-07 08:02:27 | |
Autor: kml | |
Luzy w tylnym kole | |
Użytkownik "dsotO" <dsoto@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:c6d1d011-1059-44d1-850e-e3c65928780ah8g2000yqm.googlegroups.com... On 5 Lip, 14:42, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote: "Nie wierzę ;) Pomyśl, przy krzywej ośce dobry (niezdeformowany) konus nie jest równoległy do bieżni i nierównomiernie dociska kulki. Jak dokręcisz go na styk, to w pewnych miejscach będzie bardziej ciasno się kręcić niż w na reszcie obwodu. Dlatego napisałem, że to można wyczuć od razu." Dokładnie tak było, tarcza biła góra dół i autentycznie zaczęła piłować zacisk. Dla mnie najbardziej charakterystyczną cechą krzywej osi jest poruszanie się kasety na boki po rozkręceniu koła i w takim przypadku to po prostu zakładam nową oś i nawet się nie wdaje w szczegóły. A łożysko maszynowe wymienia się w całości. "No właśnie. Nie każdemu to musi być na rękę, szczególnie w wydaniu amatorskim. Powiem szczerze - na maszynówkach nie jeździłem w żadnym z moich rowerów, ale też nie widzę żadnego powodu abym miał to zmienić. Prawie 13 tys km. przebiegu ma piasta przednia i jeżdzę dalej bez absolutnie _żadnych_ problemów. Żeby uprzedzić pytanie - xtr sprzed kilkunastu lat." Działające piasty przednie to ja mam alivio z 96 roku i tam nawaliłem kilometrów duuuużo i nadal działa. My tutaj mówimy przede wszystkim o TYLNYM kole gdzie jest zupełnie inaczej. Poza tym nie demonizujmy wymiany łożysk, to nie jest aż tak trudne i używa się do tego samej osi piasty. Zawsze można się spytać na preclu albo poszukać w sieci. Do tej pory nie udało mi się nie znaleźć manuala pod konkretną piastę. Łożyska nie padają jak muchy i piasta da o sobie znać jeżeli się zacznie kończyć więc problem serwisowania imo nie istnieje. jedną z kolosalnych zalet piast "na łożyskach" jest fakt, żę wymianieniamy samo łożysko nie bedące integralną częścią korpusu i jeżeli gniazdo na łożysko nie jest zniszczone to nic złego się nie stanie. Ponadto, jak już pisałem wcześniej, łożyska są same z siebie uszczelnione co stanowi dodatkową barierę przed brudem. -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 04/07/2009 manual do TIME Z |
|
Data: 2009-07-07 10:27:42 | |
Autor: dsotO | |
Luzy w tylnym kole | |
On 7 Lip, 08:02, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
Dla mnie najbardziej charakterystyczną cechą krzywej osi jest poruszanie się kasety na boki po rozkręceniu koła i w takim przypadku to To jeszcze mi odpowiedz dlaczego w nowych rowerach z nakręcanym wolnobiegiem (czyli rowerach niedrogich) chyba w 95 % wolnobieg będzie się bujać gdy pokręcisz kołem ;) Działające piasty przednie to ja mam alivio z 96 roku i tam nawaliłem To proszę: z tyłu mam lx-a, który ma wg. notatek 200 km mniejszy przebieg. Również żadnych problemów nie mam :) Dobra, kończąc ten temat - ma po prostu konserwatywne podejście do tego tematu. Suport na "wiankach" też mam :) |
|
Data: 2009-07-07 21:48:30 | |
Autor: kml | |
Luzy w tylnym kole | |
Użytkownik "dsotO" <dsoto@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:0f86f3b7-75c9-4bc4-88ca-d07c48d399cfn11g2000yqb.googlegroups.com... On 7 Lip, 08:02, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote: Dla mnie najbardziej charakterystyczną cechą krzywej osi jest poruszanie się kasety na boki po rozkręceniu koła i w takim przypadku to To jeszcze mi odpowiedz dlaczego w nowych rowerach z nakręcanym Bo jest gównianej jakości i składany na odwal. Ja od lat nie miałem tego w ręku ale ostatnio gadałem z kolesiem co tego używa i jak sie wkurzył to rozebrał i uzupełnił brakujące kulki i twierdzi, że teraz jest lepiej. To proszę: z tyłu mam lx-a, który ma wg. notatek 200 km mniejszy Fart, lekkość rowerzysty, dbanie. Dobra, kończąc ten temat - ma po prostu konserwatywne podejście do Ja też jestem konserwatywny w wielu kwestiach rowerowych, ale pewnych kwestii nie da się negować IMO. Tak czy siak, dobrze żeby użyszkodnik końcowy był zadowolony :) -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 07/07/2009 manual do TIME Z i nowe graty. |
|
Data: 2009-07-07 17:31:32 | |
Autor: maksWYTNIJTO | |
Luzy w tylnym kole | |
jedną z kolosalnych zalet piast "na łożyskach" jest fakt, żę wymianieniamy samo łożysko nie bedące integralną częścią korpusu i jeżeli gniazdo na łożysko nie jest zniszczone to nic złego się nie stanie. Ponadto, jak już pisałem wcześniej, łożyska są same z siebie uszczelnione co stanowi dodatkową barierę przed brudem. jeszcze dodam że piasta z łożyskami maszynowymi ma nieporównywalna (na plus oczywiście) sztywnośc...zobacz różnice w konstrukcji. Konusowe piasty są dobre ja tego nie kwestionuje tylko wole jeżdzić na piastach lepszych...pomysł zastosownia łożysk maszynowych przyszedł z z przemysłu gdyż genialnośc takich łożysk tam sie sprawdza od lat... szczególnie w bardzo dynamicznie zmiennych obciążeniach i uciażliwych warunkach eksploatacji. Konusy pochodzą z epoki naszych prababek kiedy rower wykorzystywały do jazdy do sklepu...dziś rower jest narzędziem sportu wyczynowego stąd pewien postęp konstukcyjny...i trzeba starać się to zrozumieć. Ignac -- |
|
Data: 2009-07-04 13:11:16 | |
Autor: przemekdln | |
Luzy w tylnym kole | |
Dziękuję Wam za wszystkie odpowiedzi. Mój rower Giant Boulder Alu Lite
jest stary - 10 lat. Koła w nim zmieniałem kilka lat temu.Pewnie mam wszystko starego typu. To co wyżej pisaliście to jak dla mnie robota dla mechanika w serwisie rowerowym. Nie mam niestety czasu na zgłębianie się w naprawę roweru. Jeśli ktoś zna godny polecenia serwis w Warszawie, gdzie doradzą co zrobić by problem luzów rozwiązać to poproszę adres. Dziękuję. |
|
Data: 2009-07-05 14:43:53 | |
Autor: kml | |
Luzy w tylnym kole | |
Użytkownik "przemekdln" <przemekdln@gmail.com> napisał w wiadomości news:5a63c7a0-f8c6-4206-bad6-b935e396764as9g2000yqd.googlegroups.com... Dziękuję Wam za wszystkie odpowiedzi. Mój rower Giant Boulder Alu Lite jest stary - 10 lat. Koła w nim zmieniałem kilka lat temu.Pewnie mam wszystko starego typu. To co wyżej pisaliście to jak dla mnie robota dla mechanika w serwisie rowerowym. Nie mam niestety czasu na zgłębianie się w naprawę roweru. Jeśli ktoś zna godny polecenia serwis w Warszawie, gdzie doradzą co zrobić by problem luzów rozwiązać to poproszę adres. Dziękuję. -- Archiwum :) Ostatni na allegro były do kupienia całe, fabrycznie nowe, koła w niezłej cenie w Warszawie więc może warto na to zwrócić uwagę. -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. Last update 04/07/2009 manual do TIME Z |
|
Data: 2009-07-07 06:50:37 | |
Autor: Krees | |
Luzy w tylnym kole | |
przemekdln <przemekdln@gmail.com> napisał(a):
Jeśli ktoś zna godny polecenia www.swiatroweru.pl www.airbike.pl -- Pozdrawiam, Krees -- |
|
Data: 2009-07-04 20:08:57 | |
Autor: zcxz | |
Luzy w tylnym kole | |
przemekdln wrote:
Mam rower w którym notorycznie pojawia się w tylnym kole luz. Nie jezeli na lozyskach kulkowych to bieznie albo kulki mogly sie wytrzec - stad luz jezleli na maszynowkach - proponuje wymienic lozyska, czyli najlepiej wyjac lozyska i sie z nimi udac do sklepu z lozyskami, zakupic nowe i wsadzic. moga sie poprostu konusy odkrecac, moze je jakim loctitem wysmarowa -- zcxz |